WATERBOUWKUNDIG TIJDSCHRIFT O.T.A.R. 3 Bij de overige polders wordt de kleibekleding afge werkt, de grasmat ingezaaid en wordt een krammat aangebracht. Op Noord-Beveland is het definitieve herstel van de dijkvakken in uitvoering, waarbij ge noegzame vorderingen worden gemaakt. Op St Phi- lipsland is het zandlichaam voor de dijkherstellingen aangebracht en gedeeltelijk reeds onder profiel ge bracht, terwijl met het vormen van een kleibekleding een begin is gemaakt. In Zeeuwsch-Vlaanderen is overal het definitieve herstel van de beschadigingen in uitvoering. Op Schouwen en Duiveland zie fig. 1 is behalve het drooggebleven en gedeeltelijk weer drooggevallen middendeel van het eiland tussen Zierikzee en Brou wershaven ook de meest Oostelijke polder, namelijk het Watschap Bruinisse weer droogevallen. Op 12 April is deze polder andermaal tijdelijk geïnundeerd, maar het water is betrekkelijk spoedig daarna weer verwijderd kunnen worden. De hoge Westelijke rand van het eiland is droog gebleven en de Polder Burgh en Westland is weer droog gevallen. In de Zuidelijke dijk van het Waterschap Ooster- en Sirjansland werd het grote stroomgat op 27 April door middel van een inlaagdam van stortstenen op een bezinking gedicht. Het definitieve herstel van de dijk maakt hier goede vordering. Ook aan de Noord zijde van hetzelfde Waterschap werd op 23 Mei een groot stroomgat bij Sirjansland gedicht, door tewerk stelling van een sterke zandzuiger en het aanbrengen van zinkwerk. Ook hier is het definitieve herstel ter hand genomen. Op korte afstand van laatstbedoeld stroomgat bevindt zich bij Stevensluis een 70 m breed gat. Hier is men doende met het aanbrengen van bezinkingen, waarop straks caissons van gewapend beton zullen worden geplaatst. Onvoorziene omstandigheden voorbehou den kan de sluiting hier in de loop van Juli worden tegemoet gezien. Bij Ouwerkerk bevinden zich in de Zuidelijke zee wering van de polder Vier Bannen van Duiveland twee gaten met een vermogen bij springtij van 40 mil- lioen m3 per getij. Daar achter is in de polder een geulenstelsel uitgeslepen met diepten tot maximaal 20 meter. De dichting zal hier geschieden door een nieu we dijk aan de zeezijde van het vrij hoog gelegen schor vóór beide gaten. In deze nieuwe dijk zijn twee sluitgaten geprojecteerd, die waarschijnlijk met cais sons zullen worden afgedicht. Westelijk van de laatstbesproken stroomgaten werd een aantal kleinere gaten gedicht of is de dichting in voorbereiding. Daardoor zal het mede mogelijk wor den straks de Oostelijke Havendijk van Zierikzee te herstellen. Nadat een aanvankelijke poging tot een directe afslui ting van het grote gat in de Westelijke Havendijk van Zierikzee was mislukt, is op enige afstand westwaarts daarvan een inlaagdijk gemaakt achter de gaten in die Havendijk. Deze afsluiting is gedeeltelijk als grond- dam uitgevoerd, maar daarnaast werd over ongeveer de helft van de lengte de sluiting tot stand gebracht door het plaatsen van caissons van gewapend beton op een vooraf aangebrachte grondbezinking. Deze af sluiting kwam op 4 Juni tot stand. Nu men eenmaal zover gevorderd is, kunnen ook de gaten in de Westelijke Havendam zelf op eenvoudige wijze worden gedicht. Hiermede wordt thans begon nen. De ongeveer Noord-Zuid lopende dijk tussen Zierik zee en Brouwershaven, de zo genaamde Schouwse dijk, die de Oostelijke grens vormt van het Water schap Schouwen, wordt aanzienlijk verhoogd en ver zwaard teneinde in de eerste plaats te bereiken dat bij een onverhoopte tegenslag van de dichting van het Waterschap Schouwen, het Oostelijk van genoemde dijk gelegen gebied van Duiveland, toch tegen het water beschermd zal blijven. Bovendien zal deze dijk in de toekomst een betrouwbare binnenkering kun nen vormen op het eiland Schouwen en Duiveland en tenslotte zal hij als vluchtdijk bij een nieuwe cata strophe kunnen dienst doen. Verreweg het grootste van alle tijdens de ramp ont stane stroomgaten is dat in de Zuidelijke waterkering van het Waterschap Schouwen bij Schelphoek. Dit gat is 450 m breed en er worden diepten tot 30 m aan getroffen; het vermogen van dit stroomgat is 130 mil- lioen mr per getij, dat is nagenoeg de capaciteit van de Rotterdamse Waterweg. Door het instromende water is in het achtergelegen land een complex stroomgeulen uitgeslepen. Onder meer bevindt zich daarin een geul van 100 m breedte en 14 m diepte. Ter afsluiting is binnenwaarts een 4 km lange inlaagdijk geprojecteerd, waarvan ongeveer 1200 m als gronddijk zal worden uitgevoerd, terwijl de overige lengte met caissons zal worden afgesloten. Dit vormt de sluitgaten van deze inlaagdijk. In de bo vengenoemde stroomgeul zal een grote caisson als sluitelement worden gebezigd. De gronddam wordt in drie gedeelten uitgevoerd, namelijk twee vakken aan sluitende aan de bestaande dijkvakken ten westen en ten oosten van het gat en één dijkvak, ongeveer in het midden van het tracé van de inlaagdijk. Alle drie de gronddammen zijn in uitvoering. In het westelijke sluitgat is de grondbezinking voltooid, slechts de na- bestorting met stortsteen moet nog worden aange bracht. De capaciteit van het zinkwerk bedraagt hier meer dan 15000 m2 per week. De caissons van gewapend beton, die hier zullen wor den gebruikt, zijn gedeeltelijk gereed en overigens nog in aanbouw. Ter voorziening in de behoefte aan een wegverbin ding tussen het hooggelegen westelijk deel van het eiland met de haven van Scharendijke en verder in oostwaartse richting naar Brouwershaven, wordt tus sen Renesse en Scharendijke, grotendeels op de rand van de duinenrij over een lengte van 5 km een nieuwe weg aangelegd; deze is op het aanbrengen van de dek laag na gereed. Tussen Scharendijke en Den Osse wordt de weg, die gelegen is aan de voet van de zo ge naamde Langedijk, maar die door de lage ligging al leen bij laag water berijdbaar is, verhoogd en op een peil van ongeveer 1 m boven normaal hoog water ge bracht. Dit weggedeelte heeft een lengte van 4^ km. Jn het kader van dit werk wordt om Scharendijke een kade gemaakt, waardoor dit dorp droog kan vallen. Van de te verhogen weg is ongeveer 2/3 van de leng te op peil gebracht. De Oostelijke begrenzing van de Vier Bannen van Duiveland, de zo genaamde Rampaartse Dijk, die over de gehele lengte ernstig beschadigd was, was boven dien geperforeerd door 7 stroomgaten; daarvan is er

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1953 | | pagina 4