38 WATERBOUWKUNDIG TIJDSCHRIFT O.T.A.R. Hiervoor moesten enkele gaten in de binnendijken worden hersteld. Om werkruimte te verkrijgen is daarna getracht zo spoedig mogelijk een droge corri dor te verkrijgen waarvoor de duikers in de binnen dijken zijn afgestopt, gaten in de binnendijken zijn gedicht en pompen zijn aangevoerd. De westelijke bin nendijk (Oude dijk) van de polder Bruinisse is ge dicht om ook daar een droog gedeelte te verkrijgen. In deze dijk kwamen 10 stroomgaten voor, waaronder 2 die behoorlijk breed en diep waren. Deze dichtingen zijn geheel met zandzakken geschied. De aanvoer leverde grote moeilijkheden op. Het zand werd per schip in de Vluchthaven te Zijpe aangevoerd alwaar de zandzakken werden gevuld. Bij laagwater konden deze per auto over de Rijksweg naar de Oude dijk worden vervoerd, waar ze werden overgeladen op smalspoor dat langs de dijk was gelegd naar de diverse gaten. Later is een zanddepot gespoten bij de tram weghaven te Zijpe, waarvandaan het zand verder werd vervoerd. Toen deze dijk eenmaal dicht was en de polder droog gemalen, waren er dus drie droge gedeelten, n.l. de duinstreek, de droge corridor tussen Zierikzee en Brouwershaven en de polder Bruinisse. Het was nu mogelijk barakken, opslagplaatsen enz., te maken. Daar elk groot gat een werk op zichzelf is met veel drijvend materieel en met overslag van steen, moes ten er voldoende werkhavens worden gemaakt. Hier voor is een vroegere inlaag „De Val" uitgebaggerd. Een inlaag bij Burghsluis bij de haven getrokken en is in de inlagen bij de Schelphoek een werkhaven ge maakt terwijl bij de Schelphoek een inlaag gedeel telijk is volgespoten om barakken op te kunnen bou wen en werkterrein te verkrijgen. Hieronder volgt nu een kort overzicht van de voor naamste gaten en de methode van dichting. Uitvoeri ger beschrijving is later wellicht nog mogelijk als de gaten gedicht zijn en er meer tijd beschikbaar komt. Burghsluis Burghsluis is een tij haventje gelegen aan de uiterste zuidwestpunt van de polder Schouwen. Uit de hierbij gaande foto (fig. 3) is te zien, dat het een gedeelte van de zich daar bevindende Bootsinlaag is. De dijk tussen de Bootsinlaag en de haven was op twee plaat sen doorbroken terwijl het kruispunt van de Meeldijk en de slaperdijk er uit was gespoeld. De polder Burgh en Westland was door dit gat ondergelopen. Om deze gaten te dichten is door de Bootsinlaag een dijk gelegd en het overblijvende gedeelte volgespoten waarbij het gat in de Meeldijk tevens werd gesloten. Het aanslui tende gedeelte van de Bootsinlaag is uitgebaggerd en bij de haven van Burghsluis getrokken voor werk haven. Schelphoek (fig. 4) Het gat in de Schelphoek is het grootste object op het eiland. De lengte is 425 m en de grootste diepte 37 m. Het debiet is ongeveer 130 millioen m3 per getij. Ach ter het gat hebben zich enorme kreken gevormd die 5 a 10 m diep zijn. Binnen de polder zal een ringdijk worden gelegd van 4 km lengte, waarvan het eerste gedeelte A-B een lengte heeft van 700 m en als vaste dijk wordt uit gebouwd. Het 2e gedeelte B-C, lang 1100 m wordt gemaakt van kleine caissons op een bezinking. Het derde gedeelte, lang 600 m weer als vaste dijk. Het vierde gedeelte lang 1400 m, met kleine caissons op bezinking en het vijfde gedeelte, lang 200 m als vaste dijk. In de diepe geulen die het tracé doorsnijden zullen grote caissons worden geplaatst. Over de caissons zal een normale dijk van zand en klei met een taludver- dediging worden gemaakt. Op foto (fig. 5) is het ge deelte C.D. te zien met aansluitende bezinking. Westhavendijk Zierikzee De haven van Zierikzee is met de Oosterschelde ver bonden door een 2l/o km lang havenkanaal. In de westhavendam van dit kanaal waren verschillende gaten geslagen. Door deze gaten is, tezamen met het Schelphoekgat het ruim 9000 ha grote waterschap Schouwen geïnundeerd. De aanvankelijk kleine gaten werden snel groter en dieper door de enorme hoeveelheid water die er 2 Fig. 3. Doorbraken bij Burgsluis

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1953 | | pagina 22