38
WATERBOUWKUNDIG TIJDSCHRIFT O.T.A.R.
Hiervoor moesten enkele gaten in de binnendijken
worden hersteld. Om werkruimte te verkrijgen is
daarna getracht zo spoedig mogelijk een droge corri
dor te verkrijgen waarvoor de duikers in de binnen
dijken zijn afgestopt, gaten in de binnendijken zijn
gedicht en pompen zijn aangevoerd. De westelijke bin
nendijk (Oude dijk) van de polder Bruinisse is ge
dicht om ook daar een droog gedeelte te verkrijgen.
In deze dijk kwamen 10 stroomgaten voor, waaronder
2 die behoorlijk breed en diep waren. Deze dichtingen
zijn geheel met zandzakken geschied. De aanvoer
leverde grote moeilijkheden op. Het zand werd per
schip in de Vluchthaven te Zijpe aangevoerd alwaar
de zandzakken werden gevuld. Bij laagwater konden
deze per auto over de Rijksweg naar de Oude dijk
worden vervoerd, waar ze werden overgeladen op
smalspoor dat langs de dijk was gelegd naar de diverse
gaten. Later is een zanddepot gespoten bij de tram
weghaven te Zijpe, waarvandaan het zand verder
werd vervoerd.
Toen deze dijk eenmaal dicht was en de polder droog
gemalen, waren er dus drie droge gedeelten, n.l. de
duinstreek, de droge corridor tussen Zierikzee en
Brouwershaven en de polder Bruinisse. Het was nu
mogelijk barakken, opslagplaatsen enz., te maken.
Daar elk groot gat een werk op zichzelf is met veel
drijvend materieel en met overslag van steen, moes
ten er voldoende werkhavens worden gemaakt. Hier
voor is een vroegere inlaag „De Val" uitgebaggerd.
Een inlaag bij Burghsluis bij de haven getrokken en
is in de inlagen bij de Schelphoek een werkhaven ge
maakt terwijl bij de Schelphoek een inlaag gedeel
telijk is volgespoten om barakken op te kunnen bou
wen en werkterrein te verkrijgen.
Hieronder volgt nu een kort overzicht van de voor
naamste gaten en de methode van dichting. Uitvoeri
ger beschrijving is later wellicht nog mogelijk als de
gaten gedicht zijn en er meer tijd beschikbaar komt.
Burghsluis
Burghsluis is een tij haventje gelegen aan de uiterste
zuidwestpunt van de polder Schouwen. Uit de hierbij
gaande foto (fig. 3) is te zien, dat het een gedeelte
van de zich daar bevindende Bootsinlaag is. De dijk
tussen de Bootsinlaag en de haven was op twee plaat
sen doorbroken terwijl het kruispunt van de Meeldijk
en de slaperdijk er uit was gespoeld. De polder Burgh
en Westland was door dit gat ondergelopen. Om deze
gaten te dichten is door de Bootsinlaag een dijk gelegd
en het overblijvende gedeelte volgespoten waarbij het
gat in de Meeldijk tevens werd gesloten. Het aanslui
tende gedeelte van de Bootsinlaag is uitgebaggerd en
bij de haven van Burghsluis getrokken voor werk
haven.
Schelphoek (fig. 4)
Het gat in de Schelphoek is het grootste object op het
eiland. De lengte is 425 m en de grootste diepte 37 m.
Het debiet is ongeveer 130 millioen m3 per getij. Ach
ter het gat hebben zich enorme kreken gevormd die
5 a 10 m diep zijn.
Binnen de polder zal een ringdijk worden gelegd van
4 km lengte, waarvan het eerste gedeelte A-B een
lengte heeft van 700 m en als vaste dijk wordt uit
gebouwd. Het 2e gedeelte B-C, lang 1100 m wordt
gemaakt van kleine caissons op een bezinking. Het
derde gedeelte, lang 600 m weer als vaste dijk. Het
vierde gedeelte lang 1400 m, met kleine caissons op
bezinking en het vijfde gedeelte, lang 200 m als vaste
dijk.
In de diepe geulen die het tracé doorsnijden zullen
grote caissons worden geplaatst. Over de caissons zal
een normale dijk van zand en klei met een taludver-
dediging worden gemaakt. Op foto (fig. 5) is het ge
deelte C.D. te zien met aansluitende bezinking.
Westhavendijk Zierikzee
De haven van Zierikzee is met de Oosterschelde ver
bonden door een 2l/o km lang havenkanaal. In de
westhavendam van dit kanaal waren verschillende
gaten geslagen. Door deze gaten is, tezamen met het
Schelphoekgat het ruim 9000 ha grote waterschap
Schouwen geïnundeerd.
De aanvankelijk kleine gaten werden snel groter en
dieper door de enorme hoeveelheid water die er 2
Fig. 3. Doorbraken bij Burgsluis