De twee mannen, die naar huis moesten, zijn vanmorgen naar Scharen- dijke vertrokken, vanwaar zij verder kunnen varen met een paarden- boot naar Rotterdam. In de haven treffen zij een Wormerveerse schipper aan, die daarligt met een lading hooi uit Krommenie, dat daar door de boeren gegeven is. Onder het gesprek dat zich ontwikkeld, ontdekt de schipper de gezwollen hand, en hij informeert dadelijk hoe dat komt. Als hij van de kattenbeet hoort, gaat hij direct met hem naar het hospitaal schip, wat daar ook ligt. Hier blijkt dat er reeds bloedvergiftiging is ingetreden, zodat de dokter het noodzakelijk acht de patiënt te behan delen met peniciline, terwijl ook hij er op aandringt zich dadelijk te melden bij de huisarts, als zij thuiskomen. Nu de ploegen vrij regelmatig naar alle kanten uitzwermen, (naar Eikerzee, Ellemeet, Loperskappelle enz.) waarbij zij nog steeds speu ren naar levend vee, is het toch haast wel zeker, dat dit niet meer te vinden is. Toch horen wij nog telkens geruchten, dat er op verdere plaatsen hier en daar nog paarden en koeien gesignaleerd zijn. De plaatsen waar over gesproken wordt, liggen echter te ver uit de buurt om er zo maar op goed geluk af heen te varen, omdat een gerucht zo weinig zekerheid biedt. Zonder dat wij hier aan gedacht hebben, zien wij plotseling een moge lijkheid om zekerheid te krijgen, als dicht bij ons op een weiland een helicopter landt. De passagiers, enige journalisten, moeten in het dorp copie zien op te doen. Wij vragen of wij in deze tussentijd een in spectietocht over Schouwen kunnen maken met de helicopter. Deze kans moeten wij dubbel en dwars benuttenDe captain is bereid ons mede te nemen. Wij klimmen in de cockpit, de startknop wordt in gedrukt enwe blijven rustig staan. Met geen mogelijkheid is de motor op gang te krijgen. De accu's zijn leeg beduidt de captain. Zo gauw als we kunnen, rijden wij naar het dorp om nieuwe accu's. Da delijk gaat de garagehouder mee, doch als wij op het weiland aanko men, is onze hulp niet meer nodig. Een tweede helicopter is geland, die de lege accu's reeds bijlaadt. Onder deze bedrijven door zijn ook de journalisten teruggekeerd en als de helicopter vertrekt zitten niet wij, maar zij in de cockpit. De bestuurder van de tweede helicopter, een vriendelijke Amerikaan, die vele mensen het leven heeft gered, is dadelijk bereid ons mee te nemen als hij hoort waarvoor het is. Het starten gaat nu beter, en als de wentelende wieken voldoende vaart hebben, gaat er een trilling door het vliegtuig en langzaam gaan 52

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1953 | | pagina 54