De twee mannen, die naar huis moesten, zijn vanmorgen naar Scharen-
dijke vertrokken, vanwaar zij verder kunnen varen met een paarden-
boot naar Rotterdam.
In de haven treffen zij een Wormerveerse schipper aan, die daarligt
met een lading hooi uit Krommenie, dat daar door de boeren gegeven
is. Onder het gesprek dat zich ontwikkeld, ontdekt de schipper de
gezwollen hand, en hij informeert dadelijk hoe dat komt. Als hij
van de kattenbeet hoort, gaat hij direct met hem naar het hospitaal
schip, wat daar ook ligt. Hier blijkt dat er reeds bloedvergiftiging is
ingetreden, zodat de dokter het noodzakelijk acht de patiënt te behan
delen met peniciline, terwijl ook hij er op aandringt zich dadelijk te
melden bij de huisarts, als zij thuiskomen.
Nu de ploegen vrij regelmatig naar alle kanten uitzwermen, (naar
Eikerzee, Ellemeet, Loperskappelle enz.) waarbij zij nog steeds speu
ren naar levend vee, is het toch haast wel zeker, dat dit niet meer te
vinden is. Toch horen wij nog telkens geruchten, dat er op verdere
plaatsen hier en daar nog paarden en koeien gesignaleerd zijn. De
plaatsen waar over gesproken wordt, liggen echter te ver uit de buurt
om er zo maar op goed geluk af heen te varen, omdat een gerucht zo
weinig zekerheid biedt.
Zonder dat wij hier aan gedacht hebben, zien wij plotseling een moge
lijkheid om zekerheid te krijgen, als dicht bij ons op een weiland een
helicopter landt. De passagiers, enige journalisten, moeten in het dorp
copie zien op te doen. Wij vragen of wij in deze tussentijd een in
spectietocht over Schouwen kunnen maken met de helicopter. Deze
kans moeten wij dubbel en dwars benuttenDe captain is bereid ons
mede te nemen. Wij klimmen in de cockpit, de startknop wordt in
gedrukt enwe blijven rustig staan. Met geen mogelijkheid is de
motor op gang te krijgen. De accu's zijn leeg beduidt de captain. Zo
gauw als we kunnen, rijden wij naar het dorp om nieuwe accu's. Da
delijk gaat de garagehouder mee, doch als wij op het weiland aanko
men, is onze hulp niet meer nodig. Een tweede helicopter is geland,
die de lege accu's reeds bijlaadt.
Onder deze bedrijven door zijn ook de journalisten teruggekeerd en
als de helicopter vertrekt zitten niet wij, maar zij in de cockpit. De
bestuurder van de tweede helicopter, een vriendelijke Amerikaan, die
vele mensen het leven heeft gered, is dadelijk bereid ons mee te nemen
als hij hoort waarvoor het is.
Het starten gaat nu beter, en als de wentelende wieken voldoende
vaart hebben, gaat er een trilling door het vliegtuig en langzaam gaan
52