Transport onderweg Sommigen leren het nooit en anderen... moest je iets af kunnen leren. Toch hebben wij liever die laatsten. Als er een colonne met de inmiddels bekende of beroemde zandzakken of met iets anders moest vertrekken, keek je de leider van de groep eens even aan. Hij immers had niet alleen de verantwoording, maar zou in velerlei moeilijkheden voor ingrij pende beslissingen komen te staan. Hoe zou hij er zich doorslaan Gewoonlijk wist je van te voren, dat hij het „hoe dan ook" zou opknappen. Bij alle opdrach ten werd er dan ook steevast van uitgegaan, dat de zaak in orde zou komen. We hadden een „bemiddelende" taak tussen burger- en militaire instanties. Dat begreep die bepaalde transportleider wel zeer letterlijk, toen hij de opdracht kreeg door te gaan naar een verdere plaats. Al spoedig was zijn groep in dat nieuwe gebied. Daar vroeg de burgerleiding tienduizend zandzakken en wel onmiddellijk. Er waren er hoegenaamd geen te krijgen. Onze man terug; hij had onderweg een militaire co lonne in rust gezien, aan boord de zo begeerde zandzakken. De militairen leverden echter niet aan burger-instanties, dat moest minstens langs de respectievelijke toppen, dus langs een verre weg. Maar... onze man ging terug en charterde de militaire colonne in haar geheel voor de verder op wachtende burgerinstanties. Hoe hij dat deed weten we nog niet, maar wel weten we, dat het nodig en van belang was. De zaak eiste nu eenmaal persoonlijk initiatief ter oplossing van volledig onvoorziene omstan digheden. Wij waren geen Stoters geweest, als de voor deze dagen opgehangen wandspreuk niet had gegolden: „Stunt met mate en verstand, Hou het water van het land Het heerlijke was, dat ieder ons begreep en meewerkte. Daardoor juist werden onze moge lijkheden groot. De Hotels en Middenstanders uit Den Bosch brachten eten. De Joke's en Nel- leke's schonken koffie. De rijksverkeersinspec tie, onder leiding van Mr. Holla, leverde sneller auto's, dan in onze eigen geschiedenis ooit is gebeurd. Zelfs de Ned. Spoorwegen, en waar achtig ook de Amsterdamse Gemeentetram, accepteerden onze reisopdrachten en vervoer den vermoeide afzwaaiers kosteloos naar hunne haardsteden. Al deze medewerking is graag en dankbaar aanvaard, in de wetenschap, dat daar juist de kans om te helpen door werd gegeven. De Redactie van Strijdend Nederland brengt gaarne dank aan Foto-Atelier Hendrikx, Vughterstraat 7 te 's-Bosch en aan de Provinciale Noord-Brabantse Courant voor het ter beschikking stellen van foto's en cliches, die in dit nummer werden benut. Een Stoter moet initiatief hebben. Dat vond Johnie ook, toen hij als voorwerker fungeerde van een groep „dichters". Hij beloonde de werkers meteen extra naam bord, dat aan hun woon plaats herinnert. Ook Eindhoven, Helmond en Beugen laat rechten gel den. Maar wanneer dat allemaal verwerkt moest worden" in één naam, had het er op de Kladse Dijk te ingewikkeld uitgezien.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1953 | | pagina 5