HOOFDSTUK 10
Centrale vervoersdienst
„De hulpverlening staat of valt met de transportdienst". Deze
stelling werd uitgesproken in de avond van 5 Februari 1.1. op een
vergadering van stafmedewerkers. Door de enorme toevloed van
goederen dreigden auto's en vrachtauto's, die goederen aanbrachten
in de knoop te geraken met de transportmiddelen, die van alles en
nog wat van de Intendance naar de rampgebieden moesten brengen.
Dat hier regelend ingegrepen moest worden was duidelijk.
Een zeer onaangename coincidentie vormde de juist noodzakelijk
geworden bezuiniging van de Afdeling Vervoer, waardoor op 1 Fe
bruari slechts een gedeelte van het oorspronkelijke personeel en
materieel ter beschikking stond. Wat in de garages aan de Laan van
Pcot te 's-Gravenhage aanwezig was aan transportmiddelen na het
vertrek naar het rampgebied van een groot deel der Noodcolonne,
mocht geen naam hebben. Er moest dus een vervoersapparaat uit
de grond gestampt worden. In de genoemde vergadering werd een
schema voor een vervoersdienst ter tafel gebracht en goedgekeurd.
Deze heeft de naam gekregen van Centrale Vervoersdienst van het
Bureau Watersnood van het Hoofdbestuur van het Nederlandsche
Roode Kruis, in de wandeling voortaan genaamd Centrale Vervoers
dienst (C.V.D.). Deze dienst vond een tijdelijk onderdak in een paar
noodgebouwtjes op het Malieveld. Maandag 9 Februari kon de Cen
trale Vervoersdienst gaan draaien. En meteen op volle toeren.
Voor het wagenpark werd contact opgenomen met de Hoofd
inspecteur van het Verkeer, die als vertegenwoordiger een bestuurs
lid van een van de Bonden van het Beroepsvervoer aanwees. Van
Gend en Loos verschafte administratief personeel. En met deze
krachten, „nourris au sérail" heeft de C.V.D. van stonde af aan
zonder hapering gefunctionneerd. Op het Malieveld werkten van
Gend en Loos en het Beroepsvervoer in volmaakte harmonie samen
onder de Rode Kruisvlag.
Het gehele vervoer werd minutieus geregistreerd.
Aanvankelijk werd alleen gereden op aanvraag van het hoofd van
het Bureau Watersnood. Het vervoer betrof toen alleen de inge
zamelde of door de lucht toegezonden goederen (Schiphol en Val
kenburg).
De eerste week werd door het vrijwillige aanbod van wagens, prac-
tisch gratis gereden. Om moeilijkheden met de benzine-voorziening
te voorkomen, werd dd. 6 Februari een circulaire uitgevaardigd in
zake benzine-bons (zie Bijlage XXIX, pag. 139 achter dit hoofdstuk).
136