HOOFDSTUK 10 Centrale vervoersdienst „De hulpverlening staat of valt met de transportdienst". Deze stelling werd uitgesproken in de avond van 5 Februari 1.1. op een vergadering van stafmedewerkers. Door de enorme toevloed van goederen dreigden auto's en vrachtauto's, die goederen aanbrachten in de knoop te geraken met de transportmiddelen, die van alles en nog wat van de Intendance naar de rampgebieden moesten brengen. Dat hier regelend ingegrepen moest worden was duidelijk. Een zeer onaangename coincidentie vormde de juist noodzakelijk geworden bezuiniging van de Afdeling Vervoer, waardoor op 1 Fe bruari slechts een gedeelte van het oorspronkelijke personeel en materieel ter beschikking stond. Wat in de garages aan de Laan van Pcot te 's-Gravenhage aanwezig was aan transportmiddelen na het vertrek naar het rampgebied van een groot deel der Noodcolonne, mocht geen naam hebben. Er moest dus een vervoersapparaat uit de grond gestampt worden. In de genoemde vergadering werd een schema voor een vervoersdienst ter tafel gebracht en goedgekeurd. Deze heeft de naam gekregen van Centrale Vervoersdienst van het Bureau Watersnood van het Hoofdbestuur van het Nederlandsche Roode Kruis, in de wandeling voortaan genaamd Centrale Vervoers dienst (C.V.D.). Deze dienst vond een tijdelijk onderdak in een paar noodgebouwtjes op het Malieveld. Maandag 9 Februari kon de Cen trale Vervoersdienst gaan draaien. En meteen op volle toeren. Voor het wagenpark werd contact opgenomen met de Hoofd inspecteur van het Verkeer, die als vertegenwoordiger een bestuurs lid van een van de Bonden van het Beroepsvervoer aanwees. Van Gend en Loos verschafte administratief personeel. En met deze krachten, „nourris au sérail" heeft de C.V.D. van stonde af aan zonder hapering gefunctionneerd. Op het Malieveld werkten van Gend en Loos en het Beroepsvervoer in volmaakte harmonie samen onder de Rode Kruisvlag. Het gehele vervoer werd minutieus geregistreerd. Aanvankelijk werd alleen gereden op aanvraag van het hoofd van het Bureau Watersnood. Het vervoer betrof toen alleen de inge zamelde of door de lucht toegezonden goederen (Schiphol en Val kenburg). De eerste week werd door het vrijwillige aanbod van wagens, prac- tisch gratis gereden. Om moeilijkheden met de benzine-voorziening te voorkomen, werd dd. 6 Februari een circulaire uitgevaardigd in zake benzine-bons (zie Bijlage XXIX, pag. 139 achter dit hoofdstuk). 136

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1953 | | pagina 147