I
I
I
‘Ondertiteling is irritant’
0
‘Kinderen zijn 24/7 online,
dus digitaal vaardig?’
I
Waar gaat iedereen naar toe?
Om jou zitten ze te springen!
I
Vroeger was er op de
middelbare school
vaak een ict-uurtje
I
ft
Danny volgt tweetalig onderwijs:
1 Q
z
Van elke 100 kinderen stromen gemiddeld 95 kinderen door
naar het regulier onderwijs. Hiervan komen 50 kinderen in
het vmbo terecht en 45 bezoeken het havo/vwo.
Er zijn in Nederland zo’n 7 beroepsgroepen waar vacatures
niet zo makkelijk worden vervuld. Het gaat dan vooral om
beroepen in de techniek en ICT, maar ook in de zorg en het
onderwijs.
Het kan een enorme bron van ergernis zijn en het komt in elk geval
in nagenoeg alle gezinnen regelmatig ter sprake: het gebruik van de
smartphone. Veel tijd wordt besteed aan Social Media, Netflix en
WhatsApp; anno 2018 zou je dus denken dat vanaf groep 8, en zeker
in de brugklas, de meeste jongeren behoorlijk digitaal vaardig (anders
gezegd: digitaal geletterd) zijn. Niets is echter minderwaar.
Zijn Engels is bijna net zo goed als zijn Nederlands. En ondertiteling bij
Engelse series vindt hij mateloos irritant. De 16-jarige Danny Swart koos vijf
jaar geleden voor tweetalig onderwijs. En daar doet hij nu zijn voordeel mee!
üb
100% Onderwijs O® 0^3®
I
Meer info op www.instruct.nl.
Er wordt vaak gedacht dat leerlingen digitaal gelet
terd zijn omdat ze 24/7 online zijn. Maar wanneer
ze in het Voortgezet Onderwijs daadwerkelijk aan
de bak moeten voor een verslag of een presentatie
blijkt vaak dat ze de praktische vaardigheden niet
goed beheersen. Zo handig en snel als tieners op
de smartphone zijn, zo moeizaam kan het gaan
wanneer een fatsoenlijke Powerpointpresentatie in
elkaar gedraaid moet worden.
“Eigenlijk had ik er nooit zo over nagedacht, om
voor tweetalig vwo te kiezen. Een havo-advies
was hetgeen ik verwachtte", aldus de 5-vwo
scholier. Totdat de drempeltoets anders uitwees:
Danny bleek over voldoende capaciteiten te
beschikken om naar het vwo te gaan. “Tijdens
bezoeken aan diverse open dagen kwam de mo
gelijkheid voorbij om voor tweetalig onderwijs
(tto) te kiezen. Het was toen nog iets minder
bekend dan nu denk ik.”
Niet iedereen wordt toege
laten voor tto. De school
waar Danny uiteindelijk
voor koos, nodigt nieuwe
leerlingen eerst uit voor
een, uiteraard Engels,
onderhoud. Nadat ze
dit goed door-
staan, worden ze A
toegelaten tot de
opleiding.
bovenbouw. Omdat het vwo-examen in ons land
in de Nederlandse taal gebeurt, worden de leer
lingen in hun moedertaal uiteindelijk voor het
centraal examen klaargestoomd. Met als gevolg
dat Danny bepaalde termen in bijvoorbeeld wis
kunde opnieuw in het Nederlands moest leren.
Wel volgt hij nu Cambridge Engels, waardoor
hij op een behoorlijk niveau de taal machtig is.
Games, series, films, alles gaat in het Engels.
Ondertiteling is volledig overbodig.
gebied van computers.” Ten onrechte, zo
blijkt. Wel wordt op veel scholen aandacht
geschonken aan mediawijsheid. “Vaak zien
we dat wanneer er een directe aanleiding is,
zoals bijvoorbeeld het verspreiden van compro
mitterende foto’s van leerlingen, mediawijsheid
weer bovenaan op de agenda staat. Terecht na
tuurlijk”, aldus De Wild. “Bij mediawijsheid ligt de
nadruk op veiligheid, uiteraard ontzettend belang
rijk, maar ook vaardigheden op het gebied van
bijvoorbeeld Office en Windows zijn in de huidige
maatschappij noodzakelijk voor jongeren.”
Na de eerste twee leerjaren voortgezet onderwijs stroomt 1% van deze leerlingen
uit zonder diploma, gaat 44% naar het havo/vwo en 50% naar het vmbo.
In zowel het praktijkonderwijs als het voortgezet speciaal onderwijs zien we een
uitstroom zonder diploma van 2%. In het vmbo zien we een uitstroom met
diploma van 1%. Dit percentage leerlingen heeft dus wel een vmbo-diploma
behaald, maar stroomt niet door naar een beroepsopleiding of het havo. 42%
stroomt wel door naar het mbo, tegenover 4% die naar havo gaat. Na havo gaat
3% naar het mbo. (bron: ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap)
Vanuit het basisonderwijs, inclusief speciaal basisonderwijs en speciaal onder
wijs, stroomt 94% door naar het voortgezet onderwijs, 3% naar het praktijk
onderwijs en 3% naar voortgezet speciaal onderwijs.
Leerlingen stromen vanuit het voortgezet onderwijs door naar het mbo, hbo of
wo, eventueel via een omwegtraject. Uiteindelijk behalen er van elke 100 circa
13 een masterdiploma en 22 een bachelordiploma. 22 van de 100 kinderen
behalen een startkwalificatie in het mbo (een mbo-diploma op niveau 2 of
hoger).
Een voorbeeld is de methode DIGIT die gericht
is op ondermeer informatievaardigheden, media
wijsheid en projecten. De Wild licht toe: “We zijn
hier in september 2016 mee gestart op 26 scholen,
inmiddels zijn er bijna 100 scholen die de methode
gebruiken. De leerlingen krijgen hiermee een brede
Deze 'krapteberoepen' bieden goede kansen op werk voor jong en oud met
de vereiste kwalificaties. Voorbeelden van krapteberoepen zijn: metselaar,
timmerman, onderhoudsmonteur, CNC-verspaner, elektricien, loodgieter,
java-programmeur, systeemanalist en -ontwikkelaar, wijkverpleegkundige,
docent exacte vakken, registeraccountant, transportplanner, hovenier en
restaurantkok. (bron: werk.nl/uwv)
basis voor het efficiënt gebruik van computers en mobie
le apparaten, onmisbaar in de huidige maatschappij.”
René de Wild /accountmanager bij Instruct
“In het begin van het
schooljaar ligt de na
druk op je op je gemak
voelen en een prettige
conversatie kunnen voeren
in het Engels. Daarna gaat
het snel. Vakken als wiskunde,
geschiedenis en aardrijkskunde
worden volledig in het Engels gedoceerd. Na
een tijdje weet je niet beter.” En dat blijkt in de
René de Wild is accountmanager bij Instruct, dat di
gitaal lesmateriaal ontwikkelt voor Basisonderwijs,
Voortgezet Onderwijs en MBO. Hij signaleert een
sterke behoefte aan lessen die toegespitst zijn op
digitale geletterdheid: “Vroeger was er op de mid
delbare school vaak een ict-uurtje waarin leerlingen
de vaardigheden op de computer leerden. Inmid
dels is dat op veel scholen geschrapt en wordt er
vanuit gegaan dat leerlingen autodidact zijn op het
d3
Maar wat zijn de plannen
van Danny wanneer hij zijn
l vwo-opleiding heeft afge-
KS rond? “Na mijn eindex-
k amen vwo ontvang ik
een erkend certificaat
f waardoor ik op inter-
nationale scholen
V toelaatbaar ben.
Als het volgens
t plan verloopt,
zou ik graag naar
de internationale
fMF universiteit in Maas-
HBf tricht willen om daar
een sciencesprogramm
te volgen. Dat is gericht op
natuurkunde, scheikunde en
biologie. Op deze opleiding
zitten zo’n 60 nationaliteiten.
Het lijkt me geweldig om daar deel van uit te
kunnen maken!"