I I I ‘Ondertiteling is irritant’ 0 ‘Kinderen zijn 24/7 online, dus digitaal vaardig?’ I Waar gaat iedereen naar toe? Om jou zitten ze te springen! I Vroeger was er op de middelbare school vaak een ict-uurtje I ft Danny volgt tweetalig onderwijs: 1 Q z Van elke 100 kinderen stromen gemiddeld 95 kinderen door naar het regulier onderwijs. Hiervan komen 50 kinderen in het vmbo terecht en 45 bezoeken het havo/vwo. Er zijn in Nederland zo’n 7 beroepsgroepen waar vacatures niet zo makkelijk worden vervuld. Het gaat dan vooral om beroepen in de techniek en ICT, maar ook in de zorg en het onderwijs. Het kan een enorme bron van ergernis zijn en het komt in elk geval in nagenoeg alle gezinnen regelmatig ter sprake: het gebruik van de smartphone. Veel tijd wordt besteed aan Social Media, Netflix en WhatsApp; anno 2018 zou je dus denken dat vanaf groep 8, en zeker in de brugklas, de meeste jongeren behoorlijk digitaal vaardig (anders gezegd: digitaal geletterd) zijn. Niets is echter minderwaar. Zijn Engels is bijna net zo goed als zijn Nederlands. En ondertiteling bij Engelse series vindt hij mateloos irritant. De 16-jarige Danny Swart koos vijf jaar geleden voor tweetalig onderwijs. En daar doet hij nu zijn voordeel mee! üb 100% Onderwijs O® 0^3® I Meer info op www.instruct.nl. Er wordt vaak gedacht dat leerlingen digitaal gelet terd zijn omdat ze 24/7 online zijn. Maar wanneer ze in het Voortgezet Onderwijs daadwerkelijk aan de bak moeten voor een verslag of een presentatie blijkt vaak dat ze de praktische vaardigheden niet goed beheersen. Zo handig en snel als tieners op de smartphone zijn, zo moeizaam kan het gaan wanneer een fatsoenlijke Powerpointpresentatie in elkaar gedraaid moet worden. “Eigenlijk had ik er nooit zo over nagedacht, om voor tweetalig vwo te kiezen. Een havo-advies was hetgeen ik verwachtte", aldus de 5-vwo scholier. Totdat de drempeltoets anders uitwees: Danny bleek over voldoende capaciteiten te beschikken om naar het vwo te gaan. “Tijdens bezoeken aan diverse open dagen kwam de mo gelijkheid voorbij om voor tweetalig onderwijs (tto) te kiezen. Het was toen nog iets minder bekend dan nu denk ik.” Niet iedereen wordt toege laten voor tto. De school waar Danny uiteindelijk voor koos, nodigt nieuwe leerlingen eerst uit voor een, uiteraard Engels, onderhoud. Nadat ze dit goed door- staan, worden ze A toegelaten tot de opleiding. bovenbouw. Omdat het vwo-examen in ons land in de Nederlandse taal gebeurt, worden de leer lingen in hun moedertaal uiteindelijk voor het centraal examen klaargestoomd. Met als gevolg dat Danny bepaalde termen in bijvoorbeeld wis kunde opnieuw in het Nederlands moest leren. Wel volgt hij nu Cambridge Engels, waardoor hij op een behoorlijk niveau de taal machtig is. Games, series, films, alles gaat in het Engels. Ondertiteling is volledig overbodig. gebied van computers.” Ten onrechte, zo blijkt. Wel wordt op veel scholen aandacht geschonken aan mediawijsheid. “Vaak zien we dat wanneer er een directe aanleiding is, zoals bijvoorbeeld het verspreiden van compro mitterende foto’s van leerlingen, mediawijsheid weer bovenaan op de agenda staat. Terecht na tuurlijk”, aldus De Wild. “Bij mediawijsheid ligt de nadruk op veiligheid, uiteraard ontzettend belang rijk, maar ook vaardigheden op het gebied van bijvoorbeeld Office en Windows zijn in de huidige maatschappij noodzakelijk voor jongeren.” Na de eerste twee leerjaren voortgezet onderwijs stroomt 1% van deze leerlingen uit zonder diploma, gaat 44% naar het havo/vwo en 50% naar het vmbo. In zowel het praktijkonderwijs als het voortgezet speciaal onderwijs zien we een uitstroom zonder diploma van 2%. In het vmbo zien we een uitstroom met diploma van 1%. Dit percentage leerlingen heeft dus wel een vmbo-diploma behaald, maar stroomt niet door naar een beroepsopleiding of het havo. 42% stroomt wel door naar het mbo, tegenover 4% die naar havo gaat. Na havo gaat 3% naar het mbo. (bron: ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) Vanuit het basisonderwijs, inclusief speciaal basisonderwijs en speciaal onder wijs, stroomt 94% door naar het voortgezet onderwijs, 3% naar het praktijk onderwijs en 3% naar voortgezet speciaal onderwijs. Leerlingen stromen vanuit het voortgezet onderwijs door naar het mbo, hbo of wo, eventueel via een omwegtraject. Uiteindelijk behalen er van elke 100 circa 13 een masterdiploma en 22 een bachelordiploma. 22 van de 100 kinderen behalen een startkwalificatie in het mbo (een mbo-diploma op niveau 2 of hoger). Een voorbeeld is de methode DIGIT die gericht is op ondermeer informatievaardigheden, media wijsheid en projecten. De Wild licht toe: “We zijn hier in september 2016 mee gestart op 26 scholen, inmiddels zijn er bijna 100 scholen die de methode gebruiken. De leerlingen krijgen hiermee een brede Deze 'krapteberoepen' bieden goede kansen op werk voor jong en oud met de vereiste kwalificaties. Voorbeelden van krapteberoepen zijn: metselaar, timmerman, onderhoudsmonteur, CNC-verspaner, elektricien, loodgieter, java-programmeur, systeemanalist en -ontwikkelaar, wijkverpleegkundige, docent exacte vakken, registeraccountant, transportplanner, hovenier en restaurantkok. (bron: werk.nl/uwv) basis voor het efficiënt gebruik van computers en mobie le apparaten, onmisbaar in de huidige maatschappij.” René de Wild /accountmanager bij Instruct “In het begin van het schooljaar ligt de na druk op je op je gemak voelen en een prettige conversatie kunnen voeren in het Engels. Daarna gaat het snel. Vakken als wiskunde, geschiedenis en aardrijkskunde worden volledig in het Engels gedoceerd. Na een tijdje weet je niet beter.” En dat blijkt in de René de Wild is accountmanager bij Instruct, dat di gitaal lesmateriaal ontwikkelt voor Basisonderwijs, Voortgezet Onderwijs en MBO. Hij signaleert een sterke behoefte aan lessen die toegespitst zijn op digitale geletterdheid: “Vroeger was er op de mid delbare school vaak een ict-uurtje waarin leerlingen de vaardigheden op de computer leerden. Inmid dels is dat op veel scholen geschrapt en wordt er vanuit gegaan dat leerlingen autodidact zijn op het d3 Maar wat zijn de plannen van Danny wanneer hij zijn l vwo-opleiding heeft afge- KS rond? “Na mijn eindex- k amen vwo ontvang ik een erkend certificaat f waardoor ik op inter- nationale scholen V toelaatbaar ben. Als het volgens t plan verloopt, zou ik graag naar de internationale fMF universiteit in Maas- HBf tricht willen om daar een sciencesprogramm te volgen. Dat is gericht op natuurkunde, scheikunde en biologie. Op deze opleiding zitten zo’n 60 nationaliteiten. Het lijkt me geweldig om daar deel van uit te kunnen maken!"

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 2018 | | pagina 17