a Internetverkoper plots onvindbaar ic 1 I SIEKJETEE Daar zitje dan mooi met je spullen 23 WOENSDAG 10 JANUARI 2018 In een prachtig gewelfde kelder aan de Keizerstraat 1 in Goes zit boutique Pretty Lovely Emma van Suzan Nalbandian. Foto: Conny den Heijer i6' I R www.kleinkleding.nl www.steketee-damesmode.nl www.belissimo-exdusive.nl www.mundoconcept.nl d door Conny den Heijer GOES - Suzan Nalbandian van boutique Pretty Lovely Emma in Goes heeft sinds november haar eigen kledingzaak met een zogenaamde ‘internet- paskamer’. Al is die term in dit geval veel te weinig eer: de boutique is gevestigd in de prachtig gewelfde kelder van een statig monumentenpand aan de Keizerstraat. Kerstpech En inderdaad, het ligt ook aan Fysiek winkelen De dames van Pretty Lovely Emma zien niet direct een be dreiging in het online-shop- pen voor de aanloop in hun winkel. "Fysiek winkelen blijft gewoon leuk. Samen op stap en iets moois uitzoeken is ge zellig. Je moet er de tijd voor nemen maar die moet je jezelf ook af en toe eens gunnen. We zijn al gehaast genoeg in deze wereld." Wij vroegen ook Bezorgprobleem Het online-shoppen is ge makkelijk voor mensen die weinig tijd hebben om te gaan winkelen of die overdag wei nig thuis zijn. Want vandaag bestellen, al is het midden in de nacht, is meestal de vol gende dag al in huis hebben. Ook voor de bezorgers vaak een ramp: mensen zijn over dag niet thuis dus proberen zij hun pakketje toch af te leve ren, al is het bij de buren een halve straat verderop. ZIERIKZ - Caroline van Kooten-Klein van Klein Kleding zegt: "De webshop is eigenlijk een hele grote etalage. Men krijgt op deze manier een goed beeld van de collectie en je kan je artikel tot in detail bekijken. Men komt 'voorbereid’ naar de winkel toe en weet dan al vaak wat men wil passen. Als er alleen via de webshop besteld zou worden dan moeten we een heel ander inkoopbe- leid gaan voeren. Wij merken dan ook niet dat het minder druk wordt in de stad. naar de mening van andere ondernemers in Zeeland. En daar zien we wel wat verschil: speciaalzaken zijn bijzonder uitgesproken in hun keuze voor het wel of niet online kunnen bestellen en over de risico’s die dat voor hen mee brengt. Anne-Marie de Ko- ning van lingeriezaak Belissi- mo heeft er een uitgesproken mening over: "Wij kunnen als kleine ondernemer niet het ri sico nemen dat we leveringen die niet bevallen ongeschon den of zelfs gedragen terug krijgen. En dat gebeurt. Het labeltje zit er dan nog aan maar je ziet dat het gedragen is. Bij een landelijke modeke ten zal dat een minder groot probleem zijn maar voor ons is dat niet te doen.” MIDDELBURG - Janine Wielemaker (foto links) van Mundo Concept merkt op: "Wij verkopen een uniek kleding- en pantymerk in Nederland dat wij importeren uit het bui tenland. Dus je krijgt online bestellingen uit het hele land van mensen die geen gelegen heid hebben om de kleding hier bij ons te komen passen. Een derde van de kleding krijgen we terug en daarom overwegen we ons online aanbod aan te passen. Want het unieke merk blijft onze kracht.” Met het grootste gemak van de wereld bestellen we tegenwoordig alles online bij webshops van winkels in de buurt of in het buitenland. Maar is dat wei zo handig als het bijvoorbeeld kleding betreft? Lopen onze steden leeg als wij geen winkels meer lijfelijk bezoeken? Nog meer lege etalages en winkelpanden in de toekomst? Hoe ervaren ondernemers dit? Genoeg vragen om een onderzoekje te doen. VIISSINGI- "Wij zijn niet tegen internet verkoop” zeggen Alexandra en Jaqueline van Steketee Damesmode. "Er wordt ge klaagd dat winkels verdwijnen in de steden maar wij zijn er overtuigd dat internetverko pen daar een oorzaak van is. Onze website laat de collectie zien, maar je kunt er niets bestellen. Nee hoor: gezellig binnen stappen en passen, met ons advies, om daarna te vreden de deur uit te gaan.” Duidelijk, deze dames gaan voor persoonlijke aandacht. Retourneren En heb je dan iets gekocht wat je dan toch niet helemaal be valt, dan is het terug brengen naar de winkel vaak sneller geregeld dan het hele internet gedoe. Want een artikel dat in een webshop van een fysieke winkel is gekocht, kun je meestal gewoon in de winkel ruilen. En zeg nu zelf, een dagje statten is toch gezellig? Dan ontdek je ineens nieuwe zaken en zie je gelijk weer wat jouw stad je allemaal te bie den heeft op winkelgebied. En >- dit is vaak veel meer dan je dacht. leving. En dit geldt online net zo als in de winkel. Daar komt bij dat de sfeer in de stad ook belangrijk is, zowel voor de klant als voor de ondernemer.” 1^ Sfeer “Het leuke van passen in een winkel en geadviseerd wor den is toch datje vaak tot hele andere inzichten komt. Dan blijkt dat het model datje in je hoofd had toch niet geschikt is voorje figuur. Online kun je de stof niet voelen en is het ma ken van goede combinaties veel lastiger. Het leukste van ons vak is om een klant hele maal tevreden de deur uit te laten gaan. Om ze zelfvertrou wen mee te geven in zijn of haar nieuwe outfit. Online heb je wel contact met de klant maar vaak veel minder interactie. We zijn sterk van mening dat de fysieke winkel en het online kopen elkaar in de toekomst alleen nog maar meer moeten gaan versterken. Klanten zijn op zoek naar een inspirerende, ultieme shopbe- Klantbeleving Suzan vertelt waarom zij hier toe is overgegaan: "Hier in Zeeland merk je dat het de klanten voornamelijk gaat om het shoppen en de beleving van het passen, voelen en zien. Dat kan hier met de showmodellen die we hier in verschillende maten hebben hangen en voortdurend aan vullen met nieuwe modellen. Dit is een uitkomst, je be spaart je de internet ellende die je vaak hoort omdat je via onze webshop direct bij ons bestelt en niet via een omweg. Maar natuurlijk kun je hier als je wilt, ook direct kopen. De webshop geeft je thuis de ge legenheid om, als je het moei lijk vindt om gelijk te beslis sen, nog eens goed te kijken naar watje gepast hebt.” de branche. Koop je iets via de website van een elektronica zaak dan is het retourneren niet zo gauw een probleem. Maar, zoals het uw verslag geefster enkele weken gele den zelf overkwam werd het toch wel een beetje ingewik keld. Een flitsende kerstjurk besteld op een buitenlandse website die via een we- der-verkoper werd aangebo den. Vooraf betalen, geen ver zendkosten, keurig op tijd geleverd voor de feestdagen. Prima geregeld dacht ik. Jam mer maar helaas: jurk veel te groot en nergens een retou radres van de verkoper te vin den, ook niet via de site die het aanbood. Gelukkig had ik snel een liefhebber gevonden die er dolblij mee was en hem van mij over wilde nemen. Ik heb mijn lesje geleerd. Vol gende keer ga ik weer gewoon naar de winkel. Het kleine trapje af en je bent binnen bij Pretty Lovely Emma om naar hartenlust te kunnen passen. Foto: Conny den Heijer Koopje online je kleding, blijkt het niet te passen. Dat levert stress en een hoop extra wed op: opnieuw inpakken, terug sturen en hopen datje weer snel je geld terug krijgt. Als het mee zit, want som< zijn internetverkopers moeilijk of niet te achterhalen. Dan zit je er mee en ben je je geld kwijt. Was dan toch maar gewoon naar de winkel gegaan... of niet? Internetvisitekaartje "De webshop is ons visite kaartje op internet," zegt Su zan, "De winkel is onze fysieke ruimte. Het bereik op Social Media zal zich in de toekomst blijven uitbreiden en dat maakt ons gemakkelijk vind baar. Maar de echte beleving, het gevoel, vind je in onze winkel. Dat geldt niet alleen voor modezaken maar voor alle branches. Zien en voelen wat je koopt, daar gaat het om. Maar voor- of achteraf thuis rustig kunnen kijken is ook veel waard.” - Anne-Marie de Koning van lingeriezaak Belissimo heeft wel een tijdje online bestellingen gedaan. "Ik ben ermee gestopt: er werden soms lingerie-setjes be steld waarvan ik dan alleen de bh terug kreeg omdat die niet paste of het was ge dragen. Dat maakt het voor mij bij een re tour incompleet en onhygiënisch dus onver koopbaar en dat risico neem ik niet meer. Ik heb mijn klanten graag binnen, dan kan ik ze altijd van een vakkundig advies voorzien.”

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 2018 | | pagina 23