nog niet bestaan
I
‘Kinderen opleiden
voor banen die nu
Zo kies jij de juiste
middelbare school
91
Kiara ziet de brugklas wel zitten
71
i
0
I
•-
Eindtoets
Nog een klein halfjaar en dan is ‘de grote overstap’; die van basis
school naar brugklas. Voor sommige kinderen een ware mijlpaal,
voor anderen een superspannend moment waar ze liever nog even
niet aan willen denken. De 12-jarige Kiara maakt zich weinig zorgen,
zij ziet de middelbare school helemaal zitten.
Een grote stap. En een heel belangrijke stap! Misschien wel
bepalend voor de rest van je leven, het blijkt immers dat de
meeste langdurige vriendschappen ontstaan op de middelbare
school. Maar hoe kies je nu de school die het beste bij je past?
Hoe bereid je kinderen in groep 8 voor op de keuzes die ze moeten gaan
maken? “Door in de eerste plaats heel goed naar de vaardigheden en sterke
kanten van leerlingen te kijken en door te denken in kansen in plaats van in
belemmeringen”, aldus Nicole Dieleman, directeur van een openbare basis
school. “Het belangrijkste is dat kinderen de juiste plek vinden om zich optimaal
te kunnen ontwikkelen.”
I
s
z r c
JU.]
t£
Op de lagere school van Nicole Dieleman
ligt de focus op talentontwikkeling; “Vanaf
groep i zijn we daar al mee bezig. Kinderen
moeten leren denken in kansen en leren
reflecteren, leder kind is uniek. Voor het ene
kind is een beroepsopleiding de beste weg
om tot bloei te komen, voor het andere kind
is dat de universiteit. Er bestaat geen ‘goed
of fout’, wanneer een kind op de juiste plek
'zit qua scholing, kan het zich op de best
mogelijke manier ontwikkelen.”
Haar moeder Mariska valt
bij: “Ook Kiara mag, net
als haar zus twee jaar
geleden, zelf een keuze
maken. Belangrijk
vind ik dat ze een
goed gevoel heeft
bij een school,
bij mijn oudste
dochter was
dat na het
bezoeken van
de open dagen
meteen duidelijk.”
Maar wat onderscheidt
nu de ene middelbare
school van de andere?
Waar letten de basisschool
verlaters anno 2018 op? “Ik
vind het echt een pluspunt wanneer er veel
aandacht is voor creatieve vakken”, aldus
Kiara. “Ik houd van fotografie en kunst
maar ook van koken. Bij een middelbare
school hier in de buurt kun je kiezen uit
diverse colleges zoals het junior art college,
dat is denk ik echt iets voor mij.”
voor kunst en cultuur. Zo hadden we een
wethouder uitgenodigd om te komen debat
teren met onze leerlingen over de inrichting
van een deel van de stad. De kinderen kwa
men met ontzettend verrassende ideeën.
Kinderen denken nog niet in belemmerin
gen maar meer ‘out of the box’ om daarna
pas de mogelijkheden te onderzoeken.”
Nu is het eind van de basisschool dus echt
in zicht. Na het laatste hoogtepunt, de
eindmusical, breekt een compleet nieuwe
fase aan.
Ook aan digitale vaardigheden wordt veel
aandacht geschonken op de basisschool.
“We bereiden kinderen voor op een toe-
Om te onderzoeken waar de mogelijkhe
den liggen voor leerlingen, krijgen zij op
de basisschool van Dieleman regelmatig
uitdagende cases voorgeschoteld. “Op
onze school is bijvoorbeeld veel aandacht
Voor het schooladvies in groep 8 gebrui
ken we alle verzamelde data waaronder de
toetsresultaten. Uiteindelijk is het echter
het advies van de leerkracht dat de doorslag
geeft. Dieleman licht toe: “We betrekken ou
ders al vanaf groep 1 bij de ontwikkeling van
hun kind. Dan kijken we niet alleen naar de
Enthousiast vertelt de achtstegroeper over
het laatste jaar van de basisschool zonder
een spoortje van twijfel of weemoed. "Ik
heb het prima naar mijn zin in deze klas,
maar ik zie er echt niet tegenop om na de
zomervakantie naar de brugklas te gaan.
Mijn zus zit al in de tweede van het voort
gezet onderwijs en op haar school ben ik al
verschillende keren geweest. Waarschijnlijk
kies ik voor dezelfde school, maar toch
wil ik nog wel wat open dagen van andere
scholen bezoeken.”
leerprestaties en de
intelligentie maar ook
naar de inzet, motivatie
en ambitie van het kind.
Op deze manier is het
schooladvies dat we in februari in groep 8
geven nooit een complete verrassing. Blijkt
later in mei dat de uitkomst van de leptoets,
een door onze scholengroep gekozen eind
toets, een hoger advies geeft, dan zullen wij
het advies heroverwegen. De ervaring leert
echter dat het advies dat de leerkracht in
februari geeft, vaak het juiste is.”
komst waarin banen zijn, die nu nog niet
bestaan. Onze lesmethodes zijn hierop
gericht. Toetsen worden ook digitaal aan
geboden en leerlingen leren antwoorden
op te zoeken in encyclopedieën maar óók
met google. We besteden aandacht aan
hoe om te gaan met privacy op internet
en hoe belangrijk bijvoorbeeld een goed
wachtwoord is. De digitale ontwikkelingen
hebben het afgelopen decennium een grote
vlucht genomen en wij gaan daar als school
zeker in mee.”
Wat voor extra's bieden de scholen in jouw omgeving? Houd je van sport of wil je
juist al je creativiteit kwijt kunnen tijdens de schoolweek? Ook hierin
onderscheiden scholen zich. Denk goed na over wat jij belangrijk vindt!
Bezoek de open dagen! En dan niet alleen van die school waarvan je nu denkt
dat je daar zeker naar toe zult gaan. Nee, juist de scholen waar je je tot nu
misschien nog niet zo in verdiept hebt, kunnen misschien verrassend goed aan
sluiten bij je wensen. Wanneer je kijkt op devogids.nl kun je op de OpenDagen-
Planner precies aangeven binnen welke straal jij scholen wilt bezoeken. Cewoon
even de postcode invullen en, niet onbelangrijk, de maximale fietsafitand, en de
open dagen worden op een presenteerblaadje aangeboden.
Kies je voor een grote of kleine
school? Geef je de voorkeur aan
studeren met een iPad of zit
je liever met je neus in de
boeken? Informeer naar de
mogelijkheden op jouw
nieuwe school.
Je kunt scholen 1
vergelijken met
behulp van de ^■g
website scholenop-
dekaart.nl. Deze site 1
biedt interessante in
formatie over het aantal
leerlingen, de examencij-
fers en het slaagpercentage.
Zie jij een carrière over de landsgrenzen wel zitten? Denk dan nu alvast na over
tweetalig onderwijs (tto). Veel scholen bieden tweetalig onderwijs en Cambridge
Engels aan. Dit houdt in dat leerlingen minimaal de helft van de vakken les krijgen
in het Engels. Handig als jij een Internationale vervolgstudie wel ziet zitten.
Kijk op nuffic.nl voor een overzicht van scholen die tweetalig onderwijs aanbieden.
Een school moet dus onderscheidend zijn.
Ook sport staat hoog op het verlanglijstje
van veel brugklassers-in-spé, hoewel dat
bij Kiara minder van belang is. “Ik turn
zo’n 17 uur per week en dat wil ik wel graag
blijven doen, hoewel ik er wel op reken dat
ik het een stukje drukker ga krijgen volgend
schooljaar. Maar wellicht meteen beetje
goed plannen is het toch haalbaar.”
En dat plannen, daar wordt in groep acht
van haar huidige school al flink op geha
merd. Elke maandag krijgen we een rooster
mee, dat je zelf in moet vullen thuis. Alle
taken van die week moeten
ingedeeld worden en na
ondertekening van je
ouders lever je het
schema dinsdag
ÉjjgüL weer in. Iedereen
krijgt huiswerk
op zijn eigen
1 niveau.” Voor
W Kiara is het
F zo goed als
zeker, zij zal
na de zomer de
F mavo bezoeken.
Mariska: “Uit het
drempelonderzoek
in het begin van het
schooljaar bleek dat dit
de beste keuze is voor
Kiara. Er volgen nog meer
toetsen, maar die zullen waarschijnlijk niet
veel anders uitwijzen.”