nog niet bestaan I ‘Kinderen opleiden voor banen die nu Zo kies jij de juiste middelbare school 91 Kiara ziet de brugklas wel zitten 71 i 0 I •- Eindtoets Nog een klein halfjaar en dan is ‘de grote overstap’; die van basis school naar brugklas. Voor sommige kinderen een ware mijlpaal, voor anderen een superspannend moment waar ze liever nog even niet aan willen denken. De 12-jarige Kiara maakt zich weinig zorgen, zij ziet de middelbare school helemaal zitten. Een grote stap. En een heel belangrijke stap! Misschien wel bepalend voor de rest van je leven, het blijkt immers dat de meeste langdurige vriendschappen ontstaan op de middelbare school. Maar hoe kies je nu de school die het beste bij je past? Hoe bereid je kinderen in groep 8 voor op de keuzes die ze moeten gaan maken? “Door in de eerste plaats heel goed naar de vaardigheden en sterke kanten van leerlingen te kijken en door te denken in kansen in plaats van in belemmeringen”, aldus Nicole Dieleman, directeur van een openbare basis school. “Het belangrijkste is dat kinderen de juiste plek vinden om zich optimaal te kunnen ontwikkelen.” I s z r c JU.] t£ Op de lagere school van Nicole Dieleman ligt de focus op talentontwikkeling; “Vanaf groep i zijn we daar al mee bezig. Kinderen moeten leren denken in kansen en leren reflecteren, leder kind is uniek. Voor het ene kind is een beroepsopleiding de beste weg om tot bloei te komen, voor het andere kind is dat de universiteit. Er bestaat geen ‘goed of fout’, wanneer een kind op de juiste plek 'zit qua scholing, kan het zich op de best mogelijke manier ontwikkelen.” Haar moeder Mariska valt bij: “Ook Kiara mag, net als haar zus twee jaar geleden, zelf een keuze maken. Belangrijk vind ik dat ze een goed gevoel heeft bij een school, bij mijn oudste dochter was dat na het bezoeken van de open dagen meteen duidelijk.” Maar wat onderscheidt nu de ene middelbare school van de andere? Waar letten de basisschool verlaters anno 2018 op? “Ik vind het echt een pluspunt wanneer er veel aandacht is voor creatieve vakken”, aldus Kiara. “Ik houd van fotografie en kunst maar ook van koken. Bij een middelbare school hier in de buurt kun je kiezen uit diverse colleges zoals het junior art college, dat is denk ik echt iets voor mij.” voor kunst en cultuur. Zo hadden we een wethouder uitgenodigd om te komen debat teren met onze leerlingen over de inrichting van een deel van de stad. De kinderen kwa men met ontzettend verrassende ideeën. Kinderen denken nog niet in belemmerin gen maar meer ‘out of the box’ om daarna pas de mogelijkheden te onderzoeken.” Nu is het eind van de basisschool dus echt in zicht. Na het laatste hoogtepunt, de eindmusical, breekt een compleet nieuwe fase aan. Ook aan digitale vaardigheden wordt veel aandacht geschonken op de basisschool. “We bereiden kinderen voor op een toe- Om te onderzoeken waar de mogelijkhe den liggen voor leerlingen, krijgen zij op de basisschool van Dieleman regelmatig uitdagende cases voorgeschoteld. “Op onze school is bijvoorbeeld veel aandacht Voor het schooladvies in groep 8 gebrui ken we alle verzamelde data waaronder de toetsresultaten. Uiteindelijk is het echter het advies van de leerkracht dat de doorslag geeft. Dieleman licht toe: “We betrekken ou ders al vanaf groep 1 bij de ontwikkeling van hun kind. Dan kijken we niet alleen naar de Enthousiast vertelt de achtstegroeper over het laatste jaar van de basisschool zonder een spoortje van twijfel of weemoed. "Ik heb het prima naar mijn zin in deze klas, maar ik zie er echt niet tegenop om na de zomervakantie naar de brugklas te gaan. Mijn zus zit al in de tweede van het voort gezet onderwijs en op haar school ben ik al verschillende keren geweest. Waarschijnlijk kies ik voor dezelfde school, maar toch wil ik nog wel wat open dagen van andere scholen bezoeken.” leerprestaties en de intelligentie maar ook naar de inzet, motivatie en ambitie van het kind. Op deze manier is het schooladvies dat we in februari in groep 8 geven nooit een complete verrassing. Blijkt later in mei dat de uitkomst van de leptoets, een door onze scholengroep gekozen eind toets, een hoger advies geeft, dan zullen wij het advies heroverwegen. De ervaring leert echter dat het advies dat de leerkracht in februari geeft, vaak het juiste is.” komst waarin banen zijn, die nu nog niet bestaan. Onze lesmethodes zijn hierop gericht. Toetsen worden ook digitaal aan geboden en leerlingen leren antwoorden op te zoeken in encyclopedieën maar óók met google. We besteden aandacht aan hoe om te gaan met privacy op internet en hoe belangrijk bijvoorbeeld een goed wachtwoord is. De digitale ontwikkelingen hebben het afgelopen decennium een grote vlucht genomen en wij gaan daar als school zeker in mee.” Wat voor extra's bieden de scholen in jouw omgeving? Houd je van sport of wil je juist al je creativiteit kwijt kunnen tijdens de schoolweek? Ook hierin onderscheiden scholen zich. Denk goed na over wat jij belangrijk vindt! Bezoek de open dagen! En dan niet alleen van die school waarvan je nu denkt dat je daar zeker naar toe zult gaan. Nee, juist de scholen waar je je tot nu misschien nog niet zo in verdiept hebt, kunnen misschien verrassend goed aan sluiten bij je wensen. Wanneer je kijkt op devogids.nl kun je op de OpenDagen- Planner precies aangeven binnen welke straal jij scholen wilt bezoeken. Cewoon even de postcode invullen en, niet onbelangrijk, de maximale fietsafitand, en de open dagen worden op een presenteerblaadje aangeboden. Kies je voor een grote of kleine school? Geef je de voorkeur aan studeren met een iPad of zit je liever met je neus in de boeken? Informeer naar de mogelijkheden op jouw nieuwe school. Je kunt scholen 1 vergelijken met behulp van de ^■g website scholenop- dekaart.nl. Deze site 1 biedt interessante in formatie over het aantal leerlingen, de examencij- fers en het slaagpercentage. Zie jij een carrière over de landsgrenzen wel zitten? Denk dan nu alvast na over tweetalig onderwijs (tto). Veel scholen bieden tweetalig onderwijs en Cambridge Engels aan. Dit houdt in dat leerlingen minimaal de helft van de vakken les krijgen in het Engels. Handig als jij een Internationale vervolgstudie wel ziet zitten. Kijk op nuffic.nl voor een overzicht van scholen die tweetalig onderwijs aanbieden. Een school moet dus onderscheidend zijn. Ook sport staat hoog op het verlanglijstje van veel brugklassers-in-spé, hoewel dat bij Kiara minder van belang is. “Ik turn zo’n 17 uur per week en dat wil ik wel graag blijven doen, hoewel ik er wel op reken dat ik het een stukje drukker ga krijgen volgend schooljaar. Maar wellicht meteen beetje goed plannen is het toch haalbaar.” En dat plannen, daar wordt in groep acht van haar huidige school al flink op geha merd. Elke maandag krijgen we een rooster mee, dat je zelf in moet vullen thuis. Alle taken van die week moeten ingedeeld worden en na ondertekening van je ouders lever je het schema dinsdag ÉjjgüL weer in. Iedereen krijgt huiswerk op zijn eigen 1 niveau.” Voor W Kiara is het F zo goed als zeker, zij zal na de zomer de F mavo bezoeken. Mariska: “Uit het drempelonderzoek in het begin van het schooljaar bleek dat dit de beste keuze is voor Kiara. Er volgen nog meer toetsen, maar die zullen waarschijnlijk niet veel anders uitwijzen.”

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 2018 | | pagina 17