Appelaere rijp voor buitenland oef. eef I Stukje omrijden voor zuivel uit Hoogelande I, a I PROEF EN BELEEF DE STREE I I I Wekt* www.lekker-zeeland.nl h mrOTCM STREEKPRODUCENTEN tbtr I tN EVENEMENTEN 1 Het sprookje van Sneeuwwitje UULL* A d Loodsensoos is het gezelligst 't Beste Maatje uitverkoren Goedjaar visveilingen Harlaar opent Albert Heijn Jw [l R r. door Stefanie van der Maas A Foto: Hoogelandse Boerenzuivel *s Gelukkig zijn ze bij de echte Tour wel wijzer. Helemaal geen 0 punt 0 en al helemaal geen Radler. Ze geloven er ook niet in Sneeuwwitje. Nee, de echte tweede etappe wordt afgesloten met Zeeuws bier. Op het finishterrein en niet vóór, maar pas na die kostbare witte kalkstreep, wordt Zeeuws zwarte bessen bier en Zeeuws witbier getapt. Daarna nog twee dagen toeren in België. Staan die nu juist ook niet bekend om hun bier? Hoezo, Tour de France...! ijkt wel een Tour de Bière. Pas dan gaat de Tour naar Frankrijk. Zouden ze daar ook Cycliste drin ken tijdens de etappes of gaan ze daar over de Vinish? w w w.gezelligsteterras .n 1 De Belgische Loodsensoci- eteit ontvangt een officiële plaquette op 21 september tijdens de feestelijke prijs uitreiking. Dan worden ook de provinciewinnaars be kendgemaakt. I l’ Tom ter Hor Brouwerij Emelisse Niet het bier is belangrijk, maar de reclame er om heen. Een blessure op het voetbalveld is dé gelegenheid voor een Radler 0 punt 0. Zelfs bij de tour de France lijkt het in de reclames dat tijdens de tocht zo’n fris fietsbiertje echt prima past. Enerzijds drinken we daardoor nu in eens massaal zo’n fiets-hem-erin biertje, terwijl we anderzijds in Nederland net de smaak van het speciaal bier van de kleine brouwerijen te pakken krijgen. V A Tie kent niet 1/1/ de beroemde V V conference van Joep van het Hek.het was meteen gedaan met dat alcoholarme biertje voor slappelingen. Omge keerd kan het echter ook gebeuren. waar de producten vandaan komen. De consument kijkt dichter bij huis.” In de loop der jaren is het assortiment flink uitgebreid en is er meer dan alleen yoghurt te koop. In de boerderijwinkel van Hoogelandse Boerenzuivel, maar ook in verschillende 7 VLISSINGEN - Bij de Verkie zing van het Gezelligste Ter ras is De Belgische Loodsen- sociëteit door het publiek verkozen tot winnaar van de gemeente Vlissingen. Bij de verkiezing brach ten tienduizenden mensen hun stem uit via de website Zeeuwse supermarkten en op diverse kaasboerderijen koop je vanille- en chocola- devïa, boerenboter en huis- gemaakt yoghurtijs in al lerlei smaken. “We hebben sinds kort mango-ijs.” Een heerijk fris ijsje. Perfect voor warmere dagen. ringsmiddelen, verkrijgbaar in supermarkten en horeca zaken door heel Nederland. “Mensen zijn zich steeds be ter bewust van wat ze eten en drinken”, zegt Janine Ta- zelaar. “Ze kijken vaker op het etiket, op zoek naar al ternatieven voor de produc ten met toevoegingen, zoals suikers. Maar onze sappen zijn puur natuur. Daarmee oefenen de flessen een grote, natuurlijke aantrekkings kracht uit op consumenten en bedrijven. Zo krijg je am bassadeurs. En die hebben wij door het hele land.” Naast die verantwoorde productie maakt de familie Tazelaar ook bewuste keu zes voor de ‘schil’ van haar VLISSINGEN - De Zeeuwse visveilingen in Breskens, Vlissingen en Colijnsplaat hebben in 2014 redelijk ge draaid. De aanvoer van vis daalde weliswaar, maar vo rig jaar was wél een prima garnalenjaar. Begin vorig jaar was er veel aanvoer van tong, maar die leverde door het grote aanbod relatief weinig op. De aanvoer van schol was, door vangstaf- spraken, ook laag. Veel sche pen gingen vanaf augustus over op de garnalenvangst. Een goede keuze, want 2014 was een goed garnalenjaar, vertelt directeur Foort Lo- kerse van de Zeeuwse Vis veilingen. KAPELLE - Woensdag 24 juni opent het ondernemers- echtpaar Koen en Marianne Harlaar om 11.00 uur hun nieuwe supermarkt in Ka- pelle. Deze Albert Heijn heeft een uitgebreid assortiment met veel biologische producten. Speciaal ter gelegenheid van de opening viert de winkel een gezellig feestje. “Tot en met zaterdag 28 juni zijn er proeverijen en leuke activiteiten. Klanten krijgen bij besteding van 15 euro een gratis taartje, zolang de voorraad strekt”, vertelt Koen Harlaar. “Mascotte Hamster Hap- pie is er natuurlijk ook. Hij bezoekt onze winkel op woensdag en op zaterdag. Dan staat er ook een spring kussen voor de deur.” Waar nu de nieuwe Albert Heijn is gevestigd, zat eerst een C1000. Het pand is flink vergroot en verbouwd tot een moderne, overzichtelijk ingerichte supermarkt. In de hal zit een kleine Gall Gall-winkel met een groot aanbod gedestilleerde dran ken. Nog maar drie jaar geleden kenden alleen de Duitse gasten het woord Radler. In Nederland noemden we dat kinderbiertje een Sneeuwwitje. Als echte man bestelde je dat gewoonweg niet. Hoe anders is dat nu. Doordat de hoeveelheid pils die we in Nederland nuttigen sterk daalt, zijn de grote brouwers in de aanval gegaan. Niet door te luisteren naar de consument die snakt naar smaakvolle en uitdagende speciaal bieren, maar door het commercieel budget op te voeren. WATERLANDKERKJE - De Ap pelaere viert haar twintig jarig jubileum. Nederland is veroverd, nu is de Appe laere rijp voor het buiten land. Dat blijkt al in België en Denemarken, maar de fa milie Tazelaar proeft dat er nog meer vruchtbare grond is voor haar 100 procent na tuurlijke vruchtensappen. Daarom wil het Zeeuwse bedrijf haar horizon nog verder verbreden. “In landen als Engeland en Spanje is veel vraag naar gezonde, duurzame sappen van hoge kwaliteit, maar ook bijvoorbeeld op de An tillen”, vertelt Janine Taze laar, dochter van grondleg ger Henk en mede-eigenaar. GOES - Tien uitverkoren vis- detaillisten toonden afgelo pen week de fijne kneepjes van het vak tijdens de Nati onale Haringpartij op Kas teel De Haar in Haarzuilens. De visdetaillisten worden traditiegetrouw uitgenodigd om de haring van topkwali teit te bereiden en te presen teren. Viskiosk ’t Beste Maatje uit Goes heeft de regio met flair vertegenwoordigd. De haringkraam was origineel aangekleed met een mooie prent achter de kraam. Met hun eigen haringkar presen teerden zij naast de haring ook heerlijke oesters en een Zeeuwse bolus als toetje. producten: het verpakkings materiaal. Het sap zit in gla zen flessen, een natuurlijk verpakkingsmateriaal dat volledig recyclebaar is. “De kratten waarin we de fles sen laten vervoeren, worden telkens weer hergebruikt. Dozen en drukwerk bestaan bovendien uit fsc-gecertifi- ceerd materiaal.” Henk Tazelaar, fruitteler in hart en nieren, stond in 1995 aan de wieg van de Appelae re. Inmiddels is De Appelae re een hecht familiebedrijf, eigendom van Henk Taze laar en zijn twee dochters, Janine en Carin. Appelaere is het Beste Product van het Jaar 2014-2015, verkozen door consumenten. “Wat voor ons spreekt, is dat wij geen hype-merk zijn. Maatschappelijk verant woord ondernemen deed mijn vader al toen hij nog fruitkweker was, vijftig jaar geleden. Daar komt ook de heldere visie vandaan waar mee ons bedrijf voet aan de grond heeft gekregen. Na melijk dat duurzaam produ ceren voor ons begint bij de boom en eindigt bij de fles sen die de klant in handen krijgt.” De Appelaere (oud Neder lands voor ‘appelboom’) produceert 100 procent na tuurlijke appelsap, perensap en sinaasappelsap. Alle maal pure producten zonder toevoegingen en conserve- per week in de zomermaan den”, vertelt Jomien. “Mijn moeder volgde een cursus zelf zuivel maken. Dat leek mij ook wel wat. Ik begon met het maken van yoghurt. Uiteindelijk een behoorlijk uit de hand gelopen hobby.” De producten van Hoog elandse Boerenzuivel heb ben de smaak van vroeger. “Mensen leven nu veel bewuster en willen weten Van heinde en ver rijden de mensen er voor om. Dagjes uit en vakanties worden er speciaal voor gepland. Vraag je je af waarom? Voor de heerlijke yoghurt en an dere zuivelproducten van Hoogelandse Boerenzuivel. Vanaf Middelburg ben je in slechts een paar minuten in het gehucht Hoogelande. Daar vinden we ook de boer derij van Leo en Jomien van Eenennaam. Het echtpaar is de trotse eigenaar van melk veehouderij Hoogelandse Boerenzuivel. “Ik ben ge- boren op de boerderij en er nooit weggeweest”, vertelt Jomien. “In 1998 zijn we be gonnen met het verzuivelen van een groot gedeelte van Nieuw in het assortiment van Hoogelandse Boerenzuivel is mango-ijs. onze eigen melk. Er was vraag naar de ouderwetse standyoghurt van lokale boeren en daar speelden we op in.” Standyoghurt is de dikke yoghurt die men vroe ger maakte en deze wordt gerijpt in de fles. Zowel de volle als de milde yoghurt zijn dik van structuur, rijk van smaak en niet schenk- baar. “We begonnen met een paar honderd liter zuivel per week en dat is nu uitge groeid tot vierduizend liter

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 2015 | | pagina 26