Goes fietst verder’ is ambitieus Obi Veel meer parkeerbonnen uitgeschreven i1 Doe mee aan LHBT- enquête in Goes 4 Herinrichting Scheldestraat Identiteitsbe wijzen onder de 14 jaar Informatie avond ‘Goes in beweging’ Sluiting school Kattend ij ke Fü i ng --a». M** I n Lm’ Grey spot op de M. A. de Ruyterlaan, te smal fietspad en lastig oversteken. FOTO LEON JANSSENS FOTO LEON JANSSENS De levering van paspoor ten en Nederlandse identi teitskaarten voor jongeren tot 14 jaar is vertraagd. De paspoort aanvragen die zijn gedaan t/m 10 april lig gen klaar. De Nederlandse Identiteitskaarten zijn bin nen die voor 17 april aan gevraagd zijn. De gemeen teraad Goes heeft besloten het tarief stapsgewijs te verhogen van 9,20 euro tot 30 euro. Voor 2012 is het tarief vastgesteld op 15 euro. De gemeente Goes houdt een informatieavond ‘Goes in beweging’. Graag nodigt de gemeente Goes alle sportverenigingen en alle overige sportaanbieders uit voor deze bijeenkomst. Goes in beweging is een initiatief van de Advies commissie Sport Goes (ASG). De informatie avond is vandaag, woens dag 25 april, vanaf 19.15 uur in het gebouw CIOS aan de Zwembadweg 1 Goes. In de huidige situatie heeft de gemeente een integraal beleid waarbij alle modaliteiten aandacht krijgen (Ge meentelijk Verkeer en Vervoerplan). Om het doel te bereiken is specifiek beleid voor de fiets noodzakelijk. De genoemde ambitie is in de volgende doelstelling te vertalen: het realiseren van een goed fietsklimaat door het bieden van veilige en comfortabele infrastruc tuur in combinatie met het stimuleren van fietsgebruik met als doel tot de top van Nederlandse fietssteden te behoren. De aandacht voor de fiets is niet alleen te verantwoor den vanuit mobiliteitsbestand. Fietsen levert ook een bijdrage aan gezondheid en milieu. Zo kan het fiets- beleid bijdragen aan de Goese klimaatdoelstelling om jaarlijks 2 procent minder energie te gebruiken. Het fietsgebruik in Goes is al hoog. Het onderzoek van ondermeer het fietsberaad en het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid geeft het volgende resultaat: - Op afstanden tot 7,5 km. wordt in Goes in ongeveer 50 procent van de gevallen de fiets gebruikt als ver voermiddel. Landelijk is dat 35 procent. - Op langere afstanden verliest de fiets terrein aan de auto. Toch wordt in 35 procent van alle verplaatsingen door de Goesenaar per fiets afgelegd tegenover landelijk 25 procent. Het hoge fietsgebruik in Goes is niet alleen toe te schrijven aan de gedane inspanningen. Auto nome gegevens zoals bevolkingssamenstelling, kli maat en omvang van de stad bepalen voor een deel ‘Goes fietst verder’ is de naam van het Aets- beleidsplan van de gemeente Goes. De fiets is een veel gebruikt vervoermiddel in Goes. Maar, zoals opgenomen in het collegeprogramma, de gemeente wil meer en wil tot de top drie van de Nederlandse fietssteden behoren. het fietsgebruik. Uit onderzoek van de Fietsersbond blijkt evenwel dat Goes nog groeiruimte heeft wat be treft fietsgebruik. Ook zijn er ruim dertig knelpunten, de grey spots waar auto’s en fietsers elkaar kruisen, die dringend verbeterd moeten worden. Genoemd worden ondermeer de route Heer Elsdorpweg, een drukke weg met fietsers op de hoofdrijbaan; op de Noordhoeklaan surveilleerd in de binnenstad. Er is toezicht gehouden op onder meer fout parkeren (auto’s), het fietsen in de winkelstraten, uitstallingen, fout parkeren (fietsen) en loslopende honden. Ook is er assistentie verleend bij ontruimingen en het ontmantelen van illegale hen nepkwekerijen. Tevens zijn er veel waarschuwingen uitgedeeld tegen het onjuist aanbieden van huishou delijk afval. Zoals ieder jaar is er assistentie verleend bij trouwerijen en een helpende hand bij evenementen waar ook de politie betrokken was. Naast het verbalise ren van fout geparkeerde voertuigen zijn er ondermeer bekeuringen uitgedeeld voor illegaal dumpen van af val, fietsen zonder licht of parkeren in groenstroken. Voor uitwerpselen van honden binnen de bebouwde kom werd vijf maal bekeurd. waar fietsers op de hoofdrijbaan rijden en er op negen kruispunten geen voorrang is; de M.A. de Ruyterlaan en de Anthony Fokkerstraat waar het fietspad te smal is. De Wilhelminastraat door Kloetinge staat al op de nominatie om binnenkort als fietsstraat heraangelegd te worden met als doel de verkeersveiligheid te ver beteren. De gemeente Goes is dit jaar, net als Middelburg en Vlissingen, gestart met een pilot ‘verbeteren weer baarheid en sociale acceptatie van LHBT-jongeren’. De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) wil samen met Nederlandse gemeenten de veiligheid, weerbaarheid en sociale acceptatie van LHBT (lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen en transgenders) bevorderen. Het doel van het project is ervoor te zorgen dat LHBT- jongeren kunnen zeggen ‘Ik ben wie ik ben en ik voel mij welkom’, ‘Ik ben niet alleen’ en ‘Ik weet waar ik hulp kan vinden en durf daar ook hulp te halen’. Vorig jaar zijn in Goes 3411 meer parkeerboetes uitgeschreven dan er begroot was. Dit vermeldt het jaarverslag Integrale handhaving Goes over 2011, bij ‘Mulderfeiten’ begroot 3.550 en 5.570 verbalen. Bij fiscale bonnen gaat het om geen kaartje kopen dan wel parkeertijd voorbij; ‘Mulderfeiten’ is fout parkeren. Het merendeel van de bonnen zijn geschreven in het centrum. De ingediende bezwaren tegen een bekeu ring of verzoeken aan de officier van Justitie om deze nietig te verklaren, zijn echter afgenomen. De reden dat een substantiële hoeveelheid aan parkeerboetes meer is uitgeschreven ten opzichte van vorig jaar, is gelegen in het feit dat meer toezichthouders opspo ringsbevoegdheid hebben gekregen vanwege behaalde diploma’s en beëdiging als BOA. Er is dagelijks ge- Het college van burgemees ter en wethouders gaat zich inzetten om de communi catie rond de eventuele sluiting van basisschool De Kattenschulp zo duidelijk mogelijk te laten verlopen. Dit antwoordde het college vorige week donderdag op vragen die door de fractie van Groen-Links gesteld waren over deze kwes tie. Eerder die week was' op maandag een bijeen komst belegd in De Kat tenschulp in Kattendijke waar het Nobego bestuur veel verwijten en kritiek te horen kreeg op het advies de school wegens het te gering leerlingenaantal te sluiten en de slechte com municatie hierover. Begin april is het grootste LHBT-onderzoek gestart dat ooit in Europa gehouden is. LHBT staat voor lesbische, homoseksuele, biseksuele en transgender- personen. Dit gebeurt door middel van een grootscheepse en quête die tot medio juni 2012 is in te vullen. Behalve incidentele nieuwsberichten over discrimina tie van lesbische, homoseksuele, biseksuele en trans gender (LHBT-) mensen, is er in de Europese Unie nauwelijks onderling vergelijkbare informatie verza meld over de dagelijkse ervaringen van LHBT’s met betrekking tot discriminatie. Daarom heeft het Agent schap voor Fundamentele Rechten nu de allereerste online-enquête in de Europese Unie gemaakt om een juist beeld te krijgen van het leven van LHBT’s van 18 jaar of ouder. Behalve de zogenaamde ‘G50’ (50 grootste gemeenten in Nederland), zijn ook de Zeeuwse gemeenten Goes, Middelburg en Vlissingen gevraagd in de periode 2012-2014 hieraan mee te werken. Goes, Middelburg en Vlissingen hebben ervoor geko zen zich via het proejct te richten op ‘LHBT-jongeren’. De reden hiervan is het alarmerende bericht van het Sociaal en Cultureel Planbureau, dat de helft van de onderzochte homo-jongeren zelfmoordgedachten heb ben; 9% van de jongens en 16% van de meisjes heeft ook echt een zelfmoordpoging gedaan. Hoe meer anti homo-uitingen zij meemaken, hoe vaker zij aangeven zelfmoord te overwegen. Dit percentage ligt aanzien lijk hoger dan bij heterojongeren. 'De Scheldestraat en de Rommerswalestraat wor den heringericht. De werk zaamheden bestaan uit het vernieuwen van rioolaan- sluitingen, het aanpassen van de wegfundering en het vervangen van de hui dige verharding door nieuw bestratingsmateriaal. Het totale werk duurt ongeveer drie maanden. In de Singelstraat geldt een parkeerverbod, een Mulderfeit. S* y- •>X-“

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 2012 | | pagina 9