Goes fietst verder’ is ambitieus
Obi
Veel meer parkeerbonnen uitgeschreven
i1
Doe mee aan LHBT-
enquête in Goes
4
Herinrichting
Scheldestraat
Identiteitsbe
wijzen onder
de 14 jaar
Informatie
avond ‘Goes
in beweging’
Sluiting school
Kattend ij ke
Fü i
ng
--a». M**
I
n
Lm’
Grey spot op de M. A. de Ruyterlaan, te smal fietspad en lastig oversteken.
FOTO LEON JANSSENS
FOTO LEON JANSSENS
De levering van paspoor
ten en Nederlandse identi
teitskaarten voor jongeren
tot 14 jaar is vertraagd. De
paspoort aanvragen die
zijn gedaan t/m 10 april lig
gen klaar. De Nederlandse
Identiteitskaarten zijn bin
nen die voor 17 april aan
gevraagd zijn. De gemeen
teraad Goes heeft besloten
het tarief stapsgewijs te
verhogen van 9,20 euro
tot 30 euro. Voor 2012 is
het tarief vastgesteld op 15
euro.
De gemeente Goes houdt
een informatieavond ‘Goes
in beweging’. Graag nodigt
de gemeente Goes alle
sportverenigingen en alle
overige sportaanbieders
uit voor deze bijeenkomst.
Goes in beweging is een
initiatief van de Advies
commissie Sport Goes
(ASG). De informatie
avond is vandaag, woens
dag 25 april, vanaf 19.15
uur in het gebouw CIOS
aan de Zwembadweg 1
Goes.
In de huidige situatie heeft de gemeente een integraal
beleid waarbij alle modaliteiten aandacht krijgen (Ge
meentelijk Verkeer en Vervoerplan). Om het doel te
bereiken is specifiek beleid voor de fiets noodzakelijk.
De genoemde ambitie is in de volgende doelstelling
te vertalen: het realiseren van een goed fietsklimaat
door het bieden van veilige en comfortabele infrastruc
tuur in combinatie met het stimuleren van fietsgebruik
met als doel tot de top van Nederlandse fietssteden te
behoren.
De aandacht voor de fiets is niet alleen te verantwoor
den vanuit mobiliteitsbestand. Fietsen levert ook een
bijdrage aan gezondheid en milieu. Zo kan het fiets-
beleid bijdragen aan de Goese klimaatdoelstelling
om jaarlijks 2 procent minder energie te gebruiken.
Het fietsgebruik in Goes is al hoog. Het onderzoek
van ondermeer het fietsberaad en het Kennisinstituut
voor Mobiliteitsbeleid geeft het volgende resultaat: -
Op afstanden tot 7,5 km. wordt in Goes in ongeveer
50 procent van de gevallen de fiets gebruikt als ver
voermiddel. Landelijk is dat 35 procent. - Op langere
afstanden verliest de fiets terrein aan de auto. Toch
wordt in 35 procent van alle verplaatsingen door de
Goesenaar per fiets afgelegd tegenover landelijk 25
procent. Het hoge fietsgebruik in Goes is niet alleen
toe te schrijven aan de gedane inspanningen. Auto
nome gegevens zoals bevolkingssamenstelling, kli
maat en omvang van de stad bepalen voor een deel
‘Goes fietst verder’ is de naam van het Aets-
beleidsplan van de gemeente Goes. De fiets is
een veel gebruikt vervoermiddel in Goes. Maar,
zoals opgenomen in het collegeprogramma,
de gemeente wil meer en wil tot de top drie
van de Nederlandse fietssteden behoren.
het fietsgebruik. Uit onderzoek van de Fietsersbond
blijkt evenwel dat Goes nog groeiruimte heeft wat be
treft fietsgebruik. Ook zijn er ruim dertig knelpunten,
de grey spots waar auto’s en fietsers elkaar kruisen, die
dringend verbeterd moeten worden. Genoemd worden
ondermeer de route Heer Elsdorpweg, een drukke weg
met fietsers op de hoofdrijbaan; op de Noordhoeklaan
surveilleerd in de binnenstad. Er is toezicht gehouden
op onder meer fout parkeren (auto’s), het fietsen in
de winkelstraten, uitstallingen, fout parkeren (fietsen)
en loslopende honden. Ook is er assistentie verleend
bij ontruimingen en het ontmantelen van illegale hen
nepkwekerijen. Tevens zijn er veel waarschuwingen
uitgedeeld tegen het onjuist aanbieden van huishou
delijk afval. Zoals ieder jaar is er assistentie verleend
bij trouwerijen en een helpende hand bij evenementen
waar ook de politie betrokken was. Naast het verbalise
ren van fout geparkeerde voertuigen zijn er ondermeer
bekeuringen uitgedeeld voor illegaal dumpen van af
val, fietsen zonder licht of parkeren in groenstroken.
Voor uitwerpselen van honden binnen de bebouwde
kom werd vijf maal bekeurd.
waar fietsers op de hoofdrijbaan rijden en er op negen
kruispunten geen voorrang is; de M.A. de Ruyterlaan
en de Anthony Fokkerstraat waar het fietspad te smal
is. De Wilhelminastraat door Kloetinge staat al op de
nominatie om binnenkort als fietsstraat heraangelegd
te worden met als doel de verkeersveiligheid te ver
beteren.
De gemeente Goes is dit jaar, net als Middelburg en
Vlissingen, gestart met een pilot ‘verbeteren weer
baarheid en sociale acceptatie van LHBT-jongeren’.
De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
(OCW) wil samen met Nederlandse gemeenten de
veiligheid, weerbaarheid en sociale acceptatie van
LHBT (lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen en
transgenders) bevorderen.
Het doel van het project is ervoor te zorgen dat LHBT-
jongeren kunnen zeggen ‘Ik ben wie ik ben en ik voel
mij welkom’, ‘Ik ben niet alleen’ en ‘Ik weet waar ik
hulp kan vinden en durf daar ook hulp te halen’.
Vorig jaar zijn in Goes 3411 meer parkeerboetes
uitgeschreven dan er begroot was. Dit vermeldt het
jaarverslag Integrale handhaving Goes over 2011, bij
‘Mulderfeiten’ begroot 3.550 en 5.570 verbalen. Bij
fiscale bonnen gaat het om geen kaartje kopen dan
wel parkeertijd voorbij; ‘Mulderfeiten’ is fout parkeren.
Het merendeel van de bonnen zijn geschreven in het
centrum. De ingediende bezwaren tegen een bekeu
ring of verzoeken aan de officier van Justitie om deze
nietig te verklaren, zijn echter afgenomen. De reden
dat een substantiële hoeveelheid aan parkeerboetes
meer is uitgeschreven ten opzichte van vorig jaar, is
gelegen in het feit dat meer toezichthouders opspo
ringsbevoegdheid hebben gekregen vanwege behaalde
diploma’s en beëdiging als BOA. Er is dagelijks ge-
Het college van burgemees
ter en wethouders gaat zich
inzetten om de communi
catie rond de eventuele
sluiting van basisschool De
Kattenschulp zo duidelijk
mogelijk te laten verlopen.
Dit antwoordde het college
vorige week donderdag op
vragen die door de fractie
van Groen-Links gesteld
waren over deze kwes
tie. Eerder die week was'
op maandag een bijeen
komst belegd in De Kat
tenschulp in Kattendijke
waar het Nobego bestuur
veel verwijten en kritiek te
horen kreeg op het advies
de school wegens het te
gering leerlingenaantal te
sluiten en de slechte com
municatie hierover.
Begin april is het grootste LHBT-onderzoek gestart
dat ooit in Europa gehouden is. LHBT staat voor
lesbische, homoseksuele, biseksuele en transgender-
personen.
Dit gebeurt door middel van een grootscheepse en
quête die tot medio juni 2012 is in te vullen.
Behalve incidentele nieuwsberichten over discrimina
tie van lesbische, homoseksuele, biseksuele en trans
gender (LHBT-) mensen, is er in de Europese Unie
nauwelijks onderling vergelijkbare informatie verza
meld over de dagelijkse ervaringen van LHBT’s met
betrekking tot discriminatie. Daarom heeft het Agent
schap voor Fundamentele Rechten nu de allereerste
online-enquête in de Europese Unie gemaakt om een
juist beeld te krijgen van het leven van LHBT’s van
18 jaar of ouder.
Behalve de zogenaamde ‘G50’ (50 grootste gemeenten
in Nederland), zijn ook de Zeeuwse gemeenten Goes,
Middelburg en Vlissingen gevraagd in de periode
2012-2014 hieraan mee te werken.
Goes, Middelburg en Vlissingen hebben ervoor geko
zen zich via het proejct te richten op ‘LHBT-jongeren’.
De reden hiervan is het alarmerende bericht van het
Sociaal en Cultureel Planbureau, dat de helft van de
onderzochte homo-jongeren zelfmoordgedachten heb
ben; 9% van de jongens en 16% van de meisjes heeft
ook echt een zelfmoordpoging gedaan. Hoe meer anti
homo-uitingen zij meemaken, hoe vaker zij aangeven
zelfmoord te overwegen. Dit percentage ligt aanzien
lijk hoger dan bij heterojongeren.
'De Scheldestraat en de
Rommerswalestraat wor
den heringericht. De werk
zaamheden bestaan uit het
vernieuwen van rioolaan-
sluitingen, het aanpassen
van de wegfundering en
het vervangen van de hui
dige verharding door nieuw
bestratingsmateriaal. Het
totale werk duurt ongeveer
drie maanden.
In de Singelstraat geldt een parkeerverbod, een Mulderfeit.
S* y- •>X-“