I I II MERCEDES VITO EN VIANO LIFEDRIVE: ELEKTRISCHE BMW AUTOVERKOPEN V8 VOOR AUDI R8 SPYDER Meer informatie op www.deweekkrant.nl G7VZZB Woensdag 14 juli 2010 - Pagina 23 van 2010 zijn er in Neder land 270.503 nieuwe perso nenauto’s geregistreerd. Ten opzichte van dezelfde periode in 2009 komen deze cijfers overeen met een stijging van ruim 22 procent. In de maand juni van dit jaar is de stijging helemaal spec taculair: liefst 51.099 nieuwe personenauto’s vonden een nieuwe eigenaar, een stijging van 44,1 procent ten opzichte van juni 2009. pk. Al deze motoren zijn uit gerust met een roetfilter. Door toepassing van onder meer een stop-/startsysteem, een nieuwe Eco Gear zesversnel lingsbak (standaard op alle viercilinder diesels) en banden met lagere rolweerstand zijn de CO2-uitstoot en het brand stofverbruik tot 15 procent lager in vergelijking met de vorige generatie. Het uiterlijk is slechts op details aange pakt. Nieuwe koplampen, in lijn met de huidige Mercedes per sonenwagens, en een nieuw gestileerde achterkant voor de Viano maken het verschil. juni 2010 zijn achtereenvol gens Peugeot (4.962 stuks), Opel (4.605 stuks), Volkswa gen (4.531 stuks), Renault (4.410 stuks) en Ford (4.289 stuks). Kijken we naar de vijf best verkochte model len, dan voert Peugeot met de 107 de lijst aan, gevolgd door de Renault Twingo, Ford Ka, Volkswagen Polo en Fiat Panda. Inderdaad, stuk voor stuk au to’s in het compacte segment. BMW is druk bezig met de ontwikkeling van een elek trische stadsauto. Voor 2013 staat de Mega City Vehicle op de planning die plek zou bieden aan vier inzittenden. We zien nu de eerste le venstekenen in de vorm van de LifeDrive conceptstudie. BMW richt zich vooral op gewichtsbesparing. Accu’s zijn zwaar en hebben een negatief effect op het totaal- gewicht. Daarom zoekt de Duitse fabrikant naar alter natieve materialen voor de bouw van de carrosserie, zoals carbonfiber en alumi nium, om het leeggewicht binnen de perken te kunnen houden. Citroen introduceert voor de hip pe DS3 twee gelimiteerde edities, gebaseerd op de DS3 1.6 VTi 120 pk So Chic. Citroën doopt ze tot ‘in Black’ en ‘in White’. Slechts 75 exemplaren worden ervan geproduceerd. Behalve de So Chic uitrusting, met onder meer standaard een cruise control, sportonderstel en radio met cd- /MP3-speler beschikken beide gelimiteerde DS3-en over zaken als een automatische airconditio ning met parfumeur, automatisch inschakelende verlichting, een re- gensensor en een zelfdimmende binnenspiegel. De DS3 in White kost 21.450 euro, terwijl de DS3 in Black voor 21.945 euro in de prijslijst staat. de basistechniek van de Prius wordt toe gepast, een 1.8 liter benzinemotor geas sisteerd door een elektromotor. Net zoals het Toyota voorbeeld krijgt de CT200h de mogelijkheid een paar kilometer volledig elektrisch te rijden in de EV-modus. Daar naast zit er een knop op het dashboard met drie rijprogramma’s Eco, Normal en Sport. Hiermee wordt vooral verandert hoe de auto op het gaspedaal reageert en voelt ook de besturing wat directer aan. Zo worden de sportieve mogelijkheden van het concept geoptimaliseerd en blijkt ook een hybride zeer actief en dynamisch voor de dag te kunnen komen. Dat komt voor een belangrijk deel op het conto van het uitstekende onderstel waarbij zowel voor als achter gebruik gemaakt wordt van zogenaamde performance dempers. Deze verlagen het geluidsniveau en com penseren diverse vibraties. Verder hebben de ontwerpers de stroomlijn uitermate De marketingstrategie van Chevrolet om in Europa Corvette als merknaam te voeren, wordt weer terug gedraaid. De naam Chevrolet werd in 2005 losge laten om de Corvette te behoeden voor associaties met de kleine, voormalige Daewoo’s. Nu komt men daar van terug en is het weer Chevrolet Corvette. In oktober parkeert Merce des de vernieuwde Vito en Viano bij de dealer. De uiter lijke wijzigingen zijn minimaal, op technisch vlak wordt meer vooruitgang geboekt dankzij de BlueEfficiency technologie. Meer vermogen, lage emis- siewaarden en een laag brandstofverbruik staan bij de nieuwe aandrijflijn centraal. De vernieuwde bestelwagens vol doen in alle uitvoeringen aan de emissienorm EU5. De stille en krachtige dieselmotoren in de Vito en Viano kunnen varië ren in vier- en zescilinders met vermogens van 95 pk tot 224 gunstig weten te maken en is het zwaar tepunt van de auto opmerkelijk laag. Het gewicht is geperkt door onder meer veel aluminium toe te passen. Het interieur is een premiumauto waar dig, zelfs in deze prototypes waarin nog niet alles definitief is. Een groot compli ment gaat er naar de geweldige stoelen met een optimale zijdelingse steun. Het dashboard lijkt qua ontwerp wat op dat van de BMW 1-serie en heeft een navi gatiescherm dat boven de middenconsole omhoog klapt. Lexus introduceert op haar meest compacte model ook een tweede knieairbag, waardoor het totaal uitkomt op acht! De productieversie van de CT200h staat in Parijs op de salon. In maart zagen we de nieuwe, com- I pacte Lexus voor het eerst in Genève. I Behoorlijk wennen, vooral de typische C-stijl van het tentoongestelde witte exemplaar riep commentaar op. Inmiddels hebben we de auto op de weg mogen meemaken én in andere kleuren gezien. En dan valt het voordeel in de richting van de hatchback uit. De auto is nog niet klaar voor productie, vandaar dat er twee nog licht afgeplakte prototypes op het Toyota hoofdkwartier nabij Brussel gereed stonden. En de trots die de ontwikkelingsingenieurs daar bij uitstralen blijkt niet onterecht. Lexus positioneert de CT200h in het segment van de Audi A3 en BMW 1-serie, twee sterke Europese spelers die overal in de wereld furore maken. Vandaar ook dat het Europese oordeel over deze auto zeer belangrijk wordt gevonden. De CT wordt louter als hybride geleverd waarbij PER ln de eerste zes maanden De best verkochte merken in Begin dit jaar heeft Audi de R8 Spyder geïntroduceerd. Een geweldige machine met een krachtige V10 onder de kap. Het was een kwestie van tijd alvorens ook de V8 beschikbaar zou komen. De 4.2 liter V8 brengt in de dak loze R8 430 pk en evenzo veel Nm aan koppel over I op alle vier de wielen. De geweldenaar sprint in 4,8 se- j conden naar de honderd en j I haalt een top van 299 km/h. Standaard is een handge- schakelde zesbak, de R-tro- nic automaat is een optie. Me.Tetfes-Benz

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 2010 | | pagina 23