XhL* CIO PS 2007 jASX VËSTINGL "TRENDVOLGER I I DOOR ROB STRATING Een beetje bijzondere test, namelijk van een tweedehands Volvo C70 van OLOV. Hij is van maart 2007 en hij heeft iets meer dan 100.000 kilometer gereden. Hoe rijdt zo'n Volvo na drie jaar en is hij de 32.950 euro waard die men er bij OLOV voor vraagt? Ik ga het u vertellen... De trend naar compacte SUV's houdt aan. Mitsubishi vult met deze ASX het gat in zijn eigen gamma. Hij verrast op vele fronten. Volvo ging met het uitbrengen van de C70 mee in de vaart der CC-volkeren. Met CC bedoelen we Coupé/Cabriolet. Het stoffen dak werd afgezworen en daarvoor in de plaats kwam een opvouwbaar stalen dak. Bij de meeste soortgenoten ziet hij er in de coupévorm een beetje vreemd uit, maar Volvo is absoluut de eerste waarvan de Coupé-uit- voering bijzonder elegant is. In mijn test zo’n drie jaar geleden heb ik hem als mooiste coupé bestempeld en daar blijf ik bij. De Zweedse de signers hebben er een eyecatcher van gemaakt met een lang gestrekt silhouet en een slank kontje. Met een druk op de knop opent en sluit het dak op een geraffineerde wijze in 30 seconden. Nog steeds oogst ik met de open en sluitceremonie geweldig veel succes. Vorige week nog op het havenplateau in Zierikzee waren er mensen die bij het zien ASX staat voor Active Smart Cross over en hij vierde zijn Europese pre mière in Genève dit jaar. Hij baseert op de Outlander, want hij heeft zelfs dezelfde wielbasis van 2.67 m. Hij onderscheidt zich door veel kleinere overhangen voor en achter en zijn lagere dakopbouw (I x b x h 430 x 177 x 162 cm). De ASX deelt met zijn broers en zussen het zogenaamde ‘jetfighter- gezicht’, een kopie van de neus van de Mitsubishi straaljager. Met zijn venijnig kijkende ogen in combinatie met de agressieve neus heeft hij een hoog ‘inhaalcharisma’. Bij onze oosterburen speelt dat misschien wat meer dan bij ons, maar ik heb het tijdens de testrit aan den lijve ondervonden. Met die neus onderscheidt hij zich meer dan duidelijk van vele andere concurrenten. van het dansend inklappende dak applaudisseerden. Ik ben uitgestapt en heb een kleine buiging gemaakt. Bijzonder is bij de Volvoconstructie dat het dak uit drie in plaats van twee delen bestaat. Daardoor stapelt het compacter op. Het geheel is ontstaan uit een samenwerkingsver band van de Volvofabriek in Zweden, de Italiaanse couturier Pininfarina en de Duitse dakspecialist Webasto. De wind door je haren Angelo Bergman, vestigingsdirecteur Hij is stoer met zijn opgaande zijlijn, de geprononceerd uitgeklopte wiel kasten, de aangezette dorpels en zijn bevallig getekend achterwerk. Nieuwe diesel Mitsubishi kocht zijn dieselmotoren altijd in, maar die tijd is voorbij. Een van OLOV Goes had de metallic blauwe C70 voor me klaargezet. Het is warm en er is nauwelijks wind. Hoewel het nog maar kwart voor ne gen is, kan ik gemakkelijk helemaal open rijden, dat wil zeggen ook met de ruiten naar beneden. Heerlijk, de wind door mijn haren. Wat is het toch zalig om met zo’n cabriolet te rijden! Als u de titel goed heeft gele zen, staat achter C70 de toevoeging D5. Dat slaat op de prachtige 2.4 turbo-commonraildiesel met 185 pk en een indrukwekkend koppel van 400 Nm. De vijfcilinder is gekoppeld aan een 6-traps automaat die nau welijks voelbaar en soepel schakelt. Wanneer ik hem de sporen geef, blijkt hij slechts 8,7 seconden nodig te hebben om de honderd te berei ken en hij belooft op de Autobahn bij onze oosterburen zelfs 230 km/h! De donkerbruine grom die hij bij de acceleratie laat horen is een genot voor mijn oren, maar als ik wat ge kalmeerd ben, hoor ik hem helemaal niet meer. Het koele witte leer ver toont na drie jaar bijna geen slijtage gedreven versie beschikbaar, maar in Zwitserland bijvoorbeeld is er ook een AWD te verkrijgen. Er zijn vier types: de Inform, de Intro Edition, de geteste Intense en de Instyle. Naast de twee nieuwe 1.8 liter diese Imotoren 116 en 150 pk met 300 Nm vanaf 2000 toeren staat er ook een 1.6 benzinemotor op de lijst die 117 pk levert. De instapprijs is zeer concurrerend, namelijk 21.499 euro. Roxanne maakt de ASX nog mooier. a T 4 Inside Hij heeft veel meer te bieden dan de welhaast ideale hoge zitpositie. Het leren stuur van de testauto bijvoor beeld, bevat vele handige functies en het dashboard verdient qua ergo nomie een dikke negen. Alles zit ge woon waar het zitten moet en voor de bediening hoef je geen handlei ding te lezen. Wel een beetje jammer is het gebruik van hard krasgevoelig plastic, bij de nog jonge testauto wa ren al beschadigingen te zien. De voorstoelen zitten uitstekend, bieden overal voldoende steun en ook achterin is het goed toeven. Niemand klaagt daar over tekort aan ruimte. Dat ruimtegevoel wordt nog aangewakkerd door het glazen panoramadak van deze uitvoering (Intense). Daar komt de grote baga- gecapaciteit nog bij (416 tot 1216 liter). en zit nog nét zo lekker als toen hij nieuw was. Het goed verstelbare leren stuur, de alulook zwevende middenconsole, de Scandinavische ambiance en het prachtige weer zijn ingrediënten voor een zalige zo merse dag met de Volvo. Natuurlijk 1 zijn cabriolets extra versterkt, maar ik probeer het uit op de slechtst liggende spoorwegovergang in Ne derland, namelijk die bij Kloetinge: er gaat hoogstens een lichte rilling door het koetswerk, maar hij tor- deert absoluut niet. Hij is ten opzichte van de allereerste cabriolet van het Zweedse merk lang niet zo onderstuurd meer. Hij laat zich lichtvoetig besturen en ge hoorzaamt alle commando’s van de piloot feilloos. Gaandeweg betrap ik me erop dat ik niet eens meer in de gaten heb dat ik met een auto on derweg ben die al een boodschapje heeft gedaan. Het lijkt wel een nieu we. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de hoogwaardige materialen die Volvo toepast op haar producten. Wat een topoccasion! splinternieuwe 1.8 liter common- raildiesel drijft de mooie crossover aan. Hij brengt 150 pk op de weg en bezit een fors koppel van 300 Nm. Als novum wil ik hier de langs elektronische weg geregelde varia bele inlaatkleptiming noemen. Dat systeem reduceert het dieselgeluid tot een minimum en dat is goed te merken. Hij trekt in nauwelijks 9 seconden de straatstenen uit de weg en is daarbij zó stil dat het wel een benzinemotor lijkt. De krachtige, maar o zo gecultiveerde motor is ge koppeld aan een handmatige zesbak en de samenwerking met het stevige onderstel is daardoor verrassend. Dankzij het start/stopsysteem dat bij een verkeerslicht keurig in werking treedt, gaat de 1395 kg zware ASX heel zuinigjes met de dure brandstof om. Mijn gemiddeld testverbruik kwam heel dicht in de buurt van de 1 op 20 en daarvoor krijgt meneer Mitsubishi een pluim op z’n hoed. Weer zo’n zalige dieselmotor! Heel handig is de Hill Start Assist, een systeem waarbij je op hellingen geen gebruik van de handrem hoeft te maken, want hij wordt automa tisch tegengehouden. Bij ons is uitsluitend de voorwielaan- i- Woensdag 14 juli 2010 - Pagina 19 TOPOCCASION"

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 2010 | | pagina 19