3
/to
Breed
De Bevelander
3P
SCHORE - de Schoorse jonge-
dé Weekkrant
Test: Renault Laguna 2.0 dCi 150 Dynamique
door De Volder en Vos
SIGNALEMENT
KAPELLE - Geert en Clarie van der Wal, maken bijna elk jaar hun eigen kerstdorp in een ge
bouwtje naast hun woning. De drie koningen, de herders, schapen en andere dieren spelen
hierin de hoofdrol. Iedereen mag op eerste kerstdag tussen 13.30 en 17.30 uur komen kijken
aan de Goessestraatweg 9 in Kapelle. foto: feuce buonadonna
mer hen in een geïmproviseer
de bijeenkomst in een bushok
je. “We hadden een brief ge
schreven aan de burgemeester
en die zaterdag naar hem ge
maild”, vertelt vader Henk Mal-
lekoote. “En op woensdag
kwam hij al praten. De burge-
automatische versnellingsbak
merkbaar.
praktijk boven de 1 op 13 en
daarin is wel de invloed van de
Op zeker spelen, noemt men
dat en geef Renault eens onge
lijk. De hatchback van de Lagu
na is een elegante verschijning
met een langgerekte, sierlijke
carrosserielijn, fantasievolle
achterzijde door de hoog ge
plaatste lichtunits en een front
dat door de typische vorm van
koplampen en bumpers smaller
overkomt dan ie in werkelijk-
minat navigatiesysteem met
een groot kleurenscherm. De
stoelen zijn voldoende groot en
bieden een comfortabele zit.
Ook achterin is er in de Laguna
heid is. Met de volledig automa- volop ruimte, meer nog dan bij
het vorige model. Ook kan er
voor 450 liter aan bagage mee,
maximaal zelfs 1.377 liter.
In het vooronder van ons test-
exemplaar huist de middelste
loofd dat er op donderdag 20
december een nieuw onderko
men neergezet wordt. Dat zal
nog zonder stroom zijn, maar
dat is niet erg. Het is voornaam
ste is dat ze hun plekje weer krij
gen. Zeker met het slechte weer
en de feestdagen in het vooruit
zicht", aldus 1 lenl^gggli^
De nieuwe Laguna van Renault maakt zijn entree in het za- verwerkt. Kijk maar naar de bo
kelijk segment Heel verstandig bouwt Renault voort op de venkant van het dashboard uit
aan het einde van zijn levensfase volledig uitontwikkelde een zacht materiaal. De Dyna-
en door en door betrouwbare vorige generatie. Dit om te n'iciue heeft standaard een Car-
voorkomen dat allerhande nieuwe elektronische vindin
gen net zoals bij aanvang van het vorige model een ernsti
ge aanslag op de betrouwbaarheid zouden doen.
derhoudstarief en een vermo
gen van 150 pk. Bij deze motor
hoort tevens een fors koppel
van 340 Nm bij 2.000 tpm en
daarmee weet de Laguna wel
raad. Een beweging van het gas- Het onderstel is volledig op
pedaal resulteert direct in een comfort afgestemd, maar dan
vlotte reactie van de motor. In wel op een dynamische, moder-
minder dan tien tellen staat de ne manier. De carrosserie ligt
100 km/u op de snelheidsmeter zeer stabiel in bochten, terwijl
en de auto gaat door tot 210 oneffenheden goed worden uit-
km/u. We rijden in dit geval met gefilterd. Typisch zo’n auto
de 6-traps automaat, die slechts waar je na vele uren achtereen
een zeer geringe invloed heeft ontspannen uitstapt. De Lagu-
op de prestaties. Het gemiddel- na Dynamique dCi 150 auto-
de brandstofverbruik ligt in de maat kost 36.150 euro. Dieselen
kan al vanaf de dCi 130 Expres
sion voor 31.900 euro.
BEDRIJFSWAGENS
tische sleutelkaart in de broek
zak (optie) opent en sluit de au
to vanzelf en kan met een druk
op de startknop tot leven wor
den gebracht.
In het interieur is bijvoorbeeld dieselmotor, een moderne 2 li
aan de materialen duidelijk ter common rail met distribu-
zichtbaar dat kwaliteit hoog op tieketting voor een gunstig on-
de prioriteitenlijst staat. De ma
terialen zijn fraai gekozen en
Een klein kerstdorp
>ROF
V
Woensdag 19 december 2007 - Pagina 60
Goed kerstnieuws
DOOR CINDY BUTEUN
vestigingen Kapelle Bergen op Zoom Etten-Leur
Auto
nieuw:
Min:
Vooral het design van de voorzijde is even wennen, kleine details in
de afwerking
Plus:
Sierlijk gelijnde, ruime auto met fraai materiaalgebruik,
krachtige,voldoende zuinige en uitermate stille dieselmotor,
comfortabel
telefoon
internet
LX BXH: 4.695x 1.811 x 1.445 mm
Wielbasis: 2.756 mm
Kentekengewicht: 1.511 kg
Trekgewicht geremd: 1.500 kg
Motor: viercilinder dieselmotor
Cilinderinhoud: 1.995 cm3
Max. vermogen: 110 kW/150 pk bij 4.000 tpm.
Max. koppel: 340 Nm bij 2.000 tpm.
Van 0 naar 100 km/u: 9,8 sec.
Topsnelheid: 210 km/u
Gem. verbruik: 1 op 14,3 km (fabrieksopgave)
Prijs geteste versie: 36.150 euro (Dynamique Aut.)
0113.34.28.40
www.deba-trucks.com
De ontwerpers van de
Laguna hebben er bewust
voor gekozen de midden
console niet tot beneden
door te laten lopen en
daardoor wordt het dash
board optisch breed.
Tussen de twee grote
klokken zit een digitale
display onder meer voor
de boordcomputer en
twee kleine instrumenten
voor brandstofvoorraad
en motortemperatuur. De
Dynamique heeft vele alu-
miniumkleurige accenten
en het meubilair is be
kleed met een combinatie
van stof en leer. Alle be
dieningsknoppen zijn zo
gegroepeerd dat het inte
rieur niet onnodig druk is.
Aan dynamiek gewonnen
■■■.«'<4.4*-:
IUIUj LIC Ov-llLHJlöC JlJllgt
ren die vorige week plots zonder
I jongerenopvangplek (Jop) kwa
men te zitten, zullen op 20 de
cember weer onderdak hebben.
IN
‘1