IIIIMUV, Groot hart voor uur O ZLM Auto 8 I OM DE AR JAAN DE SCHIPPER TROFEE” RBIIt X X.z x z/ GRATIS MONTAGE ■l START: 12.30 UUR GROTE MARKT GOES 12 FINISH: ±16.30 UUR WESTHAVENDIJK GOES a 4 Kom ook naar RIEDAM voor uw TREKHAKEN (incl. montage) Bel voor speciale uitlaatprijzen Brug 4i De Bevelander spj Toos Ansems en Wim Konings van de jubilerende Nivon afdeling Zeeland, foto: leon janssens dé Weekkrant Test: Toyota Auris 2.0 D-4D-F Luna Business SIGNALEMENT GOES - Nivon is de Neder landse tak van de internatio nale natuurvriendenbewe ging. De vereniging maakt zich sterk voor recreatie in harmonie met natuur en mi lieu. De afdeling Zeeland be staat in mei veertig jaar, maar viert het verjaardags feest op 15 april. De moederorganisatie werd in 1895 in Wenen voor arbeiders opgericht. In het Wienerwald kwam de een blokhut, de eerste in een lange rij van lowbudget huizen beheerd door vrijwilli- Het is al jaren niét anders; ook de Auris is weer een stukje gro ter dan de Corolla. De vormge ving is tot stand gekomen in de Franse ontwerpstudio van hét merk, waar bijvoorbeeld ook de Yaris het levenslicht zag. Toch is er geen sprake van een om mekeer in het design, de Auris is gewoon een logische evolutie en daar zullen veel automobi listen heel content mee zijn. gets. Wim Konings is voorzitter van Nivon afdeling Zeeland. ”De huizen zijn kindvriendelijk en staan altijd op goede locaties. Ie dereen kan er naar toe, lidmaat schap is niet verplicht. Voor le den is het verblijf in het huis voordeliger. Wij hebben drie honderd leden maar het is verba zingwekkend dat het zo onbe kend is. De reactie is vaak: ‘Had ik dat maar eerder geweten’. Er zijn vijftien huizen in Nederland en duizend in heel Europa." Ni von kent meer activiteiten. De eerste zondag van de maand is er altijd een excursie, tweede zon dag koffie drinken in de Leger- diek op de Westwal in Goes en de derde zondag wandelen. ’’Altijd wennerij. De krachtbrop levert immers een vermogen van 126 van 300 Nm tussen 1.800 en 2.400 tpm. Geen enkel pro- Auris naar vlotte prestaties te brengen zoals een top van 195 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 10,3 seconden. Daarmee kan een uitstekend weerwoord worden gegeven aan het Duitse en Franse geweld in dit seg ment. De motor doet voldoen de geïsoleerd zijn werk. De handgeschakelde zesbak kent een exacte bediening en zorgt mede voor het gemiddelde ver bruik van 1 op 14. Toyota heeft gekozen voor een vertrouwde samenstelling van het onderstel met getrokken draagarmen achter. Door vol doende grote wielen en een flinke wieluitslag worden weg- oneffenheden keurig opgevan gen, zonder naar bijna ‘nul’ te moeten afremmen. De Auris 2.0 D-4D-F begint bij 25.850 eu ro als driedeurs (vijfdeurs Luna Business: 30.150 euro) ergens anders, gemiddeld vijftien kilometer”, weet bestuurslid Toos Ansems die het wandelen organiseert. ‘‘Rond tien uur is het dan altijd verzamelen op de Lijn baan in Goes. Zelf ontmoette ik iemand om te gaan wandelen. Ik ben mee naar huis Morgenrood in Oisterwijk gegaan. Het was zo leuk dat ik lid van Nivon ben ge worden. Het zijn allemaal men sen die natuur en milieu een goed hart toedragen.” De afde ling Zeeland bestaat in mei veer tig jaar en viert dat met een re ceptie in de Legerdiek in Goes, op 15 april van 14.00 tot 17.00 uur. Meer Info: Wim Konings, 0118-601952 of Els Koorstra, 0113-213216. Martin van Riet Telefoon: 0113 - 567750 Het motorenaanbod is verwacht groot en het vai dat er een flinke nadruk m Van buiten valt meteen de kwa- gelegd op de diesels. De RIEDAffl BARDCn Na een lange tijd nemen we afscheid van de vertrouwde trouwde 1,4 liter is weer van de naam Corolla bij Toyota. De nieuwe drie- en vijfdeurs partij en aan de andere kant hatchback in de middenklasse gaat voortaan als Auris door van het spectrum vinden we de het leven. Bij deze auto is niet zozeer het uiterlijk anders, 2 2 met D CAT technologie, maar moeten de noviteiten binnenin gezocht worden. Maar v0°r een aut0 dit for’ maat is de nieuwe 2 liter met liteit af te lezen. Fraai op elkaar roetfilter al een behoorlijke ver- aansluitende carrosseriedelen, mooi in de lak en aardige de tails. Grappig is het MPV-achti- pk en een uitstekend koppel ge ruitje voor de portieren. De auto klopt proportioneel hele maal, maar zet beslist geen sta- bleem om de 1.380 kg wegende tement op gebied van design Woensdag 11 april 2007 - Pagina 41 Fantasie van binnen ZATERDAG 21 APRIL U gelooft het niet, GEEN bijkomende kosten DOOR LEON JANSSENS Plus: Zeer pittige diesel en mooi geïsoleerd, behoorlijk veel bin- 1 nenruimte en een uitermate fraaie afwerking, zeer fijne allroun der. Min: Geen revolutie in vormgeving, onhandig bakje onder de ‘brug’. L X B X H: 4.220 x 1.760 x 1.515 mm Wielbasis: 2.600 mm Kentekengewicht: 1.380 kg Laadvermogen: 510 kg Trekgewicht geremd: 1.500 kg Motor: viercilinder, 16 kleps dieselmotor Cilinderinhoud: 1.998 cm3 Max. vermogen: 93 kW/126 pk bij 3.600 tpm. Max. koppel: 300 Nm bij 1.800-2.400 tpm. Van 0 naar 100 km/u: 10,3 sec. Topsnelheid: 195 km/h Gem. verbruik: 1 op 17,5 km (fabrieksopgave) Prijs geteste versie: 30.150 euro (Luna Business 5-d) Fantaste zien we met name In het interieur waar vanaf de middenconsole een ho ge brug naar binnen loopt. Daarop zijn versnelling spook (lekker binnen hand bereik) en handremhendel geplaatst. Eronder is nog plaats voor een opbergvak- je, dat wat moeilijk te be reiken is. Door het Iets gro tere formaat biedt de Auris volop binnenruimte, ook op de achterbank waar vol wassen geen problemen krijgen met de hoofdruimte. De Business uitvoering om vat een DVD-navigatiesys- teem. Naast de zes norma Ie airbags heeft de Auris Schouwersweg 66 4451 HT Heinkenszand Telefoon: 06 - 29071448 - Fax 0113 - 561600 www.riedam.nl HEINKENSZANC O) <D m •o ra

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 2007 | | pagina 41