IIIIMUV,
Groot hart voor
uur
O
ZLM
Auto
8
I
OM DE AR JAAN DE
SCHIPPER TROFEE”
RBIIt
X X.z x z/
GRATIS MONTAGE
■l
START: 12.30 UUR GROTE MARKT GOES 12
FINISH: ±16.30 UUR WESTHAVENDIJK GOES
a
4
Kom ook naar RIEDAM
voor uw TREKHAKEN (incl. montage)
Bel voor speciale
uitlaatprijzen
Brug
4i
De Bevelander
spj
Toos Ansems en Wim Konings van de jubilerende Nivon afdeling Zeeland, foto: leon janssens
dé Weekkrant
Test: Toyota Auris 2.0 D-4D-F Luna Business
SIGNALEMENT
GOES - Nivon is de Neder
landse tak van de internatio
nale natuurvriendenbewe
ging. De vereniging maakt
zich sterk voor recreatie in
harmonie met natuur en mi
lieu. De afdeling Zeeland be
staat in mei veertig jaar,
maar viert het verjaardags
feest op 15 april.
De moederorganisatie werd in
1895 in Wenen voor arbeiders
opgericht. In het Wienerwald
kwam de een blokhut, de eerste
in een lange rij van lowbudget
huizen beheerd door vrijwilli-
Het is al jaren niét anders; ook
de Auris is weer een stukje gro
ter dan de Corolla. De vormge
ving is tot stand gekomen in de
Franse ontwerpstudio van hét
merk, waar bijvoorbeeld ook de
Yaris het levenslicht zag. Toch
is er geen sprake van een om
mekeer in het design, de Auris
is gewoon een logische evolutie
en daar zullen veel automobi
listen heel content mee zijn.
gets. Wim Konings is voorzitter
van Nivon afdeling Zeeland. ”De
huizen zijn kindvriendelijk en
staan altijd op goede locaties. Ie
dereen kan er naar toe, lidmaat
schap is niet verplicht. Voor le
den is het verblijf in het huis
voordeliger. Wij hebben drie
honderd leden maar het is verba
zingwekkend dat het zo onbe
kend is. De reactie is vaak: ‘Had
ik dat maar eerder geweten’. Er
zijn vijftien huizen in Nederland
en duizend in heel Europa." Ni
von kent meer activiteiten. De
eerste zondag van de maand is er
altijd een excursie, tweede zon
dag koffie drinken in de Leger-
diek op de Westwal in Goes en de
derde zondag wandelen. ’’Altijd
wennerij. De krachtbrop levert
immers een vermogen van 126
van 300 Nm tussen 1.800 en
2.400 tpm. Geen enkel pro-
Auris naar vlotte prestaties te
brengen zoals een top van 195
km/u en acceleratie van 0 tot
100 in 10,3 seconden. Daarmee
kan een uitstekend weerwoord
worden gegeven aan het Duitse
en Franse geweld in dit seg
ment. De motor doet voldoen
de geïsoleerd zijn werk. De
handgeschakelde zesbak kent
een exacte bediening en zorgt
mede voor het gemiddelde ver
bruik van 1 op 14.
Toyota heeft gekozen voor een
vertrouwde samenstelling van
het onderstel met getrokken
draagarmen achter. Door vol
doende grote wielen en een
flinke wieluitslag worden weg-
oneffenheden keurig opgevan
gen, zonder naar bijna ‘nul’ te
moeten afremmen. De Auris
2.0 D-4D-F begint bij 25.850 eu
ro als driedeurs (vijfdeurs Luna
Business: 30.150 euro)
ergens anders, gemiddeld vijftien
kilometer”, weet bestuurslid
Toos Ansems die het wandelen
organiseert. ‘‘Rond tien uur is het
dan altijd verzamelen op de Lijn
baan in Goes. Zelf ontmoette ik
iemand om te gaan wandelen. Ik
ben mee naar huis Morgenrood
in Oisterwijk gegaan. Het was zo
leuk dat ik lid van Nivon ben ge
worden. Het zijn allemaal men
sen die natuur en milieu een
goed hart toedragen.” De afde
ling Zeeland bestaat in mei veer
tig jaar en viert dat met een re
ceptie in de Legerdiek in Goes,
op 15 april van 14.00 tot 17.00
uur. Meer Info: Wim Konings,
0118-601952 of Els Koorstra,
0113-213216.
Martin van Riet
Telefoon: 0113 - 567750
Het motorenaanbod is
verwacht groot en het vai
dat er een flinke nadruk m
Van buiten valt meteen de kwa- gelegd op de diesels. De
RIEDAffl BARDCn
Na een lange tijd nemen we afscheid van de vertrouwde trouwde 1,4 liter is weer van de
naam Corolla bij Toyota. De nieuwe drie- en vijfdeurs partij en aan de andere kant
hatchback in de middenklasse gaat voortaan als Auris door van het spectrum vinden we de
het leven. Bij deze auto is niet zozeer het uiterlijk anders, 2 2 met D CAT technologie,
maar moeten de noviteiten binnenin gezocht worden. Maar v0°r een aut0 dit for’
maat is de nieuwe 2 liter met
liteit af te lezen. Fraai op elkaar roetfilter al een behoorlijke ver-
aansluitende carrosseriedelen,
mooi in de lak en aardige de
tails. Grappig is het MPV-achti- pk en een uitstekend koppel
ge ruitje voor de portieren. De
auto klopt proportioneel hele
maal, maar zet beslist geen sta- bleem om de 1.380 kg wegende
tement op gebied van design
Woensdag 11 april 2007 - Pagina 41
Fantasie van binnen
ZATERDAG 21 APRIL
U gelooft het niet,
GEEN bijkomende kosten
DOOR LEON JANSSENS
Plus:
Zeer pittige diesel en mooi geïsoleerd, behoorlijk veel bin- 1
nenruimte en een uitermate fraaie afwerking, zeer fijne allroun
der.
Min:
Geen revolutie in vormgeving, onhandig bakje onder de ‘brug’.
L X B X H: 4.220 x 1.760 x 1.515 mm
Wielbasis: 2.600 mm
Kentekengewicht: 1.380 kg
Laadvermogen: 510 kg
Trekgewicht geremd: 1.500 kg
Motor: viercilinder, 16 kleps dieselmotor
Cilinderinhoud: 1.998 cm3
Max. vermogen: 93 kW/126 pk bij 3.600 tpm.
Max. koppel: 300 Nm bij 1.800-2.400 tpm.
Van 0 naar 100 km/u: 10,3 sec.
Topsnelheid: 195 km/h
Gem. verbruik: 1 op 17,5 km (fabrieksopgave)
Prijs geteste versie: 30.150 euro (Luna Business 5-d)
Fantaste zien we met name
In het interieur waar vanaf
de middenconsole een ho
ge brug naar binnen loopt.
Daarop zijn versnelling
spook (lekker binnen hand
bereik) en handremhendel
geplaatst. Eronder is nog
plaats voor een opbergvak-
je, dat wat moeilijk te be
reiken is. Door het Iets gro
tere formaat biedt de Auris
volop binnenruimte, ook op
de achterbank waar vol
wassen geen problemen
krijgen met de hoofdruimte.
De Business uitvoering om
vat een DVD-navigatiesys-
teem. Naast de zes norma
Ie airbags heeft de Auris
Schouwersweg 66
4451 HT Heinkenszand
Telefoon: 06 - 29071448 - Fax 0113 - 561600
www.riedam.nl
HEINKENSZANC
O)
<D
m
•o
ra