GESPECIALISEERDE VMB0- EN MRO-OPLEIDINGEN
OPEN
DAGEN
26 JANUARI
27 JANUARI
iW
t 3 I
Open dag
montessorischool
C7\) DE BASIS
De Bevelander
P
Reuze zin
dé Weekkrant
18.00-21.00 uur
VRIJDAGAVOND
10.00-14.00 uur
ZATERDAG
INFORMATIENUMMER: 010 - 44 86 444 OF KIJK OP WWW.SCHEEPVAARTENTRANSPORTCOLLEGE.nl
n
n
n
Een voordeel van een scholengemeenschap is dat een leer
ling wat makkelijker naar een hogere of lagere schoolsoort
kan doorstromen. Een categoriale school heeft slechts één
schoolsoort. We zien dit vooral bij gymnasia en VMBO’s.
Deze laatste heten dan geen VMBO maar MAVO.
li
jk
id
>e
T-l
I-
Open dagen-tips
Tip 1
Informeer naar samenwerkingen met andere scholen.
Sluiten opleidingen naadloos op elkaar aan?
Tip 2
Vraag naar lesuitvalpercentages en wat de school eraan
doet om dit zoveel mogelijk te voorkomen.
Tip 3
Probeer contact te krijgen met ouders van een leerling.
Vraag naar hun ervaringen met de school.
Tip 4
Informeer naar de werkgelegenheid in bedrijfstakken. Is er
uitzicht op werk na de voltooiing van een bepaalde oplei
ding? Zo niet, welke alternatieve opleiding biedt wel
arbeidsperspectief?
le
n
;r
n
"T W I s
Jolande Gijssen: “Ik moet voor een opleiding gaan kiezen.
Ik wist tot voor kort niet welke opleiding ik zou willen
doen. Er is zoveel keus en er zijn zoveel leuke opleidingen.
Ik heb zowel iets met techniek als met mensen. Nou, dat
maakte het er niet gemakkelijker op. Ik zag zowel een tech
nische opleiding of een opleiding in de zorg niet echt zit
ten. Tijdens een open dag kwam ik de opleiding Human
Technology op het spoor. Een hele nieuwe studie, voor mij
op het lijf geschreven. Bij Human Technology wordt de
mens als uitgangspunt genomen en staat de techniek als
middel. De studie leert je de technische leefomgeving van
mensen aantrekkelijker en bruikbaarder te maken. Dus
gebruiksvriendelijker producten die in commerciële zin
aantrekkelijk zijn. Nu maar hopen dat ik mijn eindexamen
haal, want ik heb reuze zin in de studie.”
Onderwijsaanbod is lekker divers
Er zijn natuurlijk tal van schoolsoorten. Maar er zijn ook
andere verschillen tussen de diverse scholen. Scholen kun
nen worden onderverdeeld in scholen voor:
openbaar onderwijs - dit is onderwijs wat uitgaat van de
verschillen tussen mensen. Openbaar onderwijs wordt
niet gestuurd door een bepaalde maatschappelijke of
religieuze overtuiging en is voor iedereen toegankelijk.
bijzonder onderwijs - hieronder vallen scholen die uit
gaan van een godsdienst of wereldbeschouwing. Denk
aan christelijke, islamitische en hindoeïstische scholen.
algemeen bijzonder onderwijs - dit is onderwijs waarbij
gewerkt wordt vanuit een bepaalde onderwijskundige
visie. De belangrijkste opvoedings- en onderwijsmetho
den zijn: Montessori, Jenaplan, Dalton, Vrije School,
Freinet en lederwijs.
Naast deze stromingen kunnen de scholen op verschil
lende manieren georganiseerd zijn. Dat kan zijn in de vorm
van een scholengemeenschap of een categoriale school.
Een scholengemeenschap kenmerkt zich doordat
meerdere schoolsoorten tot de scholengemeenschap
behoren. Denk aan een scholengemeenschap voor VWO,
HAVO en VMBO. Doorgaans zijn dit grote scholen met veel
leerlingen, maar vaak wel verspreid over meerdere locaties.
Tip 5
Zet de onderwijsinstelling zich in voor stageplaatsen voor
haar leerlingen? Met andere woorden: zijn er goede con
tacten met het bedrijfsleven?
Tip 6
Vraag naar het slagingspercentage en naar het percentage
afgestudeerden dat doorstroomt naar een vervolgoplei
ding.
Tip 7
Biedt de school mogelijkheden als een leerling er na ver
loop van tijd achterkomt de verkeerde beroepskeuze te
hebben gemaakt? Kan er bijvoorbeeld zonder al te veel
moeite naar een andere studie worden overgestapt? Zo ja,
hoeveel tijd kost dat de leerling?
Tip 8
Heeft de school een actieve oudercommissie?
Tip 9
Tip 10
Bezoek, alvorens over te beslissen, de school ook eens
buiten de open dagen om. Hangt er net zo’n leuk sfeertje
als tijdens de open dagen? Ziet de buitenruimte er net zo
schoon uit als tijdens het eerdere bezoek? Gaan culturen
harmonieus met elkaar om?
32
Woensdag 24 januari 2007 - Pagina 33
SCHOLEN-info
■i-
!n
SCHOLEN-infO
PROCESINDUSTRIE
HAVENS
WEGTRANSPORT
KERKHOtKSTRAAT 1, BRIELLE
WAALHAVEN ll 18. ROTTERDAM
LLOYDSTRAAi 300. ROTTERDAM
DELTAHAVEN 4, STELLENDAM
SLUISWEG 98. KATWIJK AAN ZEE
Manager havenlogistiek
Medewerker havenlogistiek
Aankomend expediteur/
cargadoor
Manager opslag en vervoer
Planner wegtransport
Chauffeur goederenvervoer
Warehouse manager/voorman/
medewerker
Logistiek supervisor/groepsleider
Luchtvaartlogisticus
Scheeps- en jachtbouwkundige
Maritiem officier
Stuurman
Scheepswerktuigkundige
LOGISTIEK EN
WAREHOUSE
Scheepswerktuigkundige kleine
schepen
Schipper/machinist beperkt
werkgebied
Baggermeester
Stuurman waterbouw
Scheepswerktuigkundige waterbouw
Matroos waterbouw
Kapitein/Manager binnenvaart
Schipper binnenvaart
Matroos binnenvaart
Algemeen operationeel technicus
Procesoperator
Vmbo basisvorming
Vmbo haven en vervoer
(Gevorderd) operationeel
medewerker op- en overslag
(heftruckchauffeur/kraan-
machinist/straddlecarrier-
chauffeur)
Assistent operationeel
medewerker op- en overslag
Chauffeur goederenvervoer
Assistent medewerker
wegtransport en logistiek
Vmbo basisvorming
Vmbo haven en vervoer
Vmbo transport en logistiek
Vmbo Rijn- en binnenvaart
Algemeen operationeel
technicus
Procesoperator
Medewerker algemene
operationele techniek
Stuurman/werktuigkundige
zeevisvaart SW 4/5/6
Stuurman/werktuigkundige
kleine schepen
RIJN- EN
BINNENWAART
Stuurman/werktuigkundige
zeevisvaart SW 4/5/6
Op zaterdag 27 januari 2007 is de jaarlijk
se open dag van Montessorischool de Basis,
Frambozen-straat 29 in 6oes-Zuid. De school
bevindt zich vlak naast het winkelcentrum De
Bussel en is goed te herkennen aan de rode hekjes
om het schoolplein. Van 10.00 tot 12.00 uur is
iedereen van harte welkom om een kijkje te komen
nemen. In de lokalen zijn de leerkrachten aanwe
zig en van elke klas ook enkele kinderen om uitleg
te geven. Tevens zijn er leden van het bestuur, de
MR en de activiteitencommissie aanwezig om vra
gen te beantwoorden. Voor jonge kinderen is er in
het speellokaal een crèche ingericht.
Om 10.30 uur en om 11.30 uur houdt mevrouw De
Waele, de directeur van de school, een kort praat
je over het Montessori-onderwijs. U kunt daar
natuurlijk ook vragen stellen.
Enkele kernpunten van het Montessorionderwijs zijn:
- aandacht voor de “eigenheid" van elk kind,
- zelfstandig werken naar eigen tempo en op eigen
niveau,
- activiteiten leren plannen en indelen,
- aandacht voor de opbouw van een positief zelfbeeld,
- respectvol omgaan met elkaar en de omgeving.
of
ie
in
s-
/e
10
SCHEEPVAART
EN TRANSPORT
COLLEGE
8-
i-
6
1-
31
■E
ie
is
e,
t-
n
10
jn
jn
e-
s-
in
le
g-
ia
U kunt op de open dag folders en een schoolgids
meenemen. Als u uw kinderen als leerling zou willen
aanmelden, dan kunt u op de open dag een afspraak
maken voor een persoonlijk aanmeldingsgesprek.
Als u niet op de open dag kunt komen, kunt u altijd
afspreken een andere keer te komen kijken:
tel. 0113 216707.
Kijk ook op onze website: www.montessorigoes.nl
Als het bijzonder onderwijs betreft-, wat verwacht de school
dan van niet-gelovige leerlingen?
Zoekt u een goede basisschool voor uw kinderen?
Een school waar uw kind naast de gewone
schoolvakken ook nog allerlei andere zaken leert?
Kom dan naar de open dag van de
Montessorischool!
I - «■yii
jachtbouw ItE“ART bTggerÏedri/f ikwsmabt