I
I
kiesBeter.nl
wijst u de weg in de zorg
Neem uw
legitimatie mee!
Naar het
ziekenhuis?
Effect op de maandelijkse
verzekeringskosten
1. Inkomensafhankelijke
bijdrage
Effect op het netto-inkomen
De zorgverzekering heeft ook
effect op uw nettoloon. Hoe de
zorgverzekering financieel uitpakt,
blijkt deze maand: dan laten loon-
of uitkeringsstrookjes het effect op
het netto-inkomen zien.
2. Lagere AWBZ-premie en
belastingmaatregelen
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Inmiddels heeft u de eerste premie aan uw verzekeraar
betaald en heeft u ook uw salaris en loonstrook over
januari ontvangen. Een goed moment dus om nog
eens stil te staan bij de financiële gevolgen van de
veranderingen. Hieronder brengen we ze in beeld.
De Dieuwe Zorguerzekering
Uw loonstrook ziet er
in januari anders uit
zy -
1
oktober
augustus
november
februari
april
mei
maart
MINISTERIE VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
Aflevering 9 verschijnt eind februari.
U kunt aan deze pagina geen rechten ontlenen.
i
i
Wanneer valt u onder de 6,5%?
Heeft u een baan of een sociale
uitkering, dan bedraagt uw
bijdrage 6,5%. Uw werkgever of
uitkeringsinstantie houdt dat
bedrag maandelijks in op uw loon
of uitkering en draagt dit af aan de
Belastingdienst. De Zorgverzeke-
ringswet bepaalt dat werkgevers
en uitkeringsinstanties u dit
bedrag moeten vergoeden. Dat
gebeurt alleen niet bij de
AOW-uitkering. Maar bij de hoog
te van de bruto AOW-uitkering
wordt al rekening gehouden met
de inkomensafhankelijke bijdrage
van 6,5%, net zoals dat voorheen
gebeurde met de procentuele
ziekenfondspremie.
De vergoeding is onderdeel van
uw bruto-inkomen. Daar moet u
belasting over betalen. U krijgt
dus niet de hele inkomens
afhankelijke bijdrage van 6,5%
gecompenseerd.
op basis van het inkomen van
mensen, de zogenoemde
inkomensafhankelijke bijdrage. Er
zijn twee verschillende bijdragen,
afhankelijk van uw arbeidssituatie:
de bijdrage van 6,5% en de bij
drage van 4,4%. De Belasting
dienst int dit geld en stort het in
het ‘vereveningsfonds’. Dat fonds
keert weer bedragen uit aan de
verzekeraars waarbij gekeken
wordt naar het type klanten van
die verzekeraars. Zo krijgen verze
keraars voor oudere verzekerden
hogere uitkeringen dan voor jonge
verzekerden. Ongelijkheden in het
klantenbestand worden zo
‘verevend’ (verrekend). Dat is
belangrijk omdat de overheid zo
alle zorgverzekeraars kan
verplichten iedere Nederlander te
accepteren, of hij of zij nu veel of
weinig gebruik maakt van zorg.
Ex-ziekenfondsverzekerden
Voor u betekent de inkomensaf
hankelijke bijdrage een verbetering
van het netto-inkomen. Dat heeft
twee oorzaken:
- Op uw buto loon of uitkering
werd vroeger 1,45% werkne
merspremie ingehouden. Dat is
nu vervallen;
- Werkgevers en uitkerings
instanties hielden 6,75% aan
werkgeverspremie in. Die premie
werd beschouwd als brutoloon
of bruto-uitkering en dus moest
er belasting over betaald
worden.
Die werknemerspremie is per 1
januari vervallen. Het percentage
van de nieuwe inkomensafhanke
lijke bijdrage met belaste werkge-
versvergoeding (6,5%) ligt iets
lager dan de oude werkgevers
premie Ziekenfondswet. Dat
betekent dat u ook iets minder
belasting betaalt over de nieuwe
vergoeding.
Het uiteindelijke effect op uw
loonstrookje van de nieuwe
inkomensafhankelijke bijdrage
hangt ook nog af van het feit of u
in het ziekenfonds zat of particu
lier verzekerd was.
De verschillende effecten staan
hieronder op een rijtje:
- Het bedrag van de oude werk
gevers vergoeding (na aftrek van
de daarover verschuldigde
belasting) is in de meeste
gevallen verdwenen;
- U krijgt van uw werkgever een
vergoeding voor de nieuwe
inkomensafhankelijke bijdrage
van 6,5%, maar daarover
betaalt u als werknemer
belasting.
Wanneer valt u onder de 4,4%?
Mensen zonder werkgever, zoals
zelfstandige ondernemers, freelan
cers en alfahulpen betalen over
dat inkomen een inkomensafhan
kelijke bijdrage van 4,4%. Zij
krijgen daarvoor zelf een aanslag
van de Belastingdienst. Het per
centage voor deze groep is lager
dan de 6,5% omdat deze mensen
niets vergoed krijgen van hun
Ex-particulier verzekerden
Particulier verzekerde werknemers
betaalden geen inkomensafhanke
lijke premie zoals de ex-zieken-
fondsverzekerden. De meesten
van hen kregen echter wel een
vergoeding van hun werkgever
voor de premie van hun particulie
re ziektekostenverzekering. Over
die vergoeding moest wel belas
ting worden betaald. Bij veel men
sen is die vergoeding per
1 januari vervallen. De werkgever
is immers verplicht de nieuwe
inkomensafhankelijke bijdrage te
vergoeden. Dat heeft twee effec
ten die beide nadelig zijn voor het
netto-inkomen:
Om de nieuwe zorgverzekering
voor iedereen betaalbaar te
maken heeft het kabinet ook een
aantal belastingmaatregelen geno
men. Het gaat om een verhoging
van de algemene heffingskorting,
een verlaging van de werkloos-
heidspremie en wijzigingen in de
ouderenkorting en kinderkorting.
Deze maatregelen hebben meestal
een gunstig effect op de hoogte
van het netto-inkomen.
De effecten van de bijdragerege
ling van 4,4% zijn op hoofdlijnen
dezelfde als bij de 6,5% en han
gen ook weer af van de
vroegere situatie: zat iemand in
het ziekenfonds of was hij of zij
particulier verzekerd?
Ziekenfondsverzekerden hebben
een voordeel omdat ze voorheen
een hogere inkomensafhankelijke
premie betaalden dan de 4,4%
van de nieuwe bijdrage. Particulier
verzekerden betalen meer omdat
ze voorheen geen inkomensafhan
kelijke premie hadden en nu wel.
werkgever. De regeling van 4,4%
geldt om diezelfde reden ook voor
allerlei (pré)pensioenuitkeringen.
De AOW valt daar weer buiten:
daarvoor geldt zoals gezegd de
bijdrage van 6,5%.
Het effect op de maandelijkse ver
zekeringskosten heeft u inmiddels
kunnen merken. U heeft een aan
bod van uw verzekeraar gehad en
daar de ‘oude premie’ mee kun
nen vergelijken. Ook kunt u dat
aanbod op internet vergelijken met
de aanbiedingen van de andere
verzekeraars.
In het algemeen geldt dat
ziekenfondsverzekerden een
hogere verzekeringspremie
betalen dan in 2005 en particulier
verzekerden een lagere. Voor de
ziekenfondsverzekerden is daarom
de zorgtoeslag (een tegemoet
koming in de zorgkosten) van
belang. Komt u daarvoor
in aanmerking, dan heeft de
Belastingdienst/Toeslagen u
inmiddels geïnformeerd over de
hoogte van uw zorgtoeslag.
De kosten van de nieuwe zorgver
zekering worden voor de helft
betaald uit premies die mensen
rechtstreeks aan de verzekeraars
betalen. De andere helft komt uit
de bijdragen die de overheid heft
De hoofdlijn is: voor ziekenfonds
verzekerden verbetert het
netto-inkomen. Samen met de
zorgtoeslag vangt die verbetering
de premieverhoging op. Bij de
meeste particulier verzekerden is
er sprake van een nadelig effect
op het netto-inkomen. Zij betalen,
vergeleken met 2005, een lagere
premie. Bij hen komen de veran
deringen in het netto-inkomen
vooral door de nieuwe inkomens
afhankelijke bijdrage (1).
Daarnaast zijn overige fiscale
maatregelen van invloed (2).
Voor iedereen treedt er een verbe
tering op in het netto-inkomen als
gevolg van een lagere AWBZ-
premie. Met ingang van 1 januari
2007 zal de kortdurende geestelij
ke gezondheidszorg vanuit de
AWBZ onder de dekking van de
nieuwe zorgverzekering worden
gebracht. Vooruitlopend daarop
zijn de kosten van deze zorg per
1 januari 2006 al inbegrepen in de
premies van de nieuwe zorg
verzekering. Dat betekent dat de
premie voor de AWBZ met 0,9%
kon worden verlaagd.
1e - Iedereen
moet verzekerd zijn
www.denieuwezorgverzekering.nl
U kunt ook bellen met Postbus 51: 0800-8051 (gratis)
nr.8 JANUARI 2006
Ie - Aanvraagformulier
zorgtoeslag terugsturen
1e - Geldigheid aanbod I
I verzekeraar loopt af
december
I 16e - Uiterlijk aanbod
I verzekeraar
6 - 29 Post van VWS
september
Aanvraagformulier zorgtoeslag
van Belastingdienst
januari
Ie - Zorgverzekeringswet
I van kracht