GOESE Wat als er examen is? RESTANTEN DRIEDAAGSE I 50-70% korting KOOPJES! tot 80% korting! "z Belgen snappen niets van schrapactie NS 26 27 28 januari 3 DAGEN SUPERKOOPJES WINTERCOLLECTIE IMING bij SIMON Luxe lingerie bh’s, slips en strings a Ook grotere cupmaten door de hele binnenstad nu De allerlaatste dagen dus EXTRA os wijdemans HALVE xx Goese 3 daagse uitlopende series De Bevelander I v.a. dé Weekkrant Lange Vorststraat 73 4461 JN Goes Telefoon: 0113 - 23 38 26 Sluiten van stations een betere service? Daar snappen ze in België, waar ze juist lij nen uitbreiden, helemaal niets van. foto: jaap wolterbeek. een fijnmazig bussys- teem. “Als de reiziger niet met de bus naar het sta de auto.” De kosten van het Has- Hoen - blijkt dat de stop trein minder rendabel is. Er moesten keuzes wor den gemaakt. Er gaat een streep door de stoptrein. "Er is nu gekozen voor het plan om twee keer per uur een dubbeldeks intercity naar de Randstad te laten rijden.” Daar is volgens hem meer behoefte aan dan aan een leeg boemel- tje in de dorpen. “We heb ben trouwens alle reizigers geteld. We hebben niet ge keken naar de kaartver koop. De OV-jaarkaart ge bruikers zitten er dus ge woon bij.” Hoen heeft inmiddels af spraken gemaakt met de provincie om te bezien welke voorzieningen kun nen worden getroffen om de reizigers in de dorpen te bedienen. Volgens hem zal dat allemaal goed ko men. Wij zijn gesloten van 30 januari t/m 9 februari 10 februari feestelijke opening! SHOES ixlokstraat 21Goes GOES - Met het sluiten van drie van de negen Zeeuwse treinstations wil de NS zijn service plaatsen het openbaar vervoer goedkoper ge worden en telkens met hetzelfde resultaat. Meer reizigers en minder ver plaatsingen per auto. “Het klinkt heel gek dat het schrappen van sta tions de service verbe tert”, zegt Daniël Lam brechts, ambtenaar van de gemeente Hasselt. Minder stations en een ring. Voor dertig euro per inwoner steeg het aantal reizigers van driehon derdduizend tot vier mil joen, met ‘onverwachte’ effecten. Lambrechts: “We krijgen ouderen en armen uit hun huizen. Ze gaan bijvoorbeeld eerder op ziekenbezoek. Op on ze buslijn naar het zieken huis zijn veertig procent meer reizigers. Het gaat dus zelfs de verzuring van de maatschappij tegen.” De Nederlandse situatie is niet geheel vergelijkbaar met de Vlaamse situatie. In Hasselt werd voor 1997 tien procent van alle kos ten door de reiziger be taald. In Nederland ligt dat rond de veertig pro cent. Gratis openbaar ver voer zou in Nederland dus per reiziger relatief gezien vier keer zo duur worden. SPECIAALZAAK Mobiliteit werd be noemd, gratis met de bus gereisd worden. In navol ging van de Hasseltse ‘stunt’ is in veel Vlaamse verbeteren. Kortere reistijden en minder treinen per dag moe ten de reiziger verlei den de auto te laten staan. Een blik bij onze zuiderburen levert een andere visie op. De Belgische overheid krijgt reizigers in het openbaar vervoer door het (gedeeltelijk) kortere reistijd, kan vol- gratis aan te bieden, gens hem alleen doelma- Zonder lastenverzwa- dg4jn in combinatiemet ring voor de burger. In het Belgische Hasselt kan sinds 1997, op initia- tion kan reizen, pakt hij tief van toenmalig burge meester Steve Stevaert, die later tot minister van seltse experiment zijn ge- Damesschoenen v.a. 25,- Herenschoenen v.a. 25,- Pantoffels v.a. 10,- Directeur D. Janssen van “Stel je eens voor hoe vaak het Calvijn College locatie die straks moeten over- Krabbendijke ziet nog wel stappen”, neemt hij als wat beren op de weg. Voor voorbeeld. de reguliere schooltijden Dichtgetimmerd kunnen allerlei vervoers- Hoewel de Hogeschool mogelijkheden worden Zeeland nog geen mening geregeld, maar wat te heeft over de plannen van doen bij tentamens en de NS, denkt communica- examens of andere afwij- tiecoordinator Eric van der kingen. Dan staan die kin- Heijden dat zijn bestuurs- deren daar zonder ver- college ongetwijfeld een voer. standpunt zal formuleren "De leerlingen komen uit in het belang van de trein- heel Zeeland. Het gaat om reizende student. Hij kan enkele tientallen jongeren niet exact aangeven om die problemen kunnen hoeveel studenten het krijgen.” Hij vindt het lo- gaat. Hij denkt dat tussen gisch dat zijn school acties de twee en drie procent ondersteunt voor behoud van de ongeveer vierdui- van de kleine stations. Een zend studenten op dorpen anonieme reiziger op het straks met een dichtgetim- perron in Goes rijdt drie merd perron worden ge- keer per week op en neer confronteerd. vanuit Amemuiden naar In de serie buigen of har de Ganzenstad. Hij kent sten past ook dit besluit jongeren die in Krabben- van de spoorwegen. Uit dijke naar school gaan, onderzoek - aldus Stan Gratis openbaar vervoer bij zuiderburen is juist succes Woensdag 25 januari 2006 - Pagina 19 VERVOLG SCHOENENSPECIAALZAAK en REPARATIES Oude Vismarkt 10 - 4461 AE Goes Tel. (0113) 22 75 26 Kolveniershof 9 - Goes - www.fayshoes.nl DOOR JACCO VAN MALDEGEM M

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 2006 | | pagina 19