GOESE
Wat als er examen is?
RESTANTEN
DRIEDAAGSE
I
50-70%
korting
KOOPJES!
tot 80% korting!
"z
Belgen snappen niets
van schrapactie NS
26 27 28 januari
3 DAGEN
SUPERKOOPJES
WINTERCOLLECTIE
IMING bij SIMON
Luxe lingerie
bh’s, slips
en strings
a
Ook grotere
cupmaten
door de hele
binnenstad
nu
De allerlaatste
dagen dus
EXTRA
os wijdemans
HALVE xx
Goese 3 daagse
uitlopende
series
De Bevelander
I
v.a.
dé Weekkrant
Lange Vorststraat 73
4461 JN Goes
Telefoon: 0113 - 23 38 26
Sluiten van stations een betere service? Daar snappen ze in België, waar ze juist lij
nen uitbreiden, helemaal niets van. foto: jaap wolterbeek.
een fijnmazig bussys-
teem. “Als de reiziger niet
met de bus naar het sta
de auto.”
De kosten van het Has-
Hoen - blijkt dat de stop
trein minder rendabel is.
Er moesten keuzes wor
den gemaakt. Er gaat een
streep door de stoptrein.
"Er is nu gekozen voor het
plan om twee keer per uur
een dubbeldeks intercity
naar de Randstad te laten
rijden.” Daar is volgens
hem meer behoefte aan
dan aan een leeg boemel-
tje in de dorpen. “We heb
ben trouwens alle reizigers
geteld. We hebben niet ge
keken naar de kaartver
koop. De OV-jaarkaart ge
bruikers zitten er dus ge
woon bij.”
Hoen heeft inmiddels af
spraken gemaakt met de
provincie om te bezien
welke voorzieningen kun
nen worden getroffen om
de reizigers in de dorpen te
bedienen. Volgens hem
zal dat allemaal goed ko
men.
Wij zijn gesloten van 30 januari
t/m 9 februari
10 februari feestelijke opening!
SHOES
ixlokstraat 21Goes
GOES - Met het sluiten
van drie van de negen
Zeeuwse treinstations
wil de NS zijn service plaatsen het openbaar
vervoer goedkoper ge
worden en telkens met
hetzelfde resultaat. Meer
reizigers en minder ver
plaatsingen per auto.
“Het klinkt heel gek dat
het schrappen van sta
tions de service verbe
tert”, zegt Daniël Lam
brechts, ambtenaar van
de gemeente Hasselt.
Minder stations en een
ring. Voor dertig euro per
inwoner steeg het aantal
reizigers van driehon
derdduizend tot vier mil
joen, met ‘onverwachte’
effecten. Lambrechts:
“We krijgen ouderen en
armen uit hun huizen. Ze
gaan bijvoorbeeld eerder
op ziekenbezoek. Op on
ze buslijn naar het zieken
huis zijn veertig procent
meer reizigers. Het gaat
dus zelfs de verzuring van
de maatschappij tegen.”
De Nederlandse situatie is
niet geheel vergelijkbaar
met de Vlaamse situatie.
In Hasselt werd voor 1997
tien procent van alle kos
ten door de reiziger be
taald. In Nederland ligt
dat rond de veertig pro
cent. Gratis openbaar ver
voer zou in Nederland
dus per reiziger relatief
gezien vier keer zo duur
worden.
SPECIAALZAAK
Mobiliteit werd be
noemd, gratis met de bus
gereisd worden. In navol
ging van de Hasseltse
‘stunt’ is in veel Vlaamse
verbeteren. Kortere
reistijden en minder
treinen per dag moe
ten de reiziger verlei
den de auto te laten
staan. Een blik bij onze
zuiderburen levert een
andere visie op. De
Belgische overheid
krijgt reizigers in het
openbaar vervoer
door het (gedeeltelijk) kortere reistijd, kan vol-
gratis aan te bieden, gens hem alleen doelma-
Zonder lastenverzwa- dg4jn in combinatiemet
ring voor de burger.
In het Belgische Hasselt
kan sinds 1997, op initia- tion kan reizen, pakt hij
tief van toenmalig burge
meester Steve Stevaert,
die later tot minister van seltse experiment zijn ge-
Damesschoenen v.a. 25,-
Herenschoenen v.a. 25,-
Pantoffels v.a. 10,-
Directeur D. Janssen van “Stel je eens voor hoe vaak
het Calvijn College locatie die straks moeten over-
Krabbendijke ziet nog wel stappen”, neemt hij als
wat beren op de weg. Voor voorbeeld.
de reguliere schooltijden Dichtgetimmerd
kunnen allerlei vervoers- Hoewel de Hogeschool
mogelijkheden worden Zeeland nog geen mening
geregeld, maar wat te heeft over de plannen van
doen bij tentamens en de NS, denkt communica-
examens of andere afwij- tiecoordinator Eric van der
kingen. Dan staan die kin- Heijden dat zijn bestuurs-
deren daar zonder ver- college ongetwijfeld een
voer. standpunt zal formuleren
"De leerlingen komen uit in het belang van de trein-
heel Zeeland. Het gaat om reizende student. Hij kan
enkele tientallen jongeren niet exact aangeven om
die problemen kunnen hoeveel studenten het
krijgen.” Hij vindt het lo- gaat. Hij denkt dat tussen
gisch dat zijn school acties de twee en drie procent
ondersteunt voor behoud van de ongeveer vierdui-
van de kleine stations. Een zend studenten op dorpen
anonieme reiziger op het straks met een dichtgetim-
perron in Goes rijdt drie merd perron worden ge-
keer per week op en neer confronteerd.
vanuit Amemuiden naar In de serie buigen of har
de Ganzenstad. Hij kent sten past ook dit besluit
jongeren die in Krabben- van de spoorwegen. Uit
dijke naar school gaan, onderzoek - aldus Stan
Gratis openbaar vervoer bij zuiderburen is juist succes
Woensdag 25 januari 2006 - Pagina 19
VERVOLG
SCHOENENSPECIAALZAAK en REPARATIES
Oude Vismarkt 10 - 4461 AE Goes
Tel. (0113) 22 75 26
Kolveniershof 9 - Goes - www.fayshoes.nl
DOOR JACCO VAN MALDEGEM
M