SZ7WJ17 j WE SWE TO1EE2W2
fl
II
TEST
TEST o AUTOKRANT TEST AUTOKRANT TEST
AUTOKRANT
Z.
DOOR ROB STRATING
2
De Renault Méganefamilie is bijna compleet. Na de
3- en de 5-deurs vorig jaar, kwamen er onlangs nog
vier bij: de Scénic, de Gabrio Coupé, de Sedan en de
Grand Tour. De Grand Scénic zit er komend voorjaar
aan te komen.
Ik heb voor u de Grand Tour en de Sedan getest
met de 1.5 dCi Turbodiesel als aandrijfbron. Ik vond
de formule die Renault toepaste bij de vorige gene
ratie Mégane al uniek: een heel gamma van model
len van één type. Dat idee heeft Renault geen
windeieren gelegd en de naam Mégane is voor
goed gevestigd.
Benzine
Vierdeurs-coupé
I'lntérieur
Toutes les Méganes
Elegant
La sécurité
En route
O
In de Sedan ligt de 1.6 16V met 115
pk. Deze machine is van een heel an
der kaliber en moet ook anders bere
den worden. Uiteraard worden hier
meer toeren gemaakt, maar ook hier
overheerst de stilte die ik zo heb leren
waarderen bij zijn dieselbroer. Bij hogere
snelheden ga je bij gebrek aan motor
en bandengeluid de wind wat meer
horen, maar dat kan ook haast niet
anders. Bij de zuinigheidsproef kom ik
hier in de buurt van de 1 op 16, maar
de weersomstandigheden zijn iets on
gunstiger en de Sedan is nét nieuw.
computer geeft waarden aan van
even boven de 1 op 21 bij een con
stante snelheid van 100 km/h!
Hij is dus niet alleen stil en zuinig, het
comfort staat op een bijzonder hoog
peil. Je wordt helemaal rustig achter
het stuur van de Mégane. Van dwars-
naden en putdeksels trekt hij zich
hoegenaamd niets aan en trakteert
daarmee zijn inzittenden op een wel
zeer aangename reis.
Ik moet wel wat wennen aan de be
sturing die rondom de middenstand
een beetje tegenwerking lijkt te ge
ven. Dit komt vooral uit bij de snelle
exercitie in korte bochten.
een geweldige elegantie. Laat het nu
ook een grote familie-stationcar
zijn...!
Aan de Mégane Sedan zie je heel dui
delijk dat hij volwassen is geworden.
De 6 centimeter langere wielbasis ten
opzichte van de 3- en 5-deurs maken
hem en zijn Grand Tour broer plotse
ling groot en volwassen. Ik reed op
met een bijzondere uitstraling. Laat
het nu ook een grote gezinswagen
zijn...!
Het design houdt niet op bij de bui
tenkant, het zet zich binnenin voort.
Daar zijn de breed omrande klokken
die absoluut niet spiegelen. Ik ben
persoonlijk blij dat het goed aflees
bare analoge klokken zijn en niet,
zoals in de Scénic, digitaal uitgevoerd.
Daar is ook het dikke leren stuur, dat
zowel axiaal als in de hoogte verstel
baar is. De ergonomie is dik in orde,
op één puntje na: het knopje om de
cruisecontrol/snelheidsbegrenzer aan
te zetten. Het ding zit links onder het
stuur verscholen en het is absoluut af
te raden het knopje onder het rijden
te zoeken.
Renault maakt bij al zijn modellen
gebruik van een startknop om de
motor aan en af te zetten. De portie
ren openen en contact maken gebeurt
door middel van een kunststof kaart
die in een gleuf op het dashboard
past.
De stoelen zijn goed gevormd en ge
ven vooral in de lendenen en de rug
heerlijke steun. De zitting vind ik ech
ter iets aan de korte kant.
Er zijn vier benzinemotoren verkrijg
baar: een 1.4 met 80 pk en één met
98 pk, de 1.6 met 115 pk en de di
rect ingespoten 2.0 met 136 pk.
De dieselmotorenrange begint met de
geteste 1 5dCi met 80 pk, in januari
2004 komt zijn broertje met dezelfde
cilinderinhoud, maar dan met 100 pk
en zoals ik al schreef heeft de 1.9 dCi
120 pk.
Renault kent bij zijn hele gamma een
aantal uitvoeringen die naar de wel
luidende namen Authentique,
Expression, Dynamique en Privilege
luisteren. Daar bovenop zijn er nog
pakketten zoals Basis, Comfort en
Luxe.
De beide broers kosten hetzelfde: de
instapprijs voor het duo met de 1.4
benzinemotor is 19.095,- en die
van de 1 5dCi 22.295,-.
De Grand Tour is de combiversie van
de familie. Hij deelt zijn neus met alle
anderen, behalve die van de Scénic.
De schuin staande koplampen bevat
ten hoogmoderne lichttechnieken,
optioneel zelfs xenonlicht. De lijn van
de Grand Tour kan ik het beste type
ren als elegant.
Het team van LeQuément heeft met
de Laguna Grand Tour al laten zien
dat ze tot grote daden in staat zijn.
Bij deze uitvoering wordt die presta
tie zeker geëvenaard: de daklijn lijkt
sterk af te lopen, maar dat is eigenlijk
gezichtsbedrog. Doordat de zijruiten
sterk oplopen en het ruitje achter de
C-stijl ook nog van een zwarte rand is
voorzien, krijg je een lifestyle look. In
de praktijk resulteert dit in een grote
combi met een elegante lijn. Aan de
achterkant vinden we nog een
rudiment van het 5-deurs achterwerk
in de vorm van een knik in de bum
per en de puntvormige achterlichten
vormen een waardig sluitstuk.
Als ik dus naar de Mégane Grand Tour
kijk, staat daar een lifestyle-combi met
rijke variatie in wegtypes uitgezocht
naar de Brabantse plaats. De koude
start op het garagepad is al een erva
ring op zich: heel bescheiden klinkt
het zachte getokkel van wat eens een
rammelende diesel was. De beschei
denheid op het gebied van de
decibelproductie blijft overheersen.
Nooit zal de motor zich opdringerig
laten horen. Ondanks de massa van
1250 kilogram komt de Grand Tour
met deze motor niets tekort. Hij bezit
een koppel van 185 Nm die rondom
de 2000 toeren tot volle glorie komt.
De acceleratie van 14,5 seconden naar
de honderd is zeer redelijk te noemen
en met zijn top van 171 km/h kan hij
goed meekomen. Ten opzichte van de
1.9 dCi met 120 pk en een koppel
van 300 Nm zijn het evenwel beschei
den waarden. Het grote verschil proef
ik het best in de vijfde versnelling, op
hellingen dient wat vlugger terug
geschakeld te worden. Een geweldig
pluspunt van deze combinatie is zijn
onvoorstelbaar lage brandstof
verbruik. Tussen Tilburg en
Hilvarenbeek zet ik hem op de
cruisecontrol- op het display verschijnt
het woord 'regelaar'. De boord-
De passieve veiligheid heeft bij het
merk met de rombus een grote vlucht
genomen. Was die vroeger heel be
droevend, nu loopt het merk helemaal
vooraan. Met de Laguna, de VelSatis,
de Mégane, de Espace en de Scénic
scoort Renault wel 5 sterren van de
EuroNCAP, het New Car Assesment
Program. Er worden telkens vier pun
ten toegekend voor het niet over
schrijden van de maximale belasting
waarden van elk van de vier ge
noemde delen van het lichaamfhoofd,
bovenlichaam, onderbeen en been).
Is de auto standaard met sidebags uit
gerust en doorstaat de auto de zijde
lingse botsproef, wordt de vijfde ster
uitgereikt. Naast de passieve veiligheid
bezitten de Méganes standaard ABS,
ESP, ASR en sommigen zelfs TCS, eep
systeem waarbij de bestuurder de
bandenspanning op het dashboard
kan af lezen.
Ik begin met de Grand Tour die voor
zien is van een 1.5 dCi, een van
commonrailtechniek voorziene
turbodieselmotor met 80 pk. Het reis
doel is het Frisdranken-en Likeur-
museum in Hilvarenbeek en ik heb een
een bepaald moment helemaal alleen
in de Sedan en terwijl ik voor het stop
licht stond, keek ik zomaar eens ach
terom en ik was versteldWat een
enorme ruimte! Laten we ons daarbij
realiseren dat we het hebben over een
auto uit de zogenaamde 'Golfklasse'.
Met zijn lengte van 4.21 m, zijn
breedte van bijna 1.78 m en zijn
hoogte van 1.46 m is hij gewoon fors
uitgevallen. Met een wielbasis van
2.69 m zijn de beide testauto's 6 cen
timeter langer dan de 3- en de 5
deurs!
Een paar bijzondere stylingelementen
maken dat de Sedan een opvallende
auto is geworden: de wel zeer aparte
C-stijl met de daarbij behorende ach
terste zijruiten geven hem, samen met
de kenmerkencfgevormde achterzijde
een bepaald charisma mee.
Gaat u eens recht achter hem staan
en laat de vorm van de achterruit en
de vouw in de kofferklep eens op u
inwerken. De achterruit loopt net als
die van de Laguna Grand Tour op een
punt en van een eind is de Sedan net
een coupé geworden...
Als ik dus naar de Mégane Sedan kijk,
staat daar een vierdeurs-sportcoupé
Wat heeft de Mégane een variëteit in
opbergruimtes: in het dashboard
kastje, in de middenconsole, in de
armsteun op de achterbank, het zijn
allemaal bekende plaatsen, maar wat
dacht u van een afsluitbaar vak in de
armsteun van de beide voorportieren?
De opbergluiken vóór de beide voor
stoelen zijn trouwens ook knap ge
vonden!
Zowel in de Grand Tour als in de Se
dan profiteren de inzittenden vooral
achterin van die zes extra centimeters
en dat is te merken ook. Zelfs als ik
de bestuurdersstoel fors achteruit zet,
raken de knieën van degene die ach
ter me zit de voorstoel niet.
Kinderen hebben vaak last van het
zonnetje achterin. Renault monteert
standaard zonneschermpjes die keu
rig in het portier verdwijnen, als je ze
niet nodig hebt.
Zowel de Sedan als de Grand Tour
bezitten een kofferzaal van 520 liter
en ze bezitten daarmee beiden de
grootste kofferruimtes in deze klasse.
De zittingen en de rugleuningen kun
nen omgeklapt worden en bij de
Grand Tour levert dat dan een maxi
male inhoud van 1600 liter op...
Designchef Patrick LeQuément heeft
zich heerlijk kunnen uitleven op zijn
zeskoppige familie en hij wordt niet
voor niets de Créateur d'Automobiles
genoemd. Vooral bij de eerst
geborenen, de 3- en de 5-deurs was
er nogal wat commentaar op de
styling. Zeker is dat men de creaties
van 'Ie grand chef' nog steeds nakijkt.
Eén van de kritieken was dat de ruimte
achterin wat te wensen overliet. Ik heb
in mijn uitgebreide test van de 5-deurs
toen geschreven dat het een kwestie
van tijd zou zijn en inderdaad: de reeks
familie-Méganes staan inmiddels in en
voor de showroom van Automobiel
bedrijf Centrum Goes in de
Marconistraat. Hoewel ik 3- en de 5-
deurs en vooral de eerste een buiten
gewoon geslaagd model vind, kan ik
me wel vinden in dië kritiek.
LeQuément wist dit ook en heeft de
beide gezinsuitvoeringen dan ook fors
groter gemaakt. Zo is er voor elk wat
wilseen flitsende 3-deurs die ei
genlijk een coupé is, gevolgd door een
wel zeer aparte 5-deurs. Dan een midi
MPV, de Scénic, die zodadelijk ook
nog een verlengd broertje krijgt in de
persoon van de Grand Scénic, de Se
dan, de Grand Tour en tot slot de CC.
Ik kreeg weer alle medewerking bij
Centrum Goes en dat betekent daar
dat de testauto zoals altijd gewassen
en gestreken in de werkplaats op mij
stond te wachten.
Ongetwijfeld kan het verkoopteam
onder leiding van directeur Rien de
Dreu u uitvoerig uitleg geven, maar
ik zou zeker aanraden al die aange
name eigenschappen van het duo te
beproeven. Neemt u gerust 'toute la
famille'mee!
Tour