SZ7WJ17 j WE SWE TO1EE2W2 fl II TEST TEST o AUTOKRANT TEST AUTOKRANT TEST AUTOKRANT Z. DOOR ROB STRATING 2 De Renault Méganefamilie is bijna compleet. Na de 3- en de 5-deurs vorig jaar, kwamen er onlangs nog vier bij: de Scénic, de Gabrio Coupé, de Sedan en de Grand Tour. De Grand Scénic zit er komend voorjaar aan te komen. Ik heb voor u de Grand Tour en de Sedan getest met de 1.5 dCi Turbodiesel als aandrijfbron. Ik vond de formule die Renault toepaste bij de vorige gene ratie Mégane al uniek: een heel gamma van model len van één type. Dat idee heeft Renault geen windeieren gelegd en de naam Mégane is voor goed gevestigd. Benzine Vierdeurs-coupé I'lntérieur Toutes les Méganes Elegant La sécurité En route O In de Sedan ligt de 1.6 16V met 115 pk. Deze machine is van een heel an der kaliber en moet ook anders bere den worden. Uiteraard worden hier meer toeren gemaakt, maar ook hier overheerst de stilte die ik zo heb leren waarderen bij zijn dieselbroer. Bij hogere snelheden ga je bij gebrek aan motor en bandengeluid de wind wat meer horen, maar dat kan ook haast niet anders. Bij de zuinigheidsproef kom ik hier in de buurt van de 1 op 16, maar de weersomstandigheden zijn iets on gunstiger en de Sedan is nét nieuw. computer geeft waarden aan van even boven de 1 op 21 bij een con stante snelheid van 100 km/h! Hij is dus niet alleen stil en zuinig, het comfort staat op een bijzonder hoog peil. Je wordt helemaal rustig achter het stuur van de Mégane. Van dwars- naden en putdeksels trekt hij zich hoegenaamd niets aan en trakteert daarmee zijn inzittenden op een wel zeer aangename reis. Ik moet wel wat wennen aan de be sturing die rondom de middenstand een beetje tegenwerking lijkt te ge ven. Dit komt vooral uit bij de snelle exercitie in korte bochten. een geweldige elegantie. Laat het nu ook een grote familie-stationcar zijn...! Aan de Mégane Sedan zie je heel dui delijk dat hij volwassen is geworden. De 6 centimeter langere wielbasis ten opzichte van de 3- en 5-deurs maken hem en zijn Grand Tour broer plotse ling groot en volwassen. Ik reed op met een bijzondere uitstraling. Laat het nu ook een grote gezinswagen zijn...! Het design houdt niet op bij de bui tenkant, het zet zich binnenin voort. Daar zijn de breed omrande klokken die absoluut niet spiegelen. Ik ben persoonlijk blij dat het goed aflees bare analoge klokken zijn en niet, zoals in de Scénic, digitaal uitgevoerd. Daar is ook het dikke leren stuur, dat zowel axiaal als in de hoogte verstel baar is. De ergonomie is dik in orde, op één puntje na: het knopje om de cruisecontrol/snelheidsbegrenzer aan te zetten. Het ding zit links onder het stuur verscholen en het is absoluut af te raden het knopje onder het rijden te zoeken. Renault maakt bij al zijn modellen gebruik van een startknop om de motor aan en af te zetten. De portie ren openen en contact maken gebeurt door middel van een kunststof kaart die in een gleuf op het dashboard past. De stoelen zijn goed gevormd en ge ven vooral in de lendenen en de rug heerlijke steun. De zitting vind ik ech ter iets aan de korte kant. Er zijn vier benzinemotoren verkrijg baar: een 1.4 met 80 pk en één met 98 pk, de 1.6 met 115 pk en de di rect ingespoten 2.0 met 136 pk. De dieselmotorenrange begint met de geteste 1 5dCi met 80 pk, in januari 2004 komt zijn broertje met dezelfde cilinderinhoud, maar dan met 100 pk en zoals ik al schreef heeft de 1.9 dCi 120 pk. Renault kent bij zijn hele gamma een aantal uitvoeringen die naar de wel luidende namen Authentique, Expression, Dynamique en Privilege luisteren. Daar bovenop zijn er nog pakketten zoals Basis, Comfort en Luxe. De beide broers kosten hetzelfde: de instapprijs voor het duo met de 1.4 benzinemotor is 19.095,- en die van de 1 5dCi 22.295,-. De Grand Tour is de combiversie van de familie. Hij deelt zijn neus met alle anderen, behalve die van de Scénic. De schuin staande koplampen bevat ten hoogmoderne lichttechnieken, optioneel zelfs xenonlicht. De lijn van de Grand Tour kan ik het beste type ren als elegant. Het team van LeQuément heeft met de Laguna Grand Tour al laten zien dat ze tot grote daden in staat zijn. Bij deze uitvoering wordt die presta tie zeker geëvenaard: de daklijn lijkt sterk af te lopen, maar dat is eigenlijk gezichtsbedrog. Doordat de zijruiten sterk oplopen en het ruitje achter de C-stijl ook nog van een zwarte rand is voorzien, krijg je een lifestyle look. In de praktijk resulteert dit in een grote combi met een elegante lijn. Aan de achterkant vinden we nog een rudiment van het 5-deurs achterwerk in de vorm van een knik in de bum per en de puntvormige achterlichten vormen een waardig sluitstuk. Als ik dus naar de Mégane Grand Tour kijk, staat daar een lifestyle-combi met rijke variatie in wegtypes uitgezocht naar de Brabantse plaats. De koude start op het garagepad is al een erva ring op zich: heel bescheiden klinkt het zachte getokkel van wat eens een rammelende diesel was. De beschei denheid op het gebied van de decibelproductie blijft overheersen. Nooit zal de motor zich opdringerig laten horen. Ondanks de massa van 1250 kilogram komt de Grand Tour met deze motor niets tekort. Hij bezit een koppel van 185 Nm die rondom de 2000 toeren tot volle glorie komt. De acceleratie van 14,5 seconden naar de honderd is zeer redelijk te noemen en met zijn top van 171 km/h kan hij goed meekomen. Ten opzichte van de 1.9 dCi met 120 pk en een koppel van 300 Nm zijn het evenwel beschei den waarden. Het grote verschil proef ik het best in de vijfde versnelling, op hellingen dient wat vlugger terug geschakeld te worden. Een geweldig pluspunt van deze combinatie is zijn onvoorstelbaar lage brandstof verbruik. Tussen Tilburg en Hilvarenbeek zet ik hem op de cruisecontrol- op het display verschijnt het woord 'regelaar'. De boord- De passieve veiligheid heeft bij het merk met de rombus een grote vlucht genomen. Was die vroeger heel be droevend, nu loopt het merk helemaal vooraan. Met de Laguna, de VelSatis, de Mégane, de Espace en de Scénic scoort Renault wel 5 sterren van de EuroNCAP, het New Car Assesment Program. Er worden telkens vier pun ten toegekend voor het niet over schrijden van de maximale belasting waarden van elk van de vier ge noemde delen van het lichaamfhoofd, bovenlichaam, onderbeen en been). Is de auto standaard met sidebags uit gerust en doorstaat de auto de zijde lingse botsproef, wordt de vijfde ster uitgereikt. Naast de passieve veiligheid bezitten de Méganes standaard ABS, ESP, ASR en sommigen zelfs TCS, eep systeem waarbij de bestuurder de bandenspanning op het dashboard kan af lezen. Ik begin met de Grand Tour die voor zien is van een 1.5 dCi, een van commonrailtechniek voorziene turbodieselmotor met 80 pk. Het reis doel is het Frisdranken-en Likeur- museum in Hilvarenbeek en ik heb een een bepaald moment helemaal alleen in de Sedan en terwijl ik voor het stop licht stond, keek ik zomaar eens ach terom en ik was versteldWat een enorme ruimte! Laten we ons daarbij realiseren dat we het hebben over een auto uit de zogenaamde 'Golfklasse'. Met zijn lengte van 4.21 m, zijn breedte van bijna 1.78 m en zijn hoogte van 1.46 m is hij gewoon fors uitgevallen. Met een wielbasis van 2.69 m zijn de beide testauto's 6 cen timeter langer dan de 3- en de 5 deurs! Een paar bijzondere stylingelementen maken dat de Sedan een opvallende auto is geworden: de wel zeer aparte C-stijl met de daarbij behorende ach terste zijruiten geven hem, samen met de kenmerkencfgevormde achterzijde een bepaald charisma mee. Gaat u eens recht achter hem staan en laat de vorm van de achterruit en de vouw in de kofferklep eens op u inwerken. De achterruit loopt net als die van de Laguna Grand Tour op een punt en van een eind is de Sedan net een coupé geworden... Als ik dus naar de Mégane Sedan kijk, staat daar een vierdeurs-sportcoupé Wat heeft de Mégane een variëteit in opbergruimtes: in het dashboard kastje, in de middenconsole, in de armsteun op de achterbank, het zijn allemaal bekende plaatsen, maar wat dacht u van een afsluitbaar vak in de armsteun van de beide voorportieren? De opbergluiken vóór de beide voor stoelen zijn trouwens ook knap ge vonden! Zowel in de Grand Tour als in de Se dan profiteren de inzittenden vooral achterin van die zes extra centimeters en dat is te merken ook. Zelfs als ik de bestuurdersstoel fors achteruit zet, raken de knieën van degene die ach ter me zit de voorstoel niet. Kinderen hebben vaak last van het zonnetje achterin. Renault monteert standaard zonneschermpjes die keu rig in het portier verdwijnen, als je ze niet nodig hebt. Zowel de Sedan als de Grand Tour bezitten een kofferzaal van 520 liter en ze bezitten daarmee beiden de grootste kofferruimtes in deze klasse. De zittingen en de rugleuningen kun nen omgeklapt worden en bij de Grand Tour levert dat dan een maxi male inhoud van 1600 liter op... Designchef Patrick LeQuément heeft zich heerlijk kunnen uitleven op zijn zeskoppige familie en hij wordt niet voor niets de Créateur d'Automobiles genoemd. Vooral bij de eerst geborenen, de 3- en de 5-deurs was er nogal wat commentaar op de styling. Zeker is dat men de creaties van 'Ie grand chef' nog steeds nakijkt. Eén van de kritieken was dat de ruimte achterin wat te wensen overliet. Ik heb in mijn uitgebreide test van de 5-deurs toen geschreven dat het een kwestie van tijd zou zijn en inderdaad: de reeks familie-Méganes staan inmiddels in en voor de showroom van Automobiel bedrijf Centrum Goes in de Marconistraat. Hoewel ik 3- en de 5- deurs en vooral de eerste een buiten gewoon geslaagd model vind, kan ik me wel vinden in dië kritiek. LeQuément wist dit ook en heeft de beide gezinsuitvoeringen dan ook fors groter gemaakt. Zo is er voor elk wat wilseen flitsende 3-deurs die ei genlijk een coupé is, gevolgd door een wel zeer aparte 5-deurs. Dan een midi MPV, de Scénic, die zodadelijk ook nog een verlengd broertje krijgt in de persoon van de Grand Scénic, de Se dan, de Grand Tour en tot slot de CC. Ik kreeg weer alle medewerking bij Centrum Goes en dat betekent daar dat de testauto zoals altijd gewassen en gestreken in de werkplaats op mij stond te wachten. Ongetwijfeld kan het verkoopteam onder leiding van directeur Rien de Dreu u uitvoerig uitleg geven, maar ik zou zeker aanraden al die aange name eigenschappen van het duo te beproeven. Neemt u gerust 'toute la famille'mee! Tour

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 2003 | | pagina 40