II
II
Den Hartogh Ford Museum
TEST
AUTOKRANT
TEST AUTOKRANT TEST
L L L
2
Ford schaart zich met de nieuwe Focus C-MAX in de
rijen der minivans in het C-segment. Ze zijn daar
mee wat aan de late kant, maar een voordeel is dat
ze van de fouten en misvattingen van de concurren
tie hebben geleerd. Ik testte voor u de 'First Edition'
met de 1.8 liter viercilinder en nam hem daarvoor
mee naar het grootste Fordmuseum ter wereld.
Ford bestaat 100 jaar! Wist u dat het grootste
Fordmuseum ter wereld zich in de bollenstreek en
wel in Hillegom bevindt? Ik kom er later nog even
op terug.
Dynamische vormgeving
Ford heeft het écht voor elkaar: alle
modellen hebben de herkenbare
familieneus. De trapeziumvormige
grille is daarbij kenmerkend, nog niet
zolang geleden voorzien van een de
cent chroomrandje. De scherpe vou
wen over de motorkap herinneren
ook bij de C-MAX aan het New-Edge
tijdperk van Ford. De opengewerkte
koplampen met de daardoor zichtbare
units en de knap getekende richting
aanwijzers geven samen met de lucht-
openingen onder in de bumper de C-
MAX smoel.
Alle C-MAX's
Variabel
Practisch en degelijk
MEVO
Hit the road, Henry
DOOR ROB STRATING
[95 NJ-LF
Dankzij het herstelplan van minister
Dawes na de Eerste Wereldoorlog,
vestigde Ford fabrieken in Engeland,
Frankrijk en Duitsland. Aanvankelijk
werden daar uitsluitend de Ameri
kaanse Fords geassembleerd, maar
allengs ontwierp men daar auto's die
meer voor de Europese markt bedoeld
waren en dat heeft het moederbedrijf
geen windeieren gelegd.
Lang was het C-segment op het ge
bied van de minivans onderbezet. De
Renault Scénic-haan kraaide koning
Voor de oorlog reed het Internatio
nale Transportbedrijf Den Hartogh
uitsluitend met Fords. Halfverwege
de vijftiger jaren kocht K.P. den
Hartogh zijn eerste T-Ford en daar
mee werd- een lang verhaal kort
gemaakt- de basis gelegd voor wat
nu het grootste Fordmuseum ter
wereld is. Tweehonderd Fords, van
1903 tot 1947, vonden hun weg
naar het prachtige museum aan de
Haarlemmerstraat in Hillegom. De
Hij werd al in Genève getoond, maar
in Frankfurt stond hij september dit
jaar in volle glorie en in al zijn uitvoe
ringen te pronken. Het team van di
recteur Cees Groeneveld van Auto
Adria aan de Westhavendijk had zich
op alle fronten ingespannen om uw
testcoureur het bewuste weekend aan
de C-MAX te helpen.
De verrassende daklijn zorgt ervoor
dat de Maxi-Focus een onverwissel-
Twee benzinemotoren, de 1.6 met
100 pk en de 1.8 met 120 pk zijn ver
krijgbaar in Fords MAV. De twee
commonraildiesels die onder de naam
TDCi worden verkocht hebben resp.
een 1600 cc motor die 109 pk levert
en een koppel van 245 Nm bezit en
voorts een 2.0 16V met 136 pk en
een koppel van 320 Nm. Heb ik ooit
in de test van de Mondeo TDCi die
krachtbron niet de koppelkampioen
genoemd?
Het is beslist de moeite waard een
bezoek te brengen aan Auto Adria
aan de Westhavendijk in Goes. Neemt
u uw gezinnetje mee, dan weet u bij-
voorbaat dat u verkocht bent en de
C-MAX ook!
Koninklijke familie in de personen
van Prins Bernhard en Pieter van
Vollenhove droeg haar steentje bij.
De familie Den Hartogh haalde de
Fords uit heel de wereld om ze voor
de eeuwigheid te bewaren in
Hillegom. Een belevenis!
Het museum biedt overigens de
mogelijkheid om evenementen,
bruiloften en partijen te organise
ren en heeft een capaciteit tot 1600
personen.
aan en schakelt exact en stevig.
De bestuurdersstoel kan heel gemak
kelijk omhoog gekrikt worden. Niet
te hoog, want dan kan de chauffeur
niet meer door de binnenspiegel naar
achteren kijken. Alleen deze stoel
heeft een verstelbare lendensteun.
Van mij mag het zitvlak iets langer zijn,
om genoeg steun aan de binnenkant
van de knieën te geven.
Ford heeft gekozen voor een andere
benadering dan de collega's van con
currerende firma's: de twee buitenste
stoelen op de tweede rij omsluiten een
wat kleinere versie. Deze middelste
zitting kan net als de twee andere naar
voren klappen, maar hij kan als enige
Henry Ford had ontslag genomen bij
Cadillac en richtte in 1903 de Ford
Motor Company op. Na verschillende
modellen geproduceerd te hebben,
die telkens een letter van het alfabet
kregen, bracht hij in 1908 het schier
onsterfelijke Model T uit. U kent waar
schijnlijk allemaal het verhaal van de
lopende band, waardoor Ford niet al
leen voor het eerst in de geschiedenis
van de automobiel de massaproductie
toepaste, maar die uiteindelijk zou
leiden tot het ongekende aantal van
16 miljoen stuks.
Typisch Ford. De gelijkenis met zijn
broers en zussen is opvallend. Het
meervoudig verstelbare leren stuur
wiel ligt prettig in de hand en veroor
looft door zijn eigenschappen iedere
maat bestuurder aan het volant. De
aluminium accenten harmoniëren
mooi met de gebruikte zachte mate
rialen bovenop het dashboard. De
onderkant is van een wat hardere
kunststof.
De instrumenten zijn groot en heel
goed af te lezen en de bediening van
radio/cd speler, de boordcomputer, de
cruisecontrol, de richtingaanwijzer en
de ruitenwissers blijkt na enige oefen
werk een hoge mate van ergonomie
te bezitten. Ook de bedienings
knoppen op de middenconsole roept
geen vragen op.
De versnellingspook staat hoog op die
console en ik zou wensen dat alle
poken ter wereld zó ideaal geplaatst
waren. Hij voelt bovendien lekker dik
en werd even later hevig beconcur
reerd door de Opel Zafira. Later kwa
men de Mitsubishi Space Star, de
Honda Stream, de Citroën Picasso, de
Nissan Almera Tino en tot slot de
Volkswagen Touran de afgelopen zo
mer. Als laatste van de grote merken
is daar nu de C-MAX. De C staat voor
het C-segment, de MAX voor het
maximale benutten van de beschik
bare ruimte. Ford noemt zijn C-MAX
geen MPV, maar een MAV, wat staat
voor Multi Activity Vehicle.
bare uitstraling krijgt: de motorkap ligt
in één lijn met de grote voorruit. Het
dak bolt dan nog iets verder op, om
vervolgens heel dynamisch naar be
neden af te buigen. Daarmee herken
nen we de daklijn van de andere Fo
cussen. De onderkant van de raam-
partij komt iets minder geprononceerd
naar die aflopende daklijn toe. In sa
menspraak met de schouderpartij en
het geslaagde kontje levert dat een
flitsender design op dan bij sommige
concurrenten.
Voeg daarbij de mooi, maar niet te
opvallend uitgeklopte spatschermen
en de vrijwel naadloos daarin
draaiende lichtmetalen wielen van de
'First Edition' en het beeld is compleet.
Op de terugweg bij Schiphol rijden we
zijn: als je niet meer op het motor
geluid attent wordt gemaakt, ga je op
andere dingen letten.
Hij is wel zijwindgevoelig, in die zin
dat je de wind voelt. Hij bezit nu een
maal een hoge carrosserie en daar
heeft de wind invloed op; hij laat zich
echter niet van de koers brengen en
beperkt zich tot de wat onrustige
mededeling dat er windkracht 7
dwars op de zijkant staat.
Mijn collega's van de afdeling Metaal/
Elektro/Voertuigentechniek (MEVO)
gaan graag op de foto. Waarom? Die
collega's werken net als ik op het
Goese Lyceum voor Beroepsonderwijs
en alle technische afdelingen huizen
ten tijde van de verbouwing van het
hoofdgebouw in de voormalige PTA
garage aan de Westhavendijk. We zijn
dus buurmannen van Auto Adria.
De C-MAX heeft zijn rondje na de test
onder de juniortechneuten al gemaakt
en men was onverdeeld enthousiast.
De jeugd heeft de toekomst, niet
waar?
gelijk op met zo'n zelfde C-MAX. Ik
heb ruimschoots de gelegenheid de
auto 'in het wild' te bewonderen. Ei
genlijk zijn die hooggeplaatste achter
lichten niet eens zo gek. Wist u dat
zo'n slordige veertig jaar geleden dat
niet mocht in ons kikkerlandje? Ford
was zijn tijd ver vooruit met het de
sign van de 17M Turnier in 1962.
Hooggeplaatste achterlichten, in Ne
derland echter niet toegestaan en
Ford moest een speciale nood
maatregel treffen, aangepast aan ons
poldermodel...
De C-MAX staat op het platform van
de toekomstige nieuwe Focusreeks. Je
ziet aan de buitenkant niet dat hij in
de lengte 4.33 m meet, 1.82 breed is
en een hoogte heeft van 1.60 m.
Zijn wielbasis nam ten opzichte van
de huidige Focus toe met 2,5 cm en
meet nu 2.64 m.
ook achterover opgevouwen worden.
Dus als vader en moeder de drie kin
deren met een gerust hart aan de
oppas overlaten, kunnen ze met een
bevriend echtpaar bijzonder comfor
tabel naar de opera in Antwerpen.
Doordat de middelste zitting weg
geklapt is hebben de beide achter-
passagiers de mogelijkheid om diago
naal 10 centimeter naar achter te
schuiven. Er ontstaat dan ten eerste
een geweldige beenruimte en ten
tweede kunnen de geliefden achterin,
eikaars hand vasthouden en op weg
naar de opera van een drankje en een
hapje genieten. De klaptafeltjes in de
rugleuning van de voorstoelen heb
ben ook een uitsparing voor een be
ker of een glaasje.
De C-MAX beschikt niet over een
derde zitrij, daarvoor is de Galaxy de
aangewezen grote broer. De koffer
ruimte varieert tussen 460 en 1620
liter en een aardige bijkomstigheid is,
dat de stoelen slechts 16 kilogram
wegen en daar houdt niemand bij het
demonteren een rugkwaal aan over.
Soms zou ik samen met een testauto
in de teletijdmachine van professor
Barabas willen stappen en de naam
gever van de auto laten zien en erva
ren wat de nazaten met zijn merk en
producten hebben gedaanMr.
Henry Ford, please would you be so
kind....
De testauto is, zoals ik al schreef, de
'First Edition'. Deze is uitsluitend te
leveren met de 1.8 benzinemotor met
120 pk.
Deze krachtbron is bijzonder stil, maar
hij blinkt niet uit door zijn trekkracht
bij lage toerentallen. Als je geen
stoplichtsprinter bent, is deze combi
natie ideaal. Hij bezit genoeg trek
kracht, maar heeft daar wel wat toe
ren bij nodig. Wil je wat meer ont
spannen onderweg zijn, ontpopt hij
zich als een soepele partner.
Mede door de elektro-hydraulische
stuurinrichting is het manoeuvreren in
de stad een makkie en laat de C-MAX
zich in grenssituaties, een beetje
ondersturend, keurig en met gemak
tot de orde roepen. Hij bezit, ook zon
der de optionele ESP en mede dank
zij de nieuw ontwikkelde achteras een
veilig stuurgedrag, ook wanneer het
bijna uit de hand loopt.
Het comfort staat op een hoog peil
en voor de akelige dwarsnaden en
omhoog gekomen putdeksels pro
beert hij zijn inzittenden meesterlijk
te behoeden.
Het windgeruis neemt evenredig met
de snelheid toe, maar laten we eerlijk
RBf-Jj;