II II Den Hartogh Ford Museum TEST AUTOKRANT TEST AUTOKRANT TEST L L L 2 Ford schaart zich met de nieuwe Focus C-MAX in de rijen der minivans in het C-segment. Ze zijn daar mee wat aan de late kant, maar een voordeel is dat ze van de fouten en misvattingen van de concurren tie hebben geleerd. Ik testte voor u de 'First Edition' met de 1.8 liter viercilinder en nam hem daarvoor mee naar het grootste Fordmuseum ter wereld. Ford bestaat 100 jaar! Wist u dat het grootste Fordmuseum ter wereld zich in de bollenstreek en wel in Hillegom bevindt? Ik kom er later nog even op terug. Dynamische vormgeving Ford heeft het écht voor elkaar: alle modellen hebben de herkenbare familieneus. De trapeziumvormige grille is daarbij kenmerkend, nog niet zolang geleden voorzien van een de cent chroomrandje. De scherpe vou wen over de motorkap herinneren ook bij de C-MAX aan het New-Edge tijdperk van Ford. De opengewerkte koplampen met de daardoor zichtbare units en de knap getekende richting aanwijzers geven samen met de lucht- openingen onder in de bumper de C- MAX smoel. Alle C-MAX's Variabel Practisch en degelijk MEVO Hit the road, Henry DOOR ROB STRATING [95 NJ-LF Dankzij het herstelplan van minister Dawes na de Eerste Wereldoorlog, vestigde Ford fabrieken in Engeland, Frankrijk en Duitsland. Aanvankelijk werden daar uitsluitend de Ameri kaanse Fords geassembleerd, maar allengs ontwierp men daar auto's die meer voor de Europese markt bedoeld waren en dat heeft het moederbedrijf geen windeieren gelegd. Lang was het C-segment op het ge bied van de minivans onderbezet. De Renault Scénic-haan kraaide koning Voor de oorlog reed het Internatio nale Transportbedrijf Den Hartogh uitsluitend met Fords. Halfverwege de vijftiger jaren kocht K.P. den Hartogh zijn eerste T-Ford en daar mee werd- een lang verhaal kort gemaakt- de basis gelegd voor wat nu het grootste Fordmuseum ter wereld is. Tweehonderd Fords, van 1903 tot 1947, vonden hun weg naar het prachtige museum aan de Haarlemmerstraat in Hillegom. De Hij werd al in Genève getoond, maar in Frankfurt stond hij september dit jaar in volle glorie en in al zijn uitvoe ringen te pronken. Het team van di recteur Cees Groeneveld van Auto Adria aan de Westhavendijk had zich op alle fronten ingespannen om uw testcoureur het bewuste weekend aan de C-MAX te helpen. De verrassende daklijn zorgt ervoor dat de Maxi-Focus een onverwissel- Twee benzinemotoren, de 1.6 met 100 pk en de 1.8 met 120 pk zijn ver krijgbaar in Fords MAV. De twee commonraildiesels die onder de naam TDCi worden verkocht hebben resp. een 1600 cc motor die 109 pk levert en een koppel van 245 Nm bezit en voorts een 2.0 16V met 136 pk en een koppel van 320 Nm. Heb ik ooit in de test van de Mondeo TDCi die krachtbron niet de koppelkampioen genoemd? Het is beslist de moeite waard een bezoek te brengen aan Auto Adria aan de Westhavendijk in Goes. Neemt u uw gezinnetje mee, dan weet u bij- voorbaat dat u verkocht bent en de C-MAX ook! Koninklijke familie in de personen van Prins Bernhard en Pieter van Vollenhove droeg haar steentje bij. De familie Den Hartogh haalde de Fords uit heel de wereld om ze voor de eeuwigheid te bewaren in Hillegom. Een belevenis! Het museum biedt overigens de mogelijkheid om evenementen, bruiloften en partijen te organise ren en heeft een capaciteit tot 1600 personen. aan en schakelt exact en stevig. De bestuurdersstoel kan heel gemak kelijk omhoog gekrikt worden. Niet te hoog, want dan kan de chauffeur niet meer door de binnenspiegel naar achteren kijken. Alleen deze stoel heeft een verstelbare lendensteun. Van mij mag het zitvlak iets langer zijn, om genoeg steun aan de binnenkant van de knieën te geven. Ford heeft gekozen voor een andere benadering dan de collega's van con currerende firma's: de twee buitenste stoelen op de tweede rij omsluiten een wat kleinere versie. Deze middelste zitting kan net als de twee andere naar voren klappen, maar hij kan als enige Henry Ford had ontslag genomen bij Cadillac en richtte in 1903 de Ford Motor Company op. Na verschillende modellen geproduceerd te hebben, die telkens een letter van het alfabet kregen, bracht hij in 1908 het schier onsterfelijke Model T uit. U kent waar schijnlijk allemaal het verhaal van de lopende band, waardoor Ford niet al leen voor het eerst in de geschiedenis van de automobiel de massaproductie toepaste, maar die uiteindelijk zou leiden tot het ongekende aantal van 16 miljoen stuks. Typisch Ford. De gelijkenis met zijn broers en zussen is opvallend. Het meervoudig verstelbare leren stuur wiel ligt prettig in de hand en veroor looft door zijn eigenschappen iedere maat bestuurder aan het volant. De aluminium accenten harmoniëren mooi met de gebruikte zachte mate rialen bovenop het dashboard. De onderkant is van een wat hardere kunststof. De instrumenten zijn groot en heel goed af te lezen en de bediening van radio/cd speler, de boordcomputer, de cruisecontrol, de richtingaanwijzer en de ruitenwissers blijkt na enige oefen werk een hoge mate van ergonomie te bezitten. Ook de bedienings knoppen op de middenconsole roept geen vragen op. De versnellingspook staat hoog op die console en ik zou wensen dat alle poken ter wereld zó ideaal geplaatst waren. Hij voelt bovendien lekker dik en werd even later hevig beconcur reerd door de Opel Zafira. Later kwa men de Mitsubishi Space Star, de Honda Stream, de Citroën Picasso, de Nissan Almera Tino en tot slot de Volkswagen Touran de afgelopen zo mer. Als laatste van de grote merken is daar nu de C-MAX. De C staat voor het C-segment, de MAX voor het maximale benutten van de beschik bare ruimte. Ford noemt zijn C-MAX geen MPV, maar een MAV, wat staat voor Multi Activity Vehicle. bare uitstraling krijgt: de motorkap ligt in één lijn met de grote voorruit. Het dak bolt dan nog iets verder op, om vervolgens heel dynamisch naar be neden af te buigen. Daarmee herken nen we de daklijn van de andere Fo cussen. De onderkant van de raam- partij komt iets minder geprononceerd naar die aflopende daklijn toe. In sa menspraak met de schouderpartij en het geslaagde kontje levert dat een flitsender design op dan bij sommige concurrenten. Voeg daarbij de mooi, maar niet te opvallend uitgeklopte spatschermen en de vrijwel naadloos daarin draaiende lichtmetalen wielen van de 'First Edition' en het beeld is compleet. Op de terugweg bij Schiphol rijden we zijn: als je niet meer op het motor geluid attent wordt gemaakt, ga je op andere dingen letten. Hij is wel zijwindgevoelig, in die zin dat je de wind voelt. Hij bezit nu een maal een hoge carrosserie en daar heeft de wind invloed op; hij laat zich echter niet van de koers brengen en beperkt zich tot de wat onrustige mededeling dat er windkracht 7 dwars op de zijkant staat. Mijn collega's van de afdeling Metaal/ Elektro/Voertuigentechniek (MEVO) gaan graag op de foto. Waarom? Die collega's werken net als ik op het Goese Lyceum voor Beroepsonderwijs en alle technische afdelingen huizen ten tijde van de verbouwing van het hoofdgebouw in de voormalige PTA garage aan de Westhavendijk. We zijn dus buurmannen van Auto Adria. De C-MAX heeft zijn rondje na de test onder de juniortechneuten al gemaakt en men was onverdeeld enthousiast. De jeugd heeft de toekomst, niet waar? gelijk op met zo'n zelfde C-MAX. Ik heb ruimschoots de gelegenheid de auto 'in het wild' te bewonderen. Ei genlijk zijn die hooggeplaatste achter lichten niet eens zo gek. Wist u dat zo'n slordige veertig jaar geleden dat niet mocht in ons kikkerlandje? Ford was zijn tijd ver vooruit met het de sign van de 17M Turnier in 1962. Hooggeplaatste achterlichten, in Ne derland echter niet toegestaan en Ford moest een speciale nood maatregel treffen, aangepast aan ons poldermodel... De C-MAX staat op het platform van de toekomstige nieuwe Focusreeks. Je ziet aan de buitenkant niet dat hij in de lengte 4.33 m meet, 1.82 breed is en een hoogte heeft van 1.60 m. Zijn wielbasis nam ten opzichte van de huidige Focus toe met 2,5 cm en meet nu 2.64 m. ook achterover opgevouwen worden. Dus als vader en moeder de drie kin deren met een gerust hart aan de oppas overlaten, kunnen ze met een bevriend echtpaar bijzonder comfor tabel naar de opera in Antwerpen. Doordat de middelste zitting weg geklapt is hebben de beide achter- passagiers de mogelijkheid om diago naal 10 centimeter naar achter te schuiven. Er ontstaat dan ten eerste een geweldige beenruimte en ten tweede kunnen de geliefden achterin, eikaars hand vasthouden en op weg naar de opera van een drankje en een hapje genieten. De klaptafeltjes in de rugleuning van de voorstoelen heb ben ook een uitsparing voor een be ker of een glaasje. De C-MAX beschikt niet over een derde zitrij, daarvoor is de Galaxy de aangewezen grote broer. De koffer ruimte varieert tussen 460 en 1620 liter en een aardige bijkomstigheid is, dat de stoelen slechts 16 kilogram wegen en daar houdt niemand bij het demonteren een rugkwaal aan over. Soms zou ik samen met een testauto in de teletijdmachine van professor Barabas willen stappen en de naam gever van de auto laten zien en erva ren wat de nazaten met zijn merk en producten hebben gedaanMr. Henry Ford, please would you be so kind.... De testauto is, zoals ik al schreef, de 'First Edition'. Deze is uitsluitend te leveren met de 1.8 benzinemotor met 120 pk. Deze krachtbron is bijzonder stil, maar hij blinkt niet uit door zijn trekkracht bij lage toerentallen. Als je geen stoplichtsprinter bent, is deze combi natie ideaal. Hij bezit genoeg trek kracht, maar heeft daar wel wat toe ren bij nodig. Wil je wat meer ont spannen onderweg zijn, ontpopt hij zich als een soepele partner. Mede door de elektro-hydraulische stuurinrichting is het manoeuvreren in de stad een makkie en laat de C-MAX zich in grenssituaties, een beetje ondersturend, keurig en met gemak tot de orde roepen. Hij bezit, ook zon der de optionele ESP en mede dank zij de nieuw ontwikkelde achteras een veilig stuurgedrag, ook wanneer het bijna uit de hand loopt. Het comfort staat op een hoog peil en voor de akelige dwarsnaden en omhoog gekomen putdeksels pro beert hij zijn inzittenden meesterlijk te behoeden. Het windgeruis neemt evenredig met de snelheid toe, maar laten we eerlijk RBf-Jj;

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 2003 | | pagina 34