010'
II
TEST o AUTOKRANT TEST o AUTOKRANT TEST O AUTOKRANT TEST
DOOR ROB STRATING
2
De eigenwijze Ford Ka heeft er een flitsend broertje
bij, de Streetka. Hij is in Italië geboren en hij houdt
van de zomer. Kom uit de luie stoel en laat de wind
door je haren spelen.... Ford bestaat 100 jaar. Henry
Ford was de eerste die auto's massaal aan de man,
misschien wel aan de gewone man ging slijten. "Ik
ga een voertuig voor massa's mensen bouwen. De
prijs zal zo laag zijn dat iedereen hem kan betalen",
profeteerde de man die eigenlijk de lopende band
uitvond, waardoor hij auto's nog sneller en goedko
per kon fabriceren. Duurde het assembleren van
een T Ford eerst 12,5 uur, met de allereerste lo
pende band werd de montagetijd gereduceerd tot 1
uur en 33 minuten.
Veel op en aan
Wandelen met de auto
1.6 liter
Linnen kap
Tot slot
Restaurant De Witte Lelie
0
len we met de auto, dat is rijden op
dicteersnelheid. We genieten van het
windje door onze haren, de geur van de
verschillende bloemen en het hooi op
het land.
Bij deze snelheid hoor je de rivier kabbe
len, terwijl een leeuwerik fluitend zijn
best doet om hoger en hoger te klim
men.
De Streetka is uitermate geschikt voor
dit wandelwerk, want hij is heerlijk com-
Ik kan me bijvoorbeeld ook voorstellen
dat bergpassen rijden met de Streetka
een onverdeeld genoegen moet zijn.
Doordat de wielen op de uiterste hoe
ken van de auto staan en zijn zwaarte
punt bijzonder laag ligt, beschikt de Ford
De Streetka is standaard van alle luxe
voorzien die de verwende dakloze maar
wensen kan. Zo zijn er twee airbags en
twee zijairbags voorhanden. De
passagiersklapzak kan gedeactiveerd
worden, 's Winters kan gebruikt ge
maakt worden van stoelverwarming en
als het te warm wordt, kan de airco aan.
De ramen en spiegels worden elektrisch
bediend en de radio/CDspeler met
wisselaar is in het dashboard geïnte
greerd en heeft een afneembaar front.
De mistlampen zijn evenals de ABS stan
daard gemonteerd.
De T Ford werd geproduceerd van 1903
tot 1927 en er werden er 15 miljoen van
gemaakt. Hij werd opgevolgd door het
model A. Ford investeerde enorm in het
door de Eerste Wereldoorlog vernielde
Europa. De Engelse, Franse en Duitse
Fords bevolkten al voor WOII de Euro
pese wegen. Dankzij de financiële im
pulsen uit de States, in de vorm van de
bekende Marshallhulp, reden er na de
wereldbrand naast de talloze Ameri
kaanse ook heel wat Europese Fords
rond. Wie kent niet de Anglia's, de Con
suls en Zephyrs? Hoeveel mensen heb
ben nog dierbare herinneringen aan de
Cortina die geïntroduceerd werd voor de
prijs van Hfl 5555.-? In Duitsland werd
de Buckel-Taunus opgevolgd door het
wereldbollede en in 1961 verscheen de
badkuip. Bijnamen die tot de verbeel
ding spraken! Inmiddels staat het Ford-
concern tweede op de wereldranglijst en
mag het merk zich in Nederland verheu
gen over constant goede verkopen,
dankzij geslaagde modellen als de Ka,
de Fiesta, de Focus en de Mondeo.
Op weg naar de Autosalon van Genève
kwam ik vrachtauto na vrachtauto gela
den met Streetka's tegen en op de Sa
lon zag ik hem in levende lijve. Zien is
mooi, maar rijden is vele malen beter.
Eindelijk drie maanden na de eerste ken
nismaking was het zover; de afspraak
met het verkoopteam van Auto Adria
was snel gemaakt en een stralend week
end viel ons ten deel
Behaaglijk baadt het landschap tussen
Dussen en Drongelen aan de Bergse
Maas zich in het zalige zonlicht. Het is
buiten zo'n 25 graden en de bloemen
bloeien dat het een lieve lust is.
De Streetka laat zich net zo gemakkelijk
door mijn vrouw als door ondergete
kende rijden. Hij houdt van dit jaarge
tijde als de bijen van bloemen. Eigenlijk
fladdert hij als een vlinder over de smalle
weggetjes langs de Maas en laat zich de
bewonderende blikken van voetgangers
en fietsers welgevallen. "Kijk een
twoseater", roept een bejaarde man en
thousiast. Een twoseater....een oude ver
zamelnaam uit de tijd dat de Triumphs
en de MG's nog toonaangevende mer
ken waren.
We zijn die morgen vroeg vertrokken.
Het picknickmandje staat achter in de
koffer. Op dit soort weggetjes wande-
De Streetka is maar met één motor le
verbaar, de 95 pk sterke 1.6 liter vier-
cilinder met twee bovenliggende
nokkenassen en twee kleppen per cilin
der. Het is niet de nieuwste krachtbron
uit het regaal van Ford. Tijdens het 'wan
delen' produceert hij via de uitlaat een
donkerbruine bas. Het best ontstaat dat
aangename geluid bij het accelereren en
het op de motor remmen in zijn tweede
of derde versnelling. Vooral de
acceleratie tot de honderd in 12 secon
den is vlot, daarboven gaat het allemaal
niet meer zo snel. Nu is de vraag rele
vant of de Streetka zich zo nodig moet
lenen om snelheden te rijden in de buurt
van zijn topsnelheid van 173 km/h....
Als we terugkeren naar het Zeeuwse met
een kruissnelheid van zo rond de 140
km/h, vliegen de decibellen letterlijk rond
onze oren. Dan was het rustieke wan
delen veel aangenamer. Plotseling gaat
het in de buurt van Hoogerheide rege
nen. De voorruit wordt nat, maar wij niet,
het kapje hoeft echt niet dicht. Voordat
we stil staan, is de regen opgehouden
en vergezelt de zon ons weer.
over een wegligging waar je U tegen
zegt. Je zet hem bij wijze van spreken
vierkant een bocht om.
Bovendien staat hij op 16 inch licht
metalen wielen met mooie 195/45 ban
den die bijdragen tot een sportief
bochtengedrag.
Daarbij is hij best comfortabel. Je nieren
krijgen het op een slecht wegdek niet te
verduren. Wel valt op dat bij een wat
minder plaveisel hier en daar wat ram
meltjes optreden, zonder dat de carros
serie overigens tordeert.
Het verbruik van rond de 1 op 11 vind ik
wat tegenvallen, maar laten we hierbij
niet uit het oog verliezen, dat de kleine
cabriolet nog altijd 1078 kilogram
weegt..
al een studie waard. De uitgebouwde
spatborden voor en achter onderstrepen
de vrouwelijke vormen die de designers
bij Pinin Farina de kleine Ford hebben
meegegeven. Ik denk dat hij met name
door vrouwen gereden zal gaan worden.
Toch zijn ook de mannen mild in hun
oordeel. Zouden de mannen in deze
auto hun vrouwelijke kanten herken
nen? We gaan er niet over zeuren, we
gaan weer rijden!
Je kunt aan alle kanten zien dat de
Streetka een broertje is van de al wat
oudere zus Ka. Aan de achterkant valt
de brede heuppartij op met al weer
speelse lichten. Middenin zit een ronde
achteruitrijlamp die er van een eind uit
ziet als een dikke uitlaatpijp.
Het spoilervouwtje op de koffer onder
scheidt de open versie van het gesloten
bolletje. Hij is een klein beetje langer en
breder dan de gewone Ka en iets ver
laagd. Bovendien heeft hij wat meer
spoorbreedte. Hij lijkt nog het meest op
de binnenkort te leveren SportKa.
Met of zonder kapje, hij blijft schitterend.
Het kapje rust onder een metalen afdek-
plaat die elektrisch geopend wordt. Het
kapje wordt in luttele seconden tevoor
schijn getoverd en aan de voorkant met
twee klemmen vastgezet. Natuurlijk
hoor je de wind meer dan in de geslo
ten versie, maar dat zijn de charmes van
een cabriolet. In open toestand bedekt
als een trein.
Het hele jaar door zullen jubileummenu's
op het programma staan.
Terwijl we de fotosessie maken en Ingrid
als fotomodel de Streetka nog mooier
maakt, zijn de opmerkingen van passan
ten niet van de lucht. De Opril blijkt een
prima stek te zijn om een nieuw model
aan het publiek te tonen, dat is duide
lijk. Voor 26.000,- staat hij te koop bij
Auto Adria aan de Westhavendijk. Van
de verkoopadviseurs Sjaak, Niels en Alex
hoor ik dat men daar over belangstel
ling ook niet te klagen heeft.
Het wordt een lange en hete zomer en
de Streetka is er klaar voor!
Ingrid en Geo van Boven van Restaurant
De Witte Lelie aan de Opril in Goes rij
den al jaren Ford, maar het tienjarig be
staan van het restaurant in het histori
sche pand waar ooit de melksalon was,
kan niet beter onderstreept worden dan
met de Streetka voor de deur. Het uit
gangspunt van het echtpaar Van Boven
is een eerlijke keuken in een sfeervolle
ambiance.
Ze zijn erg trots op het feit dat hun res
taurant vermeld staat in de Rode Gids
van Michelin: "In het verzorgde interi
eur worden smaakvolle, eigentijdse ge
rechten geserveerd." Twee jaar geleden
is Geo met een bijzondere activiteit be
gonnen, namelijk het organiseren van
kookgroepen en workshops en dat loopt
de klep keurig het opgevouwen kapje,
al ontstaan er op de plaats van de B-stijl
twee gaten die wat onafgewerkt aan
doen. Tijdens een wat snellere rit geven
die gaten flink wat windgeruis. De twee
rolbeugels zijn niet alleen veilig, maar
tevens decoratief. De zilvergrijze testauto
heeft mooie rode leren stoelen die goede
zijdelingse steun bieden. Ik vind alleen
de zitting aan de korte kant. Het dash
board lijkt op dat van zijn gesloten zus
en is frivool getekend. Wat is dat ana
loge klokje toch een ontzettend leuk
ontwerp! Ik mis wel de temperatuur
meter, zoveel kost zo'n apparaatje toch
niet...? Het stuurtje is van leer en lekker
klein en de versnellingspook heeft een
mooie aluminium knop.
pact en zelfs aandoénlijk. Fietsers die
vlakbij het dorpje Well de Bergse Maas
dijk bevolken, kijken eerst verstoord ach
terom, maar als ze de Streetka zien,
wordt er van de weeromstuit gelachen
en gezwaaid! We passeren het ge
huchtje Bern. Nooit geweten dat er ook
een Bern in Nederland ligt. Het is een
verstild dorpje in de driehoek gevormd
door de Bergse Maas en de afgedamde
Maas. Als we even later op een plaid
onze boterhammen nuttigen bij het pon
tje tussen Bern en Heusden, wordt de
Streetka van alle kanten bewonderd en
met name dames werpen vertederde
blikken naar de kleine cabriolet.
Het lijnenspel van de koplampen, de
richtingaanwijzers en de mistlampen is