010' II TEST o AUTOKRANT TEST o AUTOKRANT TEST O AUTOKRANT TEST DOOR ROB STRATING 2 De eigenwijze Ford Ka heeft er een flitsend broertje bij, de Streetka. Hij is in Italië geboren en hij houdt van de zomer. Kom uit de luie stoel en laat de wind door je haren spelen.... Ford bestaat 100 jaar. Henry Ford was de eerste die auto's massaal aan de man, misschien wel aan de gewone man ging slijten. "Ik ga een voertuig voor massa's mensen bouwen. De prijs zal zo laag zijn dat iedereen hem kan betalen", profeteerde de man die eigenlijk de lopende band uitvond, waardoor hij auto's nog sneller en goedko per kon fabriceren. Duurde het assembleren van een T Ford eerst 12,5 uur, met de allereerste lo pende band werd de montagetijd gereduceerd tot 1 uur en 33 minuten. Veel op en aan Wandelen met de auto 1.6 liter Linnen kap Tot slot Restaurant De Witte Lelie 0 len we met de auto, dat is rijden op dicteersnelheid. We genieten van het windje door onze haren, de geur van de verschillende bloemen en het hooi op het land. Bij deze snelheid hoor je de rivier kabbe len, terwijl een leeuwerik fluitend zijn best doet om hoger en hoger te klim men. De Streetka is uitermate geschikt voor dit wandelwerk, want hij is heerlijk com- Ik kan me bijvoorbeeld ook voorstellen dat bergpassen rijden met de Streetka een onverdeeld genoegen moet zijn. Doordat de wielen op de uiterste hoe ken van de auto staan en zijn zwaarte punt bijzonder laag ligt, beschikt de Ford De Streetka is standaard van alle luxe voorzien die de verwende dakloze maar wensen kan. Zo zijn er twee airbags en twee zijairbags voorhanden. De passagiersklapzak kan gedeactiveerd worden, 's Winters kan gebruikt ge maakt worden van stoelverwarming en als het te warm wordt, kan de airco aan. De ramen en spiegels worden elektrisch bediend en de radio/CDspeler met wisselaar is in het dashboard geïnte greerd en heeft een afneembaar front. De mistlampen zijn evenals de ABS stan daard gemonteerd. De T Ford werd geproduceerd van 1903 tot 1927 en er werden er 15 miljoen van gemaakt. Hij werd opgevolgd door het model A. Ford investeerde enorm in het door de Eerste Wereldoorlog vernielde Europa. De Engelse, Franse en Duitse Fords bevolkten al voor WOII de Euro pese wegen. Dankzij de financiële im pulsen uit de States, in de vorm van de bekende Marshallhulp, reden er na de wereldbrand naast de talloze Ameri kaanse ook heel wat Europese Fords rond. Wie kent niet de Anglia's, de Con suls en Zephyrs? Hoeveel mensen heb ben nog dierbare herinneringen aan de Cortina die geïntroduceerd werd voor de prijs van Hfl 5555.-? In Duitsland werd de Buckel-Taunus opgevolgd door het wereldbollede en in 1961 verscheen de badkuip. Bijnamen die tot de verbeel ding spraken! Inmiddels staat het Ford- concern tweede op de wereldranglijst en mag het merk zich in Nederland verheu gen over constant goede verkopen, dankzij geslaagde modellen als de Ka, de Fiesta, de Focus en de Mondeo. Op weg naar de Autosalon van Genève kwam ik vrachtauto na vrachtauto gela den met Streetka's tegen en op de Sa lon zag ik hem in levende lijve. Zien is mooi, maar rijden is vele malen beter. Eindelijk drie maanden na de eerste ken nismaking was het zover; de afspraak met het verkoopteam van Auto Adria was snel gemaakt en een stralend week end viel ons ten deel Behaaglijk baadt het landschap tussen Dussen en Drongelen aan de Bergse Maas zich in het zalige zonlicht. Het is buiten zo'n 25 graden en de bloemen bloeien dat het een lieve lust is. De Streetka laat zich net zo gemakkelijk door mijn vrouw als door ondergete kende rijden. Hij houdt van dit jaarge tijde als de bijen van bloemen. Eigenlijk fladdert hij als een vlinder over de smalle weggetjes langs de Maas en laat zich de bewonderende blikken van voetgangers en fietsers welgevallen. "Kijk een twoseater", roept een bejaarde man en thousiast. Een twoseater....een oude ver zamelnaam uit de tijd dat de Triumphs en de MG's nog toonaangevende mer ken waren. We zijn die morgen vroeg vertrokken. Het picknickmandje staat achter in de koffer. Op dit soort weggetjes wande- De Streetka is maar met één motor le verbaar, de 95 pk sterke 1.6 liter vier- cilinder met twee bovenliggende nokkenassen en twee kleppen per cilin der. Het is niet de nieuwste krachtbron uit het regaal van Ford. Tijdens het 'wan delen' produceert hij via de uitlaat een donkerbruine bas. Het best ontstaat dat aangename geluid bij het accelereren en het op de motor remmen in zijn tweede of derde versnelling. Vooral de acceleratie tot de honderd in 12 secon den is vlot, daarboven gaat het allemaal niet meer zo snel. Nu is de vraag rele vant of de Streetka zich zo nodig moet lenen om snelheden te rijden in de buurt van zijn topsnelheid van 173 km/h.... Als we terugkeren naar het Zeeuwse met een kruissnelheid van zo rond de 140 km/h, vliegen de decibellen letterlijk rond onze oren. Dan was het rustieke wan delen veel aangenamer. Plotseling gaat het in de buurt van Hoogerheide rege nen. De voorruit wordt nat, maar wij niet, het kapje hoeft echt niet dicht. Voordat we stil staan, is de regen opgehouden en vergezelt de zon ons weer. over een wegligging waar je U tegen zegt. Je zet hem bij wijze van spreken vierkant een bocht om. Bovendien staat hij op 16 inch licht metalen wielen met mooie 195/45 ban den die bijdragen tot een sportief bochtengedrag. Daarbij is hij best comfortabel. Je nieren krijgen het op een slecht wegdek niet te verduren. Wel valt op dat bij een wat minder plaveisel hier en daar wat ram meltjes optreden, zonder dat de carros serie overigens tordeert. Het verbruik van rond de 1 op 11 vind ik wat tegenvallen, maar laten we hierbij niet uit het oog verliezen, dat de kleine cabriolet nog altijd 1078 kilogram weegt.. al een studie waard. De uitgebouwde spatborden voor en achter onderstrepen de vrouwelijke vormen die de designers bij Pinin Farina de kleine Ford hebben meegegeven. Ik denk dat hij met name door vrouwen gereden zal gaan worden. Toch zijn ook de mannen mild in hun oordeel. Zouden de mannen in deze auto hun vrouwelijke kanten herken nen? We gaan er niet over zeuren, we gaan weer rijden! Je kunt aan alle kanten zien dat de Streetka een broertje is van de al wat oudere zus Ka. Aan de achterkant valt de brede heuppartij op met al weer speelse lichten. Middenin zit een ronde achteruitrijlamp die er van een eind uit ziet als een dikke uitlaatpijp. Het spoilervouwtje op de koffer onder scheidt de open versie van het gesloten bolletje. Hij is een klein beetje langer en breder dan de gewone Ka en iets ver laagd. Bovendien heeft hij wat meer spoorbreedte. Hij lijkt nog het meest op de binnenkort te leveren SportKa. Met of zonder kapje, hij blijft schitterend. Het kapje rust onder een metalen afdek- plaat die elektrisch geopend wordt. Het kapje wordt in luttele seconden tevoor schijn getoverd en aan de voorkant met twee klemmen vastgezet. Natuurlijk hoor je de wind meer dan in de geslo ten versie, maar dat zijn de charmes van een cabriolet. In open toestand bedekt als een trein. Het hele jaar door zullen jubileummenu's op het programma staan. Terwijl we de fotosessie maken en Ingrid als fotomodel de Streetka nog mooier maakt, zijn de opmerkingen van passan ten niet van de lucht. De Opril blijkt een prima stek te zijn om een nieuw model aan het publiek te tonen, dat is duide lijk. Voor 26.000,- staat hij te koop bij Auto Adria aan de Westhavendijk. Van de verkoopadviseurs Sjaak, Niels en Alex hoor ik dat men daar over belangstel ling ook niet te klagen heeft. Het wordt een lange en hete zomer en de Streetka is er klaar voor! Ingrid en Geo van Boven van Restaurant De Witte Lelie aan de Opril in Goes rij den al jaren Ford, maar het tienjarig be staan van het restaurant in het histori sche pand waar ooit de melksalon was, kan niet beter onderstreept worden dan met de Streetka voor de deur. Het uit gangspunt van het echtpaar Van Boven is een eerlijke keuken in een sfeervolle ambiance. Ze zijn erg trots op het feit dat hun res taurant vermeld staat in de Rode Gids van Michelin: "In het verzorgde interi eur worden smaakvolle, eigentijdse ge rechten geserveerd." Twee jaar geleden is Geo met een bijzondere activiteit be gonnen, namelijk het organiseren van kookgroepen en workshops en dat loopt de klep keurig het opgevouwen kapje, al ontstaan er op de plaats van de B-stijl twee gaten die wat onafgewerkt aan doen. Tijdens een wat snellere rit geven die gaten flink wat windgeruis. De twee rolbeugels zijn niet alleen veilig, maar tevens decoratief. De zilvergrijze testauto heeft mooie rode leren stoelen die goede zijdelingse steun bieden. Ik vind alleen de zitting aan de korte kant. Het dash board lijkt op dat van zijn gesloten zus en is frivool getekend. Wat is dat ana loge klokje toch een ontzettend leuk ontwerp! Ik mis wel de temperatuur meter, zoveel kost zo'n apparaatje toch niet...? Het stuurtje is van leer en lekker klein en de versnellingspook heeft een mooie aluminium knop. pact en zelfs aandoénlijk. Fietsers die vlakbij het dorpje Well de Bergse Maas dijk bevolken, kijken eerst verstoord ach terom, maar als ze de Streetka zien, wordt er van de weeromstuit gelachen en gezwaaid! We passeren het ge huchtje Bern. Nooit geweten dat er ook een Bern in Nederland ligt. Het is een verstild dorpje in de driehoek gevormd door de Bergse Maas en de afgedamde Maas. Als we even later op een plaid onze boterhammen nuttigen bij het pon tje tussen Bern en Heusden, wordt de Streetka van alle kanten bewonderd en met name dames werpen vertederde blikken naar de kleine cabriolet. Het lijnenspel van de koplampen, de richtingaanwijzers en de mistlampen is

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 2003 | | pagina 20