5
5
11
STUNT!
10
17
Berging duurt tot
volgende week
WCT gaat niet door
‘We hebben gewonnen’
495
Bon voyage
Faillissementen dreigen bij sluiting overwegen
delaar moet dan bijvoorbeeld een
uur omlopen. Op een route van drie
uur is dat te veel.”
De Bel, altijd prijs!
Zuiöamerifcaans
DE BEL1±
PAKKER
aarends goes
UITSPRAAK RAAD VAN STATE
RECREATIESECTOR SLACHTOFFER VAN PLANNEN PRORAIL
ReS
7 taurant
Vrachtwagen
kantelt op A58
r r
1QS O1*;
KWANTUM
*4-
woensdag 23 juli 2003 jaargang 54 nummer 30
Advertentieverkoop: (0113) 274 000
(advertentie)
ExpresZó (dirrom zó)
Reagere? Schrief naè expreszo@zeelandnet.nl
(advertenties)
(advertentie)
Abdij nieuws
I
i
Magdaienastraat II 4461 AL Goes tel. 0113 - 215 436
ProRail wil af van de onbe
waakte overgangen. Die zijn
te onveilig. ProRail hanteert
twee manieren: er een be
waakte overgang van maken
bij elkaar om het enige strand in Zuid-
Beveland van de ondergang te redden.
Vereniging Redt de Kaloot is geboren.
Anno 2003 gaat het allang niet meer
om het strand alleen. "Het gaat ook om
vrachtwagens en goederentreinen die
door Zeeland denderen”, stelt Steketee.
“We hebben op alle vergaderingen ons
gezicht laten zien. Daardoor zijn veel
mensen wakker geworden en hebben
ze de consequenties van de WCT in
gezien.” Het begon uit liefde voor het
strand, zegt Den Herder. Het groeide
uit tot iets groots. “Je bindt dan de strijd
aan met grote machten en overheden.”
Andere milieuverenigingen en de ge-
of de overgang schrappen. Dat laat
ste is de goedkoopste oplossing. Dus
dreigen de vaak kleine onbewaakte
overgangen te verdwijnen. En dat
zijn vaak de overgangen die op wan-
Gratis taxatie
van munten
is succes
Bergers zijn bezig de containers
een voor een van het bescha
digde vaartuig te takelen. De
sterke stroming bemoeilijkt de
werkzaamheden. Vooral bij laag
water is het bergen een gevaar
lijke klus omdat het schip dan
kantelt. De Pelican 1 uit Malta
voer zondagnacht naar Antwer
pen toen hij rond kwart over
twee door onbekende oorzaak
uit koers raakte en botste met de
Maerskbahrein die vaart onder
de vlag van de Bahamas.
De Maerskbahrein kon op eigen
kracht verder naar de haven van
Vlissingen maar de Pelicanl
dreigde te zinken. Dat kon wor
den verkomen door het schip bij
Bath tegen de wal te zetten. Door
het ongeluk is een kleine hoeveel
heid olie in de Westerschelde ge
lekt. Twee bestrijdingsvaartuigen
hebben zoveel mogelijk olie op
geruimd. Aanvankelijk zouden er
gevaarlijke stoffen aan boord van
de Pelican 1 zijn, maar de contai
ners bleken voornamelijk gevuld
te zijn met plastic verpakkings
materialen.
containerterminal somber in
voor de Zeeuwse economie. Vol
gens het plan zouden zo’n 1,5
miljoen containers per jaar de
kade van de WCT passeren.
onbewaakte overgangen aan
gepakt hebben. Op vrij korte
termijn staat die van de Lapdijk
bij Krabbendijke op de nomi
natie om gesloten te worden.
Over de andere overgangen
bestaat nog geen duidelijkheid.
Het Project Recreatie en Over
gangen werkt momenteel aan
een visie over de spoorlijn Ber
gen op Zoom-Vlissingen. Die
moet over een paar maanden
klaar zijn en ProRail alternatie
ven bieden, zegt Kippers.
Peerockzet
Colijnsplaat
op rockkaart
Nieuwe wandelroute
langs
Oosterschelde
meente Goes sloten zich een voor
een aan naarmate die strijd vor
derde. De Kaloot kreeg naams
bekendheid.
Dan het strand zelf: een simpele
zandvlakte die letterlijk de hete
adem van de kerncentrale in de nek
voelt. Toch is het strand bijzonder.
Het is een van de grootste vindplaat
sen van fossiele haaientanden in
Europa. En er komen planten voor
die op de rode lijst van bedreigde
soorten staan. Het is een natuurge
bied, beschermd volgens Europese
richtlijnen. “Ikkom hier van kinds af
aan”, blikt Den Herder over het zand.
“Het is juist dat schrille contrast van
industrie en natuur. Het geeft me
een rustig gevoel.” De grote aan
dacht voor het ooit zo vergeten
strandje heeft wel een keerzijde. “Het
is hier zeker drukker geworden de
laatste tijd", stelt Steketee. “Maar wat
wil je liever?” vraagt Den Herder zich
af. “Een strand dat onder het beton
verdwijnt, of een druk strand?”
del- en fietsroutes liggen, zegt B.
Kippers van het Wandelplatform-
LAW.
Dat platform is onlangs met de
Stichting Landelijk Fietsplatform
en de Koninklijke Nederlandse
Hippische Sportfederatie in het
Project Recreatie en Overwegen
gaan zitten. Dat project houdt de
plannen van ProRail in de gaten en
geeft advies.
Welke overgangen gesloten wor
den, is nog niet bekend. Dat daar
ook onbewaakte overgangen in
Het is alsof de zeven leden van
Redt de Kaloot plotsklaps de
pensioengerechtigde leeftijd heb
ben bereikt. “Elke dag hingen we
aan de telefoon en waren we met
de strijd tegen de container
terminal bezig, maar nu vallen we
in een groot zwart gat”, lacht Den
Herder. Want de strijd tegen de
komst van de WCT is met de uit
spraak van de Raad van State voor
alsnog beslecht in het voordeel van
de Kaloot-liefhebbers. "Voorlopig
kunnen we achterover leunen”,
zegt Kees Steketee die ook in het
bestuur van de vereniging zit.
“Mochten de plannen definitief
niet doorgaan dan gaan we ons
wel inzetten voor verbetering van
het strand.” Steketee denkt daar
bij aan bevordering van duin-
begroeiing en het plaatsen van
afvalbakken en toiletten.
Den Herder zal het moment nooit
vergeten. Het is woensdag 16 juli.
Ze luistert naar Omroep Zeeland.
De uitzending wordt onderbroken
voor een extra nieuwsbulletin.
Den Herder springt een gat in de
lucht als ze het nieuws hoort. “We
hebben gewonnen, niet te gelo
ven.”
Nog verder terug in de tijd. Herfst
2000. Een groepje mensen komt
75
(D
0)
ca
E
<U
.2
Zoekertjes
N
KAPELLE - Een grote verkeers
chaos en lange files zaterdag
door een gekantelde vrachtwa
gen. De 20-jarige chauffeur uit
Mill kreeg kort na de Vlake-
tunnel een black-out. De
vrachtwagen kwam daardoor in
de rechterberm terecht. De
chauffeur probeerde te corrige
ren maar verloor de macht over
stuur. De vrachtwagen kantelde
en gleed meters door. De be
stuurder hield aan het avontuur
slechts snijwonden aan hoofd
over. Het wegdek raakte bescha
digde en moest hersteld wor
den.
mocht de WCT er definitief niet
komen.
Ook oud-gedeputeerde en initia
tiefnemer van de WCT, D.
Bruinooge, ziet het zonder de
gen die de aanleg en ingebruik
name van de WCT kunnen heb
ben. Zo is niet duidelijk in hoeverre
het aantal goederentreinen op de
lijn Vlissingen-Roosendaal zal toe
nemen. Ook heeft de provincie de
Raad er niet van kunnen overtui
gen dat het woon- en leefklimaat
in de omgeving van de WCT aan
vaardbaar blijft. Bovendien is het
financiële plaatje van maatregelen
die nodig zijn om geluid- en
trillingshinder tegen te gaan veel te
vaag.
De bestuursrechter was alleen te
spreken over het natuur-
compensatieplan. Met het ver
dwijnen van de Kaloot zou elders
in de provincie 157,6 hectare na
tuur terugkomen en dat vond de
Raad voldoende.
De leden van vereniging Redt de
Kaloot verkeren in een
overwinningsroes. “Dit had ik
niet kunnen dromen”, zegt Addie
den Herder van de vereniging.
Tjeu van Mierlo van de Zeeuwse
Milieu Federatie noemt de uit
spraak ‘een gigantische klapper.’
Maar helemaal van de baan is de
WCT nog niet. Maakt de provin
cie alsnog het huiswerk af dan
buigt de Raad van State zich op
nieuw over het plan. Redt de
Kaloot, De Zeeuwse Milieu
federatie, Natuurmonumenten,
Het Zeeuwse Landschap en
Milieudefensie roepen de
Zeeuwse provinciebestuurders
op de WCT-plannen definitief af
te blazen. “Nu de Raad van State
ons in het gelijk heeft gesteld, zal
de weerstand in Zeeland tegen
het plan alleen maar groter wor
den”, meent Den Herder. Gede
puteerde H. van Waveren
meldde na de uitspraak echter
"Z BEW. Ex/^>
BATH - De berging van het containerschip Pelican 1 dat
afgelopen zondag op de Westerschelde botste met een
ander schip, duurt volgens de bergers van Multraship ze
ker nog tot volgende week. Het schip dat 850 containers
aan boord had, ligt in het Nauw van Bath tegen de wal.
GOES - Horecagelegenheden en boerencampings
dreigen failliet te gaan als NS-dochter ProRail onbe
waakte spoorwegovergangen in Zuid-Beveland gaat
sluiten. Bovendien zullen wandel- en fietsroutes
abrupt worden afgesneden. Dat zegt het landelijke
Wandelplatform-LAW.
De plek waar de WCT zou moe
ten komen, is een beschermd
natuurgebied volgens Euro
pese richtlijnen. Dat gebied
mag alleen wijken als er sprake
is van een groot openbaar be
lang, en juist dat kan de provin
cie onvoldoende aantonen,
meent de Raad. De provincie
heeft namelijk nagelaten goed
te onderzoeken of er alterna
tieven zijn. Ook is onvol
doende gekeken naar andere
manieren om de werkgelegen
heid in Zeeland te bevorderen.
Verder is er een grote
onduidelijkheid over de gevol-
Noord-Bevelander
ontevreden
over de bus
Redactie: (0113) 274 020 Bezorgklachten: (0113) 274 093 www.de-bevelander.nl
EUROPA UIN
BORSSELE - De Westerschelde Containerterminal
(WCT) komt er voorlopig niet. De Raad van State in Den
Haag haalde een vette streep door de plannen om op
de plaats van de Kaloot bij Borssele een kade met ter
minal aan te leggen. De provincie heeft simpelweg het
huiswerk niet goed gedaan oordeelde de bestuurs
rechter.
BORSSELE - Wat begon als liefde voor een vergeten
strandje, werd een strijd namens vele Zeeuwen. Vere
niging Redt de Kaloot was de eerste die zich tegen de
plannen van de WCT verzette. “Het is als een olievlek
uitgespreid”, zegt Addy den Herder van Redt de Kaloot.
volgens de 'Schriefwiezer’ wor ‘t Neder
landse ‘naar’ en ‘t Bevelandse ‘nï’,
bevoorbeeld as ‘naè’ eschreve. Toch pas ik
‘t af en toe een bitje an om ‘t leesbaer te
ouwen.
Gemeente Goes
Sportpnjzen
Zuid-Beveland bij zitten, lijkt on
vermijdelijk. Maar zo’n sluiting kan
volgens Kippers grote gevolgen
hebben. “Campings en
horecaondernemingen die op
wandel- en fietsroutes liggen, kun
nen niet zonder die routes bestaan.
Door sluiting van een overgang
komt de route niet meer langs bij
voorbeeld een café, waardoor die
ten dode is opgeschreven.” Ook
voor de recreatieve routes zelf kan
een afsluiting van een overgang de
doodsteek betekenen. "Een wan-
Uitgaansadvertenties
JMUft&t dat &M cü&lK, 0KzitX.téMÏ ió/
dat de provincie alsnog probeert
met de juiste onderzoeks
gegevens te komen. Volgens hem
wordt de regionale werkgelegen
heid een grote klap toegebracht
Noe a oanze dochter naè schole gaet, proat ze steeds
minder Zeêuws. Dat vinne me jammer. Want daèmie
gaet er een stiksje van oanze eigen cultuur verlore
waèr a me best hroös op bin. Me probere eur en d’r
broertje toch nog zovee meugelijk Zeêuws te leren,
zodat ‘r toch nog een klein bitje van bewaerd bluuft.
Gelukkig is de Bevelander ok hroós op ‘t Bevelans.
Om d’n are weke mag ik nog steeds mien belevenis
sen mie ut Zeêuws van noe op schrieve. Dat doe’k in
‘t Zeêuws zoas a ik dat proate: in ‘t West Zuud-
Bevelans, opeschreve mie een eigen systeem dat a
van de Zeeuwse Schriefwiezer* ofeleid is.
‘oalf Zeêland is d’r mè druk mie in de were. Koffers pakke, ‘t
‘uüs an kant en dan op reize. Naè Frankriek, Spanje, Duits-
land of nog vadder. De vekansies binne wee begonne.
‘Wie verre reizen maèkt, kan vee ver’ale' zeit ëen oud Ne
derlands spreekwoord. En de Zeêuwen doë daè graag au
mee...
Zo zitte d’r in de Zeêuwse taal een 'oop woorden die a
duüdelijk uüt ‘t buütenland komme.
Of a die mee ebrocht bin van varre reizen of da ‘t simpelweg
komt omda ‘t Zeêuws ofstamt van ‘t laeg Saksisch dat a op
eur bürte wee een band ei mie Frankisch weet ik nie, mè ik
vin ‘t oaltied wè leuk om de overéénkomsten op te zoeken.
Neem noe ‘t Zeêuwse woord ‘impersant’, dat is duüdelijk ver
want mie ‘t Franse ‘en passant’ dat a dezelfde betekenisse
eit: naemelijk ‘in het voorbijgaan, terloops’, ‘t Mó toch wè
vremd weze wil ‘t Engelse ‘together’ niks te maeken mie
oans ‘tegère’. En a je in Duitsland 'joekte' eit, dan wete ze
precies wat a je bedoelt, want dat is ók ulder woord voe jeuk,
‘t Schient da d’r in de Scandinavische talen nog vee meer
woorden bin die a zó uut ‘t Zeêuws zoue kunne komme. Daè
vliege naemlijk ok ‘düven’ rond.
Noe bluüve oans deze zummer gewoon thuüs. Mè a julder in de
vremden noe leuke woorden tegenkomme die a vee op 't Zeêuws
lieke, stier me dan een mailtje. Kan ik ze wee verwerke in een stiksje
voe a julder wee vrom binne. Een goeie vekansie!
Het Project Recreatie en Overgan
gen kaart het probleem aan bij de
provincie, de gemeenten en
ProRail. “De overgangen moeten zo
veel mogelijk open blijven voor
recreanten”, vindt Kippers. De drie
stichtingen willen meedenken en
met alternatieven komen. “Want
soms sluiten ze van de twee over
gangen net de verkeerde.”
Binnen twintig jaar wil ProRail alle
Vanaf oktober
vindt u ons aan
de Scottweg 2
in Goes.
WM,
Door Dennis Rijsbergen
Door Dennis Rijsbergen
De Ramoer
Het is wel mogelijk de kranten af te halen op de begane grond.
GELDIG T/M 29 JULI 2003, ZOLANG DE VOORRAAD STREKT.
A
I
I
I
AUTOSCHADETEAM
Met ingang van woensdag 24 juli is ons
kantoor op woensdag gesloten
Een voor een takelen bergers de containers van de gestrande
Pelican 1. FOTO: ANTON DINGEMANSE
FOTO: DENNIS RIJSBERGEN
bekers medailles vaantjes rozetten
beeldjes schalen fietsvlaggen
sporttenues relatiegeschenken enz.
GOES, NIEUWE RIJKSWEG 2D 0113-215395,
DONDERDAG KOOPAVOND
Ol
'O>
5
E
LU
3
■U
E
re
5
w
re
U)
X.
<D
N
a>
ER
MOOI WEER--
GRAVEREN doen wij GRATIS!
Nobelweg 2-38 Goes (naast Zeelandhallen) Tel. 0113 270 695
DAHLIA
BISHOP
Originele knol-
dahliamet
rode bloemen en
rood blad.
Addy den Herder en Kees Steketee bij het kunstwerk op hun ge
liefde strand de Kaloot. FOTO: dennis rijsbergen
Als de provincie het huiswerk niet opnieuw doet, komt er geen containerterminal in het havengebied
van Vlissingen Oost.
Adres tot oktober a.s.:
Dirk Dronkerweg 15
4462 CA Goes
Tel: 0113-215567
Kiikookopwww.autoschadeteam.nl Fax: 0113-250251
J
Geldig t/m 26-07-03 of zolang de voor raad strekt
25% KORTING!
FAUTEUIL‘WENEN’ X K-
Zwart leer Verstelbaar I ECHT
'leder’