5 5 11 STUNT! 10 17 Berging duurt tot volgende week WCT gaat niet door ‘We hebben gewonnen’ 495 Bon voyage Faillissementen dreigen bij sluiting overwegen delaar moet dan bijvoorbeeld een uur omlopen. Op een route van drie uur is dat te veel.” De Bel, altijd prijs! Zuiöamerifcaans DE BEL1± PAKKER aarends goes UITSPRAAK RAAD VAN STATE RECREATIESECTOR SLACHTOFFER VAN PLANNEN PRORAIL ReS 7 taurant Vrachtwagen kantelt op A58 r r 1QS O1*; KWANTUM *4- woensdag 23 juli 2003 jaargang 54 nummer 30 Advertentieverkoop: (0113) 274 000 (advertentie) ExpresZó (dirrom zó) Reagere? Schrief naè expreszo@zeelandnet.nl (advertenties) (advertentie) Abdij nieuws I i Magdaienastraat II 4461 AL Goes tel. 0113 - 215 436 ProRail wil af van de onbe waakte overgangen. Die zijn te onveilig. ProRail hanteert twee manieren: er een be waakte overgang van maken bij elkaar om het enige strand in Zuid- Beveland van de ondergang te redden. Vereniging Redt de Kaloot is geboren. Anno 2003 gaat het allang niet meer om het strand alleen. "Het gaat ook om vrachtwagens en goederentreinen die door Zeeland denderen”, stelt Steketee. “We hebben op alle vergaderingen ons gezicht laten zien. Daardoor zijn veel mensen wakker geworden en hebben ze de consequenties van de WCT in gezien.” Het begon uit liefde voor het strand, zegt Den Herder. Het groeide uit tot iets groots. “Je bindt dan de strijd aan met grote machten en overheden.” Andere milieuverenigingen en de ge- of de overgang schrappen. Dat laat ste is de goedkoopste oplossing. Dus dreigen de vaak kleine onbewaakte overgangen te verdwijnen. En dat zijn vaak de overgangen die op wan- Gratis taxatie van munten is succes Bergers zijn bezig de containers een voor een van het bescha digde vaartuig te takelen. De sterke stroming bemoeilijkt de werkzaamheden. Vooral bij laag water is het bergen een gevaar lijke klus omdat het schip dan kantelt. De Pelican 1 uit Malta voer zondagnacht naar Antwer pen toen hij rond kwart over twee door onbekende oorzaak uit koers raakte en botste met de Maerskbahrein die vaart onder de vlag van de Bahamas. De Maerskbahrein kon op eigen kracht verder naar de haven van Vlissingen maar de Pelicanl dreigde te zinken. Dat kon wor den verkomen door het schip bij Bath tegen de wal te zetten. Door het ongeluk is een kleine hoeveel heid olie in de Westerschelde ge lekt. Twee bestrijdingsvaartuigen hebben zoveel mogelijk olie op geruimd. Aanvankelijk zouden er gevaarlijke stoffen aan boord van de Pelican 1 zijn, maar de contai ners bleken voornamelijk gevuld te zijn met plastic verpakkings materialen. containerterminal somber in voor de Zeeuwse economie. Vol gens het plan zouden zo’n 1,5 miljoen containers per jaar de kade van de WCT passeren. onbewaakte overgangen aan gepakt hebben. Op vrij korte termijn staat die van de Lapdijk bij Krabbendijke op de nomi natie om gesloten te worden. Over de andere overgangen bestaat nog geen duidelijkheid. Het Project Recreatie en Over gangen werkt momenteel aan een visie over de spoorlijn Ber gen op Zoom-Vlissingen. Die moet over een paar maanden klaar zijn en ProRail alternatie ven bieden, zegt Kippers. Peerockzet Colijnsplaat op rockkaart Nieuwe wandelroute langs Oosterschelde meente Goes sloten zich een voor een aan naarmate die strijd vor derde. De Kaloot kreeg naams bekendheid. Dan het strand zelf: een simpele zandvlakte die letterlijk de hete adem van de kerncentrale in de nek voelt. Toch is het strand bijzonder. Het is een van de grootste vindplaat sen van fossiele haaientanden in Europa. En er komen planten voor die op de rode lijst van bedreigde soorten staan. Het is een natuurge bied, beschermd volgens Europese richtlijnen. “Ikkom hier van kinds af aan”, blikt Den Herder over het zand. “Het is juist dat schrille contrast van industrie en natuur. Het geeft me een rustig gevoel.” De grote aan dacht voor het ooit zo vergeten strandje heeft wel een keerzijde. “Het is hier zeker drukker geworden de laatste tijd", stelt Steketee. “Maar wat wil je liever?” vraagt Den Herder zich af. “Een strand dat onder het beton verdwijnt, of een druk strand?” del- en fietsroutes liggen, zegt B. Kippers van het Wandelplatform- LAW. Dat platform is onlangs met de Stichting Landelijk Fietsplatform en de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie in het Project Recreatie en Overwegen gaan zitten. Dat project houdt de plannen van ProRail in de gaten en geeft advies. Welke overgangen gesloten wor den, is nog niet bekend. Dat daar ook onbewaakte overgangen in Het is alsof de zeven leden van Redt de Kaloot plotsklaps de pensioengerechtigde leeftijd heb ben bereikt. “Elke dag hingen we aan de telefoon en waren we met de strijd tegen de container terminal bezig, maar nu vallen we in een groot zwart gat”, lacht Den Herder. Want de strijd tegen de komst van de WCT is met de uit spraak van de Raad van State voor alsnog beslecht in het voordeel van de Kaloot-liefhebbers. "Voorlopig kunnen we achterover leunen”, zegt Kees Steketee die ook in het bestuur van de vereniging zit. “Mochten de plannen definitief niet doorgaan dan gaan we ons wel inzetten voor verbetering van het strand.” Steketee denkt daar bij aan bevordering van duin- begroeiing en het plaatsen van afvalbakken en toiletten. Den Herder zal het moment nooit vergeten. Het is woensdag 16 juli. Ze luistert naar Omroep Zeeland. De uitzending wordt onderbroken voor een extra nieuwsbulletin. Den Herder springt een gat in de lucht als ze het nieuws hoort. “We hebben gewonnen, niet te gelo ven.” Nog verder terug in de tijd. Herfst 2000. Een groepje mensen komt 75 (D 0) ca E <U .2 Zoekertjes N KAPELLE - Een grote verkeers chaos en lange files zaterdag door een gekantelde vrachtwa gen. De 20-jarige chauffeur uit Mill kreeg kort na de Vlake- tunnel een black-out. De vrachtwagen kwam daardoor in de rechterberm terecht. De chauffeur probeerde te corrige ren maar verloor de macht over stuur. De vrachtwagen kantelde en gleed meters door. De be stuurder hield aan het avontuur slechts snijwonden aan hoofd over. Het wegdek raakte bescha digde en moest hersteld wor den. mocht de WCT er definitief niet komen. Ook oud-gedeputeerde en initia tiefnemer van de WCT, D. Bruinooge, ziet het zonder de gen die de aanleg en ingebruik name van de WCT kunnen heb ben. Zo is niet duidelijk in hoeverre het aantal goederentreinen op de lijn Vlissingen-Roosendaal zal toe nemen. Ook heeft de provincie de Raad er niet van kunnen overtui gen dat het woon- en leefklimaat in de omgeving van de WCT aan vaardbaar blijft. Bovendien is het financiële plaatje van maatregelen die nodig zijn om geluid- en trillingshinder tegen te gaan veel te vaag. De bestuursrechter was alleen te spreken over het natuur- compensatieplan. Met het ver dwijnen van de Kaloot zou elders in de provincie 157,6 hectare na tuur terugkomen en dat vond de Raad voldoende. De leden van vereniging Redt de Kaloot verkeren in een overwinningsroes. “Dit had ik niet kunnen dromen”, zegt Addie den Herder van de vereniging. Tjeu van Mierlo van de Zeeuwse Milieu Federatie noemt de uit spraak ‘een gigantische klapper.’ Maar helemaal van de baan is de WCT nog niet. Maakt de provin cie alsnog het huiswerk af dan buigt de Raad van State zich op nieuw over het plan. Redt de Kaloot, De Zeeuwse Milieu federatie, Natuurmonumenten, Het Zeeuwse Landschap en Milieudefensie roepen de Zeeuwse provinciebestuurders op de WCT-plannen definitief af te blazen. “Nu de Raad van State ons in het gelijk heeft gesteld, zal de weerstand in Zeeland tegen het plan alleen maar groter wor den”, meent Den Herder. Gede puteerde H. van Waveren meldde na de uitspraak echter "Z BEW. Ex/^> BATH - De berging van het containerschip Pelican 1 dat afgelopen zondag op de Westerschelde botste met een ander schip, duurt volgens de bergers van Multraship ze ker nog tot volgende week. Het schip dat 850 containers aan boord had, ligt in het Nauw van Bath tegen de wal. GOES - Horecagelegenheden en boerencampings dreigen failliet te gaan als NS-dochter ProRail onbe waakte spoorwegovergangen in Zuid-Beveland gaat sluiten. Bovendien zullen wandel- en fietsroutes abrupt worden afgesneden. Dat zegt het landelijke Wandelplatform-LAW. De plek waar de WCT zou moe ten komen, is een beschermd natuurgebied volgens Euro pese richtlijnen. Dat gebied mag alleen wijken als er sprake is van een groot openbaar be lang, en juist dat kan de provin cie onvoldoende aantonen, meent de Raad. De provincie heeft namelijk nagelaten goed te onderzoeken of er alterna tieven zijn. Ook is onvol doende gekeken naar andere manieren om de werkgelegen heid in Zeeland te bevorderen. Verder is er een grote onduidelijkheid over de gevol- Noord-Bevelander ontevreden over de bus Redactie: (0113) 274 020 Bezorgklachten: (0113) 274 093 www.de-bevelander.nl EUROPA UIN BORSSELE - De Westerschelde Containerterminal (WCT) komt er voorlopig niet. De Raad van State in Den Haag haalde een vette streep door de plannen om op de plaats van de Kaloot bij Borssele een kade met ter minal aan te leggen. De provincie heeft simpelweg het huiswerk niet goed gedaan oordeelde de bestuurs rechter. BORSSELE - Wat begon als liefde voor een vergeten strandje, werd een strijd namens vele Zeeuwen. Vere niging Redt de Kaloot was de eerste die zich tegen de plannen van de WCT verzette. “Het is als een olievlek uitgespreid”, zegt Addy den Herder van Redt de Kaloot. volgens de 'Schriefwiezer’ wor ‘t Neder landse ‘naar’ en ‘t Bevelandse ‘nï’, bevoorbeeld as ‘naè’ eschreve. Toch pas ik ‘t af en toe een bitje an om ‘t leesbaer te ouwen. Gemeente Goes Sportpnjzen Zuid-Beveland bij zitten, lijkt on vermijdelijk. Maar zo’n sluiting kan volgens Kippers grote gevolgen hebben. “Campings en horecaondernemingen die op wandel- en fietsroutes liggen, kun nen niet zonder die routes bestaan. Door sluiting van een overgang komt de route niet meer langs bij voorbeeld een café, waardoor die ten dode is opgeschreven.” Ook voor de recreatieve routes zelf kan een afsluiting van een overgang de doodsteek betekenen. "Een wan- Uitgaansadvertenties JMUft&t dat &M cü&lK, 0KzitX.téMÏ ió/ dat de provincie alsnog probeert met de juiste onderzoeks gegevens te komen. Volgens hem wordt de regionale werkgelegen heid een grote klap toegebracht Noe a oanze dochter naè schole gaet, proat ze steeds minder Zeêuws. Dat vinne me jammer. Want daèmie gaet er een stiksje van oanze eigen cultuur verlore waèr a me best hroös op bin. Me probere eur en d’r broertje toch nog zovee meugelijk Zeêuws te leren, zodat ‘r toch nog een klein bitje van bewaerd bluuft. Gelukkig is de Bevelander ok hroós op ‘t Bevelans. Om d’n are weke mag ik nog steeds mien belevenis sen mie ut Zeêuws van noe op schrieve. Dat doe’k in ‘t Zeêuws zoas a ik dat proate: in ‘t West Zuud- Bevelans, opeschreve mie een eigen systeem dat a van de Zeeuwse Schriefwiezer* ofeleid is. ‘oalf Zeêland is d’r mè druk mie in de were. Koffers pakke, ‘t ‘uüs an kant en dan op reize. Naè Frankriek, Spanje, Duits- land of nog vadder. De vekansies binne wee begonne. ‘Wie verre reizen maèkt, kan vee ver’ale' zeit ëen oud Ne derlands spreekwoord. En de Zeêuwen doë daè graag au mee... Zo zitte d’r in de Zeêuwse taal een 'oop woorden die a duüdelijk uüt ‘t buütenland komme. Of a die mee ebrocht bin van varre reizen of da ‘t simpelweg komt omda ‘t Zeêuws ofstamt van ‘t laeg Saksisch dat a op eur bürte wee een band ei mie Frankisch weet ik nie, mè ik vin ‘t oaltied wè leuk om de overéénkomsten op te zoeken. Neem noe ‘t Zeêuwse woord ‘impersant’, dat is duüdelijk ver want mie ‘t Franse ‘en passant’ dat a dezelfde betekenisse eit: naemelijk ‘in het voorbijgaan, terloops’, ‘t Mó toch wè vremd weze wil ‘t Engelse ‘together’ niks te maeken mie oans ‘tegère’. En a je in Duitsland 'joekte' eit, dan wete ze precies wat a je bedoelt, want dat is ók ulder woord voe jeuk, ‘t Schient da d’r in de Scandinavische talen nog vee meer woorden bin die a zó uut ‘t Zeêuws zoue kunne komme. Daè vliege naemlijk ok ‘düven’ rond. Noe bluüve oans deze zummer gewoon thuüs. Mè a julder in de vremden noe leuke woorden tegenkomme die a vee op 't Zeêuws lieke, stier me dan een mailtje. Kan ik ze wee verwerke in een stiksje voe a julder wee vrom binne. Een goeie vekansie! Het Project Recreatie en Overgan gen kaart het probleem aan bij de provincie, de gemeenten en ProRail. “De overgangen moeten zo veel mogelijk open blijven voor recreanten”, vindt Kippers. De drie stichtingen willen meedenken en met alternatieven komen. “Want soms sluiten ze van de twee over gangen net de verkeerde.” Binnen twintig jaar wil ProRail alle Vanaf oktober vindt u ons aan de Scottweg 2 in Goes. WM, Door Dennis Rijsbergen Door Dennis Rijsbergen De Ramoer Het is wel mogelijk de kranten af te halen op de begane grond. GELDIG T/M 29 JULI 2003, ZOLANG DE VOORRAAD STREKT. A I I I AUTOSCHADETEAM Met ingang van woensdag 24 juli is ons kantoor op woensdag gesloten Een voor een takelen bergers de containers van de gestrande Pelican 1. FOTO: ANTON DINGEMANSE FOTO: DENNIS RIJSBERGEN bekers medailles vaantjes rozetten beeldjes schalen fietsvlaggen sporttenues relatiegeschenken enz. GOES, NIEUWE RIJKSWEG 2D 0113-215395, DONDERDAG KOOPAVOND Ol 'O> 5 E LU 3 ■U E re 5 w re U) X. <D N a> ER MOOI WEER-- GRAVEREN doen wij GRATIS! Nobelweg 2-38 Goes (naast Zeelandhallen) Tel. 0113 270 695 DAHLIA BISHOP Originele knol- dahliamet rode bloemen en rood blad. Addy den Herder en Kees Steketee bij het kunstwerk op hun ge liefde strand de Kaloot. FOTO: dennis rijsbergen Als de provincie het huiswerk niet opnieuw doet, komt er geen containerterminal in het havengebied van Vlissingen Oost. Adres tot oktober a.s.: Dirk Dronkerweg 15 4462 CA Goes Tel: 0113-215567 Kiikookopwww.autoschadeteam.nl Fax: 0113-250251 J Geldig t/m 26-07-03 of zolang de voor raad strekt 25% KORTING! FAUTEUIL‘WENEN’ X K- Zwart leer Verstelbaar I ECHT 'leder’

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 2003 | | pagina 1