•iEt Terneuzen Goes per bus: 37 minuten TECHNIEK et-G.W.T. H.PORREIJ en vakmanscna Containerservice WATERBEHEERSINGS- -3 H. PORREIJ U l\l 1X1 E kantoor units opslagcontainers afzetcontainers bouwwagens stationaire en zelfpersende containers milieu- en brandwerende containers water Technics S ^ertleide 4630 AC Hoogerheide Tel.: 0164-620346 Fax: 0164-620382 E-mail: info@smetijwt.nl Wij boren technisch talent aan llifci I pagina 29 1 horizmtale drains fUterirEtallaties grondonderzoek 1 Op zijn bureau geen dikke stapels dossiers. Een goed teken. Alles onder controle, zo lijkt het. Frans Wit kam, een Bevelander, werkzaam bij Rijkswaterstaat, heeft vanaf het begin deel uitgemaakt van het bouw team. Het gaat om een selecte groep. Witkam houdt het op 50 tot 100 tunnel ‘veteranen’. „Het is een pro ject van vijf en een halfjaar geweest. Bij dit soort grote projecten heb je veel verloop.” milieusaneringen Minuten Als iemand met motorpech kampt, moet hij/zij vooral niet in paniek raken, bena- nisch beheer van NV Wester- scheldetunneL De tunnel blijft zijn leven dus bepalen. CONTAINERSERVICE Tel.: 0115 - 471846 Fax.: 0115 - 472340 TRANSPORT keer door één tunnelbuis ge leid.” Het einde van de bouw bete- W E S» TT E IRt S» CZ M E IE> E Woordvoerder Daniël Bakker van de busmaatschappij. „Voordat we een nieuwe lijn be ginnen kijken we naar de be hoefte. Die is op genoemde lij nen aanwezig.” De eerste optie van de nieuwe lijn 20 (lijn 10 - Zelzate/ Sas van Gent/ Kruiningen/ Goes komt te vervallen) was vanaf Sas van Gent via de tunnel naar Goes. De provincie vond het echter belangrijk dat het openbaar vervoer grensoverschrijdend bleef. Zodoende blijft Zelzate een opstappunt. „Dat is een kwestie van onderhandelingen geweest en voor onze nieuwe dienstregeling betekende dat wijziging op wijziging”, legt Bakker uit. Lijn 50 krijgt een directe verbin ding tussen busstation Hulst Vervoersbedrijf Connexion speelt in op de komst van de Westerscheldetunnel. Per 15 maart gaat de nieuwe dienstregeling in. Door de vaste oeververbinding ko men er twee nieuwe buslijnen bij: lijn 20 Zelzate-Goes) en lijn 50 (Hulst-Middelburg). tion met een wachtvoorziening. Volgens Bakker zal het station echter nog niet voor de opening van de tunnel gereed zijn, al wordt er wel hard aan gewerkt. Ook aan de noordzijde van de tunnel komt er een overstap punt voor reizigers die een an dere bestemming hebben dan Goes of Middelburg. Een rit van Terneuzen naar Goes of Middel burg gaat gemiddeld zo’n 37 mi nuten kosten. Passagiers betalen het normale tarief. „Dat bete kent dus dat je als busreiziger geen tol betaalt.” Daniël Bakker denkt dat de nieuwe Zeeuwse buslijnen best wel eens populair zouden kun nen worden. „Zowel in Middel burg als Goes hoef je geen moeite te doen om een parkeer- (via Terhole en Zaamslag) en plaats te vinden. Het zou voor busstation Middelburg (Los kade, tegenover het NS-sta- tion). drukt Frans Witkam. „Als een auto te langzaam gaat rijden wordt dat direct gesignaleerd. In zo’n geval wordt de betref fende baan afgekruist. Via de luidsprekerinstallatie kan de operator de pechvogel aanwij zingen geven. We beschikken over een eigen hulpdienst, die snel ter plaatse kan zijn. Het is een kwestie van minuten.” NVWesterscheldetunnel heeft tunnelwachters in dienst, die ook kunnen bijspringen. Voor te hoog beladen vracht wagens (‘Het kan ook zijn dat er een dekzeil wappert’) gaat het licht op rood. „We hebben daarvoor speciale hoogte meters aangebracht. De maxi- 1 male hoogte bedraagt vier me ter.” Regelmatig moet onderhoudswerk worden uit gevoerd. Dat gebeurt om de veertien dagen in de nacht van vrijdag op zaterdag. Witkam: „In die nacht wordt het ver- Met hebben we het over de stress van de laatste dagen. Wordt het een race tegen de klok? Dat er druk op de ketel staat, is iets dat zeker is. We zitten nu in de testfase, legt Frans Witkamp uit. Er moe ten negen verschillende systemen worden uitgetest in de praktijk, waaronder de energievoorziening, verlichtingsinstallatie, ven tilatie, brandblusinstal- latie, pompinstallatie, verkeersinstallatie, camera systeem en het communicatiesysteem. In het begin zul je tegen ‘kin derziekten’ aanlopen, aldus Witkam. „We doen ons best om die er zo snel mogelijk uit te krijgen.” veel mensen een overweging kunnen zijn om voor de bus te kiezen. Ik zou er dan ook niet van staan te kijken als we er Geen tol straks een behoorlijk aantal pas- Bij Terneuzen komt een bussta- sagiers bij krijgen.” Middenweg 13 -.J retourbemalingen kent voor velen dat ze moe ten uitzien naar een andere job. Ook Frans Witkamp ver andert van werkgever. De Bevelander gaat van Rijkswa terstaat naar de afdeling téch- dinTerneuzen’ ,schaP@o^nK 'at'eh°ap.rt waterputten pomp en ■'°',@mSeSorrni voor TXlnvt- wWW-^erKe over een \N« ie mre®ap^ Neer^eelan' \/akrnanSC •’onio 7- xrxc toor voor c -akmansc’ Smet-Bori 'Alles is op tijd klaar in tunnel de tunnel Si,,-» «SS. .Z ■A 'Die boten zal ik niet missen. Je moest er altijd maar op wach ten'. Sjaak Boonman (46) uit 's-Heerenhoek. Ook wij leverden met ons vakmanschap een bijdrage aan de Westerscheldetunnel. 'ik zal wel door die tunnel moeten anders zie ik mijn familie in Aardenburg nooit meer.' Dhr Cornelissen (63) uit Gapinge. Brandstofvoorziening middels een modern tankwagenpark - 24 uur per dag bereikbaar. Mogelijkheid om op locatie KIWA-keur tanks beschikbaar te stellen. Onbemande 'Oppeneer Kreditank’-stations in Sluiskil, Axel, Terneuzen, Hulst, waar 24 uur per dag met PIN-pas, de Oppeneer-tankpas en andere passen kan worden getankt. Levering van SHELL smeermidelen en waar nodig smeertechnische ondersteuning. Vulling en verkoop van propaanflessen Verkoop, vulling, handling en distributie van LPG-tanks voor heftrucks. e-mail hporrey@zeelandnet.nl OPPENEER SLUISKIL BV Oliehandel - Kreditank Wij bouwden 'Voor mij had het niet gehoeven. Voor het bedrijfsleven is de tunnel wel van belang. Met de ponten verdwijnt een stuk nos talgie. Blijft Zeeuws-Vlaanderen zoals het was, vraag ik me af.Dominique Apers uit St. Jansteen. 'Ik ga maar heel zelden over, heb geen familie aan de over kant. Maar misschien kom ik er toch ooit door'. Mevrouw Lightvoet (71) uit Kapelle. Werk en Vakamanschap is een landelijk samenwerkingsver band van meer dan 500 technische en industriële bedrijven. Mensen met interesse in de techniek of met een technische achtergrond, kunnen via Werk en Vakmanschap aan de slag bij een van de aangesloten lidbedrijven in de regiohel Zeeand. Graag boren wij ook het technisch talent aan dat in Zeeland aanwezig is. Bij Wekr en Vakmanschap ben je verzekerd van een (vaste) baan met: aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden prima opleidingsmogelijkheden de kans om brede werkervaring op te doen. Een betere opstap naar een carrière in de techniek is er niet! w E R K Oppeneer Sluiskil bv Mercuriusstraat 5 (Havennummer 5331) 4551 LB Sas van Gent Tel.: 0115 -47 14 23 Fax: 0115 - 47 21 94 E-mail: mail@oppeneer.nl weten contaj aWaV1' V

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 2003 | | pagina 29