•iEt
Terneuzen
Goes per bus:
37 minuten
TECHNIEK
et-G.W.T.
H.PORREIJ
en vakmanscna
Containerservice
WATERBEHEERSINGS-
-3
H. PORREIJ
U l\l 1X1 E
kantoor units
opslagcontainers
afzetcontainers
bouwwagens
stationaire en zelfpersende
containers
milieu- en brandwerende
containers
water Technics S ^ertleide
4630 AC Hoogerheide
Tel.: 0164-620346
Fax: 0164-620382
E-mail: info@smetijwt.nl
Wij boren technisch talent aan
llifci
I
pagina 29
1
horizmtale drains
fUterirEtallaties
grondonderzoek
1
Op zijn bureau geen dikke stapels dossiers. Een goed
teken. Alles onder controle, zo lijkt het. Frans Wit
kam, een Bevelander, werkzaam bij Rijkswaterstaat,
heeft vanaf het begin deel uitgemaakt van het bouw
team. Het gaat om een selecte groep. Witkam houdt
het op 50 tot 100 tunnel ‘veteranen’. „Het is een pro
ject van vijf en een halfjaar geweest. Bij dit soort grote
projecten heb je veel verloop.”
milieusaneringen
Minuten
Als iemand met motorpech
kampt, moet hij/zij vooral
niet in paniek raken, bena-
nisch beheer van NV Wester-
scheldetunneL De tunnel blijft
zijn leven dus bepalen.
CONTAINERSERVICE
Tel.: 0115 - 471846
Fax.: 0115 - 472340
TRANSPORT
keer door één tunnelbuis ge
leid.”
Het einde van de bouw bete-
W E S» TT E IRt S» CZ M E IE> E
Woordvoerder Daniël Bakker
van de busmaatschappij.
„Voordat we een nieuwe lijn be
ginnen kijken we naar de be
hoefte. Die is op genoemde lij
nen aanwezig.”
De eerste optie van de nieuwe
lijn 20 (lijn 10 - Zelzate/ Sas van
Gent/ Kruiningen/ Goes komt
te vervallen) was vanaf Sas van
Gent via de tunnel naar Goes.
De provincie vond het echter
belangrijk dat het openbaar
vervoer grensoverschrijdend
bleef. Zodoende blijft Zelzate
een opstappunt. „Dat is een
kwestie van onderhandelingen
geweest en voor onze nieuwe
dienstregeling betekende dat
wijziging op wijziging”, legt
Bakker uit.
Lijn 50 krijgt een directe verbin
ding tussen busstation Hulst
Vervoersbedrijf Connexion speelt in op de komst van
de Westerscheldetunnel. Per 15 maart gaat de nieuwe
dienstregeling in. Door de vaste oeververbinding ko
men er twee nieuwe buslijnen bij: lijn 20 Zelzate-Goes)
en lijn 50 (Hulst-Middelburg).
tion met een wachtvoorziening.
Volgens Bakker zal het station
echter nog niet voor de opening
van de tunnel gereed zijn, al
wordt er wel hard aan gewerkt.
Ook aan de noordzijde van de
tunnel komt er een overstap
punt voor reizigers die een an
dere bestemming hebben dan
Goes of Middelburg. Een rit van
Terneuzen naar Goes of Middel
burg gaat gemiddeld zo’n 37 mi
nuten kosten. Passagiers betalen
het normale tarief. „Dat bete
kent dus dat je als busreiziger
geen tol betaalt.”
Daniël Bakker denkt dat de
nieuwe Zeeuwse buslijnen best
wel eens populair zouden kun
nen worden. „Zowel in Middel
burg als Goes hoef je geen
moeite te doen om een parkeer-
(via Terhole en Zaamslag) en plaats te vinden. Het zou voor
busstation Middelburg (Los
kade, tegenover het NS-sta-
tion).
drukt Frans Witkam. „Als een
auto te langzaam gaat rijden
wordt dat direct gesignaleerd.
In zo’n geval wordt de betref
fende baan afgekruist. Via de
luidsprekerinstallatie kan de
operator de pechvogel aanwij
zingen geven.
We beschikken over een eigen
hulpdienst, die snel ter
plaatse kan zijn. Het is een
kwestie van minuten.”
NVWesterscheldetunnel heeft
tunnelwachters in dienst, die
ook kunnen bijspringen.
Voor te hoog beladen vracht
wagens (‘Het kan ook zijn dat
er een dekzeil wappert’) gaat
het licht op rood. „We hebben
daarvoor speciale hoogte
meters aangebracht. De maxi- 1
male hoogte bedraagt vier me
ter.” Regelmatig moet
onderhoudswerk worden uit
gevoerd. Dat gebeurt om de
veertien dagen in de nacht van
vrijdag op zaterdag. Witkam:
„In die nacht wordt het ver-
Met hebben we het over de
stress van de laatste dagen.
Wordt het een race tegen de
klok?
Dat er druk op de ketel
staat, is iets dat zeker is. We
zitten nu in de testfase, legt
Frans Witkamp uit. Er moe
ten negen verschillende
systemen worden uitgetest
in de praktijk, waaronder de
energievoorziening,
verlichtingsinstallatie, ven
tilatie, brandblusinstal-
latie, pompinstallatie,
verkeersinstallatie, camera
systeem en het
communicatiesysteem. In
het begin zul je tegen ‘kin
derziekten’ aanlopen, aldus
Witkam. „We doen ons best
om die er zo snel mogelijk
uit te krijgen.”
veel mensen een overweging
kunnen zijn om voor de bus te
kiezen. Ik zou er dan ook niet
van staan te kijken als we er
Geen tol straks een behoorlijk aantal pas-
Bij Terneuzen komt een bussta- sagiers bij krijgen.”
Middenweg 13 -.J
retourbemalingen
kent voor velen dat ze moe
ten uitzien naar een andere
job. Ook Frans Witkamp ver
andert van werkgever. De
Bevelander gaat van Rijkswa
terstaat naar de afdeling téch-
dinTerneuzen’
,schaP@o^nK
'at'eh°ap.rt
waterputten
pomp en
■'°',@mSeSorrni
voor TXlnvt-
wWW-^erKe
over een
\N« ie mre®ap^ Neer^eelan'
\/akrnanSC •’onio 7- xrxc
toor voor c
-akmansc’
Smet-Bori
'Alles is op tijd klaar in tunnel
de tunnel
Si,,-» «SS. .Z
■A
'Die boten zal ik niet missen. Je moest er altijd maar op wach
ten'. Sjaak Boonman (46) uit 's-Heerenhoek.
Ook wij leverden met ons vakmanschap een
bijdrage aan de
Westerscheldetunnel.
'ik zal wel door die tunnel moeten anders zie ik mijn familie in
Aardenburg nooit meer.'
Dhr Cornelissen (63) uit Gapinge.
Brandstofvoorziening middels een modern tankwagenpark
- 24 uur per dag bereikbaar.
Mogelijkheid om op locatie KIWA-keur tanks beschikbaar
te stellen.
Onbemande 'Oppeneer Kreditank’-stations in Sluiskil,
Axel, Terneuzen, Hulst, waar 24 uur per dag met
PIN-pas, de Oppeneer-tankpas en andere passen
kan worden getankt.
Levering van SHELL smeermidelen en waar nodig
smeertechnische ondersteuning.
Vulling en verkoop van propaanflessen
Verkoop, vulling, handling en distributie van LPG-tanks
voor heftrucks.
e-mail hporrey@zeelandnet.nl
OPPENEER SLUISKIL BV
Oliehandel - Kreditank
Wij bouwden
'Voor mij had het niet gehoeven. Voor het bedrijfsleven is de
tunnel wel van belang. Met de ponten verdwijnt een stuk nos
talgie. Blijft Zeeuws-Vlaanderen zoals het was, vraag ik me
af.Dominique Apers uit St. Jansteen.
'Ik ga maar heel zelden over, heb geen familie aan de over
kant. Maar misschien kom ik er toch ooit door'. Mevrouw
Lightvoet (71) uit Kapelle.
Werk en Vakamanschap is een landelijk samenwerkingsver
band van meer dan 500 technische en industriële bedrijven.
Mensen met interesse in de techniek of met een technische
achtergrond, kunnen via Werk en Vakmanschap aan de slag bij
een van de aangesloten lidbedrijven in de regiohel Zeeand.
Graag boren wij ook het technisch talent aan dat in Zeeland
aanwezig is.
Bij Wekr en Vakmanschap ben je verzekerd van een (vaste)
baan met:
aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden
prima opleidingsmogelijkheden
de kans om brede werkervaring op te doen.
Een betere opstap naar een carrière in de techniek is er niet!
w E R K
Oppeneer Sluiskil bv
Mercuriusstraat 5
(Havennummer 5331)
4551 LB Sas van Gent
Tel.: 0115 -47 14 23
Fax: 0115 - 47 21 94
E-mail: mail@oppeneer.nl
weten
contaj
aWaV1'
V