INFO (0118) 88 20 00
DELTA
UIL-
ÖèA
film
I
Liberalisering
Vrije markt en de tarieven
Bereikbaarheid
Groene Stroom natuurlijk
Laat DELTA uw festiviteit aankleden
DELTA Klantenservice
Klant snej en doeltreffend, helpen
O
o
.F
1
14
DE BEVELANDER
Aanmeldingscoupon
Datum
Handtekening
Leveringsadres
Postcode/Plaats
Telefoonnummer
Ik kies voor Groene Stroom. Mijn aanmelding geldt voor minimaal één jaar en daarna tot
wederopzegging.
In de nabije toekomst kunt u, als consument, zelf kiezen bij welk energiebedrijf u elektrici
teit, gas en Groene Stroom koopt. Een aantal jaren geleden zorgde de overheid nog voor
zaken als water, telefoon, elektriciteit en gas. Dat is straks geschiedenis.
Wat is de stand van zaken op dit moment in de energiewereld? De 650 grootste industriële
bedrijven in ons land hebben al keuzevrijheid van elektriciteitsleverancier. In 2002 komen
daar middelgrote bedrijven bij en naar verwachting in 2004 de huishoudens en kleine bedrij
ven.
De gasmarkt wordt, evenals die van elektriciteit, geleidelijk geopend. In 2001 is er voor de
klant de keuzevrijheid in de levering van Groene Stroom.
DELTA wil graag haar klanten behouden en nieuwe klanten aantrekken. Niet alleen voor Groene
Stroom. DELTA heeft de ambitie een stevige plaats in de markt in te nemen. Dit kan doordat
DELTA nu al een voorname rol speelt als energie-, water-, milieu-, afval- en multimedia-onderne-
ming. In deze multi utility-markt wil DELTA een hoofdrol blijven spelen.
Wij beseffen dat niet alleen tarieven, maar ook een goede klantenservice van groot belang zijn
voor onze huidige en toekomstige klanten.
In deze Consumentenpagina geven wij u informatie over onze tarieven, onze klantenservice en Groe
ne Stroom.
Deze coupon stuurt u in een envelop naar:
NV DELTA Nutsbedrijven
Aanmelding Groene Stroom
Antwoordnummer 41, 4330 VB Middelburg
Wat is er mooier dan feestvieren? En dan in stijl, met veel vlagver
toon. De banieren die op Walcheren het festival “Film by the sea"
verkondigden, waren daar een mooi voorbeeld van.
“Het succes van het filmfestival was mede te danken aan de goede
gerichte publiciteit.” Dit waren de woorden van Leo Hannewijk, di
recteur van het festival. Die publiciteit bestond onder andere uit ba
nieren, strak gespannen vaandels die aan de lantaarnpalen waren
bevestigd. Een blikvanger eerste klas. DELTA leverde de klemmen
waarmee de banier aan de mast is bevestigd. Deze beugels/klem-
men zijn in samenwerking met de mastenfabrikant ontworpen. De
klemmen zijn universeel toepasbaar. Op de stalen klem is een uit-
schuifbare stalen houder gelast waarover het vaandel wordt ge
schoven. De tussen de klemmen gespannen banier kan een maxi
male lengte hebben tot drie meter, bij een breedte van één meter.
Binnen in de klem zit een rubber vulstuk om beschadiging van de
mast te voorkomen.
Het plaatsen en weghalen van de klemstukken geschiedt met be
hulp van een DELTA-hoogwerker. DELTA verzorgt ook de vergunnin
gen die nodig zijn voor dit fraaie, stijlvolle vlagvertoon. Een prima
idee voor de grote festivals en sportevenementen in Zeeland. Het
tussen de klemmen gespannen vaandel is een prachtig stukje
straatmeubilair. Door het tijdelijk karakter krijgt de aankondiging de
volle aandacht. DELTA verhuurt deze klemmen, bevestigt ze, haalt
ze weg en regelt verder alle contracten.
Voor meer informatie: Govert Post, Openbare
Verlichting DELTA (0118) 883651.
Ik kies voor afname van:
O pakket(ten) (1 pakket is 600 kilowattuur)
O het volledig verbruik
Naam
Op deze DELTA Consumentenpagina
geven wij u tips, wetenswaardigheden en
informatie over ons verassend veelzijdige
pakket producten en diensten.
Deze pagina zal regelmatig verschijnen.
Als u op deze uitgave wilt reageren, dan kunt u contact opnemen met de afdeling Comrrmnicatie
van N.V. DELTA Nutsbedrijven, Postbus 5048, 4330 KA Middelburg,
e-mail: info@delta-zld.nl.
DELTA Klantenservice is iedere werkdag van 08.00 tot 18.00 uur te bereiken. Vanaf 1 januari is dit van 08.00 tot 20.00 uur. En op za
terdag van 09.00 tot 13.00 uur.
Eind dit jaar wordt een gratis 0800-nummer voor de consument geïntroduceerd. Hierover zult u via de lokale media uitvoerige infor
matie krijgen.
Het huidige (gratis) storingsnummer van DELTA (0800) 0229596 blijft ook na 1 januari 2001 gehandhaafd, evenals het (gratis)
storingsnummer (0800) 0223222 van Zekatel. Tijdens de openingstijden van Klantenservice komt iedereen die een van deze
nummers kiest op de afdeling Klantenservice terecht. De overige uren worden de storingsmeldingen aangenomen door het Regio
naal Centrum van DELTA.
Bij storingsmeldingen wordt door Klantenservice al een afspraak gemaakt met de klant wanneer hij een monteur van DELTA kan
verwachten. DELTA Klantenservice is er niet alleen voor de klant maar heeft ook haar lijnen uitstaan
naar de organisatie, zit als een spin in het web. Duidelijkheid en slagvaardigheid moeten de drempels naar DELTA verlagen.
Service wordt pas echt belangrijk op het moment dat er een vraag of een probleem is
waar een antwoord of oplossing voor moet komen. DELTA streeft naar een constante
verbetering van haar service. Wat verstaat DELTA onder goede service? Heel kort ge
zegd: een snelle en adequate afhandeling van de klantvraag, of dit nu een verhuis-
melding, een storingsmelding of een vraag over de nota is. Voor dit doel is dit jaar
de afdeling Klantenservice opgericht.
Iedereen die het districtskantoor Zierikzee, Goes, Vlissingen of Terneuzen belt
komt automatisch terecht bij DELTA Klantenservice. Klantenservice werkt met een
gemiddelde bezetting van 12 a 13 personen en heeft de beschikking over vol
doende binnenkomende lijnen om alle aangeboden gesprekken op te vangen en
af te handelen.
Op de vraag: “Wat zijn de meest gestelde vragen?”, antwoordt Sam Stegers,
manager Klantenservice: “Verhuizingen, de afdeling Klantenservice handelt
zo’n 2000 telefonische verhuismeldingen per maand af (en wij maar denken
dat de Zeeuwen zo honkvast zijn). Verder zijn er veel vragen over de jaar- en
termijnnota alsmede over de energiepremieregeling. Maar daarnaast is de af
deling Klantenservice het eerste aanspreekpunt voor alle mogelijke klantvra
gen.”
Sam Stegers zegt te werken volgens het principe “One call does it all”. De
praktijk wijst uit dat momenteel ruim 70 procent van de vragen door
Klantenservice afgehandeld wordt zonder dat de klant doorverbonden hoeft te worden naar een andere collega. Het streven is dit in de loop
van 2001 naar 80 a 90 procent te brengen.’
Gezien de aard van de werkzaamheden zijn de medewerkers van de afdeling Klantenservice speciaal getraind op zaken als spreek- en luister
vaardigheid. Zij zijn (natuurlijk) voorzien van up to date ondersteunende middelen om de klant zo snel en doeltreffend mogelijk te helpen.
Jaarlijks krijgt de afdeling Klantenservice 175.000 gesprekken af te handelen (ruim 3300 per week). Stegers: “Om dit allemaal in goede ba
nen te leiden, houden we het aanbod van gesprekken constant in de gaten en iridian nodig kunnen we ingrijpen om de bereikbaarheid opti
maal te houden. Op de afdeling Klantenservice wordt elektronisch aangegevemhoeveel klanten in de wacht staan en hoelang deze klanten
reeds wachten. Is het spitsuur dan krijgt de wachtende klant na een bepaalde tijd de mogelijkheid om een voice mail-systeem in te spre
ken, waarna we de klant terugbellen op de momenten dat het iets minder druk is."
DELTA krijgt dadelijk te maken met de vrije markt elektriciteit en gas
Dat betekent dat u als consument in 2004 kan kiezen waar u elektrici
teit en gas koopt. De tarieven die de consument voor elektriciteit en
gas betaalt, bestaan dan uit netwerktarieven en leveringstarieven. De
aansluiting op het netwerk en het transport van energie blijven monopolie. Van overheidswege wordt con
trole uitgeoefend op de netwerktarieven die hiervoor worden gehanteerd. De levering van energie wordt
vrij. Daar gaan de energiebedrijven elkaar op beconcurreren. Op de tarieven die DELTA voor de levering
hanteert, heeft DELTA zelf invloed door de (inkoop)-kosten zo laag mogelijk te houden. Hoe gaat dat straks
in zijn werk als je energie bij een ander energiebedrijf koopt? Elke klant maakt gebruik van het bestaande net
werk. Daarvoor moet hij of zij een vergoeding betalen, die het netwerkbedrijf in rekening brengt. De leveran
cier van energie zal zorgdragen voor de facturering van de geleverde energie tegen de met de leverancier
overeengekomen prijs.
Tot 2004 hebt u als consument nog geen keuzevrijheid. Maar iedereen is al met de toekomst bezig. Zo lezen
we dat supermarktketens plannen hebben elektriciteit en gas te gaan verkopen. Ook duiken deze berichten op
over benzinemaatschappijen. Een volle kaart zegeltjes is dan goed voor zoveel uur elektriciteit. Het lijkt erop dat
de ouderwetse muntjesmeter zijn intrede weer zal doen. Maar dit zal ongetwijfeld met een plastic chipkaart kun
nen. De toekomst zal het leren.
Simon Minderhoud, werkzaam op de afdeling Commerciële zaken van DELTA, veronderstelt dat Zeeuwen niet zo
snel naar een andere leverancier zullen lopen. “DELTA heeft een goede naam en staat als betrouwbaar bekend.”
Wel ziet hij dat door de liberalisering de markt zich gaat zetten. Er zal een nieuw evenwicht komen. Simon vindt het
één-loketprincipe en de DELTA-nota voor elektriciteit, gas, water en kabel een groot goed. De klant kan voor alle ge
noemde producten en diensten bij DELTA terecht. Wel ziet hij dat klanten die al onze producten in de toekomst afne
men een bepaald voordeel genieten, een soort pakketkorting. Deze kortingsconstructie dient dan ook de komende
tijd nader te worden uitgewerkt.
De vraag naar Groene Stroom stijgt. Dat is goed voor iedereen die zich sterk maakt voor een schoner milieu. En wie doet
dat niet? In 2001 kunt u kiezen bij wie u Groene Stroom koopt. Dat betekent dat u naar een andere leverancier kan gaan
om Groene Stroom te kopen. DELTA wil zich sterk maken een belangrijke speler te zijn en te blijven op het gebied van
elektriciteit die opgewekt wordt met duurzame energiebronnen. Groene Stroom wordt voornamelijk opgewekt door wind
energie in onze provincie.
Corné Hopmans, Product Manager Groene Stroom: “Dat is niet zo verwonderlijk, omdat Zeeland een windrijke provincie is.
Zeeland kan een belangrijke rol spelen in de duurzame energievoorziening van de toekomst. De overheid streeft er naar dat
in 2020 tien procent van de energie duurzaam moet zijn. Daar wil DELTA fors aan bijdragen. Belangrijk omdat de fossiele
brandstoffen zoals kolen, aardgas en olie eindig zijn. Daarnaast komt bij verbran
ding van fossiele brandstoffen CO? vrij. Dit draagt bij aan het broeikaseffect. En
dat willen wij niet. DELTA stimuleert dan ook dat meer klanten Groene Stroom gaan
afnemen."
Wat kost Groene Stroom?
Afhankelijk van uw elektriciteitsverbruik en de hoeveelheid Groene Stroom kost het u
1,00 tot 10,00 per maand extra.
Een rekenvoorbeeld
Een gemiddeld gezin in Zeeland verbruikt 3.000 kWh stroom per jaar. Groene Stroom
wordt geleverd als pakket van 600 kWh of een veelvoud daarvan. Het is ook mogelijk
uw volledige verbruik in Groene Stroom af te nemen.
Belangstelling?
U draagt het milieu een warm hart toe. U kiest daarom voor Groene Stroom. De eerste
honderd nieuwe klanten ontvangen van DELTA een exclusief T-shirt. Meldt u dus snel aan
en kijk voor meer informatie op www.delta-zld.nl
te
au B
4 X
Woensdag 4 oktober 2000
DELTA
CONSUMENTEN
(Een postzegel is overbodig)
U.
INFO pagina
«I