I Protection Zeeland is verhuisd Essie’s Child Garment in Goes Zakelijk Kort Puzzel i Kozzmik Teens kleedt jongeren '!A Woensdag 16 augustus 2000 door Ellen de Dreu F G H B C D E L M N O A I J K i 'i I Informatiepunt Babydoekjes voor gevoelige huid Vademecum Vermiste Personen Voorraad Nieuwe clematissen in Zeeuwse Rozentuin was O eveiligingsbedriif Protection Zeeland uit DArnemuiden is verhuisd van Van Citters- weg in Arnemuiden naar de Arnesteinweg in Middelburg. In de korte tijd dat Protection Zeeland werd overgenomen door de huidige eigenaar/manager D. Siebrecht en zijn advi seur J. Brusselaars is het bedrijf dusdanig uit de krachten gegroeid, dat het van twee klei ne kantoortjes als hoofdkantoor moest uit wijken naar een professioneel kantoorpand. Oetaalbare kwaliteitsmode voor kinderen tus- Dsen de twee en twaalf jaar. Dat is - heel kort gezegd - wat Esther Coppens-Franken vanaf vol gende week verkoopt in de kinderkledingzaak Essie's Child Garment in de Zusterstraat in Goes. Handige ventielknijper op fietspomp Levensloop 1 Afijn ‘s *n °Pmars- Net als internet. De twee V V zijn gecombineerd in de website www.wijnexclusief.nl, dit jaar opgezet door de Goesenaar Willem Haast. Via de site worden exclusieve topwijnen te koop aangeboden. „Maar daarnaast willen we mensen ook echt informeren over goede wijnen", vertelt de on dernemende vinoloog Haast. Uitzendkrachten naar Chelsea straat 40 in Goes augustus een kledingzaak Kozzmik winkel A an de Lange Kerk- FA: is 8 nieuwe geopend: Teenzz. De richt zich speciaal op jongeren vanaf onge veer 13 jaar. Volgens Hugo en Monique Ba- rends, eigenaars van de nieuwe zaak, is er onder jongeren grote behoefte aan zo'n mo dewinkel. De kleding is vooral trendy en vlot, en gemakkelijk te dragen. 109® 1 'x Betere wijn is op internet verkrijgbaar Een pomp voor alle ventielsoorten. foto Anton Dingemanse Willem Haast: „Wijn proeven is iets anders dan wijn drinken". 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 foto Anton Dingemanse Nieuwe babydoekjes. En juist op die ontwikkeling springt hij met zijn website in. Het bedrijf heeft dit gevonden in het industriegebied Arne- stein. De forse groei van het bedrijf De oplossing van de puzzel uit de Bevelander van woensdag 2 augustus luidt: ‘Goed gemutst zijn'. Fam. Gijssel uit Krabbendijke won door het inzenden van de goede oplossing twee vrijkaarten voor bioscoop Cine City in Vlissingen. is mede te danken aan het feit dat zij nu officieel opleidingen mogen verzorgen voor bewa- kingsbeambten in samenwer- Pepe, Mexx, Esprit, O'neil, Ox bow, Replay en Big Star. Esther Coppens verklaar de naam van haar kinderkledingzaak: „Ik werd vroeger altijd Essie genoemd", foto Anton Dingemanse Warszawska Nike, een s zomers rijk- en langbloeiende grootbloemige clematis. Luierfabrikant Pampers heeft onlangs een nieuwe lijn baby doekjes op de markt gebracht. De nieuwe doekjes zijn geurloos en doordrenkt met een ademende, beschermende en reinigen de lotion. Deze lotion is speciaal op waterbasis ontwikkeld om de baby- huid goed schoon te maken zonder irriterende bestanddelen. Uit onderzoek van Pampers in Europa blijkt dat dertig procent van de moeders vindt dat hun baby een gevoelige of zelfs zeer gevoelige huid heeft. Ter gelegenheid van de introductie van de doekjes maakte de Engelse fotograaf David Bailey (onder meer bekend van foto's van de Beatles, Mick Jagger, Roman Polanski en Andy Warhol) 12 unieke foto's van baby's. Die zijn samengebracht in een bij zondere kalender. Meer informatie hierover is verkrijgbaar via www.babyinfo.nl. Bij het Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn (NIZW) is onlangs de publicatie Vademecum Vermiste Personen ver schenen. In het boekwerkje staan alle organisaties in Neder land beschreven die zich direct of indirect bezighouden met vermissingen. Van alle organisaties komen adresgegevens, typering van werksoort en werkveld, doelstelling, activiteiten, werkwijze en samenwerkingsverbanden met andere instellingen aan bod. Het Vademecum is een initiatief tussen Stichting Meldpunt Vermissing Nederland, het Nederlandse Rode Kruis, Slacht offerhulp Nederland en het Korps Landelijke Politiediensten. I I De wijnwereld is niet voor ie dereen even doorzichtig. Toch De clematiscollectie van De Zeeuwse Rozentuin in Kats is uitge breid tot meer dan honderd soorten. Wim Zoeteweij van De Zeeuwse Rozentuin over de plant die vaak gecombineerd wordt met stokroos: „Er is tegenwoordig veel vraag naar soorten met een botanisch karakter. Een mooi voorbeeld is de Clematis Recta Purpura, met donker blad. Verder hebben we ook vroegbloeiende en heerlijk geuren de soorten". Clematis verlangt een enigszins vochtige, doorla tende grond. Goede bemesting en voldoende water zal volgens Zoetewey resulteren in een gezonde, rijkbloeiende en groei- krachtige plant. DE BEVELANDER 17 voor over. Monique zegt daar over: „Ik ben niet iemand die lang kan stilzitten, ook Hugo niet. We willen eigenlijk con stant iets om handen hebben. Het ondernemen past daarom ook perfect bij ons. Je moet namelijk constant op je hoede zijn, alles in de gaten houden. Daarnaast hebben we nog drie kinderen, en daar willen we natuurlijk ook de nodige tijd aan besteden. Zo blijft er weinig vrije tijd over, maar dat wisten we voordat we eraan begonnen; daar hebben we tenslotte zelf voor gekozen." Eén pomp voor drie verschillende ventielen: onlangs werd er een fietspomp met een ventielknijper geïntroduceerd die altijd past op elk ventiel. Of dat nu een racefietsventiel, een mountain bike ventiel, of de band van een woonwerkfiets met een Hollands ventiel is. De handpomp heeft een hevel die automatisch luchtdicht elk type fietsventiel omklemt. De pomp bouwt een druk op tot maximaal 8 bar en is eenvoudig te monteren. direct leveren. Wie on line be stelt, heeft binnen een week de wijn in huis. Wie bij ons koopt slaat zijn hand niet op een lege plaats", garandeert hij. Overigens zijn de wijnen al leen per doos - doorgaans twaalf flessen - te leveren. Dat heeft een reden, vertelt Haast. „Want het interessante aan een goede wijn is dat je zijn levensloop echt kunt volgen. Een Bordeaux bijvoorbeeld kun je heel goed jong drinken. Dan is het beter om er een jaar of zes niet aan te zitten, maar na acht jaar kan de vol gende fles goed opengetrok ken worden. Dan blijft de wijn nog een jaar of vijfentwintig lekker en juist de veranderingen in smaak door de tijd zijn voor een wijn liefhebber leuk om te volgen. Zo leer je zo'n wijn ook het best kennen". niet vergelijken met die fles sen die je in de supermarkt koopt. Een topwijn is altijd biologisch en met zorg ge maakt. Dat wil zeggen dat de grond waarop de druiven groeien goed moet zijn. Tot op grote diepte, want de wortels van wijnranken kunnen wel tot veertig meter diep worden. Eigenaresse Esther Coppens somt op welke merken ze gaat voeren: „Mare Brown, Jolo, S. Oliver Twist, Mellow Yellow en Tambo Tambo. Misschien niet de meest bekende, maar zeker wel A-merken van echt goede kwaliteit. Belangrijk vind ik daarbij dat de kleren ook betaalbaar blijven". Be halve kleding en schoenen verkoopt ze ook accessoires als sieraden, tasjes en sokken. Haast houdt zich al meer dan twintig jaar bezig met de rode en witte godendrank. Hij kan er dan ook honderduit over ver tellen. „Er is een tijd geweest dat Albert Heijn de mensen wijn leerde drinken", stelt hij, doelend op de wijn-afdelingen die in de supermarkt de afgelo pen jaren steeds belangrijker zijn geworden. „Maar dat is nu echt voorbij. De kwaliteit van het leven is in relatief korte tijd flink omhoog gegaan. Dat merk je aan dingen als restau rantbezoek", weet hij. Maar ook de wijnhandel floreert: „Nederland gaat meer en meer genieten van betere wijnen. Dat zie je aan de prijs die we bereid zijn te betalen voor wijn. Een gemiddelde Neder lander is bereid acht tot negen gulden neer te leggen voor een lekkere wijn. Dat bedrag ligt flink hoger dan een paar jaar geleden". Daarnaast wordt ook de groep mensen die écht goede wijn wil drinken, steeds groter. „Hoe beter mensen 't krijgen, hoe beter de wijn is die ze willen drinken". Vorig jaar nog openden Hugo en Monique Barends hun eer ste Kozzmik-winkel in Goes. Omdat ze in hun sportwinkels al veel vrijetijdskleding ver kochten, was de stap om een kledingwinkel te beginnen niet zo groot. Omdat ze zelf kinderen hebben, merkten Hu go en Monique dat jongeren graag kleding kopen in win kels speciaal voor hun leeftijd. „Veel jongens, maar ook meisjes, voelen zich niet aan- Het runnen van hun acht win kels vergt een hoop tijd en energie. Maar dat heeft het ondernemende stel er wel getrokken tot winkels waar volwassenen hun kleding ko pen. Daarnaast voelen ze zich vaak te groot voor de winkels waarin ook kleren worden ver kocht voor kleinere kinderen. Onze winkel heeft voor hen een ruime keus uit de popu lairste merken. We verkopen kleding in de maten 140 tot 176", vertelt Monique Ba- rends. Voor dit kruiswoordraadsel worden de omschrijvingen gegeven per horizontale of verticale regel, leder hokje in deze puzzel heeft daardoor zijn eigen nummer; bijvoorbeeld A1 is het raak punt van regel A verticaal en regel 1 horizontaal, en is dus het eerste hokje op de eerste regel. Omschrijving horizontaal: 1 plezier - soort vertrager; 2 aftrekking in gewicht - weefsel van een dier; 3 hoenderproduct - wang - troefkaart - familielid; 4 zoogdier - schel - gemalin van Aegir (myth.); 5 huidbedeksel - naaldboom - zaadkorrel; 6 kenmerkend - klomp planten - gebla derte; 7 uitroep - plaats in Zeeland - bankterm; 8 sprookjesfi guur - ton; 9 nobel - opschrijven - lengtemaat (afk.); 10 straatslij- pend jongmens - vat - spelleiding; 11 huid - verlagingsteken (muziek) - soort stof; 12 onderwereld - betalingsbewijs - vruch tennat; 13 voorzetsel - kade -• levenslucht - deel van de bijbel (afk.); 14 onderricht - redenaar; 15 toeristenwagen (Eng.) - maal. Omschrijving verticaal: A beminnen - aanwijzing; B houding - smoren; C eerste grond toon (muziek) - deel van de week - zoogdier - bijwoord; D deel van een boom - koordans - deel van het oor; E zeehond - deel van het lichaam - Indonesisch eiland; F zetel - nachtkleding - maalwerktuig; G slank - afdeling soldaten - soortelijk gewicht (afk.); H uitgedroogd - speelgoed; I titel (afk.) - ervaren - bijbels persoon; J nekharen bij dieren - grappenmaker - familielid; K in secteneter - voorzetsel - hoofddeksel; L speelgoed - keurig - be ker; M rondhout - plaats aan het Gardameer - vrijgevig - mu zieknoot; N geestelijke - onaangenaam koud; O hemellichaam - kapitein der cavalerie. Er ontstaat een gezegde wanneer u de letters uit de hokjes met de volgende nummers achter elkaar plaatst: B1.A2.C6.D6.E6 - A5.B5.C5.D5.H5 - N10.O12 - K2.E3.C1.C4 - D13.E 13.113.114.J13. Stuur uw oplossing vöör woensdag 23 augustus naar de redactie van de Bevelander, postbus 5, 4460 AA in Goes. Uit de goede inzendingen wordt een winnaar getrokken. Die krijgt twee vrijkaarten voor een film in Cine City in Vlissingen. De prijswinnaar wordt in de Bevelander van woensdag 30 au gustus bekend gemaakt. king met het ROC Zeeland en de ECABO. Er is nog steeds sprake van een groeiende vraag naar beveiliging en be waking in de ruimste zin van het woord. Tevens heeft Pro tection Zeeland samen met Random in Goes een joint venture gesloten. Dit houdt in dat de twee bedrijven elkaar steunen en bij eventueel te kort aan personeel bij ver schillende projecten perso neel aan elkaar uitlenen. Essie's (Esther Coppens: „Ik werd vroeger altijd Essie ge noemd") begint gelijk met de verkoop van de wintercollec tie. „Die bevat mooie kleuren als oranje, zand en paars. Je zult zien dat er weinig zwart is. Het grijs blijft wel aan". In de winkel wordt een speel hoek ingericht en voor ieder een die in de openingsperiode een bezoekje aan de zaak brengt is er een attentie. is het niet zo heel erg moeilijk om meer over de drank te we ten te komen, denkt Haast. „Een kwestie van een jaar lang elke dag een wijn proe ven en na een jaar weet je er echt al heel veel van", zegt hij. Om er lachend aan toe te voe gen: „Let wel: proeven. Dat is iets anders dan drinken". Patrick van Tilburg en Lennard de Rijke zijn zaterdag 5 augustus naar de voetbalwedstrijd Chelsea-Regioteam Interim Personell geweest. Uitzendbureau Interim Personell, met onder meer een vestiging in Goes, organiseert regelmatig voetbalwedstrijden tegen top clubs voor het personeel. Zo werd eerder al eens tegen FC Bar celona gevoetbald. De twee uitzendkrachten wonnen na een verloting kaartjes voor de wedstrijd. Het ondernemen zit Hugo en Monique Barends in het bloed. Vijftien jaar geleden begonnen ze hun eerste win kei, sportzaak Sportscore in Goes. Inmiddels is het echt paar, mede met hun compag non Frank de Bie, eigenaar van drie sportwinkels en vijf kledingzaken in onder andere Goes, Vlissingen en Middel burg. Kort geleden verhuisde de sportzaak van Hugo en Moni que van de Lange Kerkstraat in Goes naar de Klokstraat, eveneens in Goes. Omdat het vrijgekomen pand nog in hun bezit was, besloten ze er een nieuwe winkel in te beginnen. Dat werd dus Kozzmik Teenzz. De winkel onderscheidt zich door een trendy uitstraling. Er zijn verschillende bekende kle dingmerken te vinden, zoals Bijzonder aan zijn wijnhandel noemt hij dat alle wijnen uit voorraad leverbaar zijn. „Om dat steeds meer mensen goe de wijnen zijn gaan waarde ren en er nu eenmaal niet meer topwijnen gemaakt wor den is de vraag behoorlijk groter dan het aanbod. Je moet er dan ook echt op tijd bij zijn en vaak zijn de beste wijnen dan nog niet verkrijg baar". Omdat Haast in de af gelopen twintig jaar menig reisje maakte naar Franse wijnboeren wist hij goede contacten op te doen. „Daar door kunnen we elke fles die op de site afgebeeld staat, ook De druiven zelf moeten van topkwaliteit zijn en dat bete kent dat de wijnboer ze regel matig moet snoeien om alle kracht naar een klein aantal druiven te kunnen laten gaan. De vaten waarin de wijn wordt bewaard zijn van nieuw eikenhout, dat weer een heel speciaal aroma afgeeft. Uiter aard worden er geen chemi sche middelen als sulfiet, waar je dus de bekende hoofdpijn van krijgt, toege voegd. Je moet er vanuit gaan dat van een fles wijn waar je hier honderdtwintig gulden voor betaalt, een wijnboer ook veel geld heeft gekost. En het verschil tussen een wijn uit de supermarkt of een echt goede wijn is zeker te proeven, ook voor leken. Maar je moet je smaak wel een beetje opbou wen". Monique Barends (op de achtergrond) en haar man Hugo openden onlangs hun achtste eigen zaak. Mariëlle Peters van Interim Personell Goes met Patrick van Tilburg. „Wat we willen, is echt een in formatiepunt zijn voor de be tere wijnen", zegt Willem Haast. Op de site is dan ook meer te zien dan een bood- schappenwagentje waarmee flessen wijn on line besteld kunnen worden. Zo kan op el ke fles 'ingeklikt' worden, waarna een beschrijving van de bijbehorende wijn volgt. „Maar mensen kunnen er ook voor kiezen om hun eigen wijnkelder bij ons te laten re gistreren. Zo kunnen we altijd een geschikt advies uitbren gen. Stel dat je een echt heer lijke tarbot wilt klaarmaken en niet goed weet wat je er bij zou kunnen drinken: wij kun nen daarbij helpen. Verder kun je bij ons de hele serie kunstzinnige Mouton Roth- schild-etiketten zien". De wijnen die Haast verkoopt zijn zeker niet de goedkoop ste. De prijslijst laat bedragen van rond de vijfendertig gul den zien maar het meest voor komend zijn prijzen tussen de tachtig en honderdtwintig gul den. En voor wie het echt bont wil maken, zijn duurdere flessen ook voorradig. „Niet goedkoop", geeft ook de Goe- se wijnkenner toe. „Maar je moet deze wijnen dan ook SKS’fS.'S'

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 2000 | | pagina 17