UITVERKOOP
30 JUNI
Gooien, springen en weer opvangen
Goes droomt van spoorwegmuseum
ZOMERKOOPJESMARKT
alle nieuws op autogebied
Deze week weer bij
De Bevelander met
DELSCHER
Stoeptekenwedstrijd
bij Foto Verschoore
vanaf 8.00
tot
16.00 uur
PZC WEEKBLADEN
de bev
ier
k J
JAARGANG 51 - NUMMER 26
WEKELIJKS HUIS AAN HUIS OP NOORD EN ZUID-BEVELAND
Door Anita Hoekman
Door Anita Hoekman
The very special sales of Benetton
WOENSDAG3OJUNI 1999
Vijftig leden van de Forza Gymnastica wisten
niet wat ze zagen tijdens de Nederlandse Gym
naestrada. Meer dan duizend turnsters hadden
zich op het veld verzameld om een spetterende
show weg te geven. Felgekleurde pakjes links,
rechts en overal waar je op het sportveld keek.
De leden van de gymnastiekvereniging uit
Goes waren even sprakeloos.
Toekomstplannen
Commissaris van de koningin W.T. van Gelder
en burgemeester J.L.M. Mandos van Borsele
voelden zich even weer kleine jongens. Met
glinsterende oogjes stonden de mannen te ge
nieten van zoveel treintjes. Afgelopen week
einde werden de grote toekomstplannen van
de Stoomtrein Goes - Borsele gepresenteerd.
Het spoorlijntje naar Hoedekenskerke moet
over maximaal vijftien jaar en na zo'n achttien
miljoen gulden aan investeringen een spoor
wegbedrijf uit de dertiger jaren zijn.
Vlissingen-Goes
1 juli in Goes
Ongeveer vijfentwintig kinderen deden afgelo
pen zaterdag bij Foto Verschoore in Middel
burg mee aan de Zeeuwse voorronde van de
eerste Nationale Kodak Express Stoepteken
wedstrijd. Van de wedstrijd werden opnamen
gemaakt, die aanstaande zaterdag (3 juli) te
zien zijn in het kinderprogramma Boogie
Woogie van KinderNet.
BEW.
bev
r
mooie
(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)
Leden van de acrogroep hebben in Eindhoven zelfs mid
den op demarkt een optreden weggegeven.
Foto: Anton Dingemanse
De jury, bestaande uit Muis en Leeuw, Thomas Minnaard
en Francesca Boen, legt de keuze uit voor de camera's
van Kindernet. Links presentator Carlo Strijk.
De Bevelander maakt deel uit van de
Zeeland Combinatie huis-aan-huis-
bladen in Zeeland.
Totale oplage: 165.775 ex.
Goes
Lange Kerkstraat 44/
Het was een prachtige dag
voor de presentatie van het
Masterplan SGB en de nieu
we locomotief Borsele. De
zon scheen en het opgepoet
ste koper blonk de gasten te
gemoet. Het nieuwe parade
paardje van de SGB kwam ja-
ren geleden heel wat minder
mooi de loods inrijden. De lo
comotief werd in 1924 in
dienst genomen en is vlak na
dat de stoomtrein begon te
rijden tussen Goes en de Zak
van Zuid-Beveland in 1972
gekocht. De Borsele is het zo
veelste bewijs dat de meer
dan honderd vrijwilligers van
de stoomtrein met veel liefde
en nog meer geduld met hun
werk bezig zijn.
De locomotief ziet er schitte
rend uit en gooide hoge
ogen, maar volgens de ken
ners is het pas gerestaureer
de rijtuig B 7507 nog meer
waard. Het werd in 1923 ge
bouwd in Haarlem in op
dracht van de Staats Spoor
wegen. Het begon zijn glori
euze loopbaan als internatio
nale trein tweede klas en ein
digde als een derde klasrij-
de Pundert uit Mid
delburg. Overigens
is de stoeptekenwed-
strijd nog niet hele
maal afgelopen. Kin
deren van zes tot
twaalf die nog mee
willen doen, kunnen
bij Foto Verschoore
een deelnameformu-
lier ophalen. Wie er
zijn rolletje laat af
drukken en ontwikke
len, krijgt er stoep-
krijt bij. Van de
stoeptekening moet
een foto worden ge
maakt die naar Ko
dak opgestuurd
wordt. Zo maken ook
kinderen die afgelo
pen zaterdag niet bij
de wedstrijd waren,
nog kans op de
hoofdprijs: een weekendje Eu-
rodisney. De jury in Middel
burg bestond uit het in Zeeland
welbekende kinderduo Muis en
Leeuw, de elfjarige Thomas
Minnaard uit Middelburg en
bedrijfsleidster Francesca Boen
van Foto Verschoore Middel
burg. De wedstrijd werd aan el
kaar gepraat door Carlo Strijk,
de bekende kinderprogramma
presentator van KinderNet.
de leden van de acrogroep. On
der toezicht van trainster Astrid
van Breukelen maken ze in rap
tempo allerlei overslagen alsof
het circusacrobaten zijn. Ook
de leden van de springgroep
hebben in Eindhoven laten zien
wat ze beheersen. En dat is
nogal wat, want de jeugd-
springgroep is de kweekvijver
van de zeer succesvolle spring
groep van Forza. Hans: „We
hebben vier dagen lang geno
ten van de meest spectaculaire
demonstraties van verenigin
gen uit alle hoeken van Neder
land. We hebben ook ons kun
nen laten zien, wat voor som
migen best eng was voor veel
publiek. Maar het hoogtepunt
was toch wel het moment dat
die twaalfhonderd gymnasten
de finale weggaven. Volgend
jaar weer!"
buiten gereden zodra het pro-
ject klaar is. Daar staat het
vervolgens weer 'weg te rot
ten'. De kap uit Utrecht is één
van de oudste nog bestaande
spoorkappen in Nederland.
Ook komen er tien vooroor
logse bovenleidingen naar
Goes Nu zijn die nog in ge
bruik bij Barendrecht, maar
over twee jaar moeten ze de
elektrische trein naar Vlissin-
gen en Roosendaal 'voeden'.
Volgens het bestuur van de
SGB is er zowel in Brabant als
in Walcheren een groot poten
tieel aan bezoekers te vinden
voor het historisch spoorweg
museum. De vraag is alleen of
die bezoekers ook werkelijk
naar Goes zullen komen. Om
de toeristen een stapje voor te
blijven, wil de SGB de bezoe
kers zelf gaan halen. Tussen
Goes en Roosendaal komt een
stoomlocomotief te rijden.
Naar Vlissingen wordt een
oud elektrische treinstel uit de
dertiger jaren ingezet. Reiz-
werkt worden. Leden van de
jeugdspringgroep gaven twee
maal een demonstratie in Eind
hoven en de acrogroep van
Forza gaf drie maal een show
weg. Een show werd midden
in het centrum weggegeven.
Midden tussen het winkelend
publiek lieten de leden een
mooi staaltje van turnen en
acrobatiek zien. De Nederland
se Gymnaestrada is een gym
nastiek-, turn- en dansspektakel
met dik tweeduizend deelne
mers. Het evenement is een
soort theatershow met veel
muziek en kleurige kleding
waar alle verschijningsvormen
van gymnastiek, dans en tur
nen aan bod komen. Van tram
polinespringen tot menselijke
piramides bouwen. De acrog
roep van Forza weet daar alles
van. Meiden en jongens achter
9
De kinderen moesten een Dis-
ney-tekening met daarop de
hond Pluto groot afgebeeld, zo
exact mogelijk natekenen en
inkleuren. De beste tien teke
ningen werden beloond met
een prijs. De eerste vijf gaan
daarnaast door naar de natio
nale wedstrijd, die aan het eind
van de zomer gehouden wordt.
Bij de wedstrijd in Middelburg
ging de eerste prijs naar Kaylie
Oplage: 41.000 ex.
Uitgave: Uitgeverij Provinciale
Zeeuwse Courant b.v. Voorstad 22.
Postbus 5, 4460 AA Goes.
Tel. (0113) 273000. Fax (0113) 273010
Exploitatie:
Ch. van den Oosterkamp
(0118) 484399
Privé (0118)417802
Administratie:
PZC
Oost-Souburgseweg 10,
postbus 18,
4380 AA Vlissingen.
Advertentieverkoop:
Kantoor Goes, Voorstad 22, Postbus 5
4460 AA Goes, tel.: (0113) 273000
fax: (0113)273010
Pieter Karman (Verkoopleider)
(0113) 273021 privé (0113) 613394).
Henk Mallekote
(0113) 273022 privé (0113) 342535).
Redactie: Hans Meijer (0113) 273020
Chef-redacteur: Ad Hanneman,
(0118) 484275 of 06-54267115
Redactie-adres: Voorstad 22,
Postbus 5,4460 AA Goes.
Bezorging: 0800-0231231.
Druk: Wegener Nieuwsdruk Zeeland,
Postbus 18, 4380 AA Vlissingen.
Druktechniek: offsetrotatie.
Sluitingstijd redactie:
Zondag 12.00 uur.
Advertenties: maandag 17.00 uur.
De eindshow van de gymnaestrada
in hun tienerjaren en begin de
twintig gooien jonge meisjes
de lucht in en vangen ze weer
op. Het publiek houdt de adem
regelmatig in. Hans Lootens
van de acrogroep stelt ieder
een die zich zorgen maakt ge
rust. „Die meiden vertrouwen
blind op elkaar. Als je je bij je
partner niet veilig voelt, dan
schop je het nooit ver. Er ge
beuren natuurlijk wel eens on
gelukjes. Vallen doen ze regel
matig. Maar dat hoort erbij.
Oefening baart kunst." Tijdens
de Gymnaestrada mochten
niet alleen de gevorderden
mee om demonstraties te ge
ven. Ook de beginners moch
ten hun kunnen laten zien.
„Kunnen ze gelijk aan het pu
bliek wennen." Leden van de
jeugdspringgroep lijken al net
zo weinig angst te hebben als
de goederentreinen hun la
ding lossen om verder ge
transporteerd te worden door
bakfietsen, paard en wagen
en misschien zelfs een ouder
wetse vrachtwagen. Het enige
wat het gehele plan nog tegen
kan houden is de werving van
de enorme hoeveelheid grond
die nodig is. De grond is nu
nog in handen van de NS en
hoewel de onderhandelingen
gaande zijn, is er nog niets
toegezegd.
tuig. De B 7507 heeft het
nooit tot aan de top van de
eerste klas geschopt, maar
heeft wel een record op haar
naam staan. Het is het oudste
dienstvaardige Nb rijtuig met
de meeste dienstjaren van
1923 tot 1972. Tijdens de
open dag was het echter de
locomotief die de meeste
aandacht kreeg van de bezoe
kers. De B 7507 was snel be-
Als alles volgens plan ver
loopt, zullen de duizenden be
zoekers over tien jaar nog
veel meer rook zien. En niet
alleen rook, want het gepre
senteerde Masterplan spreekt
boekdelen. Het kleine station
met de oude loods moet een
historisch spoorwegmuseum
dat jaarlijks zo'n honderddui
zend bezoekers zal trekken.
Niet alleen uit de Bevelanden,
maar vooral ook uit Walche
ren en Brabant. De SGB die
sinds een kleine dertig jaar
tussen Goes en Hoedekens-
kerke tuft, breidt haar sporen
net uit van Vlissingen tot
Roosendaal.
Wie nu een bezoek brengt
aan het station van de SGB
kan met veel fantasie niet
eens een voorstelling krijgen
van de honderden mensen
die over een jaar of tien a vijf
tien over het terrein rond
moeten stappen. Nu is het
niet meer dan veel sporen,
grond en een piepklein sta
tionnetje. De piepkleine over
dekking moet wijken voor een
zogenaamd Waterstaatssta
tion Klasse I, zoals het huidi
ge station van Zwolle. Het ge
bouw moet dan plaats bieden
aan een aankomst- en ver
trekhal, een spoorwegrestau-
ratie 'met de allure van een
Wagon-Lits stationsrestau-
rant', een ruimte voor presen
taties, een museum, kanto
ren, dienstvertrekken en een
bagagedepot. Wachtkamers
moeten er ook komen, eentje
voor eerste klasreizigers en
eentje voor de 'gewone' man.
Want vroeger ginn ïp pIc hoor
ook niet naast
zitten! Het Wate
wordt zo'n 120 r
tien meter bret
anders dan de paar vierkante
meter overdekking die er nu
staat. En met de komst van
een echt stationsgebouw is
het nog niet klaar. Om het
station heen moet een ran
geerterrein komen. Daar kun
nen over tien jaar verschillen-
Lange Vorststraat 12 Goes
gers uit Walcheren en Vlissin
gen kunnen desgewenst door
reizen naar Hoedekenskerke
en de veerboot nemen naar
Terneuzen. De veerboot is
sinds jaren weer in gebruik
genomen en vormt ook een
onderdeel van Masterplan
SGB. Nu vaart er een nieuwe
re boot. Als het aan de men
sen achter het plan ligt, wordt
ook die verbinding overgeno
men door een authentieke
veerboot. Een mooie toe
komstdroom.
/an Borsele onthult de gerestaureerde locomotief Borsele.
Foto's: Anton Dingemanse
straties te geven, te kamperen,
veel lol te maken en naar de
première te kijken van de Ne
derlandse bijdrage aan de We-
reldgymnaestrada die deze zo
mer in Göteborg wordt gehou
den. Zo'n vijftig leden van For
za Gymnastica genoten vier da
gen lang van het door de Ko
ninklijke Nederlandse Gymnas
tiek Unie georganiseerde fes
tijn. Maar er moest ook ge-
Er is al wel een toezegging ge
daan over de oude stations-
overkapping van Utrecht. Het
laatste deel van de uit 1880
gebouwde kap komt over
twee of drie jaar naar Goes.
Daar moet het zorgdragen
voor de wachtende passagiers
en overdekking bieden aan de
historische collectie rollend
materieel. Nu wordt alles op
geknapt in de loods en naar
keken. „Die andere kan ten
minste rijden", aldus een jon
getje tegen zijn vader al wij
zend naar de Borsele. „En er
komt rook uit!"
Ze hebben het er nog wel eens
over tijdens de trainingen in
Sportpunt Zeeland. Terwijl er
op de achtergrond druk op de
trampoline wordt gesprongen
en een ander met een explosie
ve aanloop bezig is, wordt er
nog even gemijmerd over de
dagen in Eindhoven.
Forza was er bij, samen met
tweehonderdvijftig gymnas
tiekverenigingen om demon-
[O
In ons overzichtelijke uitkatern BREEDUIT veel in
formatie over uitgaan in Midden-Zeeland en handi
ge van dag tot dag overzichten met het uitgaans-
aanbod op het gebied van film, muziek, theater en
exposities.
Deze week de
film Notting
Hill, een nieu
we komedy
van de makers
van 'Bean' en
'Four Wed
dings and a Fu
neral'. Verder
aandacht voor
de tentoonstel
ling Het Beto
verd Plein, dit
keer niet op het
Abdijplein
maar óver het
Abdijplein.
L. I
Siinrd