Bergers in actie op Westerschelde BREEDuit Cine City feestelijk geopend STUNT PRIJZEN GOES t 28 cerco VÏO^^W^EMBER 1998 SINTERKLAAS Boek over mannen met de zee in het bloed GROTE OPRUIMING! 1L- c Penny Time PZC WEEKBLADEN de bevelander woensdag 2 december donderdag 3 december vrijdag 4 december ZEELANDHALLEN EXTRA KOOPAVONDEN JAARGANG 50 - NUMMER 48 WEKELIJKS HUIS AAN HUIS OP NOORD-EN ZUID-BEVELAND Door Anita Hoekman met paarden geeft me le- adidas (rILA Ons katern Breeduit bevat ook deze week weer opvallend veel filmnieuws, waaronder de premieres van Abeltje en The Truman Show. Verder de handige kijkladders van alle films in Midden- Zeeland, exposities, een podium- agenda en nog veel meer. Kees Mol aan het werk met drie van zijn zeven paarden. Soms hebben ze zin om te werken en soms niet. NU.... november De Banckert die in 1991 werd aangekocht door Van den Akker. Voor die tijd deed de sleepboot annex ankerbehan- delaar dienst bij Smit Internationale met als thuishaven Willemstad op Curacao. Paardenliefhebbers Het unieke van Kees Mol uit Waarde is dat hij zo'n groot bedrijf heeft en toch met paard en wagen werkt. Er zijn wel meer boeren die nog voor de ouderwetse manier kiezen, maar die zijn volgens Kees al lemaal een stuk kleiner. Het bedrijf van Leo is ook veel klei ner en kan nagenoeg geheel met paarden bewerkt worden. Bij Leo komt er niet vaak een tractor op het land. Omdat Kees zoveel land heeft, maakt hij vaker gebruik van de trek ker. Maar beide mannen wer ken toch liever met paarden. Ze zijn verzot op de dieren. Echte liefhebbers. Dat maakt het grote verschil. Leo: „Vroe ger had je boeren die een he kel aan paarden hadden en er wel mee moesten werken. Ik ben gek op paarden. Ik vind het prachtig om er alle dagen mee te werken." De feiten val len natuurlijk niet tegen te spreken. Met een trekker is het werk veel sneller gedaan. Met een paard voor de kar ben je uren ergens mee bezig wat de trekker zo gepiept heeft. En een trekker wordt niet moe. Je gooit er eens wat brandstof in en je kan weer verder. Met paarden gaat dat niet zo mak kelijk. Voordat ze gaan werken, tussendoor en nadat ze heb ben gewerkt moeten paarden gevoerd worden en ze hebben ook verzorging en rust nodig. Kees: „Mijn vader geeft ze iets na zes uur 's morgens hun voer. Daarna worden ze gebor steld en rond een uur of half acht gaan we werken. Rond elf uur moeten ze weer terug naar de stal en dan kun je er na de middag nog een paar uur mee werken. Na het werken krijgen ze weer eten en rusten ze in de stal uit tot een uur of negen en dan gaan ze, als het niet al te slecht weer is, de wei in. De Mont Louis november de gezelligsti rommelmarkt van neperlanpA—- Humor De bok Rotterdam in actie tijdens het bergen van de duw bak Breskens die op 10 juni 1994 omsloeg en zat vastgezo gen in de modder bij de voorhaven van de Oostsluis in Ter- neuzen. Er werd een hele nacht gewerkt om hem te lichten. Leo de Visser gunt zichzelf en zijn paard tussen het wer ken door even rust. „Werken vensblijheid. Ook voordelen i f i 11115’I17 VOORD1 1-3 r Terug naar die goede oude tijd advertentie) G&E|WELSTAD Het is net als met mensen. (Advertentie) (advertentie) ZONDAG KRAANVERHUUR 0164-257521 De Bevelander maakt deel uit van de Zeeland Combinatie huis-aan-huis- bladen in Zeeland. Totale oplage: 181.000 ex. Eerste Wereldoorlog leerde hij het duikersvak en kocht hij zijn eerste bergingsvaartuig: de Ja- comina. In 1947 werd het Rot terdamse Bergings- en Trans portbedrijf Van den Akker inge schreven bij de Kamer van Koophandel in Zeeland. Spoe dig werd Vlissingen de hoofd vestiging. In 1961 volgde Wout Mange hem op. Op dit mo ment is de directeur Bert Kle- ijwegt en werken er 55 perso neelsleden. Intussen is het bergings werk flink veranderd. Mar tin de Vriend: "Het spring- werk is er bijna niet meer. iwvrru. MIDDELBURG VLISSINGEN GOES. ZATERDAG 9.00 TOT 17.00 uur lange vorststraat goes ze de snelweg verlaten als ze Kees aan het werk zien om hem even een bezoekje te brengen. Zo kunnen ze 'deze vreemde man' even van dicht bij bekijken. „Soms denken mensen dat ik tegen het wer ken met een trekker ben. On zin. Ik ben helemaal niet anti- iets. Economisch gezien kan ik ook beter met de trekker rij den, maar daar voel ik ge woon weinig voor. Mijn vader en ik hebben zoiets van: 'die trekpaarden zijn er toch, dan moet je ze ook gebruiken'." Ook in Ritthem stonden de bu ren raar te kijken toen achttien jaar geleden een werktuig bouwkundige paard en wagen tevoorschijn haalde en op land begon te werken. Leo de Vis ser heeft zich ondanks alle 'wijze raden' staande weten te houden met zijn bedrijf in groffe groenten. „Toen ik be gon gaven de buren mij twee maanden tot een half jaar. Ik had alles namelijk tegenzitten. Ik had een bedrijf van tien hec tare wat 'veels te klein was'. Ik koos als één van de eerste in Zeeland voor een biologisch bedrijf en ik werkte ook nog eens met paarden. Daar kwam Jeroen Krabbé arriveert met zijn echtgenote bij Cine City. (Foto Jaap Wolterbeek) Oplage: 39.500 ex. Uitgave: Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant b.v. Voorstad 22, Postbus 5, 4460 AA Goes. Tel. (0113) 273000. Fax (0113) 273010 Exploitatie: Ch. van den Oosterkamp (0118) 484399 Privé (0118) 417802 Administratie: PZC Oost-Souburgseweg 10, postbus 18, 4380 AA Vlissingen. Advertentieverkoop: Kantoor Goes, Voorstad 22, Postbus 5 4460 AA Goes, tel.: (0113) 273000 fax: (0113)273010 Henk Mallekote (0113) 273022 privé (0113) 342535). Pieter Karman (0113) 273021 privé (0113) 613394). Redactie: Hans Meijer (0113) 273020 Chef-redacteur: Ad Hanneman, (0118) 484275 of 06-54267115 Redactie-adres: Voorstad 22, Postbus 5, 4460 AA Goes. Bezorging: 0800-0231231. Druk: Wegener Nieuwsdruk Zeeland, Postbus 18, 4380 AA Vlissingen. Druktechniek: offsetrotatie Sluitingstijd redactie: maandag 10.00 uur. Advertenties: maandag 17.00 uur. nog bij dat ik net mijn diploma werktuigbouwkunde op zak had. Velen verklaarden mij voor gek. Maar dat is achttien jaar geleden en ik ben er nog steeds. Met mijn dilpoma heb ik niet veel gedaan, maar het boerenbloed zat toch wel een beetje in me. Ik vind het ook nog steeds mooi werk." Drijvende bokken met hon derden tonnen hefvermo gen worden ingezet, pre cies volgens een computer programma dat bij calami teiten berekeningen uit voert. Door de walbegelei- ding en radar vinden min der rampen en aanvaringen plaats. Toch blijft de Wes terschelde een van de ge vaarlijkste vaarwaters ter wereld." e bevelander De ontwikkelingen staan op geen enkel vakgebied stil. Ook in de landbouw zijn ze klaar voor het millennium en kun nen boeren met behulp van de nieuwste en krachtigste ma chines en de laatste computer programma's het werk beter en vooral sneller doen. Maar al die paardenkrachten zijn niet aan iedereen goed be steedt. Kees Mol uit Waarde en Leo de Visser uit Ritthem verkiezen paard en wagen bo- is geschreven door iemand die in het vak zit.” Martin de Vriend weet er van mee te praten: „Bergingswerk wordt geasso cieerd met spektakel en avon tuur. Mannen bij windkracht tien, die in de aardedonkere nacht de veilige haven verlaten om hulp te bieden aan mensen en schepen in nood. Ze staan dag en nacht klaar, hoe gevaar lijk de lading ook is. Het schip moet meteen uit het vaarwater weg". „Scheepsbergers op de Wes terschelde" gaat over vijftig jaar bergingswerk op en om de Westerschelde. Een van de las tigste klussen was de berging van het containerschip Mont Louis. Het was op zaterdag 25 augustus 1984, dat de Duitse ferry Olau Britannia tegen de middag met ongeveer 950 pas sagiers vertrok, op weg naar Sheernes. Ter hoogte van Oost ende doemde in dichte mist aan bakboord de uit Duinkerke afkomstige Mont Louis op. Het es, die een Nederlands record had gevestigd. De 23-jarige duiker daalde tijdens inspectie- werk in het troebele en snel- stromende Westerscheldewa- ter af tot 61.20 meter diepte. Uitgebreid werd beschreven over Bergingsbedrijf Van den Tak als betrokken aannemer, terwijl het Van den Akker be trof. Een kleine rectificatie volg de. Adjunct-directeur Mange was daar niet tevreden over. Dat de krant voor publicatie al le berichten controleerde, dat wilde hij weleens testen. Die kans deed zich voor, toen het ruim van de Corale werd geslo ten en lucht werd ingepompt. De bergers hadden enkele da gen eerder op een zandplaat een dood walvisachtig zeedier van 8 meter lengte zien liggen. Wout Mange liet het drie ton zware dier meevoeren naar de binnenhaven en het dode beest werd gestoken, zodat het leek alsof er een gevecht was geleverd. Hij lichtte de pers in en de bergers vertelden hun verhaal over de agressieve butskop die duiker Moos in het ruim van de Corale had aange troffen. Onder gigantische pu blieke belangstelling werd de butskop met een bok aan wal gehesen. Het hele verhaal kwam breeduit in alle kranten. Ze kopten het sensationele nieuws: 'Duiker trof monstervis in wrak van Corale' en 'Butskop in een wrak voor Vlissingen'. De pers controleerde blijkbaar niet alles! Wout Mange kon ja- ren later nog lachen om zijn bergingsgrapje. De oprichter van het bergingsbedrijf, Han nes van den Akker, kwam uit Maassluis. Vader Ary voer met zijn Westlander naar de groen teveilingen en onderhield later met een hengst het veer Briel- le-Rozenburg. Hannes ging op elfjarige leeftijd op haring vangst. Hij werd stuurman en vervolgens eigenaar-schipper van de Drie Gebroeders. Na de betekent ook dat je langer be zig bent en dus nooit even tijd hebt voor je gezin of voor je zelf. „Dat is niet waar", lacht Leo de Visser. Paarden heb ben rust nodig. Tussen de middag en 's avonds. Dan moeten ze gewoon slapen en dan kom jij ook aan je rust toe. Met een tractor kun je 's avonds en zelfs 's nachts nog doorwerken. Dan houdt de dag nooit op. Ik zit 's avonds altijd lekker thuis. Mijn vrouw heeft dus niets te kla gen." Kees heeft ook weinig problemen met de tijd die erin gaat zitten als je met paarden werkt. Hij heeft net als Leo van zijn hobby zijn beroep ge maakt. Ik ben niet zo'n veel eisende man. Ik hoef niet zo nodig drie weken op vakantie. Ik ga liever naar keuringen met mijn paarden en ik ben lid van Stichting het werkende trekpaard Zeeland. In de zo mermaanden geven we de monstraties op het land. Zo besteed ik mijn vrije uurtjes. Dat verschilt dus niets van wat ik normaal doe. Dat is mijn vakantie." Jeroen Krabbé was één van de prominente gasten die afgelo pen vrijdag de feestelijke opening van Cine City bijwoonde, 's Middags kwamen meer dan duizend Zeeuwse schoolkinde ren met bussen naar de bioscoop om te genieten van de ope- ningsfilm Abeltje met cola en popcorn. Hoofdrolspelers van de film Ricky van Gastel en Soraya Smith waren zelf ook naar Vlissingen gekomen en plaatsten als eerste hun ster in de Walk of Fame van Cine City. Na de drukte van vrijdagmiddag was het 's avonds wederom volle bak toen in bijzijn van filmster Jeroen Krabbé de opening van Cine City werd gevierd. Het Scheldeloodsenkoor gaf de ope ning een Vlissings tintje terwijl de mode van de befaamde ontwerper Versace eerder aan Parijs of Milaan deed denken. De feestelijkheden zijn afgesloten met optredens van een Frank Sinatra-imitator en een Zuid-Amerikaanse showgroep. Regelmatig is een bergings- operatie op zee voorpagina nieuws. Maar de kundig heid van degenen die de berging moeten klaren en de risico's die ze lopen zijn vaak onbekend en onbe licht. Vaak is scheepsber- ging een haastklus. „Wie het eerst komt, het eerst maalt". Gevolg: een felle concurentiestrijd. „Het is een continubedrijf en de mannen die het werk doen zit de zee in het bloed". Al dus Ellen de Vriend, die sa men met haar echtgenoot Martin een boek schreef: „Scheepsbergers in actie op de Westerschelde". Het boek verschijnt dezer da gen en is uitgegeven door De Koperen Tuin in Goes. Jan Bruijns van de Goese uitgeve rij: „Er is de laatste jaren een groeiende belangstelling voor maritieme boeken, vooral ook wanneer ze betrekking hebben op Zeeland. Er zijn er al enkele verschenen. Het bijzondere van dit boek vind ik vooral dat het 10.00 TOT 17.00 uur containerschip werd mid scheeps onder de brug aange varen, waarbij de boeg onge veer acht meter het vrachtschip in drong. De schade was groot. Toen de Olau Britannia zich om 19.00 uur uit het geslagen gat trok, zonk de Mont Louis meteen. Pas na meer dan een etmaal erkenden de Franse au toriteiten wat Greenpeace al had beweerd: dat er radio-ac- tief materiaal aan boord was. Het Belgische kustreglement en de internationale regels wa ren hierdoor geschonden. Er stroomde ook stookolie in zee. De klus die volgde, was de eer ste radio-actieve berging ter wereld. In 1987 was Van den Akker betrokken bij de berging van de Herald of Free Enterpri se bij Zeebrugge. Het schip zonk met 560 passagiers en be manningsleden aan boord, na dat een hoge golf door de boegdeuren naar binnen rolde. Ongeveer 170 personen von den de dood. Dit greep de ber gers bijzonder aan. Albert Teu- nissen, schipper van het ber gingsvaartuig Ary, schreef in een gedicht: 'Een man mag niet huilen, nou geloof mij, de werkelijkheid is anders. Wij hebben meer dan eens ge staan, vuil, bemodderd, gebro ken met - zonder schaamte - de ogen nat van de traan.' Gevoel voor humor is de ber ger ook niet vreemd. Zo werd in november 1957 de Neder landse kustvaarder Corale aan gevaren door een Russisch vrachtschip. De Corale maakte direct zware slagzij, voer al zin kend op de kust af en ver dween binnen tien minuten, met nog draaiende schroef, in de golven. Een Belgische loods had de opvarenden juist op tijd aan boord genomen. Een krant had een paar maanden eerder een flink artikel geschreven over kikvorsman Moos Moey- volgende dag begint het van I voor af aan. Zo gaat het zes dagen in de week." I Bijna elke dag zijn Leo en I Kees met hun Belgische trek- i paarden op het land te vin- i den. „Ik heb er vanmorgen i nog mee gewerkt", zegt Leo 1 tijdens de lunchpauze. Ik ben elke dag wel met één of twee i paarden bezig. Het duurt alle- i maal langer. Dat geef ik toe. Ik ploeg in een dag wat een trek- ker in een uur kan. Dat weet i ik. Maar er zijn ook voordelen. Het heeft de afgelopen weken i flink geregend waardoor de grond erg drassig is. Ik kan met mijn paarden veel eerder i het land op dan boeren die i jnet trekkers werken. Terwijl i zij moeten wachten op een I paar droge dagen ben ik al i aan op het land bezig. Als ik nu bijvoorbeeld nog moest 1 rooien, zou ik dat elke dag i kunnen doen. Met een trekker i red je dat niet. Bovendien ver- I trappen mij paarden niet zo- I veel. Met een trekker rij je al- i les kapot." et paarden werken i ven machines. Liever langza mer met paard, dan sneller met een machine. Kees Mol heeft een akkerbouwbedrijf met zo'n veertig hectare grond. Hij bewerkt het land zo als zijn vader het ook deed en zijn grootvader voor hem, na melijk m9t paarden. Samen met zijn vader probeert Kees zoveel mogelijk grond met zijn paarden te bewerken. Met veertig hectare is dat zeker geen gemakkelijke taak. Als het zo uitkomt, wordt de trek ker nog wel eens tevoorschijn gehaald. Maar als de werk zaamheden zich er voor lenen en het is niet al te slecht weer, dan worden de paarden inge spannen. Kees: „Ik werk liever met paard en wagen dan dat ik op de trekker zit. Het werken met deze dieren geeft je een bepaalde rust. In deze jachtige maatschappij is dat nog wel eens moeilijk te vinden. Al die stress. Maar als ik achter mijn paarden loopt, dan voel ik een voldoening die ik niet heb als ik op de trekker zit. Pure nos talgie." Sommige mensen vinden het zo uniek dat een boer zijn land nog met paarden bewerkt dat De automatisering staat voorop. Alles moet sneller gaan. Alles moet efficiën ter. Tegenwoordig is de computer niet meer weg te denken uit onze huizen. En het gaat steeds verder. Binnenkort rijden auto's zelf en praten we niet meer met onze vrienden, maar met de computer. Sommige mensen gaan echter niet mee in de nieu we ontwikkeling. Sterker nog... ze grijpen terug naar middelen die hun grootva ders gebruikten. UKtnrr A

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1998 | | pagina 1