De internationale tekenfilmcarrière van een Goesenaar l r L PC Erik Fokkens schildert sprookjes MISSWETT-SHIRT II Najaar '98 ANNEMAREL HISHRBOXERSHORT Nieuw bod: twee keer 3.000,- BEACH BAR KIEKIERIS MISSBIKIHI de bevfeWBAer JACHT OP DE KLEINTJES GRAND THEATER GOES 0113-215165 AUBERGE Thema-markt epilepsie eten! *5,- Wereldmuziek JAARGANG 50 - NUMMER 37 n°9 hogelijk WEKELIJKS HUIS AAN HUIS OP NOORD-EN ZUID-BEVELAND Door Hans Meijer EENMAAL ANDERMAAL VOOR AQUAREL RIEN POORTVLIET PZC WEEKBLADEN Goes Lange Kerkstraat 44 Boddoen? UNITED COLORS OF BENETTON. FILMPROGRAMMA VANAF 10 SEPT. T/M 13 SEPT. 1998 Kind aan huis Surfen WOENSDAG 9 SEPTEMBER 1998 HARD-& SOFTWARE TEGEN DUMPPRIJZEN BELBIOS 0900-9363 I TITANIC Kom nu kennis maken...! In september ontvangt u voor iedere f 50,- bij ons besteed een modecheque tw.v.f 5,- (vraag naar de voorwaarden in de winkel) Op school Grote producties Toekomst rm Zakelijk gezien OSCARS Toeval s 1 1F' THE Fll Flüll bev 12 sept. r 19 sept. 26 sept. (advertentie) (advertentie) (advertentie) donderdag .20.00 u. (advertentie) (advertentie) Eigen werk van Erik, momenteel te zien op een expositie, waar hij voor de eerste maal in Zeeland een glimp toont van zijn artistieke werk voor filmstudio's. Uitgevoerd in gouache, december 1995. Erik Fokkens, 31 jaar, uit Goes is hard bezig aan een droomcarrière in de internationale filmwereld. Niet als acteur. Wel als schilder van achtergronden in tekenfilms. Background-artists worden deze te kenaars en schilders, van wie Walt Disney er één was, genoemd. Erik reist door heel Europa om op locatie in filmstudio's te werken aan de mooiste sprookjes- en animatiefilms. Samen met Charlotte Houwing heeft hij internationaal in de filmwereld een grote reputatie opgebouwd als achtergrond- schilder. Ze mogen tot de grootsten binnen hun vakterrein in Nederland en misschien wel Europa worden gerekend. Wie een bedrag over heeft voor het schilderij kan dat kenbaar maken door een briefje te sturen naar de centrale redactie van de PZC Weekbladen, Postbus 5017, 4380 AA in Vlissingen. Faxen kan ook: 0118-472404. Op de inzending graag vermei den 'Rien Poortvliet schilderij'. Eventueel kunt u ook de reden vermelden waarom u de aquarel graag zou willen hebben. De actie duurt tot 30 september. ZATERDAG, en ZONDAG, 14.00 UUR (Nederlands gesproken) woensdag, vrijdag en zater dag van 09.00 tot 18.00 uur en donderdag van 09.00 tot 21.30 uur. vrijdag zaterdag zondag... Hoewel Erik sinds enkele jaren kind aan huis is in de wereld van de tekenfilms en de men sen die de grote producties Oplage: 39.500 ex. Uitgave: Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant b.v. Voorstad 22, Postbus 5, 4460 AA Goes. Tel. (0113) 273000. Fax (0113) 273010 Erik Fokkens is in die periode 19.00 u. 19.00 u. 19.00 u. ■Ril Opril Grote Markt 11, 4461 AK Goes, Tel. 0113-270709 Werk van Erik Fokkens is in september van dinsdag tot en met zaterdag te zien in de hal van het Lunchcafé onder het Stadhuis te Goes. Dinsdag, Een door Erik Fokkens gemaakte gouache naar de teken film Pinocchio. Gemaakt in maart 1996. Daarin heeft hij getracht zo natuurgetrouw mogelijk de sfeer die Dinsey in z'n tekenfilms legt, op te roepen. Erik Fokkens uit Goes, maakt als background-artist furore en gaat binnenkort weer meewerken een enkele grote te kenfilms. Een eigen interpretatie van Sneeuwwit(je), techniek: gou ache 1995. TAXI NODIG - TAXI ZEELAND 0113-211111 Erik Fokkens beschouwt zich zelf als autodidact. Dat wil zeggen: hij heeft zichzelf artis tiek weten te ontwikkelen. Als kind groeide hij op in Wemel- dinge. En daar weet men van hem te vertellen dat-ie altijd al aardig kon tekenen. Hij heeft zijn talent daarna verder ont wikkeld. Hij vertelt: „Met m'n dertiende jaar ben ik gaan schilderen, hoofdzakelijk olie verf. Lode Rijks was daarin m'n mentor en ik heb erg veel van 'm geleerd. Op het Goese Lyceum was 't vooral de heer Hagenaars die m'n vraagbaak was. Ik had tekenen als exa menvak gekozen en hij is me ook na m'n schooltijd blijven volgen. Wilde weten wat ik in het artistieke vlak deed en 't is natuurlijk hartstikke leuk als je van hem te horen krijgt dat-ie apetrots is op het werk waar mee je momenteel bezig bent". Hoewel 't voor de hand had gelegen dat Erik de Kunstacademie was gaan be- De Goesenaar heeft na zijn DISCOUNT DÉ COMPUTER-KOOPJES-BIURS ZATERDAG 12 SEPT io-w uur ZEELANDHALLEN-GOES INFO EN REDUKTIEBON MET VOORDEEL VERDER IN DIT BLAD In het Ziekehuis Walcheren aan de Koudekerkseweg te Vlissingen wordt op 10 okto ber een thema-markt gehou den over epilepsie. Uit diverse hoeken zullen ver tegenwoordigers aanwezig zijn. De markt duurt van 11.00 - 16.00 uur en is voor iedereen die op enigerlei wijze met epi lepsie te maken heeft. Entree is gratis. Voor vragen: Margo Dekkers, 0118-629308. VOOR ƒ99,- w. MET ONZE BEFAAMDE KREEFTENSOEP VOORAF! NIEUWE HAVEN 21. ZIERIKZEE TELEFOON 0111-412156 En natuurlijk ook in de biosco pen en op de videofilms waar van we de titels al eerder noemden. Erik daarover: „Iedere keer als ik m'n naam op de titelrol zie staan, denk ik: ben ik dat nou echt?" Het antwoord is be kend. De poster van Don Blutch's tekenfilm Thumbelina in Erik Fokkens' huis in Goes beves tigt dat trouwens. Daar staat op te lezen: Follow your heart, and nothing is impossible. Doe wat je hart zegt, en niets is onmogelijk. Een kleine greep uit het werk van Erik Fokkens is in - de maand september tentoonge steld in de hal van het lunch café onder het Stadhuis aan de Grote Markt in Goes. „Ei genlijk per toeval. Want ik was niet zozeer van plan om mijn werk tentoon te stellen. Men sen die me kennen hebben me vaak gevraagd om eens wat meer van m'n werk te mogen zien. Met deze exposi tie kunnen ze zien wat ik doe. Mensen thuis ontvangen is vaak moeilijk, omdat ik de laatste jaren veel weg ben ge weest om op locatie in film studio's aan producties te werken". ook naar Los Angeles gegaan. Om er rond te kijken. „Maar ik wist voor mezelf niet zeker of ik me daar op langere termijn thuis zou kunnen blijven voe len. Ik moet na verloop van tijd terug kunnen komen op de basis. In Zeeland dus. Om te gaan surfen ergens bij Kat- tendijke op de Oosterschelde of op zee. Dat is m'n uitlaat klep, wanneer ik aan 'n grote productie bezig ben. Je moet je voorstellen dat je maanden achter elkaar met een project bezig bent. Af en toe onder breek je 't werk even, maar 't moet voor een bepaalde da tum klaar zijn. Er gaan giganti sche bedragen om in de film industrie, ook die van de te kenfilms, de animaties en zelfs de pilots waarmee je vooraf interesse voor een be paalde film probeert te krij gen. jaar bij Don Blutch nauwelijks stilgezeten. De ene grote op dracht na de andere kwam binnen. Erik werkte mee aan „AH dogs go to heaven", of wel „Alle honden gaan naar de hemel", aan Jungle Jack 2" en „The Pebble and the Pin- guin“, grote tekenfilms van Warner Brothers en M.G.M. Erik: „We hebben 't erg druk. Charlotte en ik hebben in Eu ropa kennelijk een naam ge kregen. Ik denk dat we de eni gen in Nederland zijn die dit werk doen en op dit interna tionale niveau kunnen wer ken. Je komt terecht in een multi cultural wereld en als je daar eenmaal bekend bent, dan rolt de bal door. Ik ga deze week naar Hamburg om er gesprek ken af te ronden over de bio- scoopproductie Tobias Tötz. Dat is een Duits-Amerikaanse productie. Delen daarvan zijn nu al te zien bij Villa Achter werk op de Nederlandse TV films met de computer wer den gemaakt., haakten ze af. Er werd toen direct besloten om op de vertrouwde technie ken terug te gaan. Daar is veel meer sfeer mee op te roepen, spanning en dynamiek. En dat zijn allemaal elementen die je nodig hebt voor een goeie te kenfilm. Er zitten ook veel meer verrassingselementen in. Want je werkt met je hoofd en je handen. De verf vloeit soms anders dan je dacht, maar daardoor is iedere teke ning ook anders". beroemde tekenfilms maakte. Erik heeft er een jaar gewerkt. Bij toeval zou je kunnen zeg gen. Erik daarover: „Een jaar of vier geleden hadden Char lotte en ik een stripboek ge maakt. Dat wilden we graag uitgeven, 't Lukte van geen kanten om er een uitgever voor te vinden. Op een gege ven ogenblik werd ons ergens op een beurs een kaartje in de hand gedrukt door iemand die in de Don Blutch-studio's werkte. We hebben er verder niet bij stilgestaan. Maanden later zag ik dat kaartje liggen en heb 't nummer gedraaid. We kregen een uitnodiging om wat werk van ons te ko men laten zien in Dublin, 't Klikte daar meteen en we kon den voor een jaar aan de slag. Een geweldige ervaring. Want je zit daar tussen de groten op gebied van teken- en anima tiefilms. Ik heb daar enorm veel geleerd, 't Viel me daar op dat er zoveel jonge men sen van onze leeftijd werkten. Achteraf is me duidelijk ge worden waarom. Je bent dan namelijk in staat om continu van stijl te wisselen, techniek dus ook. Je staat open voor nieuwe dingen. Er werkten in die studio's zeshonderd’men sen op zes verschillende ver diepingen. Ik kwam daar in contact met mensen die de gouachetechniek toepasten. Daar ging ik van uit m'n dak en dacht: dat is 'tl Die tech niek is destijds ontwikkeld door Disney. Hoewel de teken filmindustrie drie, vier jaar ge leden 'booming' was, dus een enorme opleving kende, wer den de studio's in Dublin ge sloten en overgeheveld naar het Walt Disney-imperium in Los Angeles". Thuis in de Schumanstede heeft Erik Fokkens de video banden liggen van zijn favo riete teken- en animatiefilms. Daarover: „Walt Disney blijft natuurlijk hét grote voorbeeld voor iedereen dit in dit vak zit. Elke Disneyproductie is heel bijzonder. In Duitsland en van oudsher ook Frankrijk gebeurt er heel veel op gebied van animatiefilms. Misschien dat ik in de toekomst nog eens naar Los Angeles ga. Mate rieel heb ik 't momenteel uit stekend. Je kunt echt spreken van een doorbraak, waar je tien jaar geleden hooguit van had kun nen dromen. Ik heb me voor genomen, voorzover je in de toekomst kunt kijken, om de komende jaren te proberen verder bij de top te komen. Er zijn collega's die angst heb ben over die toekomst. Ze zijn bang dat ze als background artist worden vervangen door de computer. Ik til daar niet nog niet zo zwaar aan. Digitaal zul je nooit zulke bij zondere effecten kunnen krij gen als met bijvoorbeeld de gouache-techniek waarmee we werken. In Amerika is men er zelfs al van teruggekomen. Toen de bioscoopbezoekers daar merkten dan de teken- j INTEREXPO MEDIA Ö7Ö-3588929 voorbereiden, timmert hij in 't eigen Zeeland niet of nauwe lijks aan de weg. Een deel van zijn werk doet hij thuis. Dat wil zeggen: in een eengezins woning aan de Schumanstede in Goes. Daar bereidt hij zijn werk voor. Wanneer het op de uitvoering ervan aankomt, pakt hij zijn koffers en is voor vier maanden of langer aan het werk in studio's in Dublin, Kopenhagen, Hamburg en Berlijn. Zijn loopbaan als ge reputeerd background-artist (schilder van tekenfilmachter- gronden dus) is eigenlijk als een sprookje begonnen. Even sprookjesachtig als het werk dat uit zijn handen vloeit. Op zaterdag 12 september presenteert Brogum te Zierik- zee de Afrikaanse band 'Magica', onderdeel van Stich ting Amigos de Mozambique, die een bijdrage levert aan de muzikale ontwikkeling van Portugees sprekend Afrika. Het repertoire van Magica be staat uit vele bekende en po pulaire nummers uit tropische gebieden en biedt een vrolijke voorstelling met muziek, zang en dans. Zaal open: 21.30, aanvang: 22.30 uur, toegang ƒ17,50. rond de eilanden organi seert. De opbrengst van de il lustratie is bestemd voor hospice Calando in Dirks- land, een voorziening waar ernstig zieke en lijdende mensen in de laatste fase van hun leven worden ver zorgd en begeleid. Poortvliet zelf stelde het aquarel vlak voor zijn dood beschikbaar voor een goed doel in de streek waar de wortels van zijn familie lig gen verankerd, Goeree-Over- flakkee. Hij schonk het via zijn neef aan de organisatie van de marathonwandeltocht die jaarlijks eind augustus wordt gehouden en steeds een aantal goede doelen pro beert te helpen. Het aangeboden aquarel toont het typische (duin) landschap nabij Ouddorp met de alom bekende vuur toren op de achtergrond. De illustrator die vooral bekend werd door zijn vele met teke ningen verrijkte boeken schonk het werk een jaar voor zijn dood aan zijn neef Gerrit Poortvliet om er een Overigens is er van de kant van ondernemers veel be langstelling voor het aquarel. Vooral - aldus een zakenman die telefonisch informeerde - omdat het werk een grote at- tentiewaarde heeft en een bijzonder goed doel dient. Daarnaast wordt uiteraard in heel Zeeland en de Zuid-Hol- landse eilanden Goeree- Overflakkee aandacht be steed aan het hoogste bod. De PZC Weekbladen die in di verse edities huis-aan-huis verschijnen op de Zeeuwse eilanden en Goeree-Overflak- kee (Zuid-Holland) verkopen een aquarel van Rien Poort vliet bij opbod. Ze doen dat in samenwerking met de Stichting Omloop Goeree Overflakkee, die jaarlijks een wandeltocht van 110 km goed doel mee te dienen. De tekenaar-schrijver hoopte de verkoop bij opbod zelf mee te maken. Hij overleed echter in 1995 op 63-jarige leeftijd. Om aie reden heeft neef Ger rit h«t doek een tijdje achter gehouden. Overigens dienen geïnteres seerden in het aquarel schrif telijk een bod uit te brengen via de Zeeuwse en Zuid-Hol- landse huis-aan-huisbladen. Het doek is evenwel ge taxeerd. De waarde er van is geheim en de gegevens lig gen veilig opgeborgen bij notaris mr. L. de Koning in Goedereede. Het hospitium werd in juli van dit jaar in gebruik geno men. Het ligt in Dirksland naast het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis, maar functio neert geheel zelfstandig. Het werd gerealiseerd op initia tief van de Stichting Palliatie- ve Zorg Dirksland. Naast een team professio nals wordt dagelijks een groot aantal vrijwilligers in geschakeld bij het werk in hospice Calando. onder de naam 'Teuntje de Leeuw'. Thuis heb ik er al aan zitten werken, maar ik denk de komende vier maanden toch wel veel in Hamburg te zitten. Ik heb 'n comfortabele reis- auto aangeschaft om tussen Goes en Hamburg op en neer te kunnen rijden. In de pen zit verder een opdracht om het achtergrond-schilderwerk te doen voor de tekenfilm 'Sim- salagrim', een sprookje van Grimm dat als tekenfilm wordt uitgebracht". Wim de Graaf van het ge lijknamige assurantiebe- drijf in Middelburg heeft het bod op het aquarel van Rien Poortvliet ver hoogd met vijfhonderd gulden naar drieduizend gulden. Datzelfde deed John van Heemst uit Zou- telande. De Graaf wil het werk een prominente plaats geven in het nieu we kantoor, dat binnen kort in Vlissingen wordt geopend. Voor Van Heemst heeft het werk nostalgische waarde om dat hij jaren op Goeree- Overflakkee heeft ge woond. De Bevelander maakt deel uit van de Zeeland Combinatie huis-aan-huis- bladen in Zeeland. Totale oplage: 181.000 ex. Aan de wand van z'n woning heeft Erik Fokkens een grote poster hangen van een van de tekenfilms van Don Blutch. Hij is degene die destijds vanuit zijn studio's in Dublin wereld- Ch. van den Oosterkamp (0118) 484399 Privé(0118) 417802 Administratie: PZC Oost-Souburgseweg 10, postbus 18, 4380 AA Vlissingen. Advertentieverkoop: Kantoor Goes, Voorstad 22, Postbus 5 4460 AA Goes, tel.: (0113) 273000 fax: (0113)273010 Herik Mallekote (0113) 273022 privé (0113) 342535). Pieter Karman (0113) 273021 privé (0113) 613394). Redactie: Hans Meijer (0113) 273020. Redactie-adres: Voorstad 22, Postbus 5. 4460 AA Goes. Bezorging: 0800-0231231. Druk: Wegener Nieuwsdruk Zeeland, Postbus 18, 4380 AA Vlissingen. Druktechniek: offsetrotatie. Sluitingstijd redactie: maandag 10.00 uur. Advertenties: maandag 17.00 uur. voor zichzelf te beginnen. „Ik ben toen een eigen zaak be gonnen. Reclameschilderen en dat soort dingen. Ik ben be zig gegaan met andere tech nieken. Acryl en airbrush bij voorbeeld. Dat ik zo jong voor mezelf wilde beginnen heeft waarschijnlijk te maken met m'n achtergrond. M'n ouders waren schipper en van huis uit leer je dan dat je voor je zelf moet zorgen. Tekenen en schilderen heb ik altijd met zo veel mogelijk passie willen doen en doe dat nog. Vooral wanneer het om fiction gaat, het scheppen van sfeer, noem 't voor mijn part magisch re alisme en romantiek".

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1998 | | pagina 1