Zeeland veert deze zomer sterker op dan ooit
Hoedekenskerke weer veerhaven
Nostalgie in Baarland
P.V.C. Zeeland
specialist in kozijnen
en dakkapellen
Drukte verwacht bij
Small Sail Vlissingen
r.
ZOMER
IN ZEELAND
Les Grecs
Oogsten met 21 Zeeuwse trekpaarden
GRAND THEATER GOES 0113-215165
fOj
de bevelander
c
JAARGANG 50 - NUMMER 31
it
WEKELIJKS HUIS AAN HUIS OP NOORO-EN ZUID-BEVELAND
Bef voor een gratis advies: (0113) 13 04 54
PZC WEEKBLADEN
jjj
Saloniki nodigt u uit
vrijdag 31 juli
VAKANTIEBIJLAGE NOORD-BEVELAND
zie pagina 15, 16 en 17
De aanlegsteiger nog in
aanbouw in Hoedekensker
ke. Vrijdag 31 juli wordt
voor genodigden de eerste
overtocht naar Terneuzen
vice versa gemaakt.
De Denick
BELBIOS
0900-9363
WOENSDAG 29 JULI 1998
De overtocht
Het driemanschap dat aan Bevelandse kant veel werk
heeft verzet om weer een trein-bootverbinding te krijgen
tussen Goes en Terneuzen: vlnr Rinus Rentmeester, Rinus
de Bart en Alexander de Vries.
FILMPROGRAMMA
VANAF 30 JULI T/M 5 AUGUSTUS 1998
Avontuur
Toeloop
P.V.C. Zeeland is gespecialiseerd in het
plaatsen van kunststof kozijnen, deuren en
dakkapellen. Deze zorgen voor een groot
deel voor het karakter en de uitstraling
van uw woning. Daarom laat P.V.C. Zeeland
de klanten vrij in hun creativiteit. Met de
fantasie van de klant als uitgangspunt en showroom aan de Albert
het persoonlijk advies van P.V.C. Zeeland
wordt uw huis omgetoverd tot een klein
paradijsje.
Klipper
Historie
De tarieven
Vlissingen staat volgende week (7, 8 en 9 augustus)
helemaal in het teken van de scheepvaart. Dan
wordt in de Scheldestad namelijk Small Sail Vlis
singen 1998 gehouden. Het maritieme evenement
is een afgeleide van de 'grote' Sail, maar omvat
méér dan alleen een parade met mooie historische
schepen, benadrukken Peter de Kam en Jaap Heijli
ger van de organiserende werkgroep Small Sail.
Impulsen
Rondvaarten
bij:
SALONIKI
&r—
P.V.C. Zeeland
Geadopteerd
6E WEEK
4E WEEK
r
Plesmanweg I 18 in Goes.
rwaarden
(advertentie)
Reserveren gewenst
lf)P KOZI-JNëN:_
iFUR BIJ AANKQI
GRATIS VOORD]
NU
Het motorschip Denick 1 van rederij De Vries uit Hansweert, waarmee de veerverbinding over de Westerschelde
wordt onderhouden. Overigens is de kans aanwezig dat ook een tweede, grotere veerboot van dezelfde rederij af en
toe wordt ingezet, afhankelijk van de omstandigheden.
Overtuig uzelf en bel
onderstaand telefoonnum
mer of maak een afspraak
voor een bezoek aan onze
De Bevelander maakt deel uit van de
Zeeland Combinatie huis-aan-huis-
bladen In Zeeland.
Totale oplage: 181.000 ex.
hebben tussen Hoedekenskerke
en Terneuzen. Begrijpelijk. Want
zijn Steiger ligt op een van de
mooiste locaties van Zeeland.
Rentmeester: "Ik herinner me
dat vroeger altijd werd gespro
ken over 't bootje tussen Hoede
kenskerke en Terneuzen. Veel
mensen uit Beveland en ook wel
van Walcheren gingen naar de
markt in Terneuzen. En omge
keerd gingen veel mensen van
de overkant op dinsdag naar de
markt in Goes. Ik denk dat veel
ouderen, maar ook jongeren,
dat best weer eens wiilen over
doen", aldus de eigenaar van De
Steiger.
Zoals gezegd wordt er vanaf 1
augustus a.s. weer gevaren tus
sen Hoedekenskerke en Terneu
zen. Dat gebeurt met het motor-
gemeente Terneuzen aan de
weg met zijn "Portaal van Vlaan
deren" om het toerisme te be
vorderen. Ook voor onze eigen
bevolking is er nu en straks veel
aan de "overkant" te zien. Het in
formatiecentrum van de Wester
schelde Oever Verbinding kan
bijvoorbeeld een aantrekkelijk
doel zijn om heen te varen".
Vraag
en
om zoveel mogelijk met het
openbaar vervoer te komen.
„We zijn op dit moment nog
bezig om te kijken of we pen
delbussen naar het centrum in
kunnen zetten, zodat niemand
ook maar iets hoeft te mis
sen", besluit De Kam.
bev
Wie straks met de Denick wil
worden overgezet moeten reke
nen op een reistijd van onge
veer 75 minuten. Dat is 'n beetje
afhankelijk van wind en stroom.
Hoewel de haven van Hoede
kenskerke anno 1998 bij laag
water nauwelijks is binnen te va
ren, vanwege het slib, hoeft
men niet bang te zijn vast te ko
men zitten. Want er is een nieu
we steiger gebouwd aan de an
dere kant van de havendijk,
rechtstreeks op het dijktalud van
de Westerschelde dus. Ook op
winderige dagen, waarvan we
er dit jaar al de nodige hebben
gehad, kan de Denick uitvaren.
Want het gaat om. een stabiel
schip. Rinus de Bart: "Juist op
zulke dagen is 't natuurlijk aar
dig dat je met de stoomtreih
naar Hoedekenskerke kunt rij
den. Want veel mensen zullen er
dan tegenop zien om met de
fiets te gaan. Op dat punt onder
scheidt deze trein-bootverbin-
ding zich van de andere pontjes
die we sinds kort in Zeeland
hebben".
Onze succesvolle punten:
Eisen fabricage
Eisen montasedienst
Gratis vrijblijvend advies
Gratis bezoek van een van onze adviseurs
Gespreide betaling. indien gewenst moselijk
IO Jaar garantie op fabricage, montage,
materiaal en hang- en sluitwerk
Oplage: 39.500 ex.
Uitgave: Uitgeverij Provinciale
Zeeuwse Courant b.v. Voorstad 22,
Postbus 5, 4460 AA Goes.
Tel. (0113) 273000. Fax (0113) 273010
Exploitatie:
Ch. van den Oosterkamp
(0113) 273000
Privé (0118) 417802
Administratie:
PZC
Oost-Souburgseweg 10,
postbus 18.
4380 AA Vlissingen.
Advertentieverkoop:
Kantoor Goes, Voorstad 22, Postbus 5
4460 AA Goes, tel.: (0113) 273000
fax: (0113) 273010
Henk Mallekote
(0113) 273022 privé (0113) 342535).
Pieter Karman
(0113) 273021 privé (0113) 613394).
Redactie: Hans Meijer (0113) 273028
Redactle-adres: Voorstad 22,
Postbus 5, 4460 AA Goes.
Bezorging: 0800-0231231
Druk: Wegener Nieuwsdruk Zeeland,
Postbus 18, 4380 AA Vlissingen.
Druktechniek: offsetrotatie.
Sluitingstijd redactie:
maandag 10.00 uur.
Advertenties: maandag 17.00 uur.
zelfbinder maait het graan en bindt het tot scho
ven. Het voorttrekken van een zelfbinder is een
zwaar karwei voor de paarden. Dit komt omdat de
zelfbinder uit veel draaiende delen bestaat. Bo
vendien moet, voor een goed resultaat, de machi
ne met vrij hoge snelheid worden voortbewo
gen." De schoven worden met een prachtig ge
restaureerde boerenwagen, getrokken door twee
trekpaarden, afgevoerd. Behalve het maaien
wordt ook graan gedorst met een antieke dors
machine. Twee paarden worden ingezet voor het
bewerken van de stoppel met een ploeg en een
cultivator. De Zeeuwse Vlegel zal met een stand
aanwezig zijn om hun product, milieuvriendelijk
geteeld graan, te promoten. Verder zal nog een
aantal streekproducten worden gepresenteerd.
De Stichting Het Werkend Trekpaard zal met een
informatiestand aanwezig zijn en er zijn foto's van
trekpaarden in aktie te koop. Er zal volop ruimte
zijn voor de liefhebbers om te fototgraferen en te
filmen. Parkeerruimte (gratis) is volop aanwezig.
Routebeschrijving: A-58-afslag 's-Gravenpolder -
's-Gravenpolder - Hoedekenskerke - Baarland
bordjes Camping volgen. Kortom: een schilder
achtig zomeravondje onder Baarland, waar zowel
boeren, burgers als buitenlui welkom zijn.
schip Denick van Alexander de
Vries, een jong en vindingrijk
ondernemer uit Hansweert.
Evenals de stoomtram heeft de
Denick de passagiers de nodige
nostalgie te bieden. Alexander:
"De boot werd in 1928 gebouwd
en onderhield de veerdiensten
tussen het Duitse vasteland en
de Duitse waddeneilanden.
Ruim tien jaar geleden werd de
boot gemoderniseerd en ge
schikt gemaakt voor rondvaar
ten en de sportvisserij. We heb
ben een capaciteit voor onge
veer honderd mensen. Een boot
ook die erg geschikt is voor de
Westerschelde. We hebben vo
rig jaar regelmatig gevaren van
af Hansweert naar Terneuzen.
De passagiers vonden 't prach
tig. Want waar is zoveel te zien
als op de Westerschelde. Er zijn
geweldige zandplaten en tijdens
de overtocht is eigenlijk pas
goed te zien hoeveel bochten er
in de zeearm zitten. Je ziet impo
sante zeeschepen recht op je af
komen, maar daarna ook weer
door de ligging van de vaargeu
len van je afwenden".
water. We zitten hier op een
uniek plekje. Ik kan me voorstel
len, wanneer het pontje een suc
ces wordt, dat er ook rondvaar
ten over de Westerschelde kun
nen worden georganiseerd van
uit Hoedekenskerke richting
WOV". De nieuwe veerverbin-
ding wordt met veel feestelijk
vertoon in het weekend van 1 en
2 augustus a.s. in gebruik geno
men. De opening valt samen
met het evenement Reisvaerdig
Beveland. Kaarten voor "het
bootje" zijn verkrijgbaar bij de
Steiger, de stoomtrein, op de
boot zelf en in Zeeuws-Vlaande-
ren bij café De Westkant in Ter
neuzen. De afvaarten zijn in
Hoedekenskerke op zondag,
De deelnemende schepen,
zo'n vijfentwintig stuks, liggen
afgemeerd aan de Piet Heijn-
kade en de kleine sluis bij het
NS-station. Daar zijn ze voor
het publiek te bezichtigen. Heij-
liger: „We hebben ons bij de
organisatie vooral gericht op
de historische zeilboten zoals
je ze vandaag de dag nog in
Zeeland tegenkomt. Schepen
die veelal aan het begin van
deze eeuw zijn gebouwd als
werkvaartuig en tegenwoor
dig dienst doen als passa
giersschip. De Avontuur is
hier een bekend voorbeeld
van. Of de echte oude hoog
aars Yerseke 36. Maar ook niet
specifiek Zeeuwse schepen
komen naar Vlissingen". Een
voorbeeld daarvan is de Oost-
vogel. Dit schip is met zijn 101
jaren het oudste deelnemende
schip.
Small Sail Vlissingen 1998
kent behalve het programma
op het water ook een flink aan
tal activiteiten aan de vaste
wal. De ondernemers in de
binnenstad richten hun etala
ges maritiem in en overal zijn
optredens te bezoeken. Het
maritieme evenement jaarlijks
terug moeten keren. Dat is ten
minste de bedoeling van de
(advertentie)
„De Oostvogel werd in 1897
gebouwd als vrachtschip",
weet Heijliger. „En nu is het
een prachtige klipper, echt een
lust voor het oog".
De Yerseke 36 (YE 36), één
van de laatste nog zeilende
Zeeuwse hoogaarzen, is ook
aanwezig. Grappig is in dit op
zicht dat de jachthoogaars
Bankert, een exacte replica
van de YE 36, eveneens de
Vlissingse haven bezoekt. Of
het publiek de twee schepen
uit elkaar zou kunnen houden?
Heijliger lacht. „Ik denk het
wel. De Yerseke 36 is natuur
lijk een echt oud schip. Je ziet
er bij wijze van spreken de ou
de lagen verf zo opzitten. De
Bankert is daarentegen een
nieuw schip. Maar het is in
derdaad wel grappig om de
twee schepen nu eens naast
elkaar te kunnen zien".
(Van een onzer redacteuren)
Hoedekenskerke. Vanaf 1
augustus a.s. heeft Zeeland
er weer een bijzondere boot-
verbinding bij: tussen Hoe
dekenskerke en Terneuzen
vice versa. Waarom bijzon
der? "Omdat daarmee een
stukje historie terugkomt.
Want het veerbootje dat
over de Westerschelde gaat
varen sluit direct aan op de
oude stoomtramverbinding
Goes-Borsele". Aldus vertelt
Rinus de Bart uit Hoede
kenskerke die nauw betrok
ken is bij het in ere herstel
len van de trein-bootverbin
ding tussen Beveland en
Zeeuws Vlaanderen.
Auto's kunnen niet op de boot.
Wél fietsers en voetgangers.
Ook dus de reizigers die een ritje
maken met de antieke stoom
tram Goes-Borsele. Die kunnen
uit- en instappen op het schil
derachtige stationnetje aan de
voet van de Westerscheldedijk.
't Is een paar honderd meter lo
pen naar de steiger waar de
veerboot vanaf 1 augustus re
gelmatig zal aanleggen. Dat is
niet op het havenplateau, waar
tot 1972 de veerboot aanlegde,
maar aan een nieuwe steiger die
buitendijks is gebouwd. Twee
ton heeft de nieuwe aanleg
plaats gekost. Maar de gemeen
te Borsele en de Provincie had
den dat er graag voor over.
Want de herstelde trein- boot-
verbinding kan nieuwe impul
sen geven aan het toerisme in
zowel Midden-Zeeland als
Zeeuws-Vlaanderen. En dat niet
alleen. "Ik kan me levendig voor
stellen dat er straks ook uit Zee
land zelf veel mensen best eens
willen meevaren", vertolkt Rinus
Rentmeester. Sinds enkele jaren
is hij eigenaar van café-restau-
rant De Steiger op het oude
Veerplein van Hoedekenskerke.
Hoewel de pont niet direct voor
zijn deur aanlegt, is hij een van
de mensen geweest die graag
een veerbootje terug wilden
Overigens heeft de veerverbin-
ding tussen Hoedekenskerke en
Terneuzen al een lange historie
achter de rug. In oude akten is te
lezen dat er al in het jaar 1454
naar “de overkant” werd geva
ren. Begin vorige eeuw voeren
vanuit Hoedekenskerke zelfs
meerdere beurtveren: naar Ant
werpen, Middelburg en Vlissin
gen, Bergen op Zoom, Hulst,
Dordrecht en Rotterdam. Vanaf
1850 werd een stoomboot inge
zet en die voer tussen Hoede
kenskerke, Vlissingen en Terneu
zen. Later kwamen daar nog an
dere plaatsen bij, zoals Borssele,
Breskens, Walsoorden en Hans
weert. Vanaf 1927 ging er een
stoomtram <ijden tussen Hoede
kenskerke en Goes en dat zorg
de voor verdere ontsluiting. Ook
treinreizigers konden vanaf dat
moment immers met de veer
boot mee. De exploitatie van de
ze lijn werd in 1947 gestopt. Het
definitieve doek voor de veer
dienst viel op 2 januari 1972. Er
waren te weinig passagiers en
de exploitatiekosten werden te
hoog. Einde veer dus. Jammer,
vonden veel passagiers die re
gelmatig de overtocht maakten.
"Want de koffie en snert waren
van uitstekende kwaliteit in de
salon van de Prins Willem I", zo
weten oudere Zeeuwen zich te
herinneren.
Wie mee wil varen met de De
nick betaalt f 12,50 voor en enke
le reis en f 20,- voor een retour.
Fietsen kunnen gratis mee. Wie
een combikaart neemt met de
stoomtram betaalt vanuit Goes
voor een enkele reis f 17,50 en
voor een retour f 30,-. Kinderen
half geld. Voor deze prijs heeft
men overigens een heel mooi
dagvullend arrangement. Duur?
"Dat denk ik niet, want de tarie
ven komen in grote lijnen over
een met de andere pontjes die
deze zomer in Zeeland zijn gaan
varen", aldus Rinus de Bart. En
Rinus Rentmeester van "De Stei
ger", zelf een der sponsors van
de nieuwe verbinding vult aan:
“En waar vind je zó'n veelzijdig
Ander verschil met de 'grote'
Sails is dat niet alleen histori
sche schepen de haven van
Vlissingen aandoen. Jaap
Heijliger: „We proberen juist
een mix te geven van histo
risch en modern. Natuurlijk
komen mooie, oude schepen
naar Vlissingen om zich aan
het publiek te laten zien. Maar
er zijn ook moderne schepen
te bezichtigen".
dinsdag, woensdag en donder
dag om 12.00, 15.00 en, 18.00
uur. In Terneuzen op dezelfde
dagen om 10.30, 13.30 en 16.30
uur. De veerboot vaart deze zo
mer tot 4 september a.s.
Wie alle informatie over de
Zeeuwse pontjes bij de hand
wil hebben kan de Almanak
van de Zeeuwse Pontjes ko
pen bij de VW's. Want de
grote veerboten mogen te
zijner tijd dan uit de vaart
gaan. Zeeland veert met klei
ne pontjes overal weer op!
de komst van de twee Russi
sche zeiljachten Ariel en Za-
rya. Dit zijn echte race-boten
die over de oceaan heen
scheuren". Peter de Kam valt
bij: „De bemanningen van de
ze schepen worden een beetje
geadopteerd door de beman
ning van De Eendracht. Als de
berichten in de kranten waar
zijn, hebben die mannen het
namelijk niet breed en daar
om worden ze een beetje op
sleeptouw genomen. Zo gaat
dat hè, in de zeilwereld".
De klipper Oostvogel, gebouwd in 1897, is ongetwijfeld een
grote publiekstrekker tijdens de Small Sail Vlissingen.
organiserende stichting. De
Kam: „Maar dat hangt natuur
lijk ook een beetje af van het
succes van deze eerste editie.
We verwachten overigens een
behoorlijke toeloop van men
sen". Advies van de organisa
tie aan het publiek is dan ook
Dinsdag 11 augustus kunnen de liefhebbers
van het oude Zeeuwse landleven hun hart
weer ophalen. In Baarland, in de Zak van
Zuid-Beveland, wordt die dag de jaarlijkse
Oogstdemonstratie met trekpaarden gehou
den.
De demonstratie wordt verzorgd door niet minder
dan 21 trekpaarden. De organisatie is in handen
van de stichting Het Werkend trekpaard. Plaats:
een perceel wintertarwe nabij camping Schel-
deoord onder Baarland. De demonstratie begint
om 16.00 uur en duurt tot ongeveer 21.00 uur. Vijf
uur lang dus nostalgie aan de boorden van de
Westerschelde waar de camping is te vinden.
Overigens alleen bij goede weersomstandighe
den. Want mocht 't regenen en stormen, dan
wordt uitgeweken naar dinsdag 18 augustus a.s.,
een week later dus. L.Reijnierse vertelt: "Het unie
ke van deze demonstratie is dat twee zelfbinders,
elk getrokken door drie trekpaarden, aan het werk
te zien zijn. In Zeeland zijn nog maar enkele zelf
binders, welke in staat zijn goed werk te leveren.
Eén zelfbinder is compleet gerestaureerd door fa
milie de Visser uit Biggekerke, de andere is eigen
dom van de Stichting Het Werkend Trekpaard en
wordt in bedrijf gehouden door A. Verhage. Een
De mensen die zowel in Mid
den-Zeeland als Zeeuws-Vlaan
deren het toerisme nieuwe im
pulsen willen geven zijn blij met
het nieuwe veerbootje. Rinus de
Bart vertelt: "Het is vooral de
Stoomtrein Goes-Borsele die
daarbij het voortouw neemt.
Langs de spoorlijn onder Nisse
is 'n tijdje geleden het nieuwe
Trekkermuseum geopend. Dat is
eigenlijk nü al te klein. Er wordt
bekeken of 't mogelijk is dit voor
Nederland unieke museum naar
Hoedekenskerke te krijgen. We
hebben hier immers een heel
leuk station geopend voor de
stoomtrein. Er is hier veel te
zien. Bovendien zijn er de laatste
jaren veel fietsroutes door de
Zak van Zuid-Beveland geo
pend. Dat is bijvoorbeeld weer
de verdienste van het Bureau
voor Toerisme. Hoewel we in dit
deel van Zeeland wel enkele
grotere recreatiebedrijven heb
ben, mikken we toch vooral op
kleinschaliger projecten. Platte-
landstoerisme zou je kunnen
zeggen. Een ideaal gebied ook
om met .de fiets te verkennen.
Op haar beurt timmert ook de
Alle schepen die liggen afge
meerd zijn tijdens Small Sail
voor het publiek toegankelijk
voor bezichtiging. De meeste
schepen doen daarnaast re
gelmatig rondvaarten, waarbij
het publiek een stukje mee de
Schelde op kan. Vrijdagavond
is er de voor de Sail zo type
rende parade. „Alle schepen
varen dan, mooi opgetuigd en
prachtig verlicht, langs de
Boulevar. Daar wordt dan net
de midzomernachtmarkt ge
houden. De Kam: „Vanaf de
kade, waar de marktkramen
opgesteld staan, ontstaat dan
een prachtig uitzicht. De orga
nisatie van de nachtmarkt zet
de kramen extra ruim op, zo
dat het zicht op het water niet
belemmerd wordt".
Verder is er aandacht voor het
in Vlissingen zo belangrijke
loodswezen. „Ook in dit op
zicht laten we het verschil tus
sen vroeger en nu goed zien.
Vroeger zaten de Vlaamse en
Nederlandse roeiers vlak
naast elkaar. Beide groepen
hadden een mannetje op de
uitkijk staan. Zodra die een
schip zag, rende hij naar zijn
thuisbasis om de roeiers en
een loods te halen. Want wie
het eerst een loods op het
schip kon afzetten, was zeker
van werk. Tegenwoordig gaat
dat natuurlijk heel anders. Tij
dens de Small Sail laten we
zien hoe het vroeger gebeur
de en hoe de moderne loods
zijn werk uitoefent".
Magdalenastraat 5, Goes
Tel. 0113-215715
[P.V.C. Zeelandfl
Behalve voor historische
schepen is er ook aandacht
voor modernere schepen.
„Waar we heel trots op zijn is
naar de voo
profiteer nu!
«mmk
14.00 u.
14.00 u.
14.00 u.
zaterdag
zondag
woensdag
donderdag20.00 u.
vrijdag20.00 u.
zaterdag19.00-22.00 u.
zondag20.00 u.
maandag, dinsdag ....20.00 u.
woensdag20.00 u.
ACTIE
SPANNING