Zeeland veert deze zomer sterker op dan ooit Hoedekenskerke weer veerhaven Nostalgie in Baarland P.V.C. Zeeland specialist in kozijnen en dakkapellen Drukte verwacht bij Small Sail Vlissingen r. ZOMER IN ZEELAND Les Grecs Oogsten met 21 Zeeuwse trekpaarden GRAND THEATER GOES 0113-215165 fOj de bevelander c JAARGANG 50 - NUMMER 31 it WEKELIJKS HUIS AAN HUIS OP NOORO-EN ZUID-BEVELAND Bef voor een gratis advies: (0113) 13 04 54 PZC WEEKBLADEN jjj Saloniki nodigt u uit vrijdag 31 juli VAKANTIEBIJLAGE NOORD-BEVELAND zie pagina 15, 16 en 17 De aanlegsteiger nog in aanbouw in Hoedekensker ke. Vrijdag 31 juli wordt voor genodigden de eerste overtocht naar Terneuzen vice versa gemaakt. De Denick BELBIOS 0900-9363 WOENSDAG 29 JULI 1998 De overtocht Het driemanschap dat aan Bevelandse kant veel werk heeft verzet om weer een trein-bootverbinding te krijgen tussen Goes en Terneuzen: vlnr Rinus Rentmeester, Rinus de Bart en Alexander de Vries. FILMPROGRAMMA VANAF 30 JULI T/M 5 AUGUSTUS 1998 Avontuur Toeloop P.V.C. Zeeland is gespecialiseerd in het plaatsen van kunststof kozijnen, deuren en dakkapellen. Deze zorgen voor een groot deel voor het karakter en de uitstraling van uw woning. Daarom laat P.V.C. Zeeland de klanten vrij in hun creativiteit. Met de fantasie van de klant als uitgangspunt en showroom aan de Albert het persoonlijk advies van P.V.C. Zeeland wordt uw huis omgetoverd tot een klein paradijsje. Klipper Historie De tarieven Vlissingen staat volgende week (7, 8 en 9 augustus) helemaal in het teken van de scheepvaart. Dan wordt in de Scheldestad namelijk Small Sail Vlis singen 1998 gehouden. Het maritieme evenement is een afgeleide van de 'grote' Sail, maar omvat méér dan alleen een parade met mooie historische schepen, benadrukken Peter de Kam en Jaap Heijli ger van de organiserende werkgroep Small Sail. Impulsen Rondvaarten bij: SALONIKI &r— P.V.C. Zeeland Geadopteerd 6E WEEK 4E WEEK r Plesmanweg I 18 in Goes. rwaarden (advertentie) Reserveren gewenst lf)P KOZI-JNëN:_ iFUR BIJ AANKQI GRATIS VOORD] NU Het motorschip Denick 1 van rederij De Vries uit Hansweert, waarmee de veerverbinding over de Westerschelde wordt onderhouden. Overigens is de kans aanwezig dat ook een tweede, grotere veerboot van dezelfde rederij af en toe wordt ingezet, afhankelijk van de omstandigheden. Overtuig uzelf en bel onderstaand telefoonnum mer of maak een afspraak voor een bezoek aan onze De Bevelander maakt deel uit van de Zeeland Combinatie huis-aan-huis- bladen In Zeeland. Totale oplage: 181.000 ex. hebben tussen Hoedekenskerke en Terneuzen. Begrijpelijk. Want zijn Steiger ligt op een van de mooiste locaties van Zeeland. Rentmeester: "Ik herinner me dat vroeger altijd werd gespro ken over 't bootje tussen Hoede kenskerke en Terneuzen. Veel mensen uit Beveland en ook wel van Walcheren gingen naar de markt in Terneuzen. En omge keerd gingen veel mensen van de overkant op dinsdag naar de markt in Goes. Ik denk dat veel ouderen, maar ook jongeren, dat best weer eens wiilen over doen", aldus de eigenaar van De Steiger. Zoals gezegd wordt er vanaf 1 augustus a.s. weer gevaren tus sen Hoedekenskerke en Terneu zen. Dat gebeurt met het motor- gemeente Terneuzen aan de weg met zijn "Portaal van Vlaan deren" om het toerisme te be vorderen. Ook voor onze eigen bevolking is er nu en straks veel aan de "overkant" te zien. Het in formatiecentrum van de Wester schelde Oever Verbinding kan bijvoorbeeld een aantrekkelijk doel zijn om heen te varen". Vraag en om zoveel mogelijk met het openbaar vervoer te komen. „We zijn op dit moment nog bezig om te kijken of we pen delbussen naar het centrum in kunnen zetten, zodat niemand ook maar iets hoeft te mis sen", besluit De Kam. bev Wie straks met de Denick wil worden overgezet moeten reke nen op een reistijd van onge veer 75 minuten. Dat is 'n beetje afhankelijk van wind en stroom. Hoewel de haven van Hoede kenskerke anno 1998 bij laag water nauwelijks is binnen te va ren, vanwege het slib, hoeft men niet bang te zijn vast te ko men zitten. Want er is een nieu we steiger gebouwd aan de an dere kant van de havendijk, rechtstreeks op het dijktalud van de Westerschelde dus. Ook op winderige dagen, waarvan we er dit jaar al de nodige hebben gehad, kan de Denick uitvaren. Want het gaat om. een stabiel schip. Rinus de Bart: "Juist op zulke dagen is 't natuurlijk aar dig dat je met de stoomtreih naar Hoedekenskerke kunt rij den. Want veel mensen zullen er dan tegenop zien om met de fiets te gaan. Op dat punt onder scheidt deze trein-bootverbin- ding zich van de andere pontjes die we sinds kort in Zeeland hebben". Onze succesvolle punten: Eisen fabricage Eisen montasedienst Gratis vrijblijvend advies Gratis bezoek van een van onze adviseurs Gespreide betaling. indien gewenst moselijk IO Jaar garantie op fabricage, montage, materiaal en hang- en sluitwerk Oplage: 39.500 ex. Uitgave: Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant b.v. Voorstad 22, Postbus 5, 4460 AA Goes. Tel. (0113) 273000. Fax (0113) 273010 Exploitatie: Ch. van den Oosterkamp (0113) 273000 Privé (0118) 417802 Administratie: PZC Oost-Souburgseweg 10, postbus 18. 4380 AA Vlissingen. Advertentieverkoop: Kantoor Goes, Voorstad 22, Postbus 5 4460 AA Goes, tel.: (0113) 273000 fax: (0113) 273010 Henk Mallekote (0113) 273022 privé (0113) 342535). Pieter Karman (0113) 273021 privé (0113) 613394). Redactie: Hans Meijer (0113) 273028 Redactle-adres: Voorstad 22, Postbus 5, 4460 AA Goes. Bezorging: 0800-0231231 Druk: Wegener Nieuwsdruk Zeeland, Postbus 18, 4380 AA Vlissingen. Druktechniek: offsetrotatie. Sluitingstijd redactie: maandag 10.00 uur. Advertenties: maandag 17.00 uur. zelfbinder maait het graan en bindt het tot scho ven. Het voorttrekken van een zelfbinder is een zwaar karwei voor de paarden. Dit komt omdat de zelfbinder uit veel draaiende delen bestaat. Bo vendien moet, voor een goed resultaat, de machi ne met vrij hoge snelheid worden voortbewo gen." De schoven worden met een prachtig ge restaureerde boerenwagen, getrokken door twee trekpaarden, afgevoerd. Behalve het maaien wordt ook graan gedorst met een antieke dors machine. Twee paarden worden ingezet voor het bewerken van de stoppel met een ploeg en een cultivator. De Zeeuwse Vlegel zal met een stand aanwezig zijn om hun product, milieuvriendelijk geteeld graan, te promoten. Verder zal nog een aantal streekproducten worden gepresenteerd. De Stichting Het Werkend Trekpaard zal met een informatiestand aanwezig zijn en er zijn foto's van trekpaarden in aktie te koop. Er zal volop ruimte zijn voor de liefhebbers om te fototgraferen en te filmen. Parkeerruimte (gratis) is volop aanwezig. Routebeschrijving: A-58-afslag 's-Gravenpolder - 's-Gravenpolder - Hoedekenskerke - Baarland bordjes Camping volgen. Kortom: een schilder achtig zomeravondje onder Baarland, waar zowel boeren, burgers als buitenlui welkom zijn. schip Denick van Alexander de Vries, een jong en vindingrijk ondernemer uit Hansweert. Evenals de stoomtram heeft de Denick de passagiers de nodige nostalgie te bieden. Alexander: "De boot werd in 1928 gebouwd en onderhield de veerdiensten tussen het Duitse vasteland en de Duitse waddeneilanden. Ruim tien jaar geleden werd de boot gemoderniseerd en ge schikt gemaakt voor rondvaar ten en de sportvisserij. We heb ben een capaciteit voor onge veer honderd mensen. Een boot ook die erg geschikt is voor de Westerschelde. We hebben vo rig jaar regelmatig gevaren van af Hansweert naar Terneuzen. De passagiers vonden 't prach tig. Want waar is zoveel te zien als op de Westerschelde. Er zijn geweldige zandplaten en tijdens de overtocht is eigenlijk pas goed te zien hoeveel bochten er in de zeearm zitten. Je ziet impo sante zeeschepen recht op je af komen, maar daarna ook weer door de ligging van de vaargeu len van je afwenden". water. We zitten hier op een uniek plekje. Ik kan me voorstel len, wanneer het pontje een suc ces wordt, dat er ook rondvaar ten over de Westerschelde kun nen worden georganiseerd van uit Hoedekenskerke richting WOV". De nieuwe veerverbin- ding wordt met veel feestelijk vertoon in het weekend van 1 en 2 augustus a.s. in gebruik geno men. De opening valt samen met het evenement Reisvaerdig Beveland. Kaarten voor "het bootje" zijn verkrijgbaar bij de Steiger, de stoomtrein, op de boot zelf en in Zeeuws-Vlaande- ren bij café De Westkant in Ter neuzen. De afvaarten zijn in Hoedekenskerke op zondag, De deelnemende schepen, zo'n vijfentwintig stuks, liggen afgemeerd aan de Piet Heijn- kade en de kleine sluis bij het NS-station. Daar zijn ze voor het publiek te bezichtigen. Heij- liger: „We hebben ons bij de organisatie vooral gericht op de historische zeilboten zoals je ze vandaag de dag nog in Zeeland tegenkomt. Schepen die veelal aan het begin van deze eeuw zijn gebouwd als werkvaartuig en tegenwoor dig dienst doen als passa giersschip. De Avontuur is hier een bekend voorbeeld van. Of de echte oude hoog aars Yerseke 36. Maar ook niet specifiek Zeeuwse schepen komen naar Vlissingen". Een voorbeeld daarvan is de Oost- vogel. Dit schip is met zijn 101 jaren het oudste deelnemende schip. Small Sail Vlissingen 1998 kent behalve het programma op het water ook een flink aan tal activiteiten aan de vaste wal. De ondernemers in de binnenstad richten hun etala ges maritiem in en overal zijn optredens te bezoeken. Het maritieme evenement jaarlijks terug moeten keren. Dat is ten minste de bedoeling van de (advertentie) „De Oostvogel werd in 1897 gebouwd als vrachtschip", weet Heijliger. „En nu is het een prachtige klipper, echt een lust voor het oog". De Yerseke 36 (YE 36), één van de laatste nog zeilende Zeeuwse hoogaarzen, is ook aanwezig. Grappig is in dit op zicht dat de jachthoogaars Bankert, een exacte replica van de YE 36, eveneens de Vlissingse haven bezoekt. Of het publiek de twee schepen uit elkaar zou kunnen houden? Heijliger lacht. „Ik denk het wel. De Yerseke 36 is natuur lijk een echt oud schip. Je ziet er bij wijze van spreken de ou de lagen verf zo opzitten. De Bankert is daarentegen een nieuw schip. Maar het is in derdaad wel grappig om de twee schepen nu eens naast elkaar te kunnen zien". (Van een onzer redacteuren) Hoedekenskerke. Vanaf 1 augustus a.s. heeft Zeeland er weer een bijzondere boot- verbinding bij: tussen Hoe dekenskerke en Terneuzen vice versa. Waarom bijzon der? "Omdat daarmee een stukje historie terugkomt. Want het veerbootje dat over de Westerschelde gaat varen sluit direct aan op de oude stoomtramverbinding Goes-Borsele". Aldus vertelt Rinus de Bart uit Hoede kenskerke die nauw betrok ken is bij het in ere herstel len van de trein-bootverbin ding tussen Beveland en Zeeuws Vlaanderen. Auto's kunnen niet op de boot. Wél fietsers en voetgangers. Ook dus de reizigers die een ritje maken met de antieke stoom tram Goes-Borsele. Die kunnen uit- en instappen op het schil derachtige stationnetje aan de voet van de Westerscheldedijk. 't Is een paar honderd meter lo pen naar de steiger waar de veerboot vanaf 1 augustus re gelmatig zal aanleggen. Dat is niet op het havenplateau, waar tot 1972 de veerboot aanlegde, maar aan een nieuwe steiger die buitendijks is gebouwd. Twee ton heeft de nieuwe aanleg plaats gekost. Maar de gemeen te Borsele en de Provincie had den dat er graag voor over. Want de herstelde trein- boot- verbinding kan nieuwe impul sen geven aan het toerisme in zowel Midden-Zeeland als Zeeuws-Vlaanderen. En dat niet alleen. "Ik kan me levendig voor stellen dat er straks ook uit Zee land zelf veel mensen best eens willen meevaren", vertolkt Rinus Rentmeester. Sinds enkele jaren is hij eigenaar van café-restau- rant De Steiger op het oude Veerplein van Hoedekenskerke. Hoewel de pont niet direct voor zijn deur aanlegt, is hij een van de mensen geweest die graag een veerbootje terug wilden Overigens heeft de veerverbin- ding tussen Hoedekenskerke en Terneuzen al een lange historie achter de rug. In oude akten is te lezen dat er al in het jaar 1454 naar “de overkant” werd geva ren. Begin vorige eeuw voeren vanuit Hoedekenskerke zelfs meerdere beurtveren: naar Ant werpen, Middelburg en Vlissin gen, Bergen op Zoom, Hulst, Dordrecht en Rotterdam. Vanaf 1850 werd een stoomboot inge zet en die voer tussen Hoede kenskerke, Vlissingen en Terneu zen. Later kwamen daar nog an dere plaatsen bij, zoals Borssele, Breskens, Walsoorden en Hans weert. Vanaf 1927 ging er een stoomtram <ijden tussen Hoede kenskerke en Goes en dat zorg de voor verdere ontsluiting. Ook treinreizigers konden vanaf dat moment immers met de veer boot mee. De exploitatie van de ze lijn werd in 1947 gestopt. Het definitieve doek voor de veer dienst viel op 2 januari 1972. Er waren te weinig passagiers en de exploitatiekosten werden te hoog. Einde veer dus. Jammer, vonden veel passagiers die re gelmatig de overtocht maakten. "Want de koffie en snert waren van uitstekende kwaliteit in de salon van de Prins Willem I", zo weten oudere Zeeuwen zich te herinneren. Wie mee wil varen met de De nick betaalt f 12,50 voor en enke le reis en f 20,- voor een retour. Fietsen kunnen gratis mee. Wie een combikaart neemt met de stoomtram betaalt vanuit Goes voor een enkele reis f 17,50 en voor een retour f 30,-. Kinderen half geld. Voor deze prijs heeft men overigens een heel mooi dagvullend arrangement. Duur? "Dat denk ik niet, want de tarie ven komen in grote lijnen over een met de andere pontjes die deze zomer in Zeeland zijn gaan varen", aldus Rinus de Bart. En Rinus Rentmeester van "De Stei ger", zelf een der sponsors van de nieuwe verbinding vult aan: “En waar vind je zó'n veelzijdig Ander verschil met de 'grote' Sails is dat niet alleen histori sche schepen de haven van Vlissingen aandoen. Jaap Heijliger: „We proberen juist een mix te geven van histo risch en modern. Natuurlijk komen mooie, oude schepen naar Vlissingen om zich aan het publiek te laten zien. Maar er zijn ook moderne schepen te bezichtigen". dinsdag, woensdag en donder dag om 12.00, 15.00 en, 18.00 uur. In Terneuzen op dezelfde dagen om 10.30, 13.30 en 16.30 uur. De veerboot vaart deze zo mer tot 4 september a.s. Wie alle informatie over de Zeeuwse pontjes bij de hand wil hebben kan de Almanak van de Zeeuwse Pontjes ko pen bij de VW's. Want de grote veerboten mogen te zijner tijd dan uit de vaart gaan. Zeeland veert met klei ne pontjes overal weer op! de komst van de twee Russi sche zeiljachten Ariel en Za- rya. Dit zijn echte race-boten die over de oceaan heen scheuren". Peter de Kam valt bij: „De bemanningen van de ze schepen worden een beetje geadopteerd door de beman ning van De Eendracht. Als de berichten in de kranten waar zijn, hebben die mannen het namelijk niet breed en daar om worden ze een beetje op sleeptouw genomen. Zo gaat dat hè, in de zeilwereld". De klipper Oostvogel, gebouwd in 1897, is ongetwijfeld een grote publiekstrekker tijdens de Small Sail Vlissingen. organiserende stichting. De Kam: „Maar dat hangt natuur lijk ook een beetje af van het succes van deze eerste editie. We verwachten overigens een behoorlijke toeloop van men sen". Advies van de organisa tie aan het publiek is dan ook Dinsdag 11 augustus kunnen de liefhebbers van het oude Zeeuwse landleven hun hart weer ophalen. In Baarland, in de Zak van Zuid-Beveland, wordt die dag de jaarlijkse Oogstdemonstratie met trekpaarden gehou den. De demonstratie wordt verzorgd door niet minder dan 21 trekpaarden. De organisatie is in handen van de stichting Het Werkend trekpaard. Plaats: een perceel wintertarwe nabij camping Schel- deoord onder Baarland. De demonstratie begint om 16.00 uur en duurt tot ongeveer 21.00 uur. Vijf uur lang dus nostalgie aan de boorden van de Westerschelde waar de camping is te vinden. Overigens alleen bij goede weersomstandighe den. Want mocht 't regenen en stormen, dan wordt uitgeweken naar dinsdag 18 augustus a.s., een week later dus. L.Reijnierse vertelt: "Het unie ke van deze demonstratie is dat twee zelfbinders, elk getrokken door drie trekpaarden, aan het werk te zien zijn. In Zeeland zijn nog maar enkele zelf binders, welke in staat zijn goed werk te leveren. Eén zelfbinder is compleet gerestaureerd door fa milie de Visser uit Biggekerke, de andere is eigen dom van de Stichting Het Werkend Trekpaard en wordt in bedrijf gehouden door A. Verhage. Een De mensen die zowel in Mid den-Zeeland als Zeeuws-Vlaan deren het toerisme nieuwe im pulsen willen geven zijn blij met het nieuwe veerbootje. Rinus de Bart vertelt: "Het is vooral de Stoomtrein Goes-Borsele die daarbij het voortouw neemt. Langs de spoorlijn onder Nisse is 'n tijdje geleden het nieuwe Trekkermuseum geopend. Dat is eigenlijk nü al te klein. Er wordt bekeken of 't mogelijk is dit voor Nederland unieke museum naar Hoedekenskerke te krijgen. We hebben hier immers een heel leuk station geopend voor de stoomtrein. Er is hier veel te zien. Bovendien zijn er de laatste jaren veel fietsroutes door de Zak van Zuid-Beveland geo pend. Dat is bijvoorbeeld weer de verdienste van het Bureau voor Toerisme. Hoewel we in dit deel van Zeeland wel enkele grotere recreatiebedrijven heb ben, mikken we toch vooral op kleinschaliger projecten. Platte- landstoerisme zou je kunnen zeggen. Een ideaal gebied ook om met .de fiets te verkennen. Op haar beurt timmert ook de Alle schepen die liggen afge meerd zijn tijdens Small Sail voor het publiek toegankelijk voor bezichtiging. De meeste schepen doen daarnaast re gelmatig rondvaarten, waarbij het publiek een stukje mee de Schelde op kan. Vrijdagavond is er de voor de Sail zo type rende parade. „Alle schepen varen dan, mooi opgetuigd en prachtig verlicht, langs de Boulevar. Daar wordt dan net de midzomernachtmarkt ge houden. De Kam: „Vanaf de kade, waar de marktkramen opgesteld staan, ontstaat dan een prachtig uitzicht. De orga nisatie van de nachtmarkt zet de kramen extra ruim op, zo dat het zicht op het water niet belemmerd wordt". Verder is er aandacht voor het in Vlissingen zo belangrijke loodswezen. „Ook in dit op zicht laten we het verschil tus sen vroeger en nu goed zien. Vroeger zaten de Vlaamse en Nederlandse roeiers vlak naast elkaar. Beide groepen hadden een mannetje op de uitkijk staan. Zodra die een schip zag, rende hij naar zijn thuisbasis om de roeiers en een loods te halen. Want wie het eerst een loods op het schip kon afzetten, was zeker van werk. Tegenwoordig gaat dat natuurlijk heel anders. Tij dens de Small Sail laten we zien hoe het vroeger gebeur de en hoe de moderne loods zijn werk uitoefent". Magdalenastraat 5, Goes Tel. 0113-215715 [P.V.C. Zeelandfl Behalve voor historische schepen is er ook aandacht voor modernere schepen. „Waar we heel trots op zijn is naar de voo profiteer nu! «mmk 14.00 u. 14.00 u. 14.00 u. zaterdag zondag woensdag donderdag20.00 u. vrijdag20.00 u. zaterdag19.00-22.00 u. zondag20.00 u. maandag, dinsdag ....20.00 u. woensdag20.00 u. ACTIE SPANNING

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1998 | | pagina 1