KIEKIERIS Tranen met tuiten voor afgekeurde wipkippen EB IE EET NSB IETS PRAXIS ANNEMAREL HETOP PLAFOND OF WAND thebst Veiliger en stiller tracé gezocht voor de Sloelijn Vervoer per spoor zal mogelijk verdubbelen i Jailhouseparty met fungamer en de eerste 100 bezoekers hijsen wij in een boevenpak --- I r Speeltuinverenigingen zitten met handen in het haar de Klerk parketvloeren 329T c jUMMtMHt Timberland boot n. 299,- I de bevelander 4E WEEK hnSIEVENSPIELBEOfiim GRAND THEATER GOES 0113-215165 Onze wintermode is anders..,. JAARGANG 49 - NUMMER 42 0118-626721 middelburg PZC WEEKBLADEN WEKELIJKS HUIS AAN HUIS OP NOORD-EN ZUID-BEVELAND Veel extra werk Geen lolletje DEMONSTRATIE ALABASTINE REPARATIE- PRODUCTEN ZATERDAG 18 OKTOBER VAN 9.00 UUR TOT 17.00 UUR FILMPROGRAMMA VANAF 16 t/m 22 OKTOBER 1997 Super You trendshop Grote Kade 42a Goes, tel. 0113-228821 WOENSDAG 15 OKTOBER 1977 DISCOVERVOER 1 BEL BI OS 0900-9363^ "Teveel van het zelfde?" Wij adviseren u graag! Verdubbeling Toekomstig vervoer Emotionele binding Een oktober-nummer van De Au- tokrant met veel informatie. Nieuwe modellen bij de Goese merkendealers, twee testversla gen en de laatste regionale in formatie Groot is moeilijk Mrikl Cursus ZVU rm Groei Sloegebied Wij zijn er niet voor de massa, lit maar voor w 4.. - ito de beve zaterdag: r I XXJ o DOE Van één onzer redacteuren 's-GRAVENPOLDER - Jarenlang koesterden de vrij willigers van de speeltuinverenigingen hun wipkip pen, glijbanen, klim- en klauterrekken en hobbel paarden. Dezelfde wipkippen die nu te hoog blij ken te zijn. De glijbanen die afgekeurd worden vanwege het gevaar op jaskoordbeknelling net als de klauterrekken en de hobbelpaarden. 'Een ge vaar voor de kinderen', roept de keuringsdienst. Het is dan ook opknappen of verwijderen. Wordt het een kaalslag in de Bevelandse speeltuinen? De Bevelander maakt deel uit van de Zeeland Combinatie huis-aan-huls- bladen in Zeeland. Totale oplage: 176.455 ex. vliegen van de wipkip naar de houten trein en weer terug naar het kleine speelhuisje. Een ongeluk zit in een klein hoekje. „Allemaal waar", zegt Marlie zoals maar In het dorpje Nisse moesten twee van de zes toestellen het veld ruimen. Een houten hob belpaard vanwege jaskoord beknelling en draaiende stoel tjes. Langs de kant van de weg leggen, konden ze niet en dus staan ze nu in de achter- Bij de foto: De passerende goederentrein bij de spoor weg te Heinkenszand. donderdag vrijdag zaterdag zondag maandag, dinsdag woensdag voor de heenreis bellen 0113-351717, voor de terugreis dienstregeling 20.00 u. 19.00-21.30 u. 14.00-19.00-21.30 u. 14.00-19.00-21.30 u. 20.00 u. 14.00-20.00 u. 3 Opril Grote Markt 114461 AK Goes, Tel. 0113-270709 I seisplein 5 Overigens wordt verwacht dat het vervoer per spoor in de komende jaren zal groeien. Landelijk, maar zeker ook van en naar het Sloegebied. Drs. E. Blaas meldt daarover in zijn studie, die ook van belang is voor de ontwikkeling van de Zak van Zuid- Beveland: Het Spoorvervoer in Neder land had in 1996 een totale omvang van 20,8 miljoen ton. Ten opzichte van 1995 was sprake van een groei in het in ternationale vervoer en een daling van het nationale ver voer. In totaliteit was er spra ke van een stabilisatie van het niveau van 1995. Spoorver voer heeft een marktaandeel van circa 3% van het totale vervoer in Nederland. Van en naar het Sloegebied werd in 1996 700.000 ton via het spoor vervoerd. Met name staal (Britisch Steel) en che mie (Eurogas) zijn belangrijke DOE Landelijke prognoses voor het spoorvervoer in 2010 laten een groei zien naar 60 a 70 miljoen ton. Op dit moment laat Railned op verzoek van het ministerie van Verkeer en Waterstaat een onderzoek uit voeren door NEA. In dit on derzoek worden prognoses voor de periode tot 2020 ge maakt op basis van nieuwe economische scenario's van het CPB. In de loop van 1997 zullen de resultaten van dit onderzoek bekend worden ge maakt. Op basis van voorlopi ge resultaten zijn voor de Sloelijn prognoses voor de ja- Het valt veel vrijwilligers Oplage: 39.500 ex. Uitgave: Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant b.v. Voorstad 22, Postbus 5, 4460 AA Goes. Tel. (0113) 273000. Fax (0113) 273010 Exploitatie: Ch. van den Oosterkamp (0113)273000 Privé(0118)417802 Administratie: PZC Oost-Souburgseweg 10, postbus 18, 4380 AA Vlissingen. Advertentieverkoop: Henk Mallekote (0113) 273022 privé (0113) 342535). Pieter Karman (0113) 273021 privé (0113) 613394). Redactie: Hans Meijer (0113) 273028 Redactie-adres: Voorstad 22, Postbus 5, 4460 AA Goes. In de kleine dorpen is het pro bleem nog te overzien. Een paar wipkippen die opgeknapt moeten worden, een glijbaan die moet worden aangepast. Er zijn wel wat mensen te vin den die hun handen uit de mouwen willen steken. Het probleem ligt bij de grotere dorpen met meerdere speel- De Zeeuwse Volksuniversiteit in Middelburg start 29 oktober met de cursus huis en design over de styling van het interi eur. In De Steen aan de Beesten markt te Goes begint de cur sus om 19.45 uur. In podium 't Beest wordt ook een voorbe schouwing gegeven bij het to neelstuk Face the Music. Aan vang 19.00 uur. Informatie: 0118-634800. heb je dan jarenlang voor ge zorgd. Alles er aan gedaan om het er goed uit te laten zien en dat voldoet het plots niet meer. De vrijwilligers zijn een emotionele binding aange gaan en dit is moeilijk." Bezorging: (0113) 273000. Druk: PZC Grafische Bedrijven, Postbus 18, 4380 AA Vlissingen, Druktechniek: offsetrotatie. Sluitingstijd: advertenties maandag 17.00 uur. De speeltuinen worden ge rund door vrijwilligers. Zij on derhouden de tuinen en ste ken er menig vrij uurtje in zo dat de jeugd van het dorp er kan spelen. Spelen gaat altijd samen met builen en schram men. Kinderen zijn uitbundig Blok, consulente speelruimte van de stichting Impuls Zee land oftewel Zeeuwse steun functie welzijnswerk. „Maar één ongeluk is er al één te veel. Speeltuinen moeten vei lig zijn en daar moeten we naar toe. Het is niet altijd even leuk voor de vrijwilligers. Zij krijgen er veel werk bij, maar het is niet anders. Het is de wet." Alle speeltuinen in Ne derland zijn op veiligheidsei sen getoets. Bovenaan de lijst staat jaskoordbeknelling ge volgd door valhoogte en be- knellingsgevaar. Alle speeltoe stellen zijn daarop gekeurd en veel toestellen voldoen niet aan de eisen. In Driewegen woont mevrouw E. van Oosten- van Antwer pen. In het kleine dorpje in de zak van Zuid-Beveland staan zo'n tien speeltoestellen ver deeld over twee tuinen. „Eén speeltuin is nog maar vijf jaar oud. Bijna nieuw. Hoeveel toe stellen er goedgekeurd zijn? Eén." Eigenlijk kan Van Oosten het wel begrijpen. Een speeltuin moet aan alle veiligheidseisen voldoen en dus staan in Drie wegen alle vrijwilligers klaar om de zaak op te knappen. Houten plankje hier, plastic pijp daar. „Het is tot op bepaalde hoog te te begrijpen, maar af en toe zie ik het gevaarlijke van een toestel niet helemaal. Je bent ook al zo lang actief in de speeltuin. Het doet pijn als ie mand je erop wijst dat het niet goed is. We hebben vorig jaar een nieuwe houten zandboot gekocht. Vorig jaar! Daar zijn ook mankementen aan. Dat kun je je bijna niet voorstel len." door de aanleg van nieuwe havens. Hierdoor zullen meer goederentreinen nodig zijn om producten aan- en af te voeren. De huidige Sloelijn heeft voldoende capaciteit om de groei van het spoorvervoer op te vangen. De spoorverbin ding voldoet echter niet aan de gestelde milieu-eisen, zo als geluids- en trillingsover- last, en de veiligheidseisen bij de overwegen. Hierdoor is een aanpassing of verplaat sing van het huidige Sloelijn noodzakelijk. In het kader zijn vier alternatieven voor opti malisatie onderzocht. nul-alternatief: het traject van de Sloelijn blijft onge wijzigd: er komen aanpas singen op het gebied van geluid, trillingen en veilig heid. nul-plus-alternatief: het nul-alternatief, met een elektrische boven leiding. Elekrische locomo tieven hoeven hierdoor niet meer in Roosendaal gewis seld te worden door een diesellocomotief. alternatief 1: een deel van de bestaande Sloelijn wordt verlegd, waardoor Hein kenszand wordt vermeden. Ook hier wordt gekozen voor elektrificatie. alternatief 2: er komt een geheel nieuwe, geëlektrifi ceerde Sloelijn tussen Arne- muiden en Lewedorp, ter hoogte van de Sloedam. zwaar. Sommige speeltoestel len zijn volgens de keurings dienst in zo'n slechte staat dat opknappen financieel niet meer haalbaar is. De wipkip pen waar ze jarenlang voor gezorgd hebben, moeten er uit. Een gevaar voor de spe lende kinderen, maar een on geluk heeft zich nog nooit voorgedaan. De vrijwilligers dienen hun ei gen toestellen te slopen en langs de kant van de weg te leggen als grof vuil. De ge meente pikt de afgekeurde kip dan op. Marlie Blok kan het zich levendig indenken. „Daar producten die hier met de trein worden afgevoerd. Het is opvallend hoeveel bedrijven een spooraansluiting hebben (bijvoorbeeld Hoechst, O.L.A.Z., Pechiney en Ovet). In dit gebied heeft het spoorver voer een marktaandeel van 6’A%- Wordt het vervoer van aardolie buiten beschouwing gelaten dan stijgt het aandeel van het spoorvervoer naar 1072% en wijkt daarmee in gunstige zin af van het lande lijke gemiddelde. Het merendeel van het ver voer bestond uit unit-cargo vervoer. Dit houdt in dat in een trein wagens zitten voor meerdere klanten. Charter cargo vervoer, waarbij de wa gens voor 1 klant/bestemming bij elkaar zitten, deed zich met name bij het gasvervoer voor. ren 2005 en 2020 opgesteld. Het is de verwachting dat de ze voorlopige cijfers niet erg zullen afwijken van de defini tieve cijfers. In 2005 wordt verwacht dat van en naar het Sloegebied 1,3 miljoen ton goederen via het spoor vervoerd zullen worden. Dit zou een verdub beling betekenen van het hui dige vervoer. De belangrijkste verschijningsvormen zijn nat te bulk (chemische producten) en stukgoed&neo-bulk (onder andere staal, auto's en fruit). Tezamen vormen deze twee goederengroepen 75% van het totale vervoer. In 2020 zal het vervoer verder toenemen tot 2,1 miljoen ton, hetgeen een verdrievoudiging van het huidige vervoer zou inhouden. Door een verder gaande containerisatiegraad zal het aandeel van de contai nerstroom toenemen tot ruim 25%. Het aandeel van natte bulk en stukgoed&neo-bulk neemt iets af tot 70%. Overigens wordt er reke ning mee gehouden dat het aantal goederentrein- nen dat van de Sloespoor- lijn gebruik gaat maken niet zo sterk zal oplopen. Wel zullen de treinen meer wagens trekken en denkt men de capaciteit op te voeren door beter te bela den. Bezoekers van de informatie markt hebben een informatie- special Sloelijn ontvangen. Hierin worden de alternatie ven en de verdere procedure nader toegelicht. Belangstel lenden die niet op de informa tiemarkt aanwezig konden zijn, kunnen de informatiespe- cial aanvragen bij het Centraal Meldpunt 'Optimalisatie Rail- ontsluiting Sloe', telefoon 0118-686446 (contactpersoon Ellen Eversdijk). Praxis Goes, A. Joachimikade 30, tel. 0113 - 233220. De reden om een verken- ningsstudie uit te voeren is de economische groei van het Sloegebied in Vlissingen. In de nabije toekomst zal deze groei naar verwachting verder doorzetten, onder andere Omwonenden en andere be trokkenen zijn tijdens de markt geïnformeerd over de studie en in de gelegenheid gesteld een reactie te geven. Het betrof geen formele in spraakavond. De wettelijke in spraakprocedure is in dit sta dium nog niet van toepassing. De meningen, wensen en ideeën die tijdens de informa tiemarkt naar voren kwamen, worden wel gebruikt. Ze wor den verwerkt in een reactieno- ta en meegenomen in de vol gende fase van de studie: de Tracèstudie. Dit is een wette lijk vastgesteld traject waarin tijdens iedere fase mogelijk heid is tot inspraak van de burgers. tuinen. In 's-Gravenpolder staan verspreid over zes tui nen zo'n zeventig toestellen. Vrijwilligers zijn er bijna niet te vinden. Marlie Blok kent de moeilijkheden. „In de grotere dorpen is er geen samenbin dende factor. In Driewegen kent iedereen elkaar en samen willen ze zich best inzetten voor zo'n zaak. In 's-Graven polder ligt dat gewoon wat moeilijker." De operatie om alle toestellen te redden is in 's-Gravenpol der zo groot van omvang dat het bestuur het niet meer kan behappeiV In de zomer stap ten ze officieel op. Officieel, want ze moeten nog allerlei zaken afwikkelen. Eind okto ber wordt er een speciale le denvergadering gehouden. De vraag is dan of er nog een speeltuinvereniging blijft in het dorp. De heer E.J. Dekker heeft in een brief de inwoners aangeschreven. „We moeten de situatie uitleggen en hopen dat er enthousiaste mensen opstaan om te helpen." Maar met alleen vrijwilligers redt 's-Gravenpolder het niet. „Er is ook veel geld nodig. Geld wat de gemeente niet heeft. Gebeurt er niets, dan stappen we op. Het zal niet het eind betekenen van de speeltuinen, wel van de florerende speel tuinen in 's-Gravenpolder." Het is ,de leden van de speel tuinvereniging ernst. De ge meente heeft al wat hulp aan geboden in de vorm van een onderhoudsploeg, maar het is nog niét'gehoeg. Dekker: „Een ton zou erg welkom zijn. Het klinkt veel, maar voor een nieuwe glijbaan met wat klau- termogelijkheden ben je al snel dertigduizend gulden kwijt. Dan kom je met een ton ook niet ver." De gemeente heeft haar bereidwilligheid al getoond in de vorm van de onderhoudsploeg. „En geld vrijmaken voor de speeltuin verenigingen staat op de prio riteitenlijst", aldus Marlie Blok. tuin van de voorzitter en de secretaris. Marielle Harthoorn van speeltuinvereniging Wip- lala nam de stoeltjes over. „Het zijn de regels hè. Ze moesten er wel uit. Maar het is voor ons eigenlijk niet leuk meer. Ernstige ongelukken hebben zich hier nooit voorgedaan. Op een jongen met twee ge broken polsen na. Die sprong van een toestel af. Dat kunnen wij ook niet voorzien." De glijbaan, de motorfiets, het klimrek en de schommel mochten blijven staan. Er is niet veel overgebleven van het piepkleine speeltuintje. Harthoorn: „De schommels moeten nog opgeknapt worden. Anders hadden die ook nog weg ge moeten. Wat blijft er dan nog over?" Vrijwilliger zijn in een speeltuinvereniging is geen lolletje meer. Het is hard aan poten. Eerst de boel opknap pen en dan... „Logboeken bij houden. Van elk toestel om de twee weken een verslagje schrijven. De inspectie komt elk jaar even kijken. Wel jam mer dat het zo moet gaan. We kunnen natuurlijk geen Belgi sche toestanden hebben." Op initiatief van Rijkswa terstaat Directie Zeeland is onlangs in ontmoetings centrum 'De Stenge' te Heinkenszand een infor matiemarkt gehouden over de toekomst van de Sloelijn. Deze informatie is een afsluiting van de verkenningsstudie ‘Opti malisatie Railontsluiting Sloe', die onlangs in op dracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, is uitgevoerd. Hierin zijn de toekomst van de Sloe lijn, de problematiek die hiermee samenhangt en mogelijke oplossingen in kaart gebracht. Je -'«fa» 8496

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1997 | | pagina 1