KIEKIERIS
Tranen met tuiten voor
afgekeurde wipkippen
EB IE EET
NSB
IETS
PRAXIS
ANNEMAREL
HETOP
PLAFOND
OF WAND
thebst
Veiliger en stiller tracé
gezocht voor de Sloelijn
Vervoer per spoor zal mogelijk verdubbelen
i
Jailhouseparty
met fungamer en de eerste 100 bezoekers
hijsen wij in een boevenpak
---
I r
Speeltuinverenigingen zitten met handen in het haar
de Klerk parketvloeren
329T c
jUMMtMHt
Timberland boot
n. 299,-
I
de bevelander
4E WEEK
hnSIEVENSPIELBEOfiim
GRAND THEATER GOES 0113-215165
Onze wintermode
is anders..,.
JAARGANG 49 - NUMMER 42
0118-626721
middelburg
PZC WEEKBLADEN
WEKELIJKS HUIS AAN HUIS OP NOORD-EN ZUID-BEVELAND
Veel extra werk
Geen lolletje
DEMONSTRATIE
ALABASTINE REPARATIE-
PRODUCTEN
ZATERDAG 18 OKTOBER
VAN 9.00 UUR TOT 17.00 UUR
FILMPROGRAMMA
VANAF 16 t/m 22 OKTOBER 1997
Super You trendshop
Grote Kade 42a Goes,
tel. 0113-228821
WOENSDAG 15 OKTOBER 1977
DISCOVERVOER
1
BEL BI OS
0900-9363^
"Teveel van het zelfde?"
Wij adviseren u graag!
Verdubbeling
Toekomstig vervoer
Emotionele binding
Een oktober-nummer van De Au-
tokrant met veel informatie.
Nieuwe modellen bij de Goese
merkendealers, twee testversla
gen en de laatste regionale in
formatie
Groot is moeilijk
Mrikl
Cursus ZVU
rm
Groei Sloegebied
Wij zijn er niet voor
de massa, lit
maar voor w
4.. -
ito
de beve
zaterdag:
r
I
XXJ
o
DOE
Van één onzer redacteuren
's-GRAVENPOLDER - Jarenlang koesterden de vrij
willigers van de speeltuinverenigingen hun wipkip
pen, glijbanen, klim- en klauterrekken en hobbel
paarden. Dezelfde wipkippen die nu te hoog blij
ken te zijn. De glijbanen die afgekeurd worden
vanwege het gevaar op jaskoordbeknelling net als
de klauterrekken en de hobbelpaarden. 'Een ge
vaar voor de kinderen', roept de keuringsdienst.
Het is dan ook opknappen of verwijderen. Wordt
het een kaalslag in de Bevelandse speeltuinen?
De Bevelander maakt deel uit van de
Zeeland Combinatie huis-aan-huls-
bladen in Zeeland.
Totale oplage: 176.455 ex.
vliegen van de wipkip naar de
houten trein en weer terug
naar het kleine speelhuisje.
Een ongeluk zit in een klein
hoekje.
„Allemaal waar", zegt Marlie
zoals
maar
In het dorpje Nisse moesten
twee van de zes toestellen het
veld ruimen. Een houten hob
belpaard vanwege jaskoord
beknelling en draaiende stoel
tjes. Langs de kant van de
weg leggen, konden ze niet en
dus staan ze nu in de achter-
Bij de foto: De passerende
goederentrein bij de spoor
weg te Heinkenszand.
donderdag
vrijdag
zaterdag
zondag
maandag, dinsdag
woensdag
voor de heenreis bellen 0113-351717, voor de terugreis dienstregeling
20.00 u.
19.00-21.30 u.
14.00-19.00-21.30 u.
14.00-19.00-21.30 u.
20.00 u.
14.00-20.00 u.
3
Opril Grote Markt 114461 AK Goes,
Tel. 0113-270709
I
seisplein 5
Overigens wordt verwacht dat
het vervoer per spoor in de
komende jaren zal groeien.
Landelijk, maar zeker ook van
en naar het Sloegebied. Drs.
E. Blaas meldt daarover in zijn
studie, die ook van belang is
voor de ontwikkeling van de
Zak van Zuid- Beveland:
Het Spoorvervoer in Neder
land had in 1996 een totale
omvang van 20,8 miljoen ton.
Ten opzichte van 1995 was
sprake van een groei in het in
ternationale vervoer en een
daling van het nationale ver
voer. In totaliteit was er spra
ke van een stabilisatie van het
niveau van 1995. Spoorver
voer heeft een marktaandeel
van circa 3% van het totale
vervoer in Nederland.
Van en naar het Sloegebied
werd in 1996 700.000 ton via
het spoor vervoerd. Met name
staal (Britisch Steel) en che
mie (Eurogas) zijn belangrijke
DOE
Landelijke prognoses voor het
spoorvervoer in 2010 laten
een groei zien naar 60 a 70
miljoen ton. Op dit moment
laat Railned op verzoek van
het ministerie van Verkeer en
Waterstaat een onderzoek uit
voeren door NEA. In dit on
derzoek worden prognoses
voor de periode tot 2020 ge
maakt op basis van nieuwe
economische scenario's van
het CPB. In de loop van 1997
zullen de resultaten van dit
onderzoek bekend worden ge
maakt. Op basis van voorlopi
ge resultaten zijn voor de
Sloelijn prognoses voor de ja-
Het valt veel vrijwilligers
Oplage: 39.500 ex.
Uitgave: Uitgeverij Provinciale
Zeeuwse Courant b.v. Voorstad 22,
Postbus 5, 4460 AA Goes.
Tel. (0113) 273000. Fax (0113) 273010
Exploitatie:
Ch. van den Oosterkamp
(0113)273000
Privé(0118)417802
Administratie:
PZC
Oost-Souburgseweg 10,
postbus 18,
4380 AA Vlissingen.
Advertentieverkoop:
Henk Mallekote
(0113) 273022 privé (0113) 342535).
Pieter Karman
(0113) 273021 privé (0113) 613394).
Redactie: Hans Meijer (0113) 273028
Redactie-adres: Voorstad 22,
Postbus 5, 4460 AA Goes.
In de kleine dorpen is het pro
bleem nog te overzien. Een
paar wipkippen die opgeknapt
moeten worden, een glijbaan
die moet worden aangepast.
Er zijn wel wat mensen te vin
den die hun handen uit de
mouwen willen steken. Het
probleem ligt bij de grotere
dorpen met meerdere speel-
De Zeeuwse Volksuniversiteit
in Middelburg start 29 oktober
met de cursus huis en design
over de styling van het interi
eur.
In De Steen aan de Beesten
markt te Goes begint de cur
sus om 19.45 uur. In podium 't
Beest wordt ook een voorbe
schouwing gegeven bij het to
neelstuk Face the Music. Aan
vang 19.00 uur. Informatie:
0118-634800.
heb je dan jarenlang voor ge
zorgd. Alles er aan gedaan om
het er goed uit te laten zien en
dat voldoet het plots niet
meer. De vrijwilligers zijn een
emotionele binding aange
gaan en dit is moeilijk."
Bezorging: (0113) 273000.
Druk: PZC Grafische Bedrijven,
Postbus 18, 4380 AA Vlissingen,
Druktechniek: offsetrotatie.
Sluitingstijd: advertenties
maandag 17.00 uur.
De speeltuinen worden ge
rund door vrijwilligers. Zij on
derhouden de tuinen en ste
ken er menig vrij uurtje in zo
dat de jeugd van het dorp er
kan spelen. Spelen gaat altijd
samen met builen en schram
men. Kinderen zijn uitbundig
Blok, consulente speelruimte
van de stichting Impuls Zee
land oftewel Zeeuwse steun
functie welzijnswerk. „Maar
één ongeluk is er al één te
veel. Speeltuinen moeten vei
lig zijn en daar moeten we
naar toe. Het is niet altijd even
leuk voor de vrijwilligers. Zij
krijgen er veel werk bij, maar
het is niet anders. Het is de
wet." Alle speeltuinen in Ne
derland zijn op veiligheidsei
sen getoets. Bovenaan de lijst
staat jaskoordbeknelling ge
volgd door valhoogte en be-
knellingsgevaar. Alle speeltoe
stellen zijn daarop gekeurd en
veel toestellen voldoen niet
aan de eisen.
In Driewegen woont mevrouw
E. van Oosten- van Antwer
pen. In het kleine dorpje in de
zak van Zuid-Beveland staan
zo'n tien speeltoestellen ver
deeld over twee tuinen. „Eén
speeltuin is nog maar vijf jaar
oud. Bijna nieuw. Hoeveel toe
stellen er goedgekeurd zijn?
Eén."
Eigenlijk kan Van Oosten het
wel begrijpen. Een speeltuin
moet aan alle veiligheidseisen
voldoen en dus staan in Drie
wegen alle vrijwilligers klaar
om de zaak op te knappen.
Houten plankje hier, plastic
pijp daar.
„Het is tot op bepaalde hoog
te te begrijpen, maar af en toe
zie ik het gevaarlijke van een
toestel niet helemaal. Je bent
ook al zo lang actief in de
speeltuin. Het doet pijn als ie
mand je erop wijst dat het niet
goed is. We hebben vorig jaar
een nieuwe houten zandboot
gekocht. Vorig jaar! Daar zijn
ook mankementen aan. Dat
kun je je bijna niet voorstel
len."
door de aanleg van nieuwe
havens. Hierdoor zullen meer
goederentreinen nodig zijn
om producten aan- en af te
voeren. De huidige Sloelijn
heeft voldoende capaciteit om
de groei van het spoorvervoer
op te vangen. De spoorverbin
ding voldoet echter niet aan
de gestelde milieu-eisen, zo
als geluids- en trillingsover-
last, en de veiligheidseisen bij
de overwegen. Hierdoor is
een aanpassing of verplaat
sing van het huidige Sloelijn
noodzakelijk. In het kader zijn
vier alternatieven voor opti
malisatie onderzocht.
nul-alternatief: het traject
van de Sloelijn blijft onge
wijzigd: er komen aanpas
singen op het gebied van
geluid, trillingen en veilig
heid.
nul-plus-alternatief:
het nul-alternatief,
met een elektrische boven
leiding. Elekrische locomo
tieven hoeven hierdoor niet
meer in Roosendaal gewis
seld te worden door een
diesellocomotief.
alternatief 1: een deel van
de bestaande Sloelijn wordt
verlegd, waardoor Hein
kenszand wordt vermeden.
Ook hier wordt gekozen
voor elektrificatie.
alternatief 2: er komt een
geheel nieuwe, geëlektrifi
ceerde Sloelijn tussen Arne-
muiden en Lewedorp, ter
hoogte van de Sloedam.
zwaar. Sommige speeltoestel
len zijn volgens de keurings
dienst in zo'n slechte staat dat
opknappen financieel niet
meer haalbaar is. De wipkip
pen waar ze jarenlang voor
gezorgd hebben, moeten er
uit. Een gevaar voor de spe
lende kinderen, maar een on
geluk heeft zich nog nooit
voorgedaan.
De vrijwilligers dienen hun ei
gen toestellen te slopen en
langs de kant van de weg te
leggen als grof vuil. De ge
meente pikt de afgekeurde kip
dan op. Marlie Blok kan het
zich levendig indenken. „Daar
producten die hier met de
trein worden afgevoerd. Het is
opvallend hoeveel bedrijven
een spooraansluiting hebben
(bijvoorbeeld Hoechst,
O.L.A.Z., Pechiney en Ovet). In
dit gebied heeft het spoorver
voer een marktaandeel van
6’A%- Wordt het vervoer van
aardolie buiten beschouwing
gelaten dan stijgt het aandeel
van het spoorvervoer naar
1072% en wijkt daarmee in
gunstige zin af van het lande
lijke gemiddelde.
Het merendeel van het ver
voer bestond uit unit-cargo
vervoer. Dit houdt in dat in
een trein wagens zitten voor
meerdere klanten. Charter
cargo vervoer, waarbij de wa
gens voor 1 klant/bestemming
bij elkaar zitten, deed zich met
name bij het gasvervoer voor.
ren 2005 en 2020 opgesteld.
Het is de verwachting dat de
ze voorlopige cijfers niet erg
zullen afwijken van de defini
tieve cijfers.
In 2005 wordt verwacht dat
van en naar het Sloegebied
1,3 miljoen ton goederen via
het spoor vervoerd zullen
worden. Dit zou een verdub
beling betekenen van het hui
dige vervoer. De belangrijkste
verschijningsvormen zijn nat
te bulk (chemische producten)
en stukgoed&neo-bulk (onder
andere staal, auto's en fruit).
Tezamen vormen deze twee
goederengroepen 75% van
het totale vervoer.
In 2020 zal het vervoer verder
toenemen tot 2,1 miljoen ton,
hetgeen een verdrievoudiging
van het huidige vervoer zou
inhouden. Door een verder
gaande containerisatiegraad
zal het aandeel van de contai
nerstroom toenemen tot ruim
25%. Het aandeel van natte
bulk en stukgoed&neo-bulk
neemt iets af tot 70%.
Overigens wordt er reke
ning mee gehouden dat
het aantal goederentrein-
nen dat van de Sloespoor-
lijn gebruik gaat maken
niet zo sterk zal oplopen.
Wel zullen de treinen meer
wagens trekken en denkt
men de capaciteit op te
voeren door beter te bela
den.
Bezoekers van de informatie
markt hebben een informatie-
special Sloelijn ontvangen.
Hierin worden de alternatie
ven en de verdere procedure
nader toegelicht. Belangstel
lenden die niet op de informa
tiemarkt aanwezig konden
zijn, kunnen de informatiespe-
cial aanvragen bij het Centraal
Meldpunt 'Optimalisatie Rail-
ontsluiting Sloe', telefoon
0118-686446 (contactpersoon
Ellen Eversdijk).
Praxis Goes,
A. Joachimikade 30, tel. 0113 - 233220.
De reden om een verken-
ningsstudie uit te voeren is de
economische groei van het
Sloegebied in Vlissingen. In
de nabije toekomst zal deze
groei naar verwachting verder
doorzetten, onder andere
Omwonenden en andere be
trokkenen zijn tijdens de
markt geïnformeerd over de
studie en in de gelegenheid
gesteld een reactie te geven.
Het betrof geen formele in
spraakavond. De wettelijke in
spraakprocedure is in dit sta
dium nog niet van toepassing.
De meningen, wensen en
ideeën die tijdens de informa
tiemarkt naar voren kwamen,
worden wel gebruikt. Ze wor
den verwerkt in een reactieno-
ta en meegenomen in de vol
gende fase van de studie: de
Tracèstudie. Dit is een wette
lijk vastgesteld traject waarin
tijdens iedere fase mogelijk
heid is tot inspraak van de
burgers.
tuinen. In 's-Gravenpolder
staan verspreid over zes tui
nen zo'n zeventig toestellen.
Vrijwilligers zijn er bijna niet
te vinden. Marlie Blok kent de
moeilijkheden. „In de grotere
dorpen is er geen samenbin
dende factor. In Driewegen
kent iedereen elkaar en samen
willen ze zich best inzetten
voor zo'n zaak. In 's-Graven
polder ligt dat gewoon wat
moeilijker."
De operatie om alle toestellen
te redden is in 's-Gravenpol
der zo groot van omvang dat
het bestuur het niet meer kan
behappeiV In de zomer stap
ten ze officieel op. Officieel,
want ze moeten nog allerlei
zaken afwikkelen. Eind okto
ber wordt er een speciale le
denvergadering gehouden. De
vraag is dan of er nog een
speeltuinvereniging blijft in
het dorp. De heer E.J. Dekker
heeft in een brief de inwoners
aangeschreven. „We moeten
de situatie uitleggen en hopen
dat er enthousiaste mensen
opstaan om te helpen." Maar
met alleen vrijwilligers redt
's-Gravenpolder het niet. „Er
is ook veel geld nodig. Geld
wat de gemeente niet heeft.
Gebeurt er niets, dan stappen
we op. Het zal niet het eind
betekenen van de speeltuinen,
wel van de florerende speel
tuinen in 's-Gravenpolder."
Het is ,de leden van de speel
tuinvereniging ernst. De ge
meente heeft al wat hulp aan
geboden in de vorm van een
onderhoudsploeg, maar het is
nog niét'gehoeg. Dekker: „Een
ton zou erg welkom zijn. Het
klinkt veel, maar voor een
nieuwe glijbaan met wat klau-
termogelijkheden ben je al
snel dertigduizend gulden
kwijt. Dan kom je met een ton
ook niet ver." De gemeente
heeft haar bereidwilligheid al
getoond in de vorm van de
onderhoudsploeg. „En geld
vrijmaken voor de speeltuin
verenigingen staat op de prio
riteitenlijst", aldus Marlie
Blok.
tuin van de voorzitter en de
secretaris. Marielle Harthoorn
van speeltuinvereniging Wip-
lala nam de stoeltjes over.
„Het zijn de regels hè. Ze
moesten er wel uit. Maar het
is voor ons eigenlijk niet leuk
meer.
Ernstige ongelukken hebben
zich hier nooit voorgedaan.
Op een jongen met twee ge
broken polsen na. Die sprong
van een toestel af. Dat kunnen
wij ook niet voorzien."
De glijbaan, de motorfiets, het
klimrek en de schommel
mochten blijven staan. Er is
niet veel overgebleven van
het piepkleine speeltuintje.
Harthoorn:
„De schommels moeten nog
opgeknapt worden. Anders
hadden die ook nog weg ge
moeten. Wat blijft er dan nog
over?" Vrijwilliger zijn in een
speeltuinvereniging is geen
lolletje meer. Het is hard aan
poten. Eerst de boel opknap
pen en dan... „Logboeken bij
houden. Van elk toestel om de
twee weken een verslagje
schrijven. De inspectie komt
elk jaar even kijken. Wel jam
mer dat het zo moet gaan. We
kunnen natuurlijk geen Belgi
sche toestanden hebben."
Op initiatief van Rijkswa
terstaat Directie Zeeland
is onlangs in ontmoetings
centrum 'De Stenge' te
Heinkenszand een infor
matiemarkt gehouden
over de toekomst van de
Sloelijn. Deze informatie
is een afsluiting van de
verkenningsstudie ‘Opti
malisatie Railontsluiting
Sloe', die onlangs in op
dracht van het Ministerie
van Verkeer en Waterstaat,
is uitgevoerd. Hierin zijn
de toekomst van de Sloe
lijn, de problematiek die
hiermee samenhangt en
mogelijke oplossingen in
kaart gebracht.
Je
-'«fa»
8496