Een wandeling met Arend Jan van der Horst Heuvelhof: een lusthof in De Poel Het Hotel: project van Bevelandse kunstenaars in Grote Kerk van Veere AnnemareL KIEKIERIS JAN BRUUNS 1*1 OPRUIMING PILAAR LEER VAGEBOND Opruiming GRAND THEATER GOES 0113-215165 O co GUUS MEEUWIS Mil OtjGEjSS SAPP/GE de bevelander or tot 60% korting op een gedeelte v/d kollektie WOENSDAG 2 juli 1997 JAARGANG 49 - NUMMER 27 WEKELIJKS H0IS AAN HUIS OP NOORD-EN ZUID-BEVELAND LU PZC WEEKBLADEN LU Lange Vorststraat 12 4461 JP Goes I I Een nieuwe keuken is niet nodig! De Poel Goes Lange Kerkstraat 44 FILMPROGRAMMA VANAF 3 T/M 9 JUL11997 BELBIOS 0900-9363 a De boerinnentuin The very special sales of Benetton! (ook de kinderafdeling) 50 Het onderhoud De Middeleeuwse Bloementuin Vloerbedekking versleten: Dan H1L naar Pilaar voor de mooiste tegelvloeren en professioneel advies! BOUWMATERIALEN Andere reden Symboliek 8**““ DISCOVERVOER voor de heenreis bellen 0113 - 351717 WEEK 27 - geldig t/m zondag 6 juli 1997 OLDMAN /en de I J de bev r zaterdag 26 juli en Maak kennis met de PORTAS renovatie Na de laatste wereldoorlog hebben de waterschappen ve le maatregelen genomen om Zeeland beter tegen het water te beschermen. In het stukje Zuid-Beveland waarin de hof stede ligt, liep 's winters het land onder, doordat het land laag lag en het water niet weg kon stromen. Lang voor de door Cistenciënzer kloosterlin- De Bevelander maakt deel uit van de Zeeland Combinatie huis-aan-huis- bladen In Zeeland. Totale oplage: 176.455 ex. Bij de afbeelding: "De Gasten kamer” door Marlou Pluymae- kers (60 bij 70 cm). PORTAS vakbedrijf Zevenbergen tel. 0168-335002 staal Opril Grote Markt 114461 AK Goes, Tel. 0113-270709 de vele banken, terrassen en ligstoelen. Het is nog een rela tief jonge hof. Maar het spel van licht en schaduw is al vol op aanwezig. "Een van de meest fascinerende onderde len van een wat meer vol groeide tuin", aldus Arend Jan van der Horst. "De wind zal de wilgen, essen, de vruchtbomen en de twee majestueuze po pulieren laten ruisen en sa men met het hoge vogel gezang is dat al een para dijsje in ons zo mooie maar overvolle land." overzichtelijke opdracht had. Hij ging de geschiedenis van het dorp na en speurde na wie waar woonde in de loop van de vele eeuwen. Die boeken concluderen dat de oudste de len van het gebouw middel eeuws zijn. Wellicht is het een klooster geweest. In de eerste fase waren er meer gebouwen met stenen muren op het ter rein. De relatie met het kloos ter van Goes is dan aanneme lijk. Dit wetende en aanne mende, was het voor mij dui delijk dat iets van de sfeer van de middeleeuwen en van een kloostertuin bij die oude gevel terug moest komen. Mijn uit gangspunt als tuinarchitect is, het versterken van de sfeer door middel van een reflectie daarvan in de tuin. Bij de foto: Arend Jan van der Horst in zijn middeleeuws lusthof waar momenteel een veelheid aan kleuren is te zien. Hij houdt er regelmatig rondleidingen voor bezoekers én houdt er van om ook regel matig zelf in de tuin te wer ken. (foto Beppy Everaers) Toen ik hier ging tuinieren was er een aanzet, die ik be hield. Het was de tuin van de vorige bewoners, de heer en mevrouw Jansen-Blok. Zij woonden hier al vele genera ties. Hun tuin was eigenlijk de enorme moestuin. Toch had den ze veel planten in een vóór de woonkamer gelegen stukje grond verzameld, waar ik zeer veel gebruik van heb gemaakt. Stond bij hen alles (Van één onzer redacteuren) BAARSDORP - Zeeland heeft een reputatie op gebied van tuinen. Sinds 'n paar jaar is er een prachttuin bijgekomen. Bij Hofstede Heuvelhof onder Baarsdorp. Het is het domein van tuinarchitect Arend Jan van der Horst. In 'n paar jaar tijd zag hij kans om rond Heuvelhof een lusthof aan te leggen. Een hof ook vol verrassingen. We maakten met hem 'n wandeling door een tuin die geïnspireerd is door De Middeleeuwen. Wij renoveren ook keukens en trappen Bel ons! Vanaf het begin heeft Arie Ho- gerbruggen, die fruitkweker van beroep is, het maaien van het gras op zich genomen. Zelf doe ik dan het overige werk, hoewel Arie soms wel Hij vertelt: "Toen ik in 1992, de uit de 16de eeuw stam mende hofstede Heuvelhof kocht was deze nog in bedrijf als boerderij. Er was een klei ne bloementuin aan de zuid zijde die we nog steeds de boerinnentuin noemen en een grote groententuin lag aan de oostzijde. Een hellende tuip die min of meer verhulde dat de hofstede op een terp van zo'n meter hoog lag. Toen ik me in de geschiedenis van hofstede Heuvelhof ging verdiepen waren er twee be langrijke boeken die me op weg hielpen- Een boek over oude boerderijen in Zeeland bevatte veel informatie over de boerderij, wat weer werd aangevuld met een boek over het dorp waar de hofstede staat. Het dorp heet Baars dorp en was vroeger van een kerk voorzien. Veel meer hui zen dan er nu zijn waren er niet, zodat de auteur, de heer Harthoorn, hier geboren en nu professor in Cambridge, een Ze stellen komende zomer schilderijen tentoon onder de Bij de foto: Een doorkijkje bij de hofstede Heuvelhof. Foto: Arch. Arend Jan van der Horst. ALBERT JOACHIMIKADE 33- GOES TEL 0113-215401 Openingstijden: ma t/m vnp 8.30-17.30 za 9.30-15.30 a.s. zaterdag zet BERTUS STAIGERPAIP de boel op z’n kop KIEKIERIS is weer 2 maanden BËACHBAR. Neem de nieuwe agenda mee. Bezorging: (0113) 273000. Druk: PZC Grafische Bedrijven, Postbus 18, 4380 AA Vlissingen. Druktechniek: offsetrotatie Sluitingstijd: advertenties maandag 17.00 uur. Oplage: 39.500 ex. Uitgave: Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant b.v. Voorstad 22, Postbus 5, 4460 AA Goes. Tel. (0113) 273000. Fax (0113) 273010 Exploitatie: Ch. van den Oosterkamp (0113)273000 privé: (0118) 642078 Administratie: PZC Oost-Souburgseweg 10, postbus 18, 4380 AA Vlissingen. Advertentieverkoop: Henk Mallekote (0113) 273022 privé (0113) 342535). Pieter Karman (0113) 273021 privé (0113) 613394). Redactie: Hans Meijer (0113) 273028 Redactie-adres: Voorstad 22, Postbus 5, 4460 AA Goes. gen gebouwde dijken werden aangelegd, dus voor de mid deleeuwen, stroomde de zee hier bij hoge waterstanden vrijelijk tussen de zandduin- tjes door. Vandaar dat onder een zoete kleilaag, een zoute veenlaag aanwezig is in de poel maar ook onder onze tuin. Toen de kloosterlingen dit ge bied kerstenden, dus het christelijk geloof probeerden te verkondigen, begonnen zij dijken te bouwen om de zee tegen te gaan en het land voqr veeteelt, akkerbouw en voor fruitteelt geschikt te ma ken. In de ondergrond ontdek ten zij zout, dat werd opgegra ven. Het zout zat in het veen dat diep onder de kleilaag werd weggehaald en vervol gens in brand gestoken en uit de as kon dan zout gewonnen worden. Nog steeds heeft de Poel een deel na dat middel- Een andere reden om me tot een middeleeuwse tuincreatie te beperken was dat er in Zee land al vele fraaie bordertui- nen zijn en ik daar niet nog een nieuwe aan toe hoefde te voegen. Dus werd het uitgangspunt, een middeleeuwse tuin. In ve le boeken kan men plantenna men vinden die in die eeuwen durende periode waren ge bruikt. Ruwweg kan men alle planten die vóór het eind van de 15e eeuw bekend waren als middeleeuwse planten be schouwen. Ik maakte lange lijsten van planten en was ver rast over de veelzijdigheid. Er waren zowel rozen als krui den, bomen, coniferen, groen ten en landbouwgewassen, die in die periode al werden gebruikt. Karei de Vijfde liet 80 kruiden in de tuinen, waar hij eigenaar van was, planten. E’n zo ver spreidde hij veel plantenmate- riaal over Zuid-, Midden- en Noord-Europa. Kloosterlingen namen planten mee voor hun kruidentuinen. Rijke personen wensten bijzondere gewassen in hun hoven te zien. De toe passing van de planten was belangrijk: men genas ermee, gaf smaak aan drank en ge recht en men kleurde stoffen met planten. Bloemen werden Zo zijn er nog vele planten op te noemen die een christelijke symboliek bezitten. Al die planten verzamelde ik en koos er»de rozen bij, uit die periode. Ook de iets latere, in de re naissance voorkomende rozen liet ik toe. De Rosa Callica heeft scharla kenrode rozen met een geel hart. De Rosa "Mundig" is groot, ook scharlakenrood, terwijl de vele Centifoliarozen, dubbelbloemig en meest wit of roze bloeien. Toen éénmaal die lijsten met planten waren gemaakt begon het verzamelen ervan. Rozen vond ik bij "Belle Epoque" in Aalsmeer. Vaste planten over al en nergens, wat wil zeggen dat het een lange speurtocht was, die nog steeds bezig is. Zo heb ik de Iris Germanies in ruikers geschikt en afge- beeld op tapijten, schilderijen en als versiering van manu scripten gebruikt. Toch is dat voor kloosterlin gen niet altijd een vanzelf sprekende zaak geweest. Daartoe moeten we ons ver plaatsen naar de tijd dat het christendom ontstaat en, dan met name in Italië, zijn eerste Europese volgelingen vindt. Zij moesten zich verschuilen in de catacomben van Rome, zij hadden een eigen geheim taal met de vis als teken van de visvangst van Jezus. De vis was ook het teken van de ver volgde christenen, die zich af zetten tegen het veelgoden dom in het Romeinse rijk. Eén van de kenmerken van dat Romeinse veelgodendom was het vereren van de góden met bloemen, die als guirlan des en als verse bloemen bij de tempels en bij de beelte nissen werden geplaatst. Dit had uitbundige vormen aan genomen en ook iets deca dents gekregen. We weten-bij- voorbeeld dat de wrede keizer Caligula en ook keizer Nero regelmatig hun verblijfplaat sen in kruiderige geuren hul den door verse rozenblaadjes op de vloeren te laten leggen. Het is daarom niet zo gek dat de eerste christenen geen bloemoffers toe wilden laten bij de verering van Christus en Maria en de andere profe ten en heiligen van hun kerk. Ze vertellen een verhaal, een boek waarvan sommige hoofdstukken zijn afgesloten en andere doorlopen naar een volgende aflevering. Ingrid: "Het gebeurt me heel vaak dat ik iets wat ik geschil derd heb, even later weer te genkom, in een boek of op een oud kistje, of waar dan ook. Het is alsof je put uit een oerstroom, alsof de natuur je de antwoorden geeft." Marlou Pluymaekers (1959) is oorspronkelijk afkomstig uit Zuid-Limburg (Hulsberg) en woont sinds 1980 in Zeeland (Kapelle). Evenals Ihgrid volg de zij de opleiding schilderen aan de Academie voor Scho ne Kunsten te Sint-Niklaas. Marlou: "ik heb altijd het ver langen om zo achteloos te schilderen dat het lijkt alsof er geen moeite voor gedaan is. Ik ben vaak verrast door mijn eigen schilderijen, ze zijn vaak een gift ergens vandaan, meer dan de uitkomst van mijn in spanningen. Altijd probeer ik weer te ge ven waar het voor mij werke lijk om gaat. De vraag is voor mij belangrijker dan het ant woord. Het schilderen begint als het denken stopt; schilde ren zonder er erg in te hebben dat ik schilder. BABY - K1NDERSPECIAALZAAK I Kerkplein 8, Yerseke \Telefoon 0113 574210/ even bijspringt als de liguster- haag moet worden bijge snoeid. Dat het veel werk is weet ik in middels, maar het is mijn hobby, ik werk graag in de be werkelijke tuinen. Soms wan hoop ik wel als er weer eens een plaag van een bepaald soort onkruid alle aanplant wil overwoekeren. Een strijd zal het blijven, soms met kleef kruid, altijd met brandnetels en vele soorten gras. Met val len en opstaan probeer ik toch het algehele beeld bloeiend en rijk aan vormen en bloe men te laten zijn. Dat er dan wel eens een grasje onver wacht opgroeit tussen de vas te planten, het zij zo, mij stoort het niet zoveel als de vele nette bezoekers aan de tuin." Intussen hebben afgelopen ja- ren en maanden al duizenden mensen de kans gegrepen om een rondleiding te maken door de Middeleeuwse lusthof van Arend Jan van der Horst. Een lusthof ook waar je even kunt neerstrijken op één van nog niet gevonden, ik heb wel een Iris geplant met die naam maar die blijkt geelwit te bloeien. Veel akeleien, veel kerstrozen, veel prikneus, lavendel, Aju- ga, tijm, salie en lievevrouwe- bedstro plantte ik aan met Ge ranium Sanquineum, munt soorten en lupine. In de rozen komt bijna geen ziekte voor, wat volgens mij komt door het planten van veel munt, tijm en andere ou de plantesoorten die onder sterroetdauw en meeldauw gevoelige planten. Een idee om zelf ook toe te passen, het bespaart de kosten» van be strijdingsmiddelen. "Het Hotel": dat is de titel van een kunstproject dat tussen 5 juli en 17 augus tus plaatsvindt in de Grote Kerk te Veere. Het werk van twee beeldende kun stenaars van Zuid-Beve land staat er centraal. Het zijn Ingrid van de Linde uit Kloetinge en Marlou Pluy maekers uit Kapelle. Ik ga uit van de "gewone" beelden: de vrouw, de zee, de brief, het hotel Elke woensdagmiddag verzor gen Marlou Pluymaekers en Ingrid van de Linde tijdens hun expositie een rondleiding. Die start om 14.00 uur. Verder zullen ze elke donderdag in de kerk werkzaam zijn. Project Het Hotel wordt zater dag 5 juli a.s. om 17.00 uur geopend door burgemeester mevr. A.C. de Bruijn van Vee re. Dat gebeurt verder met muzikale omlijsting door Me rit Elshof, met een inleiding door kunstenares Paulette Taecke en met een muzikaal intermezzo door Hanneke Hoek. De organisatie is in han den van de Stichting Delta Cultureel. Het project is te be zichtigen van maandag tot en met zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur en op zondag van 13.00 tot 17.00 uur. eeuwse landschap bewaard met veel drinkplaatsen voor het vee en een heuvelrugach tige structuur in de weilanden die uit die middeleeuwen stamt. noemer "Het Hotel". Het Hotel is een verzamelnaam voor de kamers van hun leven. De kerk in Veere heeft door de eeuwen heen een viertal ge bruiksfuncties gehad. Er wordt nu een vijfde functie aan toegevoegd. De exposerende kunstenares sen vertellen daarover: "We veranderen de Grote Kerk in Veere tijdelijk in een denkbeel dig hotel met kunstwerken. De 17 kapellen worden tijdelijk 17 kamers met allemaal hun ei gen betekenis in de vorm van schilderijen, gedichten en ver halen". Ingrid van de Linde werd in 1959 in Goes geboren. Op 12- jarige leeftijd volgde zij schil- derslessen in het kinderatelier te Goes. Van 1992 tot 1997 studeerde zij aan de Acade mie voor Schone Kunsten te Sint-Niklaas (België). Maar graag trekt zij zich terug in haar atelier te Kloetinge. Haar schilderijen hebben een onbevangen verhouding tot het verleden. Beelden uit de oudheid worden geplaatst in het heden, ze zijn een manier van vertellen over het nu, haar eigen belevingswereld. bij elkaar als één groot kleurig boeket, ik probeer al jaren om hier slechts wit en geel bloei ende planten bijeen te plaat sen. Dat lukt nu aardig maar steeds komen er weer paarse geraniums, blauw Ajuga en roze akelei op. De rozen en prikneuzen plantte ik in de middeleeuwse tuin als gemak kelijke vulling, die bovendien grijsbladig is. De Geranium sanquineum idem dito, net als de paarse scharnierplant. Dat er dan ook gele Helianthe- mums meegaan is een toeval waar ik ambivalent op re ageer. Eigenlijk vind ik bijna alle bloemen aardig en met moeite kom ik er toe planten die hun best doen om fraai te bloeien, er uit te trekken. Toch moet dat om structuur vorm te behouden. Uw keuken is Q nog functio- I neel, maar ze bevalt u niet meer. PORTAS renoveert met nieuwe front- delen, in tal van varianten en dessins. Voor deliger dan u denkt. I Donderdag Vrijdag Zaterdag Zondag Maandag, dinsdag Woensdag Eén van de Meest Romantische Liefdesverhalen Ooit Verteldl 20.00 u. .21.30 u. 21.30 u. .21.30 u. .20.00 u. .20.00 u. CLASSIC M1I LA iOVOVICH Zaterdag...14.00 u. Zondag14.00 u. Woensdag.14.00 u. Vrijdag19.00 u. Zaterdag...19.00 u. Zondag19.00 u.

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1997 | | pagina 1