KIEKIERIS 4*^ I Deze zomer te zien in galerie te Wolphaartsdijk Jan Boer spoort verdwenen collectie schilderijen van Franse vriend op ni Hl 14 HIW FRAGMENT Les Grecs VADERDAGTIP THE PASSOA SCHUIMPARTY [fHË'MÖViÈl BEER BABY - KINDERSPECIAALZAAK pgl S mimi minism de bevIMMhr Hemels Erfgoed in Goes Met kermissen en gaaischieten op Zuid-Beveland Twintig eeuwen Zeeuwen en hun vertier 1e WEEK ZOMERAVONDMARKT Heinkenszand terras - barbecue kramen live-band en loterij voor iedere koper Griekse LIVE-MUZIEK vrijdag 20 juni met GRAND THEATER GOES 0113-215165 JAARGANG 49 - NUMMER 24 WEKELIJKS HUIS AAN HUIS OP NOORD EN ZUID-BEVELAND l 1 Vrijdag 13 juni van 19.00 tot 22.00 u. in de Kerklaan Een nieuwe keuken is niet nodig! voor de heenreis bellen 0113 - 351717 Goes Lange Kerkstraat 44 Werk zoek BELBIOS 0900-9363 PZC WEEKBLADEN Anno 1997 is er autonieuws het hele jaar door. Bij dit nummer van De Bevelander vindt u weer een Autokrant met de laatdte informatie. babu-meabefen'' The very special sales of Benetton! FILMPROGRAMMA VANAF 12 T/M 18 JUN11997 (Van één onzer redacteuren) Goed 'n jaar geleden raakte de Franse kunstschilder Bernard Delettre schilderijen kwijt. Hij dacht ze nooit meer terug te zien. Deze zomer zijn ze tentoon gesteld bij galerie Jan Boer in Wolphaarts dijk. Dezelfde lijnen Andere visie bij: SALONIKI Br WOENSDAG-JJkJUNI 1997 WW 3^. l.>. zaterdag zaterdag 21 juni Reserveren gewenst AJJ Maak kennis met de PORTAS renovatie Zeg nooit wie je bent Keer nooit je rag toe laat nooit je hart veroveren. RISCOVERVOER Bernard Delettre kreeg vorig jaar de schrik van z'n leven Bij de afbeelding: Dit dorpsta fereel werd ongeveer twee eeuwen geleden geschilderd door een onbekend gebleven kunstenaar. Vermoedelijk gaat het om een feest bij de her berg in een Zuid-Bevelands dorp, waar een verhalenver teller wat publiek wist te trek ken. De drank leidde bij de een tot vrolijkheid, anderen moesten er van worden weer houden om een duel aan te gaan. Het verliefde stelletje links op de afbeelding trok er zich kennelijk weinig van aan en bleef in de berm minneko- zen... (Museum voor Zuid- en Noord-Beveland Goes). Wij renoveren ook keukens en trappen Del ons! Bij de foto: De vier Kerkvaders, copie naar Abraham Janssens, 17e eeuw. vrijdag. 19.00 u. zaterdag 19.00 u. zondag 19.00 u. Tuincentrum bloembinderij Nwe Rijksweg 49 ‘s-Heer Arendskerke Tel.: 0113-216055 Kerkplein 8, Yerseke Telefoon 0113-574210 PORTAS vakbedrijf Zevenbergen tel. 0168-335002 Gekeel Nederlands gesproken asai gen. Dat is een ramp. Want je moet uiteindelijk van je verko pen leven. De schilderijen staan en hangen nu dus bij ons aan de Aardebollenweg. En ik hoop dat we komende zomer wat voor 'm kunnen verkopen”, aldus Jan Boer. Ie bevelander (ook de kinderafdeling) 30% De Bevelander maakt deel uit van de Zeeland Combinatie huis-aan-huis- bladen In Zeeland. Totale oplage: 176.455 ex. Jan Boer en zijn oudere kunstvriend en -meester Bernard Delettre. De laatste raakte vorig jaar dertig schilderijen kwijt toen een galeriehoudster plotseling haar zaak sloot. Jan Boer (links op de foto) spoorde ze voor hem op en haalde ze voor dpze zomer naar Wolphaartsdijk. donderdag 20.00 u. vrijdag 21.30 u. zaterdag 21.30 u. zondag 21.30 u. maandag. 20.00 u. dinsdag. 20.00 u. woensdag20.00 u. zaterdag 14.00 u. zondag 14.00 u. woensdag 14.00 u. De collectie raakte vorig jaar zoek toen de kunstschilder uit Normandië ze had laten afle veren bij een galerie in Oost- Frankrijk. De galeriehoudster verdween na een echtschei ding. Via bemiddeling door Jan Boer, 'Goesenaar van ge boorte en sinds enkele jaren zelf kunstschilder, kwam de collectie weer boven water. "Ik ben er bijzonder blij mee. Want Bernard Delettre en zijn schilderijen zijn een belangrij ke rol in m'n leven gaan spe len', aldus Jan Boer, die in de polders onder Wolphaartsdijk enkele jaren geleden een ei gen galerie opende. "Je kunt Delettre zien als m'n leer meester. Ik heb hem destijds ontmoet aan de haven van Honfleur, 'n bekend plaatsje aan de Normandische kust. Ik zat daar zelf aan de kaai te schilderen. Ik werd op 'n ge geven moment op m'n schou ders getikt. Dat bleek achteraf Bernard te zijn. Hij is een be kend kunstschilder in Nor mandië. Uit onze ontmoeting is een vriendschap gegroeid. We hebben elkaar daarna ver schillende keren ontmoet. We wisselen brieven uit en hou den elkaar op de hoogte van ons werk. We zijn zelfs op een gegeven ogenblik naar Zuid- Frankrijk gegaan. Naar Aix en Provence, 't land van de be kende kunstschilder Cézanne. We hebben daar naast elkaar het landschap zitten te schil deren. Oplage: 39.500 ex. Uitgave: Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant b.v. Voorstad 22, Postbus 5, 4460 AA Goes. Tel. (0113) 273000. Fax (0113) 273010 Exploitatie: Ch. van den Oosterkamp (0113) 273000 privé: (0118) 642078 Administratie: PZC Oost-Souburgseweg 10, postbus 18. 4380 AA Vlissingen. Advertentieverkoop: Henk Mallekote (0113) 273022 privé (0113) 342535). Pieter Karman (0113) 273021 privé (0113) 613394). Redactie: Hans Meijer (0113) 273028 Redactie-adres: Voorstad 22, Postbus 5, 4460 AA Goes. nog functio- PORTkS neel, maar ze bevalt u niet meer. PORTAS renoveert met nieuwe front- delen, in tal van varianten en dessins. Voor deliger dan u denkt. 'w Bezorging: (0113)273000. Druk: PZC Grafische Bedrijven, Postbus 18, 4380 AA Vlissingen. Druktechniek: offsetrotatie Sluitingstijd: advertenties maandag 17.00 uur. Bernard Delettre is in het har tje van Normandië geboren, eind maart 1937. In de jaren zestig en zeventig installeert hij zich in Parijs. Vanaf 1977 gaat hij voorgoed in Auge wo nen en besluit hij zich voor honderd procent aan het schilderen te geven. Vanaf die tijd ook houdt hij talrijke expo sities, zowel collectief als indi vidueel. Zijn werk is terug te vinden in tal van collecties in Frankrijk zelf en daarbuiten. Een schilder van het land en van de zee dus. Teruggetrok ken ook enigszins. Dit in schril contrast tot het andere Nor mandië. Het Normandië dat jaarlijks honderdduizenden toeristen in zijn armen sluit. Waar ieder jaar in Deauville een filmfesti val wordt gehouden, streek ook van kastelen. Delettre zelf woont in een chaumière, een typisch landhuisje van de streek. Voor Ingrid en Jan Boer geldt hetzelfde. Maar dan in een Zeeuws kader gezet: de pol der, de zee in de nabijheid, twee tot aardige galerie en atelier verbouwde landar- beidswoningen van de streek. Jan Boer heeft na zijn ont moetingen met Delettre een andere visie op schilderen ge kregen. “Ik ben aanvankelijk erg gecharmeerd geweest van de impressionisten. Door Ber nard ben ik de meer expres sionistische kant opgegaan. Ben via Bernard ook in aanra king gekomen met Norman dië, het landschap daar, de kleine havens, de zee. 't Gekke is dat we onafhankelijk van el kaar eigenlijk in eenzelfde si tuatie verzeild raakten. Ik in Zeeland, hij in Normandië. Al lebei veel buiten werkend, so litair en in de natuur, 's Win ters teruggetrokken in 't ate lier". toen-ie hoorde dat een gale riehoudster in Oost-Frankrijk bij wie hij z'n werk had onder gebracht, plotseling haar zaak had gesloten. Ze was met on bekende bestemming vertrok ken. 't Was een Nederlandse. Hij schakelde daarop zijn col lega en vriend Jan Boer in Wolphaartsdijk in. Of hij mis schien kon achterhalen waar z'n dertig schilderijen geble ven konden zijn. Het spoor leidde terug naar Nederland. "Eigenlijk had ik de spullen vrij snel weer voor Bernard opgespoord. Ik heb hem toen meteen aangeboden een ex positie in onze galerie in Wolphaartsdijk te houden, 't Ging immers om dertig schil derijen. Die waren lange tijd ergens opgeslagen blijven lig- Drompol Jan Boer heeft dit jaar, om de drempel van z'n galerie te ver lagen, kunst verweven met curiosa. "Wie bij ons binnen komt hoeft niet per se alleen naar schilderijen te kijken. Ik heb er van alles tussen gezet. Kort geleden is in het Streekmuseum aan de Sin- gelstraat te Goes een expositie van kerkelijke kunst geopend. Het gaat om een deel van de Bis schoppelijke Collectie van het Bisdom Breda. Deze collectie is doorgaans te zien in het Bisschoppelijk Mu seum in de stad Breda. De tentoonstelling in Goes duurt tot en met 31 augustus a.s. Hij draagt de naam 'Hemels Erf goed'. Het bisschoppelijk mu seum van het bisdom Breda werd in 1927 opgericht door mgr. Hopmans, bisschop van Breda. Vijf jaar later, in 1932, werd de verzameling in bruik leen gegeven aan het Stede-, lijk Museum. Mgr. Hopmans gaf toestemming om bij de kerken in het bisdom overbo dig geworden voorwerpen van (kunst)historisch belang te verwerven voor de bis schoppelijke collectie. De col lectie omvatte ook voorwer pen uit de periode vóór de op richting van het bisdom Breda in 1853, toen West-Brabant en Zeeland nog onder het bis dom Antwerpen en het apost olisch vicariaat ressorteerden. Zeeland hoorde tot 1956 on der het bisdom Haarlem. Magdalenastraat 5, Goes Tel. 0113-215715 Daarnaast werd de verzame ling verrijkt met nalatenschap pen en schenkingen van parti culieren. Ook de versobering van de liturgie en de sloop van kerkgebouwen in de jaren zestig en zeventig droegen in belangrijke mate bij tot de toe nemende omvang van de col lectie van het bisschoppelijk museum. De collecties van het Stedelijk en Bisschoppelijk Museum te Breda, sinds 1990 bekend onder de naam Bre- da's Museum, zijn momenteel tijdelijk niet voor publiek toe gankelijk. In december 1996 sloot Breda's Museum de deuren van het expositiege bouw aan de Grote Markt van Breda. In de loop van 1998 zal het museum heropenen in een volledig vernieuwde huis vesting in de voormalige Chassékazerne. De stedelijke en bisschoppelijke collecties zullen dan in een geïntegreer de opstelling worden ge toond. en zelfs veel sportverenigin gen hadden een protestantse of katholieke achtergrond. Na tuurlijk is er door de eeuwen heen ook 'werelds' vermaak geweest. Reeds in de zestiende eeuw hoefde er maar een graaf te trouwen of een stadhouder op bezoek te komen of er werd van de gelegenheid gebruik gemaakt de bloemetjes buiten te zetten. Stad of dorp werden versierd, er werden feestma len aangericht en er werd vuurwerk afgestoken. Het moge inmiddels duidelijk zijn dat u ook aan het lezen van deze nieuwe aflevering van 'Ach Lieve Tijd' veel ple zier kunt beleven. De volgen de aflevering van 'Ach Lieve Tijd - Zeeland' heeft als titel 'Twintig eeuwen Zeeuwen en hun oorlogen'. Deze afleve ring verschijnt eind juni. Overigens hebben Ingrid en Jan Boer hun galerie in de polder de laatste tijd verder dertig afgebouwd. "We hebben ge probeerd een huiskamereffect te bereiken. De galerie zoals me die in eerste opzet voor ogen stond, bereikte te weinig mensen. Vorig jaar heb ik 'ns honderd uitnodigingen voor een tentoonstelling verstuurd. Er kwamen op de kop af twee mensen op af. Dat werkte dus niet", aldus Jan Boer, die in het verleden blijk heeft gege ven, zeker niet contactarm te zijn. Hij had in Goes een juwe- lierszaak, is edelsmid van huis-uit, zette met een be vriende relatie het destijds snelle café annex galerie La Strada op en vluchtte uitein delijk naar de rust van Wolp haartsdijk om er zelf voor honderd procent te gaan schilderen. Het resultaat zijn honderden doeken van het Zeeuwse land, het water, stil levens. Kortom dezelfde ele menten naar het Zeeuws ver taald, die Bernard Delettre in zijn werk centraal heeft staan. Als er één ding duidelijk wordt na lezing van de zojuist verschenen acht ste aflevering van 'Ach Lieve Tijd - Zeeland' is het wel dat de Zeeuwen in de voorbije eeuwen volop feesten hebben gevierd. Worden de mensen vandaag de dag naar de kermis getrok ken door attracties als de botsautootjes, het reuzenrad en draaimolens, enkele eeu wen geleden ging het er mis schien minder spectaculair, maar zeker niet minder vrolijk aan toe. In ieder dorp en in el ke stad herdachten de katho lieke gelovigen de inwijding van het kerkgebouw met een plechtige kerkmis. Aan deze feestelijke gebeurtenis ging op den duur een jaarmarkt deel uitmaken, waar iedereen reikhalzend naar uitkeek. Naast de groentenkraam en de veeboer die er zijn koeien verkocht, vertoonden gooche laars, acrobaten en boeienko- ningen daar hun kunsten, ter wijl kwakzalvers allerhande wondermiddeltjes probeerden te slijten. Aan het eind van de achttiende eeuw werden de kerkmissen door de protestan ten afgeschaft, maar de jaar markt, de kermis, mocht blij ven bestaan. Dat Zeeland eeu wenlang een land van kermis sen is geweest, heeft ervoor gezorgd dat er nogal wat ty pisch Zeeuwse vormen van vermaak bestaan. De Walcher- se bevolking gaf zich met graagte aan het ringrijden over en vooral op Zuid-Beve land werd er op de gaai ge schoten. Daarnaast leefde men zich uit met katknuppe len, paling- of ganstrekken. Oog voor dierenleed hadden de meeste mensen toen nog niet! Ook kunt u in deze nieuwste aflevering lezen over spelerijden en heulen, inzou ten, krulbollen, Annetje-Lies- jesdag en Slabberjan. Kan het nog Zeeuwser? Vertier is altijd nauw verbonden geweest met Honfleur, ingang van de haven. Geschilderd door Bernard Delettre. Hier ontmoetten de kunstschilder uit Normandië en Jan Boer elkaar voor 't eerst. Schilderend zijn ze nadien verder gegaan, samen in de Provence, ieder voor zich in Normandië en Zeeland. fraai uitgevoerde tijdschrift "Patrimoine Normand" staat een artikel. Daarin worden hij en zijn werk uitvoerig belicht. Hij is de schilder van het Nor mandische landschap, het on vervalste zeeleven, stillevens en doodgewone bloemen. In het mooie seizoen is hij vaak te vinden op de Norman dische landwegen met hun ty pische hagen of bij de haven van Honfleur. Als 't buiten te koud wordt trekt hij zich terug in zijn atelier en schildert er stillevens, alleen en gecon centreerd op zijn doeken. Er is over Delettre geschreven: "Hij schildert louter om te kunnen bestaan". Hij laat het Honfleur van de jaren negentig graag over aan de toeristen. Zelf zegt hij: "Ik geef de voorkeur aan Honfleur wanneer 't er mistig is of wanneer er on weer dreigt. Hij houdt ervan om appels te schilderen en hij denkt daarbij aan Cézanne. geloof. Met Pasen, Pinksteren of Maria Hemelvaart werden er bijvoorbeeld optochten ge organiseerd, waarna het bier en de wijn rijkelijk vloeiden. Ook carnaval vindt haar oor sprong in kerkelijke hoogtijda gen. Na 1572, toen de prote stantse kerken zich overal in Zeeland vestigden, werd er een einde aan de katholieke ri tuelen rond carnaval gemaakt. Overigens gingen de uitspat tingen waaraan de feestvier ders zich overgaven ook de katholieke kerk zelf wel eens te ver, en moest de kerk haar achterban intomen. Na de af schaffing door de protestan ten zou het tot de negentiende eeuw duren, voordat de Zeeu wen weer massaal carnaval gingen vieren. Nog tot in het begin van deze eeuw had de kerk, zowel de katholieke als de protestantse, een grote invloed op de in richtingen van de vrije tijd van hun gelovigen. Allerlei verenigingen met een kerkelijke achtergrond werden opgericht, er werden zen- dingsfeesten georganiseerd Spullen die mensen kunnen interesseren, zoals oude koffergrammofoons, aarde werk, glas-in-lood. Bijzondere oude spulletjes. Ze vormen een attractie voor mensen die nu de galerie willen bezoeken. Maar ze geven mezelf de mo gelijkheid om af en toe achter de schildersezel vandaan te komen. Om er naar op zoek te gaan. In Frankrijk en Belgi.' bijvoorbeeld. Je komt daar vaak nog de gekste dingen te gen. Maar je moet er de tijd voor nemen om ze tussen alle kunst en kitsch vandaan te ha len". Door een gelukkig toeval wordt galerie Jan Boer deze hele zomer echter gedomi neerd door het werk van Ber nard Delettre: dertig schilderij en waarvan iedereen dacht dat ze verdwenen waren. "Schilderen is als een roman", je moet weten te lezen. Aldus Bernard Delettre. In één van de laatste nummers van het

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1997 | | pagina 1