YE 36: de laatste visserman-hoogaars Waterschap houdt open huis in Fort Rammekes Ritthem JAN BRUUNS KIEKIERIS GROTE f I HflLE Ricardo Magic Show CHARLEY LOWNOISE MENTAL THEO DISCOVERVOER "EIGENLIJK ZOU-IE IN YERSEKE MOETEN LIGGEN" R r/ r 1a fji Palladio bi i ENSIÉSH PATIENT LAATSTE WEEK! Zeiltochten in juni over Zeeuwse Stromen GRAND THEATER GOES 0113-215165 Ze zijn nu echt in leven, DE 101 DALMATIËRS de bevelander 9 OSCARS i JAARGANG 49 - NUMMER 21 WOENSDAG 21 mei 1997 WEKELIJKS HUIS AAN HUIS OP NOORD-EN ZUID-BEVELAND TUIN- SERREMEUBELEN Westwal 13 Goes 0113-215838 PZC WEEKBLADEN the z Een nieuwe keuken is niet nodig! Snelle zeiler VOOR EXCLUSIEF WONEN BARBECUEN IN DE NATUUR FILMPROGRAMMA VANAF 22 T/M 28 ME11997 Ejbelbios 0900-9363S HOUTSTOKPARASOLS in alle maten en kleuren Iedere avond 20.00 uur STE FILM BESTE REGIE Het erfgoed Zeiltochten F**? I t.i. zaterdag de bev r zaterdag 31 mei zaterdag 7 juni in as LU Nederl. gesproken De Andries Jacob is destijds gebouwd op de werf van Dirk van Duivendijk op Tholen als de hoogaars VE 13. Oorspron kelijk deed het schip dienst als garnalenvisser voor Jan Bliek uit Veere. De Stichting Be houd Hoogaars weet over het schip het volgende te melden: "Met haar lengte van 15 meter is ze voor die tijd een groot schip. Doorgaans bedroeg de lengte zo'n 11 tot 13 meter. De Bevelander maakt deel uit van de Zeeland Combinatie huls-aan-huis- bladen in Zeeland. Totale oplage: 176.455 ex. vissende houten mosselhoog- aars. In september 1990 wordt de YE 36 overgedragen aan de stichting Behoud Hoog aars. Dat gebeurt in aanwezig heid van Andries Jacob Ver- schuure, diens kleinzoon, als mede de zoon Sander Minne- boo. door de werfbazen overgedra gen aan hun zonen. Belangrij ke bouwers van hoogaarzen waren Meerman in Arnemui- den, van Duivendijk in Tholen, de Klerk in Kruispolder en Ver ras in Paal. Een zeiltocht met een authentieke hoogaars is op zich al een belevenis. Als men dan ook nog na het aanleggen kan genieten van een wandel- of fiets tocht, een bezoek aan een werf, een molen of een museum maakt dat het programma compleet. Voor de deelnemers is er volop keus. De zeiltochten wor den gemaakt op verschillende Zeeuwse wateren. Op 1 juni wordt op de Westerschelde gezeild. Men kan die dag zeilen van Breskens naar Vlissingen, waar men vervolgens op de fiets stapt voor een be zoek aan Fort Rammekens. Men kan er ook voor kie zen om vanuit Vlissingen naar Breskens te zeilen om vervolgens een fietstocht door Zeeuws-Vlaanderen te maken met een bezoek aan het visserijmuseum te Breskens. Op 8 juni kan zowel vanuit Veere als Kam perland een zeiltocht worden gemaakt op het Veerse Meer. Deze tochten worden onderbroken door een wandeling op de Haringvreter. Op 15 juni wordt opnieuw gezeild op de Westerschel de, nu vanuit Paal. De deelnemers worden afgezet in het Verdronken Land van Saeftinghe en wandelen o.l.v. Richard Bleyenberg, gids van St. Het Zeeuws Landschap, vervolgens door dit unieke gebied over de schorren en slikken terug naar de haven van Paal. Dit belooft een avontuurlijke en sportieve tocht te worden. Op 21 juni staat een zeiltocht op de Oosterschelde op het programma. Er wordt gevaren vanuit Tholen en aan boord wordt aandacht besteed aan de weervis- serij. Na afloop wordt een bezoek gebracht aan de Scheepswerf van de Fa. M. van Duivendijk en een stadswandeling door Tholen gemaakt met o.a. een bezoek aan de molen. Op 28 juni wordt eveneens op de Oosterschelde gezeild, nu vanuit Yerseke. In deze vissersplaats kunnen de deelnemers kennis maken met de schelpdierencultuur d.m.v. een diapresentatie en een wandeling langs mossel- en oesterbedrijven. Op 29 juni tot slot kan vanaf Neeltje Jans gezeild worden op de Oosterschelde. De tocht wordt gecom bineerd met een natuurexcursie op Neeltje Jans, waar men die dag ook kennis kan maken met de on- derwater-archeologie. Een uitgebreid programma boekje kan worden aangevraagd bij de Stichting Edu catief Toerisme Zeeland Oranjezon. Telefoon en fax 0118-581507. Men kan zich hier tevens aanmelden voor deelname. Bij de foto: Meevaren met de YE 36. Dat kan ko mende zomer dankzij de stichting Behoud Hoog aars en stichting Oranjezon. Soms schijnt de zon. Soms is 't koud aan boord.... Nostalgie in ieder ge val! zaterdag 14.00 u. zondag 14.00 u. woensdag 14.00 u. De hoogaars Na veel omzwervingen dus te rug in Zeeland, waar genera ties vissers met houten zeil schepen de krachten van stro men en kustwateren trotseer den. Het merendeel van deze vissersschepen behoorde tot het type hoogaars, welke vol gens de overlevering is ont staan in de zeventiende eeuw. PORTAS vakbedrijf Zevenbergen tel. 0168-335002 FRCV WEEK 21 - geldig t/m zondag 25 mei 1997 /as ’issv voor de heenreis bellen 0113 - 351717 Naar Yerseke In 1931 verhuist de VE 13 naar de familie Pekaar in Yerseke en wordt nu geregistreerd als YE 114. De drie gebroeders zoals het schip nu heet, wordt al in 1935 voor 3000,- door verkocht, nu aan Adriaan Ver- schuure. Hij verkoopt hiervoor zijn Zeeuwse Schouw, de YE 36 en herdoopt zijn nieuwe schip als Andries Jacob, de naam van zijn zoon. Het schip overleeft de Tweede Wereldoorlog, mede doordat de zoon, die machinist op de grote vaart is geweest, de mo tor op eenvoudige wijze on klaar maakt. Zo wordt de YE 36 onbruikbaar voor de bezet ter. Vlak voor de bevrijding komt het schip nog te zinken door een dichtbij ontploffende granaat. Kort na de oorlog wordt de Kromhout motor vervangen door een 2 cilinder Widdop van 60 pk. Het schip wordt opnieuw klaargemaakt voor de mosselkweek. De daaropvolgende jaren maakt het Schip wekelijks een reis naar de Waddenzee en terug. Zoals blijkt uit het visserijcon- (Van één onzer redacteuren) Yerseke-Veere - "eigenlijk zou-ie in Yerse ke moeten liggen. Maar hij ligt in Veere. Misschien verandert dat nog wel eens". Die geluiden zijn in Zeeland te horen over de visserman-hoogaars YE 36, de Andries Jacob. De in 1900 gebouwde houten hoogaars is kort geleden na een ingrijpen de restauratie opnieuw te water gelaten. Wij renoveren ook keukens en trappen Bel ons! Oplage: 39.500 ex. Uitgave: Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant b.v. Voorstad 22, Postbus 5, 4460 AA Goes. Tel. (0113) 273000. Fax (0113) 273010 Exploitatie: Ch. van den Oosterkamp (0113) 273000 privé: (0118) 642078 Administratie: PZC Oost-Souburgseweg 10. postbus 18, 4380 AA Vlissingen. Advertentieverkoop: Henk Mallekote (0113) 273022 privé (0113) 342535). Pieter Karman (0113)273021 privé (0113) 613394). Redactie: Hans Meijer (0113) 273028 Redactie-adres: Voorstad 22, Postbus 5, 4460 AA Goes. Met de YE 36 zal niet meer worden gevist. Die tijd is al lang voorbij. Wel zal er ko mende tijd door een breed pu bliek mee kunnen worden ge varen. Dat is te danken aan de stichting Oranjezon en de stichting Behoud Hoogaars. De Andries Jacob zal samen met de jachthoogaars De Wet in de maand juni worden in gezet voor zeiltochten en na- tuurexcursies. De YE 36 is een bijzonder schip. Het is name lijk de laatste nog varende vis serman-hoogaars. "Mosselvisser op de Slikken" van de hand van de schilder Jan Porcillis getuigt hiervan. Kenmerkend voor de hoog aars is de lange rechte voor steven en haar slanke lijn, ein digend in een oplopende kont (hoogaars). De rompvorm is het resultaat van eeuwenlan ge ontwikkeling en van het vakmanschap van de bouwer. Gebouwd op geschiktheid voor het Zeeuwse en Zuid- Hollandse getijdewater met zijn vele platen en banken. Al vroeg kende men de Arne- muidse, Tholense, Oost-Dui- velandse, Zeeuws-Vlaamse en Kinderdijkse hoogaars. Hoog aarzen werden gebouwd zon der tekening. De kennis werd IHmi WILLEM KRISTIN JlteCHE DAFOE SCOTT THOMAS SmOTRACK NU VERKRIJGBAAR IN DE PlATENZAAK MMAMAX Restauratie Kort geleden werd met feeste lijk vertoon de YE 36 in Mid delburg (wéér een andere plaats dus) te water gelaten. Vrijwilligers hebben vanaf eind september vorig jaar doorlopend gewerkt aan de restauratie. Totaal werd er zo'n 3000 manuren in gesto ken. Dat alles in een geïmpro viseerd werfje. Juiste stukken hout moesten worden ge zocht, krom en recht, voor het vervangen van spanten, delen van het boeisel, een nieuwe voor- en achtersteven, delen van het berghout, de snoes, het slemphout. Ter versteviging van het vlak is een kielbalk aangebracht. Het schip heeft een nieuwe motor omdat geen onderde len meer verkrijgbaar zijn van de oude. Het boren van de schroefas in langshout, prak tisch zonder afwijking, was een kunststukje. Er zijn stuk ken eikehout kromgebrand voor het achterschip. De oude teer, verf en laklagen zijn ver wijderd omdat het een zo "blank" mogelijk uiterlijk te ge ven en een glimmend laagje daarover deed menigeen ver zuchten: "bijna te mooi!" Kortom, het schip ziet eruit om door een ringetje te halen en de bijna honderdjarige is klaar voor de volgende eeuw. Bezorging: (0113) 273000. Druk: PZC Grafische Bedrijven, Postbus 18, 4380 AA Vlissingen Druktechniek: offsetrotatie. Sluitingstijd: advertenties maandag 17.00 uur. gebied gemalen en zuive ringsinstallaties open te stel len. Uiteraard wordt naar re gionale spreiding gestreefd en is de volgende open dag bij voorbeeld Tholen of Schou- wen-Duiveland. De open dag is van 10.00 tot 16.00 uur en wordt in samen werking met Staatsbosbeheer (eigenaar van het fort) en het Stedelijk Museum Vlissingen (exploitant van het fort) geor ganiseerd. Met het fort als be gin- en eindpunt is er zowel een wandel- als een fietstocht. De wandeling (4,5 km) is een permanente Staatsbosbeheer- route en kan sinds kort gelo pen worden, omdat door de aanleg van een dam in de kreek een volledig rondje mo gelijk is geworden. Op de Dag van het Water schap zijn aan de "normale" bezienswaardigheden op de wandeling een stukje varen, het bezichtigen van bloeiende orchideeën en uitleg over de bestrijding van de muskusrat toegevoegd. De fietstocht (10 km) is speci aal voor de open dag door het waterschap uitgestippeld en leidt onder meer naar het van binnen te bekijken gemaal Zuidwatering en de afvalwa terzuiveringsinstallatie "Wal cheren", waar een rondleiding gevolgd kan worden. In het fort zijn verschillende exposi ties te bekijken. Verder presenteert het water schap nabij het fort een deel van het "rollend materieel", de eigen digitale kaartvervaardi ging, steenzetten aan de dijk, het versnipperen van kaphout en het slaan van palen voor beschoeiingen. Droppie Water is aanwezig Bij de foto: De YE 36, Andries Jacob, in volle glorie weer varend voor de Boulevard in Vlissingen. De laatste visserman-hoogaars ligt voorlopig in Veere. Er wordt wel gefluis terd: "Hij zou eigenlijk in Yerseke moeten liggen". sent neemt in 1954 de zoon het schip over van zijn vader. Deze blijft tot 1968 met het schip vissen en verkoopt het dan naar de watersport. Na nogal wat omzwervingen via Nijmegen en Harderwijk komt het schip uiteindelijk in het bezit van scheepstimmerman Piet Dekker uit Kortenhoef. Het nagenoeg tot wrak ver worden schip wordt door hem teruggebracht in de originele staat: een Zeeuws visserschip, de hoogaars YE 36. Eind 1978 verkoopt hij de YE 36 aan Adrie de Jonge uit Den Bom mel, die het schip met veel liefde, inspanning en financië le opoffering verder restau reert en uitrust tot de laatste om kinderen te schminken en er is een prijsvraag voor de jeugd. En natuurlijk ontbreekt de wa- terschapskoffie niet. Bezoe kers worden aangeraden met de fiets te komen, zodat de fietstocht gereden kan wor den. Voor auto's zijn er - zij het bescheiden - parkeergele genheid. Voor degenen die met bus of trein komen, is er een gratis pendelbus vanaf het NS-sta- tion te Vlissingen. Pit is een klassieke film, zoals maar Inmaal per.decennium wordt gemaakt. Detroit News F Een meeslepend romantisch epos aarvan de liefdesparen hand in hand ght ZHIVAGO en GEJAAGD DOOR de,geschiedenis in zullen gaan. De Telegraaf nghelfa kan bewonderd worden om zijn lef om In deze tijd een epos met 'ouderwetse allure te maken. Wint mueiteloos de prijs voer de meest romantische film van het jaar. Trouw BEN JE BINNENKORT JARIG? Vier dan je verjaardag eens anders. Eerst ga je met al je vriendjes en vriendinne tjes naar de film, waar de jarige een verrassing krijgt. Na de film ga je met zijn allen naar Pannekoekhuis ’TSTROOPVAT”, waar je onder het genot van een drankje, een pannekoek of poffertjes kan eten. Dit kan allemaal voor 15,- per persoon. Voor meer informatie of reserveren, kun je bellen naar het GRAND THEATER: 0113-215165 Waterschap De Zeeuwse Ei landen te Goes hout zaterdag 24 mei open huis op een bij zondere locatie. Het is erin ge slaagd op genoemde zaterdag Fort Rammekens te annexe ren. In vroeger tijden was het fort onder Ritthem een stevig bastion dat moest voorkomen dat de vijand via de Wester schelde kon binnenkomen. Zaterdag 24 mei a.s. gaat het fort wagenwijd open voor een breed publiek. En dat is weer eens iets heel anders. Arend van der Wel van de af deling PR van het Waterschap vertelt: "We hebben voor deze locatie gekozen omdat op en bij die plaats veel water- schapswerk in uitvoering is te zien”. Het motto van de Dag van het Waterschap (voor heen: Landelijke Waterschaps- dag) is “het waterschap: na tuurlijk!" Zeeuwse Eilanden sluit hierbij aan door op deze open dag vooral aandacht te besteden aan de Rammekens- kreek, de waterpartij in het na tuurgebied Rammekenshoek bij Ritthem. Deze kreek is onlangs gebag gerd, verschillende maatrege len zijn uitgevoerd die de doorstroming verbeteren en er zijn duizenden jonge forel len uitgezet die tot taak heb ben de grote hoeveelheid aas- garnaal in de kreek te vermin deren om daarmee het biolo gisch evenwicht in het water te herstellen. Het waterschap laat op de open dag zien hoe en waarom dit alles is ge beurd. Bewust is gekozen voor deze aanpak: op één geschikte lo catie een aantrekkelijk pro gramma presenteren in plaats van verspreid over het grote het is weer Penny Time berco lange vorststraat - goes Ook wordt haar vlak tamelijk breed opgezet, zodat haar draagvermogen groter is dan de meeste hoogaarzen van die tijd. Ze kan dus veel lading meenemen. Ook wordt haar achterschip, de aars, ronder gebouwd, zodat ze het water makkelijker los laat, hetgeen haar snelheid ten goede komt. Nog weten oude vissers te vertellen dat de VE 13 een snelle zeiler was. Of Bliek te vreden was met de Vrouwe Anthonie is niet bekend. Wel weten we dat hij de VE 13 al in 1913 verkoopt aan zijn schoonzoon Minneboo. Zoals de meeste Zeeuwse schepen krijgt ook de VE 13 in de twin tiger jaren een motor. Het ou de vissersconsent (vergun ning) vermeldt dat de Krom hout in 1923 wordt inge bouwd. Dit betekent echter niet dat de zeilen van boord gaan. De motor dient aanvan kelijk als hulpmiddel. Hij wordt gebruikt als wind of stroom uit de verkeerde hoek komt in de smalle stroomga- ten van de Zeeuwse delta". Van alle hoogaarzen die Zee land rond de eeuwwisseling rijk was, is maar weinig meer over. Door de ijzeren wetten van de vooruitgang werden de houten schepen naar het verleden verwezen. Afgedankt wegrottend in een hoekje van de haven of voor een laatste reis naar het "diepe" gebracht. Nog zo'n vijftien hoogaarzen zijn er overgebleven. De meesten werden in de loop der tijd omgebouwd tot jacht. Alleen de YE 36 - Andries Ja cob is als laatste authentieke visserman-hoogaars nog in de vaart en vormt het tastbare bewijs van de voorbije visserij cultuur. Zoals gezegd zal de laatste visserman-hoogaars vanaf be gin juni weer in de vaart ko men. Niet met vissers, wél met geïnteresseerden. Hoe dat is? De stichting is er heel lyrisch over: "Eenmaal aan boord van zo'n oude dame valt de tijd stil. De sfeer van wel eer wordt tastbaar. U waant zich met datzelfde schip in de tijd van visser man, toen hij nog afhanke lijk was van de oerkrach ten van de elementen. De zilte atmosfeer die ver mengd wordt met de door dringende lucht van lijn olie en teer. Zeilend zwerven over de Oosterschelde en droog vallen op een plaat. Nie mandsland. Voor velen en ultieme ervaring. Aan boord ontstaat saamhorig heid door met elkaar het schip op koers te houden". Uw keuken is nog functio- I IK.w neel, maar ze bevalt u niet meer. PORTAS renoveert met nieuwe front- delen, in tal van varianten en dessins. Voor deliger dan u denkt.

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1997 | | pagina 1