KIEKIERIS iWF Straks eet heel Ans Schilders en het succes van een smartlappenfestival de bevelander JAH BRUUNS HI ’s-Graven- polder slagroom taart! ici QUICK SHOES ANNEMAREL Wie wat te 'oren heeft VEWNGy?RcnEi GRO Nu vrijdagavondvoordeel Opmerkelijke expositie van geboren Goesenaar De angstbeelden van Kees de Hond GOEDKOOP Wienkeltje van Wullempje weer open met Pasen bij Europatuin Goes LhJW B - STIJL HERKEN JE A VERVROEGDE AFSLUITING IICHAEL GRAND THEATER GOES 0113-215165 FILMPROGRAMMA VANAF 27 MAART T/M WOENSDAG 2 APRIL 1997 Ml' I ONGEKEND bü| Wv de bevelander elderS<?: rü r Laatste week! In dit nummer: L£f. Professionele SOUNDMIXSHOW Beide paasdagen9MPend 20.00 uur. Alweer een paar gezelliqe drukke knotsgekke avonJen Zie pagina 7 2e paasdag open van 9.00-17.00 uur O 1 'hl 32$ c WOENSDAG 26 MAART 1997 JAARGANG 49 - NUMMER 13 \\\NSE BIBLIOT) WEKELIJKS HUIS AAN HUIS OP NOORD EN ZUID-BEVELAND F lïjT: rt. 9 9 9 ’19 GOES, MIDDELBURG |i|i Lfjffl VLISSINGEN t In maart ontvangt u voor iedere f 50,- bij ons besteed een modechequeLw.v. f5,- (inwisselbaar in mei a.s.) Jonge generatie Naast het gebruikelijke nieuws uit de regio ook veel aandacht voor nieuws van het autofront. In de auto- krant van vorige week werd al veel aandacht besteed aan occasions van de Goese merkendealers. Deze keer enkele pagina's informatie over de nieuwe modellen en er werden er weer enkele getest. Ijll In verband met Pasen dient kopij voor de editie van 2 april vervroegd aangeleverd te worden. BURLEY budge* v Tel. 0111-401318.' Volop parkeergelegenheid en goed bereikbaar per openbaar vervoer. vol mieuws, lentree Intaties! lid! intjes oen! PZC WEEKBLADEN "'"t De aanhang |rvr <5 let op! Discovervoer met nieuwe dienstregeling 0113-351717 De smaak Nieuwe creaties TTTm L.V. 4 Kleinkunst jprac ts er? de bev en i t. t f 4 - LIG LU.CV, Mefl Een festival om te huilen? Uiterste inlevertijd van materiaal voor: redactie is woensdag 26 maart 17.00 uur, advertenties is vrijdag 28 maart 12.00 uur. Het Wienkeltje van Wullempje gaat met Pasen weer open in Hoede- kenskerke. Het winkelmuseum is dit weekend van zaterdag 29 maart tot en met maandag 31 maart geopend van 12.00 tot 16.30 uur. De openingstijden zijn aangepast aan de nieuwe dienstregeling van de Stoomtrein Goes-Borsele die deze dagen 2 ritten rijdt, vertrekt uit Goes om 11.00 en 14.00 uur. U kunt nu ook een rit vanuit Hoede- kenskerke maken naar Goes, vertrek uit Hoedekenskerke 12.30 uur (een tussenstop in Goes van 45 minuten) en u bent dan weer terug in Hoedekenskerke om 14.45 uur. 't Wienkeltje bestaat op 30 april a.s. 5 jaar en heeft in 1996 een bij zonder succesvol jaar achter de rug: er kwamen zo'n 13.000 bezoe kers. Na de Pasen is het wienkeltje op de zondagen geopend van 14.00 tot 16.30 uur. Het wienkeltje is een combinatie van museum- woonhuis, waar men kan zien hoe vroeger een winkeltje werd gedre ven en wat er te koop was. Overigens kan men er heden ten dage ook weer ouderwets snoépgoed e.d. kopen. De Bevelander maakt deel uit van de Zeeland Combinatie huis-aan-huls- bladen in Zeeland. Totale oplage: 176.455 ex. lied en smartlap beschouwt ze zelf als als kleinkunst. „En dat vraagt voorbereiding door de deelnemers" zo stelt ze vast. Elders in het land heeft ze smart lappenfestivals anders meege maakt. In Brabant zijn er meer dere. Daarna werd een jaar of vijftien geleden al een smartlap penfestival op poten gezet. Ans daarover: „Een leuk idee des tijds. Maar door de omvang en slechte voorbereiding na een aantal jaren in elkaar gevallen. De smartlap werd er te weinig serieus genomen. Er was te wei nig gevoel in gelegd. Je kunt alles belachelijk maken wat er op dat gebied is, maar dat willen we juist niet. Wie echt ontroerd is moet dat kunnen tonen. Niet dat ik dat zelf word. Maar ieder mag reageren zoals hij/zij wil. Ans Schilders vreest overigens dat het Nederlands levenslied verder in de vergetelheid zal raken. Zelf treedt ze regelmatig op met haar man Riny als duo De Katte- bel. Ze doen daarbij dan onder meer bejaardenhuizen aan. Ze zingen dan, vaak op verzoek, Bij de foto: Detail van "Het Afscheid" uit 1966. Olieverf op lin nen 100 bij 120 cm (fotografie Fotiek Goes). meen Dagblad, Tijdschrift Bres en het Maandblad Patiëntenbeweging artikelen gewijd. Het werk van Kees de Hond is moeilijk onder één noemer te brengen. Veel werken laten een vervlechting van droom, fantasie en werkelijkheid zien. Er zijn surrealistische invloeden in te vinden, ook hele persoonlijke, neo- of soms hyperrealistische stijlen. Sociale thema's komen er ook in voor. De expositie in Goes toont het werk van 32 jaar schilderen en tekenen. Diverse van zijn werken bevinden zich in artotheek en in particulier bezit. De tentoonstelling is toegankelijk van dinsdag tot en met vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur en op zaterdag van 13.00 tot 16.00 uur. IIWIIUWIU TIJDENS DE PAASSHOW KRIJGT U VOOR IEDERE BESTEDE EL 1000.- EEN ECU- CHEQVETWV. EL 125,- (ENKEEE ARTIKELEN UITGEZONDERD) A I vrijdag21.30 u. zaterdag21.30 u. zondag21.30 u. Opril Grote Markt 11, 4461 AK Goes, Tel. 0113-270709 WEEK 13 - geldig t/m zondag 30 maart 1997 OA.LMATLAJNS 71UJRHR0AC» RfSfkVtRtN MADE :29ct: fotoHverschoore KLOKSTRAAT 7 GOES goudmijn", aldus mevrouw Schil ders. Zelf heeft ze een respecta bele hoeveelheid oude platen, muziekbanden en cd's met smartlappen. Tussen de twee wereldoorlogen waren het Pis- suise, Willy Derby, Kees Spruit- hoff, Kees Pruys, Lou Bandy, Louis Davids en vele anderen die het Nederlandstalige levens lied tot bloei brachten. 20.00 u. 19.00 u. 19.00 u. 19.00 u. 20.00 u. 20.00 u. (Van een onzer redacteuren) KAPELLE - Zaterdag 5 april wordt in Kapelle voor de zes de maal het Smartlappenfestival gehouden. Een festival om te huilen? „Misschien voor een enkeling", aldus Ans Schilders die de regie over het festival voert. Zelf laat ze geen traan. Temeer niet omdat het Kapelse festival de laatste jaren is uitgegroeid tot één van de meest succes volle in haar soort. Waarom dat succes? „Heel moeilijk om dat te verklaren. Maar ik denk dat we het publiek én het repertoire serieus nemen. Niet zozeer vanwege de inhoud van het gebodene, maar vooral omdat we er een apetijtelijk avondje uit voor het publiek van maken. En ook de deelnemers beleven veel plezier aan de voor bereiding. Er wordt achter de zorgen. Het festival van Levens- schermen door bijna alle deelne mers hard gewerkt aan de act. Een serieuze zaak dus", aldus Ans Schilders die zelf in het Zeeuwse theaterwereldje daarbuiten zeer actief is. liedjes uit de ouwe doos. Ans daarover:„Het valt me dan op dat de verpleegsters en verzorg sters in de zaal die liedjes eigen lijk helemaal niet meer kennen. Van de andere kant krijg je wel vaak de reactie dat ze het erg leuk vinden. Het spreekt dus nog wel aan, maar in feite is het een Oplage: 39.500 ex. Uitgave: Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant b.v. Voorstad 22, Postbus 5, 4460 AA Goes. Tel. (0113) 273000. Fax (0113) 273010 Exploitatie: Ch. van den Oosterkamp (0113)273000 privé: (0118)642078 Administratie: PZC Oost-Souburgseweg 10, postbus 18, 4380 AA Vlissingen. Advertentieverkoop: Henk Mallekote (0113) 273022 privé (0113) 342535). Pieter Karman (0113)273021 privé (0113)613394). Redactie: Hans Meijer (0113) 273028 Redactie-adres: Voorstad 22, Postbus 5, 4460 AA Goes. Bezorging: (0113) 273000. Druk: Vink-Rotadruk b.v., postbus 36, 4570 AA Axel. Druktechniek: offsetrotatie. Sluitingstijd: advertenties maandag 17.00 uur. gaa RL, 1 M In het Streekmuseum te Goes is tot en met 11 mei a.s. een opmer kelijke tentoonsteling te zien. Het gaat om een overzichtsexpositie van de in Goes (1945) geboren kunstschilder Kees de Hond. Zieken huizen en angstbeelden spelen een grote rol in zijn oeuvre. Ze begin nen in 1945 wanneer hij in Goes is geboren. Kort na de oorlog ligt de pasgeboren Kees de Hond op de kraamafdeling in een ziekenhuis barak op de Oostwal in Goes. Dan breekt daar een infectie uit en vrij wel alle aanwezige baby's lopen oogletsel op. Voor Kees de Hono begint een lijdensweg van ziekenhuisopnames die moeten voorko men dat hij blind wordt. Tot zijn dertiende jaar ondergaat hij twintig keer een oogoperatie, wat hem een groot ziekenhuistrauma oplevert. Voorlopig verdringt kees de Hond zijn ziekenhuiservaringen. Een loopbaan in de handel lijkt voor hem weggelegd. Wel begint hij in 1962, hij is dan allang uit Goes vertrokken, een avondopleiding teke nen in Botterdam. Stukje bij beetje komen de verdrongen traumati sche ziekenhuiservaringen weer bovendrijven bij De Hond. Hij is in staat om ze om te zetten in beelden, die soms het predikaat angst droom waard zijn. In de avonduren en weekenden tracht hij in hyper realistische tekeningen en schilderijen af te rekenen met de angst beelden uit zijn jeugd. In 1987 laat De Hond, die dan nog steeds op een handelskantoor werkt, zijn dubbelleven achter zich. Zijn werk overdag en het schilderen buiten werktijd laat zich niet meer combi neren. Kees de Hond wordt afgekeurd en kan zich vanaf dat moment helemaal aan de schilderkunst wijden. Nadat hij min of meer met zijn ziekenhuisverleden heeft afgerekend in een groot aantal aangrijpen de werken, komen andere, luchtigere onderwerpen aan bod. Het hyperreafisme blijft zijn stijl. Op de tentoonstelling te Goes zijn een aantal werken uit de ziekenhuisperiode van De Hond te zien. Het zijn werken die zeer aangrijpend zijn en soms hard op de toeschouwers over komen. Overal het algemeen reageren mensen met soortgelijke ziekenhuisvrees heel positief op het werk, als een verademing. De Hond exposeerde eerder in Brugge en Zeist. Hij won een pri/s van het kunsttijdschrift Art School Magazine. Aan hem werden in het Alge- BELBIOSl 064)36311 donderdag vrijdag zaterdag zondag maandag, dinsdag woensdag I Nederlands gesproken I vrijdag14.00 u. zaterdag14.00 u. zondag14.00 u. maandag14.00 u. woensdag14.00 u. totaal onbekend fenomeen geworden. We hebben natuurlijk ook een jonge generatie heel knappe Nederlandse artiesten die het Nederlandstalige lied in ere houden. Denk aan Boude- wijn de Groot, Herman van Veen. Maar wat zij zingen is toch weer een ander genre. Je kunt het zeker smartlappen noemen. En datzelfde vind ik eigenlijk ook voor liedjes van Corrie Koning, Koos Alberts, André Hazes. Ze zingen steeds in de ik-vorm. En dat is toch anders." Zoals gezegd is het jaarlijkse Smartlappenfestival van Kapelle een doorslaand succes. Vorig jaar waren er zo'n driehonderd mensen in de Vroonezaal. In de jaren dat de Culturele Commis sie moeizaam trachtte grotere culturele voorstellingen te geven, was er soms niet meer dan een handjevol. Het festival staat en valt voor een groot deel ook met de 'aanhang1 die met de zangers en zangeressen meekomt. De deelnemers zijn veelal mensen die normaal gesproken nooit of nauwelijks voor het voetlicht komen. I Het gebodene balanceert veelal I tussen liefde en dood. Want dat I zijn de geijkte thema's voor B levenslied en smartlap. En de meeste mensen worden daar toch wel door geraakt, soms met een vleugje ontroering, vaak ook met een knipoog. Waarom? Ans Schilders probeert er een verkla ring voor te vinden:„Sprookjes, sagen en legenden, maar ook Vervolg pagina Bevelanden in 't kort Tranen met tuiten wordt er dus niet gehuild tijdens het Kapelse festival. Misschien door een enkeling. Humor, subtiliteiten en andere menselijke reacties krij gen vrij spel. Ans daarover: „Sommige liedjes vra gen erom dat er een parodie van wordt gebracht. Van andere moet je afblijven. Dat is een kwestie van goede smaak. Soms zijn de onderwerpen best seri eus. Dat kan zijn omdat het lied, de smartlap, is geschreven in een tijd dat mensen wel degelijk te kampen hadden met de pro blemen die bezongen werden". De smartlappen en levensliede ren op het Kapelse festival komen zeker niet allemaal uit de ouwe doos. Er worden ook nieu we creaties gebracht. Eigen werk dus van degene die er mee op het podium komt. Op het fes tival worden ze apart beoor deeld. Op het komende festival zal éénderde eigen werk zijn. Bij de keuze van de bestaande smartlappen worden deelnemers op verzoek vaak op het spoor gezet door Ans Schilders zelf:„Ik geef dan aan waar de mensen terecht kunnen". De keuze aan vaderlandse levensliederen en smartlappen is enorm: vele hon derden, zoniet duizenden. „Dat genre was destijds, vooral in de crisisjaren, voor de makers een a Smartlappenfestivals zijn er volop. „Sommige stranden omdat ze niet boven het studen tikoze uitgroeien. Ze blijven tussen de schuifdeuren hangen", zo vertelt de Kapelse die door de Culturele Commissie van haar gemeente is aangetrokken om de artistieke begeleiding te ver-

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1997 | | pagina 1