KIEKIERIS
iWF
Straks eet
heel
Ans Schilders en het succes van een smartlappenfestival
de bevelander
JAH BRUUNS
HI
’s-Graven-
polder
slagroom
taart!
ici
QUICK
SHOES
ANNEMAREL
Wie wat te
'oren heeft
VEWNGy?RcnEi
GRO
Nu vrijdagavondvoordeel
Opmerkelijke expositie van geboren Goesenaar
De angstbeelden van Kees de Hond
GOEDKOOP
Wienkeltje van Wullempje
weer open met Pasen
bij Europatuin Goes
LhJW
B -
STIJL HERKEN JE
A
VERVROEGDE AFSLUITING
IICHAEL
GRAND THEATER GOES 0113-215165
FILMPROGRAMMA VANAF 27 MAART
T/M WOENSDAG 2 APRIL 1997
Ml' I ONGEKEND
bü|
Wv
de bevelander
elderS<?:
rü r
Laatste week!
In dit nummer:
L£f.
Professionele
SOUNDMIXSHOW
Beide paasdagen9MPend 20.00 uur.
Alweer een paar gezelliqe
drukke knotsgekke avonJen
Zie pagina 7
2e paasdag open van 9.00-17.00 uur
O
1 'hl
32$ c
WOENSDAG 26 MAART 1997
JAARGANG 49 - NUMMER 13
\\\NSE BIBLIOT)
WEKELIJKS HUIS AAN HUIS OP NOORD EN ZUID-BEVELAND
F
lïjT:
rt.
9
9
9
’19
GOES, MIDDELBURG
|i|i
Lfjffl
VLISSINGEN
t
In maart ontvangt u voor
iedere f 50,- bij ons besteed een
modechequeLw.v. f5,-
(inwisselbaar in mei a.s.)
Jonge generatie
Naast het gebruikelijke nieuws uit de regio ook veel
aandacht voor nieuws van het autofront. In de auto-
krant van vorige week werd al veel aandacht besteed
aan occasions van de Goese merkendealers. Deze
keer enkele pagina's informatie over de nieuwe
modellen en er werden er weer enkele getest.
Ijll
In verband met Pasen dient kopij
voor de editie van 2 april
vervroegd aangeleverd te worden.
BURLEY
budge* v
Tel. 0111-401318.'
Volop parkeergelegenheid en goed
bereikbaar per openbaar vervoer.
vol
mieuws,
lentree
Intaties!
lid!
intjes
oen!
PZC WEEKBLADEN
"'"t
De aanhang
|rvr
<5
let op! Discovervoer met nieuwe dienstregeling 0113-351717
De smaak
Nieuwe creaties
TTTm
L.V. 4
Kleinkunst
jprac
ts er?
de bev
en
i
t.
t
f
4
-
LIG LU.CV,
Mefl
Een festival om te huilen?
Uiterste inlevertijd van materiaal voor:
redactie is woensdag 26 maart 17.00 uur,
advertenties is vrijdag 28 maart 12.00 uur.
Het Wienkeltje van Wullempje gaat met Pasen weer open in Hoede-
kenskerke. Het winkelmuseum is dit weekend van zaterdag 29 maart
tot en met maandag 31 maart geopend van 12.00 tot 16.30 uur. De
openingstijden zijn aangepast aan de nieuwe dienstregeling van de
Stoomtrein Goes-Borsele die deze dagen 2 ritten rijdt, vertrekt uit
Goes om 11.00 en 14.00 uur. U kunt nu ook een rit vanuit Hoede-
kenskerke maken naar Goes, vertrek uit Hoedekenskerke 12.30 uur
(een tussenstop in Goes van 45 minuten) en u bent dan weer terug in
Hoedekenskerke om 14.45 uur.
't Wienkeltje bestaat op 30 april a.s. 5 jaar en heeft in 1996 een bij
zonder succesvol jaar achter de rug: er kwamen zo'n 13.000 bezoe
kers. Na de Pasen is het wienkeltje op de zondagen geopend van
14.00 tot 16.30 uur. Het wienkeltje is een combinatie van museum-
woonhuis, waar men kan zien hoe vroeger een winkeltje werd gedre
ven en wat er te koop was. Overigens kan men er heden ten dage
ook weer ouderwets snoépgoed e.d. kopen.
De Bevelander maakt deel uit van de
Zeeland Combinatie huis-aan-huls-
bladen in Zeeland.
Totale oplage: 176.455 ex.
lied en smartlap beschouwt ze
zelf als als kleinkunst. „En dat
vraagt voorbereiding door de
deelnemers" zo stelt ze vast.
Elders in het land heeft ze smart
lappenfestivals anders meege
maakt. In Brabant zijn er meer
dere. Daarna werd een jaar of
vijftien geleden al een smartlap
penfestival op poten gezet. Ans
daarover: „Een leuk idee des
tijds. Maar door de omvang en
slechte voorbereiding na een
aantal jaren in elkaar gevallen.
De smartlap werd er te weinig
serieus genomen. Er was te wei
nig gevoel in gelegd. Je kunt
alles belachelijk maken wat er op
dat gebied is, maar dat willen we
juist niet. Wie echt ontroerd is
moet dat kunnen tonen. Niet dat
ik dat zelf word. Maar ieder mag
reageren zoals hij/zij wil.
Ans Schilders vreest overigens
dat het Nederlands levenslied
verder in de vergetelheid zal
raken.
Zelf treedt ze regelmatig op met
haar man Riny als duo De Katte-
bel. Ze doen daarbij dan onder
meer bejaardenhuizen aan. Ze
zingen dan, vaak op verzoek,
Bij de foto: Detail van "Het Afscheid" uit 1966. Olieverf op lin
nen 100 bij 120 cm (fotografie Fotiek Goes).
meen Dagblad, Tijdschrift Bres en het Maandblad Patiëntenbeweging
artikelen gewijd. Het werk van Kees de Hond is moeilijk onder één
noemer te brengen. Veel werken laten een vervlechting van droom,
fantasie en werkelijkheid zien. Er zijn surrealistische invloeden in te
vinden, ook hele persoonlijke, neo- of soms hyperrealistische stijlen.
Sociale thema's komen er ook in voor. De expositie in Goes toont het
werk van 32 jaar schilderen en tekenen. Diverse van zijn werken
bevinden zich in artotheek en in particulier bezit. De tentoonstelling is
toegankelijk van dinsdag tot en met vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur en
op zaterdag van 13.00 tot 16.00 uur.
IIWIIUWIU
TIJDENS DE
PAASSHOW KRIJGT U
VOOR IEDERE BESTEDE
EL 1000.- EEN ECU-
CHEQVETWV. EL 125,-
(ENKEEE ARTIKELEN
UITGEZONDERD)
A
I
vrijdag21.30 u.
zaterdag21.30 u.
zondag21.30 u.
Opril Grote Markt 11, 4461 AK Goes,
Tel. 0113-270709
WEEK 13 - geldig t/m zondag 30 maart 1997
OA.LMATLAJNS
71UJRHR0AC»
RfSfkVtRtN
MADE
:29ct:
fotoHverschoore
KLOKSTRAAT 7 GOES
goudmijn", aldus mevrouw Schil
ders. Zelf heeft ze een respecta
bele hoeveelheid oude platen,
muziekbanden en cd's met
smartlappen. Tussen de twee
wereldoorlogen waren het Pis-
suise, Willy Derby, Kees Spruit-
hoff, Kees Pruys, Lou Bandy,
Louis Davids en vele anderen
die het Nederlandstalige levens
lied tot bloei brachten.
20.00 u.
19.00 u.
19.00 u.
19.00 u.
20.00 u.
20.00 u.
(Van een onzer redacteuren)
KAPELLE - Zaterdag 5 april wordt in Kapelle voor de zes
de maal het Smartlappenfestival gehouden. Een festival
om te huilen? „Misschien voor een enkeling", aldus Ans
Schilders die de regie over het festival voert. Zelf laat ze
geen traan. Temeer niet omdat het Kapelse festival de
laatste jaren is uitgegroeid tot één van de meest succes
volle in haar soort.
Waarom dat succes? „Heel
moeilijk om dat te verklaren.
Maar ik denk dat we het publiek
én het repertoire serieus nemen.
Niet zozeer vanwege de inhoud
van het gebodene, maar vooral
omdat we er een apetijtelijk
avondje uit voor het publiek van
maken. En ook de deelnemers
beleven veel plezier aan de voor
bereiding. Er wordt achter de zorgen. Het festival van Levens-
schermen door bijna alle deelne
mers hard gewerkt aan de act.
Een serieuze zaak dus", aldus
Ans Schilders die zelf in het
Zeeuwse theaterwereldje
daarbuiten zeer actief is.
liedjes uit de ouwe doos. Ans
daarover:„Het valt me dan op
dat de verpleegsters en verzorg
sters in de zaal die liedjes eigen
lijk helemaal niet meer kennen.
Van de andere kant krijg je wel
vaak de reactie dat ze het erg
leuk vinden. Het spreekt dus nog
wel aan, maar in feite is het een
Oplage: 39.500 ex.
Uitgave: Uitgeverij Provinciale
Zeeuwse Courant b.v. Voorstad 22,
Postbus 5, 4460 AA Goes.
Tel. (0113) 273000. Fax (0113) 273010
Exploitatie:
Ch. van den Oosterkamp
(0113)273000
privé: (0118)642078
Administratie:
PZC
Oost-Souburgseweg 10,
postbus 18,
4380 AA Vlissingen.
Advertentieverkoop:
Henk Mallekote
(0113) 273022 privé (0113) 342535).
Pieter Karman
(0113)273021 privé (0113)613394).
Redactie: Hans Meijer (0113) 273028
Redactie-adres: Voorstad 22,
Postbus 5, 4460 AA Goes.
Bezorging: (0113) 273000.
Druk: Vink-Rotadruk b.v.,
postbus 36, 4570 AA Axel.
Druktechniek: offsetrotatie.
Sluitingstijd: advertenties
maandag 17.00 uur.
gaa
RL,
1
M
In het Streekmuseum te Goes is tot en met 11 mei a.s. een opmer
kelijke tentoonsteling te zien. Het gaat om een overzichtsexpositie
van de in Goes (1945) geboren kunstschilder Kees de Hond. Zieken
huizen en angstbeelden spelen een grote rol in zijn oeuvre. Ze begin
nen in 1945 wanneer hij in Goes is geboren. Kort na de oorlog ligt de
pasgeboren Kees de Hond op de kraamafdeling in een ziekenhuis
barak op de Oostwal in Goes. Dan breekt daar een infectie uit en vrij
wel alle aanwezige baby's lopen oogletsel op. Voor Kees de Hono
begint een lijdensweg van ziekenhuisopnames die moeten voorko
men dat hij blind wordt. Tot zijn dertiende jaar ondergaat hij twintig
keer een oogoperatie, wat hem een groot ziekenhuistrauma oplevert.
Voorlopig verdringt kees de Hond zijn ziekenhuiservaringen. Een
loopbaan in de handel lijkt voor hem weggelegd. Wel begint hij in
1962, hij is dan allang uit Goes vertrokken, een avondopleiding teke
nen in Botterdam. Stukje bij beetje komen de verdrongen traumati
sche ziekenhuiservaringen weer bovendrijven bij De Hond. Hij is in
staat om ze om te zetten in beelden, die soms het predikaat angst
droom waard zijn. In de avonduren en weekenden tracht hij in hyper
realistische tekeningen en schilderijen af te rekenen met de angst
beelden uit zijn jeugd. In 1987 laat De Hond, die dan nog steeds op
een handelskantoor werkt, zijn dubbelleven achter zich. Zijn werk
overdag en het schilderen buiten werktijd laat zich niet meer combi
neren. Kees de Hond wordt afgekeurd en kan zich vanaf dat moment
helemaal aan de schilderkunst wijden. Nadat hij min of meer met zijn
ziekenhuisverleden heeft afgerekend in een groot aantal aangrijpen
de werken, komen andere, luchtigere onderwerpen aan bod. Het
hyperreafisme blijft zijn stijl. Op de tentoonstelling te Goes zijn een
aantal werken uit de ziekenhuisperiode van De Hond te zien. Het zijn
werken die zeer aangrijpend zijn en soms hard op de toeschouwers
over komen. Overal het algemeen reageren mensen met soortgelijke
ziekenhuisvrees heel positief op het werk, als een verademing. De
Hond exposeerde eerder in Brugge en Zeist. Hij won een pri/s van het
kunsttijdschrift Art School Magazine. Aan hem werden in het Alge-
BELBIOSl
064)36311
donderdag
vrijdag
zaterdag
zondag
maandag, dinsdag
woensdag
I Nederlands gesproken I
vrijdag14.00 u.
zaterdag14.00 u.
zondag14.00 u.
maandag14.00 u.
woensdag14.00 u.
totaal onbekend fenomeen
geworden. We hebben natuurlijk
ook een jonge generatie heel
knappe Nederlandse artiesten
die het Nederlandstalige lied in
ere houden. Denk aan Boude-
wijn de Groot, Herman van
Veen. Maar wat zij zingen is toch
weer een ander genre. Je kunt
het zeker smartlappen noemen.
En datzelfde vind ik eigenlijk ook
voor liedjes van Corrie Koning,
Koos Alberts, André Hazes. Ze
zingen steeds in de ik-vorm. En
dat is toch anders."
Zoals gezegd is het jaarlijkse
Smartlappenfestival van Kapelle
een doorslaand succes. Vorig
jaar waren er zo'n driehonderd
mensen in de Vroonezaal. In de
jaren dat de Culturele Commis
sie moeizaam trachtte grotere
culturele voorstellingen te geven,
was er soms niet meer dan een
handjevol. Het festival staat en
valt voor een groot deel ook met
de 'aanhang1 die met de zangers
en zangeressen meekomt. De
deelnemers zijn veelal mensen
die normaal gesproken nooit of
nauwelijks voor het voetlicht
komen.
I Het gebodene balanceert veelal
I tussen liefde en dood. Want dat
I zijn de geijkte thema's voor
B levenslied en smartlap. En de
meeste mensen worden daar
toch wel door geraakt, soms met
een vleugje ontroering, vaak ook
met een knipoog. Waarom? Ans
Schilders probeert er een verkla
ring voor te vinden:„Sprookjes,
sagen en legenden, maar ook
Vervolg pagina Bevelanden in
't kort
Tranen met tuiten wordt er dus
niet gehuild tijdens het Kapelse
festival. Misschien door een
enkeling. Humor, subtiliteiten en
andere menselijke reacties krij
gen vrij spel. Ans
daarover: „Sommige liedjes vra
gen erom dat er een parodie van
wordt gebracht. Van andere
moet je afblijven. Dat is een
kwestie van goede smaak. Soms
zijn de onderwerpen best seri
eus. Dat kan zijn omdat het lied,
de smartlap, is geschreven in
een tijd dat mensen wel degelijk
te kampen hadden met de pro
blemen die bezongen werden".
De smartlappen en levensliede
ren op het Kapelse festival
komen zeker niet allemaal uit de
ouwe doos. Er worden ook nieu
we creaties gebracht. Eigen
werk dus van degene die er mee
op het podium komt. Op het fes
tival worden ze apart beoor
deeld. Op het komende festival
zal éénderde eigen werk zijn. Bij
de keuze van de bestaande
smartlappen worden deelnemers
op verzoek vaak op het spoor
gezet door Ans Schilders zelf:„Ik
geef dan aan waar de mensen
terecht kunnen". De keuze aan
vaderlandse levensliederen en
smartlappen is enorm: vele hon
derden, zoniet duizenden. „Dat
genre was destijds, vooral in de
crisisjaren, voor de makers een
a
Smartlappenfestivals zijn er
volop. „Sommige stranden
omdat ze niet boven het studen
tikoze uitgroeien. Ze blijven
tussen de schuifdeuren hangen",
zo vertelt de Kapelse die door de
Culturele Commissie van haar
gemeente is aangetrokken om
de artistieke begeleiding te ver-