r 1 1 k i DE BEVELANDER Donderdag 13 maart 1997 W 1 Fabery de Jonge Algemeen New York ‘t Witte Paerdje Een nieuwe lente, een nieuwe mode. Dat geldt ook voor de Bevelanden, waar Goes zich de laatste jaren steeds meer heeft ontwikkeld tot modecentrum van Zeeland. Tientallen grote en kleinere modezaken zorgen voor een bijzonder gevarieerd en aantrekkelijk aanbod. Begrijpelijk dat Goes als koopcentrum op modegebied ook buiten het eigen Zeeland uitstekend scoort. Op deze pagina probe ren we een indruk te geven van de nieuwe collecties die de eigen modeverzorgers in huis hebben. Uiteraard gaat Steutel Dies Kosten het om een onvolledig profiel, want het zou té ver voeren om een totaalbeeld te geven. Daarvoor dus bij voorbaat onze excuses. Delscher V Verburg en Rial i ir* Hlvi Speciaalzaak Simon Hans Sinke Harlekino I Foto: Een creatie van Kyuso Foto: Een outfit van Jobis Foto: Bikini van Beachlife Foto: Kostuum van Van Gils Foto: Strandaccessoires van Livera Foto: Kleding van Whoopi Foto: Sieraden van Riita Hakala zolen. Opgeruwde leersoorten geven een doffe, rijpe uitstraling. Daartegenover staat het gepoet ste leer die schaduwrijk effect geven. Zolen mogen deze zomer dun, dik, grof of glad zijn. De damesmode is altijd extremer dan de herenmode. Bij de heren is net als bij de dames veel Ook de variatie broekjes is oneindig en varieert van de hoog weer terug en marineblauw is een trend die elk seizoen van zich Sieraden geven net dat spranke lende extraatje aan een outfit. Van trends zoals we die kennen in de mode is geen sprake. Behalve horloges zijn sieraden niet gebonden aan sezoenen. Een tijd lang zijn ringen populair. Dan gaat het weer over op arm banden en vervolgens vliegen de oorknopjes de winkel uit. Deze zomer is kettingwerk de sei- zoenstrekker. De zogenaamde ‘choker’ die kort om de hals wordt gedragen is de laatste trend. Bij juwelierszaak Fabery de Jonge zijn ze ervan overtuigd dat een goed ontworpen sieraad te vrolijk, te grappig. In het laat ste modebeeld spelen accessoi res een belangrijke rol. Bij elk truitje hoort een bandana, pet, rugzak en paar sokken met dezelfde print. Zelfs armbanden en mouwophouders zijn in aller lei kleuren en vormen te koop. Om ervoor te zorgen dat niet iedereen in dezelfde jas rond huppelt, hangen er slechts een paar in de rekken. Exclusiviteit, wasbaar en kwaliteit staan voor op bij Harlekino. Merken als Lego kids, Kiekeboe, Mellow Yellow, Match, Galipetto, Poin ter, Mb boys, Tammy en Barbra Farber garanderen dat ook. de Lange Vorststraat heeft voor nagenoeg iedere klant een per fect zittende broek. Voor lange, zeer smalle kinderen zijn er spij kerbroeken. Maar ook aan de wat forsere man op leeftijd is gedacht. Bandplooi, gematigde wassingen en wat te denken van een jeans met schuine band. Hoog van achter, laag van voren. Past precies onder de buik. Geen omkrullende broeksban den meer. Geen wonder dat New York tot ver over de provincie grenzen naam heeft gemaakt. De kracht van deze bedienings- zaak ligt hem in de vakkennis van het personeel en natuurlijk in de duizenden verschillende spij kerbroeken. gende merken in huis: Basler, Jobis, Van Laack, Bogner, Brax en Pringle. Voor wie meer van de eigentijdse en luxueuse mode Foto: Een greep uit de collectie van Dino Valliano een gebruiksvoorwerp. Wel een gebruiksvoorwerp wat met de mode meegaat. De klassieke leren tas is rijkelijk vertegen woordigd in het donkerblauw. Al dan niet geaccentueerd met wit. Daarnaast zien we cognac, zwart en donkerbruin in de col lectie. De modische tassen zijn wat meer in het oog vallend te overslagen. Leer blijft een hoofdrol spelen. Verder zien we nylon met satijn. De ‘look’ van de resitassen is nonchalant en jeug dig en overal mee naar toe te nemen. Daarom hebben de reis tassen wielen voor gladde ondergronden. Zodra rijden niet meer kan, wordt de tas een rug- den met extra lange mouw en rugpand, broeken in kwartmaten, lengtematen en ga zo maar door. Jan- Henk Steutel, de eigenaar van Steutel herenmode, zou het liefst voor alle mannen de juiste maat hebben. „Een moeilijke maat ontstaat als hij niet wordt ingekocht. Daarom nemen wij zo veel mogelijk maten in de collec tie op. Daar komt nog bij dat de kwaliteit goed moet zijn. We moeten wel achter ons produkt kunnen staan. Een eerste keer iets aan een klant verkopen is makkelijk, maar de tweede en derde keer! Steutel herenmode heeft niet alleen kostuums han gen. Ook voor de man die casual gekleed wil gaan, heeft Steutel een uitgebreide collectie katoe nen broeken, jeans en shirts. Daarnaast is er ook nog een rui me keus in functionele jacks van bijvoorbeeld Tenson. Mode dus voor zowel de geklede man als de sportieve man. Yes sir! De inspiratiebron is sport. Stoere het is gewoon een korte broek. In boots en bootschoenen de zoge naamde ‘docksiders’ zijn de kop- moeite een glimlach kunnen bedwingen. Wat een kleuren pracht! Wijde broeken waar de hoge schoenen goed onder staan, stralen je dit modeseizoen tegemoet in appelgroen, geel, oranje en donkerblauw. Voor de meiden is de leukste trend het broekje met overslag. Aan de gewerkt met verschillende zolen, voorkant lijkt het een rokje, maar -■---■-) kindermodezaak Harlekino aan het Schuttershof hangt de kle- lopers dit seizoen. Ook'hier geldt ding op kleur. Kleur is deze weer dat het goed moet lopen. De groep waarvoor het comfort gen zowel voor dames- als heren- en kinderschoeisel. De schoen moet goed zitten er ook De nieuwe vrouwenmode voor de zomer van 1997 laat een beeld zien waar geen plaats is voor ‘overdreven’ dingen. Een voud en subtiele verschillen moeten het dit seizoen doen en wordt verdrongen door de voorgevormde beha die een beter draagcomfort heeft. Ook het riosetje wint aan populari teit. Dit hoog opgesneden broekje met bijpassend topje slaat vooral bij de jongeren aan. Naast het rioslipje zien we dit voorjaar ook de string en de highleg terug. Livera heeft ondermode in de rekken han gen van verscheidene merken die elk hun karakteristieken hebben. Chantelle, Warner, Passionata, Pastunette en Tri umph brengen beha's tot en met cup E. Ook een opkomen de trend zijn de zogenaamde strandaccessoires. Jurkjes, shorts, haltertopjes en giletjes met polokraag. Het kan niet vrolijk genoeg zijn op het strand. In de jeanswereld zijn het niet de modellen die onderhevig zijn aan trend, maar de wassingen. Zij maken de broek ‘trendy’. In de zomer van 1997 is de geschuur de en de éénmalig gespoelde jeans het laatste modenieuwtje. Het liefst een goed zittende jeans met rechte pijp en knoop- sluiting. De aansnoerbroek is passé. De éénmalig gespoelde spijkerbroek kennen we nog van de na-oorlogse jaren. Donkere broeken die als ze nat werden zich naar je lichaam vormden. Bij dé spijkerbroekenman van Zee land hangen negenduizend jeans van negen a-merken in zeventien lengtes. New York in tijdloos is. Een mooi ontwerp, goed gemaakt en van uitsteken de kwaliteit moet ‘the test of time’ zonder moeite kunnen door staan. De Scandinavische sie raden van Riita Hakala voldoen aan die eisen. De ontwerpen zijn niet modern en niet klassiek, maar een mengeling van beiden. Gladde stukjes goud en zilver worden gecombineerd met ‘gekraste’ stukjes. De sieraden van Le Chic laten met klassieke ontwerpen zien hoe mooi sie raden kunnen zijn. Kwaliteit op zijn best. ‘Dure kledingstukken moet je niet zien als mode, maar als mooie sieraden.’ Zo zien Ali en Jan Schoester van ‘t Witte Paerdje hun couturestukken. ‘t Witte Paerdje aan de Witte Paardstraat te Goes mag met een gerust hart één van de meest trendy zaken in Goes en omgeving genoemd worden. Het kleine pandje hangt vol met cou- turekleding van meer dan twintig wereldmerken als Thierry Mug ler, Iceberg en Castelbajac. Voor hun inkopen, bezoeken Jan en Ali shows in Milaan en Parijs waar kleding tot in de allerklein ste details wordt verzorgd. Deze zomer brengen de Franse en Ita liaanse modeontwerpers wijde voor de vrouw. Kleur blijft een must. Blauwen, roden, groenen, gelen, bruinen en witten. Het kleurenpalet is zeer gevarieerd. Het silhouet is smal en slank met soepelvallende stoffen die een zachter, vrouwelijk beeld geven. ‘Draagbare trends naast zakelij ke functionaliteit’ is de zinspreuk van Steutel Herenmode in de Lange Kerkstraat te Goes. Steu tel houdt zeer zeker rekening met de laatste ontwikkelingen op het gebied van de herenmode. De meest trendy pakken zijn optisch slank gesneden met behoud van comfort. Drie- of vierknoops met rugsplit, zoals we dat ook in de jaren zestig zagen. Over het algemeen blijft het kostuum redelijk zakelijk. Steutel beperkt zichzelf niet tot twee knoops, een knoops, zij- split, rugsplit of geen split. Wat de klant wil, kan de klant krijgen. De herenmodezaak voert een breed pakket waarbij pasvorm, draagcomfort en maten geza menlijk bovenaan de lijst staan. ‘Een goed gesneden pak moet in één keer goed zitten’ zo is de mening van Steutel. Colberts, broeken en kostuums zijn er in nagenoeg alle maten. Overhem- Een trend die steeds verder doorzet is de zogenaamde spor tieve look met uitstraling. Bij Dies Kosten aan de Lange Vorststraat is comfort dan ook erg belangrijk. De neiging tot sportief chique gaat heel ver. Er zijn zelfs com plete joggingpakken te koop. Inspiratiebronnen zijn de ver schillende sporten als tennis, golf en zeilen. ‘Het moet lekker zitten en er mooi uitzien’ is het motto. Deze trend komt ook tot uiting in de stoffen. Geen kreuk- stoffen, maar stretch. Gemakke lijk te dragen, nonchalant, maar tevens geraffineerd. Dies Kosten heeft natuurlijk ook gelegen heidskleding in de rekken han gen. Prachtige mantelpakjes met opengewerkte mouwtjes of andere mooie accenten. De rok ken zijn of enkellang van voile- stoffen of kort. De korte mode wordt gebracht in frisse kleuren zoals felblauw, groen en abri koos. Ook de warme kleuren zijn prominent aanwezig, zoals bruin en rood. De broek is strak en van onder iets wijder. Dies Kosten heeft onder andere de volgende merken: Stizzoli, Dino Valliano, Electre, Picture, Blue Willi’s, Happy Heidemann, Yarrell, Hau ber en Apriori. Bij Delscher in de Lange Vorst straat in Goes is het modebeeld breed gehouden. Sportief tot en met klassiek en luxueus tot en met eigentijds. Jong en oud kan hier terecht voor een spijker broek met blouse of een comple te outfit voor de bruidsmoeder. De trends zitten hem voorname lijk in de kleuren en het materi aal. Het wordt zomer en de kleu ren zijn dan ook warmer. Bij Del scher hangen veel natuurtinten, geeltinten en blauwtinten. De ‘marinelook’ is er ook dit jaar weer bij. Donkerblauw wordt gecombineerd met wit of rood. Lichtblauw en kobaltblauw zijn nieuwe kleuren. Het aantal prints is zeer bescheiden. De stoffen zijn over het algemeen effen. De pasvorm en het materiaal zijn belangrijker dan een opvallende print en het past ook beter bij het slanke silhouet van dit seizoen. De grootste trends zitten hem in de stoffen. Linnenmengingen en zijdemengingen brengen het beste van het materiaal naar -*■ boven. Het kledingstuk valt nog mooier over het lichaam. Voor We lopen er elke dag op, maar nog steeds ziet niet iedereen het belang van goede schoenen in. Dit seizoen hebben fabrikanten hun best te gedaan comfort te combineren met het modische. Waren kleuren vorig jaar slechts hier en daar te vinden. Deze zomer wordt een uitbundige. Groen, geel en oranje hebben het schoeisel overmeesterd. Daarnaast zien we veel natuur tinten, donkerblauw en zwart, weer dat het goed moet lopen. zomer samen met allerlei prints Rial in de Lange Vorststraat en De groep waarvoor het comfort een pre. Appelgroen en geel zijn Verburg op de Grote Markt bren- net zo belangrijk is als het uiter- de nieuwe kleuren. Abrikoos lijk van de schoen zijn de kinde- oranje komt langzaam ren. Deze kunnen hun hart opha len, want de kleuren stralen je nog eens goed uitzien. Harmonie tegemoet. Appelgroen en geel- tussen doelmatigheid en vorm, tinten van Jaren vijftig, zestig of zeventig. Alles mag zolang de schoen maar goed zit. De plateauzool in gematigde vorm is weer hele- nog. Nieuw zijn oe op postzaK- ken gebaseerde tassen met gro- Livera Tegenwoordig mag niet alleen de bovenkleding gezien wor den. Ook de ondermode, de foundation, is onderhevig aan trends. Elk seizoen komen er nieuwe kleuren, modellen en dessins uit. Livera aan de Opril Grote Markt biedt dezer dagen een kleurig aanblik met vrolij ke foundation, nacht- en bad kleding. De slipjes en beha's zijn dit modeseizoen eenvou diger van uitvoering. Eenvoud en comfort zijn de sleutelwoor den en dat wordt weer gecom penseerd door de vele kleuren zoals verschillende groentin- ten, donker blauw, geel, wit en ivoor. Een aantal beha's zijn gladder zodat zij niet opvallen onder een strak truitje. Alleen het randje is nog van kant. De push-up beha is op zijn retour mooier over het lichaam. Voor het sportieve tot en met het klas sieke type heeft Delscher de vol- houdt is er Escada, Laurèl, Hans Erras, Laura Casini, Kemper en Th. Braun. De modetrend in de regio broeken, maar ook broeken met een ‘sigarettenlijn’. Rechte pij pen die op de bovenbenen nij pen. De rokken worden boven de knie gedragen. De kleuren varië ren van cognac, donkerbruin, aardetinten en marine tot buiten gewoon felle kleuren als oranje, lila en paars. De meest gedurfde trend is het doorschijntruitje voor bijvoorbeeld onder een colbert. De mode blijft een kwestie van combineren. Wie bij ‘t Witte Paerdje een prachtig pak koopt, moet er enkele seizoenen mee combineren, want echt mooie dingen die blijven. Of het nu een spijkerbroek is of een mantelpak je. tinten van milkshakegeel tot sneltreingeel zijn de trendy tin ten. Oranje staat ook in de rek ken, maar is veel minder te zien dan vorig seizoen. Blauw met maal te'rug. Maar de echte trends vlinders, rood met fruit, Geel met zitten hem in het materiaal en de gaten. Als het maar vrolijk is. voorjaar zijn er pasteltinten. Naarmate de temperatuur stijgt, worden de kleuren feller, zoals groen, oranje en geel. De hand tassen zijn duidelijk strakker gestileerd en hoger ten opzichte van vorig seizoen. Dit past uiste kend bij het slanke kledingslijn. Ook de kleine rugzakjes mogen opgesneden rioslip tot de zoge naamde hipster met pijpjes. Het merk Beachlife heeft het alle maal. Ook voor oudere dames zijn er bikini’s te krijgen in grote re cupmaten van onder andere het merk Sunflair. Geen opval lende prints, felle kleuren en oHgesneden slips, maar wel aan trekkelijk om te zien. Voor wie niet meer aan een bikini wil beginnen, is er keus uit tientallen badpakken. Voor oma zijn er badpakken van Solar met inge weven korselet en voorgevorm de cup, zodat ook zij goed voor de dag kan komen. Voor de mannen zijn er shorts en zwem broeken in allerlei prints. Zelfs bloemen mogen. De short blijft vanwege ‘het gebruiksgemak’ laat horen. Al deze kleuren wor den door elkaar gebruikt. Stip pen, strepen, bloemen, auto’s, tl? Het wordt een kleurrijke zomer. Niet in het minst op het strand en langs de zwembaden, want de laatste trends op badmodege- bied mogen er zijn. Speciaalzaak Simon heeft achterin de winkel een uitgebreide collectie badmo- de van peuter tot grootmoeder. Fluorkleuren zijn uit en hebben plaats gemaakt voor pastels en zoete felle tinten. En dat voor de meest bizarre prints. Ruiten, strepen, bloemen en tropische vissen. De jaren vijftig zijn terug! De badpak moet terrein geven voor de beugelbikini. De push-up op het strand voor een betere pasvorm en dat duwtje extra. Niet alleen het bovenstuk van de Een tas is een deel van jezelf, een stuk van je lijf en elk jaar raak je er meer mee vergroeid. Dat is de filosofie van de tassen- fabrikanten. Voor iedereen is er wel een tas te vinden die bij hem of haar past. Bij Hans Sinke Wie de komende tijd een kinder- I m A W 1 P 4 I? a

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1997 | | pagina 27