Grote Occasionshow
21-22-23 november in
Zeelandhallen Goes
Nieuwe Ford Mondeo: in
alle opzichten veilig
op maat
Twee nieuwe motoren
voor Volkswagen Polo
Renault Espace met
nog meer ruimte
Jïirbodiesel voor de
V* "Fiat Bravo en Brava
I
I
altijd
goed!
I
I
I
I
I
I
I
I
i
1
Actiemodellen met airbag
^van de Daihatsu Cuore
Mitsubishi L200 Pick Up in nieuwe
vormgeving en techniek
I
K
SNELLE VERSIES BIJ AUTO DAGEVOS
levert uw merkendealer
37
Woensdag 23 oktober 1996
DE BEVELANDER
Als u de in deze
autokrant genoemde
autobedrijven in
't oog houdt zit u
Slechts 6,3 liter
Dieselmotoren
Motoren
Veiligheid
Veel gevraagd
Multi-inzetbaar
I
Anti-
diefstalbeveiliging
Voor weg en terrein
Ontwerp
k1
.1
240 Nm bij 2.000 omw/min.
1
FORD
RENAULT
VOLKSWAGEN
FIAT
DAIHATSU
Beide motoren hebben een cilin
derinhoud van 1.10 cm3 en zijn
voorzien van een turbocompres
sor. Auto Dagevos B.V.: "Zoals
de typeaanduiding al enigszins
verraadt, leveren de krachtbron
nen respectievelijk 75 pk (55 kw)
en 100 pk (74 kW). Dit verschil
zit 'm in de toepassing van een
andere turbo."
Typerend voor de 75 pk-versie is
de aangename trekkracht van de
motor in het meest benutte toe-
rentalgebied.
De 1.9 TD 75 levert namelijk zijn
maximum koppel van 147Nm bij
2750 toeren per minuut, terwijl
negentig procent daarvan al bij
1900 toeren per minuut beschik
baar is. De turbocompressor
geeft de motor vijftien procent
meer draaimoment dan een ben
zinemotor met een vergelijkbaar
vermogen. Bijkomend voordeel
Gebleven zijn de uitstekende zit-
positie, die in vergelijking tot een
traditionele auto duidelijk hoger
is, en het panoramische zicht
rondom. Nieuw daarentegen is
het innovatieve dashboard met
een centraal geplaatst instru
mentarium, grote gesloten berg
ruimtes en een uniek verwar-
mingssysteem, dat is vorozien
van een afzonderlijke bediening
voor de linker- en rechterzijde is
voorzien.
De hoge zitpositie is een belang
rijke veiligheidsfactor bij zijde
lingse botsingen. Uit statistische
analyse van verkeersongevallen
is gebleken dat de ernst van ver
is de geringere emissiewaarde
door een effectieve luchttoevoer.
Iedere honderd kilometer consu
meert de 1.9 TD 75 gemiddeld
slechts 6,3 liter brandstof. De 1.9
TD 100 is voorzien van een tus-
senkoeler die garant staan voor
een efficiëntere verbranding en
blinkt uit in een enorme elastici
teit.
Hierdoor zullen ook mensen die
een benzinemotor gewend zijn,
van de nieuwe Fiat-krachtbron
gecharmeerd zijn. Het maximum
koppel bedraagt een mooi afge
rond 200 Nm bij 2250 toeren per
minuut. Ook hiervan is reeds
negentig procent zelfs vanaf
1700 toeren per minuut voorhan
den.
Het aggregaat geeft de Brava
een topsnelheid van 180 km/uur
en laat de Fiat vanuit stilstand in
11 seconden naar 100 km/u ver
snellen. De driedeurs Bravo is
door zijn lagere gewicht nog iets
vlotter.
De naam blijft hetzelfde: L200. Voor het overige is de opvolger
van de huidige Mitsubishi pick-up een geheel nieuwe verschij
ning met moderne techniek. De moderne, vrij afgeronde vorm
geving is opvallend en het ruime, comfortabele interieur doet
nauwelijks onder voor dat van een personenauto.
De in de nieuwe L200-serie aan
geboden motoren beschikken
Onlangs introduceerde Daihatsu twee actiemodellen op basis
van de Daihatsu Cuore. Beide actiemodellen zijn uitgevoerd met
een standaardairbag en dat is uniek in deze klasse. Daarnaast
zijn ze voorzien van vele extra's. De Cuore Magie kost 17.295,-
en de Cuore Shiga 18.995,-. Verder is de Cuore Shiga voor een
meerprijs van 2.550,- ook leverbaar met automaat.
veiligheidsgordel
en hoofdsteun voor middelste
zitplaats achterin (optie)
Optioneel ABS-systeem van
de laatste generatie met elek
tronische remkrachtverdeling
Verbeterd rijcomfort en stuur-
gevoel in rechtuitstand
Aangepaste motoren en ver
snellingsbakken
Zuiniger krachtbronnen, lage
re onderhoudskosten
Lagere emissies en rijgelui-
den
Eerste Ford met een optioneel
navigatiesysteem
56 km/h onder een hoek 40%
frontaal tegen de wagen gescho
ten en wordt blootgesteld aan
een zijdelingse impact door en
vervormbaar bewegend stoot-
blok van 950 kg die onder een
hoek van 90 graden inslaat met
een snelheid van 50 km/u op een
hoogte van 300 mm.
De nieuwe Mondeo is leverbaar
met de verbeterde Zetec 16V
motoren met een cilinderinhoud
van 1.6,1.8 en 2.0 liter en met de
aangepaste 1.8 liter Endura-DE
turbodiesel met intercooler en de
krachtige en soepele 2,5 liter
Duratec V6 met 24 kleppen. Het
brandstofverbruik werd met 8
procent verlaagd, dit dank zij een
andere afstelling van de moto
ren, banden met lage rolweer-
stand van de laatste generatie
nieuwe motorolie met een lage
viscositeit en andere overbren-
gingsverhoudingen.
deerd in combinatie met een
gunstig brandstofverbruik (acce
leratie van 0 naar 100 km/u in
10,5 seconden, topsnelheid 188
km/u). De afstemming van de
vierkleppen-cilinderkop maakt in
het toerentalbereik van 2800 tot
6000 t/min een vol koppelverloop
mogelijk. 90% van het maximale
koppel is continu op afroep
beschikbaar. Het maximale kop
pel van 128 Nm staat bij 4400
t/min ter beschikking. De Volks
wagen Polo 1.4 I 16V is stan
daard voorzien van de bouw
steen "Styling" (grotere bumpers
in de carrosseriekleur, witte knip
perlichten vóór en gedeeltelijk
donkere achterlichten). Met de
komst van deze twee nieuwe
benzinemotoren ziet het moto
renaanbod van de Volkswagen
Polo er als volgt uit: 1,0 I. 37
kW/50 pk; 1,4 I. 44 kW/60 pk;
1,41 16V 74 kW/100 pk; *1,6155
kW/75 pk; 1,91 diesel 47 kW/64
Pk.
Voor het modeljaar 1997 legt
Ford inzake veiligheid de lat nog
een stukje hoger. Als allereerste
Ford en tegelijk als één van de
eerste van zijn klasse is de nieu
we Mondeo vanaf begin 1997
leverbaar met zij-airbags. Verde
re aanpassingen betreffen een
extra beveiligd koetswerkstruc-
tuur en een nieuw airbagsys-
teem (bestuurder 57 liter, passa
gier 95 liter). Bij alle uitvoeringen
van de Mondeo zijn in de deuren
verstevigingsbalken en in de
deurbekledingen schokabsorbe-
rende elementen van schuimrub
ber verwerkt. Op het vlak van
frontale en zijdelingse aanrijdin
gen, brandpreventie en weer
stand van de bumpers voldoet
de Mondeo aan alle geldende
Europese veiligheidsvoorschrif
ten of overtreft hij deze nog. De
nieuwe Mondeo werd daarnaast
ook met succes onderworpen
aan de nieuwe, voor '98 geplan
de geplande EG-tests. Bij deze
test wordt een vervormbaar
stootblok met een snelheid van
De nieuwe motoren worden in
een speciale motorenfabriek te
Pratola Serra geproduceerd.
Door het doordachte concept
zijn ze relatief onderhoudsarm.
In Nederland is inmiddels zes
tien procent van de verkochte
automobielen uitgerust met een
zelfontbrandingsmotor. Comfort
is een veelgevraagde eigen
schap van een dieselauto. Fiat
heeft derhalve het geluidsni
veau in de Bravo/Brava turbo
diesel op een acceptabele 74
decibel gebracht. Deze waarde
is gelijk aan die van auto's uit
een hogere klasse. De Bravo en
Brava met de nieuwe dieselmo
toren staan binnenkort al in de
showroom van Auto Dagevos
B.V. De dealer verwacht dat het
basismodel, de Bravo 1.9 TD 75
S, ongeveer 34.000 gulden gaat
kosten. "De luxere SX met de
100 pk motor komt vierduizend
gulden hoger uit. De vijfdeurs
Brava start bij 35.200 gulden
voor de 1.9 TD 75 S en het top
model, de 1.9 TD 100 ELX zal
voor 42.500 gulden in de prijs
lijst staan".
Door het aansprekende ontwerp,
de uitgebreide uitrusting en goe
de prestaties meent Mitsubishi
zijn marktaandeel in het segment
van pick-ups beneden de 1 ton te
kunnen vergroten.
Om een zo groot mogelijk aantal
klanten te bekoren, wordt een
grote variëteit aan modellen aan
geboden, zowel voor particulier
voorzien van diverse handige
bergruimtes met een totale
inhoud van 100 liter. Dankzij de
dubbele vlakke vloer konden
vóór de voorstoelen twee grote
bergvallen worden gecreëerd.
Verder beschikt het model over
een zeer ruim bergvak in het
dashboard (met een inhoud van
33 liter) en over bergvakken in
de voor- en achterportieren. Het
geheel wordt gecompleteerd
door flessenhouders naast de
buitenste stoelen en afgesloten
bergvakken in de achterste wiel
kasten en in de bagageruimte.
De Espace heeft zijn originaliteit
bewaard, met carrosseriedelen
in composietmateriaal en een
volledig verzinkt stalen buizen-
frame zodat hij uitstekend
bestand is tegen lichte aanrijdin
gen en perfect beschermd is
tegen corrosie.
Fiat heeft het motorenaanbod van de succesvolle Bravo/Brava
serie uitgebreid met twee dieselmotoren. Auto Dagevos B.V. in
Goes is blij met de komst van de dieselversies. "De vraag naar
dieselmotoren in deze klasse blijft stijgen. De 1.9 TD 75 en de 1.9
TD 100 maken de Bravo/Brava nog aantrekkelijker."
Renault heeft zijn succesvolle Espace vernieuwd. Op de eerder
deze maand in Parijs gehouden Autosalon was het resultaat te
zien. De ruimtewagen is nóg ruimer geworden. Dat is mede te
danken aan de voortaan dwarsgeplaatste motor. Tevens biedt
de nieuwe Espace nog meer gebruiksmogelijkheden.
De gezamenlijke merkendealers van Goes en omstreken houden
binnenkort weer hun grote halfjaarlijkse occasionshow. De data
zijn 21, 22 en 23 november a.s. Het gaat om de grootste over
dekte occasionshow van Zuidwest-Nederland. Als de voorteke
nen niet bedriegen zal de show trouwens dit najaar nog groter
zijn van opzet dan voorgaande edities. Want in hechte samen
werking hebben alle dealers in principe besloten hun medewer
king aan de verkoopshow te geven. Dat betekent dus: nóg gro
ter keuze. Overigens is het succes van de Occasionshow in
Goes begrijpelijk. Want de aangeboden auto's zijn niet alleen
van goede kwaliteit - de dealerorganisatie staat er immers ach
ter - ook is er grote verscheidenheid onder één dak. Verzekering
en financiering kunnen ter plekke trouwens óók worden gere
geld. In onze volgende editie van De Autokrant komen we er nog
nader op terug en melden we onder meer de precieze omvang
van de show plus de exacte openingstijden. De data liggen
intussen, zoals gemeld, vast: 21, 22 en 23 november a.s.
Vanaf heden levert Volkswagen de Polo met twee nieuwe benzi
nemotoren. Het gaat om een 1.0 liter met een vermogen van 37
kW/50 pk en een 1.4 liter 16V met 74 kW/100 pk.
als voor zakelijk gebruik of recre-
atiedoeleinden. Of in combinatie
natuurlijk. Er worden modellen
met Single Cab, Club Cab en
Double Cab leverbaar. In vrijwel
alle gevallen kan worden geko
zen uit achterwielaandrijving
(2WD) of vierwielaandrijving
(4WD). De Double Cab 4WD is
voorzien van extra uitrustings
stukken voor verhoogd recreatief
plezier. Maar ook zakelijk kan
deze populaire pick-up goed uit
de weg. Dit dankzij de royale en
sterke dubbelwandige laadbak
met aan de achterkant een bre
de, gemakkelijk te bedienen
klep. Een bak die erop is
gemaakt om er ook na jarenlang
intensief gebruik nog goed uit te
zien. En uiteraard leverbaar met
polyester huif.
wondingen bij inzittenden van de
Espace geringer is dan bij con
ventionele auto's. Bovendien kan
de bestuurder door de hogere rij-
positie verder naar voren kijken,
waardoor hij beter op verkeerssi
tuaties kan anticiperen. De
Espace beschikt over een modu
lair interieur met een groot aantal
bevestigingspunten voor stoe
len, die dankzij de toepassing
van rails in de bodemplaat op tal
van manieren in twee of drie rijen
achter elkaar gerangschikt kun
nen worden. Op deze manier is
een optimale verdeling van de
ruimte voor inzittenden en baga
ge mogelijk. De auto is tevens
Op het gebied van de techniek is
de Cuore al uitgevoerd met een
pittige multipoint injectiemotor,
die een vermogen ontwikkelt van
31 kW/42 pk (5300 omw/min).
De auto verbruikt 1 liter benzine
op 25,6 km (ECE-norm bij 90
km/u), waarmee hij tot een van
de zuinigste in zijn klasse
behoort. Veilig was de Cuore al
doordat hij is uitgerusFijiet ver
stevigingsbalken in de portieren,
een kooiconstructie, rembe-
krachtiging, getint glas rondom
en kreukelzones. En nu is de air-
de versnelling zonder overdrive-
karakteristiek) bereikt de Polo
(37 kW/50 pk) een topsnelheid
van 151 km/u. Acceleratie van 0
naar 100 km/u gebeurt in 18,5
seconden. De 1.0 I motor met 33
kW/45 pk bereikte dit in 21,4
seconden. De Volkswagen Polo
1.0 I (37 kW/50 pk) kost
22,995,- (incl. BTW/BPM).
Naast de bekende 1.4 en 1.6 I
MPI-motoren met respectievelijk
44 kW (60 pk) en 55 kW (75 pk)
wordt het aanbod aangevuld met
een 1.4 I motor met een nieuw
ontwikkelde vierkleppen-cilinder
kop. Deze sportief geconstrueer
de motor heeft een vermogen
van 74 kW/100 pk. Nieuwe en
lichtere zuigers zorgen ervoor
dat de motor stiller is. Door de
krachtige aandrijving worden
sportieve rijprestaties gegaran-
De nieuwe Mondeo kreeg Ford's
verbeterd anti-diefstalsysteem
mee, dat samen met de belang
rijkste Europese verzekerings
maatschappijen werd ontwik
keld. Het koppelt een doorgedre
ven beveiliging van deuren/ach-
terklep aan een passief geacti
veerd motorimmobilisatiesys-
teem voor zowel de benzine- als
de dieselmodellen. Alle vergren-
delingsmechanismen worden
bediend door ofwel stangen
ofwel kabels, wat het inbreken
sterk bemoeilijkt. Daarnaast is
nog een centrale dubbele deur
vergrendeling met infrarood-
afstandsbediening leverbaar. Op
de meeste markten wordt de
nieuwe Mondeo standaard aan
geboden met een elektronisch
passief anti-diefstalsysteem
(PATS) dat het starten van de
motor onmogelijk maakt zonder
de juiste elektrtonisch gecodeer
de sleutel. Tenslotte kan de nieu
we Mondeo ook worden uitge
rust met een optioneel perimeter
en velumesensing alarm.
bag hier nog aan toegevoegd.
De Cuore Magie is afgeleid van
de Cuore Casual die standaard
o.a. is voorzien van volledig stof
fen stoelbekleding en ruitewis-
'sers vóór met interval.
Naast een airbag heeft de Magie
heP volgende meegekregen:
elektrisch bedienbare buiten
spiegels, speciale bekleding, rui-
tewisser op de achterruit, wiel-
platen, stootlijsten op de flanken
met Magie aanduiding en Magie
vermelding op de achterklep.
DeMagic wordt zonder meerprijs
De vérgaande verbeteringen
voor het modeljaar 1997 zijn
bedoeld om dit succes‘voort te
zetten. De nieuwe Mondeo werd
zowel aan de buitenkant als bin
nenin onder handen genomen.
Daarnaast werd ook aan het
onderstel gesleuteld en kreeg de
wagen verschillende nieuwe
comfortsnufjes mee. Tenslotte
werd ook het veiligheidssysteem
opgewaardeerd. De Mondeo
kreeg de volgende verbeteringen
mee:
Ingrijpend aangepast koets
werk, nieuw ontworpen interi
eur
Meer zitruimte op de achter
bank
Veiligheids- en comfortvoor-
zieningen van de laatste
generatie
Betere bescherming van de
inzittenden bij frontale en zij
delingse aanrijdingen
Eerste Ford met optionele zij
delingse airbag; nieuw airbag-
systeem
Driepunts
I
De nieuwe L200 wordt geassem
bleerd in de Thaise fabriek van
Mitsubishi te Laem Chabang.
Thailand is de laatste jaren uitge
groeid tot het "Detroit" van het
Verre Oosten. Steeds meer
Westerse merken openen er
fabrieken en bouwen er auto's
voor de Aziatische markt. In de
fabriek van Mitsubishi worden al
enkele jaren pick-ups voor
export over de gehele wereld
gebouwd. Begin '97 wordt de
L200 ook in ons land verwacht.
over voldoende "power" om bij 1
een laag brandstofverbruik zwa
re ladingen te transporteren. Het
betreft twee dieselmotoren, die
ten opzichte van de huidige
krachtbronnen tot verbeterde
prestaties komen door de nieuw
ontworpen verbrandingskamers.
De 2,5 liter dieselmotor produ- 1
ceert een vermogen van 55 kW
(75 DINpk) en een koppel van
150 Nm bij 2.500 omw/min, de
turbodieselmotor met dezelfde
inhoud resp. 73 kW (99 pk) en
De 4WD-Versies in de nieuwe
L200-serie zijn voor een maxi- I
male trekkracht uitgerust met
een hoge en lage gearing, een
sperdifferentieel en automati
sche vrijloopnaven. Mede door
de krachtige motoren en de ster
ke wielophanging (dubbel wish
bone vóór en stijve bladveren
achter) is het ook goed rijden en
manoeuvreren buiten de
gebaande wegen. Daartoe leve
ren de korte draaicirkel, de grote
wendbaarheid en de standaard
stuurbekrachtiging een belangrij
ke bijdrage.
De basismotor (1.0 I. benzine
motor 33 kW/45 pk) is vervangen
door een krachtigere 1.0 I. motor
met een tweekleppen-clinderkop
en aluminium cilinderblok en 37
kW/50 pk. Deze nieuwe motor
heeft duidelijk een aantal voor
delen. Dankzij een consequent
gebruik van lichte materialen is
het gewicht met bijna 18 kg ver
minderd. Het koppel is met 13%
i gestegen naar 86 Nm bij 3000-
3600 t/min.
Ten opzichte van zijn voorgan
ger is het brandstofverbruik ruim
één liter per 100 kilometer ver
minderd. Volgens de MVEG II-
norm verbruikt deze nieuwe 1.0 I
motor slechts 5,9 I brandstof.
Slectieve pingelregeling en mul-
ti-point-injectie (MPI) zijn nu ook
in dit segment standaard. Met de
verfijnde vijfversnellingsbak (vijf-
De Mondeo wordt gekenmerkt
door een opvallend nieuw uiter
lijk. Daarvoor werden alle zicht
bare koetswerkpanelen - het dak
en de zijdeuren uitgezonderd -
van de vier- en vijfdeursmodellen
opnieuw ontworpen. Wat de
voorpartij betreft, krijgt de Mon
deo gebogen driedimensionele
koplampen mee, die het voor
aanzicht en de flanken in elkaar
doen overvloeien, terwijl de
kromming van dezelfde lichtblok-
ken doorloopt in de motorkap.
Het nieuwe ovalen radiatorroos
ter met verschroomde omlijsting
en het knipperlicht met wit afdek-
glas achter de doorgetrokken
koplampen vervolmaken de
voorzijde.
gelevérd in diverse metallic kleu
ren. De Cuore Shiga is nog luxer.
Als basis is hiervoor de Cuore
Life Style genomen die stan
daard al in het bezit is van o.a. in
de kleur van de carrosserie ge
spoten bumpers, wielplaten,
geïntegreerde armsteunen in de
met stof beklede portieren, radio-
voorbereiding met antenne en
speakers vóór en een van bin
nenuit te' openen achterklep. De
Shiga krijgt dan nog eens extra
de airbag, elektrisch bedienbare
buitenspiegels en ramen, centra- i
Ie deurvergrendeling, volledige
interieurbekleding waaronder j
ook de raamstijlen en stootlijsten
op de flanken met Shiga aandui-
ding.
Ook de Shiga wordt zonder
meerprijs geleverd in diverse
metallic kleuren.
Ford heeft de Mondeo, in 1994
de Europese "Auto van het
Jaar", ingrijpend gewijzigd.
Met deze ingreep wil de con
structeur na drie en een half
jaar van ongeëvenaarde ver
koopsuccessen zijn stempel
blijven drukken op het grotere
middenklassesegment. Naast
de 19 Europese markten is de
Mondeo voortaan ook lever
baar in 41 exportmarkten,
waarmee het aantal landen
waarin de Mondeo wordt aan
geboden op 60 komt. Gekop
peld aan de uitstekend lopen
de Ford Contour en Mercury
Mystique die gebruik maken
van dezelfde bodemplaat,
wordt Ford's "wereldauto" in
91 landen over de hele wereld
verkocht.
MITSUBISHI