Grote Occasionshow 21-22-23 november in Zeelandhallen Goes Nieuwe Ford Mondeo: in alle opzichten veilig op maat Twee nieuwe motoren voor Volkswagen Polo Renault Espace met nog meer ruimte Jïirbodiesel voor de V* "Fiat Bravo en Brava I I altijd goed! I I I I I I I I i 1 Actiemodellen met airbag ^van de Daihatsu Cuore Mitsubishi L200 Pick Up in nieuwe vormgeving en techniek I K SNELLE VERSIES BIJ AUTO DAGEVOS levert uw merkendealer 37 Woensdag 23 oktober 1996 DE BEVELANDER Als u de in deze autokrant genoemde autobedrijven in 't oog houdt zit u Slechts 6,3 liter Dieselmotoren Motoren Veiligheid Veel gevraagd Multi-inzetbaar I Anti- diefstalbeveiliging Voor weg en terrein Ontwerp k1 .1 240 Nm bij 2.000 omw/min. 1 FORD RENAULT VOLKSWAGEN FIAT DAIHATSU Beide motoren hebben een cilin derinhoud van 1.10 cm3 en zijn voorzien van een turbocompres sor. Auto Dagevos B.V.: "Zoals de typeaanduiding al enigszins verraadt, leveren de krachtbron nen respectievelijk 75 pk (55 kw) en 100 pk (74 kW). Dit verschil zit 'm in de toepassing van een andere turbo." Typerend voor de 75 pk-versie is de aangename trekkracht van de motor in het meest benutte toe- rentalgebied. De 1.9 TD 75 levert namelijk zijn maximum koppel van 147Nm bij 2750 toeren per minuut, terwijl negentig procent daarvan al bij 1900 toeren per minuut beschik baar is. De turbocompressor geeft de motor vijftien procent meer draaimoment dan een ben zinemotor met een vergelijkbaar vermogen. Bijkomend voordeel Gebleven zijn de uitstekende zit- positie, die in vergelijking tot een traditionele auto duidelijk hoger is, en het panoramische zicht rondom. Nieuw daarentegen is het innovatieve dashboard met een centraal geplaatst instru mentarium, grote gesloten berg ruimtes en een uniek verwar- mingssysteem, dat is vorozien van een afzonderlijke bediening voor de linker- en rechterzijde is voorzien. De hoge zitpositie is een belang rijke veiligheidsfactor bij zijde lingse botsingen. Uit statistische analyse van verkeersongevallen is gebleken dat de ernst van ver is de geringere emissiewaarde door een effectieve luchttoevoer. Iedere honderd kilometer consu meert de 1.9 TD 75 gemiddeld slechts 6,3 liter brandstof. De 1.9 TD 100 is voorzien van een tus- senkoeler die garant staan voor een efficiëntere verbranding en blinkt uit in een enorme elastici teit. Hierdoor zullen ook mensen die een benzinemotor gewend zijn, van de nieuwe Fiat-krachtbron gecharmeerd zijn. Het maximum koppel bedraagt een mooi afge rond 200 Nm bij 2250 toeren per minuut. Ook hiervan is reeds negentig procent zelfs vanaf 1700 toeren per minuut voorhan den. Het aggregaat geeft de Brava een topsnelheid van 180 km/uur en laat de Fiat vanuit stilstand in 11 seconden naar 100 km/u ver snellen. De driedeurs Bravo is door zijn lagere gewicht nog iets vlotter. De naam blijft hetzelfde: L200. Voor het overige is de opvolger van de huidige Mitsubishi pick-up een geheel nieuwe verschij ning met moderne techniek. De moderne, vrij afgeronde vorm geving is opvallend en het ruime, comfortabele interieur doet nauwelijks onder voor dat van een personenauto. De in de nieuwe L200-serie aan geboden motoren beschikken Onlangs introduceerde Daihatsu twee actiemodellen op basis van de Daihatsu Cuore. Beide actiemodellen zijn uitgevoerd met een standaardairbag en dat is uniek in deze klasse. Daarnaast zijn ze voorzien van vele extra's. De Cuore Magie kost 17.295,- en de Cuore Shiga 18.995,-. Verder is de Cuore Shiga voor een meerprijs van 2.550,- ook leverbaar met automaat. veiligheidsgordel en hoofdsteun voor middelste zitplaats achterin (optie) Optioneel ABS-systeem van de laatste generatie met elek tronische remkrachtverdeling Verbeterd rijcomfort en stuur- gevoel in rechtuitstand Aangepaste motoren en ver snellingsbakken Zuiniger krachtbronnen, lage re onderhoudskosten Lagere emissies en rijgelui- den Eerste Ford met een optioneel navigatiesysteem 56 km/h onder een hoek 40% frontaal tegen de wagen gescho ten en wordt blootgesteld aan een zijdelingse impact door en vervormbaar bewegend stoot- blok van 950 kg die onder een hoek van 90 graden inslaat met een snelheid van 50 km/u op een hoogte van 300 mm. De nieuwe Mondeo is leverbaar met de verbeterde Zetec 16V motoren met een cilinderinhoud van 1.6,1.8 en 2.0 liter en met de aangepaste 1.8 liter Endura-DE turbodiesel met intercooler en de krachtige en soepele 2,5 liter Duratec V6 met 24 kleppen. Het brandstofverbruik werd met 8 procent verlaagd, dit dank zij een andere afstelling van de moto ren, banden met lage rolweer- stand van de laatste generatie nieuwe motorolie met een lage viscositeit en andere overbren- gingsverhoudingen. deerd in combinatie met een gunstig brandstofverbruik (acce leratie van 0 naar 100 km/u in 10,5 seconden, topsnelheid 188 km/u). De afstemming van de vierkleppen-cilinderkop maakt in het toerentalbereik van 2800 tot 6000 t/min een vol koppelverloop mogelijk. 90% van het maximale koppel is continu op afroep beschikbaar. Het maximale kop pel van 128 Nm staat bij 4400 t/min ter beschikking. De Volks wagen Polo 1.4 I 16V is stan daard voorzien van de bouw steen "Styling" (grotere bumpers in de carrosseriekleur, witte knip perlichten vóór en gedeeltelijk donkere achterlichten). Met de komst van deze twee nieuwe benzinemotoren ziet het moto renaanbod van de Volkswagen Polo er als volgt uit: 1,0 I. 37 kW/50 pk; 1,4 I. 44 kW/60 pk; 1,41 16V 74 kW/100 pk; *1,6155 kW/75 pk; 1,91 diesel 47 kW/64 Pk. Voor het modeljaar 1997 legt Ford inzake veiligheid de lat nog een stukje hoger. Als allereerste Ford en tegelijk als één van de eerste van zijn klasse is de nieu we Mondeo vanaf begin 1997 leverbaar met zij-airbags. Verde re aanpassingen betreffen een extra beveiligd koetswerkstruc- tuur en een nieuw airbagsys- teem (bestuurder 57 liter, passa gier 95 liter). Bij alle uitvoeringen van de Mondeo zijn in de deuren verstevigingsbalken en in de deurbekledingen schokabsorbe- rende elementen van schuimrub ber verwerkt. Op het vlak van frontale en zijdelingse aanrijdin gen, brandpreventie en weer stand van de bumpers voldoet de Mondeo aan alle geldende Europese veiligheidsvoorschrif ten of overtreft hij deze nog. De nieuwe Mondeo werd daarnaast ook met succes onderworpen aan de nieuwe, voor '98 geplan de geplande EG-tests. Bij deze test wordt een vervormbaar stootblok met een snelheid van De nieuwe motoren worden in een speciale motorenfabriek te Pratola Serra geproduceerd. Door het doordachte concept zijn ze relatief onderhoudsarm. In Nederland is inmiddels zes tien procent van de verkochte automobielen uitgerust met een zelfontbrandingsmotor. Comfort is een veelgevraagde eigen schap van een dieselauto. Fiat heeft derhalve het geluidsni veau in de Bravo/Brava turbo diesel op een acceptabele 74 decibel gebracht. Deze waarde is gelijk aan die van auto's uit een hogere klasse. De Bravo en Brava met de nieuwe dieselmo toren staan binnenkort al in de showroom van Auto Dagevos B.V. De dealer verwacht dat het basismodel, de Bravo 1.9 TD 75 S, ongeveer 34.000 gulden gaat kosten. "De luxere SX met de 100 pk motor komt vierduizend gulden hoger uit. De vijfdeurs Brava start bij 35.200 gulden voor de 1.9 TD 75 S en het top model, de 1.9 TD 100 ELX zal voor 42.500 gulden in de prijs lijst staan". Door het aansprekende ontwerp, de uitgebreide uitrusting en goe de prestaties meent Mitsubishi zijn marktaandeel in het segment van pick-ups beneden de 1 ton te kunnen vergroten. Om een zo groot mogelijk aantal klanten te bekoren, wordt een grote variëteit aan modellen aan geboden, zowel voor particulier voorzien van diverse handige bergruimtes met een totale inhoud van 100 liter. Dankzij de dubbele vlakke vloer konden vóór de voorstoelen twee grote bergvallen worden gecreëerd. Verder beschikt het model over een zeer ruim bergvak in het dashboard (met een inhoud van 33 liter) en over bergvakken in de voor- en achterportieren. Het geheel wordt gecompleteerd door flessenhouders naast de buitenste stoelen en afgesloten bergvakken in de achterste wiel kasten en in de bagageruimte. De Espace heeft zijn originaliteit bewaard, met carrosseriedelen in composietmateriaal en een volledig verzinkt stalen buizen- frame zodat hij uitstekend bestand is tegen lichte aanrijdin gen en perfect beschermd is tegen corrosie. Fiat heeft het motorenaanbod van de succesvolle Bravo/Brava serie uitgebreid met twee dieselmotoren. Auto Dagevos B.V. in Goes is blij met de komst van de dieselversies. "De vraag naar dieselmotoren in deze klasse blijft stijgen. De 1.9 TD 75 en de 1.9 TD 100 maken de Bravo/Brava nog aantrekkelijker." Renault heeft zijn succesvolle Espace vernieuwd. Op de eerder deze maand in Parijs gehouden Autosalon was het resultaat te zien. De ruimtewagen is nóg ruimer geworden. Dat is mede te danken aan de voortaan dwarsgeplaatste motor. Tevens biedt de nieuwe Espace nog meer gebruiksmogelijkheden. De gezamenlijke merkendealers van Goes en omstreken houden binnenkort weer hun grote halfjaarlijkse occasionshow. De data zijn 21, 22 en 23 november a.s. Het gaat om de grootste over dekte occasionshow van Zuidwest-Nederland. Als de voorteke nen niet bedriegen zal de show trouwens dit najaar nog groter zijn van opzet dan voorgaande edities. Want in hechte samen werking hebben alle dealers in principe besloten hun medewer king aan de verkoopshow te geven. Dat betekent dus: nóg gro ter keuze. Overigens is het succes van de Occasionshow in Goes begrijpelijk. Want de aangeboden auto's zijn niet alleen van goede kwaliteit - de dealerorganisatie staat er immers ach ter - ook is er grote verscheidenheid onder één dak. Verzekering en financiering kunnen ter plekke trouwens óók worden gere geld. In onze volgende editie van De Autokrant komen we er nog nader op terug en melden we onder meer de precieze omvang van de show plus de exacte openingstijden. De data liggen intussen, zoals gemeld, vast: 21, 22 en 23 november a.s. Vanaf heden levert Volkswagen de Polo met twee nieuwe benzi nemotoren. Het gaat om een 1.0 liter met een vermogen van 37 kW/50 pk en een 1.4 liter 16V met 74 kW/100 pk. als voor zakelijk gebruik of recre- atiedoeleinden. Of in combinatie natuurlijk. Er worden modellen met Single Cab, Club Cab en Double Cab leverbaar. In vrijwel alle gevallen kan worden geko zen uit achterwielaandrijving (2WD) of vierwielaandrijving (4WD). De Double Cab 4WD is voorzien van extra uitrustings stukken voor verhoogd recreatief plezier. Maar ook zakelijk kan deze populaire pick-up goed uit de weg. Dit dankzij de royale en sterke dubbelwandige laadbak met aan de achterkant een bre de, gemakkelijk te bedienen klep. Een bak die erop is gemaakt om er ook na jarenlang intensief gebruik nog goed uit te zien. En uiteraard leverbaar met polyester huif. wondingen bij inzittenden van de Espace geringer is dan bij con ventionele auto's. Bovendien kan de bestuurder door de hogere rij- positie verder naar voren kijken, waardoor hij beter op verkeerssi tuaties kan anticiperen. De Espace beschikt over een modu lair interieur met een groot aantal bevestigingspunten voor stoe len, die dankzij de toepassing van rails in de bodemplaat op tal van manieren in twee of drie rijen achter elkaar gerangschikt kun nen worden. Op deze manier is een optimale verdeling van de ruimte voor inzittenden en baga ge mogelijk. De auto is tevens Op het gebied van de techniek is de Cuore al uitgevoerd met een pittige multipoint injectiemotor, die een vermogen ontwikkelt van 31 kW/42 pk (5300 omw/min). De auto verbruikt 1 liter benzine op 25,6 km (ECE-norm bij 90 km/u), waarmee hij tot een van de zuinigste in zijn klasse behoort. Veilig was de Cuore al doordat hij is uitgerusFijiet ver stevigingsbalken in de portieren, een kooiconstructie, rembe- krachtiging, getint glas rondom en kreukelzones. En nu is de air- de versnelling zonder overdrive- karakteristiek) bereikt de Polo (37 kW/50 pk) een topsnelheid van 151 km/u. Acceleratie van 0 naar 100 km/u gebeurt in 18,5 seconden. De 1.0 I motor met 33 kW/45 pk bereikte dit in 21,4 seconden. De Volkswagen Polo 1.0 I (37 kW/50 pk) kost 22,995,- (incl. BTW/BPM). Naast de bekende 1.4 en 1.6 I MPI-motoren met respectievelijk 44 kW (60 pk) en 55 kW (75 pk) wordt het aanbod aangevuld met een 1.4 I motor met een nieuw ontwikkelde vierkleppen-cilinder kop. Deze sportief geconstrueer de motor heeft een vermogen van 74 kW/100 pk. Nieuwe en lichtere zuigers zorgen ervoor dat de motor stiller is. Door de krachtige aandrijving worden sportieve rijprestaties gegaran- De nieuwe Mondeo kreeg Ford's verbeterd anti-diefstalsysteem mee, dat samen met de belang rijkste Europese verzekerings maatschappijen werd ontwik keld. Het koppelt een doorgedre ven beveiliging van deuren/ach- terklep aan een passief geacti veerd motorimmobilisatiesys- teem voor zowel de benzine- als de dieselmodellen. Alle vergren- delingsmechanismen worden bediend door ofwel stangen ofwel kabels, wat het inbreken sterk bemoeilijkt. Daarnaast is nog een centrale dubbele deur vergrendeling met infrarood- afstandsbediening leverbaar. Op de meeste markten wordt de nieuwe Mondeo standaard aan geboden met een elektronisch passief anti-diefstalsysteem (PATS) dat het starten van de motor onmogelijk maakt zonder de juiste elektrtonisch gecodeer de sleutel. Tenslotte kan de nieu we Mondeo ook worden uitge rust met een optioneel perimeter en velumesensing alarm. bag hier nog aan toegevoegd. De Cuore Magie is afgeleid van de Cuore Casual die standaard o.a. is voorzien van volledig stof fen stoelbekleding en ruitewis- 'sers vóór met interval. Naast een airbag heeft de Magie heP volgende meegekregen: elektrisch bedienbare buiten spiegels, speciale bekleding, rui- tewisser op de achterruit, wiel- platen, stootlijsten op de flanken met Magie aanduiding en Magie vermelding op de achterklep. DeMagic wordt zonder meerprijs De vérgaande verbeteringen voor het modeljaar 1997 zijn bedoeld om dit succes‘voort te zetten. De nieuwe Mondeo werd zowel aan de buitenkant als bin nenin onder handen genomen. Daarnaast werd ook aan het onderstel gesleuteld en kreeg de wagen verschillende nieuwe comfortsnufjes mee. Tenslotte werd ook het veiligheidssysteem opgewaardeerd. De Mondeo kreeg de volgende verbeteringen mee: Ingrijpend aangepast koets werk, nieuw ontworpen interi eur Meer zitruimte op de achter bank Veiligheids- en comfortvoor- zieningen van de laatste generatie Betere bescherming van de inzittenden bij frontale en zij delingse aanrijdingen Eerste Ford met optionele zij delingse airbag; nieuw airbag- systeem Driepunts I De nieuwe L200 wordt geassem bleerd in de Thaise fabriek van Mitsubishi te Laem Chabang. Thailand is de laatste jaren uitge groeid tot het "Detroit" van het Verre Oosten. Steeds meer Westerse merken openen er fabrieken en bouwen er auto's voor de Aziatische markt. In de fabriek van Mitsubishi worden al enkele jaren pick-ups voor export over de gehele wereld gebouwd. Begin '97 wordt de L200 ook in ons land verwacht. over voldoende "power" om bij 1 een laag brandstofverbruik zwa re ladingen te transporteren. Het betreft twee dieselmotoren, die ten opzichte van de huidige krachtbronnen tot verbeterde prestaties komen door de nieuw ontworpen verbrandingskamers. De 2,5 liter dieselmotor produ- 1 ceert een vermogen van 55 kW (75 DINpk) en een koppel van 150 Nm bij 2.500 omw/min, de turbodieselmotor met dezelfde inhoud resp. 73 kW (99 pk) en De 4WD-Versies in de nieuwe L200-serie zijn voor een maxi- I male trekkracht uitgerust met een hoge en lage gearing, een sperdifferentieel en automati sche vrijloopnaven. Mede door de krachtige motoren en de ster ke wielophanging (dubbel wish bone vóór en stijve bladveren achter) is het ook goed rijden en manoeuvreren buiten de gebaande wegen. Daartoe leve ren de korte draaicirkel, de grote wendbaarheid en de standaard stuurbekrachtiging een belangrij ke bijdrage. De basismotor (1.0 I. benzine motor 33 kW/45 pk) is vervangen door een krachtigere 1.0 I. motor met een tweekleppen-clinderkop en aluminium cilinderblok en 37 kW/50 pk. Deze nieuwe motor heeft duidelijk een aantal voor delen. Dankzij een consequent gebruik van lichte materialen is het gewicht met bijna 18 kg ver minderd. Het koppel is met 13% i gestegen naar 86 Nm bij 3000- 3600 t/min. Ten opzichte van zijn voorgan ger is het brandstofverbruik ruim één liter per 100 kilometer ver minderd. Volgens de MVEG II- norm verbruikt deze nieuwe 1.0 I motor slechts 5,9 I brandstof. Slectieve pingelregeling en mul- ti-point-injectie (MPI) zijn nu ook in dit segment standaard. Met de verfijnde vijfversnellingsbak (vijf- De Mondeo wordt gekenmerkt door een opvallend nieuw uiter lijk. Daarvoor werden alle zicht bare koetswerkpanelen - het dak en de zijdeuren uitgezonderd - van de vier- en vijfdeursmodellen opnieuw ontworpen. Wat de voorpartij betreft, krijgt de Mon deo gebogen driedimensionele koplampen mee, die het voor aanzicht en de flanken in elkaar doen overvloeien, terwijl de kromming van dezelfde lichtblok- ken doorloopt in de motorkap. Het nieuwe ovalen radiatorroos ter met verschroomde omlijsting en het knipperlicht met wit afdek- glas achter de doorgetrokken koplampen vervolmaken de voorzijde. gelevérd in diverse metallic kleu ren. De Cuore Shiga is nog luxer. Als basis is hiervoor de Cuore Life Style genomen die stan daard al in het bezit is van o.a. in de kleur van de carrosserie ge spoten bumpers, wielplaten, geïntegreerde armsteunen in de met stof beklede portieren, radio- voorbereiding met antenne en speakers vóór en een van bin nenuit te' openen achterklep. De Shiga krijgt dan nog eens extra de airbag, elektrisch bedienbare buitenspiegels en ramen, centra- i Ie deurvergrendeling, volledige interieurbekleding waaronder j ook de raamstijlen en stootlijsten op de flanken met Shiga aandui- ding. Ook de Shiga wordt zonder meerprijs geleverd in diverse metallic kleuren. Ford heeft de Mondeo, in 1994 de Europese "Auto van het Jaar", ingrijpend gewijzigd. Met deze ingreep wil de con structeur na drie en een half jaar van ongeëvenaarde ver koopsuccessen zijn stempel blijven drukken op het grotere middenklassesegment. Naast de 19 Europese markten is de Mondeo voortaan ook lever baar in 41 exportmarkten, waarmee het aantal landen waarin de Mondeo wordt aan geboden op 60 komt. Gekop peld aan de uitstekend lopen de Ford Contour en Mercury Mystique die gebruik maken van dezelfde bodemplaat, wordt Ford's "wereldauto" in 91 landen over de hele wereld verkocht. MITSUBISHI

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1996 | | pagina 37