YE-96: vlaggeschip van Nederlandse kottervloot l=s? bercol DANCE MASTERS Informatie-avond Eco-Team Programma KIEKIERIS De Jan Prins in cijfers ANNEMAREL Mister Boxershort ,f>rr °7 weekblad voor zuid- en noord.beveland Rapid TUINMEUBEL LEEGVERKOOP ZIE PAGINA 3 GRAND THEATER GOES 0113-215165 'A? jj Woensdag 11 september 1996 - 48e jaargang no. 37 Najaar 1996 helemaal klaar!!! Ja, inclusief montage bij: f.455,- n 7^> volwassenen met of zonder partner O-? 32.SS' C tonncigOV Discovervoer 5,- p.p. per rit 0113-351717 deze week beginnen de clubs voor: U bent van harte welkom Optimisme In september ontvangt u voor tedere f 50,- bij ons besteed een modecheque LW.V. f 5,- (inwisselbaar in november a.s.) Rapid Service Goes mTByLMfWSuiitwEsm tJMBWrTftii MiWIT BILlftlTWI C Hou je adem in. Kijk niet om. kant1 Schoon en snel FILMPROGRAMMA VANAF 12 t/m 18 SEPTEMBER 1996 (van één onzer redacteuren) YERSEKE - "Of de andere mosselvissers jaloers zijn? Dat geloven we niet. Wél verwachten we dat ze zaterdag 14 september allemaal komen kijken." Aldus klinkt het in de kantoren van Prins en Dingemanse en De Zeeuwse Banier te Yerseke. De nummer 1 op gebied van mosselen in de Benelux heeft de grootste en modernste mosselkotter van ons land laten bouwen, 't Is de YE-96. Hij heet Jan Prins. Om in termen te blijven: een koninklijke kotter die mogelijk 'n nieuwe fase inluidt voor de mosselvisserij. Bij de foto: De nieuwe kotter is al enkele weken met goed gevolg in gebruik. Vorige week leverde hij een lading mosse len af in Yerseke. Fotograaf Anton Dingemanse was ter plek ke en maakte bijgaande opname. Met de hand Culturele Ochtenden in Groot Goes z^BIBUOT^ Bij de foto: De YE 96 vernoemd naar Jan Prins. Het is de grootste mosselkotter die ooit in ons land werd gebouwd. De over dracht ervan vindt zaterdag 14 september met feestelijk vertoon plaats te Yerseke, waar aan de Korringaweg een receptie wordt gehouden en waar genodigden in de gelegenheid zijn het ultramoderne schip te bezichtigen. Fotografie Johan de Groe- ne-Wemeldinge. jeugd 14/16 jaar (vooral jongens) beginners, gevorderden, herhaling,mambo salsa, A.s. zaterdag: Modeshow Souplesse m.m.v. So-What en Optiek de Visser. Mosselen zonder stress Veiligheid Jan Prins: 'n koninklijke kotter snel, maar ook uitermate zuinig. Pictures I ?4UuRPfR D4C« RfSJRVtREN Trekhaken Banden Hoewel de laatste zes-zeven Trekhaak Escort Clipper v.a. 1992 Incl. verlichtings- set, montage BTW! Nederlands gesproken Informatie over EcoTeams, plannen voor een milieu-kerkdienst en een verrassende modeshow staan op het programma van de jaarlijk se Contact en Informatie-avond over het EcoTeam Programma. Óp 16 september om 20.00 uur zijn belangstellenden welkom in het Drentehuis te Geersdijk. Wereldwijd groeit de overtuiging dat het anders moet en kan met ons milieu. Steeds meer mensen willen wel een bijdrage leveren, maar weten niet waar te beginnen. Anderen vragen zich af of wat zij doen ook wat uitmaakt. Een antwoord op deze vragen is het EcoTeam Programma, dat met zes tot tien deelnemers wordt doorlopen in een EcoTeam. Zo wordt gezamenlijk gewerkt een milieubesparende acties in het eigen huis houden. Milieu wordt vaak als een probleem gezien. Maar iets aan milieu doen is niet zo'n probleem. Het is te vergelijken met een scharnier repareren, de planten watergeven of het nemen van een frisse dou che. Kortom, het komt neer op onderhoud en goede verzorging, maar dan van het leefmilieu. Dat betekent voor velen een omschakeling en het aanleren van nieu- Van de Makers van "JURASSIC PARK" en de Regisseur van "SPEED" 20.00 u. 19 00-21.30 u. 19 00-21.30 u 19 00-21.30 u. 20 00 u. 20 00 u. Zaterdag Zondag Woensdag 14.00 u. 14.00 u. 14.00 u. Westhavendijk 150 Goes - Tel.: 0113-22 04 40 Openingstijden: maandag t/m vrijdag 8.00 - 17.00 uur. zaterdag 9.00 - 15.00 uur. schepen (waaronder 1 Deense kotter), die de mossels verwer ken, exporteren door West-Euro- pa en op kantoor ervoor zorgen dat er geen al te gekke dingen gebeuren en het administratief ook allemaal in goede banen blijft. rSeri/xce Voor de mensen die graag wat meer technisch inzicht willen hebben in de grootste mosselkotter van de Nederlandse vloot, de YE-96-Jan Prins- hier enkele cijfers op een rij: De afmetingen van het vaartuig zijn als volgt: - lengte over alles: 41,27 meter - breedte: 9,00 meter - holte t.p.v. de ruimen: 2,75 meter De voortstuwing van het schip geschiedt door: - twee Caterpillar hoofdmotoren, type 3412 DITA, elk met een vermogen van 548 pk bij 1800 o.p.m. - twee Reintjes keerkoppelingen, type WAF 340, met een reductie van 2,963 1 - twee Promarin schroeven, elk draaiend in een Van der Gies sen straalbuis van het type "wing nozzle" met diameter 1000 mm. Deze "wing nozzles" zijn van een gepatenteerd type en maken gebruik van een "venturi" werking, waarbij in combinatie met de speciaal ontworpen "high-skew" schroeven het voortstuwings- rendement sterk vergroot wordt. Opmerkelijk voordeel hierbij is, dat dit gerealiseerd wordt bij lagere geluidniveaus. In het voorschip zijn de volgende hulpwerktuigen geplaatst: - een spoelpomp met een capaciteit van 1800 m3/uur, aange dreven door een Caterpillar hulpmotor, type 3306 BDI-TA, met een vermogen van 260 pk bij 1800 o.p.m. - een elektronisch/pneumatisch bediende Maaskant mossel- /uitklaplier, type M120 MP4/M70P4 met 8 trommels. De lier wordt middels een ZF keerkoppeling aangedreven door een Caterpillar hulpmotor, type 3306 BDI-T met een verrmogen van 200 pk bij 1800 o.p.m. Hatchback 548,- Donderdag Vrijdag Zaterdag Zondag Maandag, dinsdag Woensdag Opril Grote Markt 11, 4461 AK Goes, Tel. 0113-231479 lange vorststraat - goes Een nieuw vlaggeschip dus. En mogelijk ook een mosselkotter die een nieuwe episode gaat inluiden in de mosselvisserij. Althans dat zijn de verwachtin gen van insiders in Yerseke, Zierikzee, Bruinisse en Tholen. Sander Zoeteweij, nestor en voorzitter van de Vereniging van Mosselhandelaren vertelt waar- om."De nieuwe kotter is erg snel. Goed voor 16 knopen per uur. Dat komt neer op 23 kilometer. Dat betekent dat je in 16 uur van Yerseke buitenom naar de Wad denzee kunt varen. Maar'er zijn wel meer kotters die dat kunnen. Deze heeft echter een grotere capaciteit. Hij is goed voor vangst en transport van zo'n 1500 mosselton. Véél belangij ker is de spoelruimte. De mosse len worden aan boord direct ont- Za. 21 Sept.: Op verzoek ven de dames! Wie durft?.... Gratis entree!! daan van de .tarra, zoals zand, eventuele krabbetjes en slik. De mosselen kunnen daardoor snel ler en verser worden vervoerd. Want onderweg al worden ze via een -lopende band gespoeld. Eigenlijk een douche met zeewa ter." Men is bij P D in Yerseke realistisch genoeg om te besef fen dat er in de toekomst kotters zullen worden gebouwd die mogelijk nóg groter kunnen zijn, mogelijk nóg sneller. "Maar dat heeft te maken met de behoefte die je hebt. Wij voor ons zijn blij met de Jan Prins". We hebben becijferd dat het een schip is met een goede rentabiliteit en dat het vooral de kwaliteit van de mos selvangst ten goede komt. Overigens is het heel frappant dat de nieuwe kotter 41 meter lang is. De Yerseke 24, waarmee vele jaren is gevist door Prins en Dingemanse, had hij een lengte van 14 meter. De cijfers onge draaid dus. De tijden zijn immers veranderd. De tijden ook dat wij len Jan Prins, wiens naam tot 1980 aan het bedrijf verbonden was, zelf er op uit ging om kru- kels te vangen. Niet per kotter, per bootje, maar met de hand, 'n Oogst van honderd of 150 kilo per dag was al héél wat. De Jan Prins anno 1996 maalt daar niet om. Die komt, als 't meezit, met 1200 mosselton naar huis. Maar daar zit dan ook een hele organi satie achter. Zo'n 150 mensen die aan boord zitten van zeven Op donderdag 19 september is de eerste culturele ochtend in het seizoen 1996-1997. Het koor van de 'Legerdieck' o.l.v. mevrouw Schermer zingt! Aan vang is 10.00 u. in het Binnenhof van het verpleeghuis Ter Valcke te Goes. Wilt U vervoer op deze morgen, dan kunt u bellen 0113- 233607 (mevrouw J.S. de Kra ker) die ervoor zal zorgen dat u wordt opgehaald. Bellen graag 's maandagsavonds vóór de te houden ochtend tussen 18 en 19 uur. Waarom is de Jan Prins zo bij zonder? Anton van Oost, 37 jaar, en bedrijfsmanager bij De Zeeuwse Banier aan de Grint weg in Yerseke, vertelt: "Omdat- ie groter is dan de meeste kot ters. De meeste zijn 38 meter lang. Deze ruim 41 meter. Bij zonder aan 't schip is vooral dat het een eigen spoelinrichting heeft. Die zit tussen de twee rui men in.We hebben de laatste jaren al wel gewerkt met een ander schip dat over een spoel- ruim beschikte. Maar dat was omgebouwd. Dit is 't eerste schip van de vloot dat helemaal nieuw is, inclusief de spoelruimte." Bovendien is het een helemaal in Nederland gebouwd schip. Veel kotters werden de laatste jaren in Oostblok-landen gebouwd. Dat was goedkoper. Maar er zit zó veel technisch vernuft in dit schip, dat we het in eigen land wilden laten bouwen. Bij Maas kant in Bruinisse." jaren allerminst rooskleurig zijn geweest voor de mosselkwe- kers, visserij en verwerkende bedrijven, is men blij Prins en Dingemanse in Yerseke kenne lijk optimistisch: We hebben ongeveer een jaar geleden opdracht gegeven voor de bouw van de nieuwe, grote kotter. Je kunt zeggen dat het een onder deel is van ons streven om de kwaliteit op te voeren. Innovatie is onvermijdelijk. Vernieuw je niet op tijd, dan raak je achterop. We hebben eerder een doorkoel- systeem opgezet. Daardoor blij ven de mosselen langer vers. We zuiveren het proceswater in de fabriek. Het spoelen aan boord is een nieuwe ontwikke ling, waar we veel verwachtingen van hebben. We denken dan ook dat veel mosselkotters in de toe komst diezelfde richting uit gaan", aldus Anton van Oost. Volgens hem - en veel anderen in de Yersekse mosselbranche - moet de kracht liggen in kwali teitsverbetering. Sander Zoete weij, parttime werkend en nog voor honderd procent in actie voor de Vereniging van Mossel handelaren: "Het is bekend dat er nu nog 88 mosselkwekers zijn. Daarvan zitten er vijftig in Yerseke. Het aantal schepen ligt tussen de 75 en 80. Het grootste deel daarvan is de laatste jaren gemoderniseerd. Een prachtige vloot dus. Als er geen te gekke - ijmiii-— j mm jf-- - we gewoontes. Een EcoTeam ondersteunt, bevestigt en inspireert daarbij. Eenmaal per maand komt het EcoTeam bijelkaar. Aan de i hand van het EcoTeam werkboek gaan de deelnemers aan de slag j met onderwerpen als afval, gas, water, elektriciteit, vervoer en con sumeren. Per thema wordt bekeken welke milieubesparende maatre gelen mogelijk zijn. Het werkboek ondersteunt met praktische tips en achtergrondinformatie. Tijdens het doorlopen van het EcoTeam Programma is ieder zijn eigen meteropnemer. Ook wordt het afval gewogen en de kilome terstand bijgehouden. Zo worden direct de resultaten zichtbaar. Door de besparingsresultaten van het team op te tellen bij die van andere teams in Nederland en andere landen wordt duidelijk dat alle beetjes helpen. Het EcoTeam Programma is praktisch, leuk om te doen en het levert 1 snel resultaat op. Bovendien kan een gemiddeld huishouden op een meevaller van tenminste zeshonderd gulden per jaar rekenen. Voor meer informatie over deze avond of over EcoTeams kan contact worden opgenomen met Adrie Kleine-Piening, telefoon: 0113- 373114. 185/60 x R14H Semperit “Top speed” (inkl. monteren, balanceren i jq rr\ ventielen!) J 01/ Gratis entree!! Maar er is méér aan de hand. Bij Prins en Dingemanse heeft men een tijd geleden het Innovatie centrum in Middelburg ingescha keld, Biochem in Den Bosch en het kantoor SGS, dat internatio naal werkt, om na te gaan hoe de kwaliteit van mosselen kan wor den verbeterd. "Hoe je de levensvoorwaarden voor de gevangen mosselen kunt verbe teren", zo licht Anton van Oost toe. Hij vertelt: "Uit onderzoek is gebleken dat mosselen aanzien lijk langer kunnen leven als ze stress-vrij zijn. Bij mensen is dat eigenlijk ook zo. Gebleken is dat mosselen die in het ruim worden gegooid en worden bedolven onder slik en zand 't erg moeilijk hebben. Ze verzetten zich daar tegen. Met ons nieuwe schip komen de mosselen uit de netten heel voorzichtig in de ruimen terecht. In die ruimten staat deels zeewater. Dat breekt de val. Door de goede behandeling tijdens het transport kan de mos sel bijna twee keer zo lang leven als normaal 't geval was geweest. Inplaats van drie dagen, is dat nu vijf dagen. Dat betekent dat industrie en consu ment door ons veel versere mos selen aangeboden krijgen dan vroeger." zijn relatief nog steeds niet duur. In België en Frankrijk beseft men dat ook. Dat blijkt uit de exportcij fers. We zien dat ook in Neder land de vraag naar mosselen groeit. Ook de jeugd begint ple zier te krijgen in 't eten van mos selen. Als we verder werken aan kwaliteitsverbetering kan die trend zich doorzetten." Hoewel de mosselkotters ten opzichte van vijftig jaar geleden twee maal zo lang zijn geworden en drie keer zoveel kunnen ver voeren, is de personele bezet ting eerder gedaald dan gegroeid. "Onze nieuwe Yerseke 96 heeft drie man aan boord. Er hoeft buitenboord niet meer gespoeld te worden. De machi nekamer is vanuit het stuurhuis bereikbaar. De machinist hoeft niet meer over dek naar de machinekamer. Bij slecht weer is dat dus een stuk veiliger", aldus de mensen van Prins en Dinge manse. Schipper van de Jan Prins is Lau Nieuwenhuijze die samen met zijn kleine beman ning ontzettend blij is met 't nieu we schip. Vanaf half augustus wordt er al gevaren met de groot ste mosselkotter van ons land. Diep ligt-ie niet: 95 centimeter. Daardoor is het schip niet alleen dingen gebeuren, is er dc komende jaren nog steeds goed te verdienen. Want de mosselen Nog groter? A I 4

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1996 | | pagina 1