YE-96: vlaggeschip van Nederlandse kottervloot
l=s?
bercol
DANCE MASTERS
Informatie-avond Eco-Team Programma
KIEKIERIS
De Jan Prins in cijfers
ANNEMAREL
Mister Boxershort
,f>rr
°7
weekblad voor zuid- en noord.beveland
Rapid
TUINMEUBEL
LEEGVERKOOP
ZIE PAGINA 3
GRAND THEATER GOES 0113-215165
'A?
jj
Woensdag 11 september 1996 - 48e jaargang no. 37
Najaar 1996
helemaal klaar!!!
Ja, inclusief montage bij:
f.455,-
n 7^>
volwassenen met of zonder partner O-?
32.SS' C
tonncigOV
Discovervoer 5,- p.p. per rit 0113-351717
deze week beginnen de clubs voor:
U bent van harte welkom
Optimisme
In september ontvangt u voor
tedere f 50,- bij ons besteed een
modecheque LW.V. f 5,-
(inwisselbaar in november a.s.)
Rapid Service Goes
mTByLMfWSuiitwEsm
tJMBWrTftii MiWIT BILlftlTWI
C
Hou je adem in. Kijk niet om.
kant1
Schoon en snel
FILMPROGRAMMA VANAF
12 t/m 18 SEPTEMBER 1996
(van één onzer redacteuren)
YERSEKE - "Of de andere mosselvissers jaloers zijn? Dat
geloven we niet. Wél verwachten we dat ze zaterdag 14
september allemaal komen kijken." Aldus klinkt het in de
kantoren van Prins en Dingemanse en De Zeeuwse Banier
te Yerseke. De nummer 1 op gebied van mosselen in de
Benelux heeft de grootste en modernste mosselkotter
van ons land laten bouwen, 't Is de YE-96. Hij heet Jan
Prins. Om in termen te blijven: een koninklijke kotter die
mogelijk 'n nieuwe fase inluidt voor de mosselvisserij.
Bij de foto: De nieuwe kotter is al enkele weken met goed
gevolg in gebruik. Vorige week leverde hij een lading mosse
len af in Yerseke. Fotograaf Anton Dingemanse was ter plek
ke en maakte bijgaande opname.
Met de hand
Culturele Ochtenden
in Groot Goes
z^BIBUOT^
Bij de foto: De YE 96 vernoemd naar Jan Prins. Het is de grootste mosselkotter die ooit in ons land werd gebouwd. De over
dracht ervan vindt zaterdag 14 september met feestelijk vertoon plaats te Yerseke, waar aan de Korringaweg een receptie
wordt gehouden en waar genodigden in de gelegenheid zijn het ultramoderne schip te bezichtigen. Fotografie Johan de Groe-
ne-Wemeldinge.
jeugd 14/16 jaar (vooral jongens)
beginners, gevorderden, herhaling,mambo salsa,
A.s. zaterdag: Modeshow Souplesse
m.m.v. So-What en Optiek de Visser.
Mosselen
zonder stress
Veiligheid
Jan Prins: 'n koninklijke kotter
snel, maar ook uitermate zuinig.
Pictures
I
?4UuRPfR D4C«
RfSJRVtREN
Trekhaken
Banden
Hoewel de laatste zes-zeven
Trekhaak Escort Clipper
v.a. 1992 Incl. verlichtings-
set, montage BTW!
Nederlands
gesproken
Informatie over EcoTeams, plannen voor een milieu-kerkdienst en
een verrassende modeshow staan op het programma van de jaarlijk
se Contact en Informatie-avond over het EcoTeam Programma. Óp
16 september om 20.00 uur zijn belangstellenden welkom in het
Drentehuis te Geersdijk.
Wereldwijd groeit de overtuiging dat het anders moet en kan met ons
milieu. Steeds meer mensen willen wel een bijdrage leveren, maar
weten niet waar te beginnen. Anderen vragen zich af of wat zij doen
ook wat uitmaakt.
Een antwoord op deze vragen is het EcoTeam Programma, dat met
zes tot tien deelnemers wordt doorlopen in een EcoTeam. Zo wordt
gezamenlijk gewerkt een milieubesparende acties in het eigen huis
houden.
Milieu wordt vaak als een probleem gezien. Maar iets aan milieu
doen is niet zo'n probleem. Het is te vergelijken met een scharnier
repareren, de planten watergeven of het nemen van een frisse dou
che. Kortom, het komt neer op onderhoud en goede verzorging, maar
dan van het leefmilieu.
Dat betekent voor velen een omschakeling en het aanleren van nieu-
Van de Makers van "JURASSIC PARK"
en de Regisseur van "SPEED"
20.00 u.
19 00-21.30 u.
19 00-21.30 u
19 00-21.30 u.
20 00 u.
20 00 u.
Zaterdag
Zondag
Woensdag
14.00 u.
14.00 u.
14.00 u.
Westhavendijk 150 Goes - Tel.: 0113-22 04 40
Openingstijden: maandag t/m vrijdag 8.00 - 17.00 uur.
zaterdag 9.00 - 15.00 uur.
schepen (waaronder 1 Deense
kotter), die de mossels verwer
ken, exporteren door West-Euro-
pa en op kantoor ervoor zorgen
dat er geen al te gekke dingen
gebeuren en het administratief
ook allemaal in goede banen
blijft.
rSeri/xce
Voor de mensen die graag wat meer technisch inzicht willen
hebben in de grootste mosselkotter van de Nederlandse vloot,
de YE-96-Jan Prins- hier enkele cijfers op een rij: De afmetingen
van het vaartuig zijn als volgt:
- lengte over alles: 41,27 meter
- breedte: 9,00 meter
- holte t.p.v. de ruimen: 2,75 meter
De voortstuwing van het schip geschiedt door:
- twee Caterpillar hoofdmotoren, type 3412 DITA, elk met een
vermogen van 548 pk bij 1800 o.p.m.
- twee Reintjes keerkoppelingen, type WAF 340, met een
reductie van 2,963 1
- twee Promarin schroeven, elk draaiend in een Van der Gies
sen straalbuis van het type "wing nozzle" met diameter 1000
mm.
Deze "wing nozzles" zijn van een gepatenteerd type en maken
gebruik van een "venturi" werking, waarbij in combinatie met de
speciaal ontworpen "high-skew" schroeven het voortstuwings-
rendement sterk vergroot wordt. Opmerkelijk voordeel hierbij is,
dat dit gerealiseerd wordt bij lagere geluidniveaus.
In het voorschip zijn de volgende hulpwerktuigen geplaatst:
- een spoelpomp met een capaciteit van 1800 m3/uur, aange
dreven door een Caterpillar hulpmotor, type 3306 BDI-TA,
met een vermogen van 260 pk bij 1800 o.p.m.
- een elektronisch/pneumatisch bediende Maaskant mossel-
/uitklaplier, type M120 MP4/M70P4 met 8 trommels. De lier
wordt middels een ZF keerkoppeling aangedreven door een
Caterpillar hulpmotor, type 3306 BDI-T met een verrmogen
van 200 pk bij 1800 o.p.m.
Hatchback
548,-
Donderdag
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
Maandag, dinsdag
Woensdag
Opril Grote Markt 11, 4461 AK Goes,
Tel. 0113-231479
lange vorststraat - goes
Een nieuw vlaggeschip dus. En
mogelijk ook een mosselkotter
die een nieuwe episode gaat
inluiden in de mosselvisserij.
Althans dat zijn de verwachtin
gen van insiders in Yerseke,
Zierikzee, Bruinisse en Tholen.
Sander Zoeteweij, nestor en
voorzitter van de Vereniging van
Mosselhandelaren vertelt waar-
om."De nieuwe kotter is erg snel.
Goed voor 16 knopen per uur.
Dat komt neer op 23 kilometer.
Dat betekent dat je in 16 uur van
Yerseke buitenom naar de Wad
denzee kunt varen. Maar'er zijn
wel meer kotters die dat kunnen.
Deze heeft echter een grotere
capaciteit. Hij is goed voor
vangst en transport van zo'n
1500 mosselton. Véél belangij
ker is de spoelruimte. De mosse
len worden aan boord direct ont-
Za. 21 Sept.: Op verzoek ven de dames!
Wie durft?.... Gratis entree!!
daan van de .tarra, zoals zand,
eventuele krabbetjes en slik. De
mosselen kunnen daardoor snel
ler en verser worden vervoerd.
Want onderweg al worden ze via
een -lopende band gespoeld.
Eigenlijk een douche met zeewa
ter."
Men is bij P D in Yerseke
realistisch genoeg om te besef
fen dat er in de toekomst kotters
zullen worden gebouwd die
mogelijk nóg groter kunnen zijn,
mogelijk nóg sneller. "Maar dat
heeft te maken met de behoefte
die je hebt. Wij voor ons zijn blij
met de Jan Prins". We hebben
becijferd dat het een schip is met
een goede rentabiliteit en dat het
vooral de kwaliteit van de mos
selvangst ten goede komt.
Overigens is het heel frappant
dat de nieuwe kotter 41 meter
lang is. De Yerseke 24, waarmee
vele jaren is gevist door Prins en
Dingemanse, had hij een lengte
van 14 meter. De cijfers onge
draaid dus. De tijden zijn immers
veranderd. De tijden ook dat wij
len Jan Prins, wiens naam tot
1980 aan het bedrijf verbonden
was, zelf er op uit ging om kru-
kels te vangen. Niet per kotter,
per bootje, maar met de hand, 'n
Oogst van honderd of 150 kilo
per dag was al héél wat. De Jan
Prins anno 1996 maalt daar niet
om. Die komt, als 't meezit, met
1200 mosselton naar huis. Maar
daar zit dan ook een hele organi
satie achter. Zo'n 150 mensen
die aan boord zitten van zeven
Op donderdag 19 september is
de eerste culturele ochtend in
het seizoen 1996-1997. Het koor
van de 'Legerdieck' o.l.v.
mevrouw Schermer zingt! Aan
vang is 10.00 u. in het Binnenhof
van het verpleeghuis Ter Valcke
te Goes. Wilt U vervoer op deze
morgen, dan kunt u bellen 0113-
233607 (mevrouw J.S. de Kra
ker) die ervoor zal zorgen dat u
wordt opgehaald. Bellen graag 's
maandagsavonds vóór de te
houden ochtend tussen 18 en 19
uur.
Waarom is de Jan Prins zo bij
zonder? Anton van Oost, 37 jaar,
en bedrijfsmanager bij De
Zeeuwse Banier aan de Grint
weg in Yerseke, vertelt: "Omdat-
ie groter is dan de meeste kot
ters. De meeste zijn 38 meter
lang. Deze ruim 41 meter. Bij
zonder aan 't schip is vooral dat
het een eigen spoelinrichting
heeft. Die zit tussen de twee rui
men in.We hebben de laatste
jaren al wel gewerkt met een
ander schip dat over een spoel-
ruim beschikte. Maar dat was
omgebouwd. Dit is 't eerste schip
van de vloot dat helemaal nieuw
is, inclusief de spoelruimte."
Bovendien is het een helemaal in
Nederland gebouwd schip. Veel
kotters werden de laatste jaren in
Oostblok-landen gebouwd. Dat
was goedkoper. Maar er zit zó
veel technisch vernuft in dit
schip, dat we het in eigen land
wilden laten bouwen. Bij Maas
kant in Bruinisse."
jaren allerminst rooskleurig zijn
geweest voor de mosselkwe-
kers, visserij en verwerkende
bedrijven, is men blij Prins en
Dingemanse in Yerseke kenne
lijk optimistisch: We hebben
ongeveer een jaar geleden
opdracht gegeven voor de bouw
van de nieuwe, grote kotter. Je
kunt zeggen dat het een onder
deel is van ons streven om de
kwaliteit op te voeren. Innovatie
is onvermijdelijk. Vernieuw je
niet op tijd, dan raak je achterop.
We hebben eerder een doorkoel-
systeem opgezet. Daardoor blij
ven de mosselen langer vers.
We zuiveren het proceswater in
de fabriek. Het spoelen aan
boord is een nieuwe ontwikke
ling, waar we veel verwachtingen
van hebben. We denken dan ook
dat veel mosselkotters in de toe
komst diezelfde richting uit
gaan", aldus Anton van Oost.
Volgens hem - en veel anderen
in de Yersekse mosselbranche -
moet de kracht liggen in kwali
teitsverbetering. Sander Zoete
weij, parttime werkend en nog
voor honderd procent in actie
voor de Vereniging van Mossel
handelaren: "Het is bekend dat
er nu nog 88 mosselkwekers
zijn. Daarvan zitten er vijftig in
Yerseke. Het aantal schepen ligt
tussen de 75 en 80. Het grootste
deel daarvan is de laatste jaren
gemoderniseerd. Een prachtige
vloot dus. Als er geen te gekke
- ijmiii-— j mm jf-- -
we gewoontes. Een EcoTeam ondersteunt, bevestigt en inspireert
daarbij. Eenmaal per maand komt het EcoTeam bijelkaar. Aan de i
hand van het EcoTeam werkboek gaan de deelnemers aan de slag j
met onderwerpen als afval, gas, water, elektriciteit, vervoer en con
sumeren. Per thema wordt bekeken welke milieubesparende maatre
gelen mogelijk zijn. Het werkboek ondersteunt met praktische tips en
achtergrondinformatie.
Tijdens het doorlopen van het EcoTeam Programma is ieder zijn
eigen meteropnemer. Ook wordt het afval gewogen en de kilome
terstand bijgehouden. Zo worden direct de resultaten zichtbaar. Door
de besparingsresultaten van het team op te tellen bij die van andere
teams in Nederland en andere landen wordt duidelijk dat alle beetjes
helpen.
Het EcoTeam Programma is praktisch, leuk om te doen en het levert 1
snel resultaat op. Bovendien kan een gemiddeld huishouden op een
meevaller van tenminste zeshonderd gulden per jaar rekenen.
Voor meer informatie over deze avond of over EcoTeams kan contact
worden opgenomen met Adrie Kleine-Piening, telefoon: 0113-
373114.
185/60 x R14H
Semperit “Top speed”
(inkl. monteren,
balanceren i jq rr\
ventielen!) J 01/
Gratis entree!!
Maar er is méér aan de hand. Bij
Prins en Dingemanse heeft men
een tijd geleden het Innovatie
centrum in Middelburg ingescha
keld, Biochem in Den Bosch en
het kantoor SGS, dat internatio
naal werkt, om na te gaan hoe de
kwaliteit van mosselen kan wor
den verbeterd. "Hoe je de
levensvoorwaarden voor de
gevangen mosselen kunt verbe
teren", zo licht Anton van Oost
toe. Hij vertelt: "Uit onderzoek is
gebleken dat mosselen aanzien
lijk langer kunnen leven als ze
stress-vrij zijn. Bij mensen is dat
eigenlijk ook zo. Gebleken is dat
mosselen die in het ruim worden
gegooid en worden bedolven
onder slik en zand 't erg moeilijk
hebben. Ze verzetten zich daar
tegen. Met ons nieuwe schip
komen de mosselen uit de netten
heel voorzichtig in de ruimen
terecht. In die ruimten staat
deels zeewater. Dat breekt de
val. Door de goede behandeling
tijdens het transport kan de mos
sel bijna twee keer zo lang leven
als normaal 't geval was
geweest. Inplaats van drie
dagen, is dat nu vijf dagen. Dat
betekent dat industrie en consu
ment door ons veel versere mos
selen aangeboden krijgen dan
vroeger."
zijn relatief nog steeds niet duur.
In België en Frankrijk beseft men
dat ook. Dat blijkt uit de exportcij
fers. We zien dat ook in Neder
land de vraag naar mosselen
groeit. Ook de jeugd begint ple
zier te krijgen in 't eten van mos
selen. Als we verder werken aan
kwaliteitsverbetering kan die
trend zich doorzetten."
Hoewel de mosselkotters ten
opzichte van vijftig jaar geleden
twee maal zo lang zijn geworden
en drie keer zoveel kunnen ver
voeren, is de personele bezet
ting eerder gedaald dan
gegroeid. "Onze nieuwe Yerseke
96 heeft drie man aan boord. Er
hoeft buitenboord niet meer
gespoeld te worden. De machi
nekamer is vanuit het stuurhuis
bereikbaar. De machinist hoeft
niet meer over dek naar de
machinekamer. Bij slecht weer is
dat dus een stuk veiliger", aldus
de mensen van Prins en Dinge
manse. Schipper van de Jan
Prins is Lau Nieuwenhuijze die
samen met zijn kleine beman
ning ontzettend blij is met 't nieu
we schip. Vanaf half augustus
wordt er al gevaren met de groot
ste mosselkotter van ons land.
Diep ligt-ie niet: 95 centimeter.
Daardoor is het schip niet alleen
dingen gebeuren, is er dc
komende jaren nog steeds goed
te verdienen. Want de mosselen Nog groter?
A
I
4