KIEKIERIS Goesenaar Kees van Vredegem is er vol van PC ANNEMAREL N TJVuTBK Begonnen als geintje ik Fragment a Autokrant in kleur hH bij De Bevelander Modeshow Souplesse PILAAR BOUWMATERIALEN ALBERT JOACHIMIKADE 33 - GOES KANTOOR: TEL. 0113-215401 MAGAZIJN: TEL. 0113-216904 I weekblad voor zuid- en noord beveland Woensdag 4 september 1996 - 48e jaargang no. 36 f5,- -3588929 Rapid GRAND THEATER GOES 0113-215165 TService TUINMEUBEL LEEGVERKOOP ZIE PAGINA 3 ^odelbub^ Najaar 1996 Klaar terwijl u wacht bij: '4 Za. a.s.: Za. 14 sepl.: Discovervoer 5,- p.p. per rit 0113-351717 4 discount] u/ord. HOEK HUUR S3 ?JCu«PfROAt I RtStK.tRfM Bel voor info: 0113-229567 Mare Optiek - Vlasmarkt 12 - 4461 CW Goes Nieuw in Zeeland De opticien die naar u toekomt zonder voorrijkosten! Uw specialisten in de verhuur van professionele gereedschappen en machines In september ontvangt u voor iedere f 50,- bij ons besteed een mode cheque tW.V. f 5,- (irrwisselbaar in november a.s.) Goes Lange Kerkstraat 44^ Bromfietsblad Een schoonheid m.m.v. So-What en Optiek de Visser Gratis Entree!! FILMPROGRAMMA VANAF 5t/m11 SEPTEMBER 1996 OPTICIEN - OPTOMETRIST CONTACTLENSSPECIALIST fKswa»MBin»l!ffi«m Rapid Service Goes SPORTIVA ƒ.99,00 Vormgeving (Van één onzer redacteuren) GOES - Goesenaar Kees van Vredegem, alias Kevin Villa ge, heeft méér noten op z'n zang dan muziek maken alleen. Hij restaureert met veel passie oude brommers. Klassiekers wel te verstaan. En dan bij voorkeur van het merk Puch, in de jaren zestig en zeventig statussymbool van menigeen die nu een riant salaris heeft en zich voort beweegt in een snelle bolide. GOES Hou je adem in. Kijk niet om. De duistere kant van de natuur. T Tips Sg^nGoes L.U De brommer als klassieker mare optiek Pictures I INTEREXPO MEDIA 070-3588929 Banden Uitlaten NERGENS GOEDKOPER! 1 Afspraak vooraf niet nodig. Klaar terwijl u wacht. Prijzen incl. montage. Vaste prijzen. Originele Ford onderdelen. Vroeg open, laat dicht. Nederlands gesproken Toevallig overigens is vorige week in ons land een nieuw blad met de spijkerbroeken met brede pijpen a la Roy Rogers. De alter natieven dus. In Goes en op de Bevelanden had je verder, zoals overal in 't land, toen de vetkui- ven. Die moesten 't van het stoerdere werk hebben, zoals de Florett, Kreidler en Zündapp. Die waren bovendien in 't algemeen 'n stuk duurder. Veel studenten die minder "te makken" hadden, reden dan ook op een Puch of Bij de foto: Goesenaar Kees van Vredegem: opgaan in 't opknap pen van een oude brommer. meer technisch. Hij ziet kans om ieder motortje weer als nieuw aan de praat te krijgen. Een eigen geluid hebben die motor tjes trouwens: ze zoenen als 't ware. En verder kan ik vaak met problemen terecht bij Jo, de chef-monteur van Jeremiasse hier in Goes". Momenteel is Kees van Vrede gem bezig met de afbouw van een witte Puch. Een schoonheid, Bij dit nummer van De Bevelander treft u weer de maande lijkse Autokrant aan. Het gaat deze keer om het eerste num mer van jaargang acht. Een bijzonder nummer, aangezien de Autokrant een nieuwe vormgeving heeft gekregen en bovendien is uitgevoerd in full colour. Deze editie die wederom tot stand kwam in samenwerking met de Merken- dealers Goes en omstreken heeft dus ongetwijfeld een extra attentiewaarde. De Autokrant zal in de toekomst steeds in kleur verschijnen. Zaterdag Zondag Woensdag 14.00 u. 14.00 u. 14.00 u. HARD- SOFTWARE PC - AMIGA - APPLE MIDI - INTERNET VERKOOP DEMONS TRATIE PRESENTATIE CD-i, VIDEOGAMES, DIGITAL VIDEO ZA. 7 SEPTEMBER 10-16 UUR ZEELANDHALLEN, GOES INFO EN REDUKTIEBON MET VOORDEEL VERDER IN DIT BLAD Van de Makers van "JURASSIC PARK en de Regisseur van "SPEED" kW UANDEBWTRUt HELfliHONT Westhavendijk 150 Goes - Tel.: 0113-22 04 40 Openingstijden: maandag t/m vrijdag 8.00 - 17.00 uur. zaterdag 9.00 - 15.00 uur. Opril Grote Markt 11, 4461 AK Goes, Tel. 0113-231479 (made by Continental) 155/80 x 13 f.68,85 155/70 x 13 f.75,60 175/70 x 13 f.85,75 (inkl. monteren, balanceren ventielen!) Achterste uitlaatdemper Ford Escort 1400/1600 v.a. 1986-1990 ook zonder meer thuis in onze moderne geschiedenis. Het aan tal liefhebbers dat klassieke brommers restaureert en met veel plezier berijdt groeit daarom ook snel, ook al omdat het res taureren van een klassieke bromfiets aanzienlijk goedkoper is dan dit van een motorfiets of auto het geval is. Een klassieke brommer kost in onderhoud een habbekrats en ook dat is een Zoals gezegd is Kees van Vrede gem al vanaf zijn tienertijd wég van Puch. "Vanwege de vormge ving en de enorme uitstraling. Als je een Puch had in de jaren zestig hoorde je bij een bepaalde groep. Het waren de jongens Alom in den lande groeit het aan tal liefhebbers dat zich bezig houdt met het restaureren van bromfietsen van vóór de jaren zeventig en tachtig. Begrijpelijk. "Want", zoals een liefhebber ver telt: "Het is betaalbaar en niet al' terug. In de jaren zestig beleefde de bromfietsverkoop in Neder land een ongekende bloei en "Bromfiets" was daarbij het blad belangrijk voordeel", aldus de redactie van het blad. oudste bromfietsblad ter wereld". Wout Meppelink, één van de bekendste bromfietsverzame laars, tevens redactielid vertelt: "Het heeft 27 jaar geduurd, maar het blad "Bromfiets" is definitief na zo'n acht maanden lakken, spuiten en chromen weer een creatie klaar dan gaat de ver zamelaar weer op zoek naar een nieuwe uitdaging. "Vol gens mij staan er in Zeeland nog heel veel brommertjes en onderdelen ervan in afgesloten schuurtjes of nooit bezochte zolder. Alleen de gedachte al". Voorlopig ligt in zijn schuur een NSU-motorblok uit 1931 te wachten op een opknapbeurt. "De oudste tot nu toe", aldus de trotse verzamelaar. Bij de foto: Een stukje van de bromfietscollectie van een restaurateur uit Vlissingen die anoniem wenst te blijven. Hij vreest dat er ook liefheb- bers-kapers op de kust kun nen zijn die wél een klassie ker willen, maar er niét voor willen betalen. te gecompliceerd. Bovendien kun je her en der nog wel eens aan de nodige onderdelen komen. En je hebt er niet zoveel dat voor de belangen van de honderdduizenden kopers op de bres sprong. Wie nu terugbladert in een van de zeldzame oude nummers van "Bromfiets" zal dat met een glimlach doen, omdat de herkenning zo groot is. Wie kent de Batavus 'Whippet' niet, de Royal Nord, Berini M21 of het Eitje. Maar ook de Solex, Puch en Mobylette zijn bromfietsen die iedereen wel kent, net als de tal loze Kreidlers, Zündapp en later de Yamaha en Honda brommers die trouw de weg naar werk, school, strand of dancing af wis- iedere spaak is verchroomd, het frame is eindeloos geschuurd, evenzo 't motorblok. Tientallen uren is er aan gepolijst. Ik zou hem zo in elkaar kunnen zetten. Maar ik twijfel. Want het lakwerk is minder dan ik er van verwacht had. Ik denk dus dat-ie terug gaat naar de spuiter voor nóg een laagje. Dan komt-ie er beter uit te zien", 't Einde van de res tauratie komt niettemin in zicht. Misschien wel goed ook, aldus Van Vredegem. "want 't is tijd om ook weer 'ns in de muziek te dui ken. We hebben een nieuw trio gevormd met Joyce en Dave, waarbij we ons richten op Ierse folk. En dat is óók leuk". leverd waarmee ik verderop in de muziek kon. Een kleine studio kon inrichten en dus ook m'n muzikale mogelijkheden ver grootte". alleen. Een goede vriend van me, Hans Havenaar uit Den Haag, is net als ik 'n Puch-freak. Terwiil ik bezig ben om de bui tenkant op te knappen, is hij Een verzamelaar van klassieke bromfietsen uit Vlissingen wil wel over zijn verzameling pra ten, maar niet met naam en toenaam in de krant. "Ik heb het vaker gezien. Een beetje publiciteit, een keer op vakan tie en bij thuiskomst blijkt een deel van je collectie gestolen. Moeite om een bromfiets of hulpmotor weg te doen, heb ik niet. Maar op die manier wil ik ze liever niet kwijt". Al vijftien jaar draait de Vlissinger mee in de bromfiets- en hulprhotoren- wereld. Wat begon als een geintje heeft nu de zolder en een groot deel van zijn vrije tijd in beslag genomen. "Ik wilde zien of er iemand op een advertentie 'Solex gezocht', zou reageren. Zomaar uit nieuwsgierigheid. Dat was dus vijftien jaar geleden. Een Solex van honderd gulden, dat was mijn allerlaatste klassieke brommer." En daar bleef het niet bij. Op de zolder staan nu zo'n twintig oude bromfietsen en de voorlopers daarvan, de rijwielen met een hulpmotor. Twee tandembrom fietsen, een Berini-eitje, een Lohmann hulp motor, een stuk of wat Solex- jes. Mijn verzameling is wel eens groter geweest, z’n dertig tot veertig modellen had ik toen staan. Ik heb de helft verkocht. Op een gegeven moment is er gewoonweg geen plaats meer om ze te stallen." Als hij de ruimte had, zou zijn collectie nog groter en uitgebreider zijn. Ruimtegebrek om ze te stallen houdt de collectie echter com pact. "Als ik alle soorten en merken zou verzamelen dan bleef het zeker niet bij honder den verschillende modellen". Nu richt hij zich meer op de specifieke of afwijkende brom fietsen. 'En dan heb ik nog steeds een loods nodig". De grens heeft hij voorlopig getrokken bij bouwjaar 1975. Brommers van een latere datum zijn niet aantrekkelijk voor deze verzamelaar. "Je moet kunnen zeggen: 'Tot hier en niet verder. Over twintig jaar ga ik mij wel bezighouden met modellen uit de jaren tachtig." Over de nieuwste bromfietsen heeft de Vlissinger geen goed woord over. "Plastic! Technisch 064J36; Donderdag20.00 u. Vrijdag19.00-21.30 u. Zaterdag19.00-21.30 u. Maandag, dinsdag20.00 u. Woensdag20.00 u. en achter onderdelen aan te rennen. Vrouwlief ziet zich nog niet ruimte voor nodig als voor 't res taureren van een auto of motor". Kees van Vredegem (47 jaar) bevestigt dat. Hij werkt veelal in zijn keurig opgeruimde schuur en op zolder van zijn huis aan de Schumannstede te Goes aan zijn oude Puchs. "Ik denk dat ik ,er intussen wel zijn 50 tot 60 onderhanden heb gehad. Ik beleef er zelf veel plezier aan, 't geeft de nodige afwisseling. Maar er zit voor mij nog een ande verhaal aan vast. Het opknappen van oude brommers heeft me destijds wat geld opge- ten te leggen. Niet zo verwonder lijk omdat bijvoorbeeld in 1965 een kleine 300.000 bromfietsen werden verkocht! De bromfiets heeft Nederland mobiel gemaakt en dat is iets wat een onuitwisba re indruk heeft nagelaten. Ieder een heeft dan ook wel eens een brommer gehad en heeft daar nog altijd zoete herinneringen aan. Nederland was het toon- verschenen. Of liever: het gaat aangevende land op brommer- om de voortzetting van een blad gebied met een aanbod dat ner- dat in de jaren zeventig veel gens ter wereld geëvenaard kon lezers had. "Bromfiets, heet het worden. De bromfiets hoort dan mee stoppen, 't Gaat om 't gevoel dat je iets moois aan 't maken bent. Dat je een oud wrak tot schoonheid omvormt. Dat geeft me 'n enorme kick. Boven dien heb ik de indruk dat ook de jeugd er steeds meer gevoel voor begint te krijgen. Daardoor kan die generatie brommertjes uit de jaren zestig, zeventig nog jarenlang mee blijven draaien". Hoewel Kees van Vredegem de meeste van zijn gerestaureerde brommers heeft doorverkocht - mede wegens plaatsgebrek - is le niet op de eerste plaats op winst uit. "Wie bij me komt om een onderdeel en ik heb 't in huis, kan 't krijgen. De liefheb bers proberen elkaar op die manier te helpen. En 't zou natuurlijk ook mooi zijn, wanneer je getipt wordt dat er nog ergens 'n oude brommer in een schuur tje staat. In mijn geval dus een i Puch waar nog iets moois van is te maken. Ik heb ooit een zwarte Puch uit een fietsenstalling in Geersdijk gehaald. Die stond daar weg te rotten. Ik heb hem thuis opgeknapt. Hij is daarna verkocht aan 'n jongen die er blij mee was, maar vanwege zijn financiën 't ding niet kon blijven rijden. Die heb ik teruggekregen en ik ben er nu voor de tweede keer mee aan 't werk gegaan. Overigens kun je vaak niet alles Afdeling De Bevelanden van de bloedsuikerspiegel'. Aanvang Diabetesvereniging Nederland 20.00 uur. Er is een stand met houdt dinsdag 10 september a.s. informatiemateriaal en na de een ledenbijeenkomst met lezing pauze kunnen vragen worden j in het Oosterscheldeziekenhuis gesteld. Wie vervoersproblemen te Goes (kamer 57). Drs. A.H. heeft kan bellen naar tel.. zijn ze natuurlijk beter dan de in de week is hij zeker kwijt aan klassieke bromfietsen en snel- zijn hobby. En dan zijn er ook Ier rijden kunnen ze ook. Maar nog de weekeinden als erbeur- er gaat niets boven de kwaliteit zen en rommelmarkten in het van vroeger. midden van het land worden Daar kunnen die plastic dingen gehouden. De familie deelt zijn niet tegenop. Alleen het frame passie niet en begrijpt ook niet is van staal, de rest kan niet wat er nu leuk is aan acht eens roesten. Geef mij maar de maanden lang aan een brom- zwarte degelijk gebouwde metje knutselen oude bromfiets met hier en daar wat chroom". Met gepaste trots bekijkt de verzamelaar uit meelopen langs kraampjes met Vlissingen zijn op zolder uitge- roestige frames en tankjes. "Ik stalde collectie. "Leuk om te vind het wel erg knap dat hij er zien, naar te kijken en af en toe zoveel geduld voor heeft, een rondje op te rijden, maar Maandenlang naar iets zoeken daar gaat het niet om. Voor mij is niets voor mij. Hij is volgens is het een sport. Op kelders en mij met deze passie en het zolders van rijwielhandelaren daarbij komende geduld gebo- zoeken naar dat ene onder- ren. Al is hij er jaren naar op deeltje wat je nog mist. Beur-zoek, 't Maakt hem niet uit." Is zen en markten afstruinen om documentatie op de kop te tik ken en altijd uitkijken naar spe ciaal gereedschap. Dat oude roestding, het ellendige hoopje staal in de originele staat terug brengen. Dat is zo mooi!" Slopen en dan restaureren. De Vlissinger kan er urenlang vol passie over praten. "Als ik van daag een motor koop en mor gen is hij al klaar, dan is de lol er snel vanaf. Het kan soms weken, maanden en af en toe jaren duren voor je een onder deeltje te pakken krijgt. Men sen vragen soms: "waar ga je aan beginnen?" Maar volgens mij is er niet één brommer of hulpmotor die niet kan worden opgeknapt. Het wordt wel steeds moeilijker, maar het bromfietsje of hulpmotortje komt altijd klaar". Drie avonden Tomos. Die kostte toendertijd rond de zevenhonderd gulden." Enorme kick Na een kleine zestig restauraties is de Goesenaar het werken aan een oude brommer allerminst beu. "Er zijn momenten dat ik 's avonds laat tegen m'n vrouw zeg dat ik nog even naar zolder ga. Daar ben ik dan bezig met het schuren van een motorblokje, het opknappen van een frame. Vóór je er erg in hebt is 't diep in de nacht. Ik heb momenteel een witte Puch onderhanden waar ik al zo'n 200 uur aan heb gewerkt. Zouden al die uren betaald moe ten worden, dan kun je er beter Liem houdt een lezing met als 381827.

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1996 | | pagina 1