KIEKIERIS
Goesenaar Kees van Vredegem is er vol van
PC
ANNEMAREL
N
TJVuTBK
Begonnen als geintje
ik
Fragment
a Autokrant in kleur
hH
bij De Bevelander
Modeshow Souplesse
PILAAR BOUWMATERIALEN
ALBERT JOACHIMIKADE 33 - GOES
KANTOOR: TEL. 0113-215401
MAGAZIJN: TEL. 0113-216904
I
weekblad voor zuid- en noord beveland
Woensdag 4 september 1996 - 48e jaargang no. 36
f5,-
-3588929
Rapid
GRAND THEATER GOES 0113-215165
TService
TUINMEUBEL
LEEGVERKOOP
ZIE PAGINA 3
^odelbub^
Najaar 1996
Klaar terwijl u wacht bij:
'4
Za.
a.s.:
Za. 14 sepl.:
Discovervoer 5,- p.p. per rit 0113-351717
4
discount]
u/ord.
HOEK
HUUR
S3
?JCu«PfROAt I
RtStK.tRfM
Bel voor info: 0113-229567
Mare Optiek - Vlasmarkt 12 - 4461 CW Goes
Nieuw in Zeeland
De opticien die naar u toekomt
zonder voorrijkosten!
Uw specialisten in de verhuur van
professionele gereedschappen en machines
In september ontvangt u voor
iedere f 50,- bij ons besteed een
mode cheque tW.V. f 5,-
(irrwisselbaar in november a.s.)
Goes
Lange Kerkstraat 44^
Bromfietsblad
Een schoonheid
m.m.v. So-What en Optiek de Visser
Gratis Entree!!
FILMPROGRAMMA VANAF
5t/m11 SEPTEMBER 1996
OPTICIEN - OPTOMETRIST
CONTACTLENSSPECIALIST
fKswa»MBin»l!ffi«m
Rapid Service Goes
SPORTIVA
ƒ.99,00
Vormgeving
(Van één onzer redacteuren)
GOES - Goesenaar Kees van Vredegem, alias Kevin Villa
ge, heeft méér noten op z'n zang dan muziek maken
alleen. Hij restaureert met veel passie oude brommers.
Klassiekers wel te verstaan. En dan bij voorkeur van het
merk Puch, in de jaren zestig en zeventig statussymbool
van menigeen die nu een riant salaris heeft en zich voort
beweegt in een snelle bolide.
GOES
Hou je adem in. Kijk niet om.
De duistere kant van de natuur.
T
Tips
Sg^nGoes
L.U
De brommer als klassieker
mare optiek
Pictures
I INTEREXPO MEDIA 070-3588929
Banden
Uitlaten
NERGENS GOEDKOPER!
1
Afspraak vooraf niet nodig.
Klaar terwijl u wacht.
Prijzen incl. montage.
Vaste prijzen.
Originele Ford onderdelen.
Vroeg open, laat dicht.
Nederlands
gesproken
Toevallig overigens is vorige
week in ons land een nieuw blad
met de spijkerbroeken met brede
pijpen a la Roy Rogers. De alter
natieven dus. In Goes en op de
Bevelanden had je verder, zoals
overal in 't land, toen de vetkui-
ven. Die moesten 't van het
stoerdere werk hebben, zoals de
Florett, Kreidler en Zündapp. Die
waren bovendien in 't algemeen
'n stuk duurder. Veel studenten
die minder "te makken" hadden,
reden dan ook op een Puch of
Bij de foto: Goesenaar Kees van
Vredegem: opgaan in 't opknap
pen van een oude brommer.
meer technisch. Hij ziet kans om
ieder motortje weer als nieuw
aan de praat te krijgen. Een
eigen geluid hebben die motor
tjes trouwens: ze zoenen als 't
ware. En verder kan ik vaak met
problemen terecht bij Jo, de
chef-monteur van Jeremiasse
hier in Goes".
Momenteel is Kees van Vrede
gem bezig met de afbouw van
een witte Puch. Een schoonheid,
Bij dit nummer van De Bevelander treft u weer de maande
lijkse Autokrant aan. Het gaat deze keer om het eerste num
mer van jaargang acht. Een bijzonder nummer, aangezien
de Autokrant een nieuwe vormgeving heeft gekregen en
bovendien is uitgevoerd in full colour. Deze editie die
wederom tot stand kwam in samenwerking met de Merken-
dealers Goes en omstreken heeft dus ongetwijfeld een
extra attentiewaarde. De Autokrant zal in de toekomst
steeds in kleur verschijnen.
Zaterdag
Zondag
Woensdag
14.00 u.
14.00 u.
14.00 u.
HARD- SOFTWARE
PC - AMIGA - APPLE
MIDI - INTERNET
VERKOOP DEMONS TRATIE PRESENTATIE
CD-i, VIDEOGAMES, DIGITAL VIDEO
ZA. 7 SEPTEMBER 10-16 UUR
ZEELANDHALLEN, GOES
INFO EN REDUKTIEBON MET
VOORDEEL VERDER IN DIT BLAD
Van de Makers van "JURASSIC PARK
en de Regisseur van "SPEED"
kW
UANDEBWTRUt HELfliHONT
Westhavendijk 150 Goes - Tel.: 0113-22 04 40
Openingstijden: maandag t/m vrijdag 8.00 - 17.00 uur.
zaterdag 9.00 - 15.00 uur.
Opril Grote Markt 11, 4461 AK Goes,
Tel. 0113-231479
(made by Continental)
155/80 x 13 f.68,85
155/70 x 13 f.75,60
175/70 x 13 f.85,75
(inkl. monteren, balanceren ventielen!)
Achterste uitlaatdemper
Ford Escort 1400/1600
v.a. 1986-1990
ook zonder meer thuis in onze
moderne geschiedenis. Het aan
tal liefhebbers dat klassieke
brommers restaureert en met
veel plezier berijdt groeit daarom
ook snel, ook al omdat het res
taureren van een klassieke
bromfiets aanzienlijk goedkoper
is dan dit van een motorfiets of
auto het geval is. Een klassieke
brommer kost in onderhoud een
habbekrats en ook dat is een
Zoals gezegd is Kees van Vrede
gem al vanaf zijn tienertijd wég
van Puch. "Vanwege de vormge
ving en de enorme uitstraling.
Als je een Puch had in de jaren
zestig hoorde je bij een bepaalde
groep. Het waren de jongens
Alom in den lande groeit het aan
tal liefhebbers dat zich bezig
houdt met het restaureren van
bromfietsen van vóór de jaren
zeventig en tachtig. Begrijpelijk.
"Want", zoals een liefhebber ver
telt: "Het is betaalbaar en niet al' terug. In de jaren zestig beleefde
de bromfietsverkoop in Neder
land een ongekende bloei en
"Bromfiets" was daarbij het blad
belangrijk voordeel", aldus de
redactie van het blad.
oudste bromfietsblad ter wereld".
Wout Meppelink, één van de
bekendste bromfietsverzame
laars, tevens redactielid vertelt:
"Het heeft 27 jaar geduurd, maar
het blad "Bromfiets" is definitief
na zo'n acht maanden lakken,
spuiten en chromen weer een
creatie klaar dan gaat de ver
zamelaar weer op zoek naar
een nieuwe uitdaging. "Vol
gens mij staan er in Zeeland
nog heel veel brommertjes en
onderdelen ervan in afgesloten
schuurtjes of nooit bezochte
zolder. Alleen de gedachte al".
Voorlopig ligt in zijn schuur een
NSU-motorblok uit 1931 te
wachten op een opknapbeurt.
"De oudste tot nu toe", aldus de
trotse verzamelaar.
Bij de foto: Een stukje van de
bromfietscollectie van een
restaurateur uit Vlissingen
die anoniem wenst te blijven.
Hij vreest dat er ook liefheb-
bers-kapers op de kust kun
nen zijn die wél een klassie
ker willen, maar er niét voor
willen betalen.
te gecompliceerd. Bovendien
kun je her en der nog wel eens
aan de nodige onderdelen
komen. En je hebt er niet zoveel dat voor de belangen van de
honderdduizenden kopers op de
bres sprong. Wie nu terugbladert
in een van de zeldzame oude
nummers van "Bromfiets" zal dat
met een glimlach doen, omdat
de herkenning zo groot is. Wie
kent de Batavus 'Whippet' niet,
de Royal Nord, Berini M21 of het
Eitje. Maar ook de Solex, Puch
en Mobylette zijn bromfietsen die
iedereen wel kent, net als de tal
loze Kreidlers, Zündapp en later
de Yamaha en Honda brommers
die trouw de weg naar werk,
school, strand of dancing af wis-
iedere spaak is verchroomd, het
frame is eindeloos geschuurd,
evenzo 't motorblok. Tientallen
uren is er aan gepolijst. Ik zou
hem zo in elkaar kunnen zetten.
Maar ik twijfel. Want het lakwerk
is minder dan ik er van verwacht
had. Ik denk dus dat-ie terug
gaat naar de spuiter voor nóg
een laagje. Dan komt-ie er beter
uit te zien", 't Einde van de res
tauratie komt niettemin in zicht.
Misschien wel goed ook, aldus
Van Vredegem. "want 't is tijd om
ook weer 'ns in de muziek te dui
ken. We hebben een nieuw trio
gevormd met Joyce en Dave,
waarbij we ons richten op Ierse
folk. En dat is óók leuk".
leverd waarmee ik verderop in
de muziek kon. Een kleine studio
kon inrichten en dus ook m'n
muzikale mogelijkheden ver
grootte".
alleen. Een goede vriend van
me, Hans Havenaar uit Den
Haag, is net als ik 'n Puch-freak.
Terwiil ik bezig ben om de bui
tenkant op te knappen, is hij
Een verzamelaar van klassieke
bromfietsen uit Vlissingen wil
wel over zijn verzameling pra
ten, maar niet met naam en
toenaam in de krant. "Ik heb
het vaker gezien. Een beetje
publiciteit, een keer op vakan
tie en bij thuiskomst blijkt een
deel van je collectie gestolen.
Moeite om een bromfiets of
hulpmotor weg te doen, heb ik
niet. Maar op die manier wil ik
ze liever niet kwijt". Al vijftien
jaar draait de Vlissinger mee in
de bromfiets- en hulprhotoren-
wereld. Wat begon als een
geintje heeft nu de zolder en
een groot deel van zijn vrije tijd
in beslag genomen. "Ik wilde
zien of er iemand op een
advertentie 'Solex gezocht',
zou reageren. Zomaar uit
nieuwsgierigheid. Dat was dus
vijftien jaar geleden. Een Solex
van honderd gulden, dat was
mijn allerlaatste klassieke
brommer." En daar bleef het
niet bij. Op de zolder staan nu
zo'n twintig oude bromfietsen
en de voorlopers daarvan, de
rijwielen met een hulpmotor.
Twee tandembrom fietsen, een
Berini-eitje, een Lohmann hulp
motor, een stuk of wat Solex-
jes. Mijn verzameling is wel
eens groter geweest, z’n dertig
tot veertig modellen had ik toen
staan. Ik heb de helft verkocht.
Op een gegeven moment is er
gewoonweg geen plaats meer
om ze te stallen." Als hij de
ruimte had, zou zijn collectie
nog groter en uitgebreider zijn.
Ruimtegebrek om ze te stallen
houdt de collectie echter com
pact. "Als ik alle soorten en
merken zou verzamelen dan
bleef het zeker niet bij honder
den verschillende modellen".
Nu richt hij zich meer op de
specifieke of afwijkende brom
fietsen. 'En dan heb ik nog
steeds een loods nodig". De
grens heeft hij voorlopig
getrokken bij bouwjaar 1975.
Brommers van een latere
datum zijn niet aantrekkelijk
voor deze verzamelaar. "Je
moet kunnen zeggen: 'Tot hier
en niet verder. Over twintig jaar
ga ik mij wel bezighouden met
modellen uit de jaren tachtig."
Over de nieuwste bromfietsen
heeft de Vlissinger geen goed
woord over. "Plastic! Technisch
064J36;
Donderdag20.00 u.
Vrijdag19.00-21.30 u.
Zaterdag19.00-21.30 u.
Maandag, dinsdag20.00 u.
Woensdag20.00 u.
en achter
onderdelen aan te rennen.
Vrouwlief ziet zich nog niet
ruimte voor nodig als voor 't res
taureren van een auto of motor".
Kees van Vredegem (47 jaar)
bevestigt dat. Hij werkt veelal in
zijn keurig opgeruimde schuur
en op zolder van zijn huis aan de
Schumannstede te Goes aan
zijn oude Puchs. "Ik denk dat ik
,er intussen wel zijn 50 tot 60
onderhanden heb gehad. Ik
beleef er zelf veel plezier aan, 't
geeft de nodige afwisseling.
Maar er zit voor mij nog een
ande verhaal aan vast. Het
opknappen van oude brommers
heeft me destijds wat geld opge- ten te leggen. Niet zo verwonder
lijk omdat bijvoorbeeld in 1965
een kleine 300.000 bromfietsen
werden verkocht! De bromfiets
heeft Nederland mobiel gemaakt
en dat is iets wat een onuitwisba
re indruk heeft nagelaten. Ieder
een heeft dan ook wel eens een
brommer gehad en heeft daar
nog altijd zoete herinneringen
aan. Nederland was het toon-
verschenen. Of liever: het gaat aangevende land op brommer-
om de voortzetting van een blad gebied met een aanbod dat ner-
dat in de jaren zeventig veel gens ter wereld geëvenaard kon
lezers had. "Bromfiets, heet het worden. De bromfiets hoort dan
mee stoppen, 't Gaat om 't
gevoel dat je iets moois aan 't
maken bent. Dat je een oud wrak
tot schoonheid omvormt. Dat
geeft me 'n enorme kick. Boven
dien heb ik de indruk dat ook de
jeugd er steeds meer gevoel
voor begint te krijgen. Daardoor
kan die generatie brommertjes
uit de jaren zestig, zeventig nog
jarenlang mee blijven draaien".
Hoewel Kees van Vredegem de
meeste van zijn gerestaureerde
brommers heeft doorverkocht -
mede wegens plaatsgebrek - is
le niet op de eerste plaats op
winst uit. "Wie bij me komt om
een onderdeel en ik heb 't in
huis, kan 't krijgen. De liefheb
bers proberen elkaar op die
manier te helpen. En 't zou
natuurlijk ook mooi zijn, wanneer
je getipt wordt dat er nog ergens
'n oude brommer in een schuur
tje staat. In mijn geval dus een
i Puch waar nog iets moois van is
te maken. Ik heb ooit een zwarte
Puch uit een fietsenstalling in
Geersdijk gehaald. Die stond
daar weg te rotten. Ik heb hem
thuis opgeknapt. Hij is daarna
verkocht aan 'n jongen die er blij
mee was, maar vanwege zijn
financiën 't ding niet kon blijven
rijden. Die heb ik teruggekregen
en ik ben er nu voor de tweede
keer mee aan 't werk gegaan.
Overigens kun je vaak niet alles
Afdeling De Bevelanden van de bloedsuikerspiegel'. Aanvang
Diabetesvereniging Nederland 20.00 uur. Er is een stand met
houdt dinsdag 10 september a.s. informatiemateriaal en na de
een ledenbijeenkomst met lezing pauze kunnen vragen worden
j in het Oosterscheldeziekenhuis gesteld. Wie vervoersproblemen
te Goes (kamer 57). Drs. A.H. heeft kan bellen naar tel..
zijn ze natuurlijk beter dan de in de week is hij zeker kwijt aan
klassieke bromfietsen en snel- zijn hobby. En dan zijn er ook
Ier rijden kunnen ze ook. Maar nog de weekeinden als erbeur-
er gaat niets boven de kwaliteit zen en rommelmarkten in het
van vroeger. midden van het land worden
Daar kunnen die plastic dingen gehouden. De familie deelt zijn
niet tegenop. Alleen het frame passie niet en begrijpt ook niet
is van staal, de rest kan niet wat er nu leuk is aan acht
eens roesten. Geef mij maar de maanden lang aan een brom-
zwarte degelijk gebouwde metje knutselen
oude bromfiets met hier en
daar wat chroom". Met gepaste
trots bekijkt de verzamelaar uit meelopen langs kraampjes met
Vlissingen zijn op zolder uitge- roestige frames en tankjes. "Ik
stalde collectie. "Leuk om te vind het wel erg knap dat hij er
zien, naar te kijken en af en toe zoveel geduld voor heeft,
een rondje op te rijden, maar Maandenlang naar iets zoeken
daar gaat het niet om. Voor mij is niets voor mij. Hij is volgens
is het een sport. Op kelders en mij met deze passie en het
zolders van rijwielhandelaren daarbij komende geduld gebo-
zoeken naar dat ene onder- ren. Al is hij er jaren naar op
deeltje wat je nog mist. Beur-zoek, 't Maakt hem niet uit." Is
zen en markten afstruinen om
documentatie op de kop te tik
ken en altijd uitkijken naar spe
ciaal gereedschap. Dat oude
roestding, het ellendige hoopje
staal in de originele staat terug
brengen. Dat is zo mooi!"
Slopen en dan restaureren. De
Vlissinger kan er urenlang vol
passie over praten. "Als ik van
daag een motor koop en mor
gen is hij al klaar, dan is de lol
er snel vanaf. Het kan soms
weken, maanden en af en toe
jaren duren voor je een onder
deeltje te pakken krijgt. Men
sen vragen soms: "waar ga je
aan beginnen?" Maar volgens
mij is er niet één brommer of
hulpmotor die niet kan worden
opgeknapt. Het wordt wel
steeds moeilijker, maar het
bromfietsje of hulpmotortje
komt altijd klaar". Drie avonden
Tomos. Die kostte toendertijd
rond de zevenhonderd gulden."
Enorme kick
Na een kleine zestig restauraties
is de Goesenaar het werken aan
een oude brommer allerminst
beu. "Er zijn momenten dat ik 's
avonds laat tegen m'n vrouw zeg
dat ik nog even naar zolder ga.
Daar ben ik dan bezig met het
schuren van een motorblokje,
het opknappen van een frame.
Vóór je er erg in hebt is 't diep in
de nacht. Ik heb momenteel een
witte Puch onderhanden waar ik
al zo'n 200 uur aan heb gewerkt.
Zouden al die uren betaald moe
ten worden, dan kun je er beter Liem houdt een lezing met als 381827.