Afscheid van autodokter
Seat Cordoba SX vanaf
Citroën Saxo
Nieuwe Europese Nissan
Primera in aantocht
Vijfdeurs variant van
Suzuki Alto 1.0 GL
Piet de Regt bij Van Oeveren
begin juli bij dealer
Inbraakwerend glas voor
nieuwe BMW 7 modellen
'n zaak van
vertrouwen
De Goese merkendealers e.o.:
Met sportieve allure en design
Laag in verbruik en in aanschafprijs
ZWARTEPOORTE
UW BMW DEALER
■I
Woensdag 19 juni 1996
DE BEVELANDER
Europa
Toujours la France
Auto Adria, Autobedrijf Akkermans, Autobedrijf Centrum Goes, Auto Dagevos, Eurocar Goes, Autobedrijf van Fraassen, Autobedrijf de Groene, Auto Hendriks Goes, Autobedrijf de
Jager, Autobedrijf A.C. de Jonge, Autobedrijf van Oeveren, van Strien Car, Auto v.d. Vliet, PTA Goes, Autobedrijf H.J. Rijk, Garage Sjaak Sonke, Autobedrijf Steketee, Garage van
Strien, Autobedrijf Tramper, Garage Gebr. Vermeulen, Autobedrijf Jan Hop, Autobedrijf Zwartepoorte.
Saxo-fonie
Dubbel glas
Le Saxo a la ville
et a la campagne
-----2£
Beveland-Mobiel
ver-
ook de inzittenden, effectief te
- -- -
l
VERVOLG VAN PAGINA 19
Direct na de Parijse autoshow in
Al eerder heb ik bij een test van een Franse auto
opgemerkt dat je op de een of andere manier
altijd kunt merken dat de auto uit Frankrijk komt.
ook dat de gordels niet in hoogte verstelbaar zijn.
Vooral bij wat kortere mensen snijdt hij wat in de
hals. Ongetwijfeld zullen veel vrouwen de Saxo
als tweede auto gaan gebruiken en men heeft
dan ook de adviezen van Marianne op de
ontwerpafdeling niet in de wind geslagen: beide
zonnekleppen hebben aan de binnenkant een
spiegeltje. Het dashboard met het instrumenten
paneel ziet er fris uit, de klokken zijn goed aflees
baar, maar ik mis een temperatuurmeter. Er zit
wel een lichtje dat gaat branden als het fout gaat,
maar dat zie ik liever zelf aankomen...
Het design van de stoelen is door diezelfde
Marianne ontworpen en paste uitstekend bij de
blauwe Saxo.
de klanten bleven weg. Het heeft
Piet als jonge chef een half jaar
gekost om de zaak florerend te
krijgen. Toen kwam er een aan
bod van de toenmalige garage
Sukkel in Middelburg: men vroeg
een chef-monteur en hij mocht
gratis boven de zaak wonen.
Men verkocht daar eind '59
Lloyds en Borgwards en de
feit. Gratis wonen betekende wel
5 dagen als chef-monteur wer
ken en in het weekend en 's
avonds de pomp bedienen. Hij
de zitting zijn in twee delen omklapbaar en
maken de toch al niet kleine kofferruimte van 280
De grote buitenspiegels zitten op de juiste plaats
en ook op de landwegen is het een fijn reageren
de auto. Het comfort staat voor zo'n relatief klei
ne auto op een hoog Frans-peil en dat is haast
spreekwoordelijk.
De zittingen geven niet in alle gevallen de zijde
lingse steun die ik zou wensen, maar aan de
andere kant is het natuurlijk ook geen rallyauto.
De test-Citroën was voorzien van de kleinste
motor, d.w.z. de 1.1 liter met 60 PK. Dat is een
oude bekende, want we vonden hem al in de
Peugeot 205 terug. Zolang je in de stad of daar-
De nieuwe Nissan Primera, die
wordt gebouwd in het Britse Sun
derland, debuteert dit najaar in
Europa. Zowel de vier- als de
vijfdeurs modellen beschikken
over de unieke combinatie van
een multi-link voorwielophanging
en multi-link beam wielophan
ging achter. Daarmee zet de Pri
mera nieuwe normen voor dyna
mische rijkwaliteiten in zijn klas
se zonder dat dit ten koste gaat
van het rijcomfort, zoals ook in
1990 het geval was, toen de eer
ste generatie Primera debuteer
de. Bij de nieuwe primera ligt het
accent nog sterker op sportieve
capaciteiten en een fraai design.
De Europese Nissan ingenieurs
speelden bij het ontwerp een
------- - -------- - - - -»
bonaatlaag. Polycarbonaat is
een uiterst taai materiaal dat in
de vliegtuigbouw al jaren
gemaakt van aluminium en heeft
een bovenliggende nokkenas.
De cilinderinhoud bedraagt 993
cm3.
Het maximum vermogen is 39,5
kW/52,9 pk. Door de korte slag,
slechts 61 millimeter, is het een
pittige motor die snel toeren
maakt en vlot reageert op het
gaspedaal. De viercilinder doet
zijn werk stil en trillingvrij wat het
rijcomfort op een hoog niveau
brengt. De vijfversnellingsbak
laat zich licht bedienen.
Het gemiddelde brandstofver
bruik bedraagt slechts 5,4 liter
per honderd kilometer en de top-
(Advertentie)
BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIG.
Op 1 juni jl. nam Piet de Regt,
chef-monteur bij de fa. Van
Oeveren, Mercedesdealer voor
Walcheren, Noord- en Zuid-
Beveland afscheid. Hij kan, na
een werkzaam leven van 44 jaar
nen komen. EHV is negen milli
meter dik en heeft daarmee
dezelfde dikte als het eveneens
als optie leverbare dubbel glas
van BMW. Omdat de buitenste
laag ook van groen getint warm
tewerend glas is, zijn er optisch
geen verschillen waarneembaar.
Met de combinatie van inbraak
werende beglazing in de portie
ren en een voor- en achterruit
van speciaal versterkt glas is de
BMW 7-serie rondom
beschermd tegen inbraak en
ander van buiten komend onheil.
De meerprijs voor EHV bedraagt
f 8.476,-incl. BTW. Omdat de 7-
serie Executive uitvoeringen en
de 12 cilinder modellen al met
dubbel glas zijn uitgevoerd is de
meerprijs voor EHV f 6.254,-.
Autobedrijf Zwartepoorte bv
Schaepmanlaan 3
4623 XV Bergen op Zoom
Telefoon (0164) 23 93 93
M.A. de Ruyterlaan 8-16
4461 GE Goes
Telefoon (0113) 22 85 45
Industrieweg 27-29
4382 NA Vlissingen
Telefoon (0118) 41 44 00
(voorheen Verhoeven)
Burg. Prinsensingel 101
4701 HL Roosendaal
Telefoon (0165) 56 93 24
Ik noemde u al de elfhonderd. Maar er is meer
muziek in de Saxoreeks. De volgende motor is
de 1.4 met 75 PK en dan zijn er twee zestien-
honderds met respectievelijk 90 en 120 PK en
geloof me, als die hun registers opentrekken
Een lauwerkrans verdient de instap naar achte- klinkt er een compleet jazzorkest! Citroen houdt
ren en de constructie van het voorstoelmecha- blijkbaar niet van halve maatregelen, want over-
nisme: als je achterin wilt gaan zitten, gaat niet al in Europa, ook in Nederland wordt er met die
alleen de leuning, maar ook de zitting zo opti- monstertjes geraced!
maal naar voren, dat er een ongelooflijke instap-
ruimte ontstaat. Bovendien komt de stoel weer
terug in de stand waarin hij stond! Achterin komt
de 20 cm meer duidelijk tot zijn recht.
werkplaats met een gerust hart
kunnen verlaten, omdat Piet had I
gezegd dat het nu in orde was.
Ruim 250 vrienden, klanten en
relaties namen tijdens die druk
bezochte receptie afscheid van
een man die ze zullen missen.
Want 44 jaar ervaring is bijna
met geen pen te beschrijven'
is sinds januari 1995 standaard
op alle BMW modellen die daar
mee uitstekend tegen diefstal beschermingsfolie aan de bin-
zijn beschermd. Maar deze weg- nenzijde zorgt ervoor dat er geen
rijbeveiliging biedt geen bescher- glassplinters in het interieur kun-
ming tegen inbraak, want de rui
ten zijn in dit opzicht nog steeds
kwetsbare plaatsen. Reden voor
maakte daar in 1962 mee dat het
bedrijf Mercedes-dealer werd,
maar gebrek aan vrije tijd noopte
Piet om te zien naar een andere
werkgever. Het werd weer zijn
eerste, Van Oeveren die ook
Mercedes-dealer was geworden.
Eerst werd hij werkplaatschef
van de afdeling bedrijfswagens
in Yerseke en later mocht hij het
nieuwe personenwagenbedrijf
aan de Couwervestraat in Goes
gaan inrichten. In zijn hoedanig
heid als chef leerde ik hem ken
nen in 1970, toen ik met mijn eer
ste auto, een Mercedes 180 zij-
klapper uit 1956 om raad kwam.
Piet ging mee met het bedrijf
toen men in 1980 verhuisde naar
de Plesmanweg. Vele aanko
mende monteurs zijn onder zijn
ervaren handen gegroeid tot
vakmensen en vele klanten heb
ben in de loop van de jaren de
snelheid is 150 kilometer per uur.
De Alto heeft geventileerde
schijfremmen voor en trommel-
remmen achter. Door de
vacuüumbekrachtiging vergt de
bediening weinig kracht. Zoals
van Suzuki verwacht mag wor
den, is de Alto 1.0 zeer econo
misch. Dit predikaat dankt de
auto aan het lage brandstofver
bruik, de scherpe aanschafprijs
en de waardevastheid. Zijn voor
ganger, de Alto Max, werd door
de Consumentenbond niet min
der dan viermaal achter elkaar
uitgeroepen tot 'de goedkoopste
auto in het gebruik'.
elektrisch verstelbare en ver
warmde buitenspiegels. Net zo
vanzelfsprekend is dat veiligheid
alle aandacht kreeg. De specifi
catie omvat een derde remlicht,
automatische gordelspanners
voorin en twee airbags. Aan-
gaaande de sportiviteit telt dat de
Cordoba SX een versterkte car
rosserie en herzien remsysteem
heeft en A.B.S., aangevuld met
lichtmetalen wielen en brede
banden, voor een optimaal weg
gedrag. Dit alles komt tegemoet
aan het hoge prestatieniveau
van de gekozen motoren. Ge
heel nieuw is een 74 kW/100 pk
sterke 1.6i krachtbron met varia
bele inlaatlengte, nog meer
kracht biedt de bekende 1.8i 16V
met 95 kW/130 pk. Vanwege het
sportieve karakter van de SX zijn
er naast de 1.6 100 pk motor
alleen nog motoren beschikbaar
die nog hogere prestaties bie
den. De volgende stap is de 2.0I
115 pk bekend uit de Ibiza en
Cordoba GTi. Voor wie de hoog
ste prestaties voorop stelt is er
de bekende zestienkleps 1.8i
16V, voorzien van dubbele nok
kenas, Digifant motormanage
ment en een aantal detailverbe-
teringen. Dit aggregaat kan wat
hoger in toeren klimmen, het
levert zijn maximum vermogen
van 95 kW/130 pk bj 600 tpm en
een maximum koppel van 162
Nm bij 4000 tpm. De prijzen van
de nieuwe Cordoba SX lopen uit
een van 35.495,- voor de 1.6i
tot 44.995,- voor de 1.8i 16V.
Dubbel glas van BMW behoort
tot het optieprogramma van de
7-serie en is standaard op de
Executive uitvoeringen en de 12
cilindermodellen.
Dubbel glas heeft - evenals bij
toepassing in woningen - nauwe
lijks inbraakwerende eigen
schappen. Maar het comfort van
de inzittenden van een BMW
Het eerste wat me opviel was het ongelooflijke
gemak waarmee je de Saxo kunt sturen. Hij is
ideaal voor in de stad mede dankzij de stuurbe
krachtiging en de korte draaicirkel. Als je een
En dat is goed zo. Maar... gebruikte men vroeger grotere auto gewend bent, heb je het idee, dat je
waaibomenplastic en was de spreekwoordelijke de Saxo bij het zoeken naar een parkeerplaats
Franse slag bij de afwerking overal te zien en te overal in kunt prikken.
voelen, tegenwoordig is daarvan absoluut geen
sprake meer.
De stevigheid van alle materialen die met de
komst van de ZX werd geïntroduceerd spreekt
tot de verbeelding. Dat begint al bij het openen
en sluiten van de portieren en dat zet zich voort
bij het dashboard, de versnellingspook en de
stoelen.
De stoelen zitten goed, al zet ik wat kanttekenin
gen bij de stand van de hoofdsteunen. Voor
noemde dingen kunnen wel omhoog en omlaag,
maar zijn naar voor en achter niet verstelbaar.
Dat levert bij sommigen wat irritatie op, omdat de buiten rijdt, is er niets aan de hand, maar op de
steun nogal ver naar voren staat. Jammer vind ik vierbaansweg is het een tam broedertje. Ik heb al
gememoreerd dat er grotere wielen gemonteerd
waren. Dat staat stoer, maar beïnvloedt duidelijk
de acceleratie. Maar ik moet niet zeuren, want
voor het doel, waarvoor hij ontworpen is, voldoet
hij prima. Het motortje is niet altijd even geruis
loos, zeker wanneer je wat meer van hem gaat
vragen.
millimeter scheidt de binnenste
van de buitenste ruit, waardoor
warmte en koude niet meer van
buiten naar binnen kunnen. En
omgekeerd.
De buitenste ruiten nemen de
omgevingstemperatuur aan, de
binnenste blijven in de buurt van
de door de bestuurder en/of de
voorpassagier gekozen interieur-
temperatuur. De condensvor-
ming neemt sterk af en de
behaaglijkheid en comfort
nemen toe omdat de ruiten geen
kou meer afstralen en bovendien
geluiden van buiten dempen.
Dubbel glas voor de portieren en
de achterruit heeft een meerprijs
van f 3.835,- incl. BTW en is als
optie alleen af fabriek leverbaar.
oktober, start de levering van de
nieuwe Primera. Zowel de vier-
deurs sedan als de vijfdeurs
hatchback zijn dan meteen
beschikbaar elk in verschillende
sportieve uitvoeringen.
De Primera's voor Europa
komen uit de Nissan-fabriek in
Engeland. Ook de nieuwe ach-
terwielophanging en turbodiesel-
motor worden daar gebouwd.
Nissan heeft al meer dan drie
miljard gulden in de fabriek in
Sunderland geïnvesteerd. De
nieuwste Nissan zal ook naar
markten buiten Europa worden
geëxporteerd. Bovendien zal de
in Europa gebouwde vijfdeurs
primera ook in Japan worden
verkocht.
auto persen. Laatst zat ik achterin een oude
Kever en daar zat ik klem. De middenklasser van
het Wirtschaftswunder mat in de lengte 4.06 m.
Daar tegenover staat dat het merk duidelijk ach- Achterin de Saxo met een lengte van 3.72 m heb
ter bleef wat betreft de passieve veiligheid en je meer levensruimte!
met name op dat gebied is er heel veel positief Je bent overigens als achterpassagier wel
veranderd. Dat zie je al van buiten. De auto ziet gedwongen om de veiligheidsgordels aan te
er compact, stevig en stoer uit. Dat werd optisch doen, want de gespen zitten op de achterleuning
wel versterkt door de al genoemde grote wielen, geklemd en die dingen prikken akelig in je rug als
Voorlopig wordt de Saxo uitsluitend als driedeurs je ze ongebruikt laat zitten. De achterleuning en
geleverd, de vijdeurs-versie komt pas in de
herfst. Vooral de styling van het kontje vond ik
buitengewoon geslaagd. Dat heeft ongetwijfeld liter tot een enorme opbergruimte. Marianne had
te maken met het ondeugende vouwtje dat de een hekel aan vuile handen bij het sluiten van de
ontwerper er misschien wel met zijn vinger in het derde deur en heeft voor een handgreep aan de
oorspronkelijke kleimodel heeft ingedrukt. Of binnenzijde gezorgd. Merci mon amour!
maken ze tegenwoordig geen kleimodellen
meer...?
bovendien in de na-oorlogse
jaren Amerikaanse legertrucks
van o.a. Perkins-dieselmotoren
voorzag. Na 4 jaar werd hem
verzocht de fietsen- en brom-
merzaak van dezelfde eigenaar
in de autobranche en 35 jaar te gaan runnen. Ook werd de fa.
voor het merk met de ster gaan
genieten van een welverdiende
rust. Ik ken Piet al 26 jaar en ik
heb hem altijd gezien als een
autodokter. En velen met mij!
Piet had de gave om, als je met
de auto in de garage kwam, in
een oogwenk een diagnose te
stellen en een oplossing aan de
hand te doen. Bovendien deed
grote rol. Zij ontwikkelden onder
meer de elegante vijfdeurs car
rosserie. Daarnaast vervolmaak
ten de Europese technici de
afstelling van de geavanceerde
wielophanging, waarvoor talloze
tests zijn gehouden op het
befaamde circuit Nürburgring in
Duitsland. De nieuwe Nissan zal-
worden geleverd met twee ben
zinemotoren (74 kW/100 pk en
96 kW/130 pk) en een turbodie-
selmotor (66 kW/90 pk). De
krachtbronnen voldoen aan
Europa's strengste emissie-
eisen.
Vanaf 21.890,- rijden ze bij automobielbedrijf
Van Fraassen de showroom uit en ik heb het
idee, dat directeur Jan van Fraassen en zijn ver-
Eigenlijk is het verschrikkelijk knap van de archi- koopteam daar weinig voor te praten hebben. Als
tecten hoeveel ruimte ze uit zo'n relatief kleine warme baguettes gaan ze over de toonbank...
Van Oeveren subdealer voor
garage Louisse, die Opeis ver
kocht. Piet wilde toch verder in
de personenwagenbranche en
via een relatie solliciteerde hij in
1959 bij een garage in Rhoon bij
Rotterdam.
De bedrijfsleider van het bedrijf
dacht de zaak te kunnen bestu
ren vanuit zijn kantoor in wit
hij veel dingen zelf en dan wist je overhemd met stropdas, maar
gewoon dat het goed was. Een
gevolg van een ongelooflijke
dosis talent, ervaring en klant
vriendelijkheid waar veel auto
monteurs van nu en in de toe
komst een voorbeeld aan kun
nen nemen. Piet begint zijn car
rière na zijn opleiding aan de
Ambachtsschool in Goes, toen
nog twee jaar metaal en een jaar
kopklas autotechniek. Hij terugkeer naar Zeeland was een
belandde in 1952 al bij zijn latere
werkgever Van Oeveren in Yer
seke die toen dealer was van
Magirus vrachtwagens en
Begin juli vindt
in ons land de
dealerintroduc-
tie plaats van
de nieuwe Seat i
Cordoba SX.
Evenals de s
vierdeurs, richt
deze Cordoba
SX zich op een
jong publiek dat j
exclusiviteit,
sportiviteit en
praktische
eigenschappen
in één auto bij-
een zoekt.
Goed twee jaar
geleden voeg
de Seat aan het
gamma de
totaal nieuwe
middenklasser Cordoba toe, die
zich onmiddellijk tot een door
slaand succes ontwikkelde. Nu
wordt deze modelserie uitge
breid met karakteristieke en
sportieve tweedeurs SX-varian-
ten. Evenals de vierdeurs Cordo
ba richt de Cordoba SX op jonge
gezinnen die prijs stellen op een
auto met vlot uiterlijk en bijpas
sende prestaties, maar geen
compromissen willen sluiten wat
betreft praktische gebruiksmoge
lijkheden. De nieuwe Cordoba
SX is nog dynamischer, zowel in
zijn exclusieve coupé-achtig
uiterlijk, als met zijn motoren van
74 kw/100 pk of meer. Doch hij
blijft ruimschoots volwaardige
gezinsautoruimte bieden. Met
deze combinatie van uitstraling,
prestaties en binnenruimte is het
een volstrekt uniek aanbod. Eind
1995 gunde Seat een eerste blik
op de Cordoba SX, toen te zien
op de autoshow van Frankfurt.
Een breed, laag en gestrekt
model, dat ik elk detail zijn spor
tieve aard toont. Afgewerkt met
een forse en toch beschaafde
achterspoiler, spoilerranden op
de dorpels, indrukwekkende 15
inch sportwielen, kloeke bum
pers in carrosseriekleur en bifo-
cus koplampen met gescheiden
dim- en grootlicht. Binnenin zet
de sportieve sfeer zich voort in
sportstoelen, met leer overtrok
ken stuurwiel en pookknop en
een uitgebreid instrumentarium
met volt- en oliedrukmeter in het
luxe middenconsole. De exclusi
viteit van de Cordoba SX wordt
onderstreept met een over het
geheel zeer complete uitrusting.
Natuurlijk heeft de SX centrale
vergrendeling op portieren,
kofferdeksel en tankklep, zelfs
met afstandsbediening. Maar
ook een startonderbreker, alarm
systeem en elektrisch bediende
ramen zijn standaard, evenals
uiteraard bekrachtigde bestu
ring, een boordcomputer en
Met inbraakwerende beglazing BMW om ook het interieur en de wordt er aanmerkelijk door ver-
(EHV staat voor Einbruchhem- inhoud, in extreme gevallen zelfs hoogd. Een luchtspleet van drie
mende Verglasung) heeft BMW ook de inzittenden, effectief te
een echte noviteit in het optie- beschermen tegen inbraak. De
programma. Even een ruit in- nieuw ontwikkelde inbraakwe-
slaan is niet meer mogelijk, ook rende beglazing bestaat uit twee
niet met geweld. EHV is voorals- lagen glas, gescheiden door een
nog alleen af fabriek leverbaar inTPU-folie opgenomen polycar-
voor BMW 7-serie modellen. r'~'
Sinds de introductie van EWS II,
de elektronische wegrijbeveili- de vliegtuigbouw
ging is het onmogelijk om zonder gebruikt wordt voor jet-vensters.
de juiste sleutel met een BMW Door het folie ontstaat een hech-
weg te rijden. Deze wegrijbeveili- te, transparante sandwich-con-
ging werkt met een transponder- structie die bijzonder bestand is
chip in de contactsleutel en is tegen stootbelasting. De ruiten
ongevoelig voor geweld. EWS II van een BMW met EHV zijn zelfs
met een sloophamer of een bijl
niet meer in te slaan. Een extra
Suzuki brengt
na de driedeurs
Alto 1.0 nu ook
de vijfdeurs-
variant op de
Nederlandse
markt. In ons
land is de Alto
onbetwist
marktleider in
zijn segment.
Deze nieuwe
versie zal die
positie verder
uitbouwen. De
Alto 1.0 GL vijf
deurs staat in
de prijslijst voor
18.195 gulden.
De twee extra
deuren maken
de toeganke
lijkheid van de achterbank nog
beter. Zeker wanneer deze veel
vuldig wordt gebruikt voor het
vervoer van personen of bood
schappen.
Standaard is de vijfdeurs Alto 1.0
GL voorzien van de meest func
tionele accessoires zoals een
wiswasinstallatie achter, een
rechter buitenspiegel, een neer-
klapbare achterbank, een hoe-
denplank, een antenne en radio-
voorbereiding. In technisch
opzicht is de Alto 1.0 vijfdeurs
identiek aan de driedeurs. Voorin
ligt Suzuki's krachtige 1.0 liter
viercilinder motor. Deze is