Afscheid van autodokter Seat Cordoba SX vanaf Citroën Saxo Nieuwe Europese Nissan Primera in aantocht Vijfdeurs variant van Suzuki Alto 1.0 GL Piet de Regt bij Van Oeveren begin juli bij dealer Inbraakwerend glas voor nieuwe BMW 7 modellen 'n zaak van vertrouwen De Goese merkendealers e.o.: Met sportieve allure en design Laag in verbruik en in aanschafprijs ZWARTEPOORTE UW BMW DEALER ■I Woensdag 19 juni 1996 DE BEVELANDER Europa Toujours la France Auto Adria, Autobedrijf Akkermans, Autobedrijf Centrum Goes, Auto Dagevos, Eurocar Goes, Autobedrijf van Fraassen, Autobedrijf de Groene, Auto Hendriks Goes, Autobedrijf de Jager, Autobedrijf A.C. de Jonge, Autobedrijf van Oeveren, van Strien Car, Auto v.d. Vliet, PTA Goes, Autobedrijf H.J. Rijk, Garage Sjaak Sonke, Autobedrijf Steketee, Garage van Strien, Autobedrijf Tramper, Garage Gebr. Vermeulen, Autobedrijf Jan Hop, Autobedrijf Zwartepoorte. Saxo-fonie Dubbel glas Le Saxo a la ville et a la campagne -----2£ Beveland-Mobiel ver- ook de inzittenden, effectief te - -- - l VERVOLG VAN PAGINA 19 Direct na de Parijse autoshow in Al eerder heb ik bij een test van een Franse auto opgemerkt dat je op de een of andere manier altijd kunt merken dat de auto uit Frankrijk komt. ook dat de gordels niet in hoogte verstelbaar zijn. Vooral bij wat kortere mensen snijdt hij wat in de hals. Ongetwijfeld zullen veel vrouwen de Saxo als tweede auto gaan gebruiken en men heeft dan ook de adviezen van Marianne op de ontwerpafdeling niet in de wind geslagen: beide zonnekleppen hebben aan de binnenkant een spiegeltje. Het dashboard met het instrumenten paneel ziet er fris uit, de klokken zijn goed aflees baar, maar ik mis een temperatuurmeter. Er zit wel een lichtje dat gaat branden als het fout gaat, maar dat zie ik liever zelf aankomen... Het design van de stoelen is door diezelfde Marianne ontworpen en paste uitstekend bij de blauwe Saxo. de klanten bleven weg. Het heeft Piet als jonge chef een half jaar gekost om de zaak florerend te krijgen. Toen kwam er een aan bod van de toenmalige garage Sukkel in Middelburg: men vroeg een chef-monteur en hij mocht gratis boven de zaak wonen. Men verkocht daar eind '59 Lloyds en Borgwards en de feit. Gratis wonen betekende wel 5 dagen als chef-monteur wer ken en in het weekend en 's avonds de pomp bedienen. Hij de zitting zijn in twee delen omklapbaar en maken de toch al niet kleine kofferruimte van 280 De grote buitenspiegels zitten op de juiste plaats en ook op de landwegen is het een fijn reageren de auto. Het comfort staat voor zo'n relatief klei ne auto op een hoog Frans-peil en dat is haast spreekwoordelijk. De zittingen geven niet in alle gevallen de zijde lingse steun die ik zou wensen, maar aan de andere kant is het natuurlijk ook geen rallyauto. De test-Citroën was voorzien van de kleinste motor, d.w.z. de 1.1 liter met 60 PK. Dat is een oude bekende, want we vonden hem al in de Peugeot 205 terug. Zolang je in de stad of daar- De nieuwe Nissan Primera, die wordt gebouwd in het Britse Sun derland, debuteert dit najaar in Europa. Zowel de vier- als de vijfdeurs modellen beschikken over de unieke combinatie van een multi-link voorwielophanging en multi-link beam wielophan ging achter. Daarmee zet de Pri mera nieuwe normen voor dyna mische rijkwaliteiten in zijn klas se zonder dat dit ten koste gaat van het rijcomfort, zoals ook in 1990 het geval was, toen de eer ste generatie Primera debuteer de. Bij de nieuwe primera ligt het accent nog sterker op sportieve capaciteiten en een fraai design. De Europese Nissan ingenieurs speelden bij het ontwerp een ------- - -------- - - - -» bonaatlaag. Polycarbonaat is een uiterst taai materiaal dat in de vliegtuigbouw al jaren gemaakt van aluminium en heeft een bovenliggende nokkenas. De cilinderinhoud bedraagt 993 cm3. Het maximum vermogen is 39,5 kW/52,9 pk. Door de korte slag, slechts 61 millimeter, is het een pittige motor die snel toeren maakt en vlot reageert op het gaspedaal. De viercilinder doet zijn werk stil en trillingvrij wat het rijcomfort op een hoog niveau brengt. De vijfversnellingsbak laat zich licht bedienen. Het gemiddelde brandstofver bruik bedraagt slechts 5,4 liter per honderd kilometer en de top- (Advertentie) BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIG. Op 1 juni jl. nam Piet de Regt, chef-monteur bij de fa. Van Oeveren, Mercedesdealer voor Walcheren, Noord- en Zuid- Beveland afscheid. Hij kan, na een werkzaam leven van 44 jaar nen komen. EHV is negen milli meter dik en heeft daarmee dezelfde dikte als het eveneens als optie leverbare dubbel glas van BMW. Omdat de buitenste laag ook van groen getint warm tewerend glas is, zijn er optisch geen verschillen waarneembaar. Met de combinatie van inbraak werende beglazing in de portie ren en een voor- en achterruit van speciaal versterkt glas is de BMW 7-serie rondom beschermd tegen inbraak en ander van buiten komend onheil. De meerprijs voor EHV bedraagt f 8.476,-incl. BTW. Omdat de 7- serie Executive uitvoeringen en de 12 cilinder modellen al met dubbel glas zijn uitgevoerd is de meerprijs voor EHV f 6.254,-. Autobedrijf Zwartepoorte bv Schaepmanlaan 3 4623 XV Bergen op Zoom Telefoon (0164) 23 93 93 M.A. de Ruyterlaan 8-16 4461 GE Goes Telefoon (0113) 22 85 45 Industrieweg 27-29 4382 NA Vlissingen Telefoon (0118) 41 44 00 (voorheen Verhoeven) Burg. Prinsensingel 101 4701 HL Roosendaal Telefoon (0165) 56 93 24 Ik noemde u al de elfhonderd. Maar er is meer muziek in de Saxoreeks. De volgende motor is de 1.4 met 75 PK en dan zijn er twee zestien- honderds met respectievelijk 90 en 120 PK en geloof me, als die hun registers opentrekken Een lauwerkrans verdient de instap naar achte- klinkt er een compleet jazzorkest! Citroen houdt ren en de constructie van het voorstoelmecha- blijkbaar niet van halve maatregelen, want over- nisme: als je achterin wilt gaan zitten, gaat niet al in Europa, ook in Nederland wordt er met die alleen de leuning, maar ook de zitting zo opti- monstertjes geraced! maal naar voren, dat er een ongelooflijke instap- ruimte ontstaat. Bovendien komt de stoel weer terug in de stand waarin hij stond! Achterin komt de 20 cm meer duidelijk tot zijn recht. werkplaats met een gerust hart kunnen verlaten, omdat Piet had I gezegd dat het nu in orde was. Ruim 250 vrienden, klanten en relaties namen tijdens die druk bezochte receptie afscheid van een man die ze zullen missen. Want 44 jaar ervaring is bijna met geen pen te beschrijven' is sinds januari 1995 standaard op alle BMW modellen die daar mee uitstekend tegen diefstal beschermingsfolie aan de bin- zijn beschermd. Maar deze weg- nenzijde zorgt ervoor dat er geen rijbeveiliging biedt geen bescher- glassplinters in het interieur kun- ming tegen inbraak, want de rui ten zijn in dit opzicht nog steeds kwetsbare plaatsen. Reden voor maakte daar in 1962 mee dat het bedrijf Mercedes-dealer werd, maar gebrek aan vrije tijd noopte Piet om te zien naar een andere werkgever. Het werd weer zijn eerste, Van Oeveren die ook Mercedes-dealer was geworden. Eerst werd hij werkplaatschef van de afdeling bedrijfswagens in Yerseke en later mocht hij het nieuwe personenwagenbedrijf aan de Couwervestraat in Goes gaan inrichten. In zijn hoedanig heid als chef leerde ik hem ken nen in 1970, toen ik met mijn eer ste auto, een Mercedes 180 zij- klapper uit 1956 om raad kwam. Piet ging mee met het bedrijf toen men in 1980 verhuisde naar de Plesmanweg. Vele aanko mende monteurs zijn onder zijn ervaren handen gegroeid tot vakmensen en vele klanten heb ben in de loop van de jaren de snelheid is 150 kilometer per uur. De Alto heeft geventileerde schijfremmen voor en trommel- remmen achter. Door de vacuüumbekrachtiging vergt de bediening weinig kracht. Zoals van Suzuki verwacht mag wor den, is de Alto 1.0 zeer econo misch. Dit predikaat dankt de auto aan het lage brandstofver bruik, de scherpe aanschafprijs en de waardevastheid. Zijn voor ganger, de Alto Max, werd door de Consumentenbond niet min der dan viermaal achter elkaar uitgeroepen tot 'de goedkoopste auto in het gebruik'. elektrisch verstelbare en ver warmde buitenspiegels. Net zo vanzelfsprekend is dat veiligheid alle aandacht kreeg. De specifi catie omvat een derde remlicht, automatische gordelspanners voorin en twee airbags. Aan- gaaande de sportiviteit telt dat de Cordoba SX een versterkte car rosserie en herzien remsysteem heeft en A.B.S., aangevuld met lichtmetalen wielen en brede banden, voor een optimaal weg gedrag. Dit alles komt tegemoet aan het hoge prestatieniveau van de gekozen motoren. Ge heel nieuw is een 74 kW/100 pk sterke 1.6i krachtbron met varia bele inlaatlengte, nog meer kracht biedt de bekende 1.8i 16V met 95 kW/130 pk. Vanwege het sportieve karakter van de SX zijn er naast de 1.6 100 pk motor alleen nog motoren beschikbaar die nog hogere prestaties bie den. De volgende stap is de 2.0I 115 pk bekend uit de Ibiza en Cordoba GTi. Voor wie de hoog ste prestaties voorop stelt is er de bekende zestienkleps 1.8i 16V, voorzien van dubbele nok kenas, Digifant motormanage ment en een aantal detailverbe- teringen. Dit aggregaat kan wat hoger in toeren klimmen, het levert zijn maximum vermogen van 95 kW/130 pk bj 600 tpm en een maximum koppel van 162 Nm bij 4000 tpm. De prijzen van de nieuwe Cordoba SX lopen uit een van 35.495,- voor de 1.6i tot 44.995,- voor de 1.8i 16V. Dubbel glas van BMW behoort tot het optieprogramma van de 7-serie en is standaard op de Executive uitvoeringen en de 12 cilindermodellen. Dubbel glas heeft - evenals bij toepassing in woningen - nauwe lijks inbraakwerende eigen schappen. Maar het comfort van de inzittenden van een BMW Het eerste wat me opviel was het ongelooflijke gemak waarmee je de Saxo kunt sturen. Hij is ideaal voor in de stad mede dankzij de stuurbe krachtiging en de korte draaicirkel. Als je een En dat is goed zo. Maar... gebruikte men vroeger grotere auto gewend bent, heb je het idee, dat je waaibomenplastic en was de spreekwoordelijke de Saxo bij het zoeken naar een parkeerplaats Franse slag bij de afwerking overal te zien en te overal in kunt prikken. voelen, tegenwoordig is daarvan absoluut geen sprake meer. De stevigheid van alle materialen die met de komst van de ZX werd geïntroduceerd spreekt tot de verbeelding. Dat begint al bij het openen en sluiten van de portieren en dat zet zich voort bij het dashboard, de versnellingspook en de stoelen. De stoelen zitten goed, al zet ik wat kanttekenin gen bij de stand van de hoofdsteunen. Voor noemde dingen kunnen wel omhoog en omlaag, maar zijn naar voor en achter niet verstelbaar. Dat levert bij sommigen wat irritatie op, omdat de buiten rijdt, is er niets aan de hand, maar op de steun nogal ver naar voren staat. Jammer vind ik vierbaansweg is het een tam broedertje. Ik heb al gememoreerd dat er grotere wielen gemonteerd waren. Dat staat stoer, maar beïnvloedt duidelijk de acceleratie. Maar ik moet niet zeuren, want voor het doel, waarvoor hij ontworpen is, voldoet hij prima. Het motortje is niet altijd even geruis loos, zeker wanneer je wat meer van hem gaat vragen. millimeter scheidt de binnenste van de buitenste ruit, waardoor warmte en koude niet meer van buiten naar binnen kunnen. En omgekeerd. De buitenste ruiten nemen de omgevingstemperatuur aan, de binnenste blijven in de buurt van de door de bestuurder en/of de voorpassagier gekozen interieur- temperatuur. De condensvor- ming neemt sterk af en de behaaglijkheid en comfort nemen toe omdat de ruiten geen kou meer afstralen en bovendien geluiden van buiten dempen. Dubbel glas voor de portieren en de achterruit heeft een meerprijs van f 3.835,- incl. BTW en is als optie alleen af fabriek leverbaar. oktober, start de levering van de nieuwe Primera. Zowel de vier- deurs sedan als de vijfdeurs hatchback zijn dan meteen beschikbaar elk in verschillende sportieve uitvoeringen. De Primera's voor Europa komen uit de Nissan-fabriek in Engeland. Ook de nieuwe ach- terwielophanging en turbodiesel- motor worden daar gebouwd. Nissan heeft al meer dan drie miljard gulden in de fabriek in Sunderland geïnvesteerd. De nieuwste Nissan zal ook naar markten buiten Europa worden geëxporteerd. Bovendien zal de in Europa gebouwde vijfdeurs primera ook in Japan worden verkocht. auto persen. Laatst zat ik achterin een oude Kever en daar zat ik klem. De middenklasser van het Wirtschaftswunder mat in de lengte 4.06 m. Daar tegenover staat dat het merk duidelijk ach- Achterin de Saxo met een lengte van 3.72 m heb ter bleef wat betreft de passieve veiligheid en je meer levensruimte! met name op dat gebied is er heel veel positief Je bent overigens als achterpassagier wel veranderd. Dat zie je al van buiten. De auto ziet gedwongen om de veiligheidsgordels aan te er compact, stevig en stoer uit. Dat werd optisch doen, want de gespen zitten op de achterleuning wel versterkt door de al genoemde grote wielen, geklemd en die dingen prikken akelig in je rug als Voorlopig wordt de Saxo uitsluitend als driedeurs je ze ongebruikt laat zitten. De achterleuning en geleverd, de vijdeurs-versie komt pas in de herfst. Vooral de styling van het kontje vond ik buitengewoon geslaagd. Dat heeft ongetwijfeld liter tot een enorme opbergruimte. Marianne had te maken met het ondeugende vouwtje dat de een hekel aan vuile handen bij het sluiten van de ontwerper er misschien wel met zijn vinger in het derde deur en heeft voor een handgreep aan de oorspronkelijke kleimodel heeft ingedrukt. Of binnenzijde gezorgd. Merci mon amour! maken ze tegenwoordig geen kleimodellen meer...? bovendien in de na-oorlogse jaren Amerikaanse legertrucks van o.a. Perkins-dieselmotoren voorzag. Na 4 jaar werd hem verzocht de fietsen- en brom- merzaak van dezelfde eigenaar in de autobranche en 35 jaar te gaan runnen. Ook werd de fa. voor het merk met de ster gaan genieten van een welverdiende rust. Ik ken Piet al 26 jaar en ik heb hem altijd gezien als een autodokter. En velen met mij! Piet had de gave om, als je met de auto in de garage kwam, in een oogwenk een diagnose te stellen en een oplossing aan de hand te doen. Bovendien deed grote rol. Zij ontwikkelden onder meer de elegante vijfdeurs car rosserie. Daarnaast vervolmaak ten de Europese technici de afstelling van de geavanceerde wielophanging, waarvoor talloze tests zijn gehouden op het befaamde circuit Nürburgring in Duitsland. De nieuwe Nissan zal- worden geleverd met twee ben zinemotoren (74 kW/100 pk en 96 kW/130 pk) en een turbodie- selmotor (66 kW/90 pk). De krachtbronnen voldoen aan Europa's strengste emissie- eisen. Vanaf 21.890,- rijden ze bij automobielbedrijf Van Fraassen de showroom uit en ik heb het idee, dat directeur Jan van Fraassen en zijn ver- Eigenlijk is het verschrikkelijk knap van de archi- koopteam daar weinig voor te praten hebben. Als tecten hoeveel ruimte ze uit zo'n relatief kleine warme baguettes gaan ze over de toonbank... Van Oeveren subdealer voor garage Louisse, die Opeis ver kocht. Piet wilde toch verder in de personenwagenbranche en via een relatie solliciteerde hij in 1959 bij een garage in Rhoon bij Rotterdam. De bedrijfsleider van het bedrijf dacht de zaak te kunnen bestu ren vanuit zijn kantoor in wit hij veel dingen zelf en dan wist je overhemd met stropdas, maar gewoon dat het goed was. Een gevolg van een ongelooflijke dosis talent, ervaring en klant vriendelijkheid waar veel auto monteurs van nu en in de toe komst een voorbeeld aan kun nen nemen. Piet begint zijn car rière na zijn opleiding aan de Ambachtsschool in Goes, toen nog twee jaar metaal en een jaar kopklas autotechniek. Hij terugkeer naar Zeeland was een belandde in 1952 al bij zijn latere werkgever Van Oeveren in Yer seke die toen dealer was van Magirus vrachtwagens en Begin juli vindt in ons land de dealerintroduc- tie plaats van de nieuwe Seat i Cordoba SX. Evenals de s vierdeurs, richt deze Cordoba SX zich op een jong publiek dat j exclusiviteit, sportiviteit en praktische eigenschappen in één auto bij- een zoekt. Goed twee jaar geleden voeg de Seat aan het gamma de totaal nieuwe middenklasser Cordoba toe, die zich onmiddellijk tot een door slaand succes ontwikkelde. Nu wordt deze modelserie uitge breid met karakteristieke en sportieve tweedeurs SX-varian- ten. Evenals de vierdeurs Cordo ba richt de Cordoba SX op jonge gezinnen die prijs stellen op een auto met vlot uiterlijk en bijpas sende prestaties, maar geen compromissen willen sluiten wat betreft praktische gebruiksmoge lijkheden. De nieuwe Cordoba SX is nog dynamischer, zowel in zijn exclusieve coupé-achtig uiterlijk, als met zijn motoren van 74 kw/100 pk of meer. Doch hij blijft ruimschoots volwaardige gezinsautoruimte bieden. Met deze combinatie van uitstraling, prestaties en binnenruimte is het een volstrekt uniek aanbod. Eind 1995 gunde Seat een eerste blik op de Cordoba SX, toen te zien op de autoshow van Frankfurt. Een breed, laag en gestrekt model, dat ik elk detail zijn spor tieve aard toont. Afgewerkt met een forse en toch beschaafde achterspoiler, spoilerranden op de dorpels, indrukwekkende 15 inch sportwielen, kloeke bum pers in carrosseriekleur en bifo- cus koplampen met gescheiden dim- en grootlicht. Binnenin zet de sportieve sfeer zich voort in sportstoelen, met leer overtrok ken stuurwiel en pookknop en een uitgebreid instrumentarium met volt- en oliedrukmeter in het luxe middenconsole. De exclusi viteit van de Cordoba SX wordt onderstreept met een over het geheel zeer complete uitrusting. Natuurlijk heeft de SX centrale vergrendeling op portieren, kofferdeksel en tankklep, zelfs met afstandsbediening. Maar ook een startonderbreker, alarm systeem en elektrisch bediende ramen zijn standaard, evenals uiteraard bekrachtigde bestu ring, een boordcomputer en Met inbraakwerende beglazing BMW om ook het interieur en de wordt er aanmerkelijk door ver- (EHV staat voor Einbruchhem- inhoud, in extreme gevallen zelfs hoogd. Een luchtspleet van drie mende Verglasung) heeft BMW ook de inzittenden, effectief te een echte noviteit in het optie- beschermen tegen inbraak. De programma. Even een ruit in- nieuw ontwikkelde inbraakwe- slaan is niet meer mogelijk, ook rende beglazing bestaat uit twee niet met geweld. EHV is voorals- lagen glas, gescheiden door een nog alleen af fabriek leverbaar inTPU-folie opgenomen polycar- voor BMW 7-serie modellen. r'~' Sinds de introductie van EWS II, de elektronische wegrijbeveili- de vliegtuigbouw ging is het onmogelijk om zonder gebruikt wordt voor jet-vensters. de juiste sleutel met een BMW Door het folie ontstaat een hech- weg te rijden. Deze wegrijbeveili- te, transparante sandwich-con- ging werkt met een transponder- structie die bijzonder bestand is chip in de contactsleutel en is tegen stootbelasting. De ruiten ongevoelig voor geweld. EWS II van een BMW met EHV zijn zelfs met een sloophamer of een bijl niet meer in te slaan. Een extra Suzuki brengt na de driedeurs Alto 1.0 nu ook de vijfdeurs- variant op de Nederlandse markt. In ons land is de Alto onbetwist marktleider in zijn segment. Deze nieuwe versie zal die positie verder uitbouwen. De Alto 1.0 GL vijf deurs staat in de prijslijst voor 18.195 gulden. De twee extra deuren maken de toeganke lijkheid van de achterbank nog beter. Zeker wanneer deze veel vuldig wordt gebruikt voor het vervoer van personen of bood schappen. Standaard is de vijfdeurs Alto 1.0 GL voorzien van de meest func tionele accessoires zoals een wiswasinstallatie achter, een rechter buitenspiegel, een neer- klapbare achterbank, een hoe- denplank, een antenne en radio- voorbereiding. In technisch opzicht is de Alto 1.0 vijfdeurs identiek aan de driedeurs. Voorin ligt Suzuki's krachtige 1.0 liter viercilinder motor. Deze is

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1996 | | pagina 21