Drie H100 voor RWS Goes Seat Cordoba Comfort De nieuwe Ford Courier: comfort en veel ruimte bag voor Toyota Corolla op maat De nieuwe BMW M3: sportieve maar zuinige nieuwkomer Vanaf heden standaard air Mercedes Benz Vito: nieuwe kleinere broer van Sprinter altijd goed! Seat Cordoba SX: sportief en nieuw 2-deurs model AccemireF F 10 Miljoenste Mazda 323 MM z I Actiemodel: 1.3i Hatchback Sport Kwaliteit, service en garantie: ir "W i,, is rr i I levert uw merkendealer Woensdag 7 februari 1996 23 DE BEVELANDER F Als u de in deze autokrant genoemde autobedrijven in 't oog houdt zit u Joystick uw merkendealer is er goed voor Vito in detail Direct succes Krachtbronnen |i Nieuwe specificaties Veiligheid l F T 1 I I canooww ter I heeft dagen speciale uitge- de Een extra glans. De uitstekende rij- eigenschappen en de prima zien van tussenschotten, impe rial e.d., waardoor ze gelijk door de RWS in gebruik kunnen wor den genomen. prijs/prestatieverhouding waren doorslaggevende faktoren bij de stig van de Ecoliners die voor taan standaard worden geleverd met Euro2-motoren. Het nieuws Een belangrijk element in het interieur van de Vito is de scha- Bij de foto: De Corolla 1.31 Hatchback Sport. t In het onderstel - dat ook met de voorgaande M3 al op eenzaam hoog niveau staande prestaties mogelijk maakte - zijn de verbe teringen vooral te vinden in fijne re afstemming van veren en dempers. Vanzelfsprekend zon der enige concessie aan het rij- comfort. Het principe van veer- benen met enkele onderste draaipunten voor en een inte- graal-achteras is volledig behou den. Courier voortdurend uiterst po pulair geweest in het zakenle ven, als een bedrijfswagen die een grote variëteit aan handels- waar en gereedschap kan ver voeren. De Courier is ook tech nisch zeer doordacht ontworpen en geconstrueerd, met het oog op een ook bij zware belasting optimaal blijvend weggedrag. Het grote laadvermogen maakt de Courier tot een der meest flexibele voertuigen in zijn klas se. De Kombi werd in hetzelfde jaar als de Van geïntroduceerd en aangezien beide modellen zijn gebaseerd op de nieuwe reeks Fiesta personenauto's, beschikken zij over een volledig uitgeruste cabine en hebben zij de prestaties en het rijgedrag van een kleine luxe-wagen. De yoorwielaangedreven Vito pk’) levert, een 72 kW (98 pk) sterke turbodiesel intercooler en een benzine-injectiemotor met een ver mogen van 95 kW (130 pk). Deze laatste krachtbron heeft sporen inmiddels ruim schoots verdiend in de C- en E- De Courier debuteerde vier jaar geleden en werd direct gekozen tot 'Bestelauto van het Jaar 1992' vanwege zijn toonaange vende combinatie van compacte buitenmaten, een hoge mate van comfort en een forse laadcapaci- teit. Met een laadruimte van 2,8 m3 achter de twee voorstoelen en de dubbele achterdeuren die maximaal 165° open gaan, is de de koplampen met ingebouwde verstralers. Het interieur van deze Seat Cordoba sluit hierop aan met een sportieve detaillering. Het middenconsole is voorzien van extra meters voor olietempera- tuur en accuspanning, plus een bergvak voor cassettes. Stoelen, stuurwiel en interieurbekleding hebben een speciale sportieve stijl, de stuurwielrand en knop van de versnellingspook zijn met leer bekleed. In de overige uitrusting van de Cordoba SX komt tot uiting dat actieve en passieve veiligheid voorop staan. Daarom is de SX uitgerust met een hooggeplaatst uit het zware segment omvat het De voorwielaandrijving biedt, in zogenaamde Flexibel Service combinatie met de ruimtebespa- Systeem dat leverbaar is voor de rende, dwars geplaatste motor, Eurogeneratie. optimale traktie. Er kan gekozen worden uit drie vier-cilinder krachtbronnen: een dieselmotor die een vermogen van 58 kW (79 gesloten bestelwagen en een combi voor het vervoer van maximaal negen personen. De zijn maximale hoogte van 1.89 m. zorgt er voor dat de opvolger van klasse van Mercedes-Benz, de MB 80 D en MB 100 D in vrij wel iedere garage past. Met zijn binnenhoogte van 1.37 m., een laadvolume van 5 m3, het laad- aluminium carter, een dicht bij het uitlaatspruitstuk gemonteer de driewegkatalysator en de laatste versie van Fords EEC-V motormanagement. De 1.8-liter Endura-DE is Fords jongste die selmotor met bovenliggende nokkenas elektronische uitlaat gasregeling en een oxydatieka- latysator. Beide motoren ontwik kelen 60 pk (44 kW) en beant woorden aan de uitlaasgaseisen van de EC voor 1996. Het brand stofverbruik loopt van 5,2 I /100 km bij 90 km/h constant voor de dieselversie tot 8.0 1/100 km voor de benzinemodellen op de stan daardstadscyclus. De nieuwe remmen vóór hebben dikkere, inwendig geventileerde, schijven en opnieuw ontworpen remklau wen. Het rempedaal is anders gemonteerd en de bekrachtiger is vergroot. Vierkanaals elektro nische ABS is een nieuwe optie voor de Courier. Het systeem heeft een elektronische rem- krachtverdeler, die de remkracht tussen de remmen vóór en ach ter al naar gelang de belading distribueert. Dit nieuwe ABS is één der licht ste en meest compacte ter wereld. De parkeerrem kreeg een efficiëntere bediening. Hyundai-dealer Vliet te heeft week nieuwe derde remlicht dat voor opko mend verkeer beter zichtbaar is en zo vroegtijdiger waarschuwt. Tot de standaard-uitrusting behoort tevens een ABS remsys- teem, in combinatie met de 1.8 16V motor uitgebreid met EDS anti-doorslipsysteem op de aan gedreven wielen. Airbags voor bestuurder en voorpassagier horen er ook bij, naast automati sche spanners op de veiligheids gordels. Voorts is de Cordoba SX onder meer voorzien van elektrisch bedienbare portierramen, cen trale vergrendeling met afstands bediening, en een diefstalweren- de startblokkering. De nieuwe Mercedes Benz Vito transporter zal al in februari zijn debuut maken bij de dealer. Voor onze regio is dat bij Van Oeveren in Goes, waar van woensdag 21 tot en met dinsdag 27 februari een zoge naamde 'Dealer-Rai' wordt gehouden. verschijnt voorlopig in twee varianten op de Nederlandse markt. Deze varianten zijn een vierkleppentechniek en Beide uitvoeringen worden aan gedreven door de vernieuwde serie Ford Endura benzine- en dieselmotoren, die uiterst milieu vriendelijk zijn. De 1.3-liter En- dura-E is een ingrijpend ver nieuwde uitvoering van de vroe gere HCS-motor, met meer- punts-injectie, een kunststoffen inlaatspruitstuk, een dragend besteed aan de actieve en pas sieve veiligheid, met onder meer een solide 'slide-impact'- bescherming. En standaard in het stuurwiel dan een Airbag ingebouwd, met de optiemoge lijkheid van een full size tweede airbag. Ook ABS is mogelijk. Voor automobilisten die jong van hart zijn en véél waar voor hun geld wensen, is er bovendien nu de aantrekkelijke nieuwe Toyota Corolla 1.3 Hatchback Sport, 3- en 5-deurs uitvoering. Deze beschikt over een meer sportief getinte bekleding, bumpers in carrosseriekleur, een aërodyna mische achterspoiler, separate hoofdsteunen achter en kantel bare hoofdsteunen voor, een toerenteller en sportieve wielpla- ten. Met zijn consumentenad viesprijs van slechts 31.999,- en z'n complete uitrusting inclu sief stuurbekrachtiging en Airbag is dit een uitvoering om bij de Toyota-dealer snel te gaan bekij ken! Het grote nieuws op de stand van Mer cedes-Benz is de Vito. Deze opvolger van de MB 100 D en MB 80 D is het kleine broertje van de Sprinter en vormt samen met dit vorig jaar geïntrodu ceerde model en de Ecovan het bestelwa genprogramma van Mercedes- Benz. De benoeming van de Vito tot 'Van of the Year 1996' geeft zijn debuut op de Nederlandse markt succes gaat onverminderd voort. In ons land wordt de Corolla (prijs vanaf 29.495,-) geleverd als 3- en 5-deurs Hatchback, Sedan en Stationwagon. Deze modellen zijn er naar keuze met een zuinige, schone en soepele 1.3 liter motor van 55 kW/75 pk; een zeer sportieve 1.6 van 84 kW/114 pk (beide benzinemoto ren met 16 kleppen en hoog waardige multipoint inspuiting) en een extra economische 2.0 liter dieselmotor van 53 kW/72 pk. In het najaar van '95 werd de Corolla uiterlijk en qua uitrusting iets aangepast, en alle versies zijn nu opvallend compleet uitge rust, met onder meer standaard stuurbekrachtiging en airbag. De vernieuwde en scherp geprijsde Hatchback GX-uitvoeringen (vanaf ƒ31.995,-), hebben o.a bumpers in kleur, elektrische raambediening (voor), centrale portiervergrendeling, een toeren teller (benzine-versies), luxueu ze velours bekleding en in hoog te verstelbare hoofdsteunen op de achterbank. Net als aan de kwaliteit is er ook veel aandacht Precies twee en dertig jaar en drie maanden nadat de Mazda 323 voor het eerst werd geproduceerd, rolde onlangs in Hiroshima de tien miljoenste Mazda 323 van de band. Tijdens een feestelijke bijeen komst, waarbij het voltallige Mazda management inclusief President Wada aanwezig was, werd stilgestaan bij de historie van dit succes volle Mazda model. In totaal kreeg de Mazda 323 maar liefst veertien internationale onderscheidingen, waaronder de prestigieuze titel 'Auto van het Jaar 1980 - 1981' in Japan. Direkt na het starten van de 323-produktie in september 1963 werd deze Mazda-versie voor het eerst geëxporteerd naar Australië. Inmiddels is er sprake van export naar zo'n 120 landen en wordt de Mazda 323 in twaalf landen buiten Japan geassembleerd zoals bij voorbeeld in Thailand, Zuid Afrika en Colombia. Van de nu ruim tien miljoen gebouwde Mazda's 323 werd, onder de naam Mazda Fami- lia, zo'n 40 procent in thuisland Japan verkocht. BMW heeft kort geleden de nieu we M3 uitgebracht. De nieuwko mer biedt niet alleen pure sporti viteit, maar is bovendien bijzon der zuinig in verbruik. De titel M3 is al enkele jaren synoniem met een pure sportwa gen die uitstekend geschikt is voor dagelijks gebruik. Compact van afmetingen en met een decente verschijning presenteert BMW voor het modeljaar 1996 de jongste uitvoering van de M3- familie, die een coupé, een sedan en een cabriolet (vanaf voorjaar '96) omvat. Als krachti ge, maar opvallend zuinige motor beschikken ze alle drie over een nieuwe 3,2-liter zesci linder. Deze zorgt met maar liefst 236 kW (321 pk) voor buitenge woon temperamentvolle presta ties. Het vermogenspotentieel van deze exclusieve automobiel blijkt al uit de acceleratie van 0 tot 100 km/h in 5,5 seconden. Aan de economische kant staat het gemiddelde verbruik van 8,7 liter per 100 kilometer - een waarde die kort geleden nog representa tief was voor veel compacte familiewagens. En die - als we in het BMW programma kijken - bij voorbeeld overeenkomt met het gemiddelde verbruik van de 320i en 328i en zelfs met dat van de 318 ti compact. De nieuwe BMW M3 beschikt over vele constructieve bijzon derheden, zoals aluminium por tieren (voor de coupé en cabrio), klepbediening met volledig varia bel dubbel-VANOS en een nieuw compound-remsysteem op de voorwielen dat is afgeleid van dat van de BMW M5: één van de Met ingang van modeljaar 1996 is de po pulaire Toyota Corolla zonder prijsverhoging nu standaard voorzien van een airbag aan de bestuur- derszijde. Deze belangrij ke aanvulling op de al zo complete stan daarduitrusting van de Toyota Corolla biedt bestuurders geruststellen den extra zekerheid en onderstreept Toyo ta's constante streven naar het realiseren van nog meer betrouwbaarheid en veiligheid. Bovendien is er nu een extra aantrekkelijk geprijsd actiemo del, de Corolla 1.3i Hatchback Sport, leverbaar. Al vele jaren geldt de Toyota Corolla als één van de betrouwbaarste auto's, zo niet de beste auto, ter wereld. Onafhankelijke onderzoeken door gerenommeerde instituten als J.D. Power en de strenge Duitse TÜV, wijzen dit keer op keer uit. Deze betrouwbaarheid wordt door Toyota nog versterkt met drie jaar volledige garantie en drie jaar EuroCare. Daardoor kan de Toyota-rijder 24 uur per dag, 7 dagen per week in heel Europa verzekerd zijn van mobi liteit. De ook in ons land populai re Toyota Corolla, waarvan er de afgelopen jaren jaarlijks zo'n werden verkocht, is mede dank zij z'n kwaliteit en 'value for money', de meest geproduceer de personenauto ter wereld. Er zijn al meer dan 23 miljoen Toyo- ta's Corolla gebouwd. En het De Vito heeft onafhankelijke oppervlak van 3.6 m3 en een nut- wielophanging en schrijfremmen tig laadvermogen van ruim 1.000 rondom, ABS en ABD (Automa- kg is de Vito een opvallende tisch Beremd Differentieel) dra- nieuwkomer op de Nederlandse transportermarkt. krachtigste remsystemen wereld. Daarbij is de M3 een decente verschijning gebleven. Slechts de witte richtingaanwijzers, een gewijzigde koelluchtinlaat in de spoiler en andere wielen bij de M3 coupé zorgen voor een sub tiel uiterlijk verschil. Niet alleen de vervolmaking van de motor stond centraal bij de ontwikkeling van de nieuwe M3. De ingenieurs van BMW M GmbH hebben ook de kracht- overbrenging en het onderstel grondig onder handen genomen. Allereerst is met een close-ratio zesversnellingsbak tegemoetge komen aan de wens van vele M3 rijders naar een versnelling méér. Deze zesbak met het vertrouwde 'dubbel H' schakelpatroon kreeg de vijfde versnelling als prise- direct en een zesde versnelling met overdrive-karakteristiek, waardoor zowel het geluidsni veau als het brandstofverbruik bij hoge snelheden merkbaar lager zijn geworden. Vliegwiel en kop peling zijn aangepast aan de sterk toegenomen vermogens- en koppelwaarden. keuze van de jury bestaande uit vanaf de chauffeursstoel uitste- bedrijfswagenjournalisten uit meer dan 14 verschillende lan den. Ford brengt als primeur op de komende RAI de nieuwe Courier. Het gaat om een uitbreiding van de zo succes volle Fiesta reeks. Er is een nieuwe twee persoons Ford Courier Van en een vijfper- soons Courier Kombi. Deze twee modellen brengen dezelfde mate aan rijplezier, comfort, veilig heid en rijkdom aan uitrusting als de nieuwe Fiesta personenauto's, maar dan in de klasse lichte bedrijfswa gens - en wel in het groeiende segment van de Europese markt voor compacte en flexibel inzet bare auto's. De twee nieuwelin gen hebben alle technische en stilistische verbeteringen van de onlangs geïntroduceerde nieuwe Fiesta, gecombineerd met de grote laadruimte (dankzij het hoge dak) en de praktische dub bele achterdeuren van de vorige Courier-modellen. De zeer grote laadvermogens - zo rond de 600 kg - en de beschikbaarheid van een gescheiden achterbank - in de Kombi - zullen aantrekkelijk heid en populariteit van beide modellen sterk vergroten. cc motor met Multi Point Injectie. Deze motor die ook in de Inca bestelwagen leverbaar is, levert een vermogen van 44 kW (60 pk) bij slechts 4500 tpm en een maximum koppel van 115 Nm bij 3000 toeren per minuut, gepaard aan een vlakke koppelkromme. Het brandstofverbruik van de Cordoba met 1.4 MPI motor bedraagt bij 90 km U./120 km u. en in de stad respectievelijk 5,4, 7,3 en 8,7, dat is gemiddeld 7,1 liter per 100 km. Aangezien ver mogen en koppel zich reeds bij lage toerentallen ontwikkelen, past de karakteristiek van deze motor, uitstekend bij een auto die de naam "Comfort" draagt. Seat heeft een sportieve twee- deursversie ontwikkeld van de Cordoba. Het gaat om de SX, welke afgelopen najaar werd gepresenteerd op de grote Autoshow van Frankfurt. Een Cordoba Coupé dus. Het sportieve karakter van de Cordoba SX komt letterlijk sterk tot uiting in de gekozen motoren met vermogens van 74 kW/100 pk of meer. Geheel nieuw is een 1,6 liter krachtbron die 74 kW levert. Daarnaast kan de Cordoba SX worden voorzien van de beken de 2,0 liter motor met 85 kW/115 pk of de 96 kW/130 pk sterke 1,8 liter 16V. Het spreekt vanzelf dat de Cordoba SX met deze aan drijving in staat is tot prima pres taties. Seat gaf het nieuwe model een bijpassend pittig uiterlijk. De Cordoba SX heeft nieuw ontwor pen bumpers in carrosseriekleur en een zeer effectieve spoiler achterop. Van een nieuw ont werp zijn tevens de lichtmetalen velgen met 15 inch diameter en Seat dezer een versie bracht van de Cordoba, Comfort, auto die mikt op een kring van rijders die economisch en comfortabel willen rijden. De Comfort is ontwikkeld uit de Cordoba 1.4 CLX en de van- af-prijs is nog juist geen 27 mille. Binnen de Seat pro- duktlijn neemt de Cordoba, een sleutelpositie in. In 1994, het jaar van de intro ductie werden er 3.000 geregi- steerd, in 1995 vrijwel evenveel; en hiermee is de Cordoba, na de Ibiza het best verkochte Seat model. Opvallend is de populari teit van de meer luxe en sportie ve varianten van de Cordoba. De Cordoba "S" nam in de tweede helft van 1995 bijna de helft van de Cordoba verkopen voor zijn rekening, de Cordoba GLX en de GT topmodellen nog eens 35%, zodat de eenvoudigste Cordoba modellen tot op heden slechts een bescheiden rol spelen. Met de introductie van de Cordo ba Comfort hoopt Seat dan ook een additionele makrt aan te boren, die van de automobilisten die ruim willen zitten, maar voor- rang geven aan economie. De Cordoba Comfort is een dóóront wikkeling van de Cordoba 1.4 CLX. In het interieur onderscheidt de Comfort zich door een two-tone dashboard, en nieuwe fleurige bekledingsstoffen. Aan de bui tenzijde heeft deze voordeligste Cordoba zwarte bumpers. De Cordoba Comfort is overigens leverbaar in 11 kleuren, waarvan 6 metallic. Nieuwe motorisering. De Cordoba Comfort wordt aan gedreven door een nieuwe 1400 kend bereikbaar zijn. De laad ruimte is vanzelfsprekend ook toegankelijk via de grote achter op de stand in de Westhal treft u klep of de standaard schuifdeur tevens het volledige Sprinter- aan de rechterzijde. Beide zijn zo programma aan inclusief de uitgevoerd dat ook Euro-pallets onlangs geïntroduceerde 4,6 ton probleemloos kunnen worden GVW uitvoering. Dit in 1995 tot ingeladen. De Vito is standaard 'Van of the Year' gekroonde voorzien van een vijfversnel- model is ook leverbaar als LPG- lingsbak. Een automaat is als versie. Ander nieuws is afkom- optie leverbaar. v.d. Goes vorige drie lichte bedrijfs wagens afgele verd aan de Regionale Woningstich ting Samen werking. RWS koos voor de Hyundai 100 vanwege het vriendelijke prijskaartje dat er aan deze Koreaan hangt en ook onder- houdtechnisch vond de RWS de H100 aantrekkelijk. De drie wagens worden door de de Goese dealer op maat afgele- woningstichting ingezet voor het verd. verlenen van service en onder- Dat wil zeggen: ze werden voor- houd. De wagens werden door gen, naast de comfortabele vering en de stuurbekrachtiging, bij aan de uitstekende rij-eigen- schappen en het neutrale stuur- gedrag bij iedere belasting. De Vito heeft een prima zicht rond om, koplampen met standaard kelpook die als een joystick in geïntegreerde mistlampen, ruite- het dashboard is geïntegreerd, wissers met groot wisvlak en een Eén van de voordelen van deze veiligheidsstuurkolom. constructie is dat zowel de bijrij- dersplaats als de laadruimte Als extra zijn airbags voor zowel bestuurder als bijrijder leverbaar. Met zijn zelfdragende carrosse rie en speciaal geconstrueerde kreukelzones voldoet de Vito aan de hoogste veiligheidseisen. ik fa I f

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1996 | | pagina 23