u beier!
I"!!! .18
r
Bij de merken-
dealer zit
Rover lente 1996 in ons land
met de nieuwe 200-serie
I 1-
Nissan Almera: een compacte
en complete middenklasser
een
Toyota
Paseo:
compacte
en
complete
sportcoupé
«•IK
jwii lib. w
De au,°moe'daar
verslagen wel eens te horen dat ik zeur over *i 11. t, u
1WI
i
±ZLfapPntÏÏZXnS aUt0 maar eenS in de tWee iaar Of elke
gepaard met een hol kunststof-achtig geluid. k nrote beurt nodia heeft en als
Het design van de bekleding vond ik smaakvol t kn_?onr>iaatio hokükt ie
LU!
Sym
Woensdag 22 november 1995
DE BEVELANDER
21
7e Jaargang no. 4
M I 1
i
Optimaal weggedrag
°a,
'ndsew(
van
c°nvei
inch
’and
Redactie:
P. de Jonge
J. Smits
H. Meijer
en
de
Kia
die
*ant
Advertenties: De Bevelander
Postbus 5, 4460 AA Goes
Voorstad 24, 4461 KN Goes
0113-214110
Uitgave in samenwerking met de merkendealers in
Goes e.o.
Luxe ambiance
Deze autokrant is een bijlage van weekblad
De Bevelander te Goes en verschijnt in principe
één maal per maand
Topspecificatie
I w
Motoren
gaspedaalbewegingen als
over, maar ik mis toch een beet
rusten" kwam de voor het detail. fj
m mijn vakliteratuur
oudste Koreaanse
?rde toen Fiat en
e. Ben;-| van
met i
Het ligt zeker niet aan de inzet van de heer
Vermeulen van het gelijknamige automobiel
bedrijf uit Heinkenszand dat u de Kia re
kent. Elk weekend staat er r'-
langs Bevelandse of Walchc.
Zuidkoreaanse merk meer
denk dat h»* -
na de.
>ob Stratina ,i9t‘ De kofferruimte daarentegen is fors (354
liter inhoud) en kan nog groter worden, als de
leuning naar keus 1/3, 2/3 of in zijn geheel
naar voren geklapt wordt. Je hoeft je geen
nobïel- breuk te tillen aan koffers> want de ruimte
begint al vlak boven de bumper. Het koffer-
pr pöh alntai kiX deksel wordt van binnen geopend, net als de
ia/oLc^ Hrov.orx Hit benzineklep. Mocht dat laatste op de een of
-w ot Walcherse dreven om dit
...eaanse merk meer bekendheid te an,dere manierH niet lukke"' klee* erh,n
geven. Ik denk dat het een kwestie van tijd is, k°± non
want zeker na deze test ziin de lezers van dè te9en de Zljkant Dat had lk n°9 n00lt 9ezien-
AnfnSnJ hnAntl Pn De afwerking van de Kia laat nergens te wen-
Autokrant in ieder geval op de hoogte. En zo over maar ik mis toch een beetie de lief-
hoort het ook! Kia, wat in het Koreaans zoveel ®®n ®p®r’?aar'J mis toch een beetje de "ef
betekent als "promotie van het oosten" kwam ae 00 ei aeia"'
ik als automerk al in 1974 in mijn vakliteratuur
tegen en is daarmee de oudste Koreaanse
autofabriek. Men produceerde toen Fiat en
Peugeotmodellen in licensie. Begin •-
tachtiger jaren ging Mazda
bemoeien en even later Ford. T
twee autogiganten waren is niet
Mazda en Ford werken al heel lai
Het resultaat is nu, dat Kia
gebruikt. De kleinste Ford in
Festiva en is eigenlijk een Kia!
onbekend merk?
In 1993 leverde Kia 650.001
en het ziet er naar
jaar de c"
wordt c'.„
Korea als
zij een
men.
Begin
zich
Dat het juist
zo gek, v
ung samen.
Mazdatechi
Amerika
Hoezo
„uu.uOO personenwagens
er naar uit dat voor het eind van dit
de grens van een miljoen exemplaren
overschreden. Zo ziet u maar dat Zuid-
als voormalige derde wereldland dank-
ongelooflijke inzet uit het dal kon klim-
ipathieke verschijning
Toen de firma Vermeulen zich in 1993 vanuit
Nisse in Heinkenszand vestigde en tegelijk
Kia-dealer werd bestond de Sephia al een
paar jaar. Sinds begin dit jaar heeft men het
model flink aangepakt en het resultaat mag'
gezien worden! Hij komt uit het verre oosten,
onmiskenaar, maar hij heeft heel eigen trekjes
die hem nu net onderscheiden van bijvoor-
beeld de Japanse auto's. De motorkap heeft Met de Ki
twee mooie knikken gekregen en de richting- p.
aanwijzers zijn naar buiten op de gladde in Ma,riatprhnipk Hpt i<5 epn PonvpntionP|p
wagenkleur gespoten bumpers verhuisd waar- 1Rnn viomittor mot ri nk hoipopn
door de auto breder lijkt dan zijn voorganger.
Ook de zijkanten zien er glad uit en ik vind de "naL h i sf
achterkant van de auto noa het meest snre- v|jfversn6llingsbak, d.w.z. de 5e is geen over-
acnterkant van de auto nog het meest spre drjvej maar een echte versne||ing Hij kan ftink
Hij heeft een beetje een -boattail- met een bij-
zondere, gebogen achterruit. Ik heb nog geen m’ to|„„ in vün iir vanaf «n km/ n h
informatie over zijn luchtweerstand kunnen X
ontdekken maar die zal echt niet slecht ziin Ik Vermeulen vertelde mij dat men dit karakter
EBEEEES ^^x^-d^nj
mooie velgen. Ik vind licht-metalen velgen nu Al k Juf et
eenmaal een prachtige optie. Bovendien lijkt 9en tekort komt. Het weggedrag ts zeker veilig
hot arnn ot uooi o. rtrrmoh.dinhrioLon vomotln te noemen. Nu is dit geen auto die je dwars
het erop of veel automobielfabrieken vergeten aooi| ;n pikp K0Pht maar hii PPn cnelle uitwiik-
zijn wieldoppen te tekenen. Het ziet er af en g00lt e k maarbl) aen snel^Jk
toe gewoon niet uit! U trekt bij uw mooiste kle- ma"°®7a de SePhia d°an wat je hem
ren ïoch ook modieuze schoenen aan en niet °pd^ e" dat kanr SnWpalpb"lan9nrilkf X
uw dagelijkse slofjes? Ik zei al dat de bumpers K stug, maar desalniettemin comforta-
j i1 x rbel afqeveerd. Het windqeruis bn hoqere snel-
in de wagenkleur zijn gespoten en vooral bij de hedenyjs niet echt storenq a, iaatJde 9 tor dan
metallic-rode GTX-testuitvoering stond dat uh „nnr
hoP| siiek Nadeel van dat mooie is natuurlijk 9oed horen dat hij voor je aan het werk is. Het
heel sjiek. Nadeel van dat mooie is natuurlijk j koud weekend en ik heb
nalaafke P 19 S na la"9e weer eens de kachet uit9ePr°-
beerd. Geen punt, dankzij een aanjager die
Cpzint; knrennn met veei lawaai een orkaan uit het verre oos-
ten veroorzaakt. De Sephia heeft een tank van
Portier open en je ziet je voeten zelfs in het 50 liter en dat mogen er van mij best tien meer
donker dankzij een keurig instaplicht. Zolang zijn, maar eerlijk is eerlijk, hij heeft niet veel
het portier openstaat klinkt er een doing-achtig dorst: Ik heb de auto van alles laten zien:
belletje, hetzelfde signaal wanneer je het licht stadswerk, koude starts, korte en lan.
vergeet uit te doen. Plaatsnemen betekent afstanden, autobaanwerk en bochtige lan.
een geweldige vooruitgang in vergelijking met weggetjes en daarbij zat hij op een gemidde
het voorgaande model, want de stoelen zijn de van bijna 1:13! Compliment, Kia.
plezierig gevormd. Het instrumentarium is
goed afleesbaar, mits het verstelbare stuurwiel Concurrent Uit Korea
in overeenstemming is gebracht met de in |s u al|emaa| wat d k rden?
hoogte verstelbare bestuurdersstoeL Anders Maar jk ben er ni want hyebben
bedeW de rand van het stuurwiel het bovenste over dey jjs d en een echte
gedeette van de snelheidsmeter en de toeren- Neydedander b J ^aay z0 0 veer mee.
teller. Het stuurwiel heeft 4 spaken en binnen- Aan zjjn prjjs je zjen dat dy Koreaanse
Van mii maq het stuur iets dikker en twee stre- lavensstandaard het Westeuropese peil nog
pen minder glad zijn. Het dashboard zelf is van lan9 sLX^rkostT^MO^aev^^^
'oven van 9een Jool absorberend materiaal, uTtIXeïr
maar het onderste qedee te is qemaakt van J
een lawaaierig hard soort kunststof. Ik vind dat 96n° °P
jammer. Ik moet er niet aan denken dat je er een of and maar daarmee kan
bij een aannjdmg tegenaan schuift. Ook de concurreren. Daar komt bij dat de
u e clan het kostenplaate bekikt, is de Kia
en de Sephia is voorzien van elektrisch L,„x„„,:„„
bediende ramen en dito soieoels Ook is de Sephia plotseling een geduchte Koreaan om
«tandürd nn e™ rekenina te houden. Binnenkort brengt
centrale vergrendeling standaard op de GTX. nrote middenklasser uit onder de
In deze klasse zeker niet gebruikelijk. De r.-- naam ®T9rbt® ^d®ak'aas®< °"d®'d®
te voorin is dankzij de ruime ..„.ugelijk- ,C ®dos e ook,d 9 °ntwerP-
heden van de stoelen- ...achterin wo7dt de “a b,aakt van zelfvertrouwen en de hear
'Uimtemensen bitten066'0 He* was mii ee" 9®noe9en dat nieuwe merk
o»,» aan u voor te stellen. Het is aan u om het
Opbergmogelijkheden zijn er plenty, maar alle- b industrieterrein
maal aan de kleine kant: Mijn zonnebril past bed op uhetindustrieterrein
net niet in het bakje voor de pook, de land- Noordlandseweg in Heinkenszand
kaart net niet in het portiervak en het hand- e vin en'
schoenenkastje is vol als de handleiding er in
Veiligheid en
:urreren.
i de
oeurt .,y
„er kostenplaatje bekijkt,
o de 5ePhia plotseling een ged"''u'
dp PTY rekening mee te houden. Bim
met gebruikelijk. De ruim- het meIk ®®n 9rote middenk'
is dankzij de ruime verstelmogelijk- oaarnCredosen^
m van de stoelen prima. Achterin wordt de jjia
.„e snel gereduceerd als er voor twee //J
lange mensen zitten. Het
Opbergmogelijkheden zijn er plenty, maar alle- aan
aan de kleine kant: Mijn zoon-1 j p
M ',i het bakje von-- -■ land- No<
KRANT
Die
hoog
1.086 liter.
Het interieur weerspiegelt de
>et
wiel aflevert. Het topmodel, de
Rover 200vi, krijgt de beschik-
prezen 400. Het accent ligt iets
meer op sportiviteit en daartoe is
de achterwielophanging aange
past.
De 200-serie beschikt over een
door Rover zelf ontwikkelde ver-
rijplezier. Naast een aangenaam
comfortniveau moet dat plezier
vooral van de motorprestaties
komen. In de nieuwe Almera zor
gen daarvoor twee duurzame
zestienkleppers van 1,4 en 1,6
liter inhoud en een 2,0 liter onge-
Bij de foto: De Nissan
Almera 3-deurs.
öaar/
plaatste Almera-benzinemotoren
komen voort uit de bekende en
motor is leverbaar met een cilin
derinhoud van 1,4 liter. Met acht
kleppen levert deze een vermo-
gen van 75 pk. De 16-kleps uit- ruimte, brandstoftank,
verfijning.
Alle versies vanaf de 1.6 liter
motor zijn bovendien uitgerust
met de door Rover ontwikkelde
'torque axis' en 'hydromount'
motorophanging voor verdere
rust in het interieur.
Begin volgend jaar introduceert
Toyota in ons land de Paseo, een vei
lige, compacte en complete sport
coupé. In januari zal de coupé worden
gepresenteerd op het Autosalon van
Brussel.
De nieuwe Toyota Paseo is een comp
acte 2+2 coupé. De aflopende neus en
de hoge achterkant zorgen voor de lage
Cw van 0,31. Het interieur is sportief uit
gevoerd, met een instrumentenpaneel met
"witte meters', fris gekleurde stoffen stoel-
bekleding en een prettig lage zitpositie.
De 1.5 liter zestienkleppenmotor levert 66
kW/90 pk bij 5.400 omw/min en een maxi
mum koppel van 130 Nm tussen 4.200 en
4.600 omw/min. Daarmee is de Paseo aange
naam vlot en toch ook zuinig. De wielophan
ging met McPherson veerpoten vóór en een
zorgvuldig geleide as achter geeft hem
betrouwbare rijeigenschappen en een comforta
bele vering.
Wie straks een Toyota Paseo rijdt, heeft niet
alleen de zekerheid kwalitatief één van
's werelds beste auto's te besturen, maar ook een
auto waarbij extra veel aandacht aan de veiligheid
is besteed.
Hij heeft een uitermate sterke carrosserie met ruime
kreukelzones, dubbele verstevigingsbalken in de
portieren. En voor nog meer veiligheid een fullsize
airbag voor bestuurder en passagier, een hoog
gemonteerd derde remlicht zijn standaard en ABS is
optioneel. De nieuwe Toyota Paseo zal met name
mensen aanspreken die een praktische auto met extra
sportiviteit en een eigen karakter wensen.
tot 100 km/h en is goed voor een
RL
Nissan heeft
met de onlangs
geïntroduceer
de Almera een
nieuwe troef in
handen die
met name is
gericht op de
Europese
markt.
Europese
gerichtheid
gold al voor de
markante
Primera en de
Maxima QX.
Dat is zicht- Ji
baar en bij het
rijden voelbaar. 'w»
De Almera
een
car-
Het interieurontwerp van de
nieuwe Rover 200-serie is het
succesvolle resultaat van gede
tailleerde studies om de luxe
Rover-ambiance in een wat
groot worden van 304 naar liefst jeugdiger sfeer uit te brengen.
■t i:x—-
'o/e/r
fieet
een
we 200 is ongetwijfeld z'n weg
gedrag. Rijcomfort, wendbaar
heid en wegligging staan op
niveau.
De rijeigenschappen van de
aver-
aantal verschillende drie- en vijf- gelijkbaar met die van de veelge-
deursuitvoeringen leverbaar zijn.
De prijzen zullen liggen tussen
de 33 en 50 mille. De Rover 200
wordt leverbaar in een groot
aantal uitvoeringen. In totaal
staan vijf krachtbronnen ter
beschikking. De K-serie benzine- sie van de H-frame achterwiel
ophanging. Deze opzet draagt
tevens bij aan een zo efficiënt _..a
mogelijke indeling van koffer- bumpers, roestvrij stalen dorpel-
i-i_x_xx__>., reserve_
wiel en uitlaatsysteem. De H-
t een
sportieve rijstijl mogelijk zonder
Voorjaar volgend jaar brengt
Rover in ons land de nieuwe
200-serie uit. Op de London
Motor Show, die eind oktober
werd gehouden, werd de nieuwe
Rover 200 getoond. De auto valt
op door zijn dynamische vorm
geving. In Nederland zal vanaf
voorjaar 1996 al direct een groot 200-serie zijn in grote lijnen
deursuitvoeringen leverbaar zijn.
nen van de drie- c.q. vijfdeurs
hatchback en de vierdeurs
sedan. Toch heeft de nieuwe
Nissan in vergelijking met zijn
naaste concurrenten een duide
lijk moderne inslag.
Aërodynamisch ronde vormen
(Cw-waarde sedan 0,32, hatch
back 0,33), een nieuwe grille a la
Maxima QX, slanke lampenunits
aan voor- en achterkant, een
gewelfde daklijn en een coupé
achtige achterkant maken van
de Almera een markante ver
schijning, die bij het koperspu-
bliek zeker in de smaak zal val
len. Veel aandacht besteedde
Nissan daarbij aan de keuze van
beschermstrips, een achterspoi
ler, houtinleg in het interieur en
een in delen (60/40) neerklapba-
re achterbank.
Alle uitvoeringen van de Rover
200 onderscheiden zich door
hun opmerkelijke hoge uitrus
tingsniveaus. Zelfs het 'instap
model' met 1,4 liter (8 v) motor
beschikt over volop luxe: in de
carrosseriekleur uitgevoerde
Het concept van de Nissan genoemde benzine-motoren.
Almera is gebaseerd op optimaal Nieuwe gestroomlijnde inlaat-
x.x poorten en verbrandingskamers
en een verbeterde, variabele
injectiepomp helpen de 55
kW/75 pk sterke zelfontsteker
aan alleraardigste prestaties.
Met een hoog koppel van 132
Nm bij 2.800 toeren, een top-
blazen diesel. De twee dwarsge- snelheid van 156 km/h en een
sprint van 0 tot 100 km/h in 16,8
tellen een uitstekende motor
voor de lange afstand. Vanaf
medio 1996 zal er bovendien
een sportief 2,0 liter GTi-top-
model leverbaar zijn.
De Nissan Almera staat
geprijsd vanaf 28.995,-
voor de driedeurs 1.4 LX,
het instapmodel. De
Almera met 1,6 motor
komt op 32.295,-. De
2,0 liter diesel komt op
34.695,-.
voering van de 1.4 is goed voor
103 pk, terwijl de 1,6 liter motor frame wielophanging maakt
met multi-kleppentechniek 111 ..,.'7.
paardekrachten aan het vlieg- dat er aan het rijcomfort hoeft te
worden ingeleverd. Tal van
maatregelen om geluidsover-
De
heeft
moderne
rosserie-styling, een I
niveau van veiligheid, goede rij-
prestaties en vooral ook een
complete standaarduitrusting.
Een auto ook met veel comfort
en, uitgezonderd het basismo
del, hebben alle Almera's stan
daard airco.
Stilistisch gaat de nieuwe Nissan
Almera de weg van de meeste
aanbieders in zijn klasse. Daarin
voeren klassieke, strakke lijnen
de boventoon.
Verrassende en revolutionaire
stylingdetails vindt men zelden in
de compacte middenklasse. Ook
de nieuwe Almera kenmerkt zich
door de typische, functionele lij-
de kleurstellingen van exterieur
en interieur.
beproefde GA-serie. Het zijn
beide moderne lichtgewicht vier-
cilinder motoren, met twee
bovenliggende nokkenassen,
opnieuw aangepaste en lichter
gemaakte drijfstangen, zuigers
en kleppen, nieuwe lagers en
een geavanceerd inspuit- en
motormanagementsysteem,
welke garant staan voor vlotte -
en vooral stille, trilling- en
geluidsarme motorprestaties en
nu reeds beantwoorden aan de
toekomstige strenge emissie-
eisen. Zeer positief aan beide
moderne zestienkleppers is de
souplesse, waarmee ze door het
hele toerenbereik snelle. De rij-
prestaties liegen er dan ook niet
om: de speciaal voor Europa
ontwikkelde 1,4 liter (64 kW/87
-f f pk) sprint in 12,6 seconden van 0
topsnelheid van 172 km/h. De
pittige 1,6 liter-versie heeft voor
de acceleratie slechts 11,1
seconden nodig en haalt een top
van 180 km/h.
Voor de 'veelrijder' is er een inte
ressant diesel-alternatief.
Voorzien van dezelfde moderne
lichtgewicht onderdelen geeft de
2,0 liter metende ongeblazen
diesel dezelfde vlotte respons op
gaspedaalbewegingen
genoemde
rMll
..au ik nog noc
-..y van de Kia laat nergen;
unieke uitstraling van het uiterlijk
door toepassing van stijlvolle en
Eén van de troeven van de nieu- hoogwaardige bekledingstoffen
- r.«r. -x. en materja|en.
De Rover 200vi heeft sportief
gevormde voorstoelen die uiter
aard geheel in lijn zijn met de
dynamische aard van deze ver
sie.
Autokrant-test van
de Kia Sephia
.w.X.. ^x/xx.., rxnjyi xjc ueouiiirx- 111ciciuuyuieri uiii geiuiosover- Hiofctalhacchorminn
king over de 1,8 liter VVC-motor dracht tot een minimum terug te uieitsidiutiburiei iiiiiiy
van de MGF. De direct ingespo- brenen zorgen daarbij voor extra De nieuwe 200 staat ook aan de
ten 2,0 liter L-serie turbodiesel verfijning. top in z'n klasse als het gaat om
motor heeft 86 pk. Hoewel de Alle versies vanaf de 1.6 liter actieve en passieve veiligheid en
officiële cijfers over prestaties en motor zijn bovendien uitgerust loopt daarmee zelfs ruim vooruit
verbruik nog niet beschikbaar met de door Rover ontwikkelde op toekomstige, wettelijke eisen,
zijn, tonen de eerste tests aan 'torque axis' en 'hydromount' Zo is de achterbank voorzien
dat de nieuwe Rover 200 in z'n motorophanging voor verdere van drie driepunts rolgordels,
klasse hoge ogen gaat gooien, rust in het interieur. een bijzonderheid voor een
De totale lengte van de nieuwe compacte middenklasser.
Rover 200-serie bedraagt 3.973 i amhiancn Topversies beschikken zelfs
mm. De wielbasis meet 2.502 u e d u d ue over verwarrnbare ruitesproei-
mm en de breedte 1.688 mm. De Het interieurontwerp van de ers.
inhoud van de kofferruimte kan nieuwe Rover 200-serie is het De 200-serie wordt standaard
door het neerklappen van de succesvolle resultaat van gede- uitgevoerd met Rovers toonaan-
ongelijk- gedeelde achterbank- tailleerde studies om de luxe gevende anti-diefstalmaatrege-
leuning (verhouding 60/40) ver- Rover-ambiance in een wat len; op alle versies zijn een
alarmsysteem en een passieve
startonderbreker gemonteerd.
,jpt
er in