Daewoo in de groei Nu ook Rover Tourer met turbodiesel motor id Nieuwe generatie van Toyota Dyna-bedrijfswagenserie Suzuki Vitara Villager nu ook als 2.0 T-diesel Opel toont van nieuwe Vectra ook stationwagon Auto voor bedrijf en vrije tijd Nieuwe Lancia Ypsilon als opvolger van Y10 In Italië is de naam onthuld die de nieuwste telg van de Lancia-familie meekrijgt. Hij gaat Lancia Y heten. Spreek uit: Lancia Ipsi- lon. Naar de Griekse letter. De nieuwe compacte ge zinsauto is de opvolger van de populaire Lancia Y10. Hij wordt in no vember voor het eerst aan de internatio nale automo- bielpers voorgesteld. De Lancia Y, dat ligt voor de hand, is een veel modernere en meer verfijn de auto dan zijn voorganger. Maar vormt tegelijkertijd ook een logisch vervolg op de voor de Y10 gekozen succesformule. Lancia houdt bij de nieuwe Lan cia Y dus vast aan de traditie om zijn nieuwe modellen namen te meter geven die zijn gekozen uit de let ters van het Griekse alfabet. De keuze voor Lancia Y geeft in dit geval ook aan dat de toekomsti ge kopers weer mogen rekenen 3 Miljoen Fords Transit in 30 jaren tijds Civic Coupé Daytona: een extra sportieve Honda In ons land wordt dezer dagen een sportieve ver sie uitgebracht van de Honda Civic Coupé onder de naam Daytona. Hon da wil met deze auto het suc ces onderstre pen dat de Civic onlangs boekte in de USA, waar de 1 miljoenste Civic werd geproduceerd en waar boven dien de eerste Honda-motoro- verwinning werd behaald in de IndyCar World Series. 'n Occasion kopen is ‘n zaak van vertrouwen Complete comfort-uitvoering van de Toyota Starlet 1.3 XLi Woensdag 25 oktober 1995 DE BEVELANDER 25 Ml F M, JKÊÊÊ^ Fj| Diesel met directe inspuiting BW S 'Ca Br*-- de en De prijs inclusief BTW bedraagt 49.990,-. De Rover Tourer Tur bodiesel is direct leverbaar. 1996 van de band zullen gaan komen. Op bijgaande foto een beeld van de nieuwkomer. door de speciale Daytona-stri- ping, een stoere achterspoiler inclusief derde remlicht, lichtme talen velgen en een sportief uit- laatsierstuk. In het interieur vallen het met leer beklede sportstuur van klei- Tegelijk komt het verbruik vol gens de EEC-meting uit op slechts 7,3 liter per 100 kilometer bij een constante snelheid van 90 km/uur. In stadsverkeer be draagt de waarde slechts 8,7 liter/100 km. Nm bij 18.00-2.400 omw/min. Deze wordt geleverd als chassis- cabine, voor 40.247,- excl. BTW. De motor levert een vermogen van 52kW/71 pk. Indrukwekkend is het hoge koppel van 168 Nm, dat al wordt bereikt bij slechts 2.000 toeren per minuut. De tur bo is niet gebruikt om een extreem hoog vermogen op de schaal te zetten, maar vooral om een schone verbranding en soe pele rij-eigenschappen te verkrij gen. versie. Zo beschikt ook de Rover Tourer Turbodiesel onder ande re standaard over een airbag aan bestuurderszijde, een in twee ongelijke delen neerklapba- re (40/60) achterbank, lichtmeta len velgen, stuurbekrachtiging, elektrisch te bedienen schuif/ kanteldak en elektrisch te bedie- directe inspuiting, die internatio naal vele malen is bekroond. Drie jaar later werd deze uiter mate zuinige en ook in andere opzichten zeer milieuvriendelijke diesel ook leverbaar met turbo: een tweede primeur. Het over grote deel van de transits wordt tegenwoordig met een dieselmo tor afgeleverd. Van meet af aan is de Transit leverbaar geweest met twee verschillende wielba- ses, waarvan de langste aanvan kelijk achter dubbele wielstellen fdubbellucht’) had. Deze twee uitvoeringen zijn uitgangspunt geweest voor een ongekend groot standaard-programma van diverse gesloten bestelwagens, bussen en chassis met (eventu eel dubbele) cabine, waarop car rosseriebouwers zich naar harte lust konden uitleven. Deze enorme flexibiliteit - waar door gerust gesteld kon worden dat er voor elk licht tot middel zwaar transport wel een Transit was - is altijd een van de sterkste die in Toyota personenauto’s. Zo is een werkomgeving gecreërd die ook bij het meest intensieve gebruik plezierig en ontspannen rijden mogelijk maakt. De vernieuwde Toyota Dyna (GVW tot 3500 kg) staat in vier uitvoeringen in de prijslijst: drie Dyna 100 versies met 2.4 liter motor en één Dyna 150 met zwaardere 2.8 dieselmotor. Alle vier zijn ze geconstrueerd als for se bedrijfswagens, met een oer- solide stalen ladderchassis. De Dyna 100, met een wielbasis van 2.300 mm, heeft een 2.4 liter viercilinder dieselmotor van 58 kW met een maximum koppel van 163 Nm bij 2.200-2.800 omw/min. Er zijn drie uitvoerin gen: chassis cabine; truck met laadbak en truck dubbele cabine. Met z’n prijs vanaf 31.072,- ex BTW, zijn duurzame constructie, z’n compacte afmetingen en standaard stuurbekrachtiging is de Toyota een ideale bedrijfswa gen voor intensief stads- en regioverkeer. Wie deze bedrijfs wagen een maatje groter wenst, kan kiezen voor de Dyna 150 met een wielbasis van 2.515 mm en een 2.8 liter dieselmotor met 61 kW en een koppel van 185 kent. Suzuki wil met deze versie van de Vitara Villager antwoord geven op de groeiende vraag van de consument naar auto's die een laag brandstofverbruik bieden en daarvoor vriendelijk zijn voor het milieu. Door de spe ciaal gevormde brandstofka- mers, de aluminium drijfstangen en de vloeistofgekoelde turbo compressor is de machine zui nig, stil en duurzaam. De bij een diesel al gebruikelijk lage uitstoot van kooldioxide (CO2) heeft Suzuki tot een minimum weten te reduceren door een goede wer veling van de brandstof en een nauwkeurig dieselmotormanage- ment. Op 25 september heeft Daewoo Motor Benelux het 4.000ste ken teken aangevraagd. Deze auto zal binnenkort geregistreerd wor den. Het marktaandeel van Dae woo is inmiddels is 1% gepas seerd. "Het najaarsoffensief van Dae woo zal er voor zorgen dat het resultaat over heel 1995 de 1% duidelijk zal overstijgen", aldus de importeur. De dealerorgani- satie van Daewoo zal er voor zorgen dat het resultaat over heel 1995 de 1% duidelijk zal overstijgen", aldus de importeur. De dealerorganisatie van Dae woo bestaat inmiddels uit ruim 80 dealerbedrijven. Daewoo Motor Benelux maakt onderdeel uit van de "Daewoo Group". Daewoo is in 1994 gestegen naar de top 30 van de grootste industriële concerns wereldwijd. Dit is gepubliceerd in het Ameri kaanse tijdschrift Fortune, waar in jaarlijks melding wordt ge maakt van de Top 500 van de grootste bedrijven wereldwijd. Daewoo is gestart in 1967 als exportbedrijf in kleding en textiel. In dat jaar werd een omzet van 680.000 US gerealiseerd. De omzet in 1994 is uitgekomen op 35.7 miljard US Dit is een stij- nen zijruiten voor én achter. Centrale portiervergrendeling met afstandsbediening en een alarminstallatie met startonder- breking. Zoals we in een vorige uitgave van de Autokrant meldden, heeft Deawoo sinds afgelopen zomer ook een dealer op de Bevelan- den. Dat is Autobedrijf Steketee te Yerseke, waar verschillende versies van de Nexia en de Dae woo Espero zijn te zien. op alle eigenschappen die ze van een Lancia gewend zijn: aan dacht voor design, een hoog staand comfort, uitstekende rijei- genschappen, mooie materialen, een groot vakmanschap bij de bouw van de auto en uiteraard uiterst verfijnde technieken. De nieuwe Lancia V meet 372 centi- en is 169 centimeter breed. Hij wordt geleverd in drie uitrustingsniveaus (LE, LS en LX) en er is een keuze uit twee benzi nemotoren. Naast de beproefde 1.2-liter FIRE-motor met zijn 60 Toyota heeft dezer dagen een nieuwe versie uitgebracht van de Starlet. Het gaat om de Starlet 1.3 XLi Comfort. Deze heeft standaard stuurbekrachtiging. Bovendien heeft de ’’Comfort” als extra elektrische raambediening op de voorportieren, centrale portiervergrendeling, sportieve stoelbekleding, volledige portier- bekleding en ook een opbergvak in het rechter voorportier. Voor zien van een compacte en pittige 1.3 injectie motor, die alle Starlet uitvoeringen eigen is, levert deze vernuftige ’’machinekamer" 75 pk (55 kW). De handgeschakelde Comfort is voor de aantrekkelijke prijs van 24.990,- incl. BTW leverbaar. De meerprijs voor een automaat 2.950,- incl. BTW en voor een 5-deurs uitvoering 1.000,- incl. BTW. Bovendien is een metaal- /micakleur zonder meerprijs leverbaar. Deze ’’Comfort” biedt de Toyota Starlet-rijder hoge prestaties, lage onderhoudskos ten en sportieve kilometers. Dit is o.a. te danken aan de moderne techniek van de 1.3 liter benzine- Met de Vitara Villager 2.0 Turbo diesel heeft Suzuki voor het eerst een auto met dieselmotor in het leveringsprogramma opgenomen. Voor een merk dat veel faam geniet met de bouw van prijswaardige en praktische terreinwagens is dit een logische stap. Met deze uitbreiding van het gamma van de Vitara Villa ger biedt Suzuki een ideale auto voor mensen, die enerzijds een 4x4 auto wensen met een royale uitstraling en prettige rij-eigen schappen en anderzijds veel trekkracht en een economisch brandstofverbruik zoeken. Daar naast is sprake van een unieke combinatie, omdat de 2.0 Turbo diesel standaard beschikt over een viertraps automatische transmissie. De 2.0 liter turbodie sel is een moderne krachtbron: economisch, milieuvriendelijk en gemakkelijk in het gebruik. Bovendien heeft Suzuki veel aandacht gegeven aan een zo laag mogelijk gewicht en een compacte bouw. De viercilinder motor heeft een enkele bovenlig gende nokkenas. De verbran- dingskamers zijn zó ontworpen dat de ingebrachte dieselbrand- stof een zo hoog mogelijk rende ment geeft. De turbo zorgt voor extra vermo gen zonder dat dit direct een aanslag op het verbruik bete- ging van 15.6% t.o.v. 1993. De winst van het concern is geste gen met 57.7% t.o.v. 1993. Tegenwoordig bestaat de "Dae woo Group" uit meer dan 20 bedrijven waar wereldwijd 100.000 mensen werken. De "Daewoo Groep" heeft 8 busi ness units: handel, constructie, bouw scheepsbouw, elektroni ca, telecommunicatie, auto's, financiën en hotels. Daewoo heeft 135 overzeese vestigingen en 30 overzeese fabrieken. In Europa zijn joint ventures met autofabrieken in Polen, Roe menië en Tsjechië aangegaan. Het bedrijf heeft inmiddels fabrie ken in België, Spanje, Duitsland, Polen, Tsjechië, Roemenië en Frankrijk waar een uitgebreid scala aan produkten waaronder magnetrons, televisies, compu ters en graafmachines worden gesproduceerd. nere diameter, de bijpassende versnellingspook en de speciale middenconsole onder het dash board op. De prijs van de Honda Civic Coupé Daytona bedraagt 37.490,- (incl. BTW en BPM). verkoopargumenten voor de Ford Transit geweest - naast de bijna spreekwoordelijke betrouw baarheid, de gebruiks- en milieu vriendelijkheid en de economi sche interessante prestaties. Zeker de huidige Transits bie den, met hun airbags en de andere befaamde veiligheids maatregelen van Ford (zoals gordelklampen en anti-submari- ning stoelen), een in deze klasse unieke veiligheid. Ook wat beveiliging betreft loopt de Transit voorop, met de beschikbaarheid van niet-te-kra- ken dubbele deursloten, een rui me keus aan alarmsystemen en Fords anti-diefstalblokkering PATS, die ook al in dit genre bedrijfswagens uniek is. De toekomst van de Transit blijft baanbrekend, aangezien de vol gende generatie Transits in het kader van Fords globaliserings- programma - Ford 2000 - ont worpen en ontwikkeld zal wor den in de VS. motor die met zijn 3 kleppen per cilinder zorgt voor optimale cilin- dervulling met als resultaat hoge prestaties en gunstig brandstof verbruik. Het interieur van de Starlet voldoet aan hoge kwali teitseisen door het gebruik van hoogwaardige materialen en het ergonomische, bedienbaar in strumentenpaneel. De Toyota Starlet 1.3 XLi ’’Comfort” is, zoals alle Starlet uitvoeringen, vriende lijk voor de gebruiker. Ook als het gaat om parkeren. Door zijn compacte formaat dat ruimte en comfort biedt aan vier personen is de Starlet met standaard stuurbekrachtiging gemakkelijk wendbaar. Extra veiligheid worcit geboden door de kooiconstruc tie, de kreukelzone aan de voor- en de achterzijde, schokabsor- berende bumpers en de verstevi- gingsbalken in de zijportieren. En met 3 jaar zorgeloos onder weg bedoelt Toyota 3 jaar bum per tot bumper garantie (tot max. 100.000 km); 3 jaar Toyota’ Euro- Care, de internationale hulp dienst van Toyota en 6 jaar volle dige carrosseriegarantie. Eén van de belangrijkste wereld primeurs van de Transit was in 1984 de introductie van een snellopende dieselmotor met paardekrachten, staat er ook een gloednieuwe 1,4-litermotor in de lijsten. Die ademt door drie klep pen per cilinder en levert 80 pk. Door zijn kracht en grote soup lesse zal de Lancia Y 1.4 ook wat zijn prestaties aangaat tot de top in zijn klasse behoren. Naast de twee motoren is er overigens ook een keuze uit drie verschillende transmissies: een handgescha kelde vijf- en zesversnellingsbak en een elektronisch geregelde continu variabele transmissie (CVT). Rover Neder land heeft het leveringspro gramma uitge breid met de Rover Tourer in Turbodiesel uitvoering. De motor van de veelzijdige Rover Tourer Turbodiesel heeft een max. vermogen van 65 kW/88 pk bij 4.300 tpm. Het max. koppel is 180 Nm bij 2.500 tpm. De Rover Tourer Turbodiesel bereikt een topsnelheid van 180 km/uur en accelereert van 0 naar 100 km/uur in 13,0 sec. Het gemid deld brandstofverbruik volgens de ECE norm is 5,7 1/100 km. Hetgeen zeer gunstig is en over eenkomt met 1 op 17,5. De uit voering en specificatie is volledig gelijk aan de Tourer 1.6 benzine al wel duidelijk dat de eerste Vectra Stationwagons eind Dezer dagen heeft Toyota een vernieuwde Dyna-bedrijfswa- genserie uitgebracht. Het gaat om een programma van aantrek kelijk ogende middelzware bedrijfswagens. De volledig nieuwe cabines hebben nog meer veiligheid en comfort. Leverbaar in een aantal chassis- cabines en kant-en klaar opge bouwde uitvoeringen tegen con currerende prijzen. Met de Dyna 100 en 150 met 2.4 of 2.8 diesel motor en prijzen exclusief BTW vanaf 3.072,- kan worden vol daan aan de meest uiteenlopen de transportwensen. Waarbij de zekerheid van de allerbeste kwa liteit, nu eenmaal onlosmakelijk met Toyota verbonden, een aan trekkelijke bonus is. Het meest opvallend aan de ver nieuwde Toyota Dyna is uiter aard de representatieve cabine. Deze is afgerond en voorzien van een flink glasoppervlak voor een goed uitzicht, laag uitgesne den zijruiten, een solide voor bumper, grote koplampen, om de hoeken doorlopende knipper lichten en een praktische opstap voor bestuurder en bijrijder. Op het front prijkt fier het ellipsvormi ge Toyota-logo. Bij de ontwikke ling van de cabine is veel aan dacht besteed aan actieve en passieve veiligheid. De uitge breid verstelbare stoelen zijn voorzien van een sterke stoffen bekleding, hoofdsteunen en drie- punts veiligheidsgordels. Het dashboard is nieuw ontworpen, waarbij niet alleen de laatste er gonomische inzichten zijn toege past, maar bijvoorbeeld ook de zijruit-ontwaseming is verbeterd. Voorzieningen als een klokje en van binnenuit verstelbare kop lampen zijn standaard, evenals een aantal praktische bergvak- ken en een afwerking en geluids isolatie die niet onderdoet voor De Ford Tran sit viert dit jaar zijn dertigste verjaardag. De eerste Transit rolde op 24 september 1965 van de produktielijn in het Belgische Genk. Sedertdien zijn er ruim drie mil joen Transits geproduceerd, in Fordfabrie ken in België, Engeland en Portugal. Gedurende deze dertig jaar is de Transit continu een bestseller in zijn klasse geweest en in sommige lan den is het woord "Transit” zelfs tot soortnaam geworden voor dit genre bestelwagens. Het enor me succes van de Transit is voor een flink deel te danken aan zijn veelzijdigheid, waardoor hij inzetbaar is voor alle mogelijke transportbehoeften. Bovendien heeft de Transit technisch steeds voorop gelopen. Bijna iedere jaargang zijn er wel vernieuwingen en verbeteringen aangebracht, waarvan zeer vele een wereldprimeur vormden. De huidige Transit, die in zijn basis vorm werd geïntroduceerd in 1986, stelde met zijn vele tech nisch geavanceerde oplossingen een nieuwe norm voor de bestel wagenmiddenklasse. Deze extra sportieve versie is vanaf eind september leverbaar in de kleuren zwart, rood, paars en groen. De Civic Coupé Dayto na onderscheidt zich uiterlijk In onze vorige Autokrant wijd den we al de nodige aan dacht aan de nieuwe Opel Vectra, die onlangs op de 65e IAA in Frankfurt werd getoond. Naast sedan- hatchback-ver- sies van deze middenklas ser, heeft Opel nu ook een stationwagon op stapel staan. Hij wordt door Opel nog beschouwd furt al getoond. En inmiddels is als een design-studie, doch het resultaat daarvan werd in Frank-

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1995 | | pagina 25