Daewoo
in de groei
Nu ook Rover Tourer
met turbodiesel motor
id
Nieuwe generatie van Toyota
Dyna-bedrijfswagenserie
Suzuki Vitara Villager
nu ook als 2.0 T-diesel
Opel toont van nieuwe
Vectra ook stationwagon
Auto voor bedrijf
en vrije tijd
Nieuwe Lancia Ypsilon
als opvolger van Y10
In Italië is de
naam onthuld
die de nieuwste
telg van de
Lancia-familie
meekrijgt. Hij
gaat Lancia Y
heten. Spreek
uit: Lancia Ipsi-
lon. Naar de
Griekse letter.
De nieuwe
compacte ge
zinsauto is de
opvolger van
de populaire
Lancia Y10. Hij
wordt in no
vember voor
het eerst aan
de internatio
nale automo-
bielpers voorgesteld. De Lancia
Y, dat ligt voor de hand, is een
veel modernere en meer verfijn
de auto dan zijn voorganger.
Maar vormt tegelijkertijd ook een
logisch vervolg op de voor de
Y10 gekozen succesformule.
Lancia houdt bij de nieuwe Lan
cia Y dus vast aan de traditie om
zijn nieuwe modellen namen te meter
geven die zijn gekozen uit de let
ters van het Griekse alfabet. De
keuze voor Lancia Y geeft in dit
geval ook aan dat de toekomsti
ge kopers weer mogen rekenen
3 Miljoen Fords Transit
in 30 jaren tijds
Civic Coupé Daytona: een
extra sportieve Honda
In ons land
wordt dezer
dagen een
sportieve ver
sie uitgebracht
van de Honda
Civic Coupé
onder de naam
Daytona. Hon
da wil met deze
auto het suc
ces onderstre
pen dat de
Civic onlangs
boekte in de
USA, waar de
1 miljoenste
Civic werd
geproduceerd
en waar boven
dien de eerste
Honda-motoro-
verwinning werd behaald in de
IndyCar World Series.
'n Occasion
kopen is
‘n zaak
van
vertrouwen
Complete comfort-uitvoering
van de Toyota Starlet 1.3 XLi
Woensdag 25 oktober 1995
DE BEVELANDER
25
Ml
F
M,
JKÊÊÊ^
Fj|
Diesel met directe
inspuiting
BW
S
'Ca
Br*--
de
en
De prijs inclusief BTW bedraagt
49.990,-. De Rover Tourer Tur
bodiesel is direct leverbaar.
1996 van de band zullen gaan
komen. Op bijgaande foto een
beeld van de nieuwkomer.
door de speciale Daytona-stri-
ping, een stoere achterspoiler
inclusief derde remlicht, lichtme
talen velgen en een sportief uit-
laatsierstuk.
In het interieur vallen het met
leer beklede sportstuur van klei-
Tegelijk komt het verbruik vol
gens de EEC-meting uit op
slechts 7,3 liter per 100 kilometer
bij een constante snelheid van
90 km/uur. In stadsverkeer be
draagt de waarde slechts 8,7
liter/100 km.
Nm bij 18.00-2.400 omw/min.
Deze wordt geleverd als chassis-
cabine, voor 40.247,- excl.
BTW.
De motor levert een vermogen
van 52kW/71 pk. Indrukwekkend
is het hoge koppel van 168 Nm,
dat al wordt bereikt bij slechts
2.000 toeren per minuut. De tur
bo is niet gebruikt om een
extreem hoog vermogen op de
schaal te zetten, maar vooral om
een schone verbranding en soe
pele rij-eigenschappen te verkrij
gen.
versie. Zo beschikt ook de Rover
Tourer Turbodiesel onder ande
re standaard over een airbag
aan bestuurderszijde, een in
twee ongelijke delen neerklapba-
re (40/60) achterbank, lichtmeta
len velgen, stuurbekrachtiging,
elektrisch te bedienen schuif/
kanteldak en elektrisch te bedie-
directe inspuiting, die internatio
naal vele malen is bekroond.
Drie jaar later werd deze uiter
mate zuinige en ook in andere
opzichten zeer milieuvriendelijke
diesel ook leverbaar met turbo:
een tweede primeur. Het over
grote deel van de transits wordt
tegenwoordig met een dieselmo
tor afgeleverd. Van meet af aan
is de Transit leverbaar geweest
met twee verschillende wielba-
ses, waarvan de langste aanvan
kelijk achter dubbele wielstellen
fdubbellucht’) had. Deze twee
uitvoeringen zijn uitgangspunt
geweest voor een ongekend
groot standaard-programma van
diverse gesloten bestelwagens,
bussen en chassis met (eventu
eel dubbele) cabine, waarop car
rosseriebouwers zich naar harte
lust konden uitleven.
Deze enorme flexibiliteit - waar
door gerust gesteld kon worden
dat er voor elk licht tot middel
zwaar transport wel een Transit
was - is altijd een van de sterkste
die in Toyota personenauto’s. Zo
is een werkomgeving gecreërd
die ook bij het meest intensieve
gebruik plezierig en ontspannen
rijden mogelijk maakt.
De vernieuwde Toyota Dyna
(GVW tot 3500 kg) staat in vier
uitvoeringen in de prijslijst: drie
Dyna 100 versies met 2.4 liter
motor en één Dyna 150 met
zwaardere 2.8 dieselmotor. Alle
vier zijn ze geconstrueerd als for
se bedrijfswagens, met een oer-
solide stalen ladderchassis. De
Dyna 100, met een wielbasis van
2.300 mm, heeft een 2.4 liter
viercilinder dieselmotor van 58
kW met een maximum koppel
van 163 Nm bij 2.200-2.800
omw/min. Er zijn drie uitvoerin
gen: chassis cabine; truck met
laadbak en truck dubbele cabine.
Met z’n prijs vanaf 31.072,- ex
BTW, zijn duurzame constructie,
z’n compacte afmetingen en
standaard stuurbekrachtiging is
de Toyota een ideale bedrijfswa
gen voor intensief stads- en
regioverkeer. Wie deze bedrijfs
wagen een maatje groter wenst,
kan kiezen voor de Dyna 150
met een wielbasis van 2.515 mm
en een 2.8 liter dieselmotor met
61 kW en een koppel van 185
kent. Suzuki wil met deze versie
van de Vitara Villager antwoord
geven op de groeiende vraag
van de consument naar auto's
die een laag brandstofverbruik
bieden en daarvoor vriendelijk
zijn voor het milieu. Door de spe
ciaal gevormde brandstofka-
mers, de aluminium drijfstangen
en de vloeistofgekoelde turbo
compressor is de machine zui
nig, stil en duurzaam. De bij een
diesel al gebruikelijk lage uitstoot
van kooldioxide (CO2) heeft
Suzuki tot een minimum weten te
reduceren door een goede wer
veling van de brandstof en een
nauwkeurig dieselmotormanage-
ment.
Op 25 september heeft Daewoo
Motor Benelux het 4.000ste ken
teken aangevraagd. Deze auto
zal binnenkort geregistreerd wor
den. Het marktaandeel van Dae
woo is inmiddels is 1% gepas
seerd.
"Het najaarsoffensief van Dae
woo zal er voor zorgen dat het
resultaat over heel 1995 de 1%
duidelijk zal overstijgen", aldus
de importeur. De dealerorgani-
satie van Daewoo zal er voor
zorgen dat het resultaat over
heel 1995 de 1% duidelijk zal
overstijgen", aldus de importeur.
De dealerorganisatie van Dae
woo bestaat inmiddels uit ruim
80 dealerbedrijven. Daewoo
Motor Benelux maakt onderdeel
uit van de "Daewoo Group".
Daewoo is in 1994 gestegen
naar de top 30 van de grootste
industriële concerns wereldwijd.
Dit is gepubliceerd in het Ameri
kaanse tijdschrift Fortune, waar
in jaarlijks melding wordt ge
maakt van de Top 500 van de
grootste bedrijven wereldwijd.
Daewoo is gestart in 1967 als
exportbedrijf in kleding en textiel.
In dat jaar werd een omzet van
680.000 US gerealiseerd. De
omzet in 1994 is uitgekomen op
35.7 miljard US Dit is een stij-
nen zijruiten voor én achter.
Centrale portiervergrendeling
met afstandsbediening en een
alarminstallatie met startonder-
breking.
Zoals we in een vorige uitgave
van de Autokrant meldden, heeft
Deawoo sinds afgelopen zomer
ook een dealer op de Bevelan-
den.
Dat is Autobedrijf Steketee te
Yerseke, waar verschillende
versies van de Nexia en de Dae
woo Espero zijn te zien.
op alle eigenschappen die ze van
een Lancia gewend zijn: aan
dacht voor design, een hoog
staand comfort, uitstekende rijei-
genschappen, mooie materialen,
een groot vakmanschap bij de
bouw van de auto en uiteraard
uiterst verfijnde technieken. De
nieuwe Lancia V meet 372 centi-
en is 169 centimeter
breed. Hij wordt geleverd in drie
uitrustingsniveaus (LE, LS en LX)
en er is een keuze uit twee benzi
nemotoren. Naast de beproefde
1.2-liter FIRE-motor met zijn 60
Toyota heeft dezer dagen een
nieuwe versie uitgebracht van de
Starlet. Het gaat om de Starlet
1.3 XLi Comfort. Deze heeft
standaard stuurbekrachtiging.
Bovendien heeft de ’’Comfort” als
extra elektrische raambediening
op de voorportieren, centrale
portiervergrendeling, sportieve
stoelbekleding, volledige portier-
bekleding en ook een opbergvak
in het rechter voorportier. Voor
zien van een compacte en pittige
1.3 injectie motor, die alle Starlet
uitvoeringen eigen is, levert deze
vernuftige ’’machinekamer" 75 pk
(55 kW). De handgeschakelde
Comfort is voor de aantrekkelijke
prijs van 24.990,- incl. BTW
leverbaar.
De meerprijs voor een automaat
2.950,- incl. BTW en voor een
5-deurs uitvoering 1.000,- incl.
BTW. Bovendien is een metaal-
/micakleur zonder meerprijs
leverbaar. Deze ’’Comfort” biedt
de Toyota Starlet-rijder hoge
prestaties, lage onderhoudskos
ten en sportieve kilometers. Dit is
o.a. te danken aan de moderne
techniek van de 1.3 liter benzine-
Met de Vitara Villager 2.0 Turbo
diesel heeft Suzuki voor het
eerst een auto met dieselmotor
in het leveringsprogramma
opgenomen. Voor een merk dat
veel faam geniet met de bouw
van prijswaardige en praktische
terreinwagens is dit een logische
stap. Met deze uitbreiding van
het gamma van de Vitara Villa
ger biedt Suzuki een ideale auto
voor mensen, die enerzijds een
4x4 auto wensen met een royale
uitstraling en prettige rij-eigen
schappen en anderzijds veel
trekkracht en een economisch
brandstofverbruik zoeken. Daar
naast is sprake van een unieke
combinatie, omdat de 2.0 Turbo
diesel standaard beschikt over
een viertraps automatische
transmissie. De 2.0 liter turbodie
sel is een moderne krachtbron:
economisch, milieuvriendelijk en
gemakkelijk in het gebruik.
Bovendien heeft Suzuki veel
aandacht gegeven aan een zo
laag mogelijk gewicht en een
compacte bouw. De viercilinder
motor heeft een enkele bovenlig
gende nokkenas. De verbran-
dingskamers zijn zó ontworpen
dat de ingebrachte dieselbrand-
stof een zo hoog mogelijk rende
ment geeft.
De turbo zorgt voor extra vermo
gen zonder dat dit direct een
aanslag op het verbruik bete-
ging van 15.6% t.o.v. 1993. De
winst van het concern is geste
gen met 57.7% t.o.v. 1993.
Tegenwoordig bestaat de "Dae
woo Group" uit meer dan 20
bedrijven waar wereldwijd
100.000 mensen werken. De
"Daewoo Groep" heeft 8 busi
ness units: handel, constructie,
bouw scheepsbouw, elektroni
ca, telecommunicatie, auto's,
financiën en hotels. Daewoo
heeft 135 overzeese vestigingen
en 30 overzeese fabrieken. In
Europa zijn joint ventures met
autofabrieken in Polen, Roe
menië en Tsjechië aangegaan.
Het bedrijf heeft inmiddels fabrie
ken in België, Spanje, Duitsland,
Polen, Tsjechië, Roemenië en
Frankrijk waar een uitgebreid
scala aan produkten waaronder
magnetrons, televisies, compu
ters en graafmachines worden
gesproduceerd.
nere diameter, de bijpassende
versnellingspook en de speciale
middenconsole onder het dash
board op.
De prijs van de Honda Civic
Coupé Daytona bedraagt
37.490,- (incl. BTW en BPM).
verkoopargumenten voor de
Ford Transit geweest - naast de
bijna spreekwoordelijke betrouw
baarheid, de gebruiks- en milieu
vriendelijkheid en de economi
sche interessante prestaties.
Zeker de huidige Transits bie
den, met hun airbags en de
andere befaamde veiligheids
maatregelen van Ford (zoals
gordelklampen en anti-submari-
ning stoelen), een in deze klasse
unieke veiligheid.
Ook wat beveiliging betreft loopt
de Transit voorop, met de
beschikbaarheid van niet-te-kra-
ken dubbele deursloten, een rui
me keus aan alarmsystemen en
Fords anti-diefstalblokkering
PATS, die ook al in dit genre
bedrijfswagens uniek is.
De toekomst van de Transit blijft
baanbrekend, aangezien de vol
gende generatie Transits in het
kader van Fords globaliserings-
programma - Ford 2000 - ont
worpen en ontwikkeld zal wor
den in de VS.
motor die met zijn 3 kleppen per
cilinder zorgt voor optimale cilin-
dervulling met als resultaat hoge
prestaties en gunstig brandstof
verbruik. Het interieur van de
Starlet voldoet aan hoge kwali
teitseisen door het gebruik van
hoogwaardige materialen en het
ergonomische, bedienbaar in
strumentenpaneel. De Toyota
Starlet 1.3 XLi ’’Comfort” is, zoals
alle Starlet uitvoeringen, vriende
lijk voor de gebruiker. Ook als
het gaat om parkeren. Door zijn
compacte formaat dat ruimte en
comfort biedt aan vier personen
is de Starlet met standaard
stuurbekrachtiging gemakkelijk
wendbaar. Extra veiligheid worcit
geboden door de kooiconstruc
tie, de kreukelzone aan de voor-
en de achterzijde, schokabsor-
berende bumpers en de verstevi-
gingsbalken in de zijportieren.
En met 3 jaar zorgeloos onder
weg bedoelt Toyota 3 jaar bum
per tot bumper garantie (tot max.
100.000 km); 3 jaar Toyota’ Euro-
Care, de internationale hulp
dienst van Toyota en 6 jaar volle
dige carrosseriegarantie.
Eén van de belangrijkste wereld
primeurs van de Transit was in
1984 de introductie van een
snellopende dieselmotor met
paardekrachten, staat er ook een
gloednieuwe 1,4-litermotor in de
lijsten. Die ademt door drie klep
pen per cilinder en levert 80 pk.
Door zijn kracht en grote soup
lesse zal de Lancia Y 1.4 ook wat
zijn prestaties aangaat tot de top
in zijn klasse behoren. Naast de
twee motoren is er overigens ook
een keuze uit drie verschillende
transmissies: een handgescha
kelde vijf- en zesversnellingsbak
en een elektronisch geregelde
continu variabele transmissie
(CVT).
Rover Neder
land heeft het
leveringspro
gramma uitge
breid met de
Rover Tourer
in Turbodiesel
uitvoering. De
motor van de
veelzijdige
Rover Tourer
Turbodiesel
heeft een max.
vermogen van
65 kW/88 pk bij
4.300 tpm. Het
max. koppel is
180 Nm bij
2.500 tpm. De
Rover Tourer
Turbodiesel
bereikt een
topsnelheid van 180 km/uur en
accelereert van 0 naar 100
km/uur in 13,0 sec. Het gemid
deld brandstofverbruik volgens
de ECE norm is 5,7 1/100 km.
Hetgeen zeer gunstig is en over
eenkomt met 1 op 17,5. De uit
voering en specificatie is volledig
gelijk aan de Tourer 1.6 benzine
al wel duidelijk dat de eerste
Vectra Stationwagons eind
Dezer dagen heeft Toyota een
vernieuwde Dyna-bedrijfswa-
genserie uitgebracht. Het gaat
om een programma van aantrek
kelijk ogende middelzware
bedrijfswagens. De volledig
nieuwe cabines hebben nog
meer veiligheid en comfort.
Leverbaar in een aantal chassis-
cabines en kant-en klaar opge
bouwde uitvoeringen tegen con
currerende prijzen. Met de Dyna
100 en 150 met 2.4 of 2.8 diesel
motor en prijzen exclusief BTW
vanaf 3.072,- kan worden vol
daan aan de meest uiteenlopen
de transportwensen. Waarbij de
zekerheid van de allerbeste kwa
liteit, nu eenmaal onlosmakelijk
met Toyota verbonden, een aan
trekkelijke bonus is.
Het meest opvallend aan de ver
nieuwde Toyota Dyna is uiter
aard de representatieve cabine.
Deze is afgerond en voorzien
van een flink glasoppervlak voor
een goed uitzicht, laag uitgesne
den zijruiten, een solide voor
bumper, grote koplampen, om
de hoeken doorlopende knipper
lichten en een praktische opstap
voor bestuurder en bijrijder. Op
het front prijkt fier het ellipsvormi
ge Toyota-logo. Bij de ontwikke
ling van de cabine is veel aan
dacht besteed aan actieve en
passieve veiligheid. De uitge
breid verstelbare stoelen zijn
voorzien van een sterke stoffen
bekleding, hoofdsteunen en drie-
punts veiligheidsgordels. Het
dashboard is nieuw ontworpen,
waarbij niet alleen de laatste er
gonomische inzichten zijn toege
past, maar bijvoorbeeld ook de
zijruit-ontwaseming is verbeterd.
Voorzieningen als een klokje en
van binnenuit verstelbare kop
lampen zijn standaard, evenals
een aantal praktische bergvak-
ken en een afwerking en geluids
isolatie die niet onderdoet voor
De Ford Tran
sit viert dit jaar
zijn dertigste
verjaardag. De
eerste Transit
rolde op 24
september
1965 van de
produktielijn in
het Belgische
Genk.
Sedertdien zijn
er ruim drie mil
joen Transits
geproduceerd,
in Fordfabrie
ken in België,
Engeland en
Portugal.
Gedurende
deze dertig jaar
is de Transit
continu een
bestseller in
zijn klasse
geweest en in
sommige lan
den is het woord "Transit” zelfs
tot soortnaam geworden voor dit
genre bestelwagens. Het enor
me succes van de Transit is voor
een flink deel te danken aan zijn
veelzijdigheid, waardoor hij
inzetbaar is voor alle mogelijke
transportbehoeften. Bovendien
heeft de Transit technisch steeds
voorop gelopen.
Bijna iedere jaargang zijn er wel
vernieuwingen en verbeteringen
aangebracht, waarvan zeer vele
een wereldprimeur vormden. De
huidige Transit, die in zijn basis
vorm werd geïntroduceerd in
1986, stelde met zijn vele tech
nisch geavanceerde oplossingen
een nieuwe norm voor de bestel
wagenmiddenklasse.
Deze extra sportieve versie is
vanaf eind september leverbaar
in de kleuren zwart, rood, paars
en groen. De Civic Coupé Dayto
na onderscheidt zich uiterlijk
In onze vorige
Autokrant wijd
den we al de
nodige aan
dacht aan de
nieuwe Opel
Vectra, die
onlangs op de
65e IAA in
Frankfurt werd
getoond.
Naast
sedan-
hatchback-ver-
sies van deze
middenklas
ser, heeft Opel
nu ook een
stationwagon
op stapel
staan. Hij
wordt door Opel nog beschouwd furt al getoond. En inmiddels is
als een design-studie, doch het
resultaat daarvan werd in Frank-