Clio Mexx van Renault:
Suzuki ook in ons land
Ook de reserveband
nieuwe Audi A4 Avant
slijt met de tijd
Eerste fabrieksfoto's van
Volkswagen Polo Open Air
en nieuwe automaat-versies
Nieuwe Volkswagen
Caddy als gesloten
bestel en combi
Opel-dealer verleent
gratis afdank-service
op verantwoorde wijze gerecy
cled. Gerke Schaap, Directeur
After Sales Opel Nederland:
'Deze unieke verwerking van
afdank-auto's is een initiatief van
de Nederlandse Opel-dealers,
dat door Opel Nederland van
harte wordt ondersteund. Met
het kosteloos innemen van
'afdank-auto's', overigens van
alle merken, profileert de Opel-
dealer zich als totaalverzorger
van automobiliteit.' Bij inlevering
van de afdank-auto wordt door
de Opel-dealer gecontroleerd of
er zich in de auto geen afval of
milieugevaarlijke stoffen bevin
den. Daarna wordt het vrijwa-
ringsbewijs afgegeven. De auto
wordt vervolgens afgedekt met
een speciale hoes en binnen
enkele dagen opgehaald. Mocht
het voertuig niet meer rijdbaar
zijn, dan wordt speciaal transport
gearrangeerd. Jaap Timmer,
Voorzitter van de Nederlandse
Opel Dealer Vereniging: 'Met dit
initiatief laten de Nederlandse
Opel dealers en Opel Nederland
zien, dat het ons ernst is om een
Opel Combo gekozen tot
bestelauto van 't jaar
Na de verkiezing tot Bestelauto
van het Jaar door het Engelse
magazine What Van, is de Com
bo ook in Nederland officieel op
haar juiste waarde geschat: een
vakjury koos de Opel Combo tot
'Bestelauto van het Jaar 1995'.
luxe en sportiviteit
sterk in de groei
mm»
IHISHIlillHlllSIllllHHmH
■BBRöH
Ter vervanging van de RN-versie
Als bijdrage aan het milieu
r
Als u de in deze autokrant genoemde
autobedrijven in 't oog houdt zit u altijd goed!
«m! lil
III 111 Ml ------
•al lm
F w
555 555555 555 555 555 555 5ü 552 2ls 2ii
112S SSS SIS lil lil lil lil li
Woensdag 25 oktober 1995
DE BEVELANDER
23
Als u de in deze autokrant
genoemde autobedrijven in 't oog houdt
zit u altijd goed!
Polo Open Air
Polo met automaat
i i
i
H
law a
Tl I
_JB
awa aaa soa aaa at i 1 i i
J
L -
LT-VT-96
1
een
van
doppen, een Mexx-badge op de
achterschermen en hebben de
driedeurs uitvoeringen uitzetbare
zijruiten achter. Rondom is zon
werend glas gemonteerd. Het
interieur is voorzien van speciale
stoffen 'City'-bekleding en het
instrumentenpaneel is aange
vuld met een toerenteller. In de
middenconsole vinden we een
uitneembaar opbergvakje. De
Clio Mexx heeft hetzelfde pakket
veiligheidsvoorzieningen als de
bestaande Renault Clio. Naast
de standaard aanwezige verste-
vigingsprofielen in de portieren
zijn dat pyrotechnische gordel-
spanners op de voorstoelen en
vergrendelbare, in hoogte ver
stelbare hoofdsteunen vóór. Als
opties zijn ABS en airbags voor
het zogenaamde mini-segment,
waarin het trouwens al 22 ach
tereenvolgende jaren marktlei
der is. Het zag zelfs kans om in
die klasse het eigen record, dat
dateerde van 1990, te verbete
ren. In totaal verkocht Suzuki
531.265 auto’s in het miniseg
ment, hetgeen goed is voor een
marktaandeel van 32,3 procent.
Dat zijn ruim 50.000 mini’s méér
dan in het fiscale jaar 1993! De
sprong voorwaarts is met name
te danken aan de in Japan uiterst
populaire Wagon R.
Bij de foto: De Opel Combo
Tour.
Met benzinemotor -1.4i- kost de
Combo Tour ƒ27.750,-, incl.
btw. De dieselversie 1.7 D heeft
een prijskaartje van 30.550,-
aan het verhoogde dak hangen.
Het komt slechts zelden voor dat een band lek is
en vervolgens moet worden vervangen. Statis
tisch gezien hoeft er maar één keer in de zeven-
jaar een beroep te worden gedaan op het reser
vewiel. Dit ligt dus jarenlang onaangetast in de
kofferbak. Ondanks deze statistische gegevens
moeten echter twee dingen niet worden verge
ten. De bandenspanning van het reservewiel
moet regelmatig worden gecontroleer. Bij nor
male banden moet deze altijd op de hoogst aan
gegeven spanning worden gehouden. Wijkt het
reservewiel af van de banden op de auto (bij
voorbeeld brede- of winterhanden), dan mag het
reservewiel alleen in geval van pech en gedu
rende korte tijd worden gebruikt. Uiteraard moet
de rijstijl hierop worden gewisseld voor een nor
male band. Bovendien wil een oud maar onge
bruikte reserveband niet zeggen dat hij als
nieuw is. Aan het rubber is een beschermings
laag toegevoegd tegen veroudering van de
band. Dit beschermende materiaal is pas func
tioneel wanneer met de auto wordt gereden. Dit
gebeurt dus niet bij het reservewiel. Ook zomer
warmte, hitte van uitlaatgassen, uitwaseming
van brandstoffen, weersinvloeden bij buiten
montage, inwerking van UV-stralen of vocht tas
ten het reservewiel behoorlijk aan. Als gevolg
Bij de foto: Aan de 'houdbaarheid' van een reser
vewiel wordt weinig aandacht besteed. Banden
die oud maar niet gebruikt zijn, zijn echter niet
hetzelfde als nieuwe banden. Na ongeveer zes
jaar is zelfs een nieuwe autoband nog maar
beperkt bruikbaar. In de kofferruimte zorgen hit
te, uitwasemingen, weersinvloeden of UV-stra
len voor een niet zichtbare slijtage.
daarvan kan de band bij het bereiken van de toe-
gestane maximumsnelheid mogelijk in delen
oplossen. Volgens de experts van Volkswagen
is na ongeveer zes jaar een nieuwe autoband
nog maar beperkt bruikbaar. Deze moet dan ook
alleen maar in noodgevallen en met een aange
paste snelheid worden gebruikt. Bestaat er bij de
eigenaar van een auto geen duidelijkheid over
de leeftijd en de belasting van de band, dan
geven de aangebrachte codes voor produktie-
week en -jaar uitsluitsel. DOT 123 betekent
bijvoorbeeld dat de band in 1993 in de 12e week
is geproduceerd. Speciaal bij een gebruikte auto
met meerdere of bekend vorige eigenaren is het,
in geval van twijfel, aan te bevelen een nieuwe
reserveband aan te schaffen. De band moet qua
type, grootte en profieluitrusting wel bij de auto
passen.
Bij de foto: De Volkswagen
Caddy als gesloten bestel.
Vrij snel daarna zal naar ver
wachting het complete motoren
programma leverbaar worden.
Daartoe behoren vanzelfspre
kend ook een aantal quattro-uit-
voeringen. De nieuwe Audi A4
Avant valt direct op door zijn
geheel eigen, sportieve en chi
que vormgeving. Daarmee is de
A4 Avant een compacte, luxe
stationwagen voor actieve men
sen die op zoek zijn naar een
zal ook de Polo met 1,9 I diesel in
"Open Air"-uitvoering beschik
baar zijn.
auto waarmee men zich kan
onderscheiden.
Net als de Audi A4 in sedan-uit-
voering is de A4 Avant voorzien
van een uitgebreide standaard
uitrusting.
Daarbij is sprake van een goede
prijs-prestatieverhouding. Vanaf
december 1995 zullen de uitvoe-
ringsdetails, alsmede de prijzen
bij de Nederlandse Audi-dealers
bekend zijn.
ranglijst weten te versterken.
In ons land gooit Suzuki even
eens hoge ogen. In totaal lag het
aantal registraties van Suzuki in
de eerste zes maanden van dit
jaar bijna 32 procent hoger dan
in de eerste helft van 1994. Ter
wijl alle Japanse merken hun
marktaandeel bij deze stijgende
markt zagen dalen verkocht
Suzuki 2.200 auto’s méér dan in
dezelfde periode vorig jaar. Hier
door liep het marktaandeel van
Suzuki op van 2,62 tot 3,33 pro
cent. Suzuki was het sterkst in
Volkswagen
heeft het pro
gramma van de
succesvolle
Polo uitgebreid
met een Polo
Open Air en
enkele nieuwe
automaatver-
sies.
Veel mensen zouden graag een
cabriolet willen rijden, maar kun
nen de extra investering niet
betalen. De nieuwe Volkswagen
Polo Open Air is dan een uitste
kend compromis. Voor een
meerprijs van 1.895,- (incl.
BTW/BPM) zit men met één druk
op de knop in de open lucht. Het
grote weersbestendige vouwdek
is elektrisch bedienbaar en bin
nen 10 seconden te openen of te
sluiten. Het vouwdak is voorzien
van een beveiliging tegen het
bekneld raken. De Polo Open Air
is vanaf heden in Nederland
leverbaar in combinatie met een
1,0 I en 1,4 I benzinemotor. Later
bestuurder èn passagier lever
baar. De Clio Mexx is naar keuze
leverbaar met de moderne Ener-
gy-motoren met een inhoud van
1,2-liter (43 kW/60 pk) en 1,4-
liter (57,5 kW/80 pk). Ook kan de
auto worden geleverd met een
economische 1,9-liter diesel-
krachtbron die een vermogen
levert van 47 kW (65 pk). De
Mexx 1,4 is ook verkrijgbaar met
een drietaps automatische ver
snellingsbak. De scherp geprijs
de Clio Mexx 1.2 staat voor
26.745,- in de prijslijst. De ver
sie met 1,4-liter motor is er vanaf
27.995,-, terwijl de Mexx 1.9 D
32.095,- kost. Zowel de Mexx
1.2 als de Mexx 1.4 zijn lever
baar met een vijfdeurs carrosse
rie.
Sinds april 1995 kan niemand
meer op ongecontroleerde wijze
afscheid nemen van een oude
auto. De te betalen belasting
(sinds kort houderschapsbelas-
ting geheten) loopt immers
gewoon door, tenzij de eigenaar
beschikt over een officieel vrijwa-
ringsbewijs. Door een samen
werkingsverband met het Indus
trieel Autodemontage Bedrijf
(I.A.B.) te Hendrik Ido Ambacht
is het binnenkort mogelijk af te
danken auto's gratis in te leveren
bij de Opel-dealer. Het voertuig
wordt binnen enkele dagen bij de
dealer opgehaald en op milieu
verantwoorde wijze door I.A.B.
ontmanteld en vernietigd. In
I.A.B., gecertificeerd door Auto
Recycling Nederland en de
Rijksdienst voor het Wegver
keer, participeren onder andere
Afvalverwerking Rijnmond en
Hoogovens. Het bedrijf uit H.l.
Ambacht zorgt voor een snelle
afvoer van de auto en voor de
vrijwaring. En op deze wijze
wordt een bij de officiële Opel-
dealer ingeleverde afdank-auto
F
l
Geheel nieuw ontwikkeld is de
automatische versnellingsbak in
de Volkswagen Polo. De be
staande Volkswagen-automaten
en de andere automaten, die
overal ter wereld worden aange
boden, bleken voor de Polo niet
compact genoeg.
Volkswagen wou echter toch een
viertraps automaat, vóórzien van
de modernste ideeën, aan de
klanten kunnen aanbieden.
Daarom werd door de Volkswa-
gen-ingenieurs in samenwerking
met een fabrikant voor versnel
lingsbakken een geheel nieuwe
automaat ontwikkeld. Zo ont
stond de meest compacte vier
traps automaat in deze vermo
gensklasse, die in alle toerental-
gebieden zeer pittig rijdt.
Een overbrugging van de kop-
pelomvormer resulteert in een
zuinig brandstofverbruik. In
Nederland is de Polo automaat
inmiddels leverbaar in combina
tie met een 1,6 I (55 kW/75 pk)
benzinemotor. In november zal
tevens een Polo automaat met
een 1,4 I (44 kW/60) worden
geïntroduceerd. De meerprijs
voor de automatische versnel
lingsbak bedraagt 2.500,- (incl.
BTW/BPM).
nen van de brede deur voldoen
de is. Volkswagen presenteert
de Caddy in vier motorversies.
De nieuwe 1,4 I Multipoint injec-
tie-motor (44 kW/60 pk), de 1,6 I
benzinemotor (55 kW/75 pk), de
1,9 I dieselmotor (47 kW/64 pk)
en de nieuwe direct ingespoten
1,9 I zuigdiesel (47 kW/64 pk).
Alle uitvoeringen zijn voorzien
van een vijfversnellingsbak.
Het is nog niet bekend welke
motoren in Nederland zullen
worden geleverd. De SDI-motor
zal in Nederland een zeer
belangrijk aandeel gaan krijgen.
Bij deze nieuwste dieseltechno-
logie wordt de revolutionaire
directe inspuiting van Volkswa
gen aangeboden in combinatie
met een zuigdiesel. Hierdoor is
deze innovatieve motor aanzien
lijk zuiniger dan de normale die
sel.
|H*AH82G
belangrijke bijdrage aan het
milieu te leveren. Niet alleen met
woorden en slogans, maar ook
met daden. Bovendien zijn er
voor de klant geen kosten aan
verbonden, zodat er geen enkele
belemmering is om verantwoord
afscheid te nemen van het vehi
kel. De Opel-dealer maakt er op
deze wijze ook serieuze zaak
van om de automobilist van
begin tot eind van dienst te zijn.
Het begint met de levering van
een nieuwe of gebruikte auto,
gevolgd door onderhoud en ser-
vice-verlening en afsluitend het
innemen van de auto na een wel
besteed autoleven.' Op korte ter
mijn wordt door de Nederlandse
Opel-dealer-organisatie een
aanvang gemaakt met de ver
werking van afdank-auto's. Naar
verwacht zal tegen het eind van
1995 deze nieuwe activiteit volle
dig operationeel zijn. De Opel-
dealers zijn echter reeds vanaf
heden bereid om de 'afdank-ser-
vice' te verlenen. Voor onze
regio is dat Auto Hendriks te
Goes.
De Volkswagen Caddy met SDI-
motor heeft een verbruik van 5,1
1/100 km en 7,1 1/100 km bij een
constante snelheid van resp. 90
en 120 km/h (gemeten volgens
EU-richtlijn 80/1268).
Het vermogen van de SDI
bedraagt 47 kW/64 pk en is gelijk
aan het vermogen van de wer-
velkamermotor. De maximale
snelheid bedraagt bij 44 kW 142
km/h, bij 55 kW 151 km/h en bij
de dieselmotoren 141 km/h.
Op 6 oktober werd de trofee,
behorende bij deze prestigieuze
uitverkiezing aan Joop Verdonk,
Algemeen Directeur Opel Neder
land overhandigd door initiatief
nemer en juryvoorzitter Jaap Dik.
De verkiezing Bestelauto van het
Jaar is een initiatief van het vak
blad Automobiel Management.
De kandidaten voor de titel wor
den getoetst op een aantal crite
ria, zoals kilometerkostprijs,
functionaliteit- rij-eigenschap-
pen, dealer-organisatie en volle-
9
1 i l
De nieuwko
mers in het
Polo-program-
ma werden in
Frankfurt
getoond op'de
IAA en zijn kort
nadien al lever
baar in Neder
land.
digheid van het leveringspro
gramma.
Na beoordeling door de negen
juryleden scoorde de Opel Com
bo het hoogste aantal punten. In
het eindoordeel spreekt de jury
haar waardering uit voor de
Combo, met name waar het de
scherpe aanschafprijs, de rijkwa-
liteiten, het comfort voor de
bestuurder, het laadvolume, de
superieure afwerking en de sym
pathieke vormgeving betreft.
Overigens ondergaat het Combo
leveringsprogramma een uitbrei
ding. Met ingang van 1996 wordt
de Combo Tour leverbaar, een
personenwagenversie van de
Combo.
De Tour is voorzien van een vol
waardige achterbank, zijpanelen
en handsteunen.
Begin volgend jaar vindt in ons
land de marktintroduktie plaats
van de nieuwe Volkswagen Cad
dy. Deze nieuwe lichte bedrijfs
wagen van Volkswagen zal wor
den gemaakt in twee varianten:
als combi en als gesloten bestel
wagen. Met de introductie van
deze auto begeeft Volkswagen
zich in een zeer belangrijk markt
segment. In 1994 werden in
Europa bijna 500.000 kleine
bestelwagens verkocht, waarvan
50% "stadsbestelauto's" waren.
Met een lengte van ongeveer
4,20 m, heeft de Volkswagen
Caddy (gesloten bestel) een
laadvloer van 2,10 m2 en een
laadvolume van 2,90 m3. Het
laadvermogen bedraagt 550 kg
tot 650 kg. Hiermee sluit de Cad
dy uitstekend aan op het
Bedrijfswagen-programma van
Volkswagen.
De gesloten bestel heeft een ver
stelbare bestuurders- en bijrij-
dersstoel. De laadruimte wordt
door middel van een halfhoge
wand gescheiden van de
bestuurdersruimte. De bestuur
ders- en bijrijdersstoel van de
kombi zijn verstelbaar en kunnen
naar voren worden geklapt.
Daarachter bevindt zich een
driezitsbank met neerklapbare
leuning.
Een bijzonder kenmerk bij de
nieuwe Volkswagen Caddy zijn
de asymmetrische achterdeuren.
Bij het beladen is dit zeer prak
tisch, omdat vaak alleen het ope-
De Renault-
dealer heeft
vanaf septem
ber een nieuwe
troef in zijn
showroom
staan: de Clio
Mexx. Het is
een goed 'aan
geklede' auto
waarin luxe en
een sportieve
uitstraling wor
den gecombi
neerd. De jong
ste aanwinst in
het Clio-gam-
ma is leverbaar
met drie ver
schillende
motoren en in
twee carrose-
rievarianten. De rijk uitgeruste
Clio Mexx is leverbaar vanaf
26.745,-. De uitrusting van de
Clio Mexx komt grotendeels
overeen met die van de RN-ver
sie, die met de komst van de
Mexx komt te vervallen. Dit bete
kent dat de Clio Mexx standaard
is voorzien van comfortverho-
gende zaken als stuurbekrachti
ging, centrale portiervergrende-
ling en elektrisch te bedienen zij
ruiten vóór. Het exterieur van de
Clio Mexx kenmerkt zich door in
de carrosseriekleur meegespo
ten bumpers met een zwarte
beschermstrip. In de voorbum
per zijn mistlampen gemonteerd
en onder de bumper is een smal
le soepele spoiler geplaatst. Ver
der heeft de auto speciale wiel-
De nieuwe
Audi A4 Avant
zal half maart
1996 leverbaar
worden op de
Nederlandse
markt. Bij
gaand treft u
één van de
eerste officiële
fabrieksfoto's
van de opvol
ger van de
populaire Audi
80 Avant aan.
De A4 Avant is
de combi-uit-
voering van de
succesvolle
Audi A4 die
begin 1995 in
ons land werd
geïntroduceerd. Aanvankelijk zal
de A4 Avant leverbaar zijn met
een drietal motoren.
Dit zijn de viercilinder vijfkleps
benzinemotor met een vermo
gen van 92 kW (125 pk) uit een
cilinderinhoud van 1,8 I; de 2,6 I
zescilinder benzinemotor met
110 kW (150 pk) en de nieuwe
1,9 I direct ingespoten, viercilin-
der turbodieselmotor met een
vermogen van 81 kW (110 pk).
Op de wereld
markt doet
Suzuki het in
alle opzichten
uitstekend. Ter
wijl in 1994 de
gemiddelde
auto-export van
Japan toenam
met 7 procent
noteerde Suzu-
ki met vijftien
procent
stijging
meer dan het
dubbele. Het 1
marktaandeel
van Suzuki in <i
de totale export
van Japanse
automobielen
steeg daardoor
met 0,6 tot 9,4
procent, hetgeen staat voor bijna
977.000 voertuigen. In het lopen
de jaar zal Suzuki naar verwach
ting voor het eerst de grens van
één miljoen geëxporteerde voer
tuigen doorbreken.
Ook op de thuismarkt presteerde
Suzuki opvallend goed. In totaal
werden in Japan in 1994 zo’n 5
procent extra auto’s verkocht
dan in 1993. Suzuki verkocht
echter tien procent meer, een
totaal van bijna 591.000 voertui
gen. Daarmee heeft Suzuki zijn
vierde plaats op de Japanse
99