test
Colofon
Bij de merken-
dealer zit
u beter!
Saab 900 verder verfijnd
Het Opel
winterplan
Deze week presentatie van
de nieuwe Peugeot 406
Deze week
brengt Peugeot
in ons land de
nieuwe
Peugeot
uit. Het gaat
om een luxu
euze sedan die
de merktraditie
van Peugeot in
stand houdt.
Tevens is het
een auto die
voldoende
kwaliteiten en
innovatieve
elementen
heeft om een
succesnummer
te worden.
Aldus presen
teert de fabri
kant de nieuw
komer, die kan worden inge
deeld in de hogere middenklas
se. Intussen heeft Peugeot
dezer dagen ook de prijzen
bekend gemaakt. Die zijn vanaf
40.900,- (voor de 406 SL 1.8).
De Peugeot 406 heeft talrijke
technische troeven in handen en
is een bijzondere verschijning.
Mede dank zij zijn origineel
geconstrueerde achteras, die
zorgt voor een uitstekende weg
ligging en een grote mate van
actieve veiligheid, beschikt de
406 over geavanceerde techno
logie.
Autokranl t
Merced
esns w s
Een luxe sedan in de merktraditie
Sn°tste
Woensdag 25 oktober 1995
DE BEVELANDER
19
7e Jaargang no. 3
406
F
?ezeifd(
.M00' 9ezSfVr°^‘
°P
er
auto-
■9en
KRANT
4»
Redactie:
P. de Jonge
J. Smits
H. Meijer
alleen de fraaie vormgeving van
de Peugeot 406, ook zijn buiten
gewoon goede weggedrag is
lyseerd en waar mogelijk verbe
terd. Wanneer bij hoge snelhe
den geremd wordt, mogen de
achterremmen niet voor een gro
tere vertraging zorgen dan de
voorremmen. De kans op slip
pen is daardoor uitgesloten. Dit
is bewerkstelligd door integratie
van een systeem (EBD) dat de
remkracht elektronisch verdeelt.
EBD (Electronic Brake force
Distribution) is onderdeel van de
elektronische controle unit van
het ABS remsysteem en komt in
werking bij snelheden vanaf 50
km/uur. Het zorgt ervoor dat het
verschil in snelheid tussen voor-
en achterwielen nooit boven de 3
km/uur uitkomt. Een 10% betere
remwerking is het gevolg terwijl
er, zeker bij zware belading, min
der pedaalkracht nodig is om de
auto tot stilstand te brengen.
bare voordelen op het gebied
van actieve veiligheid. Er zijn
tevens uitgebreide voorzienin-
minderd. Aanpassingen aan de
versnellingsbakverhouding van
de vijfde versnelling van de 1996
900 V6 modellen hebben gere
sulteerd in een lager verbruik en
een lager geluidsniveau. Per
1000 omwentelingen per minuut
wordt nu 39,7 km/uur afgelegd in
plaats van 36,1 km/uur.
haiVe°
kaardt
- Pop-
STILLE V6
Met een inhoud van 2500 cm3
beschikt de zescilinder uit de
Saab 900 range over de grootste
'longcapaciteit'. Het volume van
het herkenbare sonore zescilin-
dergeluid dat de 170 pk sterke
krachtbron voortbrengt, is ver-
Advertenties: De Bevelander
Postbus 5, 4460 AA Goes
Voorstad 24, 4461 KN Goes
01100-141110
EFFECTIEVERE
REMWERKING
Saab beschouwt zijn remmen
als een extreem belangrijke
component van het actieve vei
ligheidssysteem. De werking
wordt telkenmale kritisch geana-
INTERIEUR
Enkele opvallende zaken die
we tegenkomen in het interieur
van de Saab 900 zijn de volle
dig in leer uitgevoerde pook
knop en -hoes op de SE
modellen. In het interieur van
de 900, het enige type uit de
900 serie dat niet standaard
is voorzien van black
panel, is nu ook een toe- J
renteller in het dashboard
opgenomen. Een extra
ruggesteun in alle 900
modellen wordt verkre
gen door de in de
bestuurdersstoel geïn
tegreerde lendesteun
die in een handom
draai te verstellen is. 1
Bij de foto: De Saab
900 S
lange, spits toelopende motor
kap waaronder zich krachtige
motoren bevinden en de grote
mate van homogeniteit tussen
overhang voor en achter.
Doordat de zijflanken bijzonder
fraai zijn vormgegeven en het
luchtrooster net onder de voor
bumper geplaatst is, krijgt men
gelijk het idee dat de auto heel
breed is. De sierlijke vorm van
de grille versterkt dit beeld. Niet
Uitgave in samenwerking met de merkendealers
in Goes e.o.
Sedert de intro
ductie van de
Saab 900 heeft
de ontwikkeling
van dit model,
dat zich in een
gestaag groei
ende belang
stelling mag
verheugen, niet
stilgestaan. Tal
van noviteiten,
zoals het revo
lutionaire
Sensonic,
Saabs automa
tische koppe-
lingssysteem,
kondigden zich
in rap tempo
aan. Ook in het
modeljaar 1996
kunnen kopers van een Saab
900 weer rekenen op verfijnin
gen en nuttige aanvullingen op
de standaarduitrusting. De jong
ste aanvulling op de Saab range
is de Saab 900 die naast de S en
SE modellen in het programma
is opgenomen. De toename in
populariteit van de 900 is deels
te verklaren door het interessan
te prijsniveau en het nieuwe
leaseprogramma van Saab. Ook
dit modeljaar verwacht Saab het
marktaandeel van de 900 te kun
nen vergroten want de aanschaf-
waarde van 49.950 gulden
(inclusief btw en bpm) van de
Coupé is ongewijzigd. Saab
Lease Nederland biedt de 900
Coupé via de Saab dealerorga-
nisatie aan voor een leasetarief
van 1.185 gulden per maand op
basis van 20.000 kilometer per
jaar en een vierjarig contract.
gebruiksvriendelijkheid:
dashboard loopt door in de por
tieren, de achterbankleuning is
in twee ongelijke delen neer-
klapbaar en de bekleding van j
de stoelen en de hoofdsteu- J
nen dragen bij aan de rust, U
de sereniteit en het comfort. Je
De 406 wordt standaard uit-
gerust met een groot aan- S
tal voorzieningen die het $3
rijplezier, de veiligheid en
het comfort verhogen,
zoals een airbag, stuur
bekrachtiging, geventi
leerde remschijven
vóór, drie veiligheids
gordels met oprolauto- j
maat achter en een 1
derde remlicht met
LED’s. Dit zijn typi- X
sche kenmerken
van een sedan van K
de nieuwe genera-
tie.
r» J
l»-
-
Deze autokrant is een bijlage van weekblad
De Bevelander te Goes en verschijnt in principe
één maal per maand.
®n ^Of
Al weer voor de 17e maal organiseert
i Opel het Winterplan, waardoor Opel-rij-
ders onbezorgd de winter tegemoet
kunnen zien, althans waar het hun auto
betreft. Het afgelopen jaar hebben ruim
68,000 Opel-rijders hun Opel aangebo
den voor een controle van het koelsys
teem. De voorwaarden en voordelen van
het Opel Winterplan zijn onveranderd
gebleven, evenals overigens de prijs:
f 29,50 inclusief btw. De controleperiode
van het Opel Winterplan loopt tot en met
I januari 1996. Bij de controle wordt er door de
I Opel dealer gelet op de juiste werking tijdens
de veeleisende winterperiode van de onderde
len van het koelsysteem. Kachelradiateur;
Radiateur; Radiateurdop; Thermostaat; Wa
terslangen; Slagklemmen; Waterpomp; Venti-
latorriem; Koelvloeistof (minimaal -20 graden
Celsius beveiligd, alleen in combinatie met een
van de overige onderdelen, de accu uitgezon
derd); Accu (niet ouder dan 6 jaar); Expansievat.
Wanneer de gecontroleerde ondelen in orde zijn,
I’ of defecte onderdelen hersteld, dan staat het certi-
J’ ficaat garant voor het goed functioneren van het
koelsysteem. Mochten er tot en met 31 maart 1996
defecten optreden aan het koelsysteem, dan worden
deze gerepareerd zonder onkosten voor de klant.
Gerke Schaap, Directeur After Sales van Opel
Nederland: "Never change a winning team zou het
motto kunnen zijn van het Opel Winterplan. Deze acti
viteit heeft zijn waarde inmiddels ruimschoots bewezen
voor de Opelrijder, en dat tegen uiterst geringe kosten.
Het voorkomen van technisch winterleed is een zorg,
waar de Opel-dealer al 17 jaar lang zijn aandacht aan
schenkt. Weer een bewijs, dat de zorg van de officiële
Opel dealer zich ver uitstrekt, ook voor de periode lang na
de aanschaf van de Opel."
gen op het gebied van passieve
veiligheid aangebracht, zoals
onder andere een versterkte
kooiconstructie, onvervormbare
portieren met schokabsorberen-
de delen en versterkingsstangen
en een airbag.
De 406 is de eerste Peugeot in
de geschiedenis van
Automobiles Peugeot, die direct
bij de introductie zowel met ben
zine- als met dieselmotor lever
baar is. Hieraan liggen commer
ciële overwegingen ten grond
slag, maar vooral de behoefte
tegemoet te komen aan de wen
sen van de clientèle. In
Nederland vormen diesel 14,6%
van de totale markt en 19,7%
van het M2 segment. Voor het
406 gamma, dat in drie uitrus
tingsniveaus leverbaar is, heeft
de cliënt keuze uit vier motoren:
twee 16-kleps benzinemotoren
van respectievelijk 1,8 liter (ver
mogen 80,6 kW/112 pk) en 2,0
liter (vermogen 97,4 kW/135 pk),
alsmede twee turbodiesels van
respectievelijk 1,9 liter (55
kW/90pk) en 2,1 liter (80 kW/110
pk). De dynamische vormgeving
en de kracht van de motoren
worden weerspiegeld in het inte
rieur, dat comfort, welzijn en luxe
uitstraalt. Het interieur van de
406 is in lichte en donkere kleu
ren uitgevoerd, zodat de indruk
van ruimte wordt versterkt.
Het luxueuze interieur van de
406, dat zowel op de bestuurder
als de passagiers is gericht,
maakt de belofte die de buitenzij
de uitstraalt volledig waar. Bij de
één van zijn sterke punten;
Peugeot staat immers al sinds
lange tijd bekend om zijn uitge
breide know-how op dit gebied.
Alle versies van het 406 gamma
zijn voorzien van een multilink
achtertrein met gescheiden
geleiding en demping, die
bovendien tegenstrijdige aspec
ten als comfort en wegligging vormgeving is vooral gelet op
met elkaar verenigt. gebruiksvriendelijkheid: het
Deze achteras biedt onmisken-
Met de 406 breng Automobiles
Peugeot een sedan op de markt,
die voor rijplezier pur sang zorgt
en een duidelijk eigen karakter
heeft. Hij onderscheidt zich
nadrukkelijk van zijn concurren
ten en voldoet aan alle eisen die
de consument stelt.
De carrosserielijnen van de 406
vormen een subtiele mengeling
van de merktraditie en gematig
de innovatie. Ze zorgen voor een
dynamische aanblik en suggere
ren een luxueuze sedan.
De 406 is een drie-voiume
model, dat een waarborg biedt
voor status en klasse. Het model
is van een klassieke elegantie en
zijn persoonlijkheid wordt bena
drukt door een prikkelende dyna
miek, hetgeen zich uit in de
1957sL^r de jennen
I98£oven ^&ceSr zicb
een *ap,
'e e. -
^DeS; d'e. t
h 'e dT
blindt d.e Verht
'chtinqaanVanaf
ovérSeek^ouedSbun
n te ver^tr°m~
nieu^^gd uitkop Jb St
a/
®C/lrOc,'u
r^briCk
cm, Pk/110
van
iiOWtiW
^an
'e