Seat Cordoba S: een Feestelijk onthaal voor de Renault Nieuwe Opel Vectra: een volledig nieuwe auto ■kj Nieuwe Rover 416 Si gaat circa 38 mille kosten Seat verlaagt prijzen luxere uitvoeringen Laguna Break Peugeot 106 als automaat Multi-point injectie voor de Polo, Golf en Vento sportief actiemodel Nieuwe basisuitvoering van Suzuki Alto: Spark fll I Volkswagen nog zuiniger en betere prestaties De Goese merkendealers e.o.: I Deze maand bij Autocentrum Goes Woensdag 6 september 1995 23 1 Auto Adria, Autobedrijf Akkermans, Autobedrijf Centrum Goes, Auto Dagevos, Eurocar Goes, Autobedrijf van Fraassen, Autobedrijf de Groene, Auto Hendriks Goes, Autobedrijf de Jager, Autobedrijf A.C. de Jonge, Autobedrijf van Oeveren, van Strien Car, Auto v.d. Vliet, PTA Goes, Autobedrijf H.J. Rijk, Garage Sjaak Sonke, Autobedrijf Sorber, Garage van Strien, Autobedrijf Tramper, Garage Gebr. Vermeulen, Autobedrijf Jan Hop, Autobedrijf Zwartepoorte. Motor DE BEVELANDER «j F f 1 r L ik* J 600' ■v- en 60 55 50 45 40 35 30 25 110 100 90 1000 2000 5000 6000 7000 60 55 50 45 40 35 30 140 130 120 110 1000 2000 5000 6000 7000 1 erfgenaam van een succesrijke traditie'. De directie van Opel over de nieuwe auto: 'Hedenten dage zijn de omwentelingen in de autowereld minder groot, maar de ontwikkeling van nieu we auto's voltrekt zich vergele ken met vroeger in ijltempo. Bij de foto: De nieuwe Vectra naast de oude Olympia De 106 Green Automaat heeft de TU5 JP/Z 1587 cm3 benzinemo- van een speciale bekleding met een ingeborduurd "S"-logo. De middenconsole, die normaliter in de GLX versie te zien is, is nu de Cordoba "S" geplaatst. De Cordoba "S" is onder andere verkrijgbaar in de kleuren Canta- brianblauw metallic, Kiwiyellow, Balticblauw en Vucagroen metal lic, kleuren die het sportieve karakter van deze auto nog maals onderstrepen. De Cordo ba 1.6i "S" is verkrijgbaar voor een prijs van ƒ29.995,-, een meerprijs van 700,- ten opzich te van de Cordoba CLX. De Cordoba 1.4i "S", is vanaf eind september ook verkrijgbaar. Deze versie heeft een prijs van 27.995,-. z o. o 100 0 de GA tevens een wis/wasinstal- latie op de achterruit en een hoe- denplank. De geheel nieuwe Suzuki Alto Spark doet daar nog een schepje bovenop met een aantal fraaie, nuttige en veilige extra's. Zo heeft de Spark in kleur gespoten bumpers, grille en een dakspoiler waarin boven dien een derde remlicht is gemonteerd. De wielen zijn voor zien van stijlvolle wieldoppen en Dezer dagen heeft Seat haar prijzen verlaagd voor versies van de Toledo, Cordoba en Ibiza. Het gaat met name om de luxere modellen met meer vermogen. De Ibiza-serie start met het aktiemodel Ibiza 1.4 Conga met een ongewijzigd prijs van 22.995,- terwijl bij de Cordo ba reeks de 1.4 CLX de prijslijst aanvoert met een prijs van 27.295,- De meeruitvoeringen zijn nu heel overzichtelijk geprijsd. Het aktie model "S" heeft, altijd een meerprijs van 700,- ten opzichte van de CLX, ongeacht of het om de nieuwe Cordoba "S" of een Ibiza "S" met 1.4 of 1.6 motor gaat. De "GLX" uitvoering heeft een meerprijs van 2.000,- ten opzichte van de vergelijkbaar gemotoriseerde CLX, en is leverbaar in de Ibiza en Cordoba met 1.6 of 1.8 motor. Dat de diver se prijsstappen beduidend korter zijn geworden moge blijken uit de prijs van een Ibiza GTi met de (115 pk) twee liter motor. Compleet met o.a. boardcomputer, bestuurdersaipbag, electrisch bediende ramen en licht metalen velgen, centrale vergrendeling met afstand bediening en alarm komt deze sportieveling op 34.995,-. Ook de prijsopbouw van de Toledo serie is geheel herzien. Zo staan de rijk uitgeruste Toledo 1.8 GLX en de Toledo 1.9 Turbo Diesel GL nu bij voorbeeld beide voor 36.995,- in de prijslijst. de uitlaat heeft een sierstuk. De Suzuki Alto 1.0 is in elk opzicht en in iedere uitvoering een ple zierige auto. Bovendien combi neert hij een vlotte vormgeving en in het oog springende kleuren met veel comfort en ruimte voor vijf volwassenen. Er is dan nog voldoende plaats voor bagage: maar liefst 210 liter, met de ach terbank neer is dat zelfs 1.200 liter. terste voren geplaatst. Automo bielbedrijf Centrum Goes B.V.: "De Laguna Break is doordacht en daarmee de geschikte auto voor zowel recreatieve doelein den als voor zakelijk gebruik. De hoog doorgetrokken zijruiten en de in twee delen te openen ach terdeur leveren een veelvoud aan gebruiksmogelijkheden op. Comfort, geluidsisolatie en vei ligheid staan op een hoog niveau, zoals we dat al jaren van Renault gewoon zijn. En dat voor een wel heel interes sante prijs, want wij leveren de Laguna Break al vanaf 39.675 gulden!" Elke bezoeker van het van 7 tot en met 25 september durende festijn ontvangt bij Cen trum Goes B.V. een voucher die tot twintig gulden korting geeft op een bezoek aan het avonturen- park De Efteling. Verder ont vangt iedereen een kraskaart, waarmee één van de 500 week- endarrangementen, inclusief een overnachting, in de Efteling is te winnen. Als klap op de vuurpijl is er bij aankoop van een auto kans op één van de zestien droomcrui- ses, die Renault cadeau doet. nu toe geproduceerde Golf 1.4 werd bij 2800 t/min een koppel bereikt van 107 Nm. Voor de 1,6 I MPI-motor geldt een waarde van 135 Nm bij 2800 - 3400 t/min. De vooruitgang is in het bijzonder te merken aan de elas- ticiteitswaarden. De vorige 1,4 I motor accelereer de in de vijfde versnelling van 60 naar 100 km/h in 22 seconden. Met de nieuwe motor bedraagt dit slechts 18 seconden. De oude 1,61 motor had 19,5 secon den nodig, terwijl de nieuwe 1,6 MPI-motor in 16,5 seconden van 60 naar 100 km/h accelereert. 80 o Neem de geheel nieuwe Vectra, die dit najaar gepresenteerd wordt. Met zijn vooruitstrevende veiligheidstechniek, uiterst eco nomische motoren en ultramo derne onderstel toont Opel opnieuw aan dat een auto uit de middenklasse allesbehalve mid delmatig hoeft te zijn'. Rekord kwam uit in 1953, vanaf 1960 volstond men simpelweg met de aanduiding 'Rekord'. Samen met de Kadett en de Kapitan was het één van de pij lers van het Opel-gamma in de jaren zestig. Omdat het gat tus sen de Kadett en de Rekord almaar groter werd, begon Opel te denken over een geheel nieuw model voor de middenklasse. Deze auto moest compact en wendbaar zijn, maar tevens vol doende ruimte bieden voor de hele familie. De tijd was rijp voor de Opel Ascona. De 4,12 meter lange Ascona A kwam in 1970 op de markt en werd al snel door experts beschreven als een trendsetter in zijn klasse. Behal ve dat was de Ascona ook een verkoopkraker: vanaf mei 1970 was Opel zelfs een tijd marktlei der in Duitsland met een aandeel van 20,4 procent. Minder suc cesvol was een tweede concept, gebaseerd op de Ascona. De Ascona Voyage was een luxu eus uitgevoerde stationwagon, een uitvoering die we vandaag de dag goed zouden weten te waarderen. De Voyage bleek zijn tijd echter te ver vooruit; hij haal de slechts geringe verkoop-aan- tallen. Na drie generaties Asco na en een produktie van bijna 4 miljoen automobielen, begon er voor Opel in 1988 met de Vectra een nieuw hoofdstuk in de mid denklasse. Van 1990 tot en met 1992 was de Vectra-reeks Euro pees nummer 1 in zijn segment. Daarmee werd hij Opeis succes volste middenklasser ooit. Uit eindelijk zouden er 2,5 miljoen stuks van worden verkocht, waarvan ruim 100.000 in Neder land. Daarnaast ontwikkelde de Vectra zich ook tot een winnaar op race-circuits overal ter wereld. Alleen al dit jaar hebben Vectra coureurs tientallen over winningen en podium plaatsen behaald in Australische, Belgi sche, Franse, Italiaanse, Japan se, Spaanse, Zuidafrikaanse en Britse Super Touring Car kam pioenschappen. Sinds de lancering van de Peu geot 106 in het najaar van 1991 zijn er al meer dan 1 miljoen exemplaren gebouwd. Dagelijks verlaten zo'n vijftienhonderd 106en, in diverse uitvoeringen, het Peugeot produktiecentrum in de Franse stad Mulhouse. Vanaf heden wordt het succesvolle Peugeot 106 gamma uitgebreid met een automaat versie, de 106 Green Automaat, leverbaar met 3 of 5 deuren. De 106 Automaat is uitgerust met'de elektronisch gestuurde AJ3E automatische transmissie met drie overbren gingen, waarmee de mogelijkhe den van de TU5 JP/Z 1587 cm3 motor optimaal benut worden. Deze transmissie maakt de auto bijzonder geschikt voor zowel stads- als snelwegverkeer. VERBRUIK (1/100 KM) Bij 90 km/h 5,9; Bij 120 km/h 7,4; In stadsverkeer 9,4; Gemiddeld 7,6. De 106 Green is verkrijgbaar in diverse kleuren. Zo is hij stan daard leverbaar in Blanc Banqui- se (wit) en Blue d'Arabie (don kerblauw), terwijl tegen meerprijs verschillende vernismetaailak- ken of zwart mogelijk zijn. In de passagiersruimte treffen wij groene stoelbekleding, met een donkergrijze middenbaan en een fris blauw/groen motief aan en een groene moquette op de vloer. De prijzen (inclusief BTW en BPM) zijn als volgt vastge steld: 106 Green automaat 1.6: 3- deurs 31.035,- en de 5-deurs 32.035,- Bij Renault-dealer Automobiel bedrijf Centrum Goes B.V. beleeft binnenkort de nieuwe en zeer fraai vormgegeven Renault Laguna Break zijn première. Dat zal gebeuren op 21 september tijdens een nazomerfestival, dat voor de bezoekers ook heel wat verrassingen in petto heeft. Dat feest begint trouwens al op 7 en duurt tot en met 25 september. Het klapstuk is zeer zeker de Laguna Break. Dit is een ruime, multifunctionele en bovenal verrassend scherp geprijsde stationwagen op basis van de succesvolle Renault La guna. De auto is te leveren in maar liefst zeven verschillende versies met een keuze uit vier motoren: een 2,2 liter dieselmo tor van 61 kW/85 pk, een 1,8 liter benzine van 68,5 kW/95 pk, een 2.0 liter benzine van 85 kW/115 pk en aan de top een 2,0 liter zestienkleppen benzinemotor met een vermogen van 102 kW/140 pk. De Break is voorts te verkrijgen in een zevenper- soonsuitvoering met achterin een opklapbare bank voor twee kinderen van 4 tot 10 jaar. Die is uit veiligheidsoverwegingen ach- Vóór de oorlog was de Opel Olympia een van de meest suc cesvolle auto's in Duitsland, met een verkoop van bijna 170.000 stuks. Maar de opbouw na de oorlog was moeilijk. Toen de Olympia aan het eind van 1947 opnieuw tot leven werd verwekt, kwamen de moeilijke tijden sterk in de geproduceerde aantallen tot uiting. Produktiecijfers groei den van slechts 20 auto's in 1947 tot 5762 in het daaropvol gende jaar. Tussen 1947 en 1953 rolden ongeveer 160.000 naoorlogse Olympia's van de lopende band in de 'oerfabriek' van Opel te Rüsselsheim. Al snel na de oorlog werden de Europe se kopers veeleisender en de auto's groter. De Olympia tor, die sinds juni 1994 in de 106 XS is gemonteerd. Hij heeft de lichtmetalen cilinderkop van de 106 XSi motor (TU5 J2) en een gietijzeren blok met dunne wan den. De TU5 JP/Z motor ontwik kelt 65 kW (90 pk) bij 5600/min en heeft een maximum koppel van 135 Nm (14 mkg) bij 3000/min. Het multipoint injectie- systeem alsmede de ontsteking met dubbele statische bobine en vier uitgangen worden door een BOSCH MP 5.1 bedieningseen- heid gestuurd. De 106 Green Automaat 3- en 5- deurs wegen respectievelijk 867 en 887 kg, waardoor de verhou ding gewicht/vermogen uitkomt op respectievelijk 13,3 en 13,7 kg/kW. Dankzij deze verhouding, in combinatie met een koppel van meer dan 12 Nm over een breed toerengebied (tussen 2000 en 5000/min), wordt een optimale exploitatie van de auto matische transmissie bereikt. ning. De vijfdeurs Rover 416 Si is medio september bij alle dealers te zien. Uitgebreide informatie is reeds nu bij de Roverdealer ver krijgbaar. In de loop van volgend jaar wordt het leveringsprogram ma uitgebreid met andere motor- varianten, waaronder een geavanceerde direct-ingespoten dieselmotor. 3000 4000 Toerental (min 3000 4000 Toerental (min wielbasis- hoort de Rover 416 Si thuis in de top van de luxe-mid- denklasse. De Si-specificatie staat ondermeer garant voor een bestuurdersairbag, stuurbe krachtiging, elektrisch te bedie nen zijruiten, getint glas, note- houten afwerkingspanelen in het dashboard en centrale deurver grendeling met afstandsbedie- Opel lanceert binnenkort zijn nieuwe Vectra. Het gaat om de tweede generatie onder de naam Vectra. 'Maar het is een com pleet nieuwe auto', zo laat Opel nu al weten:' Behalve zijn naam heeft hij bijna niets gemeen met zijn voorganger. 'Net zoals de Olympia van 60 jaar geleden Heeft de nieuwe Vectra tal van interessante technische details, van een niveau waarvan zelfs de meest briljante ingenieurs uit de jaren 30 niet zouden durven dro men. abs bijvoorbeeld, waar mee elke nieuwe Vectra stan daard wordt uitgerust, zou zelfs totaal onbegrijpelijk zijn voor de ingenieurs die de Olympia had den ontworpen. Datzelfde geldt Voor Traction Control (TC) dat standaard is bij de Vectra 2.0-16 V van V6. Dit systeem voorkomt het doorslippen van de aange- dreven wielen, ten bate van de veiligheid. De Vectra '96 creëert nieuwe maatstaven - niet alleen i(i vergelijking met zijn eigen voorgangers, maar ook in zijn éigen segment. Naast vele ver beteringen op het gebied van rij- domfort en weggedrag, is er ook qp het gebied van actieve en passieve veiligheid een sprong vooruit gemaakt. Zo worden er voor het eerst in een op grote schaal geproduceerde auto 'hybride' airbags voor bestuurder én bijrijder toegepast. Dit houdt in dat er met een kleinere pyro- technische lading kan worden volstaan. De Vectra biedt ook hoogteverstelbare veiligheids gordels met pyrotechnische aan- spanners, die sneller en krachti ger werken dan mechanische systemen. In het geval van een zware frontale botsing worden de pedalen automatisch losge- köppeld, om te voorkomen dat cfeze in de voetruimte van de bestuurder kunnen binnendrin gen. Opel heeft patent aange vraagd voor dit ontwerp - net zoals decennia geleden voor de zelfdragende constructie in de Olympia. Bij de komst van de nieuwe Vectra, legt Opel de nadruk op de rijke traditie die het merk op gebied van automobiel- bouw heeft. Als slogan wordt daarbij gevoerd: 'Nieuwe Vectra: z 1 130 120 Rover Neder land heeft de prijs vastge steld van de nieuwe Rover 416Si, die in september offi- cieel op de Nederlandse markt wordt gepresenteerd. De uiterst com plete 416 Si, die in de vak pers reeds 'compacte Rover wordt genoemd, zal voor de con- currende prijs van 37.990 gul den worden geleverd. De Rover 416 Si is een stijlvolle vijfdeurs auto met een chique uitstraling en een 82 kW/111 pk sterke, fluisterstille zestienkleps krachtbron uit de K- serie. Deze soepele en ronduit snelle motor is door Rover in eigen huis ontwikkeld. Ook als het gaat om uitstraling en de opvallend grote binnenmaten - mede als gevolg van de lange normen die vanaf 1996 gaan gel den. De nieuwe mengselvor- ming-techniek resulteert in een brandstofbesparing van 3 pro cent. Afhankelijk van de individu ele rijstijlen het gebruik van de auto kan de besparing echter ook hoger zijn. Naast de verbe terde mengselbereiding is het stationair toerental van de 1,4 I motor verder verlaagd. Met name een auto, die vaak bij een stoplicht staat te wachten, profi teert hiervan. De 1,4 I MPI-motor bereikt een maximaal koppel van 116 Nm in een toerentalgebied van 2800 - 3200 t/min. Bij de tot PRESTATIES Maximum snelheid (km/h) 176; Acceleratie (sec.) van 0 tot 100 km/h 13,5. Per modeljaar 1996 worden de 1.4 I (44 kW/60 pk) en 1.6 I (55 kW/75 pk) benzinemotoren in de Volkswagen Polo, Golf, Golf Variant en Vento voorzien van een nieuw ontworpen mengsel- vorming-techniek. Dti resulteert in een vermindering van het brandstofverbruik, een grotere motorelasticiteit en betere rij- prestaties. Een belangrijk kenmerk van deze nieuwe techniek is de multi- point-injectie (MPI) en een nieuw ontwikkeld aanzuigsysteem met spiraalvormige, uit glasvezel ver sterkte inlaatspruitstukken. Bij een multi-point-injectie wordt de brandstof vlak vóór de inlaatklep van iedere cilinder ingespoten. Hierdoor wordt een betere mengselverdeling bij relatief lage inspruitdrukken verkregen. De single-point-injectie daarentegen voorziet vanuit één gemeen schappelijk punt alle cilinders met brandstof. Het inlaatspruitstuk heeft een spiraalvorm en is door middel van een twee-schalen techniek vervaardigd uit een glasvezel- versterkte kunststof. Het voor deel van cirkelvormige aanzuig- kanalen ten opzichte van de gebruikelijke inlaatspruitstukken is dat ze voor alle cilinders even lang zijn. Dit betekent een betere vullingsgraad en homogeen- mengsel over het totale toeren- talbereik. Ook nieuw is het elek tronische regelapparaat, dat onder andere verantwoordelijk is voor de inspuitregeling, tankont- luchting, zelfdiagnose en wegrij- blokkering. De onsteking is voor zien van een stroomverdeler. Een sensor signaleert wanneer in een cilinder pingelen begint op te treden. Vervolgens wordt het ontste- kingstijdstip overeenkomstig ge wijzigd. Er is sprake van een cilinderselectieve pingelregeling, die zich zeer snel aanpast aan de verschillende brandstofkwali- teiten. Hierdoor kunnen de nieu we MPI-motoren ook probleem loos worden aangedreven met loodvrije normale benzine. Deze motoren, voorzien van katalysator en lambdaregeling, voldoen nu al aan de uitlaatgas- Eind septem ber brengt Seat een sportief actiemodel op de markt op basis van de Cordoba 1.4i CLX: de Seat Cordoba "S". De Cordoba CLX is stan daard al voor zien van onder andere een toerenteller, regelbare dashboardver- lichting, van binnenuit ver stelbare buiten spiegels lichtgroen getinte ruiten. De Cordoba "S" heeft een 4- spaaks sportstuur. De berijder en eventuele bijrijder zitten com fortabel en met een goede zijde lingse steun in de sportstoelen die rechtstreeks afkomstig zijn van de GTi-versie. Zowel de voorstoelen, de achter bank als de deurpanelen zijn voor deze gelegenheid voorzien Suzuki brengt de populaire Alto in een nieuwe basis uitvoering, de Alto 1.0 GA. Hierdoor begint de prijslijst voor de Alto 1.0 nu al bij 16.495 gulden, dat is 1.500 gulden lager dan voor heen het geval was! Met deze prijskraker handhaaft de Suzuki Alto ongetwijfeld zijn positie als één van de voordeligste auto's in het gebruik, zoals de ANWB en de Consumentenbond vorig jaar hebben berekend. Standaard beschikt de GA-uit- voering over een rechterbuiten- spiegel, een neerklapbare ach terbank en een antenne met radiovoorbereiding. De Suzuki Alto GL blijft natuurlijk ook gewoon leverbaar. Deze kost 17.995 gulden en biedt naast de al genoemde accessoires voor 3^5 - 1,4 Itr. 44 kW MPI 1 ,3 Itr. 40 kW SPI -1,4 Itr. 44 kW SPI -1,6 Itr. 55 kW MPI -1,6 Itr. 55 kW SPI

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1995 | | pagina 23