Seat Cordoba S: een
Feestelijk onthaal
voor de Renault
Nieuwe Opel Vectra: een
volledig nieuwe auto
■kj
Nieuwe Rover 416 Si gaat
circa 38 mille kosten
Seat verlaagt prijzen
luxere uitvoeringen
Laguna Break
Peugeot 106 als automaat
Multi-point injectie voor
de Polo, Golf en Vento
sportief actiemodel
Nieuwe basisuitvoering
van Suzuki Alto: Spark
fll
I
Volkswagen nog zuiniger en betere prestaties
De Goese merkendealers e.o.:
I
Deze maand bij Autocentrum Goes
Woensdag 6 september 1995
23
1
Auto Adria, Autobedrijf Akkermans, Autobedrijf Centrum Goes, Auto Dagevos, Eurocar Goes, Autobedrijf van Fraassen, Autobedrijf de Groene, Auto Hendriks Goes, Autobedrijf de
Jager, Autobedrijf A.C. de Jonge, Autobedrijf van Oeveren, van Strien Car, Auto v.d. Vliet, PTA Goes, Autobedrijf H.J. Rijk, Garage Sjaak Sonke, Autobedrijf Sorber, Garage van Strien,
Autobedrijf Tramper, Garage Gebr. Vermeulen, Autobedrijf Jan Hop, Autobedrijf Zwartepoorte.
Motor
DE BEVELANDER
«j
F f 1
r
L
ik* J
600'
■v-
en
60
55
50
45
40
35
30
25
110
100
90
1000
2000
5000
6000
7000
60
55
50
45
40
35
30
140
130
120
110
1000
2000
5000
6000
7000
1
erfgenaam van een succesrijke
traditie'. De directie van Opel
over de nieuwe auto: 'Hedenten
dage zijn de omwentelingen in
de autowereld minder groot,
maar de ontwikkeling van nieu
we auto's voltrekt zich vergele
ken met vroeger in ijltempo.
Bij de foto: De nieuwe Vectra
naast de oude Olympia
De 106 Green Automaat heeft de
TU5 JP/Z 1587 cm3 benzinemo-
van een speciale bekleding met
een ingeborduurd "S"-logo. De
middenconsole, die normaliter in
de GLX versie te zien is, is nu de
Cordoba "S" geplaatst.
De Cordoba "S" is onder andere
verkrijgbaar in de kleuren Canta-
brianblauw metallic, Kiwiyellow,
Balticblauw en Vucagroen metal
lic, kleuren die het sportieve
karakter van deze auto nog
maals onderstrepen. De Cordo
ba 1.6i "S" is verkrijgbaar voor
een prijs van ƒ29.995,-, een
meerprijs van 700,- ten opzich
te van de Cordoba CLX.
De Cordoba 1.4i "S", is vanaf
eind september ook verkrijgbaar.
Deze versie heeft een prijs van
27.995,-.
z
o.
o
100
0
de GA tevens een wis/wasinstal-
latie op de achterruit en een hoe-
denplank. De geheel nieuwe
Suzuki Alto Spark doet daar nog
een schepje bovenop met een
aantal fraaie, nuttige en veilige
extra's. Zo heeft de Spark in
kleur gespoten bumpers, grille
en een dakspoiler waarin boven
dien een derde remlicht is
gemonteerd. De wielen zijn voor
zien van stijlvolle wieldoppen en
Dezer dagen heeft Seat haar prijzen verlaagd voor versies van de
Toledo, Cordoba en Ibiza. Het gaat met name om de luxere modellen
met meer vermogen. De Ibiza-serie start met het aktiemodel Ibiza 1.4
Conga met een ongewijzigd prijs van 22.995,- terwijl bij de Cordo
ba reeks de 1.4 CLX de prijslijst aanvoert met een prijs van 27.295,-
De meeruitvoeringen zijn nu heel overzichtelijk geprijsd. Het aktie
model "S" heeft, altijd een meerprijs van 700,- ten opzichte van de
CLX, ongeacht of het om de nieuwe Cordoba "S" of een Ibiza "S" met
1.4 of 1.6 motor gaat. De "GLX" uitvoering heeft een meerprijs van
2.000,- ten opzichte van de vergelijkbaar gemotoriseerde CLX, en
is leverbaar in de Ibiza en Cordoba met 1.6 of 1.8 motor. Dat de diver
se prijsstappen beduidend korter zijn geworden moge blijken uit de
prijs van een Ibiza GTi met de (115 pk) twee liter motor. Compleet
met o.a. boardcomputer, bestuurdersaipbag, electrisch bediende
ramen en licht metalen velgen, centrale vergrendeling met afstand
bediening en alarm komt deze sportieveling op 34.995,-. Ook de
prijsopbouw van de Toledo serie is geheel herzien. Zo staan de rijk
uitgeruste Toledo 1.8 GLX en de Toledo 1.9 Turbo Diesel GL nu bij
voorbeeld beide voor 36.995,- in de prijslijst.
de uitlaat heeft een sierstuk. De
Suzuki Alto 1.0 is in elk opzicht
en in iedere uitvoering een ple
zierige auto. Bovendien combi
neert hij een vlotte vormgeving
en in het oog springende kleuren
met veel comfort en ruimte voor
vijf volwassenen. Er is dan nog
voldoende plaats voor bagage:
maar liefst 210 liter, met de ach
terbank neer is dat zelfs 1.200
liter.
terste voren geplaatst. Automo
bielbedrijf Centrum Goes B.V.:
"De Laguna Break is doordacht
en daarmee de geschikte auto
voor zowel recreatieve doelein
den als voor zakelijk gebruik. De
hoog doorgetrokken zijruiten en
de in twee delen te openen ach
terdeur leveren een veelvoud
aan gebruiksmogelijkheden op.
Comfort, geluidsisolatie en vei
ligheid staan op een hoog
niveau, zoals we dat al jaren van
Renault gewoon zijn.
En dat voor een wel heel interes
sante prijs, want wij leveren de
Laguna Break al vanaf 39.675
gulden!" Elke bezoeker van het
van 7 tot en met 25 september
durende festijn ontvangt bij Cen
trum Goes B.V. een voucher die
tot twintig gulden korting geeft op
een bezoek aan het avonturen-
park De Efteling. Verder ont
vangt iedereen een kraskaart,
waarmee één van de 500 week-
endarrangementen, inclusief een
overnachting, in de Efteling is te
winnen.
Als klap op de vuurpijl is er bij
aankoop van een auto kans op
één van de zestien droomcrui-
ses, die Renault cadeau doet.
nu toe geproduceerde Golf 1.4
werd bij 2800 t/min een koppel
bereikt van 107 Nm. Voor de 1,6
I MPI-motor geldt een waarde
van 135 Nm bij 2800 - 3400
t/min. De vooruitgang is in het
bijzonder te merken aan de elas-
ticiteitswaarden.
De vorige 1,4 I motor accelereer
de in de vijfde versnelling van 60
naar 100 km/h in 22 seconden.
Met de nieuwe motor bedraagt
dit slechts 18 seconden. De
oude 1,61 motor had 19,5 secon
den nodig, terwijl de nieuwe 1,6
MPI-motor in 16,5 seconden van
60 naar 100 km/h accelereert.
80
o
Neem de geheel nieuwe Vectra,
die dit najaar gepresenteerd
wordt. Met zijn vooruitstrevende
veiligheidstechniek, uiterst eco
nomische motoren en ultramo
derne onderstel toont Opel
opnieuw aan dat een auto uit de
middenklasse allesbehalve mid
delmatig hoeft te zijn'.
Rekord kwam uit in 1953, vanaf
1960 volstond men simpelweg
met de aanduiding 'Rekord'.
Samen met de Kadett en de
Kapitan was het één van de pij
lers van het Opel-gamma in de
jaren zestig. Omdat het gat tus
sen de Kadett en de Rekord
almaar groter werd, begon Opel
te denken over een geheel nieuw
model voor de middenklasse.
Deze auto moest compact en
wendbaar zijn, maar tevens vol
doende ruimte bieden voor de
hele familie. De tijd was rijp voor
de Opel Ascona. De 4,12 meter
lange Ascona A kwam in 1970
op de markt en werd al snel door
experts beschreven als een
trendsetter in zijn klasse. Behal
ve dat was de Ascona ook een
verkoopkraker: vanaf mei 1970
was Opel zelfs een tijd marktlei
der in Duitsland met een aandeel
van 20,4 procent. Minder suc
cesvol was een tweede concept,
gebaseerd op de Ascona. De
Ascona Voyage was een luxu
eus uitgevoerde stationwagon,
een uitvoering die we vandaag
de dag goed zouden weten te
waarderen. De Voyage bleek zijn
tijd echter te ver vooruit; hij haal
de slechts geringe verkoop-aan-
tallen. Na drie generaties Asco
na en een produktie van bijna 4
miljoen automobielen, begon er
voor Opel in 1988 met de Vectra
een nieuw hoofdstuk in de mid
denklasse. Van 1990 tot en met
1992 was de Vectra-reeks Euro
pees nummer 1 in zijn segment.
Daarmee werd hij Opeis succes
volste middenklasser ooit. Uit
eindelijk zouden er 2,5 miljoen
stuks van worden verkocht,
waarvan ruim 100.000 in Neder
land. Daarnaast ontwikkelde de
Vectra zich ook tot een winnaar
op race-circuits overal ter
wereld. Alleen al dit jaar hebben
Vectra coureurs tientallen over
winningen en podium plaatsen
behaald in Australische, Belgi
sche, Franse, Italiaanse, Japan
se, Spaanse, Zuidafrikaanse en
Britse Super Touring Car kam
pioenschappen.
Sinds de lancering van de Peu
geot 106 in het najaar van 1991
zijn er al meer dan 1 miljoen
exemplaren gebouwd. Dagelijks
verlaten zo'n vijftienhonderd
106en, in diverse uitvoeringen,
het Peugeot produktiecentrum in
de Franse stad Mulhouse. Vanaf
heden wordt het succesvolle
Peugeot 106 gamma uitgebreid
met een automaat versie, de 106
Green Automaat, leverbaar met
3 of 5 deuren. De 106 Automaat
is uitgerust met'de elektronisch
gestuurde AJ3E automatische
transmissie met drie overbren
gingen, waarmee de mogelijkhe
den van de TU5 JP/Z 1587 cm3
motor optimaal benut worden.
Deze transmissie maakt de auto
bijzonder geschikt voor zowel
stads- als snelwegverkeer.
VERBRUIK (1/100 KM)
Bij 90 km/h 5,9; Bij 120 km/h 7,4;
In stadsverkeer 9,4; Gemiddeld
7,6.
De 106 Green is verkrijgbaar in
diverse kleuren. Zo is hij stan
daard leverbaar in Blanc Banqui-
se (wit) en Blue d'Arabie (don
kerblauw), terwijl tegen meerprijs
verschillende vernismetaailak-
ken of zwart mogelijk zijn. In de
passagiersruimte treffen wij
groene stoelbekleding, met een
donkergrijze middenbaan en een
fris blauw/groen motief aan en
een groene moquette op de
vloer. De prijzen (inclusief BTW
en BPM) zijn als volgt vastge
steld:
106 Green automaat 1.6: 3-
deurs 31.035,- en de 5-deurs
32.035,-
Bij Renault-dealer Automobiel
bedrijf Centrum Goes B.V.
beleeft binnenkort de nieuwe en
zeer fraai vormgegeven Renault
Laguna Break zijn première. Dat
zal gebeuren op 21 september
tijdens een nazomerfestival, dat
voor de bezoekers ook heel wat
verrassingen in petto heeft. Dat
feest begint trouwens al op 7 en
duurt tot en met 25 september.
Het klapstuk is zeer zeker de
Laguna Break.
Dit is een ruime, multifunctionele
en bovenal verrassend scherp
geprijsde stationwagen op basis
van de succesvolle Renault La
guna. De auto is te leveren in
maar liefst zeven verschillende
versies met een keuze uit vier
motoren: een 2,2 liter dieselmo
tor van 61 kW/85 pk, een 1,8 liter
benzine van 68,5 kW/95 pk, een
2.0 liter benzine van 85 kW/115
pk en aan de top een 2,0 liter
zestienkleppen benzinemotor
met een vermogen van 102
kW/140 pk. De Break is voorts te
verkrijgen in een zevenper-
soonsuitvoering met achterin
een opklapbare bank voor twee
kinderen van 4 tot 10 jaar. Die is
uit veiligheidsoverwegingen ach-
Vóór de oorlog was de Opel
Olympia een van de meest suc
cesvolle auto's in Duitsland, met
een verkoop van bijna 170.000
stuks. Maar de opbouw na de
oorlog was moeilijk. Toen de
Olympia aan het eind van 1947
opnieuw tot leven werd verwekt,
kwamen de moeilijke tijden sterk
in de geproduceerde aantallen
tot uiting. Produktiecijfers groei
den van slechts 20 auto's in
1947 tot 5762 in het daaropvol
gende jaar. Tussen 1947 en
1953 rolden ongeveer 160.000
naoorlogse Olympia's van de
lopende band in de 'oerfabriek'
van Opel te Rüsselsheim. Al snel
na de oorlog werden de Europe
se kopers veeleisender en de
auto's groter. De Olympia
tor, die sinds juni 1994 in de 106
XS is gemonteerd. Hij heeft de
lichtmetalen cilinderkop van de
106 XSi motor (TU5 J2) en een
gietijzeren blok met dunne wan
den. De TU5 JP/Z motor ontwik
kelt 65 kW (90 pk) bij 5600/min
en heeft een maximum koppel
van 135 Nm (14 mkg) bij
3000/min. Het multipoint injectie-
systeem alsmede de ontsteking
met dubbele statische bobine en
vier uitgangen worden door een
BOSCH MP 5.1 bedieningseen-
heid gestuurd.
De 106 Green Automaat 3- en 5-
deurs wegen respectievelijk 867
en 887 kg, waardoor de verhou
ding gewicht/vermogen uitkomt
op respectievelijk 13,3 en 13,7
kg/kW. Dankzij deze verhouding,
in combinatie met een koppel
van meer dan 12 Nm over een
breed toerengebied (tussen
2000 en 5000/min), wordt een
optimale exploitatie van de auto
matische transmissie bereikt.
ning. De vijfdeurs Rover 416 Si is
medio september bij alle dealers
te zien. Uitgebreide informatie is
reeds nu bij de Roverdealer ver
krijgbaar. In de loop van volgend
jaar wordt het leveringsprogram
ma uitgebreid met andere motor-
varianten, waaronder een
geavanceerde direct-ingespoten
dieselmotor.
3000 4000
Toerental (min
3000 4000
Toerental (min
wielbasis- hoort de Rover 416 Si
thuis in de top van de luxe-mid-
denklasse. De Si-specificatie
staat ondermeer garant voor een
bestuurdersairbag, stuurbe
krachtiging, elektrisch te bedie
nen zijruiten, getint glas, note-
houten afwerkingspanelen in het
dashboard en centrale deurver
grendeling met afstandsbedie-
Opel lanceert binnenkort zijn
nieuwe Vectra. Het gaat om de
tweede generatie onder de naam
Vectra. 'Maar het is een com
pleet nieuwe auto', zo laat Opel
nu al weten:' Behalve zijn naam
heeft hij bijna niets gemeen met
zijn voorganger. 'Net zoals de
Olympia van 60 jaar geleden
Heeft de nieuwe Vectra tal van
interessante technische details,
van een niveau waarvan zelfs de
meest briljante ingenieurs uit de
jaren 30 niet zouden durven dro
men. abs bijvoorbeeld, waar
mee elke nieuwe Vectra stan
daard wordt uitgerust, zou zelfs
totaal onbegrijpelijk zijn voor de
ingenieurs die de Olympia had
den ontworpen. Datzelfde geldt
Voor Traction Control (TC) dat
standaard is bij de Vectra 2.0-16
V van V6. Dit systeem voorkomt
het doorslippen van de aange-
dreven wielen, ten bate van de
veiligheid. De Vectra '96 creëert
nieuwe maatstaven - niet alleen
i(i vergelijking met zijn eigen
voorgangers, maar ook in zijn
éigen segment. Naast vele ver
beteringen op het gebied van rij-
domfort en weggedrag, is er ook
qp het gebied van actieve en
passieve veiligheid een sprong
vooruit gemaakt. Zo worden er
voor het eerst in een op grote
schaal geproduceerde auto
'hybride' airbags voor bestuurder
én bijrijder toegepast. Dit houdt
in dat er met een kleinere pyro-
technische lading kan worden
volstaan. De Vectra biedt ook
hoogteverstelbare veiligheids
gordels met pyrotechnische aan-
spanners, die sneller en krachti
ger werken dan mechanische
systemen. In het geval van een
zware frontale botsing worden
de pedalen automatisch losge-
köppeld, om te voorkomen dat
cfeze in de voetruimte van de
bestuurder kunnen binnendrin
gen. Opel heeft patent aange
vraagd voor dit ontwerp - net
zoals decennia geleden voor de
zelfdragende constructie in de
Olympia. Bij de komst van de
nieuwe Vectra, legt Opel de
nadruk op de rijke traditie die het
merk op gebied van automobiel-
bouw heeft. Als slogan wordt
daarbij gevoerd: 'Nieuwe Vectra:
z
1 130
120
Rover Neder
land heeft de
prijs vastge
steld van de
nieuwe Rover
416Si, die in
september offi-
cieel op de
Nederlandse
markt wordt
gepresenteerd.
De uiterst com
plete 416 Si,
die in de vak
pers reeds
'compacte
Rover
wordt
genoemd, zal
voor de con-
currende prijs
van 37.990 gul
den worden
geleverd. De
Rover 416 Si is
een stijlvolle vijfdeurs auto met
een chique uitstraling en een 82
kW/111 pk sterke, fluisterstille
zestienkleps krachtbron uit de K-
serie. Deze soepele en ronduit
snelle motor is door Rover in
eigen huis ontwikkeld. Ook als
het gaat om uitstraling en de
opvallend grote binnenmaten -
mede als gevolg van de lange
normen die vanaf 1996 gaan gel
den. De nieuwe mengselvor-
ming-techniek resulteert in een
brandstofbesparing van 3 pro
cent. Afhankelijk van de individu
ele rijstijlen het gebruik van de
auto kan de besparing echter
ook hoger zijn. Naast de verbe
terde mengselbereiding is het
stationair toerental van de 1,4 I
motor verder verlaagd. Met
name een auto, die vaak bij een
stoplicht staat te wachten, profi
teert hiervan. De 1,4 I MPI-motor
bereikt een maximaal koppel van
116 Nm in een toerentalgebied
van 2800 - 3200 t/min. Bij de tot
PRESTATIES
Maximum snelheid (km/h) 176;
Acceleratie (sec.) van 0 tot 100
km/h 13,5.
Per modeljaar 1996 worden de
1.4 I (44 kW/60 pk) en 1.6 I (55
kW/75 pk) benzinemotoren in de
Volkswagen Polo, Golf, Golf
Variant en Vento voorzien van
een nieuw ontworpen mengsel-
vorming-techniek. Dti resulteert
in een vermindering van het
brandstofverbruik, een grotere
motorelasticiteit en betere rij-
prestaties.
Een belangrijk kenmerk van
deze nieuwe techniek is de multi-
point-injectie (MPI) en een nieuw
ontwikkeld aanzuigsysteem met
spiraalvormige, uit glasvezel ver
sterkte inlaatspruitstukken. Bij
een multi-point-injectie wordt de
brandstof vlak vóór de inlaatklep
van iedere cilinder ingespoten.
Hierdoor wordt een betere
mengselverdeling bij relatief lage
inspruitdrukken verkregen. De
single-point-injectie daarentegen
voorziet vanuit één gemeen
schappelijk punt alle cilinders
met brandstof.
Het inlaatspruitstuk heeft een
spiraalvorm en is door middel
van een twee-schalen techniek
vervaardigd uit een glasvezel-
versterkte kunststof. Het voor
deel van cirkelvormige aanzuig-
kanalen ten opzichte van de
gebruikelijke inlaatspruitstukken
is dat ze voor alle cilinders even
lang zijn. Dit betekent een betere
vullingsgraad en homogeen-
mengsel over het totale toeren-
talbereik. Ook nieuw is het elek
tronische regelapparaat, dat
onder andere verantwoordelijk is
voor de inspuitregeling, tankont-
luchting, zelfdiagnose en wegrij-
blokkering. De onsteking is voor
zien van een stroomverdeler.
Een sensor signaleert wanneer
in een cilinder pingelen begint op
te treden.
Vervolgens wordt het ontste-
kingstijdstip overeenkomstig ge
wijzigd. Er is sprake van een
cilinderselectieve pingelregeling,
die zich zeer snel aanpast aan
de verschillende brandstofkwali-
teiten. Hierdoor kunnen de nieu
we MPI-motoren ook probleem
loos worden aangedreven met
loodvrije normale benzine.
Deze motoren, voorzien van
katalysator en lambdaregeling,
voldoen nu al aan de uitlaatgas-
Eind septem
ber brengt Seat
een sportief
actiemodel op
de markt op
basis van de
Cordoba 1.4i
CLX: de Seat
Cordoba "S".
De Cordoba
CLX is stan
daard al voor
zien van onder
andere een
toerenteller,
regelbare
dashboardver-
lichting, van
binnenuit ver
stelbare buiten
spiegels
lichtgroen
getinte ruiten.
De Cordoba "S" heeft een 4-
spaaks sportstuur. De berijder
en eventuele bijrijder zitten com
fortabel en met een goede zijde
lingse steun in de sportstoelen
die rechtstreeks afkomstig zijn
van de GTi-versie.
Zowel de voorstoelen, de achter
bank als de deurpanelen zijn
voor deze gelegenheid voorzien
Suzuki brengt
de populaire
Alto in een
nieuwe basis
uitvoering, de
Alto 1.0 GA.
Hierdoor begint
de prijslijst voor
de Alto 1.0 nu
al bij 16.495
gulden, dat is
1.500 gulden
lager dan voor
heen het geval
was! Met deze
prijskraker
handhaaft de
Suzuki Alto
ongetwijfeld
zijn positie als
één van de
voordeligste
auto's in het gebruik, zoals de
ANWB en de Consumentenbond
vorig jaar hebben berekend.
Standaard beschikt de GA-uit-
voering over een rechterbuiten-
spiegel, een neerklapbare ach
terbank en een antenne met
radiovoorbereiding. De Suzuki
Alto GL blijft natuurlijk ook
gewoon leverbaar. Deze kost
17.995 gulden en biedt naast de
al genoemde accessoires voor
3^5
- 1,4 Itr. 44 kW MPI
1 ,3 Itr. 40 kW SPI
-1,4 Itr. 44 kW SPI
-1,6 Itr. 55 kW MPI
-1,6 Itr. 55 kW SPI