Shuttle: MPV van Honda I 4 "Goldenes Lenkrad Toyota Direct Service vanaf 1 januari a.s. voor Opel Omega Drie promotionele Peugeots onder de naam Crystal Toyota Carina E Diesel wordt in Engeland gebouwd Europese Mitsubishi in Februari a.s. op de Rai medio 1995 in Europa Twee awards voor Toyota Renault Laguna met 12 kleppen dieselmotor Renault intro duceert begin 1995 de Lagu na Diesel op de Nederlandse markt. De auto is voorzien van de geheel nieu- we G8T-motor met twaalf kleppen. Hier mee is Renault de eerste alge mene construc teur die in de middenklasse een multiklep- pendieselmotor aanbiedt. De Laguna Diesel is leverbaar in twee uitrustingsniveaus. De nieuwe dieselmotor heeft een cilinderinhoud van 2.188 cm3 en heeft behalve de drie kleppen per cilinder nog een aantal opmerkelijke details. Door de gewijzigde plaatsing van de gloeistift, duurt het voorgloeien niet langer dan twee tot vier seconden. Het motorblok bestaat uit twee delen: een motorblok met geïntegreerde cilinderbussen en een carterpan. De motor is uitermate stijf door de verstevigingsribben en de zespunts bevestigingen rond elke cilinder. Het maximumvermogen bedraagt 61,3 kW (85 pk) bij 4.500 tr/min. De twee inlaatklep- pen staan tegenover de uitlaat klep, wat een betere vulling mogelijk maakt van de cilinders, vooral bij hoge toerentallen. Het hoogste koppel van 142 Nm is beschikbaar bij 2.250 tr/min. De souplesse van de motor blijkt uit het feit dat 95% van het koppel beschikbaar is tussen de 1.500 en 4.000 tr/min. Het lage trillings- en geluidsni veau van de Laguna Diesel is mede te danken aan de pendel- ophanging van de motor. De gro tere stijfheid van de motor, de verminderde speling tussen de zuigers en de cilinders en de KT Wwiiü MX-serie wordt gebouwd in Nederland Om aan toenemende vraag te voldoen op maat Accessoires levert uw merken-dealer DIRECT Superieur algemeen concept f Woensdag 21 december 1994 41 DE BEVELANDER i Investering: 3,4 miljard Nederlandse Mitsubishi w •A ‘-i r Als de werkzaamheden zijn vol tooid, ontvangt de klant een gespecificeerde factuur die over eenkomt met de prijsopgave. Op de foto: De Toyota Celica Cabriolet te vol heeft USA eigen zijn TOYOTA SERVICE De Toyota Celica Cabriolet, die op de Birmingham Motor Show zijn première beleefde, werd win naar in de cabriolet-klasse, ter wijl de FunCruiser het hoogst scoorde in zijn klasse. De awards werden uitgereikt door twee Medal Awards in de wacht gesleept. Een internatio nale, 34 leden tellende vakjury onderscheidde de Celica en FunCruiser met de1994IBCAM Steel Design De blin de British Auto Awards. Toyota's ken naar mening van de juryleden uit door hun goede resultaten in alle beoordeelde criteria: design, comfort, ergono mie, veiligheid en kwaliteit. Deze bedragen zijn exclusief de verwijderingsbijdrage die in 1995 wordt ingevoerd. Mitsubishi koos voor Nether lands Car BV (NedCar) in Bom, in Zuid-Limburg. Op het moment dat de Japanse organisatie bezig was een geschikte lokatie in Europa te vinden, deed zich een unieke kans voor. De Nederland se onderneming was namelijk zelf op zoek om een geschikte, industriële partner te vinden waarmee plannen voor uitbrei ding, modernisering en verbete ring van de efficiency konden worden gerealiseerd. Inderdaad, een unieke kans: de geografi- onder meer balansassen en een elektronisch geregelde hydrauli sche motorophanging <is het geluidsniveau uiterst laag. Aan de motor is een geavanceerde, elektronisch geregelde 4-traps automaat gekoppeld die voortdu rend het optimale schakelmo- ment aan de omstandigheden aanpast. Doordat de motor vóórin ligt, in tegenstelling tot de meeste andere MPV's, zijn motorgelui den minder hoorbaar in het inte rieur en bleef de totale hoogte van de auto beperkt (1645 mm) waardoor het zwaartepunt van de Shuttle laag ligt. De binnen- hoogte meet echter altijd nog een respektabele 1200 mm door de lage bodemplaat, die weer bij draagt aan een gemakkelijke instap. Ten behoeve van het reiskomfort is er veel opberg ruimte in het interieur. Alle ver sies zijn voorzien van speciaal groen warmtewerend glas dat op effektieve wijze zonne-instraling en ultraviolet licht absorbeert. Zaken als stuurbekrachtiging en centrale deurvergrendeling zijn standaard. Afhankelijk van de uitvoering is de Shuttle uitge voerd met één of twee airbags. De nieuwe Shuttle beschikt over remschijven rondom, waarbij de voorste zijn geventileerd. Bela- dingsafhankelijke remkrachtver- deling en ABS dragen bij aan een betere koersvastheid tijdens het remmen. De wielophanging controleren en/of vervangen van accu's, banden, bougies, oliefil- ters, motorolie, remmen, schok dempers en uitlaten. Het gaat hier altijd om de montage van originele Toyota-onderdelen en werkzaamheden die door Toyo- ta-specialisten uitgevoerd wor den met behulp van origineel Toyota-gereedschap. Omdat er uiteraard met concurrerende tarieven wordt gewerkt kan de automobilist die gebruik maakt van Toyota Direct Service als vanouds op de betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten blij ven rekenen waar Toyota zo om bekend staat. TDS-reparaties duren maximaal drie kwartier. Werkzaamheden waarvan bij voorbaat vaststaat dat ze meer tijd in beslag nemen, worden onder de gebruikelijke condities door de werkplaats van de Toyo- ta-dealer uitgevoerd. Voor elke TDS-activiteit geldt een standaard tarief. Dit wordt de klant meegedeeld voordat zijn of haar Toyota de werkplaats ingaat. Mitsubishi's toekomstige, Euro pese model - die nu nog de codenaam 'MX' draagt - zal in eerste instantie leverbaar zijn als vijfdeurs hatchback. In elk opzicht is rekening gehouden met de wensen van Europese automobilisten. Het ontwerp is het resultaat van een zeer nau we samenwerking tussen Mit subishi's designcentra in Japan en Duitsland, waarbij veel gebruik is gemaakt van onder zoeksgegevens van de Europe se Mitsubishi-organisatie. Het concept van de 'MX' kreeg z'n definitieve vorm in de Mitsubishi- studio's in Duitsland. Alle Mitsubishi-produkten onder is rondom van het type double wishbone. Achter is een zeer kompakt gebouwde variant toe gepast die extra ruimte over laat voor inzittenden en bagage. Samen met de lange wielbasis, de grote spoorbreedte vóór en achter en het gebruik van Honda Progressive Valve dempers zor gen de verfijnde wielophanging en aandrijving van de Shuttle voor een buitengewoon dyna misch en veilig weggedrag. Het is vooral ook op dit punt dat de nieuwe Shuttle zich onderscheidt van andere MPV's door een zeer hoog gehalte aan rijplezier te bieden. Mede door de verras send kleine draaicirkel is de Shuttle uitstekend handelbaar. De uitrusting van de Shuttle is erop gericht de inzittenden uiterst komfortabel en veilig te laten reizen. De konstruktie is zo ontworpen dat deze bij een aan rijding minstens even goed beschermt als bij een gewone sedan. Speciaal daarvoor zijn bij de achterklep extra versterkin gen aangebracht. In de Honda Shuttle wordt, voor alsnog alleen in Japan, een spe ciaal hybride navigatiesysteem leverbaar. Dit maakt gebruik van digitale wegenkaarten op CD- ROM en bepaalt de positie van de auto via satellieten. Het sys teem informeert de bestuurder over de beste route door middel van projektie op de voorruit, een zogeheten 'head-up display'. geïntegreerde grondplaat van de motor dragen bij tot de geruislo ze werking van de motor. Het nieuwe dynamische spansys teem voor de distributieriem onderdrukt de bewegingen van de riem, zodat een belangrijke bron van bijgeluiden wordt weg genomen. Alle mechanische elementen van het onderstel, de ophanging en het remsysteem zijn identiek aan die van de benzineversies. De stijfheid van de voorvering is wel aangepast aan het gewicht van de dieselmotor. De vijfver- snellingsbak is gelijk aan die van de 2-liter benzineversies, met aangepaste overbrengingsver- houdingen. De Renault Laguna RN 2.2D is standaard voorzien van onder andere stuurbekrachtiging, zon werend glas, een wis/wasser op de achterruit en centrale portier- vergrendeling met afstands bediening. Bij de RT-uitvoering is de basisuitrusting aangevuld met onder meer een toerenteller, elektrisch bedienbare en ver warmde buitenspiegels en elek trisch bedienbare zijruiten vóór. Uiterlijk is de Laguna RT herken baar aan andere wieldoppen en de in carrosseriekleur gespoten bumpers. Het pakket veiligheidsvoorzie- Hirano, Managing Director van Toyota Motor Manufacturing (UK) Ltd. Toyota produceert de Carina E in Burnaston sinds december 1992 en is de op drie na grootste automobiel-expor- teur van Groot-Brittannië. De geplande produktie voor dit jaar bedraagt 90.000 Toyota's. eerder dan gepland hier in Bur naston in produktie genomen. Deze strategie is geheel in lijn met ons doel steeds meer tevre den klanten te krijgen én deze te behouden. Het onderstreept bovendien het vertrouwen dat Toyota Japan in ons heeft". De Toyota Carina E wordt in Engeland geproduceerd door Toyota Motor Manufacturing (UK) Limited in Burnaston, Der by. Deze onderneming stelde zich bij de oprichting in 1989 ten doel aan de vraag van consu menten te voldoen door kwalita tief zeer hoogwaardige automo bielen te produceren, die tegen een aantrekkelijke prijs te verko pen en bij de produktie gebruik te maken van een grote hoeveel heid in Europa gefabriceerde onderdelen. De Carina E is daar door een echt Europese auto, die ook voor de Europese werk gelegenheid een belangrijke rol speelt. de IBCAM, het Britse instituut voor voertuigtechnologie. De Birmingham Motor Show vormde niet alleen het decor van de uitreiking van de awards, maar ook van de overhandiging van de 100.000e in Engeland gebouwde Toyota Carina E aan de Duitse Toyota-dealer Auto- hauw Chemnitz. Deze werd op de Britse autotentoonstelling overhandigd door Yukihisha ning, elektrisch bedienbare voor portierruiten en vernismetaallak. De 405 Crystal heeft als basis de 405 GLX (1.6 benzine of 1.9 die sel) of GRX (1.6, 1.8 benzine- of 1.9 dieselmotor), die met o.a. centrale vergrendeling, stuurbe krachtiging, getint glas, ver- warmbare buitenspiegels, veloursbekleding, hoofdsteunen vóór en achter, licht metalen vel gen (GRX) en elektrisch bedien bare voorportierruiten (GRX) al zeer luxe zijn uitgerust. De 405 Crystal is standaard met vernis metaallak uitgevoerd. De accessoirepakketten waar specifieke Crystal striping deel van uitmaakt, zijn voor de consu ment een bijzonder aantrekkelij ke aanbieding. Zo bedraagt het klantenvoordeel op de 106 1.600,- terwijl de korting op de 306 kan oplopen tot 1.870,-. Op de zeer complete 405 versies betaalt de klant voor de vernis metaallak 200,- in plaats van de gebruikelijke 955,-. scheiden zich door een hoog niveau van prestatie, veiligheid, kwaliteit, betrouwbaarheid en duurzaamheid. Ze worden ont worpen om te voldoen aan de zeer hoge eisen die autmobilis- ten thans aan hun auto's stellen. Daarbij is een eigen, unieke uit straling van groot belang. Hoewel de 'MX' in het meest populaire marktsegment zal wor den geïntroduceerd, is aan alle bovenstaande waarden ruim schoots voldaan. De 'MX'-serie wordt in Nederland vervaardigd en krijgt een plaats tussen de huidige Lancer en Galant. Terwijl het merendeel van de Japanse autoproducenten hun Europese produktiecentra in het Verenigd Koninkrijk hebben gevestigd, heeft Mitsubishi zeer bewust gekozen voor een ande re aanpak. Mitsubishi streeft er al jaren naar, de auto's zo dicht mogelijk bij de afzetmarkt te pro duceren, bij voorkeur in samen werking met een geschikte part ner. Daarbij hecht Mitsubishi gro te waarde aan de samenwerking met de plaatselijke bevolking. De zeer enthousiaste reactie vanuit Nederland was van doorslagge vend belang bij de uiteindelijke beslissing om de Europese acti viteiten hier te concentreren. stationwagon versie kenmer ken zich door een zuinige motor, een ruim interieur, een meer dan gemiddeld uitrus tingsniveau en vooruitstreven de veiligheidstechniek. De uit gebreide standaard-uitrusting bevat onder meer een elektro nische startblokkering en op afstand bedienbare portierver- grendeling. Alle Omega's zijn bovendien voorzien van twee full-size airbags alsmede ABS. Ook in Nederland heeft de Omega zich in korte tijd ontwikkeld tot een veelge vraagd model. Tot op heden, 200 dagen na de introduktie, zijn in ons land 4.700 Omega's verkocht, waarvan 30% Sta tionwagons. Eén op de vier Omega's wordt besteld met een viertraps automatische versnellingsbak. Groen blijkt de lievelingskleur: bij de sedan kiest 24,5% en bij de Stationwagon 33,0% voor deze tint, in beide gevallen gevolgd door zilvergrijs. Bij de Toyota-dealers krijgt het begrip 'klaar terwijl u wacht' van af 1 januari 1995 een nieuwe betekenis. Op die datum wordt Toyota Direct Service geïntrodu ceerd. Een nieuw service sys teem waardoor Toyota-rijders zonder afspraak bij hun dealer terecht kunnen voor beperkte onderhoudswerkzaamheden en kleine reparaties aan hun auto, of voor de snelle montage van nieuwe onderdelen. Voor olie verversen, banden monteren, schokdempers en remmen tes ten of andere beperkte onder houdswerkzaamheden staat voortaan altijd een Toyota Direct Service-monteur paraat. Dankzij Toyota Direct Service kunnen Toyota-rijders nog meer op hun auto en op de organisatie erach ter rekenen. Dienstverlening a la minute. Dat is wat Toyota Direct Service (TDS) voor Toyota-rijders gaat betekenen. Dit service-systeem is ontwikkeld door Toyota-impor- teur Louwman Parqui, met het doel Toyota-rijders nog beter van dienst te zijn met snel werk en montage van hoogwaardige ori ginele onderdelen. Bij Toyota Direct Service kunnen klanten terecht voor het laten De Opel Omega heeft de pre stigieuze Duitse onderschei ding "Goldenes Lenkrad" in de wacht gesleept als het beste nieuwe model in zijn markt segment. Bij deze jaarlijks terugkerende verkiezing, die wordt medegeorganiseerd door Bild am Sonntag, liet de Omega 2.0i 16V alle concur renten uit binnen- en buiten land achter zich. Dit succes volle Opelmodel werd gewaar deerd met voortreffelijke kwa lificaties op de volgende terrei nen: ontwerp van het interieur, ruimte, wegligging en bedie ningsgemak. Sinds de start van de produk tie in januari 1994 zijn er inmiddels al ruim 100.000 Omega's van de lopende band gerold. Dit nu gelauwerde Opelmodel wordt sinds okto ber in drie ploegendiensten gedurende dag en nacht geproduceerd teneinde te kunnen voldoen aan de grote vraag. Zowel de sedan als de Dezer dagen bracht Peugeot in ons land drie promotionele modellen uit onder de naam Crystal. Het gaat om aantrekke lijke uitvoeringen van de Peuge ots 106, de 306 en de 405. De 106 Crystal is verkrijgbaar met een 1.1 benzine- of 1.5 die selmotor, en is afgeleid van de 106 XR in 3- of 5-deurs versie. Hij biedt naast de standaard uit rusting tevens kuipstoelen, ook achter hoofdsteunen, specifieke stoelbekleding, centrale vergren deling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare voorpor tierruiten, bumperschilden in de carrosseriekleur en brede stoot- lijsten. De 306 Crystal is gebaseerd op de 306 XR 1.4 of de XRd 1.9 met 3 of 5 deuren, die standaard reeds voorzien zijn van o.a. getint glas en stuurbekrachti ging. Daarnaast heeft de 306 Crystal nog de volgende extra's: mistlampen vóór, centrale ver grendeling met afstandsbedie- sche ligging van de fabriek in Europa bleek uiterst waardevol, net als het feit dat de medewer kers reeds jaren ervaring hadden opgedaan met het bouwen van auto's in het door Mitsubishi geplande, nieuwe marktseg ment. Het aandelenpakket van NedCar is sinds 1991 gelijk verdeeld onder drie partners: Mitsubishi, Volvo Car Corporation en de Nederlandse Staat. Alle investe ringen die sinds die tijd in de onderneming zijn gedaan, heb ben er thans toe geleid dat Ned Car tot de meest geavanceerde auto-produktiecentra ter wereld behoort. De oorspronkelijke fabriek werd drastisch gemoder niseerd, terwijl aanvullende trai ning alle medewerkers optimaal heeft voorbereid op deze hoog waardige, Europese 'joint ventu re'. De vernieuwing van NedCar ligt geheel op schema. Dat geldt voor de tijdsplanning, maar ook voor de uitgaven. De verbeterin gen aan en modificaties van de persen, de assemblagelijn, de lakstraat en de eindmontage zijn inmiddels nagenoeg afgerond. De zogenaamde voorserie-pro- duktie zal komende maand gaan aanlopen. Het eindresultaat van alle investeringen - ten bedrage van in totaal zo'n 3,4 miljard gul den, waarvan de drie partners tot op heden de helft hebben ingé bracht - is indrukwekkend: het nieuwe NedCar is niet alleen één van de meest hoogwaardig uit geruste autoproducenten van Europa, maar kan zich nu moei teloos meten met de beste ter wereld. Tijdens de Personen- auto-RAI in Amsterdam in febru ari zal de vijfdeurs versie van de 'MX' z'n debuut beleven. Dan zal ook officiële naam van de auto worden bekendgemaakt. Vanaf medio 1995 wordt de auto lever baar in Nederland en omringen de landen. Om nog beter aan de toene mende vraag van de Europe se markt naar de Toyota Cari na E met die selmotor kunnen doen, Toyota beslo ten de produk tie van dit model enkele maanden eer der dan gepland in Europa op te starten. Ook de Carina E 2.0 Diesel wordt dus voortaan gebouwd in Toyota's geavanceerde fabriek in het Britse Burnaston, met gebruikmaking van een groot aantal Europese onderdelen en uiteraard met de vertrouwde Toyota-kwaliteit. De ontwikkelingen in de Toyota- fabriek in Burnaston gaan snel. Het in produktie nemen van de Carina E Diesel in Engeland volgt immers kort op het bouwen en van de lopende band rollen van de 100.000e in Engeland geproduceerde Carina E. De produktie van de succesvolle Toyota Carina E wordt met de toevoeging van de diesel niet alleen vergroot tot 90.000 auto's per jaar, maar ook dichter naar de belangrijkste afzetmarkten toe gebracht. Uit Engeland komen nu behalve de 2.0 Diesel in vierdeurs Sedan en vijfdeurs Liftback uitvoering, ook de vier- Zo'n twintig jaar geleden presen teerde Mitsubishi voor het eerst z'n personenauto's aan het Euro pese koperspubliek. Nu is de onderneming zo ver gevorderd dat de plannen om een Europe se Mitsubishi voor datzelfde Europese publiek te introduce ren binnen afzienbare tijd werke lijkheid zullen zijn: op de komen de Personenauto-RAI, die van 2 tot en met 12 februari in Amster dam wordt georganiseerd, intro duceert Mitsubishi de geheel nieuw ontwikkelde en bij NedCar in Born gebouwde auto, die nu nog onder de ontwikkelingscode 'MX' bekend staat. Kort erna zal de levering van de nieuwe Mit subishi - geheel volgens plan ning - een aanvang nemen. Mitsubishi Motors Corporation is de oudste en de op twee na grootste autoproducent van Japan. In 1917 werd de eerste Mitsubishi personenauto in pro duktie genomen, terwijl er thans jaarlijks 1.362.000 exemplaren (1993) van de band rollen. Wereldwijd is Mitsubishi goed voor de jaarlijkse vervaardiging van zo'n twee miljoen auto's. Kort geleden presenteerde Honda in de en het Japan nieuwe MPV onder de Odys- Deze naam sey. ruimte-auto van Honda zal vanaf medio volgend jaar ook in Europa leverbaar wor den en wel onder de naam Shuttle. De Shuttle heeft een zeer gestroomlijnde carrosserie met een onderscheidend design. Hij biedt plaats aan zes inzittenden met 2x2 stoelen plus een twee persoons bank achterin. De zit plaatsen staan in zogeheten 'theateropstelling', dat wil zeg gen naar achteren oplopend. Zo hebben alle inzittenden een goed uitzicht en bovendien kun nen ze gemakkelijker communi ceren met elkaar. Er is tevens een doorloopmogelijkheid via een middenpad van de voorste zitplaatsen naar achteren. Het interieur is royaal toegankelijk via vier normale portieren. Uniek aan de Honda Shuttle is dat de achterste bank in zijn geheel kan worden weggeklapt, waarbij deze onder de vloer ver dwijnt. De achterbank hoeft dus niet verwijderd te worden en is daarmee altijd bij de hand wan neer men onderweg het interieur anders wil indelen. De bagageruimte meet stan daard 290 liter. Door het weg klappen van de achterbank wordt deze vergroot tot 738 liter en door het verwijderen van de middelste rij stoelen tot 1237 liter (VDA). De Shuttle heeft een krachtige en soepele 2,2-liter SOHC 16- kleppen motor, met een vermo gen van ongeveer 110 kW (150 pk), die de voorwielen aandrijft. Het PGM-FI inspuitsysteem van Honda garandeert lage emissie- waarden en een gunstig ver bruik. Dankzij toepassing van ningen komt overeen met de bestaande modellen. Alle uitvoe ringen zijn voorzien van verstevi- gingsprofielen in de portieren, vergrendelbare hoofdsteunen op de voorstoelen en pyrotechni- sche gordelspanners. De achter bank heeft drie driepuntsveilig- heidsgordels en kan op de RT- versie worden voorzien van een geïntegreerde kinderstoel. Een bestuurders-airbag is als optie leverbaar. De Laguna is in heel Europa een groot verkoopsucces. Er zijn inmiddels meer dan 150.000 stuks verkocht in het eerste ver- koopjaar. Tien maanden na de introductie van de Laguna op de Nederlandse markt, heeft Renault in ons land bijna 9.000 Laguna's geregistreerd. Renault Nederland verwacht dat de die- selversie in 1995 zo'n 15% van de verkoop voor zijn rekening neemt. De prijzen van de Renault Lagu na Diesel, die zijn officiële debuut heeft op de Personen auto RAI in februari a.s., zijn voorlopig vastgesteld op ƒ44.100,- voor de RN 2.2D en 47.300,- voor de RT 2.2D. Toyota heeft met de Celica Cabriolet en de FunCruiser tij dens de Bir mingham Inter national Motor Show Gold en vijfdeurs versies met 1.6i en 2.0i zestienkleppen benzinemo toren. De enige Carina E die nog uit Japan komt is de Stationwa gon. De Britse Carina E Diesel wordt sinds begin november geleverd in het Verenigd Koninkrijk en bovendien geëxporteerd naar negen andere Europese landen. Momenteel wordt in Europa circa veertien procent van alle Carina E's met een dieselmotor gele verd. In sommige landen, waaronder Frankrijk en België, is het aan deel van de diesel in de totale Carina E-verkopen zelfs vijftig procent. Managing Director Yukihisa Hirano zei ter gelegenheid van de produktie van de eerste door Toyota UK gebouwde Carina E Diesel: "We hebben adequaat op de vraag van de markt gerea geerd en de veelgevraagde Cari na E Diesel enkele maanden MITSUBISHI MOTORS 'i 7 Ti I*’-

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1994 | | pagina 41