Shuttle: MPV van Honda
I
4
"Goldenes Lenkrad
Toyota Direct Service
vanaf 1 januari a.s.
voor Opel Omega
Drie promotionele
Peugeots onder
de naam Crystal
Toyota Carina E Diesel
wordt in Engeland gebouwd
Europese Mitsubishi in
Februari a.s. op de Rai
medio 1995 in Europa
Twee awards voor Toyota
Renault Laguna met 12
kleppen dieselmotor
Renault intro
duceert begin
1995 de Lagu
na Diesel op de
Nederlandse
markt. De auto
is voorzien van
de geheel nieu-
we G8T-motor
met twaalf
kleppen. Hier
mee is Renault
de eerste alge
mene construc
teur die in de
middenklasse
een multiklep-
pendieselmotor
aanbiedt. De
Laguna Diesel
is leverbaar in
twee uitrustingsniveaus.
De nieuwe dieselmotor heeft een
cilinderinhoud van 2.188 cm3 en
heeft behalve de drie kleppen
per cilinder nog een aantal
opmerkelijke details. Door de
gewijzigde plaatsing van de
gloeistift, duurt het voorgloeien
niet langer dan twee tot vier
seconden. Het motorblok
bestaat uit twee delen: een
motorblok met geïntegreerde
cilinderbussen en een carterpan.
De motor is uitermate stijf door
de verstevigingsribben en de
zespunts bevestigingen rond
elke cilinder.
Het maximumvermogen
bedraagt 61,3 kW (85 pk) bij
4.500 tr/min. De twee inlaatklep-
pen staan tegenover de uitlaat
klep, wat een betere vulling
mogelijk maakt van de cilinders,
vooral bij hoge toerentallen. Het
hoogste koppel van 142 Nm is
beschikbaar bij 2.250 tr/min. De
souplesse van de motor blijkt uit
het feit dat 95% van het koppel
beschikbaar is tussen de 1.500
en 4.000 tr/min.
Het lage trillings- en geluidsni
veau van de Laguna Diesel is
mede te danken aan de pendel-
ophanging van de motor. De gro
tere stijfheid van de motor, de
verminderde speling tussen de
zuigers en de cilinders en de
KT Wwiiü
MX-serie wordt gebouwd in Nederland
Om aan toenemende vraag te voldoen
op maat
Accessoires
levert uw
merken-dealer
DIRECT
Superieur algemeen concept
f
Woensdag 21 december 1994
41
DE BEVELANDER
i
Investering:
3,4 miljard
Nederlandse
Mitsubishi
w
•A ‘-i r
Als de werkzaamheden zijn vol
tooid, ontvangt de klant een
gespecificeerde factuur die over
eenkomt met de prijsopgave.
Op de foto: De Toyota Celica
Cabriolet
te
vol
heeft
USA
eigen
zijn
TOYOTA
SERVICE
De Toyota Celica Cabriolet, die
op de Birmingham Motor Show
zijn première beleefde, werd win
naar in de cabriolet-klasse, ter
wijl de FunCruiser het hoogst
scoorde in zijn klasse. De
awards werden uitgereikt door
twee
Medal
Awards in de
wacht gesleept.
Een internatio
nale, 34 leden
tellende vakjury
onderscheidde
de Celica en
FunCruiser met
de1994IBCAM
Steel
Design
De
blin
de
British
Auto
Awards.
Toyota's
ken naar
mening van de
juryleden uit door hun goede
resultaten in alle beoordeelde
criteria: design, comfort, ergono
mie, veiligheid en kwaliteit.
Deze bedragen zijn exclusief de
verwijderingsbijdrage die in 1995
wordt ingevoerd.
Mitsubishi koos voor Nether
lands Car BV (NedCar) in Bom,
in Zuid-Limburg. Op het moment
dat de Japanse organisatie bezig
was een geschikte lokatie in
Europa te vinden, deed zich een
unieke kans voor. De Nederland
se onderneming was namelijk
zelf op zoek om een geschikte,
industriële partner te vinden
waarmee plannen voor uitbrei
ding, modernisering en verbete
ring van de efficiency konden
worden gerealiseerd. Inderdaad,
een unieke kans: de geografi-
onder meer balansassen en een
elektronisch geregelde hydrauli
sche motorophanging <is het
geluidsniveau uiterst laag. Aan
de motor is een geavanceerde,
elektronisch geregelde 4-traps
automaat gekoppeld die voortdu
rend het optimale schakelmo-
ment aan de omstandigheden
aanpast.
Doordat de motor vóórin ligt, in
tegenstelling tot de meeste
andere MPV's, zijn motorgelui
den minder hoorbaar in het inte
rieur en bleef de totale hoogte
van de auto beperkt (1645 mm)
waardoor het zwaartepunt van
de Shuttle laag ligt. De binnen-
hoogte meet echter altijd nog
een respektabele 1200 mm door
de lage bodemplaat, die weer bij
draagt aan een gemakkelijke
instap. Ten behoeve van het
reiskomfort is er veel opberg
ruimte in het interieur. Alle ver
sies zijn voorzien van speciaal
groen warmtewerend glas dat op
effektieve wijze zonne-instraling
en ultraviolet licht absorbeert.
Zaken als stuurbekrachtiging en
centrale deurvergrendeling zijn
standaard. Afhankelijk van de
uitvoering is de Shuttle uitge
voerd met één of twee airbags.
De nieuwe Shuttle beschikt over
remschijven rondom, waarbij de
voorste zijn geventileerd. Bela-
dingsafhankelijke remkrachtver-
deling en ABS dragen bij aan
een betere koersvastheid tijdens
het remmen. De wielophanging
controleren en/of vervangen van
accu's, banden, bougies, oliefil-
ters, motorolie, remmen, schok
dempers en uitlaten. Het gaat
hier altijd om de montage van
originele Toyota-onderdelen en
werkzaamheden die door Toyo-
ta-specialisten uitgevoerd wor
den met behulp van origineel
Toyota-gereedschap. Omdat er
uiteraard met concurrerende
tarieven wordt gewerkt kan de
automobilist die gebruik maakt
van Toyota Direct Service als
vanouds op de betrouwbaarheid
en lage onderhoudskosten blij
ven rekenen waar Toyota zo om
bekend staat. TDS-reparaties
duren maximaal drie kwartier.
Werkzaamheden waarvan bij
voorbaat vaststaat dat ze meer
tijd in beslag nemen, worden
onder de gebruikelijke condities
door de werkplaats van de Toyo-
ta-dealer uitgevoerd.
Voor elke TDS-activiteit geldt
een standaard tarief. Dit wordt
de klant meegedeeld voordat zijn
of haar Toyota de werkplaats
ingaat.
Mitsubishi's toekomstige, Euro
pese model - die nu nog de
codenaam 'MX' draagt - zal in
eerste instantie leverbaar zijn als
vijfdeurs hatchback. In elk
opzicht is rekening gehouden
met de wensen van Europese
automobilisten. Het ontwerp is
het resultaat van een zeer nau
we samenwerking tussen Mit
subishi's designcentra in Japan
en Duitsland, waarbij veel
gebruik is gemaakt van onder
zoeksgegevens van de Europe
se Mitsubishi-organisatie. Het
concept van de 'MX' kreeg z'n
definitieve vorm in de Mitsubishi-
studio's in Duitsland.
Alle Mitsubishi-produkten onder
is rondom van het type double
wishbone. Achter is een zeer
kompakt gebouwde variant toe
gepast die extra ruimte over laat
voor inzittenden en bagage.
Samen met de lange wielbasis,
de grote spoorbreedte vóór en
achter en het gebruik van Honda
Progressive Valve dempers zor
gen de verfijnde wielophanging
en aandrijving van de Shuttle
voor een buitengewoon dyna
misch en veilig weggedrag. Het
is vooral ook op dit punt dat de
nieuwe Shuttle zich onderscheidt
van andere MPV's door een zeer
hoog gehalte aan rijplezier te
bieden. Mede door de verras
send kleine draaicirkel is de
Shuttle uitstekend handelbaar.
De uitrusting van de Shuttle is
erop gericht de inzittenden
uiterst komfortabel en veilig te
laten reizen. De konstruktie is zo
ontworpen dat deze bij een aan
rijding minstens even goed
beschermt als bij een gewone
sedan. Speciaal daarvoor zijn bij
de achterklep extra versterkin
gen aangebracht.
In de Honda Shuttle wordt, voor
alsnog alleen in Japan, een spe
ciaal hybride navigatiesysteem
leverbaar. Dit maakt gebruik van
digitale wegenkaarten op CD-
ROM en bepaalt de positie van
de auto via satellieten. Het sys
teem informeert de bestuurder
over de beste route door middel
van projektie op de voorruit, een
zogeheten 'head-up display'.
geïntegreerde grondplaat van de
motor dragen bij tot de geruislo
ze werking van de motor. Het
nieuwe dynamische spansys
teem voor de distributieriem
onderdrukt de bewegingen van
de riem, zodat een belangrijke
bron van bijgeluiden wordt weg
genomen.
Alle mechanische elementen
van het onderstel, de ophanging
en het remsysteem zijn identiek
aan die van de benzineversies.
De stijfheid van de voorvering is
wel aangepast aan het gewicht
van de dieselmotor. De vijfver-
snellingsbak is gelijk aan die van
de 2-liter benzineversies, met
aangepaste overbrengingsver-
houdingen.
De Renault Laguna RN 2.2D is
standaard voorzien van onder
andere stuurbekrachtiging, zon
werend glas, een wis/wasser op
de achterruit en centrale portier-
vergrendeling met afstands
bediening. Bij de RT-uitvoering is
de basisuitrusting aangevuld met
onder meer een toerenteller,
elektrisch bedienbare en ver
warmde buitenspiegels en elek
trisch bedienbare zijruiten vóór.
Uiterlijk is de Laguna RT herken
baar aan andere wieldoppen en
de in carrosseriekleur gespoten
bumpers.
Het pakket veiligheidsvoorzie-
Hirano, Managing Director van
Toyota Motor Manufacturing
(UK) Ltd. Toyota produceert de
Carina E in Burnaston sinds
december 1992 en is de op drie
na grootste automobiel-expor-
teur van Groot-Brittannië. De
geplande produktie voor dit jaar
bedraagt 90.000 Toyota's.
eerder dan gepland hier in Bur
naston in produktie genomen.
Deze strategie is geheel in lijn
met ons doel steeds meer tevre
den klanten te krijgen én deze te
behouden. Het onderstreept
bovendien het vertrouwen dat
Toyota Japan in ons heeft".
De Toyota Carina E wordt in
Engeland geproduceerd door
Toyota Motor Manufacturing
(UK) Limited in Burnaston, Der
by. Deze onderneming stelde
zich bij de oprichting in 1989 ten
doel aan de vraag van consu
menten te voldoen door kwalita
tief zeer hoogwaardige automo
bielen te produceren, die tegen
een aantrekkelijke prijs te verko
pen en bij de produktie gebruik te
maken van een grote hoeveel
heid in Europa gefabriceerde
onderdelen. De Carina E is daar
door een echt Europese auto,
die ook voor de Europese werk
gelegenheid een belangrijke rol
speelt.
de IBCAM, het Britse instituut
voor voertuigtechnologie.
De Birmingham Motor Show
vormde niet alleen het decor van
de uitreiking van de awards,
maar ook van de overhandiging
van de 100.000e in Engeland
gebouwde Toyota Carina E aan
de Duitse Toyota-dealer Auto-
hauw Chemnitz. Deze werd op
de Britse autotentoonstelling
overhandigd door Yukihisha
ning, elektrisch bedienbare voor
portierruiten en vernismetaallak.
De 405 Crystal heeft als basis de
405 GLX (1.6 benzine of 1.9 die
sel) of GRX (1.6, 1.8 benzine- of
1.9 dieselmotor), die met o.a.
centrale vergrendeling, stuurbe
krachtiging, getint glas, ver-
warmbare buitenspiegels,
veloursbekleding, hoofdsteunen
vóór en achter, licht metalen vel
gen (GRX) en elektrisch bedien
bare voorportierruiten (GRX) al
zeer luxe zijn uitgerust. De 405
Crystal is standaard met vernis
metaallak uitgevoerd.
De accessoirepakketten waar
specifieke Crystal striping deel
van uitmaakt, zijn voor de consu
ment een bijzonder aantrekkelij
ke aanbieding. Zo bedraagt het
klantenvoordeel op de 106
1.600,- terwijl de korting op de
306 kan oplopen tot 1.870,-.
Op de zeer complete 405 versies
betaalt de klant voor de vernis
metaallak 200,- in plaats van
de gebruikelijke 955,-.
scheiden zich door een hoog
niveau van prestatie, veiligheid,
kwaliteit, betrouwbaarheid en
duurzaamheid. Ze worden ont
worpen om te voldoen aan de
zeer hoge eisen die autmobilis-
ten thans aan hun auto's stellen.
Daarbij is een eigen, unieke uit
straling van groot belang.
Hoewel de 'MX' in het meest
populaire marktsegment zal wor
den geïntroduceerd, is aan alle
bovenstaande waarden ruim
schoots voldaan. De 'MX'-serie
wordt in Nederland vervaardigd
en krijgt een plaats tussen de
huidige Lancer en Galant.
Terwijl het merendeel van de
Japanse autoproducenten hun
Europese produktiecentra in het
Verenigd Koninkrijk hebben
gevestigd, heeft Mitsubishi zeer
bewust gekozen voor een ande
re aanpak. Mitsubishi streeft er al
jaren naar, de auto's zo dicht
mogelijk bij de afzetmarkt te pro
duceren, bij voorkeur in samen
werking met een geschikte part
ner. Daarbij hecht Mitsubishi gro
te waarde aan de samenwerking
met de plaatselijke bevolking. De
zeer enthousiaste reactie vanuit
Nederland was van doorslagge
vend belang bij de uiteindelijke
beslissing om de Europese acti
viteiten hier te concentreren.
stationwagon versie kenmer
ken zich door een zuinige
motor, een ruim interieur, een
meer dan gemiddeld uitrus
tingsniveau en vooruitstreven
de veiligheidstechniek. De uit
gebreide standaard-uitrusting
bevat onder meer een elektro
nische startblokkering en op
afstand bedienbare portierver-
grendeling. Alle Omega's zijn
bovendien voorzien van twee
full-size airbags alsmede
ABS. Ook in Nederland heeft
de Omega zich in korte tijd
ontwikkeld tot een veelge
vraagd model. Tot op heden,
200 dagen na de introduktie,
zijn in ons land 4.700 Omega's
verkocht, waarvan 30% Sta
tionwagons. Eén op de vier
Omega's wordt besteld met
een viertraps automatische
versnellingsbak. Groen blijkt
de lievelingskleur: bij de
sedan kiest 24,5% en bij de
Stationwagon 33,0% voor
deze tint, in beide gevallen
gevolgd door zilvergrijs.
Bij de Toyota-dealers krijgt het
begrip 'klaar terwijl u wacht' van
af 1 januari 1995 een nieuwe
betekenis. Op die datum wordt
Toyota Direct Service geïntrodu
ceerd. Een nieuw service sys
teem waardoor Toyota-rijders
zonder afspraak bij hun dealer
terecht kunnen voor beperkte
onderhoudswerkzaamheden en
kleine reparaties aan hun auto,
of voor de snelle montage van
nieuwe onderdelen. Voor olie
verversen, banden monteren,
schokdempers en remmen tes
ten of andere beperkte onder
houdswerkzaamheden staat
voortaan altijd een Toyota Direct
Service-monteur paraat. Dankzij
Toyota Direct Service kunnen
Toyota-rijders nog meer op hun
auto en op de organisatie erach
ter rekenen.
Dienstverlening a la minute. Dat
is wat Toyota Direct Service
(TDS) voor Toyota-rijders gaat
betekenen. Dit service-systeem
is ontwikkeld door Toyota-impor-
teur Louwman Parqui, met het
doel Toyota-rijders nog beter van
dienst te zijn met snel werk en
montage van hoogwaardige ori
ginele onderdelen.
Bij Toyota Direct Service kunnen
klanten terecht voor het laten
De Opel Omega heeft de pre
stigieuze Duitse onderschei
ding "Goldenes Lenkrad" in de
wacht gesleept als het beste
nieuwe model in zijn markt
segment. Bij deze jaarlijks
terugkerende verkiezing, die
wordt medegeorganiseerd
door Bild am Sonntag, liet de
Omega 2.0i 16V alle concur
renten uit binnen- en buiten
land achter zich. Dit succes
volle Opelmodel werd gewaar
deerd met voortreffelijke kwa
lificaties op de volgende terrei
nen: ontwerp van het interieur,
ruimte, wegligging en bedie
ningsgemak.
Sinds de start van de produk
tie in januari 1994 zijn er
inmiddels al ruim 100.000
Omega's van de lopende band
gerold. Dit nu gelauwerde
Opelmodel wordt sinds okto
ber in drie ploegendiensten
gedurende dag en nacht
geproduceerd teneinde te
kunnen voldoen aan de grote
vraag. Zowel de sedan als de
Dezer dagen bracht Peugeot in
ons land drie promotionele
modellen uit onder de naam
Crystal. Het gaat om aantrekke
lijke uitvoeringen van de Peuge
ots 106, de 306 en de 405.
De 106 Crystal is verkrijgbaar
met een 1.1 benzine- of 1.5 die
selmotor, en is afgeleid van de
106 XR in 3- of 5-deurs versie.
Hij biedt naast de standaard uit
rusting tevens kuipstoelen, ook
achter hoofdsteunen, specifieke
stoelbekleding, centrale vergren
deling met afstandsbediening,
elektrisch bedienbare voorpor
tierruiten, bumperschilden in de
carrosseriekleur en brede stoot-
lijsten.
De 306 Crystal is gebaseerd op
de 306 XR 1.4 of de XRd 1.9 met
3 of 5 deuren, die standaard
reeds voorzien zijn van o.a.
getint glas en stuurbekrachti
ging. Daarnaast heeft de 306
Crystal nog de volgende extra's:
mistlampen vóór, centrale ver
grendeling met afstandsbedie-
sche ligging van de fabriek in
Europa bleek uiterst waardevol,
net als het feit dat de medewer
kers reeds jaren ervaring hadden
opgedaan met het bouwen van
auto's in het door Mitsubishi
geplande, nieuwe marktseg
ment.
Het aandelenpakket van NedCar
is sinds 1991 gelijk verdeeld
onder drie partners: Mitsubishi,
Volvo Car Corporation en de
Nederlandse Staat. Alle investe
ringen die sinds die tijd in de
onderneming zijn gedaan, heb
ben er thans toe geleid dat Ned
Car tot de meest geavanceerde
auto-produktiecentra ter wereld
behoort. De oorspronkelijke
fabriek werd drastisch gemoder
niseerd, terwijl aanvullende trai
ning alle medewerkers optimaal
heeft voorbereid op deze hoog
waardige, Europese 'joint ventu
re'.
De vernieuwing van NedCar ligt
geheel op schema. Dat geldt
voor de tijdsplanning, maar ook
voor de uitgaven. De verbeterin
gen aan en modificaties van de
persen, de assemblagelijn, de
lakstraat en de eindmontage zijn
inmiddels nagenoeg afgerond.
De zogenaamde voorserie-pro-
duktie zal komende maand gaan
aanlopen. Het eindresultaat van
alle investeringen - ten bedrage
van in totaal zo'n 3,4 miljard gul
den, waarvan de drie partners tot
op heden de helft hebben ingé
bracht - is indrukwekkend: het
nieuwe NedCar is niet alleen één
van de meest hoogwaardig uit
geruste autoproducenten van
Europa, maar kan zich nu moei
teloos meten met de beste ter
wereld. Tijdens de Personen-
auto-RAI in Amsterdam in febru
ari zal de vijfdeurs versie van de
'MX' z'n debuut beleven. Dan zal
ook officiële naam van de auto
worden bekendgemaakt. Vanaf
medio 1995 wordt de auto lever
baar in Nederland en omringen
de landen.
Om nog beter
aan de toene
mende vraag
van de Europe
se markt naar
de Toyota Cari
na E met die
selmotor
kunnen
doen,
Toyota beslo
ten de produk
tie van dit
model enkele
maanden eer
der dan
gepland in Europa op te starten.
Ook de Carina E 2.0 Diesel
wordt dus voortaan gebouwd in
Toyota's geavanceerde fabriek
in het Britse Burnaston, met
gebruikmaking van een groot
aantal Europese onderdelen en
uiteraard met de vertrouwde
Toyota-kwaliteit.
De ontwikkelingen in de Toyota-
fabriek in Burnaston gaan snel.
Het in produktie nemen van de
Carina E Diesel in Engeland
volgt immers kort op het bouwen
en van de lopende band rollen
van de 100.000e in Engeland
geproduceerde Carina E. De
produktie van de succesvolle
Toyota Carina E wordt met de
toevoeging van de diesel niet
alleen vergroot tot 90.000 auto's
per jaar, maar ook dichter naar
de belangrijkste afzetmarkten
toe gebracht. Uit Engeland
komen nu behalve de 2.0 Diesel
in vierdeurs Sedan en vijfdeurs
Liftback uitvoering, ook de vier-
Zo'n twintig jaar geleden presen
teerde Mitsubishi voor het eerst
z'n personenauto's aan het Euro
pese koperspubliek. Nu is de
onderneming zo ver gevorderd
dat de plannen om een Europe
se Mitsubishi voor datzelfde
Europese publiek te introduce
ren binnen afzienbare tijd werke
lijkheid zullen zijn: op de komen
de Personenauto-RAI, die van 2
tot en met 12 februari in Amster
dam wordt georganiseerd, intro
duceert Mitsubishi de geheel
nieuw ontwikkelde en bij NedCar
in Born gebouwde auto, die nu
nog onder de ontwikkelingscode
'MX' bekend staat. Kort erna zal
de levering van de nieuwe Mit
subishi - geheel volgens plan
ning - een aanvang nemen.
Mitsubishi Motors Corporation is
de oudste en de op twee na
grootste autoproducent van
Japan. In 1917 werd de eerste
Mitsubishi personenauto in pro
duktie genomen, terwijl er thans
jaarlijks 1.362.000 exemplaren
(1993) van de band rollen.
Wereldwijd is Mitsubishi goed
voor de jaarlijkse vervaardiging
van zo'n twee miljoen auto's.
Kort geleden
presenteerde
Honda in de
en het
Japan
nieuwe
MPV onder de
Odys-
Deze
naam
sey.
ruimte-auto
van Honda zal
vanaf medio
volgend jaar
ook in Europa
leverbaar wor
den en wel
onder de naam
Shuttle.
De Shuttle
heeft een zeer
gestroomlijnde
carrosserie met
een onderscheidend design. Hij
biedt plaats aan zes inzittenden
met 2x2 stoelen plus een twee
persoons bank achterin. De zit
plaatsen staan in zogeheten
'theateropstelling', dat wil zeg
gen naar achteren oplopend. Zo
hebben alle inzittenden een
goed uitzicht en bovendien kun
nen ze gemakkelijker communi
ceren met elkaar. Er is tevens
een doorloopmogelijkheid via
een middenpad van de voorste
zitplaatsen naar achteren. Het
interieur is royaal toegankelijk
via vier normale portieren.
Uniek aan de Honda Shuttle is
dat de achterste bank in zijn
geheel kan worden weggeklapt,
waarbij deze onder de vloer ver
dwijnt. De achterbank hoeft dus
niet verwijderd te worden en is
daarmee altijd bij de hand wan
neer men onderweg het interieur
anders wil indelen.
De bagageruimte meet stan
daard 290 liter. Door het weg
klappen van de achterbank
wordt deze vergroot tot 738 liter
en door het verwijderen van de
middelste rij stoelen tot 1237 liter
(VDA).
De Shuttle heeft een krachtige
en soepele 2,2-liter SOHC 16-
kleppen motor, met een vermo
gen van ongeveer 110 kW (150
pk), die de voorwielen aandrijft.
Het PGM-FI inspuitsysteem van
Honda garandeert lage emissie-
waarden en een gunstig ver
bruik. Dankzij toepassing van
ningen komt overeen met de
bestaande modellen. Alle uitvoe
ringen zijn voorzien van verstevi-
gingsprofielen in de portieren,
vergrendelbare hoofdsteunen op
de voorstoelen en pyrotechni-
sche gordelspanners. De achter
bank heeft drie driepuntsveilig-
heidsgordels en kan op de RT-
versie worden voorzien van een
geïntegreerde kinderstoel. Een
bestuurders-airbag is als optie
leverbaar.
De Laguna is in heel Europa een
groot verkoopsucces. Er zijn
inmiddels meer dan 150.000
stuks verkocht in het eerste ver-
koopjaar. Tien maanden na de
introductie van de Laguna op de
Nederlandse markt, heeft
Renault in ons land bijna 9.000
Laguna's geregistreerd. Renault
Nederland verwacht dat de die-
selversie in 1995 zo'n 15% van
de verkoop voor zijn rekening
neemt.
De prijzen van de Renault Lagu
na Diesel, die zijn officiële
debuut heeft op de Personen
auto RAI in februari a.s., zijn
voorlopig vastgesteld op
ƒ44.100,- voor de RN 2.2D en
47.300,- voor de RT 2.2D.
Toyota heeft
met de Celica
Cabriolet en de
FunCruiser tij
dens de Bir
mingham Inter
national Motor
Show
Gold
en vijfdeurs versies met 1.6i en
2.0i zestienkleppen benzinemo
toren. De enige Carina E die nog
uit Japan komt is de Stationwa
gon.
De Britse Carina E Diesel wordt
sinds begin november geleverd
in het Verenigd Koninkrijk en
bovendien geëxporteerd naar
negen andere Europese landen.
Momenteel wordt in Europa circa
veertien procent van alle Carina
E's met een dieselmotor gele
verd.
In sommige landen, waaronder
Frankrijk en België, is het aan
deel van de diesel in de totale
Carina E-verkopen zelfs vijftig
procent.
Managing Director Yukihisa
Hirano zei ter gelegenheid van
de produktie van de eerste door
Toyota UK gebouwde Carina E
Diesel: "We hebben adequaat op
de vraag van de markt gerea
geerd en de veelgevraagde Cari
na E Diesel enkele maanden
MITSUBISHI
MOTORS
'i
7 Ti I*’-