Renault Clio Club Med Mazda 323 Sport op basis van hatchback Vanaf 1 januari ver plichte bijdrage voor auto-recycling Restyling Citroën XM modeljaar 1995 Volkswagen Golf VR6 syncro Ford Scorpio technisch en uiterlijk vernieuwd Mitsubishi Space Gear in voorjaar in ons land Opel-Vauxhall handhaaft koppositie in Europa Opel heeft, samen met het tech nisch identieke zustermerk Vauxhall, in de eerste negen maanden van 1994 in West- Europa 1.150.000 nieuwe auto's verkocht. Het marktaandeel bedroeg 12,5%, wederom ruim voldoende voor de Europese toppositie. In het eerste halfjaar van 1994 werd een winst na belastingen van 600 miljoen dol lar behaald. Daarmee is Opel/Vauxhall niet alleen de grootste, maar ook de meest winstgevende volumefabrikant in de Europese auto-industrie. Nu in onze showroom. De nieuwe Ford Scorpio. t kwal De Goese merkendealers e.o.: Bij aanschaf nieuwe auto Woensdag 21 december 1994 DE BEVELANDER 35 Auto Adria, Autobedrijf Akkermans, Autobedrijf Centrum Goes, Auto Dagevos, Autobedrijf van Fraassen, Autobedrijf de Groene, Auto Hendriks Goes, Autobedrijf de Jager, Autobedrijf A.C. de Jonge, Autobedrijf van Oeveren, van Strien Car, Auto v.d. Vliet, PTA Goes, Autobedrijf H.J. Rijk, Garage Sjaak Sonke, Autobedrijf Sorber, Garage van Strien, Autobedrijf Tramper, Garage Gebr. Vermeulen, Autobedrijf Jan Hop, Autobedrijf Zwartepoorte Wettelijk geregeld Op weg naar 86% recycling van de auto De helft minder 'afval' 1 r i 1 d 1994 daarbij be- nieuwe die debuut het streept door de grote vraag naar de nieuwe Opel Omega, die in de 'thuisfabriek' van Opel te Rüs selsheim gebouwd wordt. Daar is inmiddels de 100.000ste Ome ga van de band gelopen, binnen 10 maanden na de produktie- start. Om aan de vraag te kun nen voldoen, wordt in Russels heim regelmatig 's nachts door gewerkt. Ook bij de produktie van de Opel Corsa is overwerk aan de orde van de dag. Naar verwachting zullen er dit jaar in West-Europa 450.000 stuks Cor- sa's worden verkocht, 100.000 méér dan in 1993. Volgens Louis R. Hughes, president van Gene ral Motors International Opera tions, klimt de West-Europese automarkt duidelijk uit het diepe dal van 1993. "Wij voorspellen dat er dit jaar in totaal ongeveer 11,8 miljoen nieuwe personen auto's zullen worden verkocht, een stijging van 5% ten opzichte van 1993. Wanneer deze trend aanhoudt, kan dit resulteren in een totaal van 12,3 miljoen nieu we auto's in 1995." De dynamische vernieuwing van het gehele Citroën-gamma voor modeljaar 1995, betekent voor de XM de restyling van het exte rieur, de complete herziening van het interieur (nieuw dash- bord), nieuwe pyrotechnische gordelspanners op de veilig heidsgordels vóór en airbag, als mede twee nieuwe meer-klep- pen motoren, waarvan één ben zinemotor en één turbo diesel motor. Daarnaast is het ver nieuwde gamma voorzien van talrijke nieuwe ontwikkelingen, zoals de achteras met meestu rend effect en de verhoogde prestaties van de Turbo C.T. benzinemotor. Door ontwerp, comfort, algehele veiligheid, robuustheid, presta ties, rijcomfort en hoge kwaliteit biedt de nieuwe Citroen XM de berijders en passagiers optimaal brengt een 'série Club Med zijn verder de speciale wieldoppen, striping en bekle ding. Tegen meerprijs zijn een airbag en ABS leverbaar. Op motorisch gebied heeft de klant keuze uit twee benzinemo toren van 1,2 liter (43 kW/60 pk) en 1,4 liter (57,5 kW/80 pk). Deze betrouwbare Energy-moto- ren staan bekend als pittige en zuinige krachtbronnen. Vanaf heden staan de eerste Renaults Clio Club Med bij de Renault- dealer. De prijs van de 12-liter is vastgesteld op 27.595,-. De Clio Club Med 1.4 staat in de prijslijst voor 28.845,-. Daar mee zijn de auto's aantrekkelik geprijsd, want voor het pakket extra's ter waarde van bijna 2.500 gulden betaalt de klant slechts 600 gulden. De Clio Club Med is leverbaar in vijf carrosseriekleuren; wit en de metaalkleuren groen, rood, grijs en violet. Voor de metalliclak geldt een meerprijs van 800 gul den. De 1.4-versie kan worden gele verd met een drietraps automati sche versnellingsbak. ging bereikt. Met gordelspan ners, ABS en een airbag voor bestuurder en bijrijder biedt de standaarduitrusting van dit top model in de Golf-serie de hoogst mogelijke passieve veiligheid voor de inzittenden. De prijs van de Volkswagen Golf VR6 syncro is op dit moment nog niet bekend. Auto Recycling Nederland BV (ARN) opgericht door de BOVAG, FOCWA, RAI, STI BA en SVN. Per 1 januari 1995 betaalt iedereen bij de aanschaf van een nieuwe auto een verwijderingsbij drage van ƒ250,-. De ver plichting tot afdracht van de verwijderingsbijdrage ont staat bij de eerste tenaam stelling van een kenteken van een auto met vier of meer wielen, waarvan het ledig gewicht vermeerderd met het laadvermogen, niet meer bedraagt dan 3500 kg. official Ford Dealer auto adria westhavendijk 150 goes 01100-20440 mïtfrr TET"»('s De komst van twee nieuwe motoren, een 2-liter 16V benzi nemotor (135 pk) ter vervanging van de huidige 2-liter motor en een 2.5 liter turbo dieselmotor (130 pk) als aanvulling op de bestaande dieselmotoren, tilt de prestaties van het Citroen XM- gamma op een hoger plan, waar door de berijder zich in alle omstandigheden prettig en veilig kan verplaatsen. De Turbo C.T. motor is krachti ger geworden en heeft nu een vermogen van 150 pk. De combinatie van drie uitrus tingsniveaus (SX, VSX en Exclu sive) en zeven motoren (4 benzi ne en 3 diesel) levert een gam ma op dat heel nauwkeurig inspeelt op de wensen die bij de doelgroep leven. De Citroen XM is leverbaar in totaal 26 uitvoerin gen. Vanaf 1 januari 1995 zijn nieuwe auto's 250 gulden duurzamer. De dealer is vanaf 1 januari a.s. verplicht een bedrag van 250 gulden af te dragen aan het Rijk voor iedere nieuw op kente ken gestelde auto. Die bij drage is bedoeld als vergoe ding voor het te zijner tijd weer verwijderen van een auto die nu wordt aange schaft. rijgenoegen. Daaraan dragen uiteraard ook bij de Hydractief II vering, de achteras met meestu rend effect en het "constant- niveau systeem" van Citroen dat ook bij afgezet contact zorgt voor een constante wagenhoogte. De vloeiende, pure lijnen en het nieuw vormgegeven front geven de auto een uitstraling van robuustheid, kwaliteit en veilig heid. Hiermee kenmerkt de XM zich als een typische Citroën. Dit wordt nog eens versterkt door de zeer esthetische manier waarop de double chevron nu in de gril is geïntegreerd. De nieuwe buiten spiegels zijn nog doeltreffender en de vernieuwde achterspoiler en wieldoppen vervolmaken het uiterlijk. In het interieur valt het nieuwe dashboard op met het vierspakige stuurwiel met stan daard airbag. ren. De instap bij de portieren wordt vergemakkelijkt door de opstaptrede die in het ontwerp is opgenomen. De geheel vlakke vloer zorgde ervoor dat de plaats van de stuurkolom en de peda len recht voor de bestuurder op de meest optimale wijze kon worden gerealiseerd. En doordat de motorruimte niet in het interi eur dringt, ontstaat er voor alle (zeven) inzittenden een surplus aan zit- en beenruimte. Na de wereldpremière in Japan eerder in 1994, stond de Space Gear in oktober op de autoten toonstelling van Parijs voor het eerst in Europa. De uitvoeringen die daar getoond werden, hoe ven niet automatisch ook die te zijn die de importeur in Neder land gaat voeren. Er bestaat een keuze uit twee varianten - GLX en GLS - en uit drie motoren. De Space Gear wordt gemaakt met een 2,4 liter viercilinder benzine motor van 97 kW/132 pk (4G64), met een 2,0 liter viercilinder ben zinemotor van 85 kW/115 pk (4G63) of met een 2,5 liter vierci linder turbodieselmotor van 73 kW/99 pk (4D56); de benzinemo toren hebben vier kleppen per cilinder, de turbodieselmotor heeft een intercooler. aard 'Sport'-logo's op de flanken. De normale prijs van deze accessoires bedraagt in totaal 2.500,-. De meerprijs van de Mazda 323 Sport ten opzichte van de normale 323 1.3 hatch back - die normaal leverbaar blijft - bedraagt slechts 1.000,-. Voorzien van een pittige 1,3 liter 16-kleppen motor (55 kW/75 pk) en de rijke standaarduitrusting van de LX-uitvoering kost de Mazda 323 Sport 26.995,-. Afgebeeld de Escort GT. *Ford Credit hanteert maandbedragen. Aanbod geldt alleen voor Escort personenwagens. Financieringen worden aangeboden door Ford Credit. Ford Credit neemt deel aan het Bureau Kredietregistratie in Tiel om gegevens met betrekking tot kredietwaardigheid op te vragen. Ford Garantie Extra: een extra zekerheid voor na de standaardperiode tot een totaal van 3 jaar met 50.000 km of 100.000 km. Vanaf 595,- incl. B.T.W. Prijzen incl. B.T.W., excl. kosten rijklaar maken. Vraag de voorwaarden bij de dealer. Wijzigingen voorbehouden. VARIABEL INLAATSYSTEEM De zestienkleps-versie van in principe dezelfde tweelitermotor heeft een variabel inlaatsysteem (VIS) gekregen, dat voor een grotere trekkracht bij lagere toe rentallen zorgt, zonder iets op te offeren aan maximum-vermo- gen. Dat bedraagt nu 136 pk. De bekende V6 met een cilinder inhoud van 2,9 liter is op een aantal punten (onder meer betreffende uitlaatgas-emissies en een hoger koppel bij lagere toerentallen) verbeterd. Boven dien is het maximum vermogen van deze twaalfklepper, met 5 pk, gestegen naar 150 pk. De krachtigste motor voor de ELEKTRONISCHE INSTRUMENTEN Het geheel nieuw ontworpen dashboard omvat elektronische instrumenten, met LCD-aanwij- zing voor de afstandmeting (totaal- en dagteller). In het interieur zijn verder nieuwe bekledingsstoffen toegepast en zijn de portierpanelen nieuw ont worpen. Als optie kunnen radio en eventueel cd-speler vanaf een satelliet onder het stuurwiel worden bediend. Andere nieuwe accessoires voor 1995 omvatten de passieve elek tronische anti-diefstalbeveiliging (PATS) van Ford, een ultramo dern systeem, dat voorkomt dat de motor wordt gestart door onbevoegden. Het systeem con troleert immers telkens weer of wel de juiste sleutel wordt gebruikt, voordat er kan worden gestart. De verwijderingsbijdrage is geregeld in de Wet milieube heer en is algemeen verbin dend verklaard door het Ministerie van Volkshuis vesting, Ruimtelijke Orde ning en Milieubeheer. Wet telijk is geregeld dat een kenteken pas wordt uitgege ven nadat de verwijderings bijdrage is betaald. Het bedrijf waar u de nieuwe auto koopt maakt de verwij deringsbijdrage over aan 'Auto Recycling Nederland'. Indien u zelf de auto impor teert dient u de verwijde ringsbijdrage vooraf te vol doen. Dit gebeurt door mid del van een acceptgirokaart die u via het districtskan toor van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) zal worden toegestuurd. De maatregelen betekent dus een extra belastingheffing welke door de koper van een nieuwe auto moet wor den betaald en door de dealer dient te worden afge dragen. Daar valt niet aan te ontkomen. Wie de 250 gul den in eigen zak wil steken, zou dus nog vóór 1 januari zijn nieuwe auto moeten aanschaffen en hem laten registreren. Ook Adam Opel AG, de Duitse tak van Opel/Vauxhall, levert weer een stevige bijdrage aan de bijzonder positieve resultaten die het gehele bedrijf kenmerken. In 1993 werd een verlies geboekt, dat sterk te maken had met de recessie in Duitsland en de hoge ontwikkelingskosten voor de nieuwe Omega. Maar dit jaar schrijft ook Adam Opel AG met zekerheid weer zwarte cijfers van beduidende omvang. Deze gunstige signalen worden onder- beveiliging. Om tegemoet te komen aan de verlangens van de klanten en bovendien te voldoen aan de strengere emissie-eisen die voor Europa in 1996 van kracht wor den, zijn de vijf beschikbare krachtbronnen voor de Scorpio op talloze punten herzien. Om te beginnen werd de beken de 2,0-liter viercilinder achtkleps- motor van 115 pk (met twee bovenliggende nokkenassen) onder handen genomen. Er werd een nieuw inlaatspruitstuk uit kunststof ontworpen en de uit laatgaskatalysator werd dichter bij het uitlaatspruitstuk gemon teerd, waardoor de katalysator bij een koude start sneller op temperatuur komt en daardoor eerder effectief wordt. De autobranche heeft als doel in het jaar 2000 maar liefst 86% van een auto te recyclen. Wat overblijft is een kleine hoeveelheid afval waar technisch nog geen oplossing voor is. Om dit resultaat tel bereiken is Het leveringsprogramma van Mazda is tijdelijk uitgebreid met een aantrekkelijke uitvoering in de 323-serie, de 323 Sport. Als basis voor deze versie dient de 323 hatchback modeljaar '94. De naam Mazda 323 Sport zal veel trouwe Mazda-kopers bekend in de oren klinken, want in het verleden zijn al een aantal malen zeer populaire 323-uitvoe- ringen met dezelfde aanduiding op de markt gebracht. Door de overweldigende belangstelling voor de compleet nieuwe 323- serie, aangeduid als modeljaar '95, lijkt de aantrekkelijk geprijs de 323 hatchback modeljaar '94 aan de aandacht van het koper- spulbiek te ontsnappen. Mazda heeft dit model opgewaardeerd met een aantal fraaie, originele accessoires: zevenspaaks licht metalen velgen, brede (175/70) Continental-banden, een zwarte dakspoiler, zijstootstrips en uiter- stabilisatorstang. Primair in het concept van het design van de Space Gear heeft de naar voren gerichte passa- gierscabine gestaan. Daarbij reikt het ontwerp van dit passa- gierscompartiment tot gedeelte lijk over de motorruimte. En juist dat gegeven zorgde dat de Space Gear een aantrekkelijk modern design kan koppelen aan uitstekende aërodynami sche waarden (cW-waarde 0.36). En dit 'semi-cabover' con cept draagt ook in grote mate bij aan een grotere bescherming bij frontale aanrijdingen; uiteraard heeft de auto zoals elke Mitsub ishi 'side impact bars' in de por tieren. Het ontwerp maakt dat windgeruis erdoor wordt vermin derd en de toegankelijkheid van de motor uitstekend is. Dankzij het semi-cabover ont werp kan de motor zo ver moge lijk naar voren geplaatst worden; zelfs tot gedeeltelijk vóór de voorwielen. Hierdoor ontstaat er extra interieurruimte en omdat gekozen is voor een vloer die geheel boven - en niet tussen of deels onder - de aandrijving ligt, biedt het interieur het principe van 'fully flat floor', een geheel vlakke vloer van voor naar achte- De motorische topprestaties combineert de Golf VR6 syncro met de bekende vierwielaandrij- ving die, zoals in de Golf en de Passat, een voortdurende varia bele krachtverdeling tussen de voor- en de achteras mogelijk maakt. Hierdoor wordt bij iedere weers gesteldheid een optimale weglig- Scorpio is als steeds de 24-kleps V6 met een cilinderinhoud van eveneens 2,9 liter. Ook hier is het koppel 'onderin' dankzij een nieuw variabel inlaatsysteem beduidend toegenomen en ook hier steeg het maximumvermo- gen: van 195 pk naar 207 pk. De 2,5-liter dieselmotor met tur bo en interkoeler, die vorig jaar door Ford werd geïntroduceerd, is eveneens voor de Scorpio 1995 verbeterd. Standaard is een oxydatiekatalysator en uit- laatgas-recirculatie toegepast. Het maximumvermogen draagt 115 pk. TWEE CARROSSERIE- VARIANTEN De Ford Scorpio zal voortaan uit sluitend in twee carrosserieva- rianten worden gebouwd: als vierdeurs Sedan of als vijfdeurs Wagon. Beide versies profiteren van dezelfde technische verbe teringen, die onder meer een geheel nieuwe voorwielophan- ging, een aanzienlijk verbeterde achterwielophanging en een reeks nieuwe motoren omvatten, alsmede baanbrekende nieuwe toepassingen van elektronica. Die behelzen zowel het instru mentarium als de regeling van de automatische transmissie en daarnaast eigentijdse veilig- heidsverhogende accessoires als tractie-controle en ABS, benevens de laatste technieken op het gebied van anti-diefstal- Volkswagen voegt met de Golf VR6 syn cro een topmo del aan het leveringspro gramma toe, dat de kracht van een zesci linder motor met de voorde len van vier- wielaandrijving combineert. De marktintroduc tie voor Neder land is gepland in januari a.s. Het nieuwe model in de syncro-familie heeft de beken de VR6-motor uit de Volkswagen Corrado. Deze 2,9 I motor levert bij 5800 t/min een vermogen van 140 kW/190 pk. Het maximale koppel van 245 Nm wordt bereikt bij 4200 t/min. De acceleratie van 0 tot 100 km/h vergt 7,5 seconden. De topsnelheid van de Volkswa gen Golf VR6 syncro is 225 km/h. Per dag danken we in Nederland meer dan 1.000 auto's af. Een deel van de materialen is opnieuw te gebruiken. De te verhande len onderdelen worden van het wrak verwijderd. Ruim 70% van het dan overgeble ven wrak verwerken we in staalfabrieken en smelterij- en tot nieuw staal. Toch blijft van iedere auto 250 tot 300 kilo afval over. Dat betekent jaarlijks ruim 100 miljoen kilo auto-afval naar een steeds grotere afvalberg. Dit leek tot voor kort een onoplosbaar pro bleem. Gelukkig heeft de autobranche zelf het initia tief genomen om dit aan te pakken en streeft daarbij naar forse vermindering van de hoeveelheid te storten materiaal. Hoe dat in zijn werk gaat leest u hierna. Ford heeft het topmodel van zijn Europese lijn vernieuwd. De Scorpio, zijn voor publiek begin oktober maakte op de Parijse autosa lon, heeft niet alleen een vol komen ander uiterlijk gekre gen, maar is ook technisch ingrijpend ver nieuwd. Veilig heid, comfort, plus een eco nomisch en milieuvriende lijk gebruik hebben nadrukkelijk de meeste aandacht gekregen. Vóór- en achterzijde van de nieu we Scorpio kregen een flambo yante stilering, waardoor de grootste Europese Fords een geheel eigen uitstraling hebben, die enerzijds vooruitstrevend is en anderzijds de familiebanden met de andere Ford-modellen nog weer strakker aanhaalt. Naast de ingrijpende uiterlijke stilistische wijzigingen, hebben de nieuwe Scorpio's ook een vol strekt nieuw ontworpen interieur gekregen, dat qua comfort abso luut niets te wensen meer over laat. Met de 'Club Med' Renault nieuwe limitée' van de populaire Clio op de markt. Deze extra aantrekkelijke uitvoering heeft dezelfde basis uitrusting als de CLio RN, aan gevuld met een pakket extra's dat de klant een groot voor deel oplevert. De Renault Clio Club Med is leverbaar in drie- en vijf deurs uitvoering en heeft een groot aantal extra's. De auto is uitgerust met stuurbekrachtiging, een toerenteller, centrale portier- vergrendeling met afstandsbe diening en zonwerend glas rond om. De zijruiten vóór zijn elek trisch bedienbaar. De Club Med is herkenbaar aan de in carros- seriekleur gespoten bumpers. In de voorbumper zijn mistlampen gemonteerd. De achterbank kan in twee delen worden neergeklapt en de drie- deurè versie heeft uitzetbare zij ruiten achter. Specifiek voor de Vermoedelijk in februari a.s. zal Mitsubishi in ons land de nieuwe Space Gear presente ren. Deze ruim tewagen beleefde zijn Europese pre mière afgelo pen najaar in Parijs. De Space Gear heeft als ruime zevenper- soons-auto redelijk com pacte afmetin gen. De auto is 459.5 cm lang, 169.5 cm breed en 185,5 cm (GLX) of 195,0 cm (GLS) hoog en heeft een wielbasis van 280,0 cm. Binnen deze maten is dus een ruim interieur ontworpen, met brede comfortabele en op velerlei wijze instelbare stoelen. De tweede en derde zitrij kunnen in sommige gevallen naar elkaar gedraaid opgesteld worden. Het dashboard bestaat uit één stuk en is in twee kleurtonen uitge voerd. De meters en controle lampen zijn centraal geplaatst, het ontwerp is helemaal ergono misch uitgevoerd. Het stuur is in hoogte verstelbaar, stuurbe krachtiging is standaard. Teneinde het comfortbeeld op hoogstaand peil af te ronden, heeft Mitsubishi de ophanging van de Space Gear benaderd vanuit de optiek van de doel groepen van de auto. Onder alle omstandigheden moet een veilig en dynamisch weggedrag moge lijk zijn; met optimaal rem- en bochtgedrag, robuust en comfor tabel. Voor de Space Gear werd wat betreft de voorwielophan- ging teruggegrepen op de uitge breide ophanging die Mitsubishi in de Pajero aanwendt: double wishbone met torsievering. De achteras kent een sterke, stijve constructie, wordt op vijf plaat sen gelocaliseerd en heeft een 'K' "89 ’.■1] «J WtlRBilMBMI L J LHj »i

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1994 | | pagina 35