Renault Clio Club Med
Mazda 323 Sport op
basis van hatchback
Vanaf 1 januari ver
plichte bijdrage
voor auto-recycling
Restyling Citroën XM
modeljaar 1995
Volkswagen Golf VR6 syncro
Ford Scorpio technisch
en uiterlijk vernieuwd
Mitsubishi Space Gear
in voorjaar in ons land
Opel-Vauxhall handhaaft
koppositie in Europa
Opel heeft, samen met het tech
nisch identieke zustermerk
Vauxhall, in de eerste negen
maanden van 1994 in West-
Europa 1.150.000 nieuwe auto's
verkocht. Het marktaandeel
bedroeg 12,5%, wederom ruim
voldoende voor de Europese
toppositie. In het eerste halfjaar
van 1994 werd een winst na
belastingen van 600 miljoen dol
lar behaald. Daarmee is
Opel/Vauxhall niet alleen de
grootste, maar ook de meest
winstgevende volumefabrikant in
de Europese auto-industrie.
Nu in onze showroom.
De nieuwe Ford Scorpio.
t kwal
De Goese merkendealers e.o.:
Bij aanschaf nieuwe auto
Woensdag 21 december 1994
DE BEVELANDER
35
Auto Adria, Autobedrijf Akkermans, Autobedrijf Centrum Goes, Auto Dagevos, Autobedrijf van Fraassen, Autobedrijf de Groene, Auto Hendriks Goes, Autobedrijf de Jager, Autobedrijf A.C. de Jonge,
Autobedrijf van Oeveren, van Strien Car, Auto v.d. Vliet, PTA Goes, Autobedrijf H.J. Rijk, Garage Sjaak Sonke, Autobedrijf Sorber, Garage van Strien, Autobedrijf Tramper, Garage Gebr. Vermeulen,
Autobedrijf Jan Hop, Autobedrijf Zwartepoorte
Wettelijk geregeld
Op weg naar 86%
recycling van de
auto
De helft minder
'afval'
1
r i
1
d
1994
daarbij
be-
nieuwe
die
debuut
het
streept door de grote vraag naar
de nieuwe Opel Omega, die in
de 'thuisfabriek' van Opel te Rüs
selsheim gebouwd wordt. Daar
is inmiddels de 100.000ste Ome
ga van de band gelopen, binnen
10 maanden na de produktie-
start. Om aan de vraag te kun
nen voldoen, wordt in Russels
heim regelmatig 's nachts door
gewerkt. Ook bij de produktie
van de Opel Corsa is overwerk
aan de orde van de dag. Naar
verwachting zullen er dit jaar in
West-Europa 450.000 stuks Cor-
sa's worden verkocht, 100.000
méér dan in 1993. Volgens Louis
R. Hughes, president van Gene
ral Motors International Opera
tions, klimt de West-Europese
automarkt duidelijk uit het diepe
dal van 1993. "Wij voorspellen
dat er dit jaar in totaal ongeveer
11,8 miljoen nieuwe personen
auto's zullen worden verkocht,
een stijging van 5% ten opzichte
van 1993. Wanneer deze trend
aanhoudt, kan dit resulteren in
een totaal van 12,3 miljoen nieu
we auto's in 1995."
De dynamische vernieuwing van
het gehele Citroën-gamma voor
modeljaar 1995, betekent voor
de XM de restyling van het exte
rieur, de complete herziening
van het interieur (nieuw dash-
bord), nieuwe pyrotechnische
gordelspanners op de veilig
heidsgordels vóór en airbag, als
mede twee nieuwe meer-klep-
pen motoren, waarvan één ben
zinemotor en één turbo diesel
motor. Daarnaast is het ver
nieuwde gamma voorzien van
talrijke nieuwe ontwikkelingen,
zoals de achteras met meestu
rend effect en de verhoogde
prestaties van de Turbo C.T.
benzinemotor.
Door ontwerp, comfort, algehele
veiligheid, robuustheid, presta
ties, rijcomfort en hoge kwaliteit
biedt de nieuwe Citroen XM de
berijders en passagiers optimaal
brengt
een
'série
Club Med zijn verder de speciale
wieldoppen, striping en bekle
ding.
Tegen meerprijs zijn een airbag
en ABS leverbaar.
Op motorisch gebied heeft de
klant keuze uit twee benzinemo
toren van 1,2 liter (43 kW/60 pk)
en 1,4 liter (57,5 kW/80 pk).
Deze betrouwbare Energy-moto-
ren staan bekend als pittige en
zuinige krachtbronnen. Vanaf
heden staan de eerste Renaults
Clio Club Med bij de Renault-
dealer. De prijs van de 12-liter is
vastgesteld op 27.595,-. De
Clio Club Med 1.4 staat in de
prijslijst voor 28.845,-. Daar
mee zijn de auto's aantrekkelik
geprijsd, want voor het pakket
extra's ter waarde van bijna
2.500 gulden betaalt de klant
slechts 600 gulden.
De Clio Club Med is leverbaar in
vijf carrosseriekleuren; wit en de
metaalkleuren groen, rood, grijs
en violet. Voor de metalliclak
geldt een meerprijs van 800 gul
den.
De 1.4-versie kan worden gele
verd met een drietraps automati
sche versnellingsbak.
ging bereikt. Met gordelspan
ners, ABS en een airbag voor
bestuurder en bijrijder biedt de
standaarduitrusting van dit top
model in de Golf-serie de hoogst
mogelijke passieve veiligheid
voor de inzittenden.
De prijs van de Volkswagen Golf
VR6 syncro is op dit moment nog
niet bekend.
Auto Recycling Nederland
BV (ARN) opgericht door de
BOVAG, FOCWA, RAI, STI
BA en SVN. Per 1 januari
1995 betaalt iedereen bij de
aanschaf van een nieuwe
auto een verwijderingsbij
drage van ƒ250,-. De ver
plichting tot afdracht van de
verwijderingsbijdrage ont
staat bij de eerste tenaam
stelling van een kenteken
van een auto met vier of
meer wielen, waarvan het
ledig gewicht vermeerderd
met het laadvermogen, niet
meer bedraagt dan 3500 kg.
official Ford Dealer
auto adria
westhavendijk 150 goes 01100-20440
mïtfrr
TET"»('s
De komst van twee nieuwe
motoren, een 2-liter 16V benzi
nemotor (135 pk) ter vervanging
van de huidige 2-liter motor en
een 2.5 liter turbo dieselmotor
(130 pk) als aanvulling op de
bestaande dieselmotoren, tilt de
prestaties van het Citroen XM-
gamma op een hoger plan, waar
door de berijder zich in alle
omstandigheden prettig en veilig
kan verplaatsen.
De Turbo C.T. motor is krachti
ger geworden en heeft nu een
vermogen van 150 pk.
De combinatie van drie uitrus
tingsniveaus (SX, VSX en Exclu
sive) en zeven motoren (4 benzi
ne en 3 diesel) levert een gam
ma op dat heel nauwkeurig
inspeelt op de wensen die bij de
doelgroep leven. De Citroen XM
is leverbaar in totaal 26 uitvoerin
gen.
Vanaf 1 januari 1995 zijn
nieuwe auto's 250 gulden
duurzamer. De dealer is
vanaf 1 januari a.s. verplicht
een bedrag van 250 gulden
af te dragen aan het Rijk
voor iedere nieuw op kente
ken gestelde auto. Die bij
drage is bedoeld als vergoe
ding voor het te zijner tijd
weer verwijderen van een
auto die nu wordt aange
schaft.
rijgenoegen. Daaraan dragen
uiteraard ook bij de Hydractief II
vering, de achteras met meestu
rend effect en het "constant-
niveau systeem" van Citroen dat
ook bij afgezet contact zorgt voor
een constante wagenhoogte.
De vloeiende, pure lijnen en het
nieuw vormgegeven front geven
de auto een uitstraling van
robuustheid, kwaliteit en veilig
heid. Hiermee kenmerkt de XM
zich als een typische Citroën. Dit
wordt nog eens versterkt door de
zeer esthetische manier waarop
de double chevron nu in de gril is
geïntegreerd. De nieuwe buiten
spiegels zijn nog doeltreffender
en de vernieuwde achterspoiler
en wieldoppen vervolmaken het
uiterlijk. In het interieur valt het
nieuwe dashboard op met het
vierspakige stuurwiel met stan
daard airbag.
ren. De instap bij de portieren
wordt vergemakkelijkt door de
opstaptrede die in het ontwerp is
opgenomen. De geheel vlakke
vloer zorgde ervoor dat de plaats
van de stuurkolom en de peda
len recht voor de bestuurder op
de meest optimale wijze kon
worden gerealiseerd. En doordat
de motorruimte niet in het interi
eur dringt, ontstaat er voor alle
(zeven) inzittenden een surplus
aan zit- en beenruimte.
Na de wereldpremière in Japan
eerder in 1994, stond de Space
Gear in oktober op de autoten
toonstelling van Parijs voor het
eerst in Europa. De uitvoeringen
die daar getoond werden, hoe
ven niet automatisch ook die te
zijn die de importeur in Neder
land gaat voeren. Er bestaat een
keuze uit twee varianten - GLX
en GLS - en uit drie motoren. De
Space Gear wordt gemaakt met
een 2,4 liter viercilinder benzine
motor van 97 kW/132 pk (4G64),
met een 2,0 liter viercilinder ben
zinemotor van 85 kW/115 pk
(4G63) of met een 2,5 liter vierci
linder turbodieselmotor van 73
kW/99 pk (4D56); de benzinemo
toren hebben vier kleppen per
cilinder, de turbodieselmotor
heeft een intercooler.
aard 'Sport'-logo's op de flanken.
De normale prijs van deze
accessoires bedraagt in totaal
2.500,-. De meerprijs van de
Mazda 323 Sport ten opzichte
van de normale 323 1.3 hatch
back - die normaal leverbaar blijft
- bedraagt slechts 1.000,-.
Voorzien van een pittige 1,3 liter
16-kleppen motor (55 kW/75 pk)
en de rijke standaarduitrusting
van de LX-uitvoering kost de
Mazda 323 Sport 26.995,-.
Afgebeeld de Escort GT. *Ford Credit hanteert maandbedragen. Aanbod geldt alleen voor Escort personenwagens. Financieringen
worden aangeboden door Ford Credit. Ford Credit neemt deel aan het Bureau Kredietregistratie in Tiel om gegevens met betrekking tot
kredietwaardigheid op te vragen. Ford Garantie Extra: een extra zekerheid voor na de standaardperiode tot een totaal van 3 jaar met
50.000 km of 100.000 km. Vanaf 595,- incl. B.T.W. Prijzen incl. B.T.W., excl. kosten rijklaar maken. Vraag de voorwaarden bij de dealer.
Wijzigingen voorbehouden.
VARIABEL
INLAATSYSTEEM
De zestienkleps-versie van in
principe dezelfde tweelitermotor
heeft een variabel inlaatsysteem
(VIS) gekregen, dat voor een
grotere trekkracht bij lagere toe
rentallen zorgt, zonder iets op te
offeren aan maximum-vermo-
gen. Dat bedraagt nu 136 pk.
De bekende V6 met een cilinder
inhoud van 2,9 liter is op een
aantal punten (onder meer
betreffende uitlaatgas-emissies
en een hoger koppel bij lagere
toerentallen) verbeterd. Boven
dien is het maximum vermogen
van deze twaalfklepper, met 5
pk, gestegen naar 150 pk.
De krachtigste motor voor de
ELEKTRONISCHE
INSTRUMENTEN
Het geheel nieuw ontworpen
dashboard omvat elektronische
instrumenten, met LCD-aanwij-
zing voor de afstandmeting
(totaal- en dagteller).
In het interieur zijn verder nieuwe
bekledingsstoffen toegepast en
zijn de portierpanelen nieuw ont
worpen. Als optie kunnen radio
en eventueel cd-speler vanaf
een satelliet onder het stuurwiel
worden bediend.
Andere nieuwe accessoires voor
1995 omvatten de passieve elek
tronische anti-diefstalbeveiliging
(PATS) van Ford, een ultramo
dern systeem, dat voorkomt dat
de motor wordt gestart door
onbevoegden. Het systeem con
troleert immers telkens weer of
wel de juiste sleutel wordt
gebruikt, voordat er kan worden
gestart.
De verwijderingsbijdrage is
geregeld in de Wet milieube
heer en is algemeen verbin
dend verklaard door het
Ministerie van Volkshuis
vesting, Ruimtelijke Orde
ning en Milieubeheer. Wet
telijk is geregeld dat een
kenteken pas wordt uitgege
ven nadat de verwijderings
bijdrage is betaald. Het
bedrijf waar u de nieuwe
auto koopt maakt de verwij
deringsbijdrage over aan
'Auto Recycling Nederland'.
Indien u zelf de auto impor
teert dient u de verwijde
ringsbijdrage vooraf te vol
doen. Dit gebeurt door mid
del van een acceptgirokaart
die u via het districtskan
toor van de Rijksdienst voor
het Wegverkeer (RDW) zal
worden toegestuurd. De
maatregelen betekent dus
een extra belastingheffing
welke door de koper van
een nieuwe auto moet wor
den betaald en door de
dealer dient te worden afge
dragen. Daar valt niet aan te
ontkomen. Wie de 250 gul
den in eigen zak wil steken,
zou dus nog vóór 1 januari
zijn nieuwe auto moeten
aanschaffen en hem laten
registreren.
Ook Adam Opel AG, de Duitse
tak van Opel/Vauxhall, levert
weer een stevige bijdrage aan de
bijzonder positieve resultaten die
het gehele bedrijf kenmerken. In
1993 werd een verlies geboekt,
dat sterk te maken had met de
recessie in Duitsland en de hoge
ontwikkelingskosten voor de
nieuwe Omega. Maar dit jaar
schrijft ook Adam Opel AG met
zekerheid weer zwarte cijfers
van beduidende omvang. Deze
gunstige signalen worden onder-
beveiliging.
Om tegemoet te komen aan de
verlangens van de klanten en
bovendien te voldoen aan de
strengere emissie-eisen die voor
Europa in 1996 van kracht wor
den, zijn de vijf beschikbare
krachtbronnen voor de Scorpio
op talloze punten herzien.
Om te beginnen werd de beken
de 2,0-liter viercilinder achtkleps-
motor van 115 pk (met twee
bovenliggende nokkenassen)
onder handen genomen. Er werd
een nieuw inlaatspruitstuk uit
kunststof ontworpen en de uit
laatgaskatalysator werd dichter
bij het uitlaatspruitstuk gemon
teerd, waardoor de katalysator
bij een koude start sneller op
temperatuur komt en daardoor
eerder effectief wordt.
De autobranche heeft als
doel in het jaar 2000 maar
liefst 86% van een auto te
recyclen. Wat overblijft is
een kleine hoeveelheid afval
waar technisch nog geen
oplossing voor is. Om dit
resultaat tel bereiken is
Het leveringsprogramma van
Mazda is tijdelijk uitgebreid met
een aantrekkelijke uitvoering in
de 323-serie, de 323 Sport. Als
basis voor deze versie dient de
323 hatchback modeljaar '94.
De naam Mazda 323 Sport zal
veel trouwe Mazda-kopers
bekend in de oren klinken, want
in het verleden zijn al een aantal
malen zeer populaire 323-uitvoe-
ringen met dezelfde aanduiding
op de markt gebracht. Door de
overweldigende belangstelling
voor de compleet nieuwe 323-
serie, aangeduid als modeljaar
'95, lijkt de aantrekkelijk geprijs
de 323 hatchback modeljaar '94
aan de aandacht van het koper-
spulbiek te ontsnappen. Mazda
heeft dit model opgewaardeerd
met een aantal fraaie, originele
accessoires: zevenspaaks licht
metalen velgen, brede (175/70)
Continental-banden, een zwarte
dakspoiler, zijstootstrips en uiter-
stabilisatorstang.
Primair in het concept van het
design van de Space Gear heeft
de naar voren gerichte passa-
gierscabine gestaan. Daarbij
reikt het ontwerp van dit passa-
gierscompartiment tot gedeelte
lijk over de motorruimte. En juist
dat gegeven zorgde dat de
Space Gear een aantrekkelijk
modern design kan koppelen
aan uitstekende aërodynami
sche waarden (cW-waarde
0.36). En dit 'semi-cabover' con
cept draagt ook in grote mate bij
aan een grotere bescherming bij
frontale aanrijdingen; uiteraard
heeft de auto zoals elke Mitsub
ishi 'side impact bars' in de por
tieren. Het ontwerp maakt dat
windgeruis erdoor wordt vermin
derd en de toegankelijkheid van
de motor uitstekend is.
Dankzij het semi-cabover ont
werp kan de motor zo ver moge
lijk naar voren geplaatst worden;
zelfs tot gedeeltelijk vóór de
voorwielen. Hierdoor ontstaat er
extra interieurruimte en omdat
gekozen is voor een vloer die
geheel boven - en niet tussen of
deels onder - de aandrijving ligt,
biedt het interieur het principe
van 'fully flat floor', een geheel
vlakke vloer van voor naar achte-
De motorische topprestaties
combineert de Golf VR6 syncro
met de bekende vierwielaandrij-
ving die, zoals in de Golf en de
Passat, een voortdurende varia
bele krachtverdeling tussen de
voor- en de achteras mogelijk
maakt.
Hierdoor wordt bij iedere weers
gesteldheid een optimale weglig-
Scorpio is als steeds de 24-kleps
V6 met een cilinderinhoud van
eveneens 2,9 liter. Ook hier is
het koppel 'onderin' dankzij een
nieuw variabel inlaatsysteem
beduidend toegenomen en ook
hier steeg het maximumvermo-
gen: van 195 pk naar 207 pk.
De 2,5-liter dieselmotor met tur
bo en interkoeler, die vorig jaar
door Ford werd geïntroduceerd,
is eveneens voor de Scorpio
1995 verbeterd. Standaard is
een oxydatiekatalysator en uit-
laatgas-recirculatie toegepast.
Het maximumvermogen
draagt 115 pk.
TWEE CARROSSERIE-
VARIANTEN
De Ford Scorpio zal voortaan uit
sluitend in twee carrosserieva-
rianten worden gebouwd: als
vierdeurs Sedan of als vijfdeurs
Wagon. Beide versies profiteren
van dezelfde technische verbe
teringen, die onder meer een
geheel nieuwe voorwielophan-
ging, een aanzienlijk verbeterde
achterwielophanging en een
reeks nieuwe motoren omvatten,
alsmede baanbrekende nieuwe
toepassingen van elektronica.
Die behelzen zowel het instru
mentarium als de regeling van
de automatische transmissie en
daarnaast eigentijdse veilig-
heidsverhogende accessoires
als tractie-controle en ABS,
benevens de laatste technieken
op het gebied van anti-diefstal-
Volkswagen
voegt met de
Golf VR6 syn
cro een topmo
del aan het
leveringspro
gramma toe,
dat de kracht
van een zesci
linder motor
met de voorde
len van vier-
wielaandrijving
combineert. De
marktintroduc
tie voor Neder
land is gepland
in januari a.s.
Het nieuwe
model in de
syncro-familie
heeft de beken
de VR6-motor
uit de Volkswagen Corrado.
Deze 2,9 I motor levert bij 5800
t/min een vermogen van 140
kW/190 pk. Het maximale koppel
van 245 Nm wordt bereikt bij
4200 t/min. De acceleratie van 0
tot 100 km/h vergt 7,5 seconden.
De topsnelheid van de Volkswa
gen Golf VR6 syncro is 225
km/h.
Per dag danken we in
Nederland meer dan 1.000
auto's af. Een deel van de
materialen is opnieuw te
gebruiken. De te verhande
len onderdelen worden van
het wrak verwijderd. Ruim
70% van het dan overgeble
ven wrak verwerken we in
staalfabrieken en smelterij-
en tot nieuw staal.
Toch blijft van iedere auto
250 tot 300 kilo afval over.
Dat betekent jaarlijks ruim
100 miljoen kilo auto-afval
naar een steeds grotere
afvalberg. Dit leek tot voor
kort een onoplosbaar pro
bleem. Gelukkig heeft de
autobranche zelf het initia
tief genomen om dit aan te
pakken en streeft daarbij
naar forse vermindering van
de hoeveelheid te storten
materiaal. Hoe dat in zijn
werk gaat leest u hierna.
Ford heeft het
topmodel van
zijn Europese
lijn vernieuwd.
De
Scorpio,
zijn
voor
publiek begin
oktober
maakte op de
Parijse autosa
lon, heeft niet
alleen een vol
komen ander
uiterlijk gekre
gen, maar is
ook technisch
ingrijpend ver
nieuwd. Veilig
heid, comfort,
plus een eco
nomisch en
milieuvriende
lijk gebruik hebben
nadrukkelijk de meeste aandacht
gekregen.
Vóór- en achterzijde van de nieu
we Scorpio kregen een flambo
yante stilering, waardoor de
grootste Europese Fords een
geheel eigen uitstraling hebben,
die enerzijds vooruitstrevend is
en anderzijds de familiebanden
met de andere Ford-modellen
nog weer strakker aanhaalt.
Naast de ingrijpende uiterlijke
stilistische wijzigingen, hebben
de nieuwe Scorpio's ook een vol
strekt nieuw ontworpen interieur
gekregen, dat qua comfort abso
luut niets te wensen meer over
laat.
Met de 'Club
Med'
Renault
nieuwe
limitée' van de
populaire Clio
op de markt.
Deze extra
aantrekkelijke
uitvoering heeft
dezelfde basis
uitrusting als de
CLio RN, aan
gevuld met een
pakket extra's
dat de klant
een groot voor
deel oplevert.
De Renault Clio
Club Med is
leverbaar in
drie- en vijf
deurs uitvoering en heeft een
groot aantal extra's. De auto is
uitgerust met stuurbekrachtiging,
een toerenteller, centrale portier-
vergrendeling met afstandsbe
diening en zonwerend glas rond
om. De zijruiten vóór zijn elek
trisch bedienbaar. De Club Med
is herkenbaar aan de in carros-
seriekleur gespoten bumpers. In
de voorbumper zijn mistlampen
gemonteerd.
De achterbank kan in twee delen
worden neergeklapt en de drie-
deurè versie heeft uitzetbare zij
ruiten achter. Specifiek voor de
Vermoedelijk in
februari a.s. zal
Mitsubishi in
ons land de
nieuwe Space
Gear presente
ren. Deze ruim
tewagen
beleefde zijn
Europese pre
mière afgelo
pen najaar in
Parijs.
De Space Gear
heeft als ruime
zevenper-
soons-auto
redelijk com
pacte afmetin
gen. De auto is
459.5 cm lang,
169.5 cm breed
en 185,5 cm
(GLX) of 195,0
cm (GLS) hoog
en heeft een wielbasis van 280,0
cm. Binnen deze maten is dus
een ruim interieur ontworpen,
met brede comfortabele en op
velerlei wijze instelbare stoelen.
De tweede en derde zitrij kunnen
in sommige gevallen naar elkaar
gedraaid opgesteld worden. Het
dashboard bestaat uit één stuk
en is in twee kleurtonen uitge
voerd. De meters en controle
lampen zijn centraal geplaatst,
het ontwerp is helemaal ergono
misch uitgevoerd. Het stuur is in
hoogte verstelbaar, stuurbe
krachtiging is standaard.
Teneinde het comfortbeeld op
hoogstaand peil af te ronden,
heeft Mitsubishi de ophanging
van de Space Gear benaderd
vanuit de optiek van de doel
groepen van de auto. Onder alle
omstandigheden moet een veilig
en dynamisch weggedrag moge
lijk zijn; met optimaal rem- en
bochtgedrag, robuust en comfor
tabel. Voor de Space Gear werd
wat betreft de voorwielophan-
ging teruggegrepen op de uitge
breide ophanging die Mitsubishi
in de Pajero aanwendt: double
wishbone met torsievering. De
achteras kent een sterke, stijve
constructie, wordt op vijf plaat
sen gelocaliseerd en heeft een
'K' "89
’.■1]
«J
WtlRBilMBMI
L J
LHj
»i