Ufokr. De nieuwe Alto: door yan dachte auto van Suzuki Fiat Punto Auto van het Jaar 1995 SB® Colofon Bij de merken- dealer zit u beter! geko zen tot de 'reestyie Suzuki Vitara Villager V6 naar luxe segment A^^sS8^^ la f I iiiii i lyjii UÉtilA rthiü I Woensdag 21 december 1994 DE BEVELANDER 33 6e Jaargang no. 5 -76 ■H Zakelijk en privé Veiligheid hhbhhhh s'es, eené, 'nterteüf ül j °e '/0/vo Pe,so"8"'OÏ SSi 50 ’°a"-da' 8" ,^^'e ^e9la^<&ba% tang a C0"cu,J' - KRANT r- w I <W.Sr. 'arbuitri I ■-.y.z.z.zZ Redactie: P. de Jonge J. Smits H. Meijer trale portiervergrendelig en een in hoogte verstelbaar stuur. de inzetbaarheid van de Vitara Villager V6. Zo bedraagt het trek- vermogen bij voorbeeld 1.875 Bij de vormgeving is het accent gelegd op een stijlvolle uitstra ling. De aansprekende grille met chromen inleg en de two-tone kleurstelling geven de auto een naar verwachting veel mensen deze Vitara Villager V6 zowel niet louter privé/recreatief zullen gebruiken, maar ook zakelijk. Het uitrustingspakket is daarmee zeer zeker in overeenstemming. ger V6 daarom te typeren als een MPV (Multi Purpose Vehi- lager, waardoor het brandstof verbruik in gunstige zin wordt beïnvloed. Door de inzet van computertechnologie bij het ont werpen kon de carrosserie zo licht mogelijk worden gehouden zonder de stijfheid en vooral de veiligheid geweld aan te doen. Voor de Alto ontwikkelde Suzuki een nieuwe motor. Het is een viercilinder krachtbron, gemaakt van aluminium met een boven liggende nokkenas. De cilinder inhoud bedraagt 993 cm3. Het maximale vermogen is 39,5 kW/52,9 pk. Door de slag van de motor kort te houden - de zuiger beweegt slechts 61 millimeter op en neer - kan de krachtbron zon der enig risico voor de levens duur behoorlijk hoge toerentallen draaien. Dat zorgt voor een vinnig karak ter, waardoor de Alto vlot accele reert, ja zelfs een wat sportief gedrag heeft. Zeer veel aandacht is geschon ken aan een stille en trillingvrije loop. De motor van de Alto is af omdat op deze manier het glas zeer nauw aansluit op het dak en het overige plaatwerk. Bovendien is de luchtweerstand Advertenties: De Bevelander Postbus 5, 4460 AA Goes Voorstad 24, 4461 KN Goes 01100-141110 Bij de ontwikkeling van de Alto stond veiligheid voorop. Dat is voorwaar geen eenvoudige klus. Het accent is gelegd op het voor komen van een ongeluk. Het gaat dan om de actieve veilig heid. Het prima uitzicht rondom, de makkelijke bediening en de ruim bemeten remmen dragen daaraan bij. Een prettig rijkarak ter en laag geluidsnivo zorgen ervoor dat de bestuurder niet snel vermoeid of geïrriteerd raakt. Hij of zij zal goed gecon centreerd kunnen blijven rijden en dat komt de veiligheid enorm ten goede. De voorwielen van de Suzuki Alto zijn voorzien van geventi leerde schijfremmen. Achter zijn trommelremmen toegepast, die tevens aan de handrem zijn gekoppeld. De banden hebben een maat van 145/70 R13. Ze combineren een goed wegcon tact met comfort. De reminstalla- tie is vacuüm bekrachtigd. Een remdrukbegrenzer voorkomt dat de achterremmen voortijdig blok keren, zodat de auto ook bij zeer krachtig remmen bestuurbaar blijft. De driepunts rolgordels voorin zijn voorts bevestigd aan de stoelen. Bij een frontale botsing lopen de inzittenden minimaal gevaar dat ze bekneld zouden kunnen raken tussen de gordel en de stoel. In de portieren zijn stalen balken toegepast, die de in een topuitvoering met ABS- remsysteem en twee airbags, cle) met de ruimte, de luxe en het Enkele opties zijn airconditioning en een automatische vier-traps versnellingsbak met lock-up. rijgemakt van een stijlvolle Sta tionwagon. De 4x4 aandrijving, de hoge positie, de brede wielen en de krachtige motor vergroten Geavanceerde motortechniek De V6 motor voor de Vitara Villa- kilogram (geremde aanhanger) ger is in alle opzichten modern te (geremde aanhanger). noemen. Suzuki is bij de ontwik keling van deze topper niet over een nacht ijs gegaan. Hij heeft een exacte inhoud van 1.998 cm. De cilinders staan in V-vorm. Er zijn in totaal 24 kleppen, die wor den bediend door dubbele bovenliggende nokkenassen. De volledig lichtmetalen motor levert representatief voorkomen. Suzu- zijn maximale vermogen van 100 ki heeft hiervoor gekozen omdat kW/136 pk bij 6.500 toeren per minuut. De maximale trekkracht bedraagt 172 Nm. Dat komt vrij bij 4.000 toeren per minuut. Op de Internationale Autoshow in Brussel, van 13 tot 22 januari, zal de Vitara Villager V6 zijn Standaard zijn ondermeer stuur- Europese debuut beleven. Uiter- bekrachtiging, getint glas, een- aard zal hij op de Personenauto- RAI begin februari niet ontbre ken. In maart komt hij in Neder- De Vitara Villager V6 komt er ook land op de markt. Uitgave in samenwerking met de merkendealers in Goes e.o. de praktijk ruimschoots bewe zen. De 1,0 liter onderhoudsar me krachtbron in de Alto is voor zien van elektronisch geregelde ontsteking en (single point) brandstoftoevoer. Mede daar door is er sprake van een laag brandstofverbrik. Gemiddeld komt volgens de ECE-norm uit op 5,4 liter/100 kilometer, waar door met de tankinhoud van 35 liter een forse actieradius moge lijk is. Een nauwkeurig berekend inlaat- en uitlaatkanaal garan deert een schone verbranding en een laag geluidsniveau. De katalysator zorgt er mede voor dat de Alto moeiteloos voldoet aan huidige en toekomstige emissie-eisen. Aan de motor is een volledig gesynchroniseerde versnellingsbak met vijf versnel lingen gekoppeld. De overbren- gingsverhoudingen zijn dusdanig gekozen dat het vermogen van de krachtbron zo optimaal moge lijk op de wielen wordt overge bracht. Trekkracht en een pittig rijkarakter staan daarbij voorop. afgeleid van de 1,3 liter kracht bron, zoals die ondermeer in de Swift wordt toegepast. De betrouwbaarheid daarvan is in '%'Szovve/, serad' Deze autokrant is een bijlage van weekblad De Bevelander te Goes en verschijnt in principe één maal per maand. Met de Vitara Villager V6 presen teert Suzuki een nieuw topmo del, dat bestemd is voor de zakelijke en particuliere autorij der die op zoek is naar een gedistingeerd en comfortabel maar bovenal multifunctioneel voertuig. Voor de aandrijving zorgt de technisch geavanceerde 2,0 liter zescilinder motor. Deze moder ne krachtbron, die een groot kop pel vertaalt in een subliem rijge drag, is door Suzuki zelf ontwik keld. Voor Suzuki betekent dit éen echte doorbraak, want het is de eerste keer dat dit merk een dergelijke krachtbron aanbiedt. Voor de ontwikkeling van de Vitara Villager V6 heeft Suzuki zich gebaseerd op de Vitara 5- deurs uitvoering. Door vergroting van de spoorbreedte en door de toepassing van een ander, meer op comfort afgestemd onderstel is echter een auto met een ander karakter ontstaan. In de praktijk biedt de Vitara Villager V6 een rijgedrag, dat ten minste gelijk waardig is aan dat van een nor male personenauto. Mede met het oog op de ruime binnenmaten valt de Vitara Villa- Suzuki heeft enige tijd geleden zijn nieuwe Alto gepresenteerd. De auto wordt in India gebouwd. Hij is echter geheel in Japan ont wikkeld en er kan dan ook worden gesproken van een zeer door dacht concept. De vloeiende lijnen van de carrosserie geven de nieu we Alto een Vlot en vrolijk karakter. Doordat de wielen dichtbij de hoeken zijn gesitueerd, is ér sprake van éen opvallend stabiel en com fortabel rijge drag. Zeker voor een auto van dergelijke grootte. Het begrip 'compact' suggereert een krappe auto. Hoewel de Alto is bedoeld voor het A-segment, zeg maar de compacte klasse, is er allerminst sprake van een voertuig van (te) geringe afme tingen. De Alto is maar liefst 195 millimeter langer en 80 millime ter breder dan het vorige model (Alto GL). Daarmee staat hij aan de top in zijn klasse. Het design getuigt van een hel dere kijk op ontwerpen, waarbij zowel gebruiksgemak als een riante, expressieve uitstraling hand in hand met elkaar gaan. De Alto oogt solide, zelfs wat robuust om de zorg voor kwaliteit bij deze auto nog eens extra te illustreren. Per slot van rekening geeft Suzuki niet voor niets drie jjaar of 100.000 kilometer garan tie op dit produkt. Al is het maar Om richting consument het volste vertrouwen uit te spreken. pe direct aan de carrosserie gemonteerde ruiten zorgen voor extra comfort. Windgeruis neemt ^elis- maar'^> 2icb S Sao „et gK gebruikt staal van een uitzon- m f7 van de r-et 'Paken uB ro^ens^une^n/e- derijke hoge treksterkte. Dat Snlde varPie, ste kenm. iPPi°Sltla Zn, S'Maa?P^^ scheelt aanzienlijk in gewicht n/? een v0/, VolvnP^^'nqen k m ^eb ean fi^elkaar lr>belijk hari 'Pplaatsip te - de Allo weeg! slechjs 705 dus zwaardere balken van CaraPOr,o°t ^Oort Vari9r^de raalenUt°baha Hii ^0^ Er zat on^ '^er^^ard^ minder krachtig staal Het Je an achter bera had 9ekornen °n2achtjn Van F,n'et OaVpr^eleri. maa^ ®en armf/ Prirria p lagere gewicht is gunstig war h^9een fo aauto v^9eten nfdat e oep^Pmidd^ rechSttauntuSsea voor het brandstofver- Veiling u Qopri °s Van riJ:' at ar war^ rïleren USlast n.' ar allebr,^ bruik en in ons land de ligheid^Spaazen‘h!)nen latpnS°Ort situar habbp’ niaar vpben °Pbem de P>aat^ motorrijtuigenbelasting. uitqe^t ^'e rnen bedOelen n z<an maar plarp^ rnOeter,anv'/ege dQdVa^^en dia e. d1“mÏÏSeomal “a' Trow lï “wXe*0- Oe Fiat Punto is gekozen tot Auto van het Gebruikskosten laao te lSs'ei/e en zaqna°tselinThat°n healhi^'~ ba'eeris mnpUvven mpt^ van da9 kle'na e^ats Jaar 1995’ met een totaal van 370 Punten- hoi trien al m.-w ^rio di^en vailiOaact'ave vpir^ Zelf'9 allarbpi^ds aan°Pperen r,n an9e na e OpberamXern' Van de 56 juryleden hebben 24 de Punto XhPid 9nim sn!^ 'nz/fc^OSs2^e/ö; 1 o belaa9- ^Oon Pa b,nnP da mammals zS°9e- op de eerste plaats gezet, 16 anderen op mer9onder lilden hp^ e bascha^ een Sp'ege^ 9alar>te wo,aaarop dp n°9 de tweede plaats. De Auto van het Jaar-ver- mer onder lijden. he gOede r^hermt en S^^iconstr,^6 En n Zi<n ele^r ui^oek der) 9eonPOr' kiezin9 is in 1964 9eboren °P van - Ion V°’ waten Pass/ave ^,eri’ ''VeqiL Weede 'e beatie laa,ste 4'Sc/l versto'iK darriesPencl- het tijdschrift Autovisie. Op dit moment h^rinarr> 'aen al een n' l9be'd ^aPlri9’ atc rPn vi/ah°On- 8ov0° Weer of s Werken^ e, baar en bestaat de jury uit 56 gespecialiseerde jour- 2e\/9S9-as an u,a PrOevpP°Osia: F)eJ^p°ap zit iP! bp^rd°Or pPnd!en best:POrst ziin !rntast'SchiVBr' nalisten, die 21 Europese landen vertegen- hva^ltlper jarp aren bet n 9orda/S 'n be OrP'J S,aat- ei9aniijk aan ^e Jjt tdle bingen woordigen. De criteria waarop de stemming is e&er,? De Z?? van^ Pa vS* v£' d^e®9efe° 9ebaseerd Zl<n desi9n' comfort' veili9heid' zui’ een e doorqpP0 beeft nde bikke PS d'e benP' b°el< mpS' ni9heid. rijeigenschappen, prestaties, functiona- a*uaZe?S ^aarmkPak< an °P d* Punt aU^Parsu9n Eodra9 nSchaDna liteit' resPect v00r het milieu' Pri<s en tegenwaar- noof e erachtknari basCha V°Orzien \P,en enorm0 te f/,^Je be mnt de. In de eerste ronde van de verkiezing worden ^auka, Dd^andm- Van onZme” a"es wa! dei'kkeran ea°ntar stad, ben- viJf aut0's genomineerd die in de fi nale deelne- ean hPP°nes, eo lnderdaan °n9alukki zii 'n dn 9ordP9 niet vaP°9 b'nderiPP1^ er een r men' ln deze tweede ronde heeft ieder jurylid 25 last bi,fandsl°ftan^n Sarnenn eert VeiiinPP lar,bqe autnP S OvPr9ekn°opt rPr te tikken 000 larnnio Punten ter beschikking, die over minimaal 4 ver- ar mpP n°t least n die bij PPrukbare PbeibskoQ;' je on?Ptlsche hP9ens stannat mOet PP; Ju'St, nP? schillende genomineerde auto's dienen te worden in9en narria vOo e? "Side p rv°rntinn n-Uur^olom^i'ouuJOpen en ï°9tevarstpiiaarb vq0?3 Uurlijk verdeeld, met een maximum van 15 punten voor de sc?eLVan opzi h ztdr9t datdOteGtloXlat lekt en ^en ^Je tavreddut°'hatSln9. zOdatZ,ea *an e eerste keus. De uitslag: 1Fiat Punto 370 punten; 2. sa'afb^ er ho*^^ dat ®en?& ^nt^0 ^belsp Volkswagen Polo 2929punten; 3. Opel Omega 272 BB?'»':?-- iWsWBW - kanten ri tr°Uvvens rP eisan aadn be bum aal 's nu allerlei. cantrurn ‘9erust nP e tankpn °er 9ewOr af De topsnelheid van de nieuwe sc

Krantenbank Zeeland

Bevelander | 1994 | | pagina 33