Ufokr.
De nieuwe Alto: door
yan
dachte auto van Suzuki
Fiat
Punto
Auto
van het
Jaar
1995
SB®
Colofon
Bij de merken-
dealer zit
u beter!
geko
zen tot
de
'reestyie
Suzuki Vitara Villager V6
naar luxe segment
A^^sS8^^
la
f I iiiii i lyjii
UÉtilA rthiü
I
Woensdag 21 december 1994
DE BEVELANDER
33
6e Jaargang no. 5
-76
■H
Zakelijk en privé
Veiligheid
hhbhhhh
s'es,
eené,
'nterteüf
ül j
°e '/0/vo
Pe,so"8"'OÏ
SSi
50 ’°a"-da'
8" ,^^'e
^e9la^<&ba% tang
a C0"cu,J'
-
KRANT
r-
w
I
<W.Sr.
'arbuitri
I
■-.y.z.z.zZ
Redactie:
P. de Jonge
J. Smits
H. Meijer
trale portiervergrendelig en een
in hoogte verstelbaar stuur.
de inzetbaarheid van de Vitara
Villager V6. Zo bedraagt het trek-
vermogen bij voorbeeld 1.875
Bij de vormgeving is het accent
gelegd op een stijlvolle uitstra
ling. De aansprekende grille met
chromen inleg en de two-tone
kleurstelling geven de auto een
naar verwachting veel mensen
deze Vitara Villager V6 zowel
niet louter privé/recreatief zullen
gebruiken, maar ook zakelijk.
Het uitrustingspakket is daarmee
zeer zeker in overeenstemming.
ger V6 daarom te typeren als
een MPV (Multi Purpose Vehi-
lager, waardoor het brandstof
verbruik in gunstige zin wordt
beïnvloed. Door de inzet van
computertechnologie bij het ont
werpen kon de carrosserie zo
licht mogelijk worden gehouden
zonder de stijfheid en vooral de
veiligheid geweld aan te doen.
Voor de Alto ontwikkelde Suzuki
een nieuwe motor. Het is een
viercilinder krachtbron, gemaakt
van aluminium met een boven
liggende nokkenas. De cilinder
inhoud bedraagt 993 cm3. Het
maximale vermogen is 39,5
kW/52,9 pk. Door de slag van de
motor kort te houden - de zuiger
beweegt slechts 61 millimeter op
en neer - kan de krachtbron zon
der enig risico voor de levens
duur behoorlijk hoge toerentallen
draaien.
Dat zorgt voor een vinnig karak
ter, waardoor de Alto vlot accele
reert, ja zelfs een wat sportief
gedrag heeft.
Zeer veel aandacht is geschon
ken aan een stille en trillingvrije
loop. De motor van de Alto is
af omdat op deze manier het
glas zeer nauw aansluit op het
dak en het overige plaatwerk.
Bovendien is de luchtweerstand
Advertenties: De Bevelander
Postbus 5, 4460 AA Goes
Voorstad 24, 4461 KN Goes
01100-141110
Bij de ontwikkeling van de Alto
stond veiligheid voorop. Dat is
voorwaar geen eenvoudige klus.
Het accent is gelegd op het voor
komen van een ongeluk. Het
gaat dan om de actieve veilig
heid. Het prima uitzicht rondom,
de makkelijke bediening en de
ruim bemeten remmen dragen
daaraan bij. Een prettig rijkarak
ter en laag geluidsnivo zorgen
ervoor dat de bestuurder niet
snel vermoeid of geïrriteerd
raakt. Hij of zij zal goed gecon
centreerd kunnen blijven rijden
en dat komt de veiligheid enorm
ten goede.
De voorwielen van de Suzuki
Alto zijn voorzien van geventi
leerde schijfremmen. Achter zijn
trommelremmen toegepast, die
tevens aan de handrem zijn
gekoppeld. De banden hebben
een maat van 145/70 R13. Ze
combineren een goed wegcon
tact met comfort. De reminstalla-
tie is vacuüm bekrachtigd. Een
remdrukbegrenzer voorkomt dat
de achterremmen voortijdig blok
keren, zodat de auto ook bij zeer
krachtig remmen bestuurbaar
blijft.
De driepunts rolgordels voorin
zijn voorts bevestigd aan de
stoelen. Bij een frontale botsing
lopen de inzittenden minimaal
gevaar dat ze bekneld zouden
kunnen raken tussen de gordel
en de stoel. In de portieren zijn
stalen balken toegepast, die de
in een topuitvoering met ABS-
remsysteem en twee airbags,
cle) met de ruimte, de luxe en het Enkele opties zijn airconditioning
en een automatische vier-traps
versnellingsbak met lock-up.
rijgemakt van een stijlvolle Sta
tionwagon. De 4x4 aandrijving,
de hoge positie, de brede wielen
en de krachtige motor vergroten Geavanceerde
motortechniek
De V6 motor voor de Vitara Villa-
kilogram (geremde aanhanger) ger is in alle opzichten modern te
(geremde aanhanger). noemen. Suzuki is bij de ontwik
keling van deze topper niet over
een nacht ijs gegaan. Hij heeft
een exacte inhoud van 1.998 cm.
De cilinders staan in V-vorm. Er
zijn in totaal 24 kleppen, die wor
den bediend door dubbele
bovenliggende nokkenassen. De
volledig lichtmetalen motor levert
representatief voorkomen. Suzu- zijn maximale vermogen van 100
ki heeft hiervoor gekozen omdat kW/136 pk bij 6.500 toeren per
minuut. De maximale trekkracht
bedraagt 172 Nm. Dat komt vrij
bij 4.000 toeren per minuut.
Op de Internationale Autoshow
in Brussel, van 13 tot 22 januari,
zal de Vitara Villager V6 zijn
Standaard zijn ondermeer stuur- Europese debuut beleven. Uiter-
bekrachtiging, getint glas, een- aard zal hij op de Personenauto-
RAI begin februari niet ontbre
ken. In maart komt hij in Neder-
De Vitara Villager V6 komt er ook land op de markt.
Uitgave in samenwerking met de merkendealers
in Goes e.o.
de praktijk ruimschoots bewe
zen. De 1,0 liter onderhoudsar
me krachtbron in de Alto is voor
zien van elektronisch geregelde
ontsteking en (single point)
brandstoftoevoer. Mede daar
door is er sprake van een laag
brandstofverbrik. Gemiddeld
komt volgens de ECE-norm uit
op 5,4 liter/100 kilometer, waar
door met de tankinhoud van 35
liter een forse actieradius moge
lijk is. Een nauwkeurig berekend
inlaat- en uitlaatkanaal garan
deert een schone verbranding
en een laag geluidsniveau. De
katalysator zorgt er mede voor
dat de Alto moeiteloos voldoet
aan huidige en toekomstige
emissie-eisen. Aan de motor is
een volledig gesynchroniseerde
versnellingsbak met vijf versnel
lingen gekoppeld. De overbren-
gingsverhoudingen zijn dusdanig
gekozen dat het vermogen van
de krachtbron zo optimaal moge
lijk op de wielen wordt overge
bracht. Trekkracht en een pittig
rijkarakter staan daarbij voorop.
afgeleid van de 1,3 liter kracht
bron, zoals die ondermeer in de
Swift wordt toegepast. De
betrouwbaarheid daarvan is in
'%'Szovve/,
serad'
Deze autokrant is een bijlage van weekblad
De Bevelander te Goes en verschijnt in principe
één maal per maand.
Met de Vitara Villager V6 presen
teert Suzuki een nieuw topmo
del, dat bestemd is voor de
zakelijke en particuliere autorij
der die op zoek is naar een
gedistingeerd en comfortabel
maar bovenal multifunctioneel
voertuig.
Voor de aandrijving zorgt de
technisch geavanceerde 2,0 liter
zescilinder motor. Deze moder
ne krachtbron, die een groot kop
pel vertaalt in een subliem rijge
drag, is door Suzuki zelf ontwik
keld. Voor Suzuki betekent dit
éen echte doorbraak, want het is
de eerste keer dat dit merk een
dergelijke krachtbron aanbiedt.
Voor de ontwikkeling van de
Vitara Villager V6 heeft Suzuki
zich gebaseerd op de Vitara 5-
deurs uitvoering. Door vergroting
van de spoorbreedte en door de
toepassing van een ander, meer
op comfort afgestemd onderstel
is echter een auto met een ander
karakter ontstaan. In de praktijk
biedt de Vitara Villager V6 een
rijgedrag, dat ten minste gelijk
waardig is aan dat van een nor
male personenauto.
Mede met het oog op de ruime
binnenmaten valt de Vitara Villa-
Suzuki heeft enige tijd geleden
zijn nieuwe Alto gepresenteerd.
De auto wordt in India gebouwd.
Hij is echter geheel in Japan ont
wikkeld en er
kan dan ook
worden
gesproken van
een zeer door
dacht concept.
De vloeiende
lijnen van de
carrosserie
geven de nieu
we Alto een
Vlot en vrolijk
karakter.
Doordat de
wielen dichtbij
de hoeken zijn
gesitueerd, is
ér sprake van
éen opvallend
stabiel en com
fortabel rijge
drag. Zeker
voor een auto
van dergelijke grootte. Het
begrip 'compact' suggereert een
krappe auto. Hoewel de Alto is
bedoeld voor het A-segment,
zeg maar de compacte klasse, is
er allerminst sprake van een
voertuig van (te) geringe afme
tingen. De Alto is maar liefst 195
millimeter langer en 80 millime
ter breder dan het vorige model
(Alto GL). Daarmee staat hij aan
de top in zijn klasse.
Het design getuigt van een hel
dere kijk op ontwerpen, waarbij
zowel gebruiksgemak als een
riante, expressieve uitstraling
hand in hand met elkaar gaan.
De Alto oogt solide, zelfs wat
robuust om de zorg voor kwaliteit
bij deze auto nog eens extra te
illustreren. Per slot van rekening
geeft Suzuki niet voor niets drie
jjaar of 100.000 kilometer garan
tie op dit produkt. Al is het maar
Om richting consument het volste
vertrouwen uit te spreken.
pe direct aan de carrosserie
gemonteerde ruiten zorgen voor
extra comfort. Windgeruis neemt
^elis- maar'^> 2icb
S Sao „et gK
gebruikt staal van een uitzon- m f7 van de r-et 'Paken uB ro^ens^une^n/e-
derijke hoge treksterkte. Dat Snlde varPie, ste kenm. iPPi°Sltla Zn, S'Maa?P^^
scheelt aanzienlijk in gewicht n/? een v0/, VolvnP^^'nqen k m ^eb ean fi^elkaar lr>belijk hari 'Pplaatsip te
- de Allo weeg! slechjs 705
dus zwaardere balken van CaraPOr,o°t ^Oort Vari9r^de raalenUt°baha Hii ^0^ Er zat on^ '^er^^ard^
minder krachtig staal Het Je an achter bera had 9ekornen °n2achtjn Van F,n'et OaVpr^eleri. maa^ ®en armf/ Prirria p
lagere gewicht is gunstig war h^9een fo aauto v^9eten nfdat e oep^Pmidd^ rechSttauntuSsea
voor het brandstofver- Veiling u Qopri °s Van riJ:' at ar war^ rïleren USlast n.' ar allebr,^
bruik en in ons land de ligheid^Spaazen‘h!)nen latpnS°Ort situar habbp’ niaar vpben °Pbem de P>aat^
motorrijtuigenbelasting. uitqe^t ^'e rnen bedOelen n z<an maar plarp^ rnOeter,anv'/ege dQdVa^^en dia
e. d1“mÏÏSeomal “a' Trow lï “wXe*0- Oe Fiat Punto is gekozen tot Auto van het
Gebruikskosten laao te lSs'ei/e en zaqna°tselinThat°n healhi^'~ ba'eeris mnpUvven mpt^ van da9 kle'na e^ats Jaar 1995’ met een totaal van 370 Punten-
hoi trien al m.-w ^rio di^en vailiOaact'ave vpir^ Zelf'9 allarbpi^ds aan°Pperen r,n an9e na e OpberamXern' Van de 56 juryleden hebben 24 de Punto
XhPid 9nim sn!^ 'nz/fc^OSs2^e/ö; 1 o belaa9- ^Oon Pa b,nnP da mammals zS°9e- op de eerste plaats gezet, 16 anderen op
mer9onder lilden hp^ e bascha^ een Sp'ege^ 9alar>te wo,aaarop dp n°9 de tweede plaats. De Auto van het Jaar-ver-
mer onder lijden. he gOede r^hermt en S^^iconstr,^6 En n Zi<n ele^r ui^oek der) 9eonPOr' kiezin9 is in 1964 9eboren °P van
- Ion V°’ waten Pass/ave ^,eri’ ''VeqiL Weede 'e beatie laa,ste 4'Sc/l versto'iK darriesPencl- het tijdschrift Autovisie. Op dit moment
h^rinarr> 'aen al een n' l9be'd ^aPlri9’ atc rPn vi/ah°On- 8ov0° Weer of s Werken^ e, baar en bestaat de jury uit 56 gespecialiseerde jour-
2e\/9S9-as an u,a PrOevpP°Osia: F)eJ^p°ap zit iP! bp^rd°Or pPnd!en best:POrst ziin !rntast'SchiVBr' nalisten, die 21 Europese landen vertegen-
hva^ltlper jarp aren bet n 9orda/S 'n be OrP'J S,aat- ei9aniijk aan ^e Jjt tdle bingen woordigen. De criteria waarop de stemming is
e&er,? De Z?? van^ Pa vS* v£' d^e®9efe° 9ebaseerd Zl<n desi9n' comfort' veili9heid' zui’
een e doorqpP0 beeft nde bikke PS d'e benP' b°el< mpS' ni9heid. rijeigenschappen, prestaties, functiona-
a*uaZe?S ^aarmkPak< an °P d* Punt aU^Parsu9n Eodra9 nSchaDna liteit' resPect v00r het milieu' Pri<s en tegenwaar-
noof e erachtknari basCha V°Orzien \P,en enorm0 te f/,^Je be mnt de. In de eerste ronde van de verkiezing worden
^auka, Dd^andm- Van onZme” a"es wa! dei'kkeran ea°ntar stad, ben- viJf aut0's genomineerd die in de fi nale deelne-
ean hPP°nes, eo lnderdaan °n9alukki zii 'n dn 9ordP9 niet vaP°9 b'nderiPP1^ er een r men' ln deze tweede ronde heeft ieder jurylid 25
last bi,fandsl°ftan^n Sarnenn eert VeiiinPP lar,bqe autnP S OvPr9ekn°opt rPr te tikken 000 larnnio Punten ter beschikking, die over minimaal 4 ver-
ar mpP n°t least n die bij PPrukbare PbeibskoQ;' je on?Ptlsche hP9ens stannat mOet PP; Ju'St, nP? schillende genomineerde auto's dienen te worden
in9en narria vOo e? "Side p rv°rntinn n-Uur^olom^i'ouuJOpen en ï°9tevarstpiiaarb vq0?3 Uurlijk verdeeld, met een maximum van 15 punten voor de
sc?eLVan opzi h ztdr9t datdOteGtloXlat lekt en ^en ^Je tavreddut°'hatSln9. zOdatZ,ea *an e eerste keus. De uitslag: 1Fiat Punto 370 punten; 2.
sa'afb^ er ho*^^ dat ®en?& ^nt^0 ^belsp Volkswagen Polo 2929punten; 3. Opel Omega 272
BB?'»':?-- iWsWBW -
kanten ri tr°Uvvens rP eisan aadn be bum aal 's nu allerlei. cantrurn ‘9erust nP e tankpn °er 9ewOr
af
De topsnelheid van de nieuwe
sc