Provincie Zeeland
Van meten naar weten
5>-
5>-
495,-
1785,-
1480,-
1795,-
I295,-
I655,-
795,-
1595,- 2395,-
2295,-
95-
650,-
99 -
F495,-
795-
voor J
1395,-
995,-
Gezond slapen hoeft niet duur te zijn!
meubel
T IN DE STEIGERS!
IM
infolijn
01662-2445
Verkeersdrukte
Woensdag 10 augustus 1994
7
DE BEVELANDER
K.
liP*1'
O
o
Abdij Nieuws is de
informatierubriek van
de Provincie Zeeland.
Redactie:
Bureau Voorlichting,
Abdij 6, postbus 6001,
4330 LA Middelburg,
telefoon 01180 31392
O
O
O
o
SPEK KAST
HOUSTON
lil VITRINEKAST
TEXAS
Nu voor
FLEXA HALFHOOGSLAPER.
AUPING
De NS willen de beweegbare spoorbrug over het Kanaal door de Oude Arne
140 x 200 voor
180 x 200 voor
LEDIKANT MET BOVENBOUW EN NACHTKASTJES IN 3 KLEUREN.
vervangen door een vaste. Gaan de plannen door dan zijn Arnemuiden en
Nieuw- en Sint Joosland niet meer bereikbaar voor de scheepvaart.
pjJWWflfl MEENEEMPRIJZEN f
SHOWROOM MATRASSEN!
FLEXA STAPELLEDIKANT
MDF BEDKOMBINATIE “TAIGA”
in alpine wit. Nu inclusief goedgekeur de hoofd+voetverstelbare
lattenbodems en 2 SG40 kwaliteitsmatrassen
140 x 200 kompleet
SCHUIFDEUR LINNENKASTEN
LEDIKANT ORION.
4-SEIZOENENDEKBED van zuiver wol!
MASSIEF GELOOGD LEDIKANT
BODEM DUO DE LUXE.
Abdij
Nieuws
Als de klok..
u
Schorren van de Heen
Spoorbrug over Kanaal door Oude Arne
It-r-Z*
OPRUIMING»^1
J-
6" YORK
voor
Op landelijk niveau zijn doelen
gesteld op milieugebied. Alge
meen geredeneerd houden die
doelen in het op termijn en
stapsgewijs terugbrengen van
de verontreiniging van lucht,
bodem en water tot niveaus
waarvan mag worden aange
nomen dat ze niet (meer)
schadelijk zijn voor mens,
plant en dier.
Uiteraard is het niet alleen een
kwestie van saneren van wat vroe
ger fout is gegaan, maar ook van
beheersen waar we nu mee bezig
zijn: voorkomen dat het milieu ver
der wordt aangetast.
Dikwijls gaat het om bijzonder in
gewikkelde vraagstukken.
Zo heeft de verzuring van het mi
lieu uiteenlopende oorzaken en
veroorzakers.
Bodemverontreiniging vindt vaak
zijn oorsprong in werkwijzen die
vele tientallen jaren geleden niet
als gevaarlijk werden gezien.
In ons geïndustrialiseerde land vin
den ingewikkelde chemische pro
cessen plaats, die enerzijds zor
gen voor economische welvaart,
maar die anderzijds de kwaliteit
van het milieu kunnen aantasten.
Gespiegeld aan de omvang van
het vraagstuk en de grote ver
scheidenheid aan problemen en
op elkaar inwerkende factoren,
kan het niet anders dan dat het
milieubeleid lange termijnbeleid is.
Het realiseren van de landelijke
doelstellingen is -voor wat de over
heid betreft- in de praktijk een
zaak van provincies, gemeenten
en waterschappen. Om goed aan
de slag te kunnen moest veel in
ventarisatie plaatsvinden op lokaal
en regionaal gebied.
Zo heeft Zeeland weliswaar de uit
straling van een recreatieprovin-
cie, maar het is tegelijkertijd een
van de zwaar geïndustrialiseerde
gebieden van Nederland. Dat
heeft forse gevolgen voor één
Zeeuws milieubeleidsplan.
Een karaktertrek van Kerend Tij
Een (KT1) was "meten van milieu
problemen"; KT2 heeft het karak
ter van "weten van milieuproble
men" en ook: hoe pakken we de
zaken aan? Er zijn nog meer ka
rakterverschillen tussen KT1 en 2.
Tijdens de looptijd van KT1 diende
de organisatie te worden opge
bouwd. Dat is nu gebeurd en in
KT2 is zodoende de inzet van
mensen en middelen concreter
toegespitst op de verschillende
werksoorten.
KT2 is ook beter "controleerbaar”
op te behalen resultaten. Er is een
lijst opgenomen van (120) te on
dernemen activiteiten. Er is een
methodiek ontwikkeld om syste
matisch per milieu-item de om
vang van de milieuverontreiniging
te volgen en die te vergelijken met
resultaten van het provinciale be
leid. In termen van het milieube
leidsplan heet dit "de prestatie-in-
dicatie".
Verder ruimt KT2 een grotere
plaats in voor zelfregulering, ofte
wel "een beter milieu begint bij je
zelf".
Het formaat van KT2 is wat forser
dan zijn voorloper. Dat is niet het
gevolg van breedvoerige beschou
wingen, maar dat komt doordat
het milieubeleidsplan "completer"
is gemaakt. Completer, doordat
de volgende plannen en program
ma's in KT2 zijn opgenomen: pro
vinciaal afvalstoffenplan, beleids
plan waterbodems en bagger
specie, meerjarenplan verwijde
ring gevaarlijke afvalstoffen,
grondwaterbeleidsplan, bodemsa-
neringsprogramma, intentiepro-
gramma bodembeschermingsge-
bieden, ontwerp intentieprogram-
ma stiltegebieden en de beleids
nota natuur en milieu-educatie.
der stad Arnemijen in 1786 de
werf van Steven Bonman over
droegen aan Jacobus Meer
man moest er al een oude
werf zijn geweest, melden ge
schiedvorsers.
Arnemuiden, aan de mond van de
Arne, behoort tot de oudste zee
havens van Zeeland. Lange tijd
vormde het voor de zeeschepen
de enige toegang tot Walcheren.
De vele Zeeuwse VOC-schepen die
in Middelburg werden gebouwd,
konden uitsluitend via de Arne
open water bereiken. Door haar
gunstige ligging aan de oostzijde
Het draaipunt ligt buiten de
brug en dat maakt dat er be
halve een balansarm twee bal-
lastbiokken nodig zijn om het
evenwicht in de lengte en in de
dwarsrichting te realiseren.
Bovendien is er sprake van een
dubbele brug: voor ieder spoor
één.
i
Inspraak
Wie bezwaar heeft tegen de plan
nen kan tot 26 augustus zijn/haar
mening schriftelijk kenbaar maken
bij het College van Gedeputeerde
Staten, postbus 165, 4330 AD
Middelburg.
Dinsdag 23 augustus, aanvang
20.00 uur, is er een openbare
hoorzitting in het Dorpshuis,
Veerstraat 2, in Nieuw- en Sint
Joosland.
De binnengekomen schriftelijke en
mondelinge meningen worden be
trokken bij de verdere besluitvor
ming.
Als de besluitvorming uiteindelijk
door Provinciale Staten (PS) is af
gerond hebben belanghebbenden
nog de mogelijkheid tot het indie
nen van bezwaar- en beroepschrif
ten. Dat geldt voor de NS als PS
besluiten een streep te halen door
hun plannen, dat geldt voor ande-
van het eiland bood Arnemuiden
een veilige rede.
Na 1870 is de maritieme beteke
nis van Arnemuiden sterk terugge
lopen. In dat jaar werd begonnen
met de aanleg van de Sloedam,
noodzakelijk voor de aanleg van
de spoorlijn naar Middelburg. Wel
werd in 1873 het Kanaal door de
Oude Arne geopend, maar onder
tussen waren de meeste vissers
al uitgeweken naar Veere en Vlis-
singen.
De Nederlandse Bruggen Stichting
trouwens meldt dat de betrokken
brug een uniek exemplaar is die
eigenlijk thuishoort op de monu
mentenlijst. De brug stamt uit het
begin van deze eeuw.
De afgelopen drie weken is het
op de Zeeuwse wegen drukker
geweest dan in dezelfde perio
de vorig jaar. De groei be
draagt 10 procent.
Per etmaal passeerden bij diverse
verkeerslichtinstallaties gemiddeld
zo'n 100.000 auto’s tegen
90.000 vorig jaar. De drukste dag
was donderdag 21 juli. Er werden
toen 120.000 auto's geteld. Ver
ondersteld wordt dat toen extra
verkeer uit België afkomstig was,
doordat 21 juli daar een nationale
feestdag is. De topdag van 1993
viel op dezelfde datum.
Dit blijkt uit gegevens van de pro
vinciale directie milieu en water
staat.
De directie verricht tellingen via
de lussen voor elf verkeerslichten
in Zeeuwse wegen. Elke nacht
worden de met de verkeerslicht-
computers verzamelde gegevens
via modems doorgeseind naar het
hoofdkantoor van de directie in
Middelburg. Uit de telpunten tus
sen Middelburg en Vlissingen blijkt
dat in de weekeinden minder ver
keer wordt geregistreerd. Uit het
telpunt bij Biggekerke kan worden
afgeleid dat de pieken liggen tij
dens de uren van aankomend en
vertrekkend strandbezoek. De vrij
dagse tellingen geven een indica
tie van de wisseling van verblijfsre-
creanten.
Alle stukken liggen ter inzage in
Middelburg bij de directie milieu
en waterstaat van de provincie,
Groene Woud 1, de dienst stads
ontwikkeling van de gemeente
Middelburg, Vlissingsestraat 21
en in het informatiecentrum van
de provincie, Abdij 9 in Middelburg
re belanghebbenden als PS ak
koord gaan met de plannen van
de spoorwegen.
In de serie artikelen over Kerend Tij Twee (KT2), het ontwerpmi-
lieubeleidsplan van de provincie, volgt vandaag het laatste en af
sluitende verhaal. De artikelen zijn ontleend aan de brochure Ke
rend Tij Twee, op hoofdlijnen samengevat. De brochure is,
overigens net als het hele ontwerpplan, gratis verkrijgbaar bij het
informatiecentrum van de provincie, Abdij 9 in Middelburg, tel
01180-31400
SI
nbk grenen
CtRMEN
Btnbay,
DRESSOIR MALMO
Grenen, antiek patine
van 2230,-
voor
BOEKENKAST
Sch. donker, antiek grenen
van 1795,-
voor
LADENKAST HOMAR
Grenen, antiek patine
van 2255,-
voor
Nu voor
Zwaar massief grenen kompleet met lattenbodem, buro, speel-
gordijn en matras 90 x 200 cm. Nu kompleet van 1245,-
Mooi afgewerkte bedbak met afgeronde hoeken inkl. verstelbare
spiralen en
SG soft matrassen.
alles massief wit M.D.F.
ombouw en nacht
kastjes 140 x 200
van 1995,- voor
1495,-
180x 200
van 2095,- voor
Parelmoer - Wit Essen
Blank Eiken Ledikant
Kompleet met hoek
kast en spiegel en 3
deurs kast.
Gaan de beginregels van het alou
de lied "Als de klok van Arnemui
den, welkom thuis voor ons zal lui
den" nu nog op, de kans bestaat
dat in de toekomst schepen geen
doorvaart meer hebben naar de
oude vissersplaats.
De beweegbare spoorbrug
over het Kanaal door de Oude
Arne is aan vervanging toe.
Vervanging vergt een investe
ring van 7 mln.; de jaarlijkse
exploitatiekosten komen op
zeven ton.
De spoorwegen vinden deze kos
ten te hoog, waarbij ze onder
meer aanvoeren dat het aantal
openingen gering is en nagenoeg
volledig ten behoeve van plezier
vaartuigen zijn. Vandaar dat NS
kiezen voor een soort dam met
betonnen duiker. De kosten hier
van vergen een investering van on
geveer 3 mln, waarbij de jaarlijk
se exploitatiekosten om en nabij
de drie ton liggen. Er is nog een
onderzoek van de NS gaande naar
de mogelijkheid van een stalen
mantelbuis in combinatie met een
aarden baan. De daaraan verbon
den kosten zijn naar verwachting
aanmerkelijk lager dan bij een be
tonnen duiker.
Om de plannen te realiseren vra
gen NS het vaarwater te onttrek- werf van Zeeland, scheepswerf
ken aan het openbaar scheep- Meerman.
vaartverkeer. Toen de Heeren Schepenen
Oude zeehaven
In de haven van Nieuw- en Sint
Joosland liggen ongeveer 20
schepen die allen lid zijn van de
watersportvereniging 'De Nieuw-
landse haven'.
Bij Arnemuiden hebben een veer
tiental woonboten een vaste lig
plaats. Bovendien hebben in Arne
muiden een paar bedrijven direct
belang bij de mogelijkheid Arne
muiden per schip te bereiken. Zo
ligt er de vermoedelijk oudste
- '.‘.Tl—..-
MOLENSTRAAT 5, POORTVLIET TEL 01662-2445
Dinsdag t/m donderdag geopend van 10.00 tot 17.30 uur vrijdag koopavond tot 21.00 uur zaterdag van 09.30 tot 17.00 uur zondag en maandag gesloten.
4 xTj
Bed tafeltje voor r
Hoofd voeteneinde onafhankelijk verstelbaar met knieknik,
extra hoofd-steun en verstevigde middensector.
80 x 200 voor 650,-
90 x 200 voor 695,- 70 x 200 voor
I
LiS
V JU,- V
140x200 van 345,-
100
160 x 200 kompleet voor 895,-
180 x 200 kompleet voor 995,-
Bijpassende Bedtafeltjes per stuk J J
"TOm", 90 X 200 Cm,
kompleet met latten-
bodems, zwaar mas
sief grenen. Voldoet
aan strengste eisen op
i gebied'van veiligheid.
Nu van 680,-
Tripoli 222 cm hoog in diverse kleuren leverbaar o.a.
alpine wit, wit essen, blank,
eiken structuur, essen parel
moer enz.
Nu kompleet bezorgd
en geplaatst!
182 cm breed nu voor 845,-
202 cm breed nu voor 895,-
226 cm breed nu voor 995,-
251 cm breed nu voor 1095,-
281 cm breed nu voor 1175,-
301 cm breed nu voor 1225,-
Meerprijs spiegeldeur 100,-
152 cm breed nu voor
Degelijk ledikant in alpine wit MDF 90 x 200 cm, inclusief lattenbodem
Et SG40 kwaliteitsmatras!
Nu kompleet van 795,-
Voordelen: vocht en temperatuur regulerend, veerkrachtig en soepel, anti-reumatisch, stofvrij.
Zomerhelft 25OGR/m2, Voor- Najaarhelft 450 GR/m2. Nu Jubileumprijzen
140x 220 van 380,- voor 125,-
200 x 200 van 490,- voor 150,-
240 x 200 van 628,- voor 175,-
240 x 220 van 690±- voor 200,-
voor
nu
kompleet:
180 x 200 cm.
nu voor de prijs van 1595,-
160 x 200 cm. nu voor de prijs van 1495,- MsT1
140 x 200 cm. nu voor de prijs
met 2 nachtkastjes in Engelse Country stijl. Nu Superaanbieding
180x200 voor 1195,-
160 x 200 voor 1095,-
nu 140 x 200 voor
Elektrisch verstelbare bodem Duo de Luxe met 2 motoren.
voör
a'*'